Karbonové ráfky - Light Bicycle vs Nextie

314 nepřečtených
  • Dejv94

    Pomalu se blíží nákup nových kol na Cannondala a rozhodně to budou karbony. Mám dva adepty na ráfky.

    http://www.light-bicycle.com/…patible.html

    http://www.nextie.net/…mm-NXT29XC27

    Rozměry cca stejné, cena cca stejná, u obou vnitřní šířka 22.

    Zajímají mě zkušenosti, názory, co a proč by jste volili. Použití na XC pevňáka (i na závody), jezdec do 70kg

    Anketa: Víc se mi líbí / Volil bych.

    9x
    75%
    2x
    17%
    • kubad  

      oboje jsou cajk,

    • zderes  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.
    • Radek Broz  

      Mám LB a jsem naprosto spokojenej. Kámoš má Nextie a je taky spokojenej. Zvolil bych te'd Nextie díky možnosti DHL dopravy, což ušetří dost času nervů s Českou poštou v celním řízení.

      • Delkim  

        jj, kamarád to s Českou poštou řešil snad dva měsíce, koupil ráfky LB v oficiální akci a celní úřad to absolutně nechtěl uznat, mají nějaké svoje tabulky a na karbon snad i nějaké anti dumpingové clo

        měl originál faktury, potvrzení platby, atd…

        • madik  

          A nechtěl clo a DPH wojebat? Já loni objednával 4 ráfky z Lightbicycles. Ceska posta mi poslala dopis ohledně zasilky, kde chtela poslat fakturu z PayPalu, aby mě zastoupila v celním rizeni. Fakturu jsem poslal mailem a na dobírkovou částku obsahujici clo a DPH jsem obdržel ráfky za 2dny. Celé to trvalo ani ne týden.

          • Delkim  

            nechtěl, všechno oficiálně, jen koupil ty ráfky v nějaké jejich promo akci a oni to prostě nechtěli tady uznat, že si to vymyslel atd.....

            • Dejv94  

              No nevím, vždycky jsem jen slyšel báchorky že „kamarád měl problém“… Ale nikdy nikdo nenapíše JÁ jsem měl problém… Dovezl a proclil jsem poměrně dost věcí velkých i malých, „levnějších“ a drahých za stovky a i přes tisíc dolarů a nikdy jsem neměl problém s celnicí, vždy vpoho mailová komunikace, telefonická domluva i elektronické předání dokumentu a snad nikdy to netrvalo dýl jak 4 pracovní dny. Jak Česká pošta nefunguje na okresních pobočkách, tak při celním řízení s nimi a ani s celníkama nebyl problém.

              Jinak na karbon ráfky se žádné antidumping clo nevztahuje, je tam klasika 21% dph a myslím 4,3% clo, s tím, že cena pošty se zahrnuje do ceny na výpočet cla a dph.

              • Vilém  

                Par lidi, kteri podobne problemy melo, tu psalo samo za sebe.

              • Delkim  

                tohle není klasika ála „z druhé ruky“, to je můj skutečný kamarád a sám jsem mu pomáhal nějaké maily překládat do angličtiny, když potřeboval něco dalšího doložit

                trvalo to snad dva měsíce a vyřešila to až stížnost na tu paní u jejího nadřízeného, sám jsem to nechápal, on ty ráfky koupil ve skutečné reálné slevě a tady to nebyli ochotni uznat, že taková cena prostě není aktuální a hotovo… ona ta slevová akce mezitím totiž skončila, což se samozřejmě děje normálně

                nicméně vše doloženo otisky obrazovky i prohlášením prodejce

                ta bezmoc byla šílená

                • kyl  

                  Taky bych si na jednu paní na poště mohl stěžovat.Fakturu od řidítek mi přiřadila ke karbonovému rámu a já tak platil jen pár korun.

      • krabica  

        Jo, celní řízení Nextie přes DHL proběhlo jako po másle. :-)

    • JFtryall  

      Vzal bych sirsi, kdyz uz karbon. U tech XC rafku to ale neni takova uspora oproti hline. Crest MK3 maka a vahove je to jak karbon a usetris hodne penez :-). Proto bych daval sirsi, aby se zlepsila stabilita a tuhost pri stale optimalni vaze.

    • straky  

      Ahoj, je nějaký rozdíl mezi lehkými ZTR CREST a karbonovými ráfky? Váhově jsou stejné, jistě karbonové budou tužší, ale jde mi spíše o jízdní vlastnosti pro XC a maratony.

      • JFtryall  

        Obyc Crest starsi je dost mekkej a musi se casteji rovnat. Celou sezonu na zadku vetsinou neprezije. Ja uz ho mam pekne posekanej po trech poharech. Novej MK3 je lepsi a sirsi, vaha podobna a je tuzsi. Lepsi zkusenost pro XC mam s AC 101, ty drzi fakt nekompromisne a vahu maji uplne stejnou jako Crest. Sirka necelych 23. Karbon bych dal minimalne 25mm, jinak ten prinos je minimalni. Na hodne rychly zavody se u karbonu hodi i vyssi profil na 30mm, kterej by tak 5W mohl ubrat. Odolnost by mela byt u karbonu o dva rady dal, ale je to hodne o smule. Protoze hlinu muzes kopnout, ale karbon o hranu seknes a musis za lepicema. :-)

        • McBlacky  

          s těma novýma crestama nevím, možná to bylo výpletem, ale mě přišly starý lepší. Ono to je vždycky kombinace více věcí. Asi se shodneme, že tuhý nebyly nikdy :) a to ani v 26", kde jsem vozil olympic i alpine i crest

          • JFtryall  

            Tuhy to moc neni, ale ja tam vozim klasicky 2mm draty, takze to neni tak zle. MK3 maji minimalne odolnejsi patky na promacknuti. I kdyz treba Flow MK3 jsem uz taky zrusil. Zkaza je pro ty rafky hlavne prepnutej a tenkej vyplet no a samozrejme uzky slupky pneu. :-)

            • McBlacky  

              no já vozil pokaždý plochý dráty, cx ray nebo cn spoke (typ nevím). napnutý skoro do maxu, jeden ráfek mi vzadu i podélně prasknul. Já na tom, ale tolik nenajedu. Závodní kolo je na závody a jestli dá ročně 2tkm tak max. většinou ho mám 3 roky, to je nic

              • TJK  

                kde nechat utahnout karbon kola? Syntace naby, CX Ray, Nextie 35… u nas zatim nevim…

                • Pán z Dubu  

                  U Nyče Honza Zampr, Cycology v JN

                  • TJK  

                    umeji? delaki nekdy karbon a maji tenzometr a drzak dratu na cx ray?

                    • Pán z Dubu  

                      J. Zampr mi dělal první centrování a servis, když jsem orval 5 drátů. Dobrý (Pocinkal jsem dráty a uchometricky naladěno stejně.

                      Léta karbon dělá Benda v Držkově http://www.cyklo-benda.cz , za ním je historie.

                      Teď jsem si přitahoval sám (Začalo se opatrnějc – ne ztuha). Třeba se dopracuješ k tomu, že AM karbon záplet není cimprlich a potáhne Ti to Břeťa. Dráty mám kulatý.

                      • TJK  

                        no asi to zkonci tak ze koupim drzak na CX ray.. centr klic a budu dotahovat sam… ale na ty tvoje kontakty zkusim.. do Cycology mam kousek.. uz sem tam s klukama i kecal.. takze je prubnu prvni a kdyzta ten drzkov pak.

                        • jecnak  

                          Kup si i tenzometr. Nemusi byt nutne Parktool. Ten se hodi dik prevodni tabulce hlavne na exoticke draty – karbon Mavic, nylon Spinergi atd. kde jine tenzometry nemaji prevodni tabulku. Bez tenzometru se pohmatem u tenkych dratu naprosto neda urcit napeti ci rovnomernost. Jedine uchometricky rovnomernost, kdyz mas hudebni sluch.

                          • TJK  

                            hele nejaky shop kde se to da objednat vse dohromady? ja se v tomhle nepohybuju tak ani nevim jestli hledat po klasickych bike shopech nebo idela nekde bokem…

                            • jecnak  

                              Klidne tuhle kopii Parktoolu k tomu nejaky to pridrzovatko na draty a centrklic na oba rozmery niplu

                              Pokud bys zapletal kola z dilu, tak centrovaci stolici a pravitko.

                              • TJK  

                                bylo mi doporuceno stip tohle.. a popravde to male kolecko na drzeni dratu mi fakt prijde male

                                • jecnak  

                                  To urcite neni spatne, ale jen jeden rozmer ne? Kazdopadne to male kolecko je uplne v pohode. Kdyz uz je zatuhly nipl, tak stejne ten drat petkrat protocis dokola i s tim, co jsi linkoval. Bohuzel nedavna zkusenost – vsech 32 cxray vystipat…

                                  • TJK  

                                    snad nebude.. to bych nebyl rad… mam to zapletene na mosaz nyple a nerez podlozky.. uz s to vloni dotahovalo, tak to snad pujde pretahnout znovu.. kazdopadne bez podrzeni dratu fakt nejdou..

                                • Lister  

                                  Kolečko je v pohodě. A myslím že mám doma dvě protože jsem si jedno objednal na centrování silničních kol, abych pak zjistil, že bylo už v jejich příslušenství.

