Dobrý den, celou dobu jsem byl přesvědčený, že si koupím kotoučové brzdy.
Nedávno mi ale kamarádi řekli, že stisknutím brzdové páčky se kotoučová brzda ihned zablokuje a tím pádem je to nebezpečné…
chtěl bych se vás zeptat co je na tom pravdy…
Dobrý den, celou dobu jsem byl přesvědčený, že si koupím kotoučové brzdy.
Nedávno mi ale kamarádi řekli, že stisknutím brzdové páčky se kotoučová brzda ihned zablokuje a tím pádem je to nebezpečné…
chtěl bych se vás zeptat co je na tom pravdy…
Tvoji kamarádi nemají pravdu, kotočouvky se taky regulují silou na páčku.
OK, děkuji :)
Je pravdou, ze kdyz zamackens paku hydraulicke brzdy stejne, jak jsi zvykly mackat paku na kantichach nebo Vckach (pochybne kvality, se stvrdlymi spalky a pod..), tak ti brzda bude pripadat jako neovladatelna a nabudes podobneho pocitu jako tvi kamaradi. Docela rychle ale prijdes na to, ze se da vpohode brzdit jednom prstem a tim padem muzes pevneji drzet riditka, nemusis paku tak moc mackat, takze neboli brzdy…
I pres relativne narocnejsi servis hydraulicke brzdy (dobre) vitezi nad spalkovyma brzdama na plne care a neni duvod se jich bat.
Chtěl bych se ještě zeptat, jestli byste mi neposlal odkaz na nějaké kvalitní kotoučové brzdy i s páčkami :)
Tyto jsou pomerne slusny.
:D, chudák. To aby začal dělat přesčasy v práci.
proda kolo a koupi brzdy :D
Tak mohl jsem vybrat i neco trochu drazsiho, zas takova darda to neni:)
No jak pro koho, pro mě to jsou brzdy v hodnotě 1/4 kola mého kola:).
Tak dobré a kvalitní brzdy jsou tyhle http://brzdy.heureka.cz/…re-br-m-615/.
Doporučuji pořídit zároveň kotoučové brzdy a chytřejší kamarády.
Kotoučovky hlavně hydraulický, nikoli mechanický a troufnu si říct, že jakýmkoli Shimanem neuděláš chybu. Mám obyčejné mimořadové M486 a jsou absolutně OK (netvrdím, že jsou jakkoli excelentní, ale fungujou dostatečně, pohodlně, bez potíží a jsou levný). Pak už jen záleží, kolik peněz dáš.
+1
Deore: cena vykon super pomer. Packy se daji stelovat podle delky prstu.
…tak jako u kazde jine kotoucovky:)
Nedavno jsem narazil na nejake lowcosty (ted uz nevim jestli shimano nebo tektro), u kterych to nijak neslo. Celkem me to zarazilo
Uz mi neco takovehop psal nize Esi. Osobne jsem jeste nic takoveho nepotkal:)
Ajo, sorry. Jsem zas moc rychly. Nicmene nechapu, proc to tak delaji. Ten system oddaleni neni nejak narocnejsi na vyrobu.. Asi aby se to aspon necim lisilo od ostatnich low rad
už jsem to našel jsou tam tyhle brzdy :) TEKTRO Auriga Comp
To nejsou spatne brzdy najel jsem na nich cca 1500km. Stelovani paky maji 2,5 imbusem.
Jen je potreba za ne trochu vic vzit. Ale brzdi dobre!
jo nakonec to brzdí i když sedím na sedle tak dvěma prstama se to vpohodě postaví na přední kolo, ale ta síla musí být ohodně větší než na Deorkách co mám na biku.
Ano oproti Shimano musis vice zabrat.
Da se to krasne prirovnat kdyz byla drive auta bez posilivace brzd- Tektro a auta z posilivacem brzd – Shimano :-)
Ještě bych rozlišoval, jestli mají Shimana přepákování Servo Wave. Tam je taky docela solidní rozdíl.
Spíš bych řekl, že brzdí. Jakýkoliv přívlastek není na místě. :)
Asi mas jinou verzi, ale na teto fotce to vypada stejne jako na tom Shimanu.
podle obrázku mám trochu jinou verzi, to kolo je rok 2008, a nebo tam ten šroub někde je schovanej mám velké ruce tak že jsem to štelovat nepotřeboval :-) tak jsem zase tak moc nehledal
Já měl na mysli Tektro HDC300
Já mám tohle na Tektrách ale nevím co je to za typ je to kolo staré asi 8 let bude to úplnej LowCost, ale když potřebuješ zastavit a nepotřebuješ to hned tak to stačí :) Mám velké ruce tak že mi to nevadí, má to dokonce ještě i páku dělanou na 4 prsty ale brzdím jen dvěma jako na normálních brzdách
Na normalnych brzdach sa brzdi jednym prstom. :-)
No to jo na biku mám deorka a v pohodě, ale tektra to je jiná liga ne náhodou je tam páka na 4 prsty :)
Jakmile věta začíná stylem „Kamarád říkal…“ tak to určitě musí být „na 100% pravda“ :-D
Lepsi nez „Tym americkych vedcu zjistil“!
Vilem: mas pravdu maji to vsechny. Treba br 486 to nema.
O tom dost pochybuju. Ale kdyz mi prilozis foto, ze na konci tycinky, ktera tlaci na pistek, neni vnitrni 6ti hran, tak ti to uverim.
mám na zimáku nějaká Tektra a ty fakt nejdou. Ale je pravda že se tu mluví o brzdách a Tektra jsou jen takové přibržďovače :-)
OK, upravuji na „…tak jako u skoro kazde jine kotoucovky“:)
Ale u tech 486 se mi to opravdu nezda.
Poradne foto jsem nenasel, ale na tomto videu vypada, ze tam ten 6ti hran je.
Vilém má pravdu, mám 486 a nastavitelný jsou imbusem v tycce.
+1
Vilem poslu dukaz odpoledne :-)
Kde to je ? Na deore to mam v pacce.
Tam, kde je stopnuty to video, ktery jsem postnul vyse. Proste tycinka, ktera je zakoncena ve valecku prostrcenem pakou a ktera tlaci na pistek paky. Serizuje se to nejakym malym imbus klicem, odhadem tak 2–2,5mm klic.
Uz rozumim je to hluboko a musim pouzit tycovy imbus.
Doma mrknu, mam predni i zadni. Budu rad kdyz bude mit Vilem pravdu. :-)
Máš špatný kamarády :)
Já přešel s v brake deore na hydry deore. Jako brzdí to pěkně a bez dalších zadrhelu ale zase nějak zásadní rozdíl nepocituji. A to servo taky přesně nechápu jestli je tolik poznat oproti verzi běžné, nevím ani jak konkrétně funguje. Oceňuji ale brzdění o dvou prstech což u spalku bych sakra lámal. Je ale pravda že jsem jiné kotouče neprojel.
Vilem: dík za postřeh. Je štelovací. Polsonde: stačí brzdit jedním prstem a ubrzdíš všechno!!!!!!!!
:) Rado se stalo.
být tak lehčí, věřím. Ale mám bezmála metrák a ty dva prsty považuji za velký pokrok oproti ráfku, kde jsem při prudším brždění musel zabrat všemi prsty na doraz.
No, máš sice 29" kola, takže brzdná síla se tím oproti mé 26" trochu zmenšuje, ale stejně se mi to nechce věřit. S o třídu horšíma brzdama a cca 85 kg brzdím jedním prstem v klidu, dvěma jen když chci udělat stoppie.
Mám brzdy Shimano SLX BR-M675 brzdí docela slušně a vyhrály nějaký test v poměru cena /výkon. Projev závisí také na použitých na destičkách, ale s originálníma je dávkovatelnost velmi slušná. Ale ještě více se mi líbí nové Shimano XT BR-M8000.
XT BR-M8000 mám v merku ;-)
jasne prikup, za chvili bude cena kola dvojnasobna. Pak si schvalne zkus spocitat naklady na km provozu, jestli se neblizi provozu Rolls Royce.
Taky bych doporučil SLX. Navíc za pár kaček se z nich dají udělat XT. :)
Myslíš vyměnit ten plíšek SLX za XT?
Jakej plíšek?
Mám SLX, dal jsem místo té hnusné závlačky šroubek a přestříkal jsem ty hnusný stříbrný krytky na černou matnou, ale žádný plíšek jsem tedy neměnil…
Asi myslíš tu krytku nádržky minerálního oleje u brzdové páky…
Dále šroubek, který je na servo wave u XT, u SLX je tam záslepka.
Otazkou je, proc se s tim srat, kdyz sroubek jenom umozni nastaveni delsiho mrtveho chodu a kdytrka stoji dalsi prechy. Jedinne co asi ma smysl, ze sroubek do trmenu namisto zavlacky…jinak je to pozerstvi…
Ona zas ta zavlacka je jistota, sroub se muze vyklepat:)
Hmmm…pokud sroub neni jisteny dalsi zavlackou, tak to pak jo (coz mi pripomina, ze jsem ztratil zavlacku a ted cekam az ztratim sroubek a desky:)
. Mi by u zavlacky vadilo, ze se muze pri vymene desek ulomit a zrovna nebudu mit nahradni…ano, vim ze to neni tak akutni starost:)
někde se tu řešilo, že u M615 nelze vyměnit za šroubek pač tam chybí závit. :-(
při každé páté výměně desek dáš preventivně novou závlačku za korunu a a jsi v pohodě 5× ohnout a narovnat ta závlačka vydrží určitě :-)
Ten sroubek je jisteny takovou pojistkou z dratku, neco jako vnejsi segrovka. Ze by tam ale nejak drzela, to teda ne, ztratit ji nebude tak slozity.
Tyjo, zavlacka a je z toho skoro Woodstock:)
Hope ma zavlacku z pokrouceneho dratku a az donedavna jsem si myslel, ze je to neztratitelne…asi asi jsem to nekde zachytnul o hedr v aute a uletela…
Zatím jsem závlačku na šroubu nevytratil, drží tam dle mne velice dobře, otočil jsem ji tak aby se dotýkala těla brzdiče,
Na závit šroubu jsem dal modrý „Loktajt“ tak jak to dělá Tektro na své šrouby.
Tedy šroub nemůžeš vytratit a jde normálně vytočit…
Ta velká závlačka je fakt hnusná :-)
Nie je zavlacka sucastou balenia novych dosticiek?
..není…
Je, nesmíš kupovat fejky z číny…
Jj, je
ulomit závlačku? ale notááák :)
vždyť tu závlačku nemusíš tak lámat na konci, stačí jen kousek přihnout.
a když se ti teda povede a zlomíš jeden konec, tak tam je ještě druhej konec na ohnutí ;)
Souhlasím.
„Otazkou je, proc se s tim srat, kdyz sroubek jenom umozni nastaveni delsiho mrtveho chodu“
To pisi vsichni. Otazku, kterou jsem nikde nevidel, je tak, jak je ten mrtvy chod dlouhy za vychoziho stavu/od vyrobce. Ten mrtvy chod totiz muze byt tak kratky, oproti jinym brzdam, ze dava smysl tam dat tu volbu, aby sel pripadne prodlouzit.
To vyvolava dalsiu otazku: Aky je vobec zmysel mrtveho chodu a kto ho potrebuje? :-D
to je správná otázka .-)
Bohatě stačí štelování vzdálenosti páky od gripů :-)
To neni uplne pravda:)
Smysl to ma treba kdyz chces mit skoro nachlup stejny chod paky predni a zadni brzdy:)
No dobrá no :-)
To uz lepsiu sluzbu odvedu „pancierove“ hadice ako nastavenie mrtveho chodu. :-)
Pancerove hadice jako nastaveni mrtveho chodu…a to si mam jako predstavit jak?:)
těžko ale mělo by to zkrátit ten nemrtvý krok :-)
Ze predna aj zadna brzda maju rovnaky krok a netreba to upravovat nastavenim mrtveho chodu. :-)
A to mas overene nebo vyctene?:)
Vycitane z Katolickych novin, sportovej strany, rocnik 1962, cislo 11.
Ok
Never tem kostelnickejm bludum.
Asi jsi nepochopil, co napsal :)
pochopil, jsou to dvě oddělené věci.
Tedy správná otázka a od mě připomínka že mi stačí štelování páky .-)
Tak není co řešit a stačí Ti SLX. Max investice bude za dva šrouby se závlačkou, což činí asi 50 Kč.
kde se daji sehnat?
Třeba tady . Nebo je někteří výrobci přidávají do balení spolu s brzdovými destičkami.
Jo, kdyz jsem kupoval A2Z desky, tak byl pribaleny duralovy v zlatem eloxu.
To je super, to máš defakto sto korun. K jakému typu to bylo?
Do novych Shiman Deore/SLX/XT/XTR.
Myslím jen kryt kde je to logo na YouTube jsem viděl video jak s SLX udělat XT jen vysrouboval SLX a dal XT prostě demence.
tak jasně, mám tam obyč desky shimano za pár kaček. Příští rok hodím na předek s chladičem a uvidí se.
Ahoj, samozřejmně kamarádi nemají pravdu. Kot. brzdy brdí lépe, ale brzdný účinek zle dávkovat plynule.
Jinak teď máš bike s klasickými lankovými brzdami…
Takže nezapomeň že při přechodu na kotoučové brzdy to neznamená jen koupit brzdy, ale:
2.0) Investice – Samotné brzdy, kotouče, redukce, zapletená kola s náboji na uchycení kotoučů, montáž + případné zakrácení hadiček (nová náplň a odvzdušnění)…
2.1) Investice – Hydralické, nebo Mechanické ?
OK děkuji za vyčerpávající odpověď…
Ještě bych se chtěl zeptat jestli by jste mi mohl/a poslat MTB kolo cca do 17 000… teda pokud máte čas
Za 17 tis Leader Fox Out LINE 2014 nic lepšího není.
A kde je k mání za 17?
Já ho kupoval za 17 v Třinci nebo Návsí. http://jizdni-kola.heureka.cz/…t-line-2014/
Chci se zeptat ohledně brzd mám AVID DB3 když jsem jel sjezd tak se asi pořádně zapotili a dole mi na chvíli některý kotouč začal na chvíli škrtat je to bězná věc?
Dá se nastavit agresivita brzd zdá se mi od té doby co brzdy seřídili v kellysu tak jsou takové mdlé žádné drama se nekoná když prtem jen na moment stisknutí žádné kousnutí a mě to nebere vpřed přes říditka :(
proč to řešíš když budeš všechno měnit za XT :-*)
Jj budu ale asi až na příští sezónu ;-)
Odstavec 1: ano, je to normální.
Odstavec 2: Agresivita se nijak neseřizuje. Pokud to brzdí méně, tak můžeš mít zamaštěné nebo zapečené desky, případně sis prostě zvyknul.
K tomu bodu 2 by mozna stacilo proste na tom jezdit a brzdit.
Přední už jsem měl krásně zajetou ta brzdila parádně nevím co všechno stím v kellysu dělali jestli po vyměňovali vše za nové a zase musím zajíždět :( no uvidíme teď se na kolo moc nedostanu odpolední a v pondělí jedu na dovolenou :D české Švýcarsko ;-) ale pak mám týden volno tak tomu sám jen to počasí by se mohlo trošku uklidnit ve 35°C mě to taky moc nebaví :(
Dokáže mi někdo vysvětlit proč 203mm kotouč „ku*ví“ vidlici? Nějak nechápu ten smysl proč by velký kotouč měl ničit vidlici. Díky za osvětlení
Zvetsi se rameno na kterem pusobi sila na vidlici → vetsi ohybovy moment
Protoze slabsi 30–32mm vidle na takove kotouce vetsinou! nejsou delane, cest vyjimkam. 203 kotouc patri na FR/DH kola s vidlicemi o prumeru noh 34,36–40mm.
Á sakra, když mám nohy 35 mm, tak jsem v hajzlu? :-)
Jo, nesahej na predni brzdu, zabijes se…
Na sjezdaku mam taky problem, nastesti na enduru mam jenom 180 mm kotoucek, takze vlastne dobry:)
Prostě tam je větší páka.
Ovšem mě by třeba zajímalo jestli se s tím někdo už setkal v praxi. Pro normálním xc použití to podle mě nebude problém a při en/dh/fr to zase ti vidlici zničí jiné věci.
Ono ve skutečnosti na té velikosti kotouče v podstatě nezáleží. Jen při tom doporučení vycházejí z předpokladu, že uživatelé chtějí mačkat páku zhruba stejnou silou a podle velikosti kotouče tak přiřazují odhadované zatížení. Takže není vůbec žádný problém, když si někdo dá na subtilní vidlici třeba 203 kotouč a bude jezdit a brzdit piánko, tohle vidlici víc zatěžovat nebude. Naopak jsou lidi, co vozí malý kotouč kvůli váze a je jim jedno, že musí páku zmáčknout pořádně, a klidně tak zatíží vidlici mnohem víc – tohle se co tak matně pamatuju psalo někde o Kulhavým, že vozí malé kotouče kvůli váze, a že i tak dá vidlici na pr*el podstatně víc než slečna na cyklostezce, i kdyby měla kotouč sebevětší, je snad doufám jasné.
Píšeš hovadiny.. fyzika je jen jedna ;-)
Tak se ji nauč, hovadino. To jsem přesně čekal, že sem bude pindat někdo, kdo se nedostal ani k násobilce :/
Pno je úplně jedno co to je za kotouč. Nakonec jde stejně o to jak těžkej je jezdec jak kvalitní je vidle, jak moc účinný jsou brzdy s kotoučema a tak dál.. ale nechápu proč se o tom chce nekdo dohadovat..
Všechno je to ovlivněny plno faktorama..
Zvětší se rameno? Když je to otázka v extrému 4cm? To se ty síly nějak násobí nebo kde se vezmou ty ničivé síly? 203mm kotouč vozím od doby co mě kolo chytlo a v životě jsem neslyšel že by to někomu odjebalo vidlici tak mi to přijde divné. Staré marcochy měli kolik nohy? 35mm tuším a nikdy jsem neslyšel že by ji někdo oddělal dvou stovkou kotoučem.
Tak ale 35mm nohy má i dneska Pike/Lyrik/Yari/Boxxer a 200/203mm kotouč je na těhle kolech standartní záležitost.
Tohle asi pochází z doby kdy měly XC vidlice 28/30mm. Třeba s Fox Evovidlema (který byly myslim 32mm) kroutil i 180mm kotouč až plášť pomalu brousil podkovu.
Mě se na dirtu, při zmacknuti přední brzdy a vyhoupnuti se do stoppie taky přední pohne vic doleva a to mám pevnou dvacku osu a 32mm nohy
Nerešit, jezdit.. nedavno jsem kvuli otockam a stoppie řešil vakl v nohach.. asi to tomu vadí.. od ty doby foukam ještě vic (150psi) aby se vidla zbytečně nenorila do zdvihu a nevybrusovala futra..
Zdravím,
chtěl bych se zeptat proč jsou lepší hydraulický brzdy lepší než mechanický a jak jsou na tom semihydrauliky. :D
Dospěl jsem k tomu, že u mechanických se při zatížení prodlužuje lanko a hydrauliky dokáží vyvinout větší sílu na kotouč.
A semi tyto dvě věci kombinují, takže jsou o trochu lepší než mechanický, ale zase horší než hydrauliky.
Nebo je tam ještě něco?
díky
Hloupost…
Mechanické mají velký odpor v mechanizmu . Systém stejného přítlaku obou desticek je komplikovanější. Lanko nefunguje jako pasivní chalidici medium , většina tepla tak zůstává na destičce a kotouči. Mechanizmus přítlaku tím také dost trpí. Materiál také neco váží… a dávkování brzdné síly neni ideální.
Semi hydrauliky jsou kočkopes , kde volba systému nemusí byt ani technologie samotné brzdy, ale ekonomický kompromis. Stačí původní páka a vedení
Mechaniky bych nezatracocval , Avid je zvladnul velice dobře a na městské kolo, dirt a podobný kde hrozí vytržení hadičky a ne soustavný brzdění z x km kopce se hodí.
Zato u hydraulik funguje kapalina jako chladici medium. Proto se delaji keramicke pistky a jine zpusoby jak omezit na maximum prenost tepla do kapaliny a trmene brzdy.
Jo jenže pak se na destičky dávají „radiátory“ , stejně chladící limce na kotouče.
Myslím že tazatel řeší nějakou tutovku od Decatlonu dne v nejlevnějších patře se potkává mechanika, semi a plná hydraulika. Kde se da čekat že pořádné brzdy s keramickými pístky bude stát pravděpodobně asi tak to co možná polovinu toho rádoby gravelu
Nic takového naštěstí neřeším. :D Jen jsem se dostal do diskuze o brzdách a nikdo mi nedokázal uspokojivě vysvětlit v čem konkrétně jsou lepší. Samé pocity a dojmy… Tak mě napadlo se zeptat místních odborníků.
O odvodu tepla pomocí lanka/kapaliny dost pochybuji. Samozřejmě že tam nějaké teplo bude přecházet ale ne tak velké aby to pomohlo brzdnému účinku, spíš naopak to zhorší vlastnosti lanka/kapaliny.
a co jinyho, nez pocity a dojmy cekas? Ze doma nekdo provadi laboratorni testy? Melo by ti postacit to, ze v tech dojmech se 95 % uzivatelu shodne. Z hlediska funkce i udrzby jsou lepsi hydrauliky. I jejich cena je uz takova, ze nikoho nezruinuje. Jediny problem je ted dostupnost.
Tak to se omlouvám, že mi nestačí jen pocit (sice 95% lidí), ale chci vědět proč.
Třeba o tom někdo psal diplomku, nebo pracuje ve firmě vyrábějící brzdy..... :D
necetl jsem historii, ale zkus jet dlouhej sjezd a brzdit jednim prstem u mechanik a u hyder a uvidis, ze to neni jen o pocitu… Respektive je to o pocitu, ze Te boli prst :)
Jo, mohl by jet jako já před 5 lety rakouskou sjezdovku na Véčkách za podvečerní rosy. Už nemám žádný blbý dotazy ohledně rozdílu funkčnosti hydraulik a véček :-)
Tak v tom případě řešíte nesmrtelnost chrousta. Není moc modelů kol kde by jste se tak mohl podle systému brzdy rozhodovat. A i jiné dopravní prostředky tyhle staré a primitivní systémy ovládání brzdného mechanizmu už na výjimky nepoužívají. Používají buď jako přenosové hydralický nebo pneumatický systém . Tohle se u kol maximálně potkává v lowendu .
Několik lidí tady už psalo o problému s ložiskem kola po zahřátí a jak to bude asi u mechanické brzdy kde to zahřátí je schopné „vyžíhat“ kotouč podle barvy nad teplotu 250°C . Nemluvě o mechanické deformaci kdy tu pár fotek lochnesek bylo.
Snaha o minimalizace expanze kapaliny je prostorová. Je snaha aby to bylo co nejmenší a nejlehčí a expanzní nádobka je nějak veliká. Stejně teplotní roztažnost a hmotnost keramického pístu. To že nepřenáší tolik teplo nemusí být totiž primární účel.
Já nepochybuji o tom, že hydrauliky jsou lepší, jen mě zajímá proč tomu tak je. :D
S tím souhlasím, jen si myslím, že odvod tepla kapalinou má větší negativní účinek než pozitivní. Což jsi psal jako pozitivum v 1. příspěvku, jestli jsem tě správně pochopil.
Mohl bys mi prosím vysvětlit, co je na mých úvodních myšlenkách chybně?
díky
protože při menší síle na páku vyvinou větší brzdnou sílu, protože jsou lepe dávkovatelné, mají menší odpory a tím potřebuješ ještě menší sílu na páce a líp se vypořádají s teplem, jsou lehčí
Díky za první relrvantní odpověď.
Tím dávkovatelné myslíš, jako že se lépe reguluje brzdná síla?
jo , ale nemusí to platit samo vždy, existují špatně fungující hydraulické brzdy :D – spíš ale historie
Mechaniky jsou většinou dávkovatelné lépe, ať to mačkáš jak chceš tak to moc nebrzdí. :-)
Proti tomu může působit davkovatelnost některých hydraulik naprosto příšerně. Hamstneš na to jak s mechanikou a jdeš přes. :-)
:D no jo no
…Ukončete výbrus a nábrus, řidítka se zavírají…
Mam kamaráda co pracuje a jezdí v Söldenu, jezdí tam s námi na mechanikách. Folw Trajli dává celkem v pohodě, jakmile ale začneme jezdit těžší sjezdy kde se musí hodně brzdit je v prdeli. Sem tam musí zastavit, vozí sebou petku s vody a tím pak chladí třmeny a každou jezdu kabinkou hore je šteluje imbusama. Jo a jsou to avid mechaniky