Karbonová silniční kola galusková nebo plášťová??

70 nepřečtených
  • Reggie84

    Zdravím všechny. Máte někdo zkušenost se silničními karbonovými koly?? Je lepší koupit pláštové nebo galuskové?? Na silnici najedu zhruba 10000km ročně, do toho letos plánuju i silniční závody jako doplněk,jinak závodím na MTB.

    Děkuju za názory

    • JakeF  

      Kola budou každopádně lepší galuskový… Problém jsou ty galusky, co na nich musíš vozit :). Ty už maj i svoje nevýhody… Aktuálně jsem v podobný situaci a jdu radši do plášťů.

      • Reggie84  

        No to právě řeším, po defektu vyhodit galusku za 2000Kč se mě fakt nechce.......Zase prej u těch pláštových je riziko prasknutí toho lemu na plášt,tak jak to vyřešit nevím…

        • jecnak  

          Nesmysl, opravit galusku samozrejme jde. Navic nejlevnejsi galuska stoji asi 450,–

        • JakeF  

          To riziko je ale výrazně menší, než defekt galusky. Na druhou stranu defekt galusky jde opravit, ale pokud to nepobere tmel, tak je s tím celkem práce… Pokud ti jde o nižší provozní náklady, tak bych bral pláště. Jízdně je ten přínos galusek pro hobbíka stejně minimální, jestli vůbec nějakej.

    • JFtryall  

      Tubulars for life. Galusky jsou fajn. Od te doby co jsem presel, tak minimum problemu a defekt jeden moji vinou o obrubnik za nejakych 25 tisic km. Odolnost oproti plastum s dusi ve stejne cenove hladine je o rad jinde. Trosku horsi to je s prehozenim, ale je to jen o cviku. Kdyz si vzpomenu na prehazovani Michelinu Lithion s dusi, tak porad super. :-)

      Kdyz das takovy defekt, ze ani tmel nepomuze, tak to je vetsinou stejne na odvoz, protoze plast bys rozerval uplne stejne a jeste bys sel na hubu z rychle ztraty tlaku. :-) Ja vozim Tufo HiComp C. ve 25mm a zpet na plaste bych fakt nesel. Maximalne bezduse na nejaky gravel bike.

    • Trepifajxl  

      rozhodně galusková, fakta:

      pevnější konstrukce ráfku

      nižší hmotnost ráfku

      nižší hmotnost galusky

      nižší valivý odpor galusky

      vyšší bezpečnost po defektu (dobře nalepená galuska zůstane na ráfku a kolo se nesmekne)

      je to každého osobní volba, ale pro mě je galuska naprosto jasná věc

      • jecnak  

        nižší hmotnost galusky

        nižší valivý odpor galusky

        jsou myty. Leda bys bral extremy – drahove galusky maji opravdu nizsi valivy odpor, ale je to dane taky jinym lepenim galusek nez na klasiku (aspon na rekordy, kde se resi kazdy watt se galuska lepi selakem) a foukanim na extremne vysoke tlaky. Na normalni pouziti na asfalt to neplati.

        Hmotnostne je to take diskutabilni. Kvalitni rucne delane silnicni galusky jsou cca stejne tezke jako kvalitni plaste s latexovou dusi.

        S ostatnim souhlas.

      • JakeF  

        Pokud se nepletu, tak valivej odpor většinou vychází pláště výrazně líp…

        Se zbytkem souhlas.

        • JFtryall  

          Jenze ty testy jsou hlavne s latex dusi. Nevim no, resit dva watty asi neni treba, kdyz drtiva vetsina porad jezdi na pocit. Spis to bezpeci a odolnost toho systemu je jednoznacne pro galusky. Kdyz plaste, tak jedine tubeless.

          • JakeF  

            Na silnici je stejně většina odporu aero, takže souhlas, řešit pár wattů odporu je pro hobbíka zbytečný.