                • McBlacky  

                  mě ted dělá kola Radek z Bikepart, doporučuju, akorát to máš z ruky.

                  Ideálně si od výrobce zjistíš kolik to snese a pak si řekneš na kolik to chceš, a na tolik to dostaneš ;)

                  • TJK  

                    Nextie maji 130kg…takze tech 1200N snad vydrzi.. resp drat by to vydrzet mel a Syntace naboje snad take

                    • McBlacky  

                      Premium mají 150

                      já vozím teda 120 silnice a 110 bajk a stačí mi to na klid

                      • TJK  

                        ja mam uz povoleny zadek… takze je to citi.. potrebuji to pritahnout.. predek je jeste gut… ale porad ty kola jedou uplne rovne.. fakt jsem pozitivne prekvapeny co ten karbon drzi

                        • Atilla  

                          Nedolétní gap ve špindlu na DH a pak mi teprve vyprávěj kolik toho vydrží:)

                          • TJK  

                            nejsem takovej letec.. ka se zatim soustreduji na mensi akce :-D

      • McBlacky  

        rozhodně to poznáš, zvlášť ty nový MKIII Cresty. Když vlítneš do šutrů s carbonem tak jedeš kam chceš, když s Crestem, dělá si to trochu co chce. Beru, že oba výplety jsou dobře udělaný a natažený na solidní hodnotu .

        Jezdit se dá i s Crestem, jen to není tak precizní ovládání a dřív ho někde rozcentruješ.

        Carbon má i výhodu pro vyplétání, dneska limit natažení drátů je je kolem 1500N, což u Crestů už zničí ráfek. Samozřejmě, že tak napnutý výplet už klade nároky i na náboj a dráty. Běžně se používá pro závodní nasazení 1100–1200 u klasiky 28–32drátů, tovární záplety s méně dráty mají často i více. Crest má podle mě limit pod 1000N, ruku do ohně za to nedám. Tzn s nějakou rezervou to napneš na 800 a to není už tak moc.

        • Dejv94  

          Crest MK3 má limit 930N. Měl jsem starý Cresty s 1,8 drátama, svázan výplet karbonem, občas si to v extremu v zadní stavbě štrejchlo, po cca 1500km se začali objevovat praskliny u niplů. Crest MK3 na 1,8 drátech, napnuto na 900N, po 2 měsících 29 prasklin u děr na niple z 32.

          Nový kolo jsem měl na ZTR Rapid na 2 drátech, docela to jelo a tvářilo se to, že je to tuhý, pak výmena za LightBicycle s vnitřní šířkou 35mm a 1,5 drátech (váha zapletených kol 1560g), neskutečně jedou a řízení je mnohem přesnější ale co je největší rozdíl, tak v klopenkách je kolo mnohem jistější a přesnější, po větších skocích se „nezavlní“, když kolo celý zamknu, jedou jak blázen.

          Takže za mě už jedině karbony, při obyč šoupačce asi nic moc nepoznáš, ale pak, když tomu trošku naložíš, tak je tam docela rozdíl, nemluvě o větší žívotnosti. Patky karbonu snesou víc než hliníkový, takže pokud zníčíš karbon ráfek, hliník by byl po smrti aspon třikrát. Když nabouráš hliník hodně, už moc nedojedeš, když napraskne karbon, většinou se na něm dá dojet a pak ho opravit.

          • McBlacky  

            já s tebou souhlasím ve všem :) akorát teda jsi ty cresty dost hrotil na 900N. Já je vozil ne úplně na limit napnutý, svázaný taky (na obou stranách) a vydrželo to v klidu dvě sezony, prodal jsem je s kolem a bez prasklinky. předtím na 26" několik ztr výpletů a dva roky to přežilo všechno, víc to nikdy nejezdím. Materiál se musí točit :)

            • Cryzyy  

              Teď jsem začal na zadním Crestu čtvrtou sezónu, jako je pravda, že už trochu hází, asi od doby co jsem chytnul klacek a mám dva dráty CX ray trošku pomuchlané, ale pořád jako dobrý :o) Takže je to i o tom jak kdo jezdí a co váží, s mejma do 64kg a čím dál opatrnějším jezděním třeba dá i počtvrté Trilogy :-)

          • jecnak  

            +1

    • straky  

      Všem díky za reakce a rady. Zatím mi CRESTy drží i po cca 10 ti závodech a 2 sezónách. Teď najíždím 3, tak uvidíme. Odrazuje mě ta cena, která je přeci jen 4× vyšší. Je pravda, že vzadu mám taky 2 dráty, ztenčené bych tam nedával.

    • Tina  

      Vnútorná šírka 22mm je dnes už málo ;) LB robí už aj 23mm, ale zase si za ne pýtajú oveľa viac.

      Na tvoj bajk by som však zvolila už niečo exkluzívnejšie. Duke Lucky Jack 330g, vnútorná šírka 24,5mm http://www.duke-racingwheels.com/…-lucky-jack/

      • kubad  

        datum !

        :D ten už dávno kola má

        • Tina  

          Aha! :) Som myslela, že ide zapletať nové :)

          • Dejv94  

            Zatím ne :-) Až zas na podzim si upletu nějáký LB na cyklokrosku Demu :-)

            • Tina  

              Jasné :) ja práve idem objednávať nejaké ráfky od Duke.

      • straky  

        Tak ráfky jsou to pěkný, ale více jak 400€ za kus je pro mě vzdálený vesmír. Porovnával jsem více výrobců a když jsem si spočítal DPH a CLO, tak mi nejlépe vyšli záplety z ráfkárny – http://www.rafkarna.cz/…-350-29-1308

        Májí slušnou vnitřní šířku 24mm, asymetrické a lehké. Tak možná po sezóně, když by náhodou nevydrželi CRESTy.

    • straky  

      Tak ještě jeden dotaz a to ohledně životnosti. Dostal jsem radu, nechat si radši zaplést hliníkové ráfky, protože karbonové jsou dosti náchylné k poškození od uvolněných kamenů a ostrých kořenů. Máte také tuto zkušenost?

      • straky  

        Určené na MTB 29 Hardtail pro XCM. Dolů to beru svižně kámen nekámen.

        • jonti  

          Blbost, me Roval Carbon vydrzel o dost vic nez ZTR Crest pri podobne vaze kol.

        • nomecz  

          No nechcu nejak poucovat ale obecne karbon vydrzi vic jak hlina, a to s tema korenama me fakt pobavilo

          • MnemonicJ  

            tak v Liberci asi mají i kořeny ostrý :)

            • straky  

              A tak někdy se stane, že vyčnívá tuhý kořen se zepně a nalítneš na v bočním náklonu. Mě se to tedy už párkrát stalo, ale je pravda, že to nidky nešlo na ráfek, ale na plášť. A tyhle kořeny jsou fakt vostrý čoeče :-)

            • straky  

              A tak někdy se stane, že vyčnívá tuhý kořen se zepně a nalítneš na v bočním náklonu. Mě se to tedy už párkrát stalo, ale je pravda, že to nidky nešlo na ráfek, ale na plášť. A tyhle kořeny jsou fakt vostrý čoeče :-)

            • straky  

              My tady máme všechno ostrý – kopce, kořeny, počasí…

            • Pán z Dubu  

              Asi vjel do křenu.

      • TJK  

        mpje nextie uz dostaly dost a nemyslim ze by mely vic a horsi sramy nez jakejkoli hlinik.. imho zbytecna obava

      • jeniiiik  

        Karbo rafky mi drzely jako svina, spis lítaly ztencovane spice na dva roky jezdenem enduro kole… Karbonu bych se fakt nebal, ted jsem koupil znova rovaly fatie a dostanou co proto.

      • Rubi  

        mam karbon rafky uz 4 sezonu a jeste jsem nemusel centrovat :-) akorat loni na podzim jsem nasel prasklinu na rafku kdyz kolo viselo na stojanu, tezko rict z ceho to bylo, kazdopadne se to opravilo dokonce bez rozpleteni rafku a uz ma zase nake tisice za sebou vcetne zavodu a je to jako nove, okem to ani nejde poznat…

        • jonti  

          Jake tam vozis? Roval nebo cinu? Ja mel u rovalu problem s draty vzadu, alerafek drzel vsechno.

      • McBlacky  

        když máš smůlu můžeš do boku udělat díru, tam je to hodně slabé (viděl jsem takhle díru v Enve), ale rozbebat to přes patky, když dneska lepší ráfky mají 3mm patku, to mi přijde že bys musel jezdit DH rockgarden.

        Já jezdím maratony a moc se s tím nemažu z kopce a drží to fest

        • tomxxx  

          Zase Enve maj tu vyhodu, ze kdyz ho jebnes, posles rafek, poslou novej. Kluci conjezdej DH s tim maj dobry zkusenosti.

      • Radek Broz  

        Blbost, je tomu přesně naopak.

      • jecnak  

        Presne naopak. Karbonove vydrzi mnohem vic.

      • wilda81  

        Mám opačné zkušenosti než většina. Karbonové ráfky mám po stejné době poničené víc než eloxované DT, deemaxy atd.. Bavím se teda o povrchovém poškození (škrábance apod.) bez vlivu na funkci…

        • Radek Broz  

          To ale není poničení.

