• PetaF

    Zdravím vás bikeři. :-)

    Rozhodl jsem se, že si pořídím nějaké popojíždědlo kolem 25000Kč. Proto se vás, zkušenějších, chci zeptat na pár věcí. Nejdřív vás seznámím s mou osobou.

    Věk – 26

    Výška – 190

    Váha – 110

    Na kole jsem neseděl dobrých 10 let. Nějaké trochu kvalitnější kolo jsem si chtěl pořídit, ale nebyly na to moc finance. Teď už ale finance jsou, takže se do toho chci vrhnout. :-)

    Vzhledem k mé postavě (poněkud ztepilá) bych chtěl kolo využít jako formu redukce hmotnosti a zlepšení fyzičky. Ze začátku bych nejspíš na nějaké horské cyklovýlety neměl, takže bych se převážně pohyboval po stezkách a maximálně nějakém lehčím terénu, ale mým cílem je, abych se postupně dopracoval k tomu, že bych jezdil i po kopcích. To mě vždy lákalo. :-) A mým hodně dalekým cílem je účast na nějakém amatérském závodě a neskončit poslední :-D

    Tady narážím na 1. otázku. – Má pro mě jakožto pro začínajícího jezdce smysl koupit si horské kolo, když bych ze začátku (řekl bych cca 1 rok) po horách a v terénu moc nejezdil?

    2. otázka – má smysl koupit kolo nové, nebo je ho pro mě „škoda“ a lépe by mi posloužilo kolo bazarové?

    3. otázka – má smysl investovat takovou částku do prvního kola? Využil bych vůbec schopnosti takového kola?

    4. otázka – preferujete místní stavitele, před koupí normálně v obchodě?

    Chci aby se kolo s mou vahou dokázalo poprat a aby po roce nebylo na odpis.

    Tohle jsou takové základní otázky, které by mě zajímaly. Po vyřešení těchto otázek přijdou další. :-) Budu velmi rád, když se tu najde někdo, kdo by mi poradil a pomohl mi učinit nějaké rozhodnutí. :-)

    • novas752  
      1. Jo má, naopak by byl nesmysl kupovat něco jiného a pak se v terénu trápit nebo za rok prodávat za zlomek ceny. MTB nejede po asfaltu o nic hůř, než trekový kola, často i líp (šířka plášťů neni jediná ani rozhodující „brzda“) a jsou tam většinou lehčí převody, což se v nějakých prudších nebo delších kopcích hodí. Taky vidlice a brzdy – to co se dává na trekový kola stojí za hovno.
      2. Za 25k spíš nové, bazar jedině, že by voněl novotou.
      3. To si rozhodni sám. Ale od kola za 25 000 nečekej nějaký hyper ultra závodní speciál, ty maj o nulu víc :), kola v téhle hladině jsou v podstatě začátek něčeho, na čem jde bezproblému dlouhodobě jezdit i v terénu, aniž by se muselo hned něco měnit (myslím upgrade, ne výměnu opotřebeného spotřebního dílu jako pláště, řetěz nebo destičky).
      4. Jo, preferujeme, ale za 25k se dá pořídit slušný kolo už i v sériovce. Nicméně ta stavba pořád lepší, můžeš si tam dát důraz na lepší brzdy, kola a vidlici – to se na sériovkách nejčastěji ojebává na úkor nápisu na rámu a na přehazovačce.

      110kg by na lepších cestách neměl být pro mtb vůbec problém, když budeš jezdit pravidelně, často a delší klidnější jízdy a po příjezdu nevyprázdníš ledničku :), měl by si shodit docela rychle. Já jsem v zimě 3 měsíce proležel úraz a teď v podstatě během března a části dubna (800km) jsem zhubl 8kg (80>72, výška 178).

    • mr.antik  

      29 od stavitele, hodit na to ze začátku nějaké hladší šotolinové gumy, rek bych že se zbytkem stavitel poradí…

    • IndyCZ  
      1. Pokud víš, že budeš v budoucnu jezdit terén a nechceš si pak pořizovat další kolo, tak má. Pláště můžeš změnit vždycky.
      2. Pro člověka, který nemá o kolech šajn, je nákup v bazaru vždycky rizikovější. Ne že by to byla nějaký věda, ale člověk nikdy neví. Obecně můžeš za 25 koupit něco loňského, co stálo podstatně víc. Ale zvlášť u horských kol je problém s tím, že nevíš, jak mu majitel nakládal.
      3. Určitě má. Nejde ale o využití schopností kola, protože jediná schopnost kola za 25 tisíc je ta, že se ti po chvíli nerozpadne.
      4. To je otázka… záleží na situaci. Můžeš si vysmlouvat super kauf, můžeš narazit na něco za dobrou cenu na netu,.. stavbou nic nezkazíš.