            Jinak nevidím důvod, proč nesrovnávat galdy s latex dušema. Co říkal kámoš, co měl nějaký drahý galdy na závodních kolech, tak mu tlak utíkal snad ještě rychlejš než u latexu…

            • JFtryall  

              Jo to 100 pro. U highendu porovnavat to nejlepsi co jde, ale nejakej stred bych testoval s butylem. Tam uz by se asi nejakej narust odporu projevil, navic porad to je jen laborka, hrubej asfalt a muze to byt jinak. Kazdopadne vyhoda galusek bude hlavne v bezpeci a ve vaze a provedeni zapletu. Budes davat tubeless na silnici? Me jediny co stve, ze nemam vzadu ram kompatibilni na 27mm a ze Tufo nevyhecuje sirsi.

              • JakeF  

                Ještě nevím… Ráfky tubeless budou, ale mám tu připravený nějaký Vittorie a S-Works Turbo, takže tubeless možná až tyhle dojezdím.

              • MlokCZ  

                Nevidím žádný důvod proč vozit na silnici duše. Jezdil jsem bezduše na silničce už před 6 lety než jsem pak se silničkou skončil úplně.

                Bezduše na silničce umocňují ty výhody nižší tlaků. Tedy na ne zrovna perfektním asfaltu můžeš foukat méně pro co nejnižší valivý odpor a na perfektním asfaltu i když jsi s tlakem o něco níže než je ten ideální tlak pro který je nejnižší valivý odpor, tak ten nárůst valivého odporu je minimálně (a daleko menší než u duší).

                • JakeF  

                  To je asi bez diskuze, ale reálně to zrychlí člověka o kolik? 0,01 km/h na průměru? :) MTB už bych si s dušema neuměl představit, protože duše při mým prasení procvaknu, ale na silnici tyhle výhody odpadaj.

                  • MlokCZ  

                    Samozřejmě to nebudou žádná zrychlení typu, že jedu najednou o 30% rychleji.

                    Ale schválně takový rychlý odhad pro výrazně pomalejšího hobíka jako jsem já.

                    Dejme tomu, že v ZDV bude výkon do 150W, klidně ještě o něco níže. Ale budu počítat těch 150W. Vezmu to jen dle kalkulátoru, tedy výsledek není úplně přesný, ale pro odhad zrychlení změnou valivého odporu to není špatné.

                    To hodí

                    A budu to brát oproti butylce, oproti latexce bude zrychlení už minimální. Ale oproti latexce tu jsou jiné výhody, hlavně nemusíš dofukovat před každou vjízdou. U silničky je u latexky už na hraně i celodenní výlet, kdy dojíždíš klidně s –20psi oproti startu.

                    Duše (butyl) vs bezduše bude pro tuhle rychlost rozdíl někde kolem 10W. A jsi na 27,7km/h vs 28,4km/h. Není to kdovíco, ale pořád to je ke 3% rozdílu.

                    V menších rychlostech rozdíl ještě bude znatelně narůstat až do maximálních 7% (to je pro rychlost, kde je odpor vzduchu zanedbatelný oproti valivému odporu, takže někde kolem 15km/h).

                    Ve velmi mírném kopci bude také rozdíl o něco větší než ty 3%.

                    Na silničce je přínos pohodlí bezduší také dost velký. To jsem na tom ocenil více než ten ne až tak velký nárůst rychlosti.

                    • JakeF  

                      U stejný gumy? To už bych do bezduší asi šel, ale pořád mi to přijde trochu přehnaný… Když na bajku hodím nouzově duši, tak rozdíl ve valivým odporu nepoznám. A na silnici je ten valivej odpor přecijen ještě výrazně menší % z celkovýho odporu.

                      Když to tak vezmu, tak dneska mám cca 2100g nízký kola obutý na základních Giant gumách. Výměnou za 1500g 45mm aero kola a tubeless bych pak musel jezdit tak o 1,5 – 2 km/h rychlejš a to by bylo sice krásný, ale pokud to bude o 1/10 toho, tak budu spokojenej :D.

                      • JFtryall  

                        Kilometr a pul bych klidne veril. Ale musis to poradne zmerit. Klidne bych se zeptal toho borce z vlakna o nejrychlejsim kole do rozbitych mest. :-D

                        • JakeF  

                          Mohl bych na silnici konečně namontovat tachometr :D. Víc měřit se mi nechce :). Kdybych měl jezdit o 1,5 km/h vyšší průměry, tak budu na těch mých odpoledních výletech 50 km / 500m up jezdit průměrky ke 33–34 km/h a to je myslím při mým (neexistujícím) tréninku a nájezdu mimo realitu…

                          • MlokCZ  

                            Samotný tachometr na to ale stejně stačit nebude, to bys musel nahodit i watmetr.