          • wilda81  

            Nebudu slovíčkařit. Popsal jsem to myslím jasně.

            • Radek Broz  

              No ale zbytečně oponuješ. Karbon ráfek prostě vydrží víc, přestože si dost lidí myslí opak, To, že si škrábneš barvičku neberu jako podstatný.

              • wilda81  

                Popsal jsem svoje zkušenosti z hlediska volných šutrů a kořenů a jejich vlivu na ráfek. To, že karbonový ráfek po víkendu ježdění v parku opticky vypadá jako třeba EX471 po roce, je prostě fakt. To, že tato povrchová poškození nemají vliv na funkci jsem zmínil taky, takže nevím proč mi cpeš něco co jsem nenapsal. Mechanické vlastnosti karbonu resp. ráfků jsem nikde nerozporoval. Na to se stačí podívat na materiálové zkoušky v laboratořích a co „vydrží“ víc je jasné už z tabulek.

                • Nikovlas  

                  Jde o to, že jsi své zkušenosti popsal jako „opačné“ oproti ostatním – to ostatní logicky staví do opozice a vede je k reakci. Přitom jsou vaše zkušenosti možná vlastně stejné. Ty ráfky vydržej mnohem víc (nemám vlastní zkušenost), ale dřív se poškrábou – tak jsem to alespoň z výše uvedeného pochopil – není to v rozporu s ničím výše uvedeným.

    • straky  

      Dalsi dotaz…mate nekdo zkusenosti s galuskama na MTB? Zatim mam jeden pozitivni nazor. Nizsi riziko poniceni rafku, pomalejsi opotrebeni vzorku, vaha, nizsi tlaky. Nevyhoda je cena.

      Castym typem poniceni karbonoveho rafku jsou stiple patky, to u galusek nehrozi.

      Jezdil jste je nekdo?

      • Nikovlas  

        Výhoda pomalejšího opotřebení vzorku (jakto?) je trochu bezpředmětná, pokud to ve výsledku stejně vyjde dráž.

        • straky  

          Teď když nad tím přemýšlím, tak je to asi blbost. Sice má guma vyšší TPI, ale na vzorek to nemá vliv.

          Viz Tufo TUFO MTB XC4 SP – 210-TPI na bočnici, 375-TPI pod běhounem.

          Takže záleží na tvrdosti směsi.

          • JFtryall  

            Galuska ma tragickej pomer cena-vykon-uzitek. Valivej odpor rozhodne lepsi nema, nez nejlepsi bezdusaky. Vyhoda je v celkove vaze toho setu- perfektni akcelerace. Kdyz by aspon Tufo udelalo poradny objem a sirku kolem 58mm, tak by to na XC davalo smysl. Smes se sjizdi srovnatelne jako u bezdusi.

      • tomxxx  

        Pomalejší opotřebení vzorku :D To řekni majitelům dougastu, vyvalej oči.

      • JakeF  

        Mám zkušenosti, vozil jsem je rok a ve výsledku víc nevýhod než výhod. Koncepce jako taková není špatná, ale co jsem jezdil Tufo, tak jsou moc úzký a jdou hodně rychle do háje, odolnost taky na hraně. Teoretickou výhodu nízkejch tlaků přebije malá šířka, díky který člověk foukat hodně.

        Jinak u dnešních hookless ráfků s tlustýma patkama si myslím, že odolností už taková výhoda galuskový ráfky nejsou.

      • straky  

        Tak jsem si to shrnul a vítězem je ráfek s patkami. Rozhodla cena a náročnější servis.

        Pro galusky:

        • menší riziko poničení ráfku (nejsou zde patky)
        • celkově nižší hmotnost, ale když se spočítá 60g pásky, tak se blíží váze standardu
        • nižší tlaky – lepší grip
        • možnost odlišit se od okolí
        • vyšší TPI (Tufo)

        Proti galuskám

        • cena galusek + pásky + chemii na čištění
        • menší výběr oproti plášťům
        • servis domácí i v terénu
        • TJK  
          • riziko poniceni moderniho rafku s nizkou patkou co ma skoro 3mm je skoro nula
          • hmotnostni rozdil dneska imho zanedbatelny pokud nehonis extra gramy
          • nizsi tlaky srovnatelny s bezdusema
          • odlisit se mozna
          • vyssi TPI neznamena vyssi odolnost

          Z vyse popsaneho mi vychazi na MTB galda furt jako nesmysl.. pro cloveka co si to financuje vsechno sam a servisuje sam… zvlast v dnesni dobe s vyberem rafku a plastu a bezdusovych systemu…

        • JFtryall  

          Presne jak pise TJK. Kdyz mas kvalitni tubeless kombo, tak mas mozna mirne vyssi hmotnost, ale za mnohem nizsi cenu, vyssi odolnost a mnohem lepsi vyber vzorku a sirek. Navic kdyz neco ponicis, snadneji bezdus opravis nebo das dusi.

        • JakeF  

          Vyšší tpi není výhoda, je to prakticky nepodstatnej údaj. Teoreticky by to mělo mít nižší valivej odpor, ale zase má galda vevnitř tenkou duši (přidělanou tak napůl), která ten valivej odpor zas zvyšuje.

          Nižší tlaky by výhoda byly, ale jak jsem psal, není to úplně realita. Do terénu jsem foukal výrazně víc.

          • JFtryall  

            Myslim, ze u vyssi tpi jde dost o poddajnost a lepsi vlastnosti pri srovnatelnym tlaku. Nejde jen o ten laboratorni valivej odpor, ale hlavne o vlastnosti v terenu. Poddajna guma ma lepsi trakci, komfort a ve finale i lepsi valivej odpor na hrubem povrchu. Ale u galusky to prave ma dost kompromisu. Bezduse jsou proste dal.

            • TJK  

              tak to chapu taky.. vyssi 120TPI jmnejsi vlakno mekci plast.. lepsi prilnavost a mensi valivej odpor… v lehkym terenu imho asi dobry.. ale treba na sutry, kameny apod je imho lepsi tvrdsi kostra s 60TPI… to se pak tolik neborti a spis to ochrani rafek… osobne s bezdusovym systemem nemam na podobnych gumach s 60TPI pocit ze by byly extra tvrde… kde jsem to ale uz poznal tak treba na novych WTB Convict a Breakout v Tough casingu… ten je extra tuhy a mene poddajny.

              • JFtryall  

                Gravity gumy jsou jina kategorie. Tam tohle uplne neresis, protoze mas vetsinou tak cilivy full odpruzeni, ze rozdily nepoznas a jde hlavne o odolnost a kvalitu smesi a vzorku. U HTcka je to ale jina pisnicka. A kdyz ta guma ma byt odolna, rychla a komfortni, tak je to docela vyzva.

                Jinak Maxxis ma treba dvojity 120 TPI u Minionu DD a ta guma je mega odolna, tezka taky dost, ale vlastnostma a valivym odporem bude urcite lepsi nez napr. DH drat.

            • jecnak  

              To je otazka. Jednak MTB galusky jsou dneska dost podfnancovane – jedou je jen mensi firmy, ktere nemaji prachy na vyvoj smesi a kordu. Realne tak diky tomu nedosahuji tech kvalit jako maji top plaste. Navic Tufo je dost specificka galuska tim, ze ma dusi uvnitr navulkanizovanou a je-li to stejne jako u silnicnich galusek tak neni moc o co stat. Dugast nedavno zacal pouzivat neco obodobneho, jen se jednalo o latexovy nastrik. Realna data o valivem odporu MTB galusek ale nikde nejsou.

              Pokud bych to bral podle silnicnich, tak valivy odpor u top galusek a plastu (dusovych i bezdusovych) je stejny. . U galusek je jen vetsi jistota pri defektu a brzdeni na prazdne galusce a nizsi hmotnost rafku.

              • JFtryall  

                U MTB je to proste specificka vec, odolnost proti defektu je zasadni, pro beznyho jezdce, co si to sam servisuje a plati to neni uplne idealni volba pro kazdodenni nasazeni. Na silnicce je ta vyhoda prave v bezpeci, zasadni uspore vahy komplet setu a pro me i vyssim najezdu pri srovnatelne cene.

                • jecnak  

                  No nevim. Zasadni vyhoda najezdu u top zavodnich galusek je zcela mimo – vzadu vydrzi tak 2t km max. Zas ale drzi, drzi a nepusti. Neda se to takto zobecnovat.

                  • JFtryall  

                    Vsak pisu pro me. :-) zavodni galdy za 1500+ vozit na trenink je zbytecne. Mam HiComp v 25mm a jsem spokojeny s univerzalitou a odolnosti. Pomer cena vykon je dobrej.

            • JakeF  

              Jak při jakým provedení… Tuším to byl Conti, kdo dělal 180 tpi tak, že dal 3*60 tpi na sebe. O poddajnosti a lepších vlastnostech se pak moc nedalo mluvit.

