kotouče nebo ráfkové brzdy na silnici?

270 nepřečtených
  • Pista.Wassermann

    Ahoj všem, dle nadpisu téma, které se zde řešilo stále a stále řeší, ale než mne odkážete do patřičným mezí, tak rovnou napíšu, že je to složitější. O co mi jde: v budoucnu plánuji stavbu silničního kola na ocelovém rámu (to je dané). Co však řeším je, že se rozhoduji, zda kolo osadit campou, nebo shimanem, nejspíše 105kou. Pro campu mám slabost, ale pro desítkovou, či jedenáctkovou ještě s klikama ultratorque. Nové campa kliky stylu potenza se mi nelíbí. A shimano se mi vzhledově také moc nelíbí. Na kole budou karbonové záplety a tak nějak jsem byl rozhodnut pro kotouče, tedy eliminace na 105ku (sram nechci, leda by to už byl bezdrát a na ten nemám) Na novou campu také ne. K oceláku by se mi ta campa také více líbila. Nedají mi však spát ty mnou usmyslené kotouče. Po přečtení všeho možného jsem si řekl, že nebudu brousit ráfek a brzdy budou brzdit se stále stejným účinkem.

    Dotaz zní, upřednostnili byste radši starší, ještě kvalitní campu na ocelovém rámu nebo již ke karbon kolům měli již automaticky kotouče? Kdyby se vyjádřil nějaký klasik, co má ráfkové brzdy a karbony a napsal mi jak je to reálně s opotřebováním brzdné plochy......

    0 0
    • kubad  

      Rafkove brzdy v klidu stačí. Ale dnes bych nestavět nové kolo jinak než na kotoucich proste jsou lepší.

      0 0
    • Markony  

      Za mne kotouče .

      0 0
    • jecnak  

      Záleží kde jezdíš a za jakých podmínek. Mám ráfkové karbony Easton, které větrám každý rok několikrát v Alpách a brzdná plocha stále bez známek opotřebení. Jinak ale jezdím spíš roviny, moc nebrzdím a v zimě a za deště kolo leží v garáži. Najeto něco přes 15000 km.

      Dneska bych už ale nad kotouči vůbec neváhal. Neřeším-li funkci, tak si myslím, že za chvíli nová karbon kola/ráfky na ráfkové brzdy ve slušné kvalitě a za rozumnou cenu neseženeš.

      0 0
    • Nydlak  

      Pokud neřešíš ultralehké karbonové kolo s váhou pod 8kg což dle zadání ne tak bych šel do kotoučů.

      Sám mám silnici s kotouči na Sram Rival a jsem spokojen.

      0 0
      • karel d.  

        Ultralehká silnicka by, myslím, měla mít trochu vyšší ambice než pod těch 8 kg. Já bych u té silničky tu váhu pod 8kg považoval spíš za samozřejmost. Současný trend mi ale za pravdu nedává. Za kolo pod těch 8 kg člověk brzy vysazi 100k. A možná už tomu dnes i tak skoro je.

        0 0
        • JakubUAZ  

          Záleží kde nakupuješ já jsem si teď postavil celokarbon celokarbonové 50 ráfky představec řídítka sedlovka všechno karbon kotoučovky kompletně na 105ce a bezdušáky 33 a jsem na 8,1 kilo kdybych sundal bezdušáky dal tam ultralight pláště a ultralight duše tak jsem s klidem pod 8 řekl bych že tak 7.8 a vyšlo mě to bajoko na pade.

          0 0
          • deekay  

            Tak jasne, na aliexpress komponentech se da. Tady slo spis o kola „z kramu“.

            0 0
            • karel d.  

              Ano, šlo mi spíš o značkový materiál, tím, ale netvrdím, že to musí být nezbytně lepší než věci z Ali. Tam by to s přihlédnutím, že to máš celé v karbonu tech 100k bylo. Tohle bych já už z principu nikdy nedal, když už tolik, šel bych mnohem raději alternativní cestou stavby na titanu. Samozřejmě rafkove brzdy a něco jako Zera/Shamal k tomu.

              0 0
              • deekay  

                Jenze to zalezi, co od kola ocekavas. Jake vlastnosti. Jine budou pozadavky zakaznika, co si poridi novy tarmac SL7 a jine pozadavky toho, co bude stavet na titanu.

                0 0
                • karel d.  

                  Přesně. Mně ale čím dál tím víc začíná jít o to, abych neskončil na lep masovým výrobcům tvrdicim, že hydry vlastně dělají/instalují kvůli nám, prejicim si to zákazníkům a další podobné nesmysly.

                  0 0
    • Cavendish  

      Taky přemýšlím nad budoucí stavbou. Pravděpodobně to bude zase karbon na kotoučích.

      Ráfkové brzdy mě bohatě stačí. Jsou hezké, bezpečné, ale doba jde dál.

      Jako bonus beru dávkovatelnost a možnost použít širší pneu (28–30mm) i za cenu vyšších nákladů a trochu vyšší váhy.

      Co mě nejvíc vadí je fakt, že budu muset odejít od Campy k Shimanu. Kotouče od Campy by mě asi cenově zrujnovali :D

      0 0
      • Pista.Wassermann  

        Asi tak.....mám podobné dilema…asi už se mi pomalu rýsuje finální řešení. Asi dám na rady a půjdu do kotoučů a zvolím ultegru a dost možná 1×11 s převodníkem od garbaruk na ultegra kliky…Nevíte zda se dělají ultegry v délce 180mm? Našel jsem pouze dura ace, ale to už je hrozná cena…

        0 0
        • KRoser  

          Takové dlouhé kliky se dělají jak jsi psal jen Dura, Ultegry se nedělají. Jedno placka na silnici, proboha proč? Jinak za mě taky každopádně kotouče. Pokud člověk neřeší každý gram tak kotouče mají jen samé plus a hlavně může člověk jezdit sváteční kola celý rok a neřeší probrždění ráfku.

          0 0
          • Pista.Wassermann  

            To KRoser:

            1×11 je rebelie, ale nevim, uvazuji nad tim. Jsem sic vedom vsech minusu. Bylo by to do jiste miry pozerstvi a snaha se odlisit, to zase musim priznat. No a pak jakysi minimalismus a jednoduchost…

            0 0
            • kubikula78  

              Nedelej to.Ja postavil kolo viz.muj profil a uz prechazim na 2×11.V terenu jsem byl 2×,jinak porad silnice a tam me to fest vadi.Nejlehci prevod jezdim 40/32 a to uz musi byt fest kopec.Pastorky 37 a 42 jsem nikdy nepouzil.A 40×11 je malo.Ty skoky na kazete jsou na silnici fakt opruz.Mozna pokud se gravel vyuziva jako gravel,ale na silnici urco ne.

              0 0
              • embi  

                Sram 12spd a kazeta 10–33

                0 0
                • kubikula78  

                  Jo,tak by to slo.Jen samotna Force kazeta stoji tolik,co me bude stat cely prechod na 2×11.Sram ma strasny ceny.

                  0 0
                  • embi  

                    No ale v OEM je levnej. A za me funguje. Ano retailovy ceny ma Shimano hezky, ale dostupnost bidna.

                    0 0
                • jecnak  

                  Bohuzel ani to na silnici na jednoplacku neni komfortne dost jemny a siroky rozsah.

                  0 0
        • Cavendish  

          Pokud mě neprojde nějaký fain kup na eBay, tak dám hydraulickou 105. Ultegra se pro mě zbytečný luxus. Radši koupím lepší kola.

          Na eBay sem totiž před 2 lety ulovil mix Athena (karbon kliky,šaltr,kazeta) a Chorus (řazení,smyk, brzdy, řetěz) za 14000Kč v perfektním stavu.

          Mrkni na kliky od gebhardt, třeba by to šlo.

          1×11 je na silnici podle mě blbost. Na CX ok, ale tady tě to bude limitovat

          0 0
        • Smazaný účet  

          Jednopřevodník na silničku bych asi nedával, možná tak na důchod. Na grevla to celkem jde, když se člověk trochu uskromní a třeba nepotřebuje jet z kopce nad 50. Mám 1×10, 42/11–28, jezdím s tím převážně silnici a nějaký ty polňačky, žádný velký terén, tam by 42/28 mohlo být málo. 50kou se s tím jet dá, ale to je tak strop. Do 15 zubů je to po jednom, takže odstupňování je docela fajn.

          0 0
    • Copernicus  

      a vidlici budes mit na kotouče taky ocelovou?

      0 0
      • Pista.Wassermann  

        Vidle full carbon tapered

        0 0
        • Copernicus  

          a je vůbec k sehnání ocelová vidle na kotouč-silniční? trekingové designově nic moc

          0 0
          • Cavendish  

            kamaro ti ji udělá :)))

            0 0
            • kamaro  

              ale to bude muset hodně pěkně poprosit… kamaro si vybírá, komu co udělá :-)

              0 0
              • Cavendish  

                Tak nic, já to za něj ruším. Ještě sem totiž nenašel nikoho, kdo by mě udělal nerez silničku ;)

                0 0
                • kamaro  

                  Já už si dělám na 953 chutě, ale ještě mě čeká jeden 29er. Nejhorší je, že v nerezi není k dispozici rozumně tvarovaná zadní stavba, abych mohl mít dvě sady kol – 622×28 a 650Bx40. Takže asi základní trojúhelník 953 a zadní stavba LIFE…

                  0 0
                  • Cavendish  

                    Já budu nenáročný. Stačí mě klasická silnice, kterou projde 28mm guma. Bude mít vnitřní vedení a tapered hlavu ;)

                    0 0
                    • nooski  

                      Vnitřní vedení – fuj :-)

                      0 0
                    • wilda81  

                      Tapered nééééé! Dej tam 44mm

                      0 0
                      • deekay  

                        Zalezi, jaky bude mit tvar a prumer vrchni trubky. 44mm s nejakou uzsi kulatou, nezplostelou vrchni rourou vypada imho hrozne :(

                        0 0
                        • Cavendish  

                          Mám cca 85kg. Takže to budou spis silnější trubky. Proto tapered ;)

                          0 0
                          • deekay  

                            No prave,pokud bys mel i tu vrchni silnejsi, muzes pouzit 44mm a nebude to vypadat blbe :)

                            0 0
                            • kamaro  

                              I na taper hlavě je vrch stejně široký na 44mm hlavko a rozšiřuje se to až dole. Takže napojení TT je vždy stejné. Ale taper se mi taky nelíbí, raději rovnou 44mm trubku a dole externí hlávko.

                              Spíše bych to viděl na T47 střed s komplet vnitřním vedením a bez lanek (tzn. elektrika a hydraulika). Toto řešení se mi hodně líbí.

                              0 0
                              • Cavendish  

                                Jo to zní jako něco co bych bral :)

                                0 0
                              • deekay  

                                Pardon, nejak mi to dnes nemysli :) Nejak jsem videl nabizet rovnou alternativu k tapered a automaticky jsem myslel trubku na 1.5 hlavko nahore i dole, proto moje reakce s tim rozdilem prumeru. Nad „uzovkou“ jsem neuvazoval vubec.

                                nejak takhle: https://www.ciclicasati.it/espresso-aria#…

                                0 0
                                • kamaro  

                                  Takto ano, akorát je ta trubka obludná v celé své délce. Vypadá to sice trochu lépe než ta postupně se rozšiřující trubka, ale stejně se mi více líbí menší trubka dole s externím hlavkem.

                                  Tady je to tak obludné kvůli vnitřní kabeláži.

                                  0 0
                                  • deekay  

                                    Jasne, Deda DCR potrebuje nahore velke lozisko.

                                    Me se treba libi, kdyz ta hlavovka ma precijen trochu nejaky tvar a ne jen rovne riznuta roura stejneho prumeru.