                            Škoda, že jsou ty watmetry tak drahé. Na svoje hoby ježdění ho vůbec nepotřebuju, ale pro testování materiálu by mě watmetr bavil. až budou časem levnější, tak na to třeba dojde. 10tis. Kč+ za to ale zatím nedám.

                            • JakeF  

                              No to je mi jasný, že Jirka myslel wattmetr. Měl jsem období, kdy jsem každou jízdu víc řešil čísla na tepáku a tachometru než samotnou jízdu, teď mám zase období, že občas zapnu Stravu na mobilu a na řidítkách prázdno… I když wattmetr by mě jako hračka asi chvíli bavil, ale jak píšeš, zatím to je moc hodin v práci :).

                          • becis  

                            No vidis a ja trenuju jak vul a porad sem se skoro na stejny trase nedostal na 30 km/h :D

                            • JakeF  

                              Nojo, jenže ty to jezdíš ve volnejch kraťasech, s batohem a chráničema na kolena :D. To trochu poladíš a na novým kole už mi budeš ujíždět…

                              • becis  

                                Uz mam nakoupeno. Jen cekam na nejaky lidstejsi pocasi, ale taky jsem celkem skeptickej k tomu, ze zahozeni batohu a vymeneni volnych kratasu a trika za lycru udela takovy rozdil.

                                • JakeF  

                                  Aero dělá hodně… Ve větších rychlostech právě výrazně víc než valivej odpor, proto se mi taky nezdá, že by samotný gumy mohly udělat tak velkej rozdíl.

                          • JFtryall  

                            Ja mam taky svuj 50km loop a neda se to rict takhle pausalne, protoze stejnejch podminek nikdy nedosahnes. Kdyz bys ale pouzival wattak, tak hned zjistis v jake fazi ti mohl novej dil pomoct. Klasicky jedu stejnou trasu ve stejnym vykonu a jednou jedu avg 32 a pak 28,5. Ty rozdilny podminky udelaji ve finale takovou propast, ze nema cenu pocitat s tim jestli zrychlim o tolik a tolik. Relevantni mereni se jaks taks da udelat na nejakem kopci na stejnem vykonu. Treba na Revnicaku. Jenze bys musel udelat mereni idealne tak, ze budes prohazovat kola po kazdym vyjezdu a dat si to aspon 4× a jeste mit stesti aby se nerozfoukalo.

                            • JakeF  

                              Zbytečný řešení, já si ty kola koupím tak jako tak. A k tubeless to asi časem dospěje taky. Jen neočekávám, že by ty rozdíly byly až tak markantní, většina je stejně v nohách.

                        • tromboonen  

                          Jj, musis zapracovat na definici vstupnich parametru, zaklad je trasa, max delka 1,8 km pokud si dobre pamatuju, a watty se meri tim, jestli se zadejchas (v ZDV), nebo spotis (nad)… to je prece naprosto presne.

                          Ale jestli chces zrychlit, zaklad je sehnat galusku na 20" kola :)

                      • MlokCZ  

                        S vyšším výkonem jezdce bude ten rozdíl ještě o něco klesat.

                        Zkusme to navýšit na 250W pro 70kg jezdce a dostaneme:

                        34,3km/h vs 33,8km/h a jsme už jen na 1,5%. 1,5% bych objektivně (tedy třeba slepý test) také už nepoznal. Ale také to máš tu 1,5% a pak se přidá dalších jinde a dalších jinde…

                        Na biku to nebudeš mít o moc více, protože máš vyšší výkon a na jezdivé trase budeš klidně na mojí rychlosti na silničce. Takže pořád to bude u tebe do 3% rozdílu. U mě u biku při mojich rychlostech už jsem znatelně nad 3% rozdílu.

                        A pokud půjde o náročný terén, tak tam se nějaké menší rozdíly zcela ztrácí při vnímání, jak řešíš terén a ne jestli to jede o 0,5km/h rychleji.

                        Já jsem třeba hodně vnímavý i na drobné rozdíly a zcela jednoznačně vnímám rozdíly až od cca od 5%. Také u biku mám bezduše akorát někde u hranice, že už to dokážu poznat (už bych to dal i ve slepém testu, samozřejmě za podmínky několik opakování a možnost těsně po sobě, nesmí tam být větší časový odstup).

            • MlokCZ  

              Tak záleží pro jak výkoné. Protože právě případná nižší výkonnost u některých hobíků znamená daleko větší vliv valivého odporu na jízdu jak se díky nižšímu výkonu pohybují v daleko menších rychlostech.

        • Trepifajxl  

          chlapi, přiznám se, že nějaké aktuální testy na valivej odpor plášťů jsem neviděl, je někde nějaký odkaz?

          každopádně úzká galuska s 12 ATM – do jakého pláště to dostanete?

          • ˘Ö˘ Krab  

            Proč bych to dělal? Kostitřas za trest?

            • Trepifajxl  

              protože když dám do galusek 8 ATM nic moc to nejde, při 10 ATM už dobrý a při 12 ATM to jen zvoní a jede parádně

              praktická zkušenost

              jinak ovšem v rámci objektivity zmiňuji ještě, že tak 75 % mých tréninků se odehrává na silnicích v Rakousku

              • McBlacky  

                tohle je právě ten pocit, respektive to platí jen na super hladkém asfaltu. Jakmile je to trochu hrubší už jsou tlaky kolem 6 rychlejší. Taky mi to přišlo divný, ale smířil jsem se s tím, stejně jako s faktem, že dobrý plášť + latex je o malinko rychlejší. Byla ohledně toho diskuze když Tony M jel mistrák na plášti.

                Pro galusku v pro pelotonu hovoří hlavně to, že i na píchlé se dá dojet než přijede servis. Na plášti v mnoha případech stojíš a někdy se i můžeš rozbít když to jde dolů

                • Trepifajxl  

                  přesně, defekt na plášti ve sjezdu byl o zabití proto byly pláště v době kdy jsem závodil naprosto nemyslitelné

                  nevím jak je to dnes, nakolik se pláště prosadily mezi závodníky?

                  • JFtryall  

                    Par lidi plaste jede, ale galusky jsou hlavni proud a bude to tak i dal, World Tour ma obcas nejake vystrelky, ale vetsinou jedou galusky. Az se masivne rozsiri kotouce, tak bude fajn sledovat vyvoj rafku a snizovani vahy. Taky si myslim, ze se bude dal rozsirovat profil rafku i pneu protoze v ramech bude vic mista. Ja bych ted na trenink preferoval klidne 28mm, ale uz to tam nedam.

                  • fsoucek  

                    V profi balíku je to 100 % galusek, u toho T. Martina to psali, on šel do plášťů, protože se jednalo o časovku, takže auta za zadkem. Jinak profi, co vím, vozí do 8 ATM, víc ne, pak záleží samozřejmě na dalších podmínkách (kostkové klasiky, mokro …).

                    Jak už jsem psal jinde, při rozhodnutí jít do karbonů jsem jednoznačně dospěl ke galdám. Vozím Challenge Criterium/vittoria Corsa Evo a spokojenost, za cca 10.000 km bez defektu. Rezervu vozím pod sedlem.

                    • Trepifajxl  

                      já 160ti gramový Tufo Elite Jet 160, rezervní galusku v kapse, ale s defekty jsem na tom hůře, odhadem tak defekt á 4000 km

                      • jecnak  

                        Tak s 20mm galuskou pochopitelne musis foukat podstatne vyssi tlaky.

                        • MlokCZ  

                          To máš samozřejmě pravdu. Nicméně měření také nebylo na nějakých extra širokých pláštích, je pro 23mm.

                      • fsoucek  

                        … no tak ještě aby ne, když je tam o cca 100 g méně materiálu oproti těm mým, řekněme standardním, galdám.

                        • Trepifajxl  

                          ony jsou relativně dost odolný na běhounu, ale málo odolné na průrazy z boku

                • MlokCZ  

                  Pro galusky to může být trochu jinak, k těm jsem neviděl tak pěkná měření z reálu. Ale pro pláště to měření ukazuje, že ani pro perfektní asfalt to neplatí, že to jede lépe.

                  A i tam to bude jen pocit. Ono při nižším tlaku jezdec může už vnímat jak při ostřejším záběru propruží plášť a z toho jsou ty pocity, že to jede hůře i když to reálně není pravda.

                  Bez měření watmetrem (nebo aspoň nějakou jinou reálně měřitelnou metodou) už nikomu nevěřím ani slovo o tom, co jak jede, zvlášť ne u plášťů.

                  Ty nižší tlaky → menší valivý odpor tu kromě uvedených měření z testů potvrdilo více lidí z watmetrem, takže tady už není co řešit a prostě to tak je.

                  • Trepifajxl  

                    musí to být jiná veličina, protože přece víc nahuštěná galuska znamená menší kontaktní plochu s asfaltem a tedy menší valivý odpor než má ta stejná galuska při menším huštění, tedy když tvoří větší kontaktní plochu

                    přesněji menší huštění vytváří větší deformaci kola a tím nárůst ramene valivého odporu

                    jediné vysvětlení mě napadá že by mohlo být takové, že tenká nahuštěná galuska nějak deformuje podložku (zařezává se do asfaltu), pak by rostl valivý odpor vlivem deformace podložky

                    • MlokCZ  

                      To co popisuješ platí pouze teoreticky, tedy pro naprosto hladký rovný povrch. Jakmile do hry vstupují vibrace od povrchu, tak je to vše jinak a teoreticky to vůbec jednoduše spočítat nepůjde.

                      A o tom to celé je, že to dříve nebylo jak v reálu změřit a z toho vznikly ty mýty, že čím více nafoukat, tím lépe (protože to tak odpovídalo teorii pro ideální podmínky, které v reálu ovšem nikdy nejsou).

                      A jak reálná měření ukazují, tak jsou vibrace nezanedbatelný faktor i u nového perfektního asfaltu.

                      • Trepifajxl  

                        to nepopírám, ale je to prostě jiná veličina, která má taky vliv na výsledný výkon

                        to že menší tlak a širší guma jede ve výsledku rychleji nemohu zpochybnit, kdyby to tak nebylo nejezdila by na tom naprostá většina závodníků, já teď píšu pouze jen o tom, že se nejedná o valivý odpor

                        jinými slovy nahuštěná tenká galuska bude mít nižší valivý odpor, ale zase stoupnou jiné parametry natolik, že celkově bude pomalejší – asi tak

          • JakeF  

            K čemu je dobrejch 12 atm na český silnice?

            A Mlok tu dával hromadu testů, že se zvyšujícím-se tlakem už odpor roste jen pomalu, od nějaký hranice se dokonce zhoršuje. Z jednoho testu to vyplývalo dokonce, že ta hranice je tuším někde kolem 6 atm. To už mi přijde trochu ujetý, možná na nějakým hodně rozbitým asfaltu… Ale i co jsem viděl nějaký rozhovory s mechanikama z Tour, tak většinou foukali spíš míň, než bych čekal. Přesný čísla už si ale nepamatuju.

            • JFtryall  

              Na 25 mm to je nejcasteji kolem 7 BAR. V drtive vetsine se to dneska pohybuje od 6,5 po 7,5. V desti vetsinou chodi i o bar min. Par wattu na valivym odporu proste filtrovani nerovnosti a dobry ovladani nenahradi. :-)

            • MlokCZ  

              Hranice 110psi byla pro 77kg jezdce a naopak zcela perfektní asfalt. A měřeno v reálu, takže není co řešit. Jen ta samozřejmě může být pro každý konkrétní plášť trošku jinak.

              Pro mizerný asfalt byla ta změřená hranice mnohem níže.

              • MlokCZ  

                A další pointa je v tom, že od té hranice ideálního tlaku pro daný typ asfaltu navyšováním tlaku narůstá valivý odpor daleko více než jeho snižováním.

                Tedy lépe vychází jezdit mírně nižší tlak než je ta hranice než mírně vyšší.

                A to celé opět nahrává tomu vozit výrazně pod hranicí mezního tlaku pro ideální asfalt a přiblížit se tak té mezní hranici pro mizerný asfalt (která je sakra nízko).

                Nakonec jsou to už tak nízké tlaky, že i u silničky je to už v podstatě u limitu toho, co se dá rozumně vozit, abys neničil ráfky.

                • Trepifajxl  

                  hele a jak může s vyšším tlakem růst valivý odpor? vždyť to odporuje základům fyziky

                  věřím tomu, že tenká nahuštěná galuska je na blbém povrchu pomalejší, protože se prostě nedá jet tak rychle, ale to není valivým odporem

                  • MlokCZ  

                    Nemyslím si, že to opporuje fyzikálním zákonům. Ohledně teorie bych to viděl na to, že i perfektní asfalt má k dokonale hladkému povrchu opravdu hodně daleko a pořád tam jsou od určitého tlaku velké ztráty mikrovibracemi i když je jezdec pocitově už nevnímá.

                    To měření je zcela jednoznačné. Je to měření z reálu na pěkném asfaltu. A jak reaguju výše, tak měření z toho testu tu potvrdilo z reálných měření s ježdění z watmetrem už více jezdců.

                    Pro zajímavost jiný test, který jsem zrovna nedávno také dával:

                    https://janheine.wordpress.com/…nd-pressure/

                    Na asfalt je to už slušně nerovné a už to jezdec i slušně cítí, jak to vibruje na tom povrchu. Ale ztráty 290W jsem opravdu nečekal, že budou tak velké.

                    Pak mi už nepřijde vůbec divné, že i na pěkném novém asfaltu jsou ztráty mikrovibracemi od určitého nafoukání pláště.

                    • Trepifajxl  

                      pak by to ale nebyly ztráty valivým odporem nýbrž mikrovibracemi

                      • MlokCZ  

                        No dobře, to už je jen slovíčkaření. Je to přímo spojené s odvalováním a když se měří, tak se vždy měří celkový výkon potřebný pro udržení konkrétní rychlosti za pořád stejných podmínek.

                        A ten se pak už jen rozdělí na valivý odpor a odpor vzduchu. Takže pod naměřenou hodnotou pro valivý odpor je schované vše co se týká pláště a kontaktu s povrchem.

                        A podle mě i ty vibrace patří přímo do valivého odporu.

                        V každém případě se měří v reálu vše na co má vliv různý tlak.

                        • jecnak  

                          Tady to rozebiraji https://cyclingtips.com/…d-pressures/

                          • MlokCZ  

                            Pěkné vysvětlení toho pocitu, proč se zdá, že čím více foukám, tím lépe to jede.

                            Pro ty co to nepouštěli:

                            • při stejném tlaku při větší rychlosti se zvětšuje frekvence vibrací → z toho je naučený pocit, že čím větší frekvence vibrací, tím jedu rychleji
                            • přifouknutí ovšem také zvětšuje frekvenci vibrací a tím dává pocit, že to jede rychleji (v reálu to jede pomaleji právě kvůli větší frekvenci vibrací)

                            A tím tlakem překvapil, v rozhovoru říká, že na 23mm (reálných 23mm, udávaných myslím říkal 21mm) fouká jen 55–65psi, tedy ještě méně než bylo u těch testů.

                            • MlokCZ  

                              A dále zajímavé. Při testování nenašli žádný optimální tlak. Dříve jim začal plášť kolabovat v zatáčkách kvůli příliš nízkému tlaku než by byl potřeba k co nejnižšímu valivému odporu.

                            • MlokCZ  

                              A všechny ty energetické ztráty z vibrací pohlcuje tělo jezdce.

                            • MlokCZ  

                              A ještě mi zaujalo, že profi týmy měly už před dost lety relevatní měření ohledně tlaků a že je lepší nefoukat tolik. A že se to děsně tajilo, protože to neměl k dispozici každý a tím se ty i na veřejnosti mnohem déle držely mýty o čím větší tlak, tím lépe.

                      • tromboonen  

                        … ktere se ovsem projevi narustem valiveho odporu :)

                        … teda slovickarit by se dalo, ale podstatne je, ze nabusena uzovka „viz brzdi“, plus ma horsi prilnavost a tim min sedi v zatackach a hur brzdi.

                  • McBlacky  

                    v extrému si představ celopevný kolo a full při jízdě po kořenech.

                    pevný se zasekává o každej kořen a je pomalejší. Na silnici hrubý asfalt tvoří serii malinkých hrbolků a pokud se plášť o ně zdeformuje a převalí, tak je to rychlejší než když přes ně musí „přeskočit“.

                    Teda takhle to chápu já, což nutně nemusí být správně ;)

                    • tromboonen  

                      Nejakej docela nabusenej teoretik to takhle vysvetloval, dokonce psal o tom, ze nabusene kolo na uzouckym plasti takhle za den „nastoupa“ serioozni alpskou etapu TdF, kazdy ten miniposkok odpovida jakoby jizde do kopce, musi byt vynalozena energie na prekonani prekazky, ta se ztraci z vykonu, resp. dopredne rychlosti.

            • Trepifajxl  

              mě prostě vyhovuje tenká galuska hodně nahuštěná

              vím že závoďáci dnes vozí i v top třídě širší gumy s nižším tlakem, přesně jak píšeš, ale mě se nejlíp jezdí na galuskách kolem 20 mm a 12 ATM

              ale je to dané taky tím, že když jsou na silnici díry tak zvolním a dírám se vyhýbám a jezdím pokud to jde na pěkných silnicích, abych si to užil, což si závodník prostě nevybere

              ovšem reaguji také na dotaz člověka, který evidentně nezávodí a závodit nebude

          • MlokCZ  

            Tak vysoký tlak není třeba dostat do žádného pláště, protože s tak vysokým tlakem to má akorát výrazně vyšší valivý odpor a to překvapivě i na perfektním asfaltu, v odkazu měření z reálné jízdy:

            http://trstriathlon.com/…ua-poertner/

            Tedy pro 77kg jezdce je tlak nad 110psi úplně k ničemu, jen to hodně zvýší valivý odpor. A to je hranice pro perfektní asflat, na horším asfaltu je ta hranice u daleko nižšího tlaku.

            Mýty nabušit co to jde jsou naštěstí už zcela jasně vyvrácené i pro silničky.

          • JFtryall  

            To jo, ale v praxi to je nepouzitelny. :-) dneska to uz nikdo takhle nepouziva. Dulezity je tam mit kompromisni allround tlak, kterej dobre jede po dokonalym povrchu a dokaze prefiltrovat nerovnosti bez ztrat ve vykonu. Kdyz neberu casovky a dalsi specifika jako draha atd.

            • tromboonen  

              A hlavne drzi v zatackach i na nerovnem povrchu, ta Trepiho 20 mm uzovna nabusena jak beton si na zvlneny nebo hrbolaty asfalt ve sjezdu „sahne“ tak 40% casu, ne-li mene, zbytek si poletuje, resp. ma nulovou adhezi.

              • Trepifajxl  

                to je pravda, to nepopírám, sjíždí se na tom blbě, jenže já už jsem jak jsem starej stejně připosranej sjezdař co pořád brzdí, ale o to víc si pak užívám, jak ta tenká guma letí do kopce, což je ta situace, kdy se ještě dokážu zmáčknout a dostat ze sebe docela slušný výkon

                • JFtryall  

                  Zkus nekdy wattmetr a zjistis, ze to je fakt jen pocit. :-) tvrda galuska lip akceleruje kdyz se zvednes, protoze se tolik nezdeformuje, ale pri sezeni a normovanem vykonu je uplne jedno jestli mas 12 nebo 9. Rozdil je tak maly, ze se to neda poznat a muze to byt i kontraproduktivni viz Mlok a mereni. Kdyz ale prave vjedes na horsi povrch nebo potrebujes zatacet, vyuzit lepe adhezi, tak na prefoukanym budes ztracet a lidi pri stejnem usili pojedou proste rychleji.

                • tromboonen  

                  Do toho kopce pomaha tak max ta mala hmotnost.. zkus nekdy kompromis, 23–25 mm na nizsim tlaku… ja osobne jsem to poznal i pri jizde do kopce, pravda na horsim povrchu, ale jak tu psali jini, funguje to, i kdyz mene citelne i na velmi dobrem asfaltu.

                  • McBlacky  

                    Při sjezdu je ten rozdíl velký. Šárka na 22mm mi nestačila a byla ráda, že se nezabije, po přezují ta 24mm už frčí zase bomby a mám co dělat, abych stíhal. Stejný kola, stejný trasy.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.