    • Nikovlas  

      U Nextie jsem v dotazech dole na konci stránky našel, že jsou ochotní udělat ráfky i bez děr na vnitřní straně… To může být zajímavé – ušetří to sraní s páskou (a možná nějaký gram?), ale přibude asi neuvěřitelný sraní s vypletením :-D

      • Vilém  

        Diry to zas o nejaky gram odlehcuji. Tipuju, ze ve vysledku to bude ± stejny. Srani s paskou sice zmizi, zato pribude mnohem vetsi srani s vypletem. Jak se tam treba instaluji podlozky pod niple?

        • TJK  

          imho tech par direk ani nepoznas oproti pasce… ale prez magned nasazovat niple s podlozkama.. to bych fakt nechtel takovy jebani

          • Nikovlas  

            Já to mám přes magnet na továrních Fullcrumech – ale ještě naštěstí nebylo třeba nic měnit. Kdybych si objednával celá kola od Nextie už zapletená a nechtěli by z to nic navíc, tak by to mohlo být zajímavé, ale při představě, že za někým přijdu, že chci zaplést kola, dám mu ty ráfky bez děr a magnet s malým šroubečkem… :-D

            • tomxxx  

              Chce to předem za zaplejtačem zajít, zeptat se ho jestli je to ochoten dělat a nabídnout mu, že za to připlatíš, než ty ráfky objednáš. Sám bych to fakt nedělal.

            • Pán z Dubu  

              Já si u L-B objednal bez montážních děr, niple osazoval i zaplítal jsem si sám. Nic neřešitelného.

              • Atilla  

                Asi blbý dotaz. Jak tam ten nipl narveš?Přes díru ventilku?

                • Pán z Dubu  

                  S využitím gravitace tam propadne sám, síla netřeba.

                  • Atilla  

                    Ale chápu to správně, že dirkou ventilku strkáš jeden nipl za druhým?

                    • Nikovlas  

                      U těch Fullcrumů je to tak, že do niplu našroubuješ malý ocelový šroubeček, hodíš ho pak dovnitř do ráfku dírou na ventilek, pomocí magnetu si ho zvenku přichytíš a navedeš k příslušné díře. Jen pak nevím – když se mi podaří strčit ho do správné dírky a zvenku zachytit, musím ho šroubovat na drát takhle zvenku – to je asi podstatně méně pohodlné, než šroubovákem skrz ráfek, ne?

                      • nox159  

                        tohle neni ale tak neprijemne ani bych to nevidel jako problem… problem bych jiste videl v tech podlozkách do karbonových ráfku… ty tam dostat spolecne s niplem to bude trochu horsi ale reseni na to vidim už jsem neco podobneho delal je to jebačka, ale reseni to má :)

                        • Vilém  

                          Jediny co me napada, tak prilepit podlozku s niplem treba vazelinou, nebo kapkou nejakeho chemoprenu, ktery pak pri toceni povoli.

                          • Nikovlas  

                            :-D

                          • kyl  

                            Jednou jsem vyplétal ráfky bez děr.Pouzil jsem řadící lanko,na konec jsem pripajel kousek spice se závitem.Strcil jsem lanko do díry pro nipl až k díře na ventilek,tudy vystrčil ven,našroubovat nipl a protáhl zpět.

                          • nox159  

                            to je jedna moznost, druhá je magnet a treba nejaky vlasec/provázek… pokud mas navlecenou podlozku a nipl na provázku tak se ti podlozka neztratí…

                        • Nikovlas  

                          Já sni pořádně nevím, jak takové podložky vypadají (normální podložka jako pod šroub? a je feromagnetická?), ale napadlo mě prostě řešení namáznout styk podložky a niplu trošičkou vazelíny, aby se to k sobě malinko přilepilo – a pak to tam opatrně zavést tím magnetem. Nebo to celé prostě držet v takové poloze, aby byl nipl hlavičkou neustále dolu (a otáčet kolem, než se dostanu ke správné díře) – pak by ta podložka nemusela spadnout. Jaké je tvé řešení?

                          • Pán z Dubu  

                            Uvázat na nit odskřípnutý závit z drátu, prostrčit jej do ráfku cílovou dírkou, navést pomocí gravitace natočením ráfku do ventilkové díry, navléknout podložku, našroubit nipl a protáhnout ráfkem na místo.

                            • TJK  

                              64× … diky ale jen kvuli absenci pasky :-D

                              • Pán z Dubu  

                                Takový pocit jistoty jako UST ráfek mi nedodá žádná izolepa (ani kdyby byla s křidélky).

                          • Radek Broz  

                            Podložka je jako pod šroub a řekl bych, že je hliníková.

              • Radek Broz  

                Musím říct, že já bych se na to vysral:) Na jaře jsem v Itálii dolítal 2 dráty v polních podmínkách a podařilo se mi 2 niple ztratit v ráfku. Nedokážu je vyndat, přestože když se mi to stalo dřív, vyklepal jsem je vždycky během pár vteřin. Strávil jsem s tím dohromady tak 3h a prostě nevypadnou.

                • Pán z Dubu  

                  Rozumím tomu, že se do toho někomu nechce. Mě zase oslovila ta UST možnost. Zatím samá pozitiva a sociální jistoty, šel bych do toho znova.

      • vysmátej bajker  

        lepší ze to okolo těch děr nebude prasat.na to mi skončil zatím každej ráfek. Otázka je jestli tam TEN mm pasky nebude chybět a budeš ji muset dát stejne.

    • Vyvy86  

      kde jste sehnaly rafky bez dir na niple za nejakou rozumnou cenu rad bych si nechal zaplict kola na noveho scalpela si

    • Nikovlas  

      V Nextie mají teď výroční slevu 35$ na ráfek – některé ráfky jsou pak snad za 130$

      • straky  

        Paráda! Jak mám vysvětlit manželce, že je potřebuju? Potřebuji pádný důvod…můžete mi poradit?

        Zabírám si tyhle http://www.nextie.net/…ic-NXT29AS30

        Hlavně nesmím začít: „Kluci z fóra říkali…“

      • straky  

        Kdo by se chtěl podělit o poštovné, tak mi dejte vědět.

        • mrozu  

          Vážně o tom uvažuju, potřebuju kola na krosku. Máš nějaké zkušenosti s nákupem a proclením, jak dlouho to tak trvá?

          • tom.kh  

            obecně levná pošta z Číny cca 10–20 dní, potom cca 10 dní zdržení na celní poště 120 na Praze 5 (Plzeňská), pokud máš už udělenou plnou moc české poště pro zastupování v celním řízení, tak tvojí zásilku dostane deklarant české pošty, „jde“ s ní na celní úřad kde proběhne celní řízení a stanovení celního dluhu, pokud se celníkům nezdá celní deklarace od odesílatele (téměř vždy, páč asiati píšou na zásilky záměrně nízké částky) tak jsi vyzván dopisem nebo mailem o dodání podkladů (faktura, výpis z banky, atd.), dodáš doklady, je ustanoven celní dluh a frčí ti to domů na dobírku.

            Zaplatíš svojí objednávku obchodníkovi v číně, poté v ČR dobírku ve výši celního dluhu…na karbonové ráfky 4,8% CLO a z celkové částky vč. CLA a poštovného 21%DPH plus poplatek české poště 192Kč za zastoupení v celním řízení…

            Žádná velká složitost, jen to chce moc nepodvádět s cenou za zboží, jinak ti tam frknou cenu obvyklou a jdeš. :-)

      • Rice  

        Na nezávodní ježdění si vystačim s Al ráfkama, ale kdyby je za tuhle cenu měli i v Evropě, tak bych se asi taky nechal přesvědčit. Ale platit clo a dph, o kterym jsem při nedavnym nákupu nevěděl, že se platí z ceny včetně poštovnýho by se mi moc nechtělo.

        • straky  

          Cena vcetne poplatku je u vybranych 2 ks rafku necelych 10 000 kc.

    • Ondrejst  

      Tak objednané. Nextie komunikácia s obchodom ústretová aj na 5-ty mail ohľadom loga :) nakoniec aj iná farba loga ako štandart k tým ráfom dopadla bez príplatku takže chválim. Najskôr spletal že za lesklý variant loga 50$ a matné 20$ navyše. Čož docela palba za blbú nálepku. Tak som napísal že kvôli cene chcem matné. A nekoniec to nezarátal ;)

    • straky  

      Taky objednano Nextie, ale jen v zakladu. Vychazi mi to na 10 150 kc se vsim. Ted uz jenom sehnat dt swiss 350 straight pull za dobrou cenu a hura do toho.

      Jeste jsem zvazoval verzi premium, ale nedelaji je ve stejnych parametrech co jsem chtel.

    • smash_mouth  

      Ahoj

      jak dlouho z Vasi zkuseností trvá u LB po mém zaplacení objednávky jejich porces (vyroba po odeslani 2ks rafku) ráfku

      Sem prave zaplatil a vybafl na mne dashboard s fázemi procesu od výroby po expedici.

      Asi jsem nejak nezachytil ze to nemaji skladem :-O :-) no tak holt se učím že ..

      Diky

      • mr.ricardo  

        Nemaji skladem nic, vsechno jedou na objednavku. Vyroba trvala cca 3 tydny a potom neco pres tyden doprava do Cech. Hlavne na ty strance necekej na ty jednotlivy faze, ukaze se jen processing, finished, shipped.