      PS Sice to asi úplně nesplňuje tvoje kritéria (hlavně co se týče případných závodů, popř. drsnějšího terénu), ale zajímavou možností jsou gravely. Jednoho jsem na podzim pořídil a jsem nadšený, skvělé univerzální kolo, se kterým projedu všechno (kromě těžkého terénu samozřejmě). Kdybych se musel vzdát kol a nechat si jen jedno, byl by to on. S 25–28 mm plášti by to celkem frčelo i po silnici.

    • puka  

      Pořiď si něco do terénu (asi 29) a v terénu si zlepšíš jak fyzičku, tak i techniku.

    • PetaF  

      Kontaktoval jsem pár stavitelů a mám tady návrh kola. :-) Byl bych rád, kdybyste mi tento návrh zhodnotili a budu rád za každý názor, co bych mohl na kole ještě vylepšit vzhledem k mým požadavkům, které jsou uvedeny nahoře. :-)

      Cenově to je kolem limitu. S rámem Maxbike je to o pár stovek dražší.

      Rám – FORCE GRANNUS/ MAXBIKE M709 29er

      Vidlice – Suntour AXON RL-RC, taper, 15Qloc

      Brzdy – SHIMANO DEORE BRM615

      Kotouče – SHIMANO SMRT56 180mm+160mm

      Řazení – SHIMANO DEORE SLM610 2/3×10

      Kliky – SHIMANO DEORE 610 175mm 42–32–24

      Přehazovačka – SHIMANO DEORE RDM610

      Přesmykač – SHIMANO DEORE FDM611 3×10

      Řetěz – SHIMANO HG-54

      Kazeta – SHIMANO HG50/10 11–36

      Řízení – NECO semi-integrated, taper

      Představec – PROFIL RACE 31,8

      Řídítka – PROFIL RACE 31,8 / 680mm

      Gripy – T-ONE GP28

      Objimka sedlovky – PROFIL 35mm

      Sedlovka – PROFIL RACE 31,6

      Sedlo – DDK

      Pedály – WELLGO

      Výplety – RODI BLACK/ XLC EVO, 15mm

      Pláště – KENDA 29×2,1 60 TPI

      • palo7  

        rám bych volil podle geometrie. Myslím že Force jsou 20–22 a Maxbike bude 21. Řídítka na tvou výšku klidně i okolo 75cm. Převody bych dal 2×10, cena by neměla zásadně skočit. Kotouče bych dal RT66. A pláště Kenda nevím jaké jsou myšleny, ale vzal bych něco lehkého jezdivého v kevlaru. Nebyli by lepší třeba kola Remerx Hurry? Já bych kola volil, klidně bazarový (bývají dost často nejetý) a ve stejné ceně budou lepší a lehčí. Výše uvedené, bych volil i v případě nutnosti jít na vidlici Epixon (jak se píše výše, rozdíl u vidlice stejně asi ani nepoznáš, ale u zbytku jo)

      • PetaF  

        Jen tak ze zvědavosti… Myslíte, že se za zhruba 25000kč dá sehnat něco lepšího? Hlavně pro mé požadavky a rozměry? :-)

        • Pán z Dubu  

          Třeba kdybys celou zimu monitoroval net, mohl bys natrefit na výprodej – někdy ty zbylé okrajové velikosti jsou v zajímavé akci. Tohle máš tady a teď a sezónu před sebou. Vstupní investici využiješ, když budeš jezdit. Ukážou se i provozní náklady. Vyhozený prachy jsou kolo stojící v koutě.

