• Teejay

    Pohled ze sedla kola je krásný, ale z kabiny vrtulníku snad ještě hezčí :).

    V rámci náletu hodin nabízím pohled na svět z výšky a to konkrétně z vrtulníku.

    Nechci dělat reklamu a konkurovat zavedeným firmám, jen mi je nevyužitého místa (lítat musím).

    Lítat budu do konce září v Liberci a Hradci Králové.

    Více info na: tomas.jerje@centrum.cz

    • roman II  

      strč si ten vrtulník vrtulí napřed víš kam

    • roman II  

      .

    • scret  

      napisu ti SZ, diky…

    • YuraOlomouc  

      Nebojim se vysek, ale ta fotka me nahani hruzu heh.. Ja bych chtěl vyzkoušet plachteni v bezmotoraku. To musí byt fakt nadhera.. :)

    • TJK  

      se nejak domluvime.. kdy mas tome blizsi lety.. treba koncem tohodle tydne? vikend?

    • Bafoon  

      hezký i jako nabídka…

      na kniplu ti ale chybí takový to červený tlačítko ne? :))

    • iron.hide  

      robis aj helibiking? zoberes bajkera aj s bajkom a vysadis ho na nejakom vysokom kopci :)

    • svářeč  

      výšek se nebojím,ale na vojně jsem se v tom kodrcal snad ob den a nějak mě to přešlo…

      • Teejay  

        Pro mě je to taky už všední, ale pro někoho, kdo letí poprvé je to životní zážitek.

    • Vrci  

      Vrtulníky nelétají, jsou jen tak hnusné, že je země odpuzuje…

      • Teejay  

        to jsem taky slyšel, ale není to vůbec pravda :)

        • Vrci  

          Stejně bych do něj nevlez.

          • mischel  

            Delas chybu, je to ohromne. Jelikoz letam hodne v ULL, ale z vrtulniku je ten vyhled skvely.

            • svářeč  

              Ono jak ze kterého… Z těch ruských kostitrasu Mi2, 7,8 nějaký fuu nehrozí.

              • mischel  

                To je pravda, ale letam ve sportcruiseru ktery ma kridla primo pod kabinou tak jde videt prd.

    • Lada,s  

      technický dotaz – vím že se jednou rukou drží cyklika, druhou kolektiv ale co když se pilot potřebuje poškrabat na hlavě? Kterou páku může pustit? :-)

      • Teejay  

        Buď si podrží cykliku mezi stehnama, nebo je často aretace kolektivu, protože při dopředném letu netřeba toho moc upravovat. Pokud jde člověk na přistání a nebo je ve visu, tak pak má smůlu, škrabání jde kolem a pot, kterej teče přes oči a štípe taky, takže často to žádný komfort není :).

        • Bucci  

          Hele a je to pravda, že člověk nemůže být zároveň pilotem letadla a vrtulníku? Že principy řízení jsou natolik odlišné, že kdo se naučí a dlouhodobě natrénuje jedny, takže mu přejdou do krve, nikdy se už nemůže spolehlivě naučit druhé?

          • Teejay  

            Někteří instruktoři, piloti záchranky, co mě měli ve výcviku lítají oboje a v pohodě :). Je to naprosto odlišný, pač jsem nějakou hodinu přístrojového létání absolvoval na simulátor. Jen člověk musí mít zvlášť licenci na letadlo a zvlášť na vrtulník téměř v plným rozsahu.

            • tromboonen  

              Mě vždycky dostane, když sedím na věži a nějakej vrtulník zahlásí „pojíždím na vyčkávací Bravo“.. to bude asi taky pilot co má papíry i na letadlo, ale ty na rádio má jen jedny :)

            • mastihuba  

              Takovej blbej dotaz: kdyz je naletovej koridor k heliportu. Proc nejde vyuzit kdyz fouka po vetru? Podle ceho poznas z kabiny kterym koridorem se muze naletet?

              • tromboonen  

                Řek bych, že pozná podle rukávu, toho, co mu řekne věž, převládajícího směry větru ten den, podle stromů, vody, atd.. ono když je ten vítr už komplikace, tak je většinou i vidět a cítit.. a vadí to předpokládám stejně jako u letadel, když fouká zezadu, hrozí, že foukne víc a letadlo v malé výšce spadne, když letí vrtulník dopředu, vytváří rotor částečně takové jako křídlo, které je směrové, pokud na něj foukne zezadu poryv, ubude mu vztlak.. aspon si to tak predstavuju..

                • Teejay  

                  Je to tak predsedo, porad by mel mit clovek pojem, jak fouka a pro pripad,ze by musel autorotovat a hledat podle stromu nebo klasu na poli nebo vetru by nebyl cas.

                • podvlada  

                  Odborník snad doplní nebo upřesní, ale přijde mi, že u letadla a helikoptéry jde o dvě částečně odlišný věci, u letadla se v případě fouknutí zezadu sníží jeho relativní rychlost křídel vs. okolní vzduch, takže ztratí vztlak odpovídající rychlosti, hrozí propady; ale u helikoptéry by přece nemělo dojít k poklesu vztlaku, když listy rotoru mají půl otáčky po směru větru a půl proti, resp. může to vyvolat náklon tím, že listy mají chvilku na jedné straně větší vztlak než na druhé, než to pilot vyrovná? Plus nevím, jestli to, že s vyšší rychlostí ubývá tlak může mít vliv i na vztlak, který je vlastně rozdíl tlaku pod a nad křídlem – když se sníží oba, nemělo by to mít vliv? U helikoptéry pak ještě to, že jí vítr zezadu může vychylovat zadek do strany? Ale jak říkám, nerozumím tomu a celý to nějak logicky dedukuju a možná blbě :-)

                  • tromboonen  

                    Tak uplne odborne to nevidim, ale „jedno“ je to podle me pri viseni na miste, jakmile se pohybuje dopredne, ma nad sebou „imaginarni kridlo“, ktere neni vsesmerne, protoze pohybem dopredu je ovlivnen vztlak, je tam jeste nataceni rotoru atd., takze je to slozite, ale obecne a zjednodusene si myslim, ze se to chova do jiste miry podobne jako letadlo, to taky leti po vetru na rychlosti, ktera je OK (meri se airspeed), ale u vyssich rychlosti vetru je to u zeme nebezpecne, protoze a) je pak vyssi pristavaci rychlost a b) muze prijit poryv a nahle propadnuti ztratou vztlaku.. a nejakej vliv na mensi ucinnost zadniho rotoru asi takt, lod se taky blbe kormidluje kdyz je po proudu a ma malou rychlost..

                    Hadal bych, ze na to maj vrtu;lnikari postupy a limity sily vetru, dokonce asi ruzne pro kazdy typ v zavislosti na jeho obalce..

                    • Teejay  

                      Zjednodušeně máte všichni část pravdy :). Ve finále je to tvrdá fyzika a desítky a možná stovky stránek k vysvětlení.

                      Limity také jsou, postupy na přistání též. Vůec pochopit obtékání listu, který je ještě k tomu zkroucený a nemá po celé délce konst. úhel náběhu při nastavení určitého úhlu, vše se začíná komplikovat při dopředném letu, kdy se mění při určité rychlosti typ obtékání a vše za větrného počasí do toho vstupuje i tato složka.

                      • tromboonen  

                        Máš lítat větroněm, těm vítr nevadí, pokud není při startu moc silnej z boku. A pochopí to skoro každej, že do kopce to neletí… a to ticho :)

                        • Teejay  

                          Větroněm mě láká se proletět, to ticho musí být příjemnější něž rachot v kabině vrtulníku.

                          • tromboonen  

                            Škoda, zrovna mám propadlých pár kartiček, jinak bych Tě svez, ono to umí taky trochu drncat, když nastane ticho, musíš hned potlačit, nebo jdeš do vejvrtky, ale oproti motorákům a vrtulníkům je to balzám na duši, dokud nedojde termika někde daleko od letiště..

                            • mr.antik  

                              nějak z větroně to ticho nevybavuju… :-) Teda z hliníkovýho blaníku. Lepší stroje to budou mít asi jinak.

                              Ale proti andule to zas jako jo…

                              • tromboonen  

                                Dyt rikam, ze to uplne potichu neni, zvlast kdyz clovek potlaci, ale proti motoraku nebo vejvrtulniku jako v pokojicku..

    • snas89  

      pěkný.

      vrtulník mě taky lákal. jak ses k tomu dostal a co to obnáší?:)

      • Teejay  

        Cesta je dlouhá, trnitá a nákladná, když tak do soukromé zprávy.

        • svářeč  

          tak to okopči a hoď mi to tam též.dík

        • podvlada  

          Jestli už to budeš mít sepsaný, tak to pošli prosím i mně :-) Myslím, že to klidně může být i tady, vlákna se to týká a koho to nezajímá, bude mít bloklý celý vlákno, takže proč ne…

          • Teejay  

            Ahoj.

            Vede mě k tomu dětský sen a to je létat jako pilot leteckou záchrannou službu. Cesta je to dlouhá, trnitá, nákladná a skoro pozoruji nemožná. Nejprve jsem musel projít zdravotní prohlídkou na Ústavu leteckého zdravotnictví v Praze, kde po dvoudenní prohlídce, když člověk uspěje, dostane první třídu zdravotní způsobilosti. Poté jsem si na Telekomunikačním úřadu udělal průkaz radiotelefonisty. Pak člověk započne základní výcvik PPL (soukromí pilot), v rámci něho nalítá 45 hodin + 100 hodin teorie k letectví a složí zkoušky na Úřadu civilního letectví. Pak nastupuje timebuilding, kdy člověk před započetím dalšího výcviku CPL (obchodní pilot) musí nalétat spousty hodin. Nejlépe před započetím praktického výcviku mít splněnou teorii (cca 15 tis. otázek v angličtina opět na ÚCL). Toto je úplný základ, který stojí něco kolem 2–2,2 milionu. Má nálet 200 hodin, k záchrance musí mít 1000 hodin. Tzn. 800 hodin člověk musí někde nalétat, často se tak děje, že pracuje zadarmo a odměnou mu jsou zadarmo nalétnuté hodiny.

            Je toho mnohem více, není to jednoduchá cesta musím zpětně říct.

            • podvlada  

              Díky za souhrn. Vypadá to, že zase platí, že bez peněz se nedají peníze vydělat. Čekal jsem podobnej proces a peníze jako pro komerčního pilota, ale tam to vypadá, že pak plat odpovídá počátečním nákladům a zodpovědnosti, kterou pilot má. Je to tady taky tak, s tou určitou návratností? Ty 2 mega jsou teda dost, a to nevydělávám úplně málo, řekl bych…

              • zderes  

                Jako pilot záchranky určitě ne…

              • Teejay  

                V Cr to bohuzel neplati, navratnost temer neni.

                • mr.antik  

                  No a není to pak lepší lítat jako koníček. Plus sem tam nějaký vyhlídkový let?

                  Samozřejmě s tímhle přístupem by pak chyběli komerční piloti, ale když se to tak nevyplácí…

                  • Teejay  

                    Jako koníček, to se nedá udržet, já vydělám na dvě hodiny za měsíc a to nebudu moci do budoucna prolítat. Vsadil jsem všechno a buď to vyjde nebo ne, ale do konce života by mě to mrmzelo, že jsem to nezkusil. Vyhlídkový lety jsou komplikovaný v tom, že málokdo zaplatí opravdu cenu toho vrtulníku. Já to teď mám, že polovinu platím já a polovinu, kdo se mnou letí.

                    • mr.antik  

                      jasně… ale tak teda nechápu kde na to bereš teď, i na ty kurzy atd. nebo to jde pořidit na úvěr?

                      • Teejay  

                        Deset let jsem dřel jako šroub, šetřil prachy a teď jsem si řekl, že je čas, než přijde rodina si splnit alespoň část snu a věřit, že časem se splní dětský sen celý.

            • scret  

              uff, tak to je sila… Navic k faktu, jaky sachy se ted dejou s leteckejma u nas… Jsem velmi zvedav, jak to dopadne primo u nas v ULu…:(

            • mastihuba  

              Jak se jmenoval ten klucina co poradal sockakempy? Ten lital u vojclu. Tam je to jednodušší? Daval sem pekny fotky z bojovejch vrtulniku.

    • mr.antik  

      Tak to je slušný koníček. Nebo profese? Dobrý argument, až si budu někdy kupovat drahé věci na kolo :-)

    • Džey Ár  

      Jsem čekal R22, ale tohle je něco jiného. S300? Do toho bych nesedl :-).

    • Teejay  

      V neděli bych pravděpodobně letos naposledy lítal v Liberci, kdyby měl někdo zájem, ještě mám 50 minut k dispozici.

      • Bucci  

        Hrozně závidím. :-) Kdybys někdy lítal v okolí Prahy, tak dej vědět.

        P.S. Máš to jako hobby nebo tě to bude živit?

        • Teejay  

          Zatím jako vstupní tvrdou investici k tomu, aby mě to jednou živilo, ale sen je to nejistý, protože práce v létání v ČR tolik není, jedině Evropa.

          • Bucci  

            To je v pořádku. Člověk má jít za svými sny, i když to nemusí vyjít. Takových lidí si vážím.

            P.S. Určitě znáš český vrtulník HC-2. Zaujalo mě zejména jeho technické řešení cykliky. Podle obrázků se zdá, že to fakticky naklápělo celý rotor, bez jakéhokoli posilovače … Jak vůbec bylo možné s takovým strojem vzlétnout a hned se neroztříštit o zem?

          • zderes  

            Drtivá většina pilotů co létá pro zachranky v ČR a SK jsou bývalí piloti armády. Mají docela chabý plat jako piloti a k tomu rentu od armády. Pokud by ses jednou dostal jako pilot vrtulníku k firmě, která létá pro ZS, nikdy se Ti investice nevrátí.

            Dokonce zkušených armádních pilotů, kteří chtějí tuto práci je hodně. A pokud tuto práci dělají, někteří jezdí „do práce“ i stovky kilometrů.

            Když takový pilot příjde o práci, což není výjimkou, těžko sežene adekvátní práci jinde. I v EU třeba jen práškovat není jednoduché se dostat. Dříve než létat pro záchranku se podaří létat na Boeingu. Pokud nejsi syn majitele takové firmy.

            Přeji Ti ať se daří. Cesta daleká. A hodner štěstí s tím S300, do toho bych já nikdy nevlezl.

    • SKYlined  

      Jedna moje pracovní, fakt jak kdybys lítal

    • tromboonen  

      Tak kdyz jsme na tom cyklo foru… tak mi kluci vod hubschraubu reknete, jestli byste se nepo.rali, kdyby Vam tam takhle zleva zdola vletel zlutej dabel…

      Nevim jakym objektivem to bylo brany, nevim jestli spolu jednotlivy helikosky navzajem komunikujou, nebo jestli jsou vubec na stejny frekvenci, ale kdybych byl oficialni pilot Vuelty, cumel jen na to jak nejlip ukazat zavod a najednou by se ze zadu pode mnou objevil nejakej jinej a tak nejak by me krizil, tak bych se bal o (nejenom) konce rotoru.. ja teda litam jenom na blbym vetronovi, ale i tam kdyz se chci k nekomu priblizit z takhle blbyho uhlu, tak to predem reknu a neudelam to dokud to nepotvrdi, jinak to vemu obloukem… ale chapu, ze kluci v helikoskach to muzou mit posunuty,,, tak jak to teda je?

      https://youtu.be/pTxmz_K4Aho?t=4

      • tromboonen  

        A vypadalo to podle livreje na osobni stroj Rudyho Prudyho, kterej se tam prej ted vyskytoval… no doufejme, ze maj nejaky RT Procedures..

    • Teejay  

      Kdo by měl zájem někoho obdarovat jako vánoční dárek, je také možnost :)

      • tromboonen  

        A mas ty letecky prace povoleny? :)

        • Teejay  

          Nejedna se o letecke prace, nic neni proti predpisum, naopak Ucl o teto moznosti hovori.

          • tromboonen  

            To bylo jen takovy rejpnuti, neresim, jen pamatuju jak jsme v aklubu museli vymejslet seznamovaci lety pro budouci piloty, protoze vyhlidkove byly out.. Tak at to lita, ale nevim nevim, tech zachranek moc neni, resp. obcas o to jsou nejake politicke tahanice… Policajti brali heli piloty a jeste jim platili vycvik, ale to bylo pred par lety.. Krystofove kdyz leti kolem tak si vzdycky chtej povidat kdyz jsem na vezi..

            • Teejay  

              V pohodě, od 26.8. vyšlo ÚCL s tím, že pokud se jedná o let se sdílenými náklady, tak je to ofiko, což je dobře, je plno pilotů se stovkami hodin, kteří si nechtějí dělat další drahý výcvik.A co se týče záchranky tady v ČR, to ani komentovat nebudu.

      • zderes  

        Že bych to koupil tchýni? :)

    • zderes  

      .

    • Bucci  

      Koukám, že vás tu létá vícero. Existuje nějaké české diskusní fórum, věnované létání, převážně ultralehkému?

    • Kosta  

      Tak já bych teda letěl… Vyzvedneš mě ve Zlíně? :)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.