        • smash_mouth  

          Diky

        • McBlacky  

          nebo ti taky napíšou po 3 týdnech, že ráfek neprošel finální výstupní kontrolou při balení a čekáš dalších 14–21 dní.

          • mr.ricardo  

            Sice to nasere, ale je to lepsi, nez zadna vystupni kontrola. Aspon clovek vidi, ze nejakou vystupni kontrolu maji.

    • Ondrejst  

      U Nextie o 13dní ráfky už v Blave a to písali že nemajú teraz 3kmatroš skladom že to potrvá dlhšie. Takže vcelku rýchle, uvidíme koľko ešte potrvá preclenie, materiály na vybavenie preclenia som už zaslal. Teraz uvidíme ako sú na tom naše úrady :).

    • Obi-wan  

      Mám dotaz, uvažuji o Nextie zápletech na silničku, časovky, kritéria. Momentálně mám Campy Bullety 50mm. Rád bych zkusil profil 80mm galuska. Má smysl laborovat s počtem špic? Nejsem zrovna pětideko. Momentálně vozím jako druhá kola Campa Eurus, tuhost dostatečná a ani u Bulletů nemám problém s tuhostí a rozcentrováním ani pod 95kg. Jenže ani jedny nejsou čistý „karbony“.Třeba jít na 24 předek, 28 zadní? nebo u takhle vysokého profilu bohatě postačí 20,24?

      Jde taky o dostupnost nábojů. Moc díky.

      • JFtryall  

        Ja bych asi na tyhle dynamicky zavody dal 24–28. 80mm jsou uz celkem tezky rafky a vic dratu je moc nerozhazi. Aero nedokazu rict, jestli bude rozdil meritelny.

      • jecnak  

        Bohate staci 20 a 24 a pokud rafky umoznuji napeti dratu 160kg a naboje pro draty bez ohybu klidne 16 a 20. V tele vysce rafku jde vlastne jen o bocni tuhost, protoze rafek je jinak absolutne tuhy.

        • Obi-wan  

          Díky za postřehy. Co náboje?, DT swiss je jistě dobrá volba, Novatec zas druhá strana mince, existuje něco mezi? Jak cenou tak výdrží? Opravdu reálně na nich najedu tak 1500t/rok.

          • wilda81  

            někdo zmiňoval bitexy (osobní zkušenost nemám)

            • kubad  

              DT350 zase nejsou tak drahé ani těžké aby mělo smysl šetřit

              • JakeF  

                +1, jediný slabší místo je nízký POI, jinak jsou 350 jasná volba.

                • kubad  

                  na silnici je POI celkem fuk , na MTB souhlas

                  • jecnak  

                    Dokonce bych rekl, ze na silnici je min POE lepsi. S novymi koly pri prejezdu nerovnosti pri slapani pokazdy cvaknu o POE a je to vzdycky rana. Se starymi to nedelalo. Uplne prijemne to neni.

                    • kubad  

                      jj

                      a větší zoubky snesou větší zatížení, navíc a na silnici když to láměš do kopce to dostane větší čočku

                      • Pán z Dubu  

                        Spíš větší zatížení docílíš přes delší páku. Poloměr 42z+ MTB pastorku je víc než nějakých 28z na silničce.

                    • JakeF  

                      No to mi právě přijde, že větší rána musí být s nižším POE, protože víc prošlápneš naprázdno, než zabere. Ale zase ty větší zuby víc vydrží. Žít se s tím určitě dá, ale osobně bych radši 36t v základu na silnici i bajk.

                      • jecnak  

                        To mas pravdu. Asi jsem to spatne popsal. Proste slapu normalne, do kulata, v sede, zadne zmeny. Prolitnu diru a tim se mi jakoby zmeni zaber v zadnim kole a preskoci to o zub vic v zaberu – jako kdybych prestal slapat a pak divoce zabral. Driv jsem mel Mavic Cosmic s jejich klasickym orechem, tj cca 25 POE, dneska nejaky Eastony s 52.

                      • mr.ricardo  

                        Mam ted na novych kolech najeto par set km, u vubec jsem nepoznal rozdil mezi staryma Zondama a 18z rohatkou na novych. Na silnici to fakt nepoznas a plus je vyssi odolnost a zivotnost. Co me zklamalo, ze jsou dt350 podstatne tissi nez zondy :) snad se to jeste rozcvaka.

              • Obi-wan  

                To je fakt. Jen pro info ráfky mají 130kg limit na napnutí.

          • jecnak  

            Pokud neobracis kazdou korunu a jezdis vic a treba i v desti, tak urcite DT. Mnoho velkych znacek dava do svych naboju vnitrnosti DT. Uplne staci 350ky. Problemy Novatecu jsou tu notoricky zname. DT samozrejme taky chce svoje – obcas vymenit nebo aspon domazat lozisko, cistit a mazat mechanismus orechu.

            Hlavne pak nemusis resit, ze kvuli prasklemu orechu nebo mrtvemu lozisku nemusis resit, ze mas nepojizdne kolo a rychle resit nahradu, nebo nedej boze prepletat na jiny naboj.

      • jonti  

        Proc chces az takhle vysoky profil? Je to tezke, tvrde, horsi v bocnim vetru a jen o malo vic aerodynamicke. Kdyz tam das jeste vic dratu, nebude to ani moc aero. Na tu casovku jeste chapu, ale na kriteria vubec ne. Bych u 80mm sel do 16/20, nebo mozna kvuli hmotnosti do 20/24.

        • Obi-wan  

          No možná i trochu zkusit extrém. 50mm mám i když na plášťích. Na Kritérka spíš plánuju přežít v balíku, viz Lopatárna tzn.hladný vysoký tempo bez extrémního cukání s tempem.

          • BikerM  

            Na lopatu si vystačíš s ksýrkama. Tam nepotřebuješ vysoký ráfky ani omylem a když budeš někde stranou v balíku za nárazového větru (což jsem na lopatě taky několikrát zažil), tak lidi okolo sebe a obzvlášt borce co bude za tebou v háku ani trochu nepotěšíš.

            Osobně bych takové ráfky na kritérka zakázal, maximálně 50mm.

    • smash_mouth  

      Tak mi dorazily LB RM650BC05, 32h, mat, váha 392g a heavy duty váha 452g.

      Vypada to hezky, jem zvedav na dojmy, jen nevim co znaci ta nalepka se sipkou ve zlabku a proc je bar code jen na jednom rafku. Nevite?

      Jak to ctu na BF tak asi bude stacit nechat zaplest na Sapim Race.

      • mr.ricardo  

        Diry jsou vrtany do uhlu, kvuli snizeni napeti na niplu, sipka je u diry, tak tim smerem ma jit drat. Kod mam na obou rafkach, tak tady ti neporadim. Mozna zacali davat jen jeden na celou objednavku.

    • straky  

      Tak ráfky NXT29AS30 jsou nějakou dobu doma. Mimochodem už je nemají v nabídce a místo nich nabízí užší NXT29AS28 a nebo širší NXT29AS32 (viz web nextie.net). Nechal jsem si je zaplést na plochých drátech Pillar Aero x-tra 1420 a nábojích DT Swiss 350 straightpull.

      Fotky výpletů jsou zde.

      Docela dlouho jsem řešil napětí drátů a boční tuhost, protože jsem z prvního servisu dostal výplety měkké a z druhého zase příliš napnuté. Doma mám tenzometr Unior a dle přibalené tabulky přišly výplety napnuté na 200kgf! Tak jsem začal hledat správné napětí drátů a došel jsem k následujícímu:

      Důležité upozornění pro majitele Unioru je, že k tenzometru přibalují sice přeloženou převodovou tabulku napětí drátů včetně plochých, ale bohužel jsou hodnoty úplně špatně!

      V posledním servisu mi napnuli dráty na cca 13 nebo 16 na stupnici tenzometru ParkTool. Přesně si to nepamatuji. Když vezmu že jsou tenzometry ParkTool a Unior velmi podobné akorát ParkTool má stupnici do 45 a Unior do 90, tak by měla být hodnota na Unioru cca 26 nebo 32.

      No a když jsem si stáhl převodovou tabulku z ofiko stránek Unioru, tak to vše najednou tak nějak sedělo :-). Teď mám dráty napnuté na 34 (100kgf) dle Unioru a jsem spokojený co se týče tuhosti i té boční.

      Každopádně niple vzadu se pomalinku povolují, takže v zimě určitě půjde mosaz. Podložky nejspíš nebudou potřeba, zas tak agresivně nejezdím.

      Vrátil jsem se z týdenního ježdění po Apeninách a lehce jsem docentroval přední ráfek a zadní byl v pořádku a to dostaly oba ránu kvůli podhuštěným plášťům. Dráty dostaly slušnou zátěž, protože jsem se párkrát zapíchl a nebo vlítl mezi volné kameny, které s oblibou lítaly do výpletů.

      Závěrem: konečně jsem k ráfkům získal důvěru, ale byla to dlouhá a trnitá cesta. Člověk, aby si udělal kurz na servisáka, protože jsem od přírody nedůvěřivý v druhé lidi a jejich práci.

      • Rice  

        Na povolování niplů jsem si před pár lety koupil Loctite 290, kterej lze aplikovat bez rozebrání spoje (přes drát ho nechat zatéct do niplu), ale zatim jsem ho nepoužil, takže nevim jak funguje. Každopádně pokud měříš napětí drátů s nafouknutym pláštěm, tak to bude pravděpodobně i s karbonovym ráfkem ukazovat nižší hodnotu než na kole bez pláště, takže ne uplně vždycky to nižší napětí způsobuje povolování drátů/niplů.

        • straky  

          Díky za typ s lepidlem, mrknu se na to. Dráty měřím vždy s vyfouknutými plášti.

      • smash_mouth  

        Nejak se mi nezda ze by te 1 rafek vysel na 5k se clem dph a dopravou …60 usd na ty 3 polozky pri cene rafku 160. Leda by te doprava stala 10 usd kus :-D a nebo mas dolac za 15.

        Ja mel LB bez a byl sem lehce nad 4k kus.

    • vysmátej bajker  

      nemá někdo tyto RM29C19 z LB.

      a náhodou je nenaplétal na dt 350 STRAIGHTPULL. potřebná délka drátů?

      někde jsem četl že to s ERD uvedeným na str.není zrovna přesné.

      ď.

    • Vyvy86  

      Zdravím všechny, koupil jsem si karbonové ráfky a naboje powerway na přímé zapletení 28 drátů doporučíte mi jaké použít dráty a niple vážím 118kg tak bych rád něco kvalitního popřípadě nějakou tabulku jak spočítat správnou délku drátu ?? jeto na Cannondale Scalpel Si

      • Atilla  

        proč proboha kupovat se 118 kg 28děr?!

      • kubad  

        Dej to zaplést někomu kdo ví co dělá , lepší rada není

      • mr.ricardo  

        24/28 dratu je doporuceny na vahu okolo 90 kilo, takze to asi pro tebe nebude to prave orechove ;) a jeste Powerway naboje …

        • tomxxx  

          A vsadim se, že ráfky ty nejlehčí co byly k dostání… :(

          • Vyvy86  

            Ráfky mám 35mm výšku a 34 šířku rád bych nějaké info k otázce ne jen řeči okolo

            • Vilém  

              Jak psal Kubad. Pokud se takto ptas, tak to sver nekomu, kdo vi co dela a nech to na nem.

            • mr.ricardo  

              No vzdyt ti to tu pisem, tak polopate. Na svoji vahu jsi mel vzit nejaky spolehlivy odolny naboje na 32 dratu, mosazny niple s podlozkama a draty klasika CX ray. A co se tyka karbonovejch rafku, tak se svoji vahou jsi taky na hrane. Takze asi tak …

              • tomxxx  

                CX ray :D to si děláš prdel viď.

                2.0 nezeslabovaný odvedou lepší službu za zlomek ceny. Tady neni prostor pro gramaření na drátech.

                • Vilém  

                  Sice je to pravda, ale ta odpoved se mu asi libit nebude, protoze evidentne gramarit chce, ale aby zaroven to stalo co nejmin.

                • mr.ricardo  

                  Cx ray jsou proti nezeslabovanym dvojkam pevnejsi a tuzsi. A kdyz uz kupuje karbonovy rafky, tak pocitam, ze tam nebude chtit dvojky spice …

              • JFtryall  

                Klasika CX Ray. :-))) to je klasika jak se dostat do problemu s takovou vahou jezdce.

                • kubad  

                  proč?

                  ty kola budou lehčí, tužší, životnost bude delší ale budou o dost dražší ,

                  kde vidíš problém kromě ceny?

                  • tomxxx  

                    Tužší? Do boku to tužší nebude proti kulatejm 2.0. Předozadně ok, nebudu se hádat, ačkoliv mám jinej názor, ale budiš. Přijde mi to pro něj jako chujovina…

                    • mr.ricardo  

                      Cely ty kola, jak si je on predstavuje, je blnost, a ty draty jsou nejmensi problem.

                    • biker jura  

                      nějak nechápu kde se furt bere ten blábol s boční tuhostí. jo fajn plochej drát když do držíš v ruce je na ohyb fakt měkkej, ale ony dráty v kolech jsou jaksi namáháný pouze na TAH ! To jakej mají průřez je defakto úplně fuk, důležítá je pevnost v tahu.

                      • tomxxx  

                        Mas pravdu, ja to na ne vzdy zkousim, kdyz zacnou cx ray obhajovat, pac to tu jednou hrali na to, ze je plochej, tim padem pri zrychlovani vic tuhej…na ohyb…

                        Nicmene kdyby mel vybirat podle pevnosti v tahu, tak by tam mel dat od sapimu 1,4 zeslabovany. Ty maj pevnost v tahu nejlepsi.

                        • biker jura  

                          Ani při zrychlování to nehraje roli. stačí si uvědomit, jak jdou dráty do náboje a pod jakým uhlem. vždycky to bude tah při klasických výpletech. Jediný, kde tomu tak není je radiální výplet v tom předozadním pohybu tedy při brzdění a zrychlení, by měl být plochej lepší než kulatej ikdyž ani tady si tím nejsem jistej …

                        • kubad  

                          pevnost je vztažena na průřez bacha na to :D

                      • straky  

                        Mam ploche draty Pillar 1420 a bocni tuhost je opravdu mensi. Oproti kulatym, kvalitnim 2.0 nebo 1.8.

                        • biker jura  

                          špatně zapleteno, dotaženo…

                          • straky  

                            Dobre zapleteno, dobre dotazeno a zmereno tenzometrem. Kulate maji proste lepsi bocni tuhost.

                            • matbiker  

                              A kde přesně se ta lepší boční tuhost vezme? Když ty špice nejsou vůbec namáhané na ohyb.....

                              • makro00  

                                Přesně jak píšeš. Namáhání je na tah. Takže by měla rozhodovat síla, kterou drát unese při tahu

                                Sapim uvádí:

                                XC Ray, nosnost 1600 N/mm2, průřez 0.9×2.2 = 1.98 mm2 ⇒ Nosnost 3168 N

                                Leader, nosnost 1080 – 1180 N/mm2, průřez průměr 2 mm = 6.28 mm2 ⇒ Nosnost 6786 N (při té nižší hodnotě)

                                Ale je to pouze ve středu drátu a tam to skoro nikdy nepraskne, takže rozhoduje ohyb u náboje nebo zakončení závitu.

                                I tam má ale 2mm drát 2× větší nosnost na tah. Jak si teda vysvětlit, že Xray vydrží víc?

                                Já tu zkušenost nemám, takže budu věřit těm zkušenějším. Jen by mě to zajímalo, jestli by to někdo uměl vysvětlit?

                                Zkušení zaplétači, na jakou maximální hodnotu utáhnete XRay a 2 mm, pokud nejste omezeni ráfkem?

                                • TJK  

                                  v ohybu a u niple jsou ty draty oba imho stejny… plnej prumer shodnej radius…

                                  • makro00  

                                    Jo, jen jsem si to po sobě přečetl a bylo mi to jasné, že je to těma stejnýma koncema. Tam prostě bude hrát roli lepší materiál a lepší zpracování materiálu.

                                    Jen se snažím dobrat k myšlence, proč nejsou dobrý ztenčovaný dráty pro těžký lidi jako já (100kg+). Např. Takový drát 2.0–1.8–2.0 (průřez 1.8 je 2.5 mm2) a z dobrého materiálu by měl také vydržet více než 2.0. V praxi to tak ale není.

                                    To si vysvětluju už jenom tím, že střed drátu se u tenčího provedení víc prodlouží při stejné zátěži a tím pádem při mírně vyšším ohybu kola vůči náboji může být více namáhaný místa upnutí, což vede k prasknutí.

                                    Pokud by to mělo pracovat´, jak si představuju, tak XRay by měl být dobrý právě v tom, že má tak dobrý materiál a zpracování, co snese velké zatěžování. Takže kdyby někdo vyrobil stejného standardu jako XRay drát 2mm nebo 2.0–1.8–2.0m, tak by to byl ideál nosnosti a ještě by mohl být levnější.

                                    Jinak, co tu píší ostatní, tak drát ve střední části je opravdu namáhán pouze na tah. Ohyb ve středu bude zanedbatelný, protože je na ohyb je drát poměrně měkký a ohybová deformace se odehraje někde místa, kde je upnutý. Tam pak už to vliv mít bude a proto tam ty dráty praskaj, ale tady už se do výpočtu na papíře nebudu pouštět :-)

                                    • makro00  

                                      S těma koncema ještě srozumitelněji. Praská to tam hlavně kvůli tomu, že je tam vrub – ohyb u náboje nebo závit. Ale to ohybové namáhání tam může mít taky vliv

                                      • Atilla  

                                        Z dlouhodobých zkušeností můžu říct, že sapim race 2–1,8–2 praská měně než sapim 2.

                                        • kubad  

                                          Jj je to potvrzené i životnostním testem v laboratoři a CX Ray vydrží ještě výrazně víc cyklu

                                          • capo  

                                            A je k tomu někde pro laika pochopitelné fyzikální vysvětlení prosím? :)

                                        • Rice  

                                          To mi připomíná, jak jsem včera chystal rám a dráty na udělání převodní tabulky k novýmu tenzometru, vzal novej DT Competition a místo katalogovejch dat naměřil 2 – 1,75 – 2…

                                • treatt  

                                  Já teda nejsem ani zaplétač a už vůbec ne fyzik, ale skoro bych i řekl, že Ti tam nějaká ta síla chybí – drát ve výpletu není tažné lano :) Tah možná v záběrové fázi, ale co se děje v tu chvíli s opačnou stranou výpletu? A co torzní síly, nejedeš přece stále kolmo k podložce…

                                  • matbiker  

                                    A když je teda kolo nakloněné, tak jsou dráty namáhané na ohyb? To asi ne, že..... Špice jsou vždy namáhané na tah, nijak jinak.

                                    • treatt  

                                      Jen na tah? Nijak jinak? No já teda nevím, fyzikou jsem políben v podstatě výhradně z Big bang theory :) , ale zdá se mi, že na drát přece působí víc sil – copak ve výpletu krom tahu nevzniká taky tlak? A nevzniká pří náklonu a odstředivé síle na pohybující se soustavu jezdec+kolo taky nějaká torze?

                                      • Vilém  

                                        Drat je napnutej na nejaky napeti, ktery se jen zvetsuje, nebo zmensuje, podle namahani.

                                • tomxxx  

                                  Plocha kruhu je pi*r na druhou, ne pi*d na druhou, takze 3,14 mm2. Nicmene pevnost ti vyjde u obou stejne a to si u placatyho dratu nepocital oval, ale obdelnikovej prurez. Kdybys zapocital oval, bude ta hodnota vyznamne mensi a cx ray bude mit pevnost nizsi. Ja uz sem tyhle diskuze vzdal, protoze mi to nikdo nevysvetlil, proc je plochej drat pevnejsi a bohuzel uz nemuzu najit praci nejakyho diplomanta, kterej to vyvratil. Ja si proste myslim, ze hodne zalezi jak je kolo zapleteny, jakej mas rafek, jak se povoluji niple atd. Draty jsou posledni v rade, pokud to neni uplna sracka.

                                  Jinak jo, drat je namahanej jen na tah. Do tlaku jde pri zatizeni, ale na druhe strane jdou draty zaroven do tahu, takze nedojde k bouleni „tlaceneho“ dratu (spis se hodi rict odtizeneho dratu)

                                  Jinak druhy namahani ke kterymu dochazi je podle me u niple a hlavy dratu strih, ale moc dobre si to nedokazu predstavit, jak to funguje, takze se mozna pletu.

                                  • matbiker  

                                    Žádný střih tam není. U niple je to namáhané řekněme vrubově, protože tam je válcovaný závit a mohou tam být trhlinky. A u klasického náboje je na přírubě špice namáhaná na ohyb. Teď mě nekamenujte, vím že je tam kombinované namáhání, ale pro zjednodušení mi z toho označení „ohyb“ vychází nejlépe.

                                    • makro00  

                                      Jasně. V místě u náboje je to jak píšeš. Ono už je to jen o tom jak to pojmenuješ. Mimo ty konce se to při použitým namáhání chová jen jako struna.

                                      Mě dráty praskají tak z 80% u náboje a pak sem tam u niple. Jednou mi praskl i uprostřed, ale to musela být nějaká vada nebo drát dostal nějakou ránu klackem před tím než rupnul.

                                      Když jsem u té teorie, tak jsme brali pouze statiku. Při prvním napnutí to asi neprdne. Rozdíl bude v únanovým chování a tam může být jiný materiál s jinou úpravou úplně jiné vlastnosti. Proto připouštím, že XRay může být lepší, ale bylo by fajn vidět nějaký exaktní rozdíl, který by šel porovnat s tou cenou.

                                      Asi nemá cenu teoretizovat. Chtělo by to zkušenosti zaplétačů.

                                  • makro00  

                                    Díky za opravu, máš pravdu :-)

                                    Jak píšeš, bude na to mít vliv spoustu věcí a nemá cenu to exaktně vědět. Jen si prostě neumím pořád obhájit ty 5× dražší dráty.

                                    Jak píšu výše. Až někdo udělá kulatý tlustší drát z podobného materiálu jako XRay, byla by to zajímavá alternativa.

                        • Vilém  

                          Ty kulate 2mm mas vyzkousene na stejne nabe, rafku a stejne napnute?

                        • Tina  

                          Ploche Pillar 1420 sa však nedajú s CX Ray ani porovnať. Tie Pillar sú o triedu nižšie :)

                    • kubad  

                      a teď si představ že ty CX Ray jdou mnohem víc napnout než 2,0 a o tom to je , zbytek už tu máš popsaný

                      • biker jura  

                        souhlas… zase na druhou stranu problém u CXray nastává při použití na ráfcích kde to napnout takhle nejde, například na crestech byly CXray opravdu oproti klasickejm 2mm kulatým drátům totoální tragedie a začaly i praskat u náby, protože byly najednou zatěžovaný střídavě i na tlak jak to slabej ráfek a celkově výplet nedával.

                        • kubad  

                          souhlas, ale u carbonu kde je povoleno až 1700N napnutí už to bude plus,

                          • biker jura  

                            jojo, tam je to jasně nejpevnější volba

                            Na druhou stranu ty nextie nebo LB tolik zvládnou? viděl jsem takový hodnoty akorát u enve apod…

                  • JFtryall  

                    Ano cena a uzitna hodnota je tragedie. Na biku naprosta zbytecnost. Jednak to musi byt perfektne zapleteny, napnuty jak ksandy, alu niple takhle nasponovany to je prusvih, namotas klacek a hned zacne vyplet pracovat mnohem vic nez u kulatych dratu. Nevim ja bych se tomu teda vyhnul a radsi setril na pneu. :-)

                    • scret  

                      cece, zrovna u tebe bych cekal, ze na pneu gramy radsi zas tak nehonit…

                      • Tomínos  

                        Asi podle toho na jaké ježdění :-) U téhle sestavy asi těžko předpokládat nějaké enduro ambice.

                        • scret  

                          ja uz i na XC presel na odolnejsi gumy, ktery se nezvejkaj pri nizsim tlaku pod prdeli… a zas kdyz tenky slupky naslapes, tak je to zas tvrdy jak sutr:(

                      • suslos  

                        Pochopil jsem to tak, že myslel „šetřit“ peníze, né gramy a investovat je do gum… ale možná se pletu :-D

                      • JFtryall  

                        Nee ja jsem myslel jako setrit cash. Ne vahu. :-)

                    • TJK  

                      Imho bych se na Alu nyple vykaslal a pro tuhle variantu dal pekne nerez podlozku a mosaz..

      • Vilém  

        118kg, devadvacitka a 28 dratu?

      • straky  

        Dej tam kulate a nejlepe tloustka 2.0 dozadu a dopredu by mohlo stacit 1.8. Pocitej s castejsim servisem. Urcite dat mosazne niple. Na dtswiss je kalkulator kam zadas delku ERD, jake draty a jake niple.

        S tvou vahou by se gramarit nemelo.

        • Vilém  

          A umi ten kalkulator pocitat i s powerway nabama? Eventuelne jake udaje pro SP naby zadat?

          • straky  

            Můžeš zadat „User defined“ ráfky i náboje, jen musíš znát rozměry. Mrkni sám na https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/calculator

            • Vilém  

              Ano, ale jak se k tem udajum, pro SP naby, dopracovat? Stacilo mi, kdyz jsem si zaplital OEM DT350 nabu, ktera mela 32 der (standard ma 28 der). I do bottica jsem volal, jak na to. Tam mi rekli, ze vse je stejne jako u 28 der, jen mam zadat jiny pocet der. Bohuzel me tato jejich rada stala zbytecny nakup dratu, ktere pak samozrejme nesedely.

              Kdyz jsem se vyptaval tu na foru, tak mi taky nikdo nebyl schopen poradit, co zadat, kdyz roztece prirub jsou rozdilne, pro tazne a tlacne draty, jaky rozmer zadat jako prumer priruby atd.

              Nakonec jsem to musel udelat metodou pokus/omyl a dopocitat si to podle dratu nevhodne delky, ktere mi doporucilo bottico.

      • McBlacky  

        vzal bych nextie premium ráfky, dráty klidne cx ray nebo i pillar a nc spoke jako ekonomickou variantu.

        der spíš 32 a powerway náboje bych ještě zvážil. přední ok, zadní při 118kg bude s otazníkem na lámání osky nebo zlomení ořechu.

        radši bych teda vzal tovární bontrageer kovee pro nebo levnější rovaly. Záruka při tvé váze je nejduležitější kriterium.

        • tomxxx  

          Hlavne sem koukal, ze ty kovee jsou za nejakejch 25 komplet, coz je na karbon dost levne.

          Ty premium rafky jsou rozeznatelne lepsi?

          • McBlacky  

            jo jsou fakt levný a zatím dle referencí i dobrý. Akorát o tom málo kdo ví, protože bontrager byl vždycky cena/výkon nesmysl.

            rozdíl nepoznáš – do tý doby než to rozstřelíš. Normální nextie už jsem rozstřelený zaregistroval v xc/xcm podmínkách, ty premium zatím ne. Ale je jasný, že jich jezdí méně. Pořád ti premium nextie vyjde cenově dobře.

            • lukink  

              Taky jsem o Bontragerech Kovee na XCM uvažoval, škoda jen té váhy (cca 1700g) a „pouhých“ vnitřních 22,5 mm při vnějších 29 mm.

            • tomxxx  

              No jeste uvidim, na mejch 55 je to asi fuk. Horsi jak hlinik to nebude a DT 331 odjezdily 4 sezony a furt jsou pouzitelny.

      • Atilla  

        Stavět to pro sebe, tak to vrátím a pořídím na 32děr

        • TJK  

          tobe by romani vpohode fungovaly i ty 28ky… s32 dratam jsou ty kola co sem mel fakt brutal… ale na 120kg imho zbytecny risk a vahu na tom extra nenahoni

          • ZdeNECK1  

            Zdarec, pokud už se člověk rozhodne pro karbon rafky, jak si tedy stojí nextie vs LB? Po čem byl měl sáhnout z těchto adeptů…dejme tomu 29er, vnitřní šířka 25mm-27mm hookless

    • Radek Broz  

      Včerejší ligurskej prach v dnešním krušnohorskym sněhu.

    • biker jura  

      Má někdo zkušenost s těmito ráfky ultralight?

      http://www.nextie.net/…ght-mountain

      dost mě lákají, ten 350gr s vnitřkem 28mm je podle mě dost solidní, mám to na XC závody a váhu pod 70kg. Gumy cca 57mm (spešly renegade a FT 2.3, conti RK 2.2) což mám strach, aby mi bok nepřelízal vzorek s touhle šířkou…

      případně důvod proč do nich nejít?

      dík

      • JFtryall  

        Tezko rict, sirka bude ale v pohode, 28 je uplne v poradku. Problem by nastaval nekde cca kolem 32mm+ u tehle sirky pneu. Ja bych tohle dal na predek a na zadek neco kolem 25mm a 400g. To by melo byt adekvatni kombo pro dnesni XC.

        • biker jura  

          25mm mají ty levnejší s 375gr, ale nemyslím si že budou pevnější… navíc počítám s lepší odolností i u tohoto oproti crestům MK3, který jsme ani neťukl a to jsem jim občas docela nandal. Přechod z 27HT na 29fulla navíc zatím vnímam tak, že tomu kolu nic nemůžu udělat a to jsem snížil tlaky až k 1.05bar( z 1.3 na 27):D prostě to na ráfek nejde :D

          • JFtryall  

            To prijde. :-D

          • capo  

            takovýdle tlaky mi hlava nebere..... (i když odpočítám že vážím víc). Máš vyzkoušený že ti to v něčem fakt pomůže, když už ne říznout/svlík­nout plášť?

            • JFtryall  

              Tak jasne, cim lepsi filtrace povrchu, tim vyssi rychlost a efektivita slapani. Problem je prave odolnost rafku a pneumatiky. Casto se neda foukat idealni tlak kvuli pasazi s ostryma sutrama atd…a predek se nesmi taky podhustit uplne na hranu, protoze se ti to nekde muze zavrit vic, nez by bylo zdravo a ufouknes nebo pujdes na strechu. :-)

              • capo  

                Já už jsem si min 3× na cestě ufoukl předek při 1,8. Ale je fakt, že ne v zatáčce, ale mezi sutrama… Pro mě tyhle tlaky asi nejsou. Sorry za OT.

                • File12  

                  Ještě se mi nestalo, že bych někde ufoukl. a to jsem měl na 1.8 vepředu na cokoli. U pláště typu WTB Tough nebo Maxxis DD jdu i na 1.6. A to mám metrák. Tak nevím co dělají ostatní :D

                  • mr.ricardo  

                    Chlapi, ja pumpuju na 8 bar a bezne se mi stava, ze za jizdy zezadu ufukuju … ;))

            • TJK  

              jeste na HT 0,7 baru na 2,25 ralphech na 27,5" ZTR Crestu a byl jsem schopný tak nějak odjet vyjížďku s klukama na endurech v prachovkách a to mám oblečenej kolem 95–100kg… samo to nebyl ideal a dobrej tlak, ani zadna extra zabava ale nebyla pumpa tak sem to musel dojet… takže kolem 1 baru na jeho vahu s odolnějšíma gumama s pevnějším casinge m proč ne

              • tomxxx  

                1,05 baru je docela málo a navíc bych chtěl vidět to laboratorní zařízení, kterym změřil na 0,05 baru přesně :D

                • TJK  

                  treba ma digital…

                  • Rice  

                    To mi připomíná, jak jsem na podzim koupil Topeak D2 Smart Head, kterej má super hlavici i na měření tlaku s minimálnim únikem i přes Presta ventilky. Měl jsem doma postupně dva kusy a oba jsem musel vrátit protože na kole ukazovaly o víc než 0,1 bar míň (porovnáno se 3 dalšíma měřákama) a na tlumiči podměřoval o víc než 5 psi.

                • biker jura  

                  ano mám digitál kterej používám po naufoukání pumpou… ale neměřím, spíš pro zajímavost, jinak dle pocitu a zmáčnutí rukou, trati apod… jezdím od 1 po 1.45 dle toho, co píše JF výše

              • McBlacky  

                s 0,7 v ralfovi už bych zatáčet pod zatížením nechtěl :)

                mě to vychází, že pod 1 v předku a 1,1 vzadu už to víc žvejkám než zatáčím.

                • TJK  

                  stálo to za hovno.. co ti budu povidat… ale kdyz si mas vybrat jestli budes tlacit nebo pojedes tak pojedes :-D

                  • McBlacky  

                    já taky jednou dokončoval štafetu na měkkým předku, protože náhradní plášt mi tam nešel :/ a řešit když mezi předávkama bylo 20 minut to jinak nešlo. Navíc už to bylo za tmy, luxus jízda na hadovi :)

          • Rice  

            Doporučuju prostudovat bike checky na zahraničních webech. Dá se tam najít na kolik kdo fouká (někde i na jakej povrch) a většinou tam uváděj 20 – 25 psi.

            http://enduro-mtb.com/…bike-checks/

      • tomxxx  

        Mě láká 310g a 25mm, jen si řikám, že na čínu to už ani nevyjde extra levně a 310g na ráfku je prostě dost málo při 25mm.

        • biker jura  

          ten jsem taky chtěl dokud jsem si nevšiml, že je asymetrickej a hlavně nízkej… myslím že ten poslední 28mm bude i docela dost odolnej a profil by měl dělat fakt velkou tuhost (širokej i vysokej)

          No nevím s tou odolností bych strach neměl, co jsem viděl, co ty ráfky vydrží při těchto vahách, určitě víc, jak kvalitní hliníky v podobných rozměrech a s vahou kolem 400gr.

          • tomxxx  

            Jop, taky se mi nelíbí, že je asymetrickej a nízkej. Takže u mě asi vyhrál 375g, vnitřní 25mm, výška 25, symetrickej.

      • biker jura  

        ještě bych rád zeptal na tu dopravu, prosím.

        je to u nextie, tak že to nahážu do košíku, odkliknu tam tu jejich dopravu DHL nebo co to je a tam je všechno zahrnuto a už jen čekám až mi to dojde? (Podle toho, jak jsem to pochopil by v tom mělo být clo a veškerý výdaje na dopravu zahrnuty) Nechci se hlavně srát s poštou a celníkama apod… nemám s tím moc zkušeností. díky.

        • waters  

          je to plus clo a dph.. v ceně tyhle dvě položky zahrnuté nemají jestli se nepletu.

        • krabica  

          Clo, Dph a poplatek za proclení zaplatíš dobírkou. DHL tě kontaktuje a budeš vyplňovat na netu formulář k proclení.

          • tomxxx  

            A vyplati se vzit vic rafku najednou? Domluvit se s ostatnima lidma, nebo jsou lepsi mensi zasilky? Vim, ze LB meli pecnou cenu posty za rafek a nevyplatilo se to. Nextie nevim

        • straky  

          Někdo tu upozrňoval, že DHL nevybírat protože zaplatíš 500 Kč správní poplatek. U ČP je to jen cca 160 Kč. Stejný proces, jiná cena.

          • Vilém  

            Myslim, ze tady proste moc na vyber nemas.

            Nedavno jsem taky bral neco od cinana, netuse, ze to posila Fedexem. Taky to nebylo uplne levny a slozitejsi, nez s CP.

            Nastesti byl ridic pri predani balicku tak roztrzity, ze zapomnel vypalne vybrat.

            • straky  

              Kdyz jsem nakupoval v lete rafky nextie tak bylo na vyber EMS a to resila CP a bez problemu. Mailova komunikace a do druheho dne zpracovane. Ted pred vanoci to bude mozna horsi.

          • Radek Broz  

            DHL se ozhodně vyplatí, i kdyby bylo o 5 000 dražší. Do žádnýho dalšího celního řízení s „pomocí“ čp bych už nešel. BTW: Fakt někdu u karbon ráfků řeší rozdíl 340Kč?

            • TJK  

              ja nevim ale me s CP vse fungovalo.. asi stesti na urednika.. vse elektronicky na jeden deopis odpoved jednim emailem… vse doslo jak melo vcelku rychle, na pobocce zaplaceno a hotovo

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.