      • PetaF  

        Ještě se mi ozval jeden stavitel s nabídkou.

        rám Force Grannus

        vidlice Suntour Axon RL-RC air tapered černá pevná osa 15mm

        hl. složení Force taper. prům. ložiska + podložky

        sedlovka Force Basic

        představec Force Basic

        řidítka Force Basic rovná 68cm

        sedlo Thomus Sport

        objímka pod sedlo

        kliky Shimano Deore M615 24/38 osa integrovaná HT II

        řazení Shimano SLX M670 2×10

        přesmykač Shimano Deore M615

        měnič Shimano SLX M670

        kazeta 11 – 36 Shimano SLX HG81

        řetěz SunRace 10sp + spojka

        kola Remerx Hurry/náboje Remerx light (prům. ložiska)

        pláště Schwalbe Rapid Rob 29×2,1"

        duše Rubena light

        gripy Force jištěné

        brzdy Shimano Deore M615, kotouče RT56 180/160mm

        lanka, bowdeny, koncovky…

        Který z těchto dvou návrhů se vám pro mé potřeby (a tělesné dispozice) hodí víc? :-)

        Cena je + – stejná. Poperou se s mou vahou Remerx Hurry v pohodě?

        • xtonda  

          Na m615 brzdy patří kotouče RT64 nebo RT66 a s tvojí vahou bych zvážil kovové destičky minimálně dopředu, taky bych dal převody co nejvíc do lehka – tedy kliky 22/36.

          • PetaF  

            Mohu vědět, v čem jsou kotouče v této sestavě špatné? :-)

            • xtonda  

              Jsou z horšího měkčího materiálu na kterém výrobce nepovoluje kovové destičky, podle specifikace Shimano jsou na brzdy M615 doporučeny kotouče RT64 nebo RT66.

              • PetaF  

                Opravdu by byly tak moc potřeba, když se ze začátku nechystám na žádné náročné výlety? ;-)

                • novas752  

                  Ne nebyly, pro rekreační jízdu to bude brzdit dostatečně i s těma lavnějšíma a v budoucnu není problém koupit lepší kotouče.

                  • xtonda  

                    Když koupí lepší rovnou ušetří si zbytečný výdej za RT56. A když se mu nebude zdát jak to brzdí (nebo orve polymerové za 350 km jako já) tak jen dá kovový desky a nebude muset měnit kotouč.

        • palo7  

          dej tam ty kotouče RT 66, jsou broušené a z lepšího materiálu a taky pořádný řídítka. Ty 68cm jsou tak na Skový rám a ne na tebe :-)

          U těch Hurry mně překvapuje jak si výrobce trochu protiřečí: jsou to kola odolná, dokonce na enduro, na elektrokola a pak napíší jen do 100kg :-(

          • PetaF  

            Taky jsem právě našel, že Hurry mají nosnost do 100kg, tak mě to trošku zarazilo. Máte s něma někdo zkušenosti? :-D :-)

            • palo7  

              Měl jsem Remerx Wiking který jsou podle spousty lidí úplně špatný a nic nevydrží. K dnešnímu dni je na nich najeto určitě přes 5.000km a zatím drží. Takže u Remerxu to je asi spíše o náhodě .....

              Pokud ti to stavitel dovolí (což by mohl) tak bych zkusil najít na bazaru nějaký kola co jsou málo jeté, nebo nejeté a za cenu Hurry můžeš mít lepší, spolehlivější a třeba i lehčí kola.

    • novas752  

      Stručně: Ubrat z vidlice, přidat na kola.

      Místo Axona Epixona taky s pevnou osou (rozdíl v moc je okolo 4000Kč). Ty kola stojej v moc 3200 za pár, takže ty ušetřený peníze bych použil na zvýšení rozpočtu kol aspoň o 3k. A pedály tam jsou jaké? Wellgo je jen výrobce, jestli tam jsou nějaké ohrádkové, radši bych ještě vyměnil za nějaký základní platformy (Force v moc stojej pod 700). A kliky resp. převodníky bych tam radši měl 22/32/40, 24 je docela těžký s 36z vzadu a 29" kolama a 42z-11 naopak zbytečně těžký pokud nehodláš šlapat z kopce 55+.

      Jo a jestli by ses časem chtěl podívat trošku do terénu, lobuju za řídítka 720mm a víc, uříznou se daj vždycky, prodloužit ne.

      Edit: Sorry za špatný zařazení.