                                    0 0
                                  • wilda81  

                                    +1

                                    0 0
                                    • milan.v  

                                      Jako je hezké, že máte kde debatovat, ale v samotném vlákně by to bylo o dost lepší, stavba kola a rámová stavba moc k tématu nemá co říct…

                                      0 0
    • Dejv0  

      Co plánuješ za rám?

      0 0
    • Datel Stepní  

      Až si to někdo přečte za 10 let, bude to úsměvné asi jako řešení kotoucovek nebo rafkovych brzd na MTB před deseti a více lety.

      To říkám jako fanda klasických brzd na silničce.

      Vývoj nezastavis. Jestli se tak ujme i jednoprevodnik si nejsem jist. Přeci jen, odstupňovaní na silnici je důležité. Na silnici bych ho necpal.

      0 0
      • Lister  

        Teď jde k to, jestli ten úsměv bude výsledkem touhy uživatelů nebo výrobců.

        Jsem zastáncem klasiky. Prostě to na silnici patří, ale nové kolo asi budu muset postavit na kotoučích – to bohužel nebude výsledkem osobních preferencí, ale z donucení.

        0 0
        • Datel Stepní  

          Zcela souhlasím se vším. O hodně věcech rozhodují výrobci.

          Pokud již úplně nevymizely lepší silničky s klasickými brzdami, tak brzy vymizí.

          Přesto, že by jistá poptávka existovala, prostě nebudou. Mám slušnou silničku Bianchi klasického střihu bez kotoučovek, elektriky a dalších vymožeností. V podstatě tak, jak existovala desítky let. Věřím, že ji v provozu udržím hodně dlouho.

          0 0
          • karel d.  

            To ti ze srdce přeji, aby sis ji tak jak je mohl i nadále udržet.

            0 0
    • JakubUAZ  

      Myslím že máš karbonové kola a nemají hliníkovou vložku jako brzdnou plochu tak rozhodně kotouče na tom karbonu nezastavíš. To je spíš přibržďovadlo.Kdyby jsi měl nějaký normální ráfky nebo s tou hliníkovou vložkou tak bych klidně tak bych klidně řekl ráfkových ale jestliže máš karbon tak rozhodně kotouče

      0 0
      • nooski  

        Tak po deseti letech ježdění na karbonových kolech s ráfkovými brzdami jsem se dočetl, že nezastavím…za­jímavé, dosud se mi to dařilo i s párem 207g brzd.

        1 0
      • Modus2  

        To je nesmysl, zastaví úplně stejně jako s hlinikem. Čímž netvrdím, že ty s hliníkem nejsou lepší. Rozdíl je v tom, že na karbonu měním častěji špalky.

        0 0
    • krabica  

      Vzal bych kotouče a když se ti nelíbí Shimano kliky, tak bych se po nich mrkl jinde, třeba u Praxis, FSA…

      0 0
    • nooski  

      Jako zastánce ráfkových brzd říkám, že příští zcela nová silnice bude na kotoučích, ale zatim se budu držet ráfkových, co to jen půjde. Kotouče mají pár výhod. Samozřejmě lépe brzdí v marasu, a tak na zimáku jsou jasnou volbou. Ráfek není omezen brzdnou plochou, takže může být lehčí bezpečnější a lépe navazovat na gumu = více aero. Snadněji se s nimi řeší blatníky. Dnešní pevné osy teoreticky znamenají tužší spojení rámu s kolem. Nicméně je tu hromada věcí, které se snad časem vychytají a které mě dost štvou. Delší a složitější údržba, zaplety potřebují být bytelnější, delší zadní stavba kvůli 142mm ose, pazvuky při brždění a škrtání kotouče při záběru, mnohem horší ergonomie pák (individuální a kromě Di2) aj. Prostě to není tak jednostranné a růžové :-)

      0 0
      • zdenek  

        Pěkně shrnuté výhody a nevýhody.

        Bohužel z těch výhod nic moc nevyužiji. Na silničce v marastu nejezdím, tedy ani s blatníky.

        Naopak ty nevýhody by se mne dotkly všechny. A třeba ten bytelnější výplet těžko někdo vychytá – to je fyzika.

        Takže se stále přikláním ke klasice.

        0 0
        • Cavendish  

          Mám to podobně. Do marastu vozím CX kolo. Blatníky sem měl na kole naposledy před 15 lety na Favoritu.

          Pokud najdu silniční rám a vidlici, kde projde v pohodě 28mm guma, tak zůstanu u klasiky. Ale mám obavy že to asi neklapne…

          0 0
      • skaj  

        Plne souhlasim, ze je to individualni. Jen bych podotknul, ze ty individualni veci ve vyctu zacinaji mnohem drive nez u pak:) Tedy rozhodne se na ne neda pohlizet jako na objektivni posouzeni situace:) Za me:

        To nejdulezitejsi – brzdny ucinek a vse kolem je lepsi. Nejenom v marastu a ve vode. Proste porad – lepsi davkovani, sjezdy, nizsi nutna sila … (Pro staromilce – dobre brzdeni se nepozna tak, ze se kolo zablokuje:))

        Udrzba – za me kotouce lepsi (ano, i proto ze nemam problem je udelat i na biku), jednou nastavim a pak mam roky pokoj. Kdo to dela poprve, bude mit zpocatku strach, coz chapu. Ale pokud to dokazu udrzovat ja, tak i cvicena opice a narocne to neni:)

        Bytelnejsi zaplety -teroreticky mene bytelne zaplety, co nedaji kotouc fakt nechci z mnoha jinych duvodu (tuhost, odolnost na diry atd.)

        Pazvuky pri brzdeni – tady nevidim rozdil mezi spaliky s bordelem v mokru a kotoucema. Jinak jsou oboje stejne tiche.

        Skrtani – serizuji zhruba stejne casto kotouce jako jsem steloval spaliky (tedy v podstate vubec)

        Paky a ergonomie – mam velke ruce, takze mi spise vyhovuji, ale asi bych si zvyknul na vsechno.

        Popravde mi to cele prijde, jak kdyz se pred par (desitkami) lety resily kotouce na biku. Dneska po nich nestekne ani pes a v podstate vetsina se tomu jenom smeje. Se silnici to dopadne stejne.

        A ted pozor, jedna mega urazliva kacirska na zaver. Hned si jdu vytrhnout aspon dvakrat nohu z poradne dotazenych klipsen:

        Silnice na kotoucich je hezci!

        0 0
        • Cavendish  

          Za to poslední větu skončíš v pekle! Už se vaří voda!

          0 0
        • nooski  

          Modulace je za mě podstatně lepší u ráfkových brzd, ale tam je to asi dáno 2 dekádami zvyku :-)

          Údržba je jednoznačně snadnější u ráfkových mechanických brzd, opravíš problémy s hydraulikou na cestě pomocí vercajku v kapse? Já ráfkové brzdy ano.

          Záplety jsou tak, jak píšu.

          Kotouče jsou jednoznačně hlučnější, vyzkoušeno na mnoha kolech.

          Vzdálenost mezi destičkami a kotoučem je tak malá, že při silové jízdě ze sedla škrtám furt, špalky logicky škrtají taky (jsou dál od ráfku, ale zase ve větší vzdálenosti od osy), ale většinou to není slyšet.

          Silnice s kotoučema je vždy hnusnější, než bez nich :-P

          0 0
          • Redjuu  

            Problémy s hydraulikou na cestě nevyřešíš, protože žádné řešit nemusíš. Pokud ti samozřejmě něco neprdne, nebo nesjedeš destičky, ale tak to už jsme někde jinde. Když ti rupne čelist brzdy, tak to asi taky multiklíčem nevyřešíš :-)

            0 0
            • adam1  

              Co jsem se díval tak elite někteří stále vozí rafkové ?Možná 50/50?Ty úrazy od kotoučů u hromadných pádů na silnici už nehrozí?Kolega výše psal ,že 1× něco asi ne :)))abychom se nedivili za nějaký ten rok?(1×15?:)))např.

              Jinak jsem z táboru V:)”nebrzdim/jedu”

              0 0
              • Cavendish  

                Na CX vozím Cantilever brzdy :))) když pak sednu na silnici, tak mě přijde že to brzdí až moc

                0 0
          • skaj  

            Nemuzu souhlasit. Pises to jako objektivni pravdu, ale jak rikam, je to individualni. Nerozporuji, ze to tak je pro tebe, ale rozhodne to neplati obecne.

            Údržba – zaprve to neni jen udrzba cestou, ale i dlouhodoba. Za druhe – srovnatelne problemy opravim pomoci vercajku uplne v pohode. Jo, kdyz by teroreticky nekdo utrhnul hadici (nedovedu si predstavit, ze se to stane a ja budu chtit pokracovat – spis budu rozlamanej za svodidlem) tak to nedam. Ale to same nedas ty s pretrzenym lankem atd. Naopak na rozcentrovani je mene nachylna kotoucovka. Obecne jsem problem s hydraulikou ani s rafkovymi nikdy cestou nemusel resit. Dlouhodoba udrzba mi vychazi nastejno (ale vsechno mam a delam i na biku, takze chapu, ze pro nekoho to je problem).

            Zaplety jsou tak jak pises jen pro tebe. Protoze sis dal nejake priority.

            Hluk – asi nevim co myslis. Pri brzdeni za sucha? To mi prijde stejne jak spalky. Za mokra je oboje taky podobne. Fakt v tom nevidim rozdil.

            Skrtani – mas pevne osy? Ja jsem tezkej a ze sedla nemam problem. Jak pises, na spalkach se mi to delo, ale nemel jsem pevne osy. Tohle je taky subjektivni jak prase.

            Tak v muzeu se samozrejme na rafkove silnicky rad podivam, to nepopiram.

            0 0
            • 7021  

              Pretrzeny lanko? 20g nahradniho lanka me vazne nevytrhne.

              0 0
              • skaj  

                Hele ja nevim co te vytrhne a co ne. Kdyz vozis nahradni lanko, tak to opravis, kdyz ne tak ne. Pokud pocitas lanko do normalniho vercajku a vozis ho, ses dobrej, gratuluju, voz ho dal. Ale jako argument do diskuze mi to prijde spis slabsi, sorry.

                0 0
          • Dejv0  

            Údržba je jednoznačně snadnější u ráfkových mechanických brzd, opravíš problémy s hydraulikou na cestě pomocí vercajku v kapse? Já ráfkové brzdy ano.

            Nesmysl, ale pro jistotu vyhodim hydrauliky z biku, co kdyby.

            0 0
            • McBlacky  

              Ono servisne kotoucovky a zadny brzdy jsou tak nastejno co do narocnosti ;)

              Mimo vymeny desek a jednou za cas kapaliny totiz neni potreba nic

              0 0
          • deekay  

            ad modulace: Hrozne zalezi na kombinaci rafku a spalku. Treba na mych „cinach“ jsem zpocatku vozil zlute Swisstop a ty dle meho byly modulaci naprosto priserne. Pak jem presedlal na cervene Campy a je to noc a den. Osobne se mi asi i lepe davkuje brzdna sila na tehle kombinaci rafkovych bezd, nez na kotoucich, co mam na CX. A to jsem do doby, nez jsem poridil Supersix vozil drahne let jen a jen kotouce, tazke zvykem to neni.

            0 0
        • 7021  

          Co se jednoduchosti udrzby a pazvuku tyce – proc se tedy porad resi cinkani, skrtani, piskani, houbovity krok paky, odvzdusneni a adaptery?

          0 0
          • skaj  

            Nevim, nic takoveho neresim. Mam pevne osy, 105 trmeny, 160mm kotouce a vsechno v pohode.

            V okoli lidi s kotoucema taky neresi cinkani, houbovity chod apod. Tedy tomu „porad resi“ nerozumim. Ty uz si silnicni kotouce delsi dobu jezdil nebo to mas jen nactene?

            0 0
            • 7021  

              Ono je to videt na prehledu temat, co se tu resi.

              Kotouce na silnicce ani jinde nemam. Ale to, ze udrzba je narocnejsi (a to opravdu nesouvisi s tim, jak casto je potreba!), tady nikdo nepoprel. Nejhorsi je na tom narocnost na presnost vyroby (zafrezovani, zavity) a nastaveni. Takze abych se takovym problemum vyhnul, musim pak resit pevne osy, rozmery kotoucu (a ze jsou jeste ruzne standardy uchyceni), uchyceni trmenu, mnohem vetsi naroky na kompatibilitu. A to vsechno i v pripade, ze se omezim na mechaniky. Ze pro hydraulicke ma kazdy vyrobce jinou kapalinu a jiny zpusob odvzdusnovani, to uz je vlastne drobnost.

              Bohuzel, nemuzu se smirit se slozitosti takoveho systemu.

              0 0
              • deekay  

                Hele mam oboji a proste s hydrama je obecne vetsi oser :) Jak se servisem, tak beznou udrzbou. A to nemam vedeni hadic kompletne interne skrz predstavec a riditka…

                Co mi prijde jako plus u rafkovek je jednoducha moznost nastaveni vzdalenosti od rafku a tim kde to zacne brzdit.

                A o tolerancich darmo mluvit. Zvlast kdyz to maji vyrobci totalne na haku.

                Ano, kotouce jsou proste takovy HiTech proti rafkovkam, s veskrze lepsima vlastnostma, ale potrebuji k tomu podminky.

                0 0
              • skaj  

                Ja takhle: „Nevim o cem mluvite, ale urazi me to“:) Tos mel rict hned, se pak diskutuje snaz.

                Ale to, ze udrzba je narocnejsi (a to opravdu nesouvisi s tim, jak casto je potreba!), tady nikdo nepoprel.

                To jsem popiral hned v tom prispevku, na ktery reagujes… Nesouvisi s tim jak casto je potreba? To sis redefinoval pojem udrzba a zamenujes to za montaz. Udrzet to v chodu = udrzba. Tedy je to prave ta narocnost, jak casto na to hrabes. A realne – nehrabes na to v podstate vubec. Alespon ja ne, na biku, na silnicce, nikde. Nastavim a jezdim. Obcas vymenim desky. (Uplne stejne jako na rafkove…)

                A to vsechno i v pripade, ze se omezim na mechaniky.

                Tady je prave videt to, ze si jen teoretik. Protoze jinak bys vedel, ze typicke mechaniky jsou ve srovnani s hydraulikou daleko narocnejsi na udrzbu a serizeni. Tam se fakt porad neco steluje…

                Ze pro hydraulicke ma kazdy vyrobce jinou kapalinu a jiny zpusob odvzdusnovani, to uz je vlastne drobnost.

                To je ti uplne jedno. Tebe zajima jen ten system, co mas ty. Nepotrebujes delat udrzbu neceho, co nemas.

                Sorry, nekdy to zkus a pak muzem pokracovat. Obecne receno, stahujes kalhoty a brod je jeste daleko…

                0 0
                • 7021  

                  Obavam se, ze mi jeste uplne nerozumis.

                  Nastavis a jezdis – OK, ale ty mas praxi a udelas to v 99 % pripadu dobre. Kdyz to ale neudelam 100% dobre, tak dve hodiny stravene nastavovanim prijdou vnivec. Nesmim mit krivy kotouc, musim mit absolutne presna loziska v naboji (takze zadne konusy), kdyz mam rychloupinak, tak radeji vubec nesundavat kola (takze bezdusove reseni je vlastne taky potreba). Je tu mnohem vic veci, kde muzu udelat chybu, vsechno souvisi se vsim. To neni jen vymena desticek, a i to mi prijde jako velmi jemna prace.

                  A zkusit? Ano, mel jsem pujcene kolo s kotouci, brzdilo to dobre, ale nebyl to dostatecny duvod, abych hned bezel si koupit nove kolo.

                  Az nebudu mit jinou moznost, s cyklistikou nejspis skoncim.

                  0 0
                  • skaj  

                    Nejsem zadnej mechanik, s videem na youtube to zvladne kdokoliv. Na tenhle servis fakt nepotrebujes byt zadny guru.

                    Navic v servisu te tohle bude stat par korun. To bys musel hledat zastupny duvod proc koncit. Realne k tomu neni zadny duvod.

                    0 0
                  • 7021  

                    Jeste posledni vec, protoze se to dostava off topic – prislo mi hloupe s tim zakladat vlakno (ale treba to OP blokne). Nemel jsem v umyslu nekomu nutit nejakou svou pravdu, ale jak se mam dovedet o praktickych zkusenostech? Koneckoncu, i navody na kotoucovky na iVelu maji obtiznost znacenou dost vysoko…

                    0 0
                    • TheJD  

                      Panove. Uzavrel bych to s tim, ze maly servis je na stejne urovni narocnosti, nicmene jednou za cas je hydrauliky potreba odvzdusnit, coz je casto dost velky oser a dostava narocnost udrzby zcela jednoznacne o uroven vys, nez ji maji rafkove brzdy, u kterych akorat protahnes nove lanko a otocis par srouby. A to jeste nezminuji cisteni pistku trmenu ani cisteni ramu od bordelu, ktery vznika brzdenim diskovych brzd.

                      Ano, toto se dela jednou za delsi dobu, ale oproti rafkovym brzdam je to velky oser.

                      0 0
            • nooski  

              Vyzkoušel jsem řadu silniček na kotoučích a skoro u všech škrtal při záběru kotouč. U některých více, u některých méně, ale je to holt vlastnost, která je výraznější u kotoučů. Taky třeba u testovaček, které dostávají záhul, jsou problémy s hydraulikou, mechanika byla vždy v pohodě. Ale jak jsem psal v prvním postu, další celá nová silnice bude na kotoučích. Ideálně lehké a pohodlné aero kolo, které bude pěkně vypadat, bude mít suprovní geometrii a bezdrátové řazení v kombinaci s kotoučovými brzdami bez negativ :-) Zatím nic takového neexistuje, tak si musím vystačit s tím co mám.

              0 0
              • skaj  

                Hele fakt neni i bez ohledu na penize? Protoze to skrtani fakt nemusi byt vlastnost, ale spis spatne serizeni. Sam jsem tezkej 90+, mam normalni ram s pevnyma osama (Rondo HVRT), 160mm kotouce a neskrtam…

                0 0
                • deekay  

                  Ono tohle nebude jen o hmotnosti ale i (hlavne) o vykonu.

                  0 0
                  • skaj  

                    Tech par KOMu co jsem mel/mam byl spurt v kopci kolem 30s. Obecne jsem vybusny a silovy typ vic nez co jineho. Kazdopadne jsem je zajel jeste na rafkovych brzdach, kde tedy skrtalo co mohlo, kdyz jsem do toho slapnul. Ted kotouc neskrta… Chci tim rict, ze ac si myslim, ze v (polo) spurtu do toho dokazu naprat dost, tak proste neznam skrtani dobre serizenych kotoucu na pevnych osach.

                    Ale tedy behem tech 30s totalniho buseni je mi uplne jedno, jestli neco skrta i kdyby to tak bylo.

                    Na jakych ramech vam to tedy skrta? Jake a jak velke kotouce? Pevne osy? Fakt by me to zajimalo.

                    Protoze kdyz vidim skrtat kotouce na silnici, tak bud skrtaji porad (blbe serizene) a nebo vubec.

                    0 0
                    • deekay  

                      Me to neskrta, ja jsem lehkej. Resp neskrta mi to, kdyz jsem mel srovnane kotouce a ty jsem rovnal pomerne casto. Az TRP T25 jsou sice tezke ale rovnat se moc nemusi, maji masivni unasec a jsou pevne. Shimana byly blato.

                      Ale nooski, pokud se nepletu, delal v servisu,takze s tim ma zkusenosti vic nez dost.

                      A taky je to dle me dane tuhosti kol. Z meho pozorovnaji, cim tuzsi kola, tim vice skrtaji kotouce.

                      Dalsi vec je, ze se proste kotouce pri zahrati deformuji a pak skrtaji, nez zase vychladnou, atd.

                      0 0
                      • krabica  

                        Mě škrtají IceTech kotouče jen po intenzivním brzdění, ale po vychladnutí se zase srovnají… :-) Vzhledem k malé mezeře (cca 2mm) u středu mi zadní kolo př silovém záběru škrtá o spodní šavle, ale mám jen 10mm RWS osu…

                        0 0
                • kubikula78  

                  Asi tak jak pises.Ja mam 95 kilo a kdyz se v nasich stoupanich postavim do pedalu a zaberu,tak citim jak se ta moje Aura trosku krouti,ale kotouce nesktaji.Mam 160mm oba.Prave jsem po 1500km cistil.Sundani kol,vyndani desek,vyciste­ni,strzeni hranek na deskach a smontovani 20 minut.I s kafem a cigarem.Takze udrzba neni argument.Vaha,cena a vzhled jo,to si musi kazdy rozhodnout.

                  0 0
                  • TheJD  

                    Ja mam na letos novem kole s rafkovyma brzdama najeto venku 2800 km a krom inicialniho postelovani brzd jsem na ne ani nesahnul. Tomu rikas, ze udrzba neni argument?

                    0 0
                    • kubikula78  

                      Říkám,že uvádět zvýšenou údržbu jako důvod zavrhnutí kotoučů je blbost. Stejně se občas kolo myje, maže se řetěz, občas se vyčistí řazení atd.Prostě údržba se dělat musí. Těch 20 minut 1× za X kilometrů je zanedbatelný, na tom se snad shodneme. Jako argument beru preferenci vzhledu a cenu. Tam rozdíl je. I když…u karbo­nových kol z dlouhodobého hlediska je to sporný…ten ráfek se jednou probrzdí, stejně jako kotouč. Co stojí víc? Co vydrží dýl? Kolik stojí desky a kolik stojí špalky na karbon? Vše pak záleží kdo a jak to používá, nic se nedá brát globálně pro všechny stejně.

                      I ta váha je sporná…jaký je rozdíl? 0,5 kg max? Ty poznáš ten rozdíl? Normální hobík pozná 2 kila, možná kilo,ale 0,5?

                      0 0
                      • TheJD  

                        O zavrhnuti diskovych brzd kvuli udrzbe tu mluvis jen ty.

                        Taky si hodne protirecis, kdyz beres jako argument vzhled a cenu, ale ne udrzbu, ktera je u rafkovych brzd proste jednodussi a nepotrebujes na ni ani zadne specialni naradi. To stejne s vahou. Jak muze byt sporna? Kolo s rafkovymi brzdami je proste lehci. Na tom neni nic, co by aspon trochu mohlo byt sporne.

                        0 0
                        • kubikula78  

                          Tak ja prave pouzil kombinacky na zavlacku a plochy sroubovak na sroub desticek…velmi specialni naradi:-)Jo a kus hadru.

                          A nerikam,ze rafkove nejsou lehci,rikam,ze 99% jezdcu to nepozna.A pokud to nepoznam,nemuze to byt argument u vyberu.Vybirat ze 2 veci muzu prece na zaklade neceho,co pri pouzivani poznam.

                          0 0
                          • TheJD  

                            Myslim, ze vetsina lidi pozna velmi snadno rozdil, jestli ma na kole plny bidon nebo ne. :)

                            Specialnim naradim jsem samozrejme myslel odvzdusnovaci sadu.

                            0 0
                            • kubikula78  

                              Ale kulovy pozna…pozna prazdny bidon jen proto,ze dostane zizen tvl.

                              K cemu odvzdusnovaci sadu?Pokud koupis hotovy kolo je odvzdusneno.Pokud system neotevres,netreba odvzdusnovat.Jako u auta.Jinak me stala asi 150 korun,no hruza.Pouzil jsem ji kdyz jsem kolo stavel.

                              0 0
                              • TheJD  

                                Nerikam kdyz na kole jedes, ale kdyz ho mas vedle sebe a zvednes rukou, tak pul kila poznas,

                                0 0
                                • kubikula78  

                                  Jo taaaak,tak to se omlouvam.Ja fakt myslel,ze se na kole ma jezdit…od ted ho budu vedle sebe zdvihat…akorat nevim,jak dostanu bicepsove zdvihy do Stravy.

                                  0 0
                      • karel d.  

                        Já to hledal a je to podle typu asi „jen“ 300–400g. Dostat to ale dolů někde jinde, jako na kolech nebo sadě bude stát desetitisíce. U MTB to neřeším, ale u silničky je pro mě tech 400g už dost. Nepoznám to, ale hlava to ví a to je možná ještě horší než kdybych to poznal.

                        0 0
                        • deekay  

                          Tam je vtip jinde. Shodny diskovy ram je diky nutnym vyztuham taky tezsi nez rafkovy, navic minimalne diskove vidlice byvaji diky nutnosti, aby snesly sily kotouce mene pohodlne. I kdyz tohle uz se docela naucili odladit.

                          Vyhoda rafkovych brzd je, ze mas pro odlehcovani jeste mnohem vic prostoru, nez u kotoucovek. takze ten rozdil pak muze byt opravdu dost.

                          Ja proste at koukam, jak koukam, tak kdybych chtel postavit neco diskove na urovni meho starickeho supersix, tak to ma o kilo vic…tecka… a to je dle me HODNE.

                          0 0
                          • karel d.  

                            Dík, to je dobré vědět. 1 kg na silnici je úplně za hranicí únosnosti. Člověk by pak z toho ani neměl radost. Ale na tom příkladu vidíš jak je to všechno uměle vyhnáno marketingem výrobců, kteří to berou jen jako další příležitost si namazat kapsu, ale přitom to pěkně zaobalí do tech řečí o vycházení vstříc zákazníkům.

                            0 0
                            • zdenek  

                              S tím souhlasím. Platí se těžké prachy za každý gram odlehčení a najednou vůbec nevadí přidat 500+ g, protože je to in.

                              Ale má to i druhou stránku a to je váhový limit UCI. Špičková kola s ráfkovou brzdou se pod něj dostanou docela v pohodě. Takže je určitý prostor pro zvýšení hmotnosti kotoučovými brzdami.

                              0 0
              • jiriga  

                myslim, ze to tak skutecne je. Ostatne, v nejake minule 53×11 byl rozhovor s par mechaniky WT staji a na to nastavovani (skrtani) kotoucovych brzd, nadavali shodne vsichni..:-)

                0 0
        • Pilot1  

          Pamatuji dobu,kdy jsem manželce kupoval bika s kotoučema a top model byl v té době na mechanických véčkách xtr a ty jsem jezdil.Pak šly všechny véčka do pravěku a jak píšeš na biku i kdybys chtěl,tak nic pořádného na véčka se už roky nedělá.To samé je teď u silniček.Na příští rok už spousta firem své top modely dělá jen na kotoučích a vývoj kol na vécka je u konce.Nikdo už se jimi moc nezabývá a celé vývojové týmy se věnují už jen zlepšení stávajích kotoučových kol.Sám jsem jezdil super kolo na veckach a mechanice a uz kdyz jsem ho kupoval,tak jsem tvrdil,ze dalsi kolo bude na kotoucich a elektrice.Musim rict,ze to trvalo trochu dyl nez jsem puvodne cekal,ale rok 2021 je myslim v tomto prelomovy.Takze dalsi kolo bude sice tezsi nez to puvodni,ale takova uz je doba.O vaze to jen neni.

          0 0
    • deekay  

      Mno, nemas to lehke…

      K ocelaku mi tak nejak patri rafkove brzdy :)

      Ram uz samo o sobe bude tezky a kdyz k tomu pridas jeste kotouce, tak z toho bude docela cvalik, pokud nevykrvacis za komponenty. Shimano obecne neni lehka sada…

      Jinak ad Ultratorque – kdo to v mem okoli mel, na to nadaval a zbavoval se toho, tak nevim jakou s tim mas zkusenost.

      Pokud beru rafkove brzdy a karbon rafky, tak za nejakych 17000km prevazne zvlneneho terenu (zadne velke hory, dlouhodoby prumer 1000v.m. na 100km) ve stredoceskem kraji jsem na prednim kole ojel do mrtva jedny brzdove spalky a rafky od LightBicycles nevypadaji, ze by je to vyrazneji poznamenalo.

      Na zadnim kole to nema smysl resit, tam jsou i spalky skoro nove protoze zadni temer nebrzdim.

      Ja bych to podal takto:

      • Snesu vyssi hmotnost?
      • Snesu ergonomii brzdovych pak?
      • Snesu vizualne na „klasickem“ ocelovem ramu kotouce?

      Pokud odpovis ano, tak bez klido do kotoucu.

      0 0
      • Hroch obojzhivelnyj  

        Co je za problem s Ultratorque? Mam Atheny a najeto 70tis na troje loziska (a toho jsou jedny skoro ok, jen jsem tam dal polokeramiku od cinana)

        0 0
      • Cavendish  

        Taky mám kliky UT a jsou naprosto v pohodě :) Na tom se snad ani nemá co podělat.

        0 0
        • deekay  

          Kolega z prace to daval pryc, nakej jeho tymovej kolega taky, ze v tom vrze a lupe, tak nevim. ja to nikdy nemel a mit nebudu :)

          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.
      0 0
    • rasto  

      nechci soudit, sám vozím ráfkáče. na mé voňavce mám kvůli tomu nízké hliníkové ráfky. kotoučům jsem ještě nepropadl. bráním se jim seč to jde. kromě vyšší váhy se mi ani nelíbí. na mtb či krosku žádná debata, ale na asfalt? notabene na ocel…

      nu a nevozím nic jiné, než campu. pro info, kluci, kteří šli do shimana se prý ke campě vraceli…

      0 0
    • morrows  

      Nekonečná diskuze. Ať si každý na silnici pořídí, co se mu zamlouvá víc. Dnes už výrobci jinou možnost než kotouče ani na dražších kolech nedávají. Většina lidí tady stejně jezdí silnici jen za hezkého počasí a vedou se tady debaty o účinnosti brzd etc. Pro normálního hobíka v ČR úplně egal. Kdo chce lehký kolo klasického vzhledu, tak ráfkový, kdo chce mít těžký kolo a super brzdný účinek a ty kotouče se mu na silničce neeklujou… Jak už bylo řečeno MTB a CX bez debaty lepší kotouče na silnici se mi to nelíbí + hovadský páky s nádorem, čestnou výjimku tvoří Di2. Jen pro zajímavost, kámoš jezdí na 40 let starým favoritu se 7 kolem a řazenm bez indexu a natrhne prdel pozérům na kolech za 100K. Většina kol dnes několikanásobně převyšujeí výkonnost jejich uživatelů. Takže bych neřešil blbosti a radši jezdil. Jak tady dnes někdo psal, že za 10 let to bude samozřejmost, tak souhlas, neznamená to ale, že 30 let stará silnička nebude vypadat líp, než pomalu stejně těžká moderna. Upřímně řečeno, silniční cyklistika je tak sešněrovaná pravidly UCI, že se za 50 let zase tak moc neudálo a i takové kotouče a pevné osy převzaté z MTB jsou „převratná“ novinka:)

      0 0
      • adam1  

        +1

        0 0
      • yaourt  

        Tesat do kamene :)

        0 0
      • wilda81  

        Takže se ti kotouče jenom nelíbí, ale jinak tam očividně nic nemáš.

        0 0
      • milan.v  

        A jde o co, o cyklistiku, sportovní výkon toho kterého cyklisty, mindráky těch s favoritem, nebo snad filozofické pojednání na téma, že kdo má na drahé kolo, na něj „nemá dle těch lidí výkonnost“?

        Nelíbí se mi tyto hloupé debaty a názory, ať si každý jezdí, na čem chce, ať si koupí, co chce…

        0 0
        • Smazaný účet  

          Tak on by si každý koupil co chce, kdyby ovšem bylo kde…Jen tak pro zajímavost jsem se koukl do nabídky Spešlu a tam mají bez kotoučů, pokud jsem se teda nepřehlídl, jen hliníkové modely Allez. Nevšiml jsem si jediného kola nebo rámové sady na karbonu, to je docela bída…

          0 0
          • karel d.  

            Ono to celé souvisí s instalací výrobních linek, náklady na vývoj, a celkovou reorganizaci výroby. Prostě ty linky na rafk. brzdy jsou už nerentabilni a vymizí i na tech hlinikovych základních modelech. Misto toho budou nějaké zakl. kotouče; kopiruje to genezi v sektoru MTB. Další „průlom“ pak bude spojen s jednoprevodnikem.

            0 0
          • milan.v  

            Nejen Specialized jde cestou kotoučů, už jsme to tu několikrát rozebírali, prostě výrobci nabízí to, po čem je poptávka… Pak to také náležitě marketingově podpoříš…

            Také jako majitel RB nebudeš vyrábět karbonové rámy, když je po tobě nikdo nechce a raději si koupí pár svařených trubek…

            0 0
        • jecnak  

          Presne

          0 0
    • milan.v  

      Trentinovo kolo 6,76kg na kotoučích s košíky, držákem na Garmina, pedály, jen vyrazit…

      Já jen, až bude někdo tvrdit, že s kotouči je kolo těžké… ;o) Sami vidíte, že to je nesmysl…

      https://youtu.be/QGIjwvKTWZI

      0 0
      • nooski  

        Má to byt top materiál, takže to žádná váhová hitparáda není (vzhledem k nesmyslným UCI pravidlům ani být nemusí), ale tenhle Giant je ještě celkem pohledné kolo.

        0 0
        • milan.v  

          Tady kolo do 7,5kg na Ultegře…

          https://www.bike-forum.cz/…sl7-pro-2021

          0 0
          • Smazaný účet  

            Tak zase je to kolo, které je Tě odlehčí o 100 litrů…nic pro sociály nebo fotříky s dětmi, pokud teda „nechodí s obrazama“

            0 0
            • milan.v  

              Přitlač, 2021 je zase o dost dražší, necelé dva roky zpátky starší model kupoval za sto tisíc zdejší ikona Pozemšťan, a to dostal hodně zajímavou slevu…

              0 0
          • deekay  

            Kolo „jen“ na ultegre za, rekl bych az drzou cenu :))) Proste Spesl.

            No a ted se podivej, jak lehke postavis za tu cenu neco na rafkovkach :) Naprosto zbytecna debata.

            0 0
            • Cavendish  

              Přeeeeesně

              0 0
            • milan.v  

              Tarmac je Tarmac… ;o)

              0 0
              • deekay  

                Tak hlavne ze jim to nekdo papa :)

                0 0
                • milan.v  

                  Mám doma nejen Tarmaca a mohu jen potvrdit nezávislé recenze, to kolo je prostě parádní… ;o)

                  0 0
                  • Cavendish  

                    Tak Merida umí dělat kola, to víme ;)

                    0 0
                    • deekay  

                      Tak Merida uz je jen o tom finalnim provedeni a to je tak nejak prurezem vsech seriovych „asia made“ znacek maximalne prumerne. Spis horsi.

                      V tomhle se tesim jak (jestli) giant rozvine ten jejich robotic lay-up, cimz by se to mohlo dost zlepsit. Slabe misto je vzdy clovek.

                      Co se musi Speslu nechat, tak ten vyvoj jim nejak funguje. Pravda, ani po letech se nenaucili udelat funkcni zamek sedlovky, ale nemuzeme chtit vse hned :)

                      0 0
                  • deekay  

                    To nikdo nepopira, jako zavodni nacini bude SL7 fajn, ale neni to zdaleka jedine paradni kolo :) Zase bych to nedemonizoval.

                    Ale chapu to jako odraz dnesni spolecnosti. Lidi s penezma ale bez invence je spousta a to se pak projevuje v tom, jaky se kupujou kola, auta a stavi domy, napriklad :)

                    0 0
                    • karel d.  

                      Ano, je to odraz všeho toho co říkáš. Proto já třeba opravdu moc obdivuji ty velmi individuální stavby co se občas tady objevi v galerii. Lidé před tim než kolo staví mají nějakou představu, myšlenku, kterou potom pomalu realizují.

                      0 0
                      • deekay  

                        Ano a kdyz k tomu pridaji jeste ten pribeh.. :)

                        Taky me to vzdy potesi.

                        0 0
          • krabica  

            Postavit lehké kolo není problém, kámoš teď postavil aktuálního HT Epica na Rovalech, XTR, Sidovi a Spec. komponentech s vahou 7,9 kg…

            0 0
      • Pista.Wassermann  

        Asi mě kotouče neuráží, ale rozhodování není jednoduché…

        https://officinabattaglin.com/

        0 0
        • nooski  

          Krásná kola, bez kotoučů o dva stupně výše :-) Já na silnici potřebuju symetrický výplet na předním kole, kor při pohledu za řídítky.

          0 0
          • kamaro  

            Tak si dej mezi řidítka brašnu a vyřešeno. Já jsem teď strávil na kole 1200km, kdy jsem přes brašnu na přední kolo neviděl :-)

            0 0
      • karel d.  

        Kolo s kotouči může být samozřejmě jako pírko, pokud na něj někdo má těch cca 200k. A to je přesně ta absurdita toho „vývoje“. Lidé co si chtějí koupit normální, solidní a lehké kolo s rafkovymi brzdami za přijatelnou cenu nebudou mit kde, ale místo toho budou všude kola s integrovanymi aero prvky, kotouci, které budou kompenzovat váhu SL rámy, top karbonovymi komponenty atd. Cenově někde zcela jinde, jestli i jízdními vlastnostmi ponechám na uvážení kazdeho kdo to mohl srovnat. A já pak jakožto marketingem těchto výrobců zpracovaný zákazník budu hovořit a neuveritelnem pokroku, kroutit hlavou jak generace přede mnou mohly sebevražedne sjíždět kopce bez kotoučů a dělat všechno pro to, abych si také takový stroj mohl pořídit. Vždyť vlastně cely ten vývoj se odehrává jen proto, aby tyto výrobní korporace uspokojily zájmy zákazníků. O nic jiného jim urcite ani nejde. A právě o tu ztrátu možnosti si vybrat zde jde a taky o to jak je to prezentováno. Ne o to jestli někdo jezdí na něčem na co nemá vykonnost. Moc rád proto vidím veškeré alternativy, které se tomuto mainstreamu snaží čelit.

        0 0
        • Cavendish  

          Tak nějak sem myslel, když sem stavěl CX. Trend byl karbon, bezduše, kotouče a 1×11.

          Skončilo to tak, že mám hliník, 2×10, cantilever a galusky. Funkce pro mě naprosto dostačující a váha 8,9Kg v pohodě :)

          0 0
          • karel d.  

            Jo, ten přístup je pro mě sympatický. Máš na to vlastní názor založený na zkušenosti a výsledkem je funkční stavba. Ať ti dlouho slouží ke spokojenosti.

            0 0
          • wilda81  

            Zrovna na CX, které beru jako pracovní náčiní do bordelu a zimy s co nejmenší údržbou, mi kotouče dávají smysl víc než kde jinde. Ale je to tvoje kolo…

            0 0
            • Cavendish  

              Fakt je nepotřebuji. Na zimu je to horší. Jak to brzdí, tak je to na ledu víc o hubu než na těch kantíkách. Za normálních podmínek mě to pak brzdí úplně v pohodě.

              Navíc to bez kotoučů vypadá luxusně!

              0 0
              • karel d.  

                Vypadá dobře.

                0 0
                • kamaro  

                  No ale něco tomu chybí, jako by to nemělo brzdy…

                  0 0
                  • wilda81  

                    To víš, někdo raději aby to luxusně vypadalo, někdo raději když to luxusně funguje. Celoročně, bez ohledu na počasí a podmínky.

                    Sorry Cav. Držel jsem se co to šlo, ale nemohl jsem téhle nahrávce odolat. ;) Pak jsem měl v zásobě, že tě omlouvá to vypité pivo, ale to si nechám na jindy :))

                    0 0
                    • Cavendish  

                      Pivko je tam omylem, nešlo mě to editovat.

                      Hele, mě to prostě funguje dobře. V zimě je ti velký výkon k prdu. V létě s tím ubrzdím cokoliv. Seřízení je hračka. Nevím no, asi něco dělám špatně ;)

                      0 0
      • deekay  

        Milane, nesmysl to samozrejme neni :) V porovnani se srovnatelnym kolem na rafkovych brzdach, bude vzdy kolo na kotoucich tezke.

        0 0
      • TheJD  

        Vezmi ten stejny ram na rafkove brzdy (delaji ho!) a hned to bude o pul kila lehci. :) Samozrejme zbytecne, protoze 6.8 kg pravidlo, ale rekni tu stejnou vec tem, kteri jezdi Spesl, Pinarello nebo tak… :D Nove S-Worksy jsou nad 6.8 bez pedalu a vseho balastu okolo, takze realne budou tak 7.1 a na Sramu jeste o 100 g vys.

        0 0
    • Chlebovnik  

      Že vás to pořád baví…

      Kotoučovky brzdí objektivně líp, ale kolo je s nimi těžší. Já mám 8kg kolo a vážím 65 kg, včetně bidonů a výbavy dejme tomu 76 kg. Kdybych měl ráfkové brzdy, byl bych na ~75,6 kg. Stojí mi to za to ušetřit ~0,5 % na hmotnosti celé soustavy? Fakt ne.

      Navíc za mě kotoučovky na silničce vypadají líp než ráfkové brzdy. Ale musí být osazeny aspoň kotouči Ultegra/XT nebo lépe Dura Ace/XTR. Ty levnější Shimana nevypadají dobře a kotouče od SRAMu se mi také moc nelíbí.

      0 0
      • jack  

        chcete teda říct ,že sada sram red je těžší než dura – to bych se teda divil,protože já jezdím sram red véčkové brzdy a ta sada je výrazně lehčí než dura.

        0 0
        • TheJD  

          Neco mam ja, tak to prece musi byt nejlehci. :D

          Tady se uz mluvi jen o elektronickych sadach, kdyz se mluvi o DA/RED a tam je Shimano lehci. Naopak mechanicky RED je lehci nez DA.

          0 0
          • jack  

            a nevíte někdo o kolik je lehčí mechanická dura od elektriky – samozřejmě obě kotoučové???

            0 0
              • Smazaný účet  

                Možná se pletu, ale nejsou tam započtený kotouče

                0 0
                • deekay  

                  Kotouce bude pouzivat na mechanicke i elektronicke DuraAce preci stejne, takze je to irelevantni…

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    Pro toho, kdo vybírá mechaniku nebo elektroniku na kotoučích jo, pro toho kdo volí mezi kotoučema a dual pivotama třeba ne. Autor tabulky si hraje na gramy a pak 200–250gr vynechá…

                    0 0
                    • deekay  

                      Jenze tomu, kdo voli mezi kotoucema a dual pivotama jsem jaksi neodpovidal…

                      0 0
                      • Smazaný účet  

                        To jako, že ti, co nechtějí kotouče, se do tabulky dívat nesmí?

                        0 0
                        • deekay  

                          Samozřejmě, že smi. To jako že je zbytečné ,aby na mě reagovali s píčovinama kvůli kterým jsem sem tabulku neházel. Kotouče si můžeš dát jake chceš a hmotnost se liší. Takze mi přijde logické je tam nepsat. Je to prostě tabulka ve stylu „chytrému napovez…“.

                          0 0
    • skaj  

      Musim rict, ze me u spoustu lidi bavi pozorovat to uvazovani typu:

      „Koutouce jsou tlaceny jenom marketingem, realne to neni potreba a ja jsem racionalni typek co to prokouknul a nenecham se nachytat“ (Nehodnotim pravdivost tohodle tvrzeni, je mi celkem sumak)

      Po ktere dost casto nasleduje:

      „A navic je to tezsi o 300–400g, a to je jako fakt hodne, a ja to na silnici poznam. A na takhle tezkym verglu jako budu tezko jezdit, rozumis…“ (Jasne, tuhle na Mortirolu jim kvuli tomu o dve vteriny utekl KOM…)

      Krasna ukazka racionalizace vlastni viry:)

      0 0
      • deekay  

        Tak ono nekdy taky neskodi zamest si pred vlastnim prahem, ze :)))

        Ale k te prvni vete: Sveho casu byla marketingem tlacena co nejnizsi hmotnost, pak zase aero, siroke gumy, kotouce… vzdy se neco najde. Potrebujou prodavat. Zachvili se urcite dostaneme do faze, kdy mechanicke lankove razeni bude relikvie a bude tady dozajista spousta podobnych debat, jako ted o kotoucich.

        Nicmene zajimalo by me, jestli by rozsirenost kotoucu na silnici byla takova, nebyt gravel kol a jim podobnych, kde je kotoucova brzda nutna podminka pro pouziti siroke pneu (jasne, sly by pouzit CX cantilevery, ale…).

        0 0
        • karel d.  

          Jde o zeštíhlení výroby, kde je lepší mít provozní linky na 1 věc, kterou potom vyrobci prodaji/montují ve velkém na širokou škálu produktů. Je z toho větší profit než výrobu diverzifikovat. To samé se děje třeba i v automotivu.

          0 0
        • skaj  

          Sveho casu byla marketingem tlacena co nejnizsi hmotnost, pak zase aero, siroke gumy, kotouce

          Nevim, ja moc casopisy nesleduju a popravde ani poradne nevim co se ted jezdi v profi peletonu.

          Nicmene – aero – vetsi prinos nez vaha (jo chvilku trvalo, nez se na to prislo)

          Siroke gumy – pokud se bavime o vymizeni 23 uzovek na 10atm tak to neni marketing ale realne podlozeny zaklad (ostatne proto si to teamy v profi peletonu celkem dlouho tajily navzajem)

          Kotouce – myslim, ze pokud srovname schopnost zastavit (hlavni funkce brzd) tak je jeden system jasne vitezici. Ten zbytek je spousta subjektivnich rozhodnuti. Pro nekoho vyhrajou kotouce, pro jineho rafky. Ale nechat si ve vyberu vyhrat rafkove, protoze vaha, je rozhodnuti viry:) Na kterou ma kazdy samozrejme narok. Ale rikat si, ze jsem se rozhodnul racionalne a oblafnul jsem pritom marketing ja pak trochu usmevne…

          0 0
          • deekay  

            Nesledujes, nevíš a přesto máš stále.potrebu se k tomu vyjadřovat viď? :))) Široké gumy se teď bavím o gumach nad 28mm, protože do 28 to poberou řáfkové brzdy.

            A propos s tou schopnosti zabrzdit to není taky tak jednoznačne, zkus si najít výsledky testů kotoučů, například. Jasně, když dobře zvolíš kotouče a desky (což neznamená nechat tam to od výrobce) tak jsou kotoučovou téměř neprůstřelné. Pokud někdo není extra němého co furt přibrzďuje. Ale stejně tak brzdí velmi solidně i vhodná kombinace ráfku a špalku.

            0 0
            • skaj  

              Sorry, asi nebudu pokracovat. Mel jsem to utnout uz predtim. Ja tady o slepe vire a lhani si do vlastni kapsy a ty to zase otacis jinam (v podstate kazdym dalsim prispevkem). O tom se klidne bavme jinde, ale tady me to neba. Hned v prvnim pripevku napisu za vetu (Nehodnotim pravdivost tohodle tvrzeni, je mi celkem sumak) a ty ji v odpovedi zacnes rozebirat. Napisu ze nesleduju marketing a casopisy, ty to zobecnis, jako ze nesleduju nic a znova si zanes hledat subtema… To je bida a me neba.

              0 0
              • deekay  

                Psal jsem ti ať si zametes před vlastním prahem, nejsi toho schopen takže nepokračovat bude samozřejmě nejlepší. Mě.tvoje příspěvky taky dlouhodobě nebavi, speciálně když si domysis mezi řádky, či tam není a co se ti hodí.

                0 0
                • skaj  

                  Jako ze tys mi psal, at si zametu pred vlastnim prahem (co, proc – v kontextu tohoto co jsem napsal) a ja si dovolil neposlechnout!? Dokonce ten utok uplne ignorovat? Ty jo, ty ses vztahovacnej komik:)

                  Dvakrat na me zareagujes, pritom na me zkusis zautocit ad hominem, pokazde evidentne nepochopis, co jsem psal. Slusne ti reknu ze koncim a ty zacnes najednou kopat kolem sebe s tim, ze te najednou moje prispevky nebavi. Tak proc na ne reagujes uz od pocatku? To za tebou nekdo stal s pistoli v ruce a rikal „Delej, pis?“:)

                  Prijde mi to jak diskuze s hysterkou co se nejdriv vtira aby pozornost ziskala a pak zuri kdyz ji ztrati…

                  Kazdopade, chces diskutovat o vyhodach a nevyhodach kotoucu. Ja s tim jinde(vyse)/jindy nemam problem. Nejsem trouba, abych utikal pri prvnim nesouhlasu. Jen ten muj prispevek, na ktery reagujes (a strasne se to tam snazis vpacit) o tom nebyl. Kdyz si to pozorne prectes jeste parkrat, tak na to mozna prijdes.

                  0 0
                  • deekay  

                    Tyhle litanie si s dovolenim zkousej doma na starou, pokud ti to basti :)

                    naopak jsem moc dobre pochopil, co jsi psal. Zareagoval jsem na tebe, protoze ten tvuj prispevek byl proste mimo (jedna, zcela jasne meritelna velicina je dle tebe subjektivni a druha je objektivni).

                    Ty jsi tim prispevkem zacal utocit, pravda, ne na me, ale to uz je vedlejsi, takze jsem zkousel, zda se chytis nejake rozumne diskuse. Nestalo, se.

                    0 0
                    • skaj  

                      Tyhle litanie si s dovolenim… blebleble

                      Ty ses fakt jak odmitnuta 15 leta holka:)

                      Navic, nepochopils. Ono to prave mimo vubec neni. Ale tak ne kazdy to pochopi a jeste napoprve, s tim se musim smirit. Jinak chapu, ze u tebe zrovna „husa zakejhala“, protoze presne tomu veris. A viry se vzdava nejhur, to je jasny.

                      Tedy pokud nejenom veris, ale i ukazes jak tech, at nezeru, klidne 500g ovlivni tvuj cas na nejakem kopci, necham se rad presvedcit.

                      0 0
                      • TheJD  

                        Podle bikecalculator.com pri vychozim nastaveni, je na vzdalenost 1 km pri 10 % stoupani rozdil mezi kolem o vaze 7 a 7.5 kg nasledujici. 2.4 s pri 200 W a 1.8 s pri 300 W. Na kopci o delce 10 km a gradientu 10 % to dela 26.4, respektive 16.8 sekund.

                        0 0
                        • blackseal  

                          Ale zas uprimne, tie cisla su teda skor argumentom, ze sa s tym polkilom netreba zaoberat. Das tam 90 kg chlapa, trochu mensie stupanie (10 km 10% su parametre HC kategorie, v CR ani v SR snad taky kopec ani nie je na asfaltke), a rozdiely budu este mensie.

                          0 0
                          • TheJD  

                            To je jen argument, ze rozdil existuje a je meritelny.

                            0 0
                            • blackseal  

                              Isteze. Predpokladam, ze aj rozdiel 0.1 kg by bikecalculator „nameral“ to je jednoducha matematika. Meratelny rozdiel to je, ale v realnom zivote je zanedbatelny a kto chce kotuce sa pri racionalnom postoji tazko necha tym „rozdielom“ ovplyvnit.

                              0 0
                              • TheJD  

                                Jenze on je to v podstate stejny rozdil, jako mezi levnejsim a drazsim kolem. :) Proc pak kupovat draha kola? Kolo za 30 k ti poslouzi stejne dobre. Rozdil zanedbatelny.

                                0 0
                        • skaj  

                          Dik! (vychazi mi to kousicek jinak, ale mam podezreni, ze nekdy ten bike calculatoru trochu blbne – lisi se mi na telefonu i na kompu pro stejna vstuni data). Takze se realne bavime o nejakych 0.25%, ktere udela rozdil rafkove vs. kotoucove. Jinymi slovy, vybirat brzdy podle vahoveho rozdilu je fakt kravina (mimo specialisty na casovky do vrchu). Tedy to co jsem napsal v prvnim prispevku, sice ze rozdil nikdo nepozna, plne plati. Proste vira funguje. Clovek veri, ze lehci kolo bude rychlejsi, ale racionalni zaklad to nema.

                          Mimochodem, vidim jak diskutujete s kolegou. A ano, to je pro me presne ten duvod, proc je (pro me a troufnu si rict ze vetsinu) kupovat lehka kola zbytecnost. Rozdil je fakt zanedbatelny. To se daleko vic vyplati soustredit na dobry posed a aero jako celek. Tam ty rozdily jdou do vyssich (v extremu desitek) procent – rozumej „porovnam se do aero posedu“ vs. „drzim se celou dobu na nesedicim kole za paky“. Dtto dava mnohem vetsi smysl resit valivy odpor.

                          Ta vaha je jen stary marketingovy blud, kteremu ty lidi radi veri:

                          0 0
                          • psbiker  

                            Marketing bojuje sám se sebou. Váha už není důležitá. Hlavně je třeba pořídit nové kolo se vším všudy, ale proč vlastně, když to staré funguje. Kde je ta ‚killer feature‘, pořád ji nevidím.

                            0 0
                            • skaj  

                              Promin, asi nerozumim jak je to relevantni k tomu co pisu a k tematu “proc nevybirat brzdy podle vahy”. Blbe zarazeno? A nebo to nejak rozved. Dik.

                              0 0
                              • psbiker  

                                Reagoval jsem na tu váhu jako marketingový blud. Teď máme třeba nové marketingové bludy, jako že budeme brzdit lépe a hlavně radostněji s kotoučema. Chci zjistit jak je to relevantní a proč si třeba vybrat nové kolo z kotoučema, je tam i nějaká podstatnější výhoda, než možnost jezdit karbonové ráfky v bordelu za mokra a možnost širších plášťů než 28 mm?

                                0 0
                                • TheJD  

                                  Vazi o cca pul kila vic. Budes rychlejsi dolekopcom. :)

                                  0 0
                                • skaj  

                                  Jo takhle. Pro me je tech vyhod spousta, konec koncu jsem je kus vys psal. Ale relevanci k tomuhle vlaknu – tedy ze zavrhnout kotouce kvuli vaze je kravina – nevidim. Tedy v tomhle vlakne s dovolenim o tomhle diskutovat nebudu. (Pichni to nekam vys a rad svuj pohled pridam).

                                  0 0
                      • deekay  

                        „Ty ses fakt jak odmitnuta 15 leta holka:)“ — Jak hluboko jeste? :)

                        Celej tenhle tvuj prispevek je presne to tvoje „ad hominem“, ze ktereho si narkl me :) Ja jsem nikde o ovlivnovani casu na kopci nepsal, ani nahoru (skrze nizsi hmotnost) ani dolu (skrze „lepsi“ brzdy).

                        A vubec, to jen potvrzuje to, co jsem jiz psal. At si kazdy udela obrazek.

                        Pokud mi chces jeste neco pekneho napsat tak SZ jsou k dispozici.

                        Pokud si to tady majitel vlakna procisti, nicemu to asi neuskodi.

                        0 0
      • Coural  

        Hele, kdyby to nebyl jen marketing a přinášely nějakou výhodu, tak na nich během jedné sezony jezdí kompletní profesionální peloton. A přestože je do toho sponzoři nutí, tak se to děje hodně pomalu.

        Já je prokoukl a nachytat se nenechal a tak se jdu projet s ráfkovými brzdami. Snad to přežiju. Jen ty komy, vzhledem k mé váze o 15kg větší než dřív, už asi nedohodím.

        0 0
        • skaj  

          Hele, kdyby to nebyl jen marketing a přinášely nějakou výhodu, tak na nich během jedné sezony jezdí kompletní profesionální peloton.

          Ale prd, to je presne ta chyba v uvazovani. Ty (sorry, neznam te, ale presto tipuju:), urcite ne ja a 99% dalsich nema s profesionalnim peletonem a duvody proc, co a jak jezdi nic spolecneho. (Namatkou par duvodu – dostupny neutralni servis, velky peleton s rizikem padu atd.) Rozhodovat se o svych brzdach na zaklade toho co jezdi profici je jen dalsi ukazkou jak neracionalne lidi uvazuji:)

          A to ze neprezijes s rafkovyma jsem nepsal, to si do me neco projektujes. Poukazuju jen na to, ze argument o vaze je kravina na n-tou spojeny s virou, ale ne racinalnim zakladem.

          0 0
          • Espen  

            A co je podle tebe tedy racionální?

            On už sám o sobě je skoro každý koníček, záliba dost iracionální záležitost.

            K fandům vůně spáleného benzínu tak nějak od nepaměti patří, že své miláčky různě tuní (vyšší výkon, vzhled). I když to může vést v konečném důsledku k velmi nepohodlné jízdě takovým vozem.

            K fandům cyklistiky zas tak nějak od nepaměti patří snižování váhy svého kola.

            Jsou asi tedy dvě skupiny cyklistů. Jedni koupí kolo a prostě na něm jezdí (většina). Ti neřeší na kole tak nějak nic. Zvládnou tak možná měrkou změřit řetěz a pár z nich se pustí do výměny sám. Odtud pramení dotazy typu " dřou destičky o kotouč, něco někde lupe), atd" prostě se do kola nehrabou. Samozřejmě nájezd takový jedinec může mít veliký třeba.

            Pak je druhá skupina, která se po zakoupení kola v něm takřka okamžitě začne hrabat. Začne to řídítky, sedlovkou a pokračuje záplety, plášti, komponenty, atd.

            Zde na BF bych řekl, že je z převážné většiny zastoupena druhá skupina. Jinak by tu vlastně nebylo ani co řešit, bo první je to šumák.

            Osobně bych řekl, že prodejci se zaměřují spíše na první skupinu a tam je vlastně jedno, jestli kolo má kotouče nebo čelisti. Oni stejně s obojím půjdou do servisu, takže radši koupí kotouče, protože to se teď nosí.

            Pro nás zde je servis brzd banální záležitost ke kávě a cigáru. Kamarád koupil nedávno první silnici na kotoučích a nebyl jí schopen po vybalení z krabice dát dohromady a nastavit jak potřebuje. Musel mu s tím někdo pomoct a už na kolo sahat nebude.

            Tyhle věčný hádky tady a obhajování co je lepší atd. Pro každého je prostě lepší něco jiného.

            Já mám kolo na klasice a momentálně kotouče nechci. Nelíbí se mi páky (DURA-ACE ok). A i když bych si kotouče oservisovat uměl a těch 400g navíc by mi bylo jedno, tak kotouče nechci. Není to nijak racionálně podloženo. Jen prostě nechci.

            0 0
            • skaj  

              Cele sis to mohl zkratit, kdybys premyslel o tom co jsem napsal (Sorry, nebudu na to reagovat, je tam moc obecnych veci bez vztahu k meritu veci). Jeste jednou:

              Verit, ze jsem racionalne prokouknul marketaky a pak si nevybrat kotouce na zaklade jejich vetsi vahy je jen racionalizovani vlastni viry. Tedy delani presne toho, o cem jsem presvedceny, ze jsem vuci tomu imuni v bode 1:) Nic vic, nic min.

              Polopaticky dodavam: Nehajim kotouce, ani rafkove. Jen se pousmivam nad temi, co se povysuji nad „chudaky chycene marketingem“, ale pritom delaji uplne to same…

              0 0
              • Espen  

                Tak to sorry. Mě přišlo, že v celém vlákně zuřivě kotouče hájíš.

                0 0
                • skaj  

                  Jasne, hajim vyse svoje argumenty pro kotouce. Protoze pro me maji kotouce smysl a ty argumenty chce ten, co se pta „kotouce-nebo-rafkove-brzdy-na-silnici“ slyset.

                  Ale v tom prispevku na ktery reagujes (a v pocatku tohohle vlakna, ktere jinym mym prispevkem zacalo), jde o neco jineho, nez argumenty zda rafkove/diskove ano ci ne. Ostatne, to tam i jasne pisu.

                  0 0
              • TheJD  

                Ono to prave neni jen o te vaze. Vetsina lidi na kole ve srackach nejezdi a pokud clovek nevazi 90 kg nebo nebydli ve vysokych horach, zadne super brzdy ani nepotrebuje, takze si muze odpustit vyssi cenu, vahu a narocnejsi udrzbu hydraulickych kotoucovek. To, ze trh smeruje presne opacnym smerem je vec druha, ale treba se za 20 let na to budou lidi divat jinak, protoze vahu u kotoucovek proste neojebes, kdyz jen jeden brzdovy kotouc vazi vic nez pulku toho, co cela rafkova brzda.

                0 0
                • skaj  

                  Hele sorry, ale ta reakce je mimo. Koukni na zacatek tohohle vlakna a pochopis – nebavim se tu (v tomhle vlakne) o tom proc mit a nebo nemit kotoucovky.

                  0 0
                • Chlebovnik  

                  Ono to prave neni jen o te vaze.

                  Říká ten, co svého času dost brutálně řešil hmotnost své ráfkové silničky na WeightWeenies? A všichni ho tam uzemnili. Úsměvné. =)

                  0 0
                  • TheJD  

                    Jo, byl jsem zklamany, ze to vazi vic, nez ma. Tady na foru daval borec uplne stejne kolo, ale s kotouci a o velikost vetsi a psal u nej vahu asi o 150 g vic. To ti neprijde, ze jsem schytal pekne spatne vahove tolerance?

                    0 0
        • milan.v  

          Na tebe platí poslední věta příspěvku, na který reaguješ… A samozřejmě nejen na tebe…

          Filozofické pojednání na téma, proč profi peloton ještě není kompletně na kotoučích, je iracionální a zbytečné, těch důvodů bude určitě hodně… Například i mezi profesionály jsou lidé, co dvacet let jezdili ráfkové, učili se na nich, takový člověk má jistotu s tím, s čím dlouho zacházel… Mladá generace naopak pozná jen kotoučové…

          0 0
          • karel d.  

            Někdo to napsal pěkně v jiném vlakne, a to , ze profesionální cyklistika je dnes vlastně vnímána výrobci jen jako další příležitost k propagaci svých výrobků. Ten profesionál přesně ví co může a co nemůže v rozhovorech říci. V dnešní éře by si, jinými slovy, nedovolil říci, ze se mu lépe jezdilo na rafk. brzdach, i když tomu tak třeba i bylo. Myslím, ze všechno tohle co se týká jejích výroků k technice, výrobcům apd. je s nimi smluvně ošetřeno.

            0 0
            • Smazaný účet  

              JJ, je to hlavně o tom vyrobit a prodat. Po světě jezdí statisíce hobíků, potenciálních kupců nových silniček na kotoučích nebo elektrice. Vymyslí se trend, marketingově se to ošetří, vyrobí a prodá. Prostě kšeft. Jestli je v tom nějaký extra přínos, už se moc neřeší. Mě to nevadí, pokud pořád zůstane možnost vybrat kvalitní součástky, které potřebuji, což začínám vidět celkem skepticky…

              0 0
    • adam1  

      Tak dnes jsem si opět potvrdil že brzdy jakékoli jsou na silničce druhořadé a po většinu jsem vlastně jen šlapal:)a pokud jsem už brzdu potřeboval tak ráfková zcela dostačující :)

      Silnici zdar

      0 0
      • Espen  

        Přesně jak píšeš. Nakonec se přistihnu jak ve sjezdu šlapu jak magor, jen v zatáčce nee, abych si neštrejch a max jen tak lehce přibržďuješ, když je potřeba.

        0 0
        • deekay  

          Celé je to o tom, jak prudké a technické sjezdy jezdíš. A kolik vážíš.

          0 0
          • miche  

            Teď jsem koukl na dojezd Tour de Wallonie a po přečtení tohodle vlákna (řeším výběr silničky na příští rok) jsem čekal, že to Caleba jedoucího s kotoučema v tom spurtu zastaví (páč se na tom kymácel) a ono nic :-)

            0 0
    • orm  

      Rad bych napsal nazor tezkeho cloveka. Roky jsem jezdil silnicni kolo na rafkovych brzdach a ted par let jezdim gravel na kotoucovych. Jsem tezky, mam pres 120kg, a z vykonu kotoucovych brzd na gravelu jsem zklamany. Pri rychlych silnicnich sjezdech musim na gravelu jezdit mene agresivne a brzdit dlouho do predu, abych do zatacky zpomalil. S rafkovyma brzdama na silnicce nebyl problem. Narozdil od kotoucovek se daly seridit tak, aby zabraly hned po kratkem stisknuti. Ve sjezdech jsem ted pomalejsi.

      0 0
      • Espen  

        A teď to schytáš, sleduj :-D. Za chvilku se do tebe pustí, že máš tedy blbý brzdy (ne hydraulické), nebo desky blbý, nebo kotouče. Vlastně to máš asi zamaštěný a nedáváš tomu údržbu jakou to potřebuje. Ne ne počkej, si na ty brzdy moc těžký, na takovou váhu to není stavěný :-D.

        0 0
        • orm  

          Je to jen pohled tezkeho/tlusteho cloveka. Pro me osobne prechod na kotoucovky na gravelu znamenal zhorseni funkce. Zkousel jsem ruzne desky a kotouce. S metal deskama se to trosku zlepsilo. 180mm kotouce davat nechci. Verim tomu, ze pro lehci lidi to muze byt ok.

          0 0
          • deekay  

            Hele, jen pro info, co mas konkretne za brzdy?

            Jinak 180mm kotouce nekteri vyrobci ani nepovoluji na silnicni a gravel ramy.

            0 0
            • Vilém  

              Ma to v profilu.

              0 0
              • deekay  

                Jasny, ale radeji se ptam, jestli je to aktualni s cim mel problem :) Protoze pokud ano, tak me treba prisly hydraulicke SRAM Force brzdy taky takove „nijake“. Shimana, specialne RS685 se servovawe, co mam na CX, jsou pomerne slusny kotvy, na me mozna az moc. Takze treba tam je zakopany pes.

                0 0
                • TheJD  

                  Mne prisly Sram Force jako velmi dobre. Konkretne eTap. Nevim, jestli je tam rozdil.

                  0 0
                  • kubad  

                    z pohledu brzd žádný,

                    0 0
                  • deekay  

                    Mozna zvyk na shimano u me, jak MTB, tak silnicni. Ty silnicni SRAM mi prisly projevem jako stare Avid Elixir. Takove drevene, nevim jak to nazvat :)

                    0 0
                    • TheJD  

                      Jeste bych dodal, ze jsem je zkousel na letosni testovacce Speslu v Jedovnicich. Konkretne i v tom slejvaku, ktery prisel. Tam jsem byl hodne rad, ze jedu na kole s diskovyma brzdama, kdyz na namesti bylo nekolik cisel vody. :D Na druhou stranu, kdybych tam v tu dobu jel na svem kole (jakoze bych to mel i do cile cesty dal), tak se schovam nekde ve Vilemovicich a nepojedu v tom nejhorsim vracet kolo. :)

                      0 0
                      • deekay  

                        Ja je zkousel na kolegove cyklokrosce SuperX. A back-to-back mi moje shimana na CAADX prisly celkove lepsi a prijemnejsi.

                        0 0
            • orm  

              Mam sram rival, kotouce xt 160mm a metal desky. Predtim jsem vozil organiky a prechodem na metal se to zlepsilo. Ono to brzdi, v mensich rychlostech normalne, ale treba kdyz mas sjezd kde jedes 70+km/h a potrebujes zpomalit pred zatackou, tak musim zacit brzdit hodne dopredu, respektive nemohu si dovolit to nechat tak rozjet. To pak vede k tomu, ze jsem ve sjezdu pomalejsi, nez na rafkovych brzdach.

              0 0
              • deekay  

                A to z duvodu, ze to zacne vadnout, nebo proste ti prijde uz odzacatku na takovou hybnost tvoji sestavy ucinek nedostatecny?

                0 0
                • orm  

                  Nevadne to, necitim rozdil. Jen to proste trva delsi dobu nez zpomalim. Zacal jsem s tim mit problem i na mtb, ale tam jsem presel na ctyrpistky.

                  0 0
                  • deekay  

                    Tak jedine HOPE ctyrpistky i na gravel .)) ale pochybuju, ze to pomuze.

                    0 0
                    • kubad  

                      noo ty možná brzdí míň než Shimano brzdiče :D ale líp se chladí

                      0 0
                      • deekay  

                        Proto jsem se ptal, zda ma problem s vadnutim, nebo ucinnosti a tvrdi, ze ucinnosti. Tak nevim.

                        0 0
              • Tom-T45  

                Teda trochu se divím, mám také 110+ kg a s Rivalem na silničce (origo kotouče i desky) jsem max spokojený. Mám na ní 32 mm gumy, což už je skorogravel a právě brzdy byly jedním z hlavních důvodů, proč jsem si silnici s kotouči koupil. Srovnání mám ale jen s klasickými silničními brzdami, véčka asi budou mít obecně vyšší účinnost.

                0 0
                • orm  

                  Jezdis rychle sjezdy, protoze tam mne to dela nejvetsi problem? Porovnavam to i s klasickou silnickou. Treba dalsi vec, ktera mne vadi je to, ze na silnicnim kole jsem byl zvyklej, ze brzdy zacaly brzdit hned jak jsem za ne vzal, tj. daleko od riditek. U hydraulik je musim zmacknout do pulky.

                  0 0
                  • kubad  

                    sramy berou hned, někde máš problém

                    0 0
                    • orm  

                      Jsem tlustej, to je muj problem :-). Psal jsem, ze jsem to uz resil i na mtb, kde mam shimana. Tam trochu pomohly ctyrpistky a zaroven tam mam ve predu vetsi kotouc. Na silnici jsou vetsi rychlosti, ikdyz s mensi dynamikou. Zlepsilo se to s metal deskama, ale porad to neni to co bych si predstavoval a na co jsem byl zvyklej.