      • novas752  

        Sorry, převodníky jsem myslel 22/30/40, ne 32

      • PetaF  

        Díky za radu. :-) Můžu vědět, proč tato kola nejsou ideální? Pedály zatím nevím. Do nějakého většího terénu se podívám až později. Zkusím to někde vyzkoušet a uvidím. :-)

        • novas752  

          Neřikám, že jsou špatný, osobní zkušenost s nima nemám, ale moc se mi nelíbí poměr vidlice za 11k (moc) a kola jen za 3. Mezi Axonem a Epixonem podle mě nepoznáš rozdíl krom pár gramů na váze a naopak v lehčích nebo jen tužších

          nebo odolnějších kolech by to znát bylo.

          • PetaF  

            Ok, ještě to zkusím se stavitelem probrat. :-) Napadá tě ještě něco o čem bych se s ním mohl pobavit? :-)

          • Stingray21  

            Vidle za 11?? Nebo mi neco uniklo? https://www.kupkolo.cz/…00mm_z98322/

            • novas752  

              Na mě z Googlu vykoukla za 11. Navic Kupkolo je casto nizsi nez voc od ceskyho distributora.

              Ale to na tom zase tolik nemeni – vidle v podstate zavodni a kola total zaklad…

              • MlokCZ  

                Není nad to tady řešit dle MOC vidle. To je přesně ten problém komentování stavby, když netušíš za kolik to stavitel nakupuje.

                Axon vs Epixon pro stavbu se tu už řešil. A někdo ze stavitlů (asi Scalar, ale to je fuk, kdo to byl) to uvedl na pravou míru. Axona nakupují stavitelé s jen opravdu minimálním rozdílem oproti Epixonu, protože byl (asi ještě i je) za nějakou hodně dobrou cenu. Proto ho tam dávají.

                Tedy dát Epixona nevyřeší vůbec nic, protože to na žádná výrazně lepší kolo neušetří.

                • ladias  

                  Zase na druhou stranu, stavěl nebo zprostředkovával jsem kola lidem s argumentací která tady probíhá a dnes jim stojí v garáži kola za 20tis. protože je opustil počáteční entusiasmus a nadšení. Takže dneska třeba jednoznačně nedokážu říct jestli neni i lepší na začátek pořídit něco lacinějšího co příští rok na jaře s menší ztrátou prodám (nebo po roce budu jezdit tak málo, že mi na občasný ježdění stačí něco s Acerou/aliviem a XCR vidlí) a to lepší kolo si tak trochu zasloužit a ověřit si, že u toho vydržim. Navíc po tom roce si dotyčnej už většinou udělá nějakou představu co od kola chce. Tohle je samozřejmě scénář kterej si málokdo střízlivě v momentálním nadšení připustí.

                • puka  

                  Pokud sežene levněji Axona, tak sežene i levně Epicona. Cenový rozdíl by měl být cca stejný jak v eshopu.

                  • nitraq  

                    To si jen myslíš nebo jsi se díval do VOC ceníků?

                    • puka  

                      Nedíval, ale logicky by to tak mělo sedět.

                      .. Pravda, že to někdy logicky odůvodnit nejde.

                  • ladias  

                    Nemusí to bejt nutně oba modely z jednoho zdroje, třeba někdo ve velkým nakoupil várku Axonů za lepší peníze nebo tak něco. On kšeft někdy nemá logiku.

            • tomas.nov8  

              Oficiální cena je 12tis pro náš trh, takže má pravdu. http://bplumen.cz/…64/axon.html

      • PetaF  

        Tak jsem to už probíral a bylo mi řečeno, že kola, která máme v sestavě mají 32 drátů a ráfek s vnitřní šířkou 21mm což je velké plus pro moji hmotnost. Spusta kol v nějaké rozumné ceně, např Fulcrum Red Power, Mavic Crossride mají např 28 či jen 24 drátů a ráfek je užší. A to by nemuselo pro mě být úplně ideální. Abychom zachovali např. 32 drátů, kvalitní široké ráfky už by to chtělo opravdu idividuální záplet a tam by cena šla skokově nahoru.

        • Erknold  

          Jak už tu bylo napsáno, stavitel věděl, proč ti tam dal Axona. Zřejmě ho má za dobrou cenu, což už v jiných vláknech bylo naznačeno. Stejně tak ti tam dal v této ceně klasické kola, která jak ti potvrdil jsou pevná. Navíc mají asi i klasický výplet, takže když ti praskne drát, snadno, levně a rychle ho vyměníš.