                      0 0
                      • kubad  

                        hele s tou vahou opatrně, jsou i těžší kousky hehe

                        ale skusil bych to pořádně odvzdušnit, Sram fakt má krátký krok a bere hned

                        0 0
                  • Tom-T45  

                    Rychlé sjezdy programově nejezdím, ale při sjezdu z Pradědu jsem si na tom kole udělal rychlostní osobák :-) Dokonce si vybavuji, jak v jedné zatáčce, kterou jsem najel moc rychle a docela ostře dobržďoval, jsem se klepal aby mi neustřelilo kolo, ale brzdy měly výkonu stále dost.

                    S tím namáčknutím do půlky (možná do třetiny) máš pravdu, ale to beru jako vlastnost a vzhledem k účinnosti je to možná i dobře, aby člověk třeba omylem trochu nedrbl do páky a nebloknul si přední kolo.

                    0 0
      • wilda81  

        85kg stačí? Jezdím na CX aktuální hydr. Ultegru. Než dosáhnu max výkonu brzd, tak už dávno jedu smykem, protože začnou podkluzovat pláště. Takže výkon za mě v pořádku.

        0 0
        • orm  

          85kg je o 40kg mene nez vazim ja. To je velky rozdil v tom co ty brzdy musi ubrzdit. Rafkove (za sucha) brzdej lepe. Mam tu porovnani dvou kol se stejnyma plastema. Gravel s hydraulickyma rivalama a trek s veckama. Trek mne pred zatackou ze stejne rychlosti ubrzdi rychleji, mohu tedy zacit brzdit pozdeji. Je to fakt neprijemne, kdyz pres zimu jezdim na trekovem kole a jsem zvyklej jezdit nejak a pak prejdu na gravel a malem neubrzdim pred zatackou :-).

          0 0
          • wilda81  

            V tom případě budu muset vzít příště krosnu a zkusit :)

            0 0
            • orm  

              Naloz si 40kg a zkus to :-). Ja se na kotoucovky na gravelu hodne tesil, hlavne kvuli opotrebeni rafku a lepsimu brzdeni, ale po prvni jizde jsem byl dost rozladen a pokracuje to nadale :-).

              0 0
              • wilda81  

                To bude paráda. Otestuji zároveň i klíční kost jestli drží :)

                0 0
            • Cavendish  

              Vážím cca stejně a na CX mám Canti. Jezdím smyslem bez problému. Kotouče nepotřebuji ;)

              0 0
          • psbiker  

            Véčka budou mít větší sílu, je to kotouč o průměru ráfku :)

            0 0
            • wilda81  

              Jenže k čemu ti je takový výkon? Kolo jsem zablokoval i mechanickou BB7.

              0 0
              • deekay  

                Pise to Ormovi, ktery ma 120kg a neni spokojen s vykonem svych kotoucovek :)Ten treba BB7 to kolo nezablokuje.

                0 0
              • psbiker  

                Třeba pro těch 120kg. Ale chyba může být i jinde.

                0 0
                • kubad  

                  pokud vše funguje jak má tak to brzdy zvládnou

                  problém může být spíš přehřívání v delším sjezdu

                  0 0
            • orm  

              Nad tim jsem take premyslel. Rafek mnohem vetsi prumer nez kotouc, tj. lepe chladi. Plocha brzdoveho spalku bude ± stejna jako plocha desticky, mozna i o neco vetsi. Takze pujde jen o silu jakou to stlacujes, ta bude asi u hydraulik vetsi a brzdny material, ktery bude zase u desticky lepsi. Treba to tu nekdo dokaze spocitat :-).

              0 0
        • deekay  

          A kdyz se presuneme jeste o par kg niz…ja se 68kg… Na me jsou treba kotoucovky s origo shimano deskama a shimano kotoucema dost kousave. S CX gumou ok, se silnicni si musim davat celkem bacha :)

          Takze na 120kg jezdce jsou kotouce malo ucinne, na 85kg akorat a na 68kg uz az az :D (coz je samozrejme takhle podane blbost, ale zjimavy zaver :)))

          0 0
          • orm  

            Jak velke mas kotouce a jaky je material desticek?

            0 0
            • deekay  

              160 vpredu, 140 vzadu a obycejne organicke desky od Shimana. Kotouce TRP.

              0 0
              • orm  

                Muzes dat do predu take 140mm, pokud na to mas vidlici.

                0 0
                • deekay  

                  Muzu. S tim budu laborovat az bude dostavena diskova silnice. Na CX me ta kousavost stvala jen se silnicnima gumama. Zase bych nerad aby se to to se 140 prehrivalo, kotouc se kroutil a cinkal. To ukaze cas.

                  0 0
          • jecnak  

            Stejna zkusenost s Shimanem. Dal jsem 140mm kotouce a porad to brzdi podstatne lip jak silnicka. Mam 77kg.

            0 0
            • deekay  

              Tak ja, jak jsem lehkej, tak i rafkovky v soucasne konfiguraci, mi brzdi, co do vykonu, s velkou rezervou dostatecne. A jsou linearnejsi, nez ty diskovy shimana co mam. Paradoxne se s nima za mokra mene bojim sahnout na predni brzdu, nez s kotpoucema, pokud se to tak da podat.

              0 0
    • David_71  

      Před skoro 3 lety jsem postavil kolo na kotoučích – u minulého mě nebavilo každých 15 tis. km měnit hliníkové ráfky. Ale mám z toho smíšené pocity. Mám kotouče Ultegru, páky taky (s elektrickým řazením) Bohužel je to za dobrých 20 let to nejhorší s čím jsem se na kole setkal – účinnost brzd je asi ploviční vůči minulému kolu s V brzdama – XT s paralelogramem, výdrž originál organických destiček byla směšných 2500 km (cesty kolem Prahy). Zpočátku se mi zavzdušňovala zadní brzda – během jízdy občas přestala brzdit, promačkáním se trochu odvzdušnila. Nyní mám semimetalické neoriginální destičky – relativní spokojenost – neubývají, účinnost o něco lepší ale pořád horší než V na starém kole. Často se mi při brždění ozývají podivné zvuky vzdáleně připomínající žbluňkání – asi to chytá za hrany nosiče kotouče, nevím co s tím. A vůbec „nejlepší“ je že nyní se mi pomalu zavzdušňují obě brzdy prakticky stejně, po asi 1000 km to přestane brzdit. Poprvé po 20 letech jsem nedokončil dovolenou pro technické potíže, v Domažlicích 1 obchod/servis neměl mechanika, druhý u přední brzdy zezhora nalil kapalinu, dole odpustil čímž to neodvzdušnil tak jsem jel vlakem domů. Doma jsem to prohnáním kapaliny 10× zezhora dolů a zpět odvzdušnil. Dotáhl jsem olivy, nyní po 40 km mám na levé páce zas delší chod. Díval jsem se do manuálu Shimana – nenamázl jsem olivy z venku. Ale na diskuzích tyto problémy jsou ojedinělé.

      0 0
      • milan.v  

        Tady je zamotaných několik věcí dohromady…

        0 0
      • karel d.  

        Čím složitější mechanismus, tím větší pravděpodobnost, že se tam něco z těch vícera součástek poroucha, a o to také složitější údržba. To je asi ta pointa příspěvku.

        0 0
        • deekay  

          Coz, to mas pravdu,ale tohle mi prijde az az :) Bud vylozene zmetek, nebo to bude rukama. Tolik problemu jsem nemel s zadnyma kotoucovkama. Pravda, mozna staricke Elixiry na MTB, ale tam byla konstrukcni vada.

          0 0
        • milan.v  

          Tady se ale několikrát „porouchaly“ ruce…

          0 0
      • jecnak  

        Asi by stalo za to sehnat si mechanika, ktery odvede 100% práci. S plněním, odvzdušněním, lisováním oliv, seřízením třmenů, zafrézovaní rámu, výběrem správných desek.

        0 0
        • jecnak  

          A jen pro zajímavost něco z historie brzd mého kola v profilu za 38000km:

          • pri stavbě zkráceny hadice
          • po cca 6000km první desky (přes zimu absolvováno několik CX, ježděno za každého počasí – tento režim pak i dále)
          • po dalších cca 10000km další desky
          • měněny kotouče ze 160mm na 140mm a staré s 80% materiálu prodané
          • po dalších cca 10000km další desky
          • po dalších cca 10000km další desky

          Jednou za rok výměna oleje + odvzdušnění. Není to sice vyloženě nutné, ale zvlášť ze zadní teče znečištěný olej, takže více než vhodné.

          Kolo používáno jako sportovní náčiní na CX, lehčí MTB, dojíždění do práce a pojížďky po obchodech i za horšího počasí a jako silnička/zimák do zimních a špatných podmínek s blatníky. V takovém režimu jsem pravidelně u ráfkových brzd po pár tisících měnil špalky zadní brzdy, po pár měsících lanko/bowden zadní brzdy a cca 15000km zadní ráfek.

          0 0
          • nooski  

            Tohle je strašně subjektivní. Kolegové odrovnali desky za jeden letní deštivý víkend. Mě špalky vydrží půl sezóny v zimních sračkách. Lanka a bovdeny fungují i po 4 sezónách (holt Campa a Jagwire) a ráfek jsem probrzdil po notně větší porci opravdu ve velkém humusu na zimáku (déšť, sůl, sníh, břečka atd.). Každopádně příští zimák bude na kotoučích už kvůli většímu místu na blatníky.

            0 0
            • jecnak  

              Ano, je to subjektivní. Proto pro porovnání přidávám své „výsledky“ při zhruba stejném použití kola.

              0 0
      • Krejza  

        Nemůžu se zbavit dojmu, že na brzdách musíš být celou dobu jízdy z kopce nebo i po rovině.

        0 0
        • karel d.  

          Záleží kde se jede. Po městě určitě a z kopce taky spíš jo, zvlášť když to tam člověk dobře nezná nebo se jedná o jinak komplikovaný úsek, popř. je to sešup.

          0 0
          • deekay  

            „Na brzdach“ = brzdi… ne ze ma jen prsty na pakach.

            0 0
            • karel d.  

              To jakože konstantne brzdí i po rovince???

              0 0
              • deekay  

                Hadam, ze to byla sarkasticka narazka ;)

                0 0
                • Krejza  

                  Ani ne. Netuším, co musí dělat s hliníkovými ráfky, aby je musel měnit po 15 tisících km. Snad jen v případě, že by jezdil prudké kopce směrem dolů a nic jiného.

                  0 0
                  • rasto  

                    1.

                    možná tak na mtb, ale na silnici? leda brzdit plech na plech…

                    0 0
    • Cyklo.Robo  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován moderátorem.
      0 0
    • tomvv  

      Jak myslíte , že to bude s dostupností ráfků/kol/špalků pro ráfkový brzdy v horizontu 5–10 let? Chtěl bych koupit nový kolo s ráfkovýma , ale bojím se, že až bude potřeba něco měnit, tak nebude moc z čeho vybírat :-(

      0 0
      • orm  

        Osobne bych se toho nebal, vzhledem k tomu ze se stale daji sehnat veci pro rafkove mtb brzdy a mtb hydraulicke brzdy jsou tu s nama pres 10+ let.

        0 0
        • kubad  

          20+

          Letí to :)

          1 0
        • easton  

          Nebál bych se v dalších letech nedostupnosti spotřebáku jako špalky, lanka, bowdeny apod. Ale s vývojem a prodejem samotných brzd, ráfků atd. to půjde do kytek velmi rychle. Obzvlášť ve vyšších, kvalitnějších kategoriích.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.