          Prostě si chtěl kolo pro začátečníka. Tím, že máš slušný rozpočet z toho vylezla raketa, kterou většina lidí ani nemá a navíc v poměru cena/výkon jako žádná sériovka.

          Bral bych to, jak je to. A jelikož se mi Grannus líbí, vzal bych to v něm.

    • Pán z Dubu  

      Něco k egonomii. Kliky by Ti z konfekčních modelů velikostně byly lépe 180 mm dlouhé http://www.nettally.com/…rankset.html . Ověř si, že gripy Ti vyhovují velikostně na Tvou tlapu i dezénem. Výběr sedla může být zapeklitý, zkus si na krámě sednout na několik kol – jestli to plánované není v kategorii sedel „tohle pro mne určitě ne“.

      Udělejte v obchodě nastavení posedu – konkrétní délku představce. Nauč se tam měnit výšku řidítek. Sedlovky se dělají s různě velkým SET BACKem viz http://shop.fullspeedahead.com/…ype/seatpost – to vedle předozadního posunu sedla v ližinách umožňuje docílit optimální polohu sedla.

      S koupí kola pořiď i vercajk, co se vozí s sebou. Náhradní patka přehazovačky k Tvému rámu: https://www.google.cz/search?… ,

      rezervní duši, lepení (samolepící flastry), montpáky a pumpu. Nýtovač řetězu a rychlospojku řetězu. Sadu klíčů (někomu vyhovuje multi, někdo koupí sadu kvalitních imbusů a vozí gumičkou svázané jen ty, co se mu na kole vyskytují).

      Budeš-li pořizovat podsedlovou brašničku, pohlídej si, aby se nedostávala do kontaktu s gatěma, zejména to uchycení suchým zipem kolem sedlovky – trhá to nohavice. Na doma pořiď pumpu, s níž se dá účinně pumpovat (ta, co se vozí s sebou je jen k nouzovému napumpování) a budou-li galuskové ventilky – redukci ventilku FV-AV http://bike-tuning-centrum.cz/…entilek.html , slouží jako ochrana proti ulomení blizny ventilku při pumpování.

      • PetaF  

        Díky. :-) Zkusím se domluvit, že bych to vyzkoušel přímo na místě a podle toho bych se rozhodoval dál.

        Vercajk mám v plánu pořídit. :-)

        • IndyCZ  

          U toho sedla je to zapeklitější, než se na první pohled může zdát. Ono v podstatě nestačí si na kolo sednout, z toho se nic moc nepozná, dokud se nezačne šlapat, čímž se změní poloha na sedle. Nejlepší by bylo to zkoušet venku nebo na trenažéru, což by je v obchodě asi moc nebavilo :-D

          • novas752  

            A taky je rozdil jestli sedis 10 min nebo 3h. Tohle bych neresil, proste nejake tam bude a kdyz nebude sedet, muze zajit do kramu. Vetsina bikeshopu ma par testovacich sedel a kdyz ho koupis, cenu za pujceni ti slevej.

            Jinak to u zacatecnika nejde. Pak uz bude vedet model nebo minimalne pribliznou sirku a tvar co mu vyhovuje.

    • PetaF  

      Ahojte,

      mám ještě dotaz ohledně rámu. :-) Myslíte si, že je nějaký zásadní rozdíl mezi rámy, které jsou uvedené v návrhu a MRX Elite X7 29" Al?? Jde mi o to, jestli bych byl vůbec schopný poznat nějaký rozdíl. Vizuálně se mi líbí MRX, ale nechtěl bych rám na úkor kvality. :-)

      • ladias  

        MRX ve 21 ti padne podle mě líp. Protože postavou seš zhruba uprostřed rozmezí pro 21. Grannus ve 20 asi taky, ale už seš blíž hranici většího rámu a pak už je lepší to vyzkoušet. Grannus ve22 už by asi byla moc koza.

      • honza1982  

        Já jsem s mrx veeeelmi spokojený. Lehký, dobře provedený rám. Jediné, co mě štve, že jsou na něm vidět otisky jak cip. Je o něco málo lehčí než grannus. Ale jinak hliník je stejný (6066 vs 6061). Spíš bych vybíral dle geo a vzhledu.

      • mr.antik  

        To bude podobný, vem ten co se ti víc líbí.

        Ad kola… kdyžtak časem dokoupiš lepší dle toho co tě bude víc bavit – jestli lehči na rychlost nebo odolnější do terénu

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse