Jak správně udělat bowdeny na řazení

47 nepřečtených
  • lunochod

    Zdravím kolegy cyklisty :-) Měním lanka a bowdeny, jsem však na rozpacích jestli dávat štelování mezi bowdeny či nikoliv. Když to tam nedám jak potom nastavujete přesmyk když na něm není šroubeček pro vymezení lanka?

    • Stancek  

      Štelováni přesmyku mám na rámu, myslím že jsem to k rámu nedostal, dokupoval jsem to za pár drobných v krámě.

      • lunochod  

        Mám to vedený vnitřkem. Kolo takhle jezdilo aniž by bylo někde nějaký štelovaní.

        • Stancek  

          Jo takhle, z první fotky to vypadalo, že máš ty „návarky“ na bovden podobně jak já. Štelování na bovden bych tam dal. Když se ještě dívám na první fotku, nepůjde Ti bovdeny překřížit? Z pravé páka obejít hlavovku a dát do vstupu? Bovden nebude odírat rám, bude míň zalomenej a možná i líp vypadat?

          • lunochod  

            Fabrický stav je nepřekřížené. Musel bych pak překřížit lanka v rámu a netuším jestli to něčemu nebude vadit. Je to moje první výměna, nerad bych však zkoušel všechny nedobrý varianty :-)

    • Breakpain  

      vlož na začátek (před vstupem do rámu) tohle

      Mám to tak na CX ;-) … jen jsem měl kliku a nic jsem nemusel krátit, bo to tam je z výroby.

      Např. ZDE

    • tromboonen  

      Není to úplně nutný, ale pokud někdy budeš laborovat s přesmykem, tak se ten vloženej štelovák vyplatí (většinou se povede to nastavit i bez něj).. Re křížení, sice máš ty vstupy do rámu uvnitř trojúhelníku, ale i tak bude předek vypadat a fungovat líp, když překřížíš.. v rámu se to pak zase překříží v trubce, ničemu to nevadí, mám to tak dokonce i na dvojce, která má bowdeny pod rámem, na funkci to nemá vliv a za ten pořádek (a menší ohyb bowdenů) vepředu to stoj, neboj se toho..

      • zdenek  

        Menší ohyb je bez diskusí, ale rozdíl je zanedbatelný. Zvlášť když vezmeš v úvahu ohyby v pákách…

        To už se spíše důvodem k přehození to odírání laku.

        • tromboonen  

          No hele je to kolo od kola a delka bowdenu taky hraje roli, kdyz nekrizis, musis dat delsi a stejne pri otoceni rodel o 90+ stupnu (pri prevozu atd.) se to uz natahuje nebo lame.. krizeni je v tehle situacich vzdycky lepsi a IMHO to i cistejc vypada, stejne jako brzdove bowdeny (u klasickych brzd).

    • lunochod  

      Zdravím kolegy cyklisty :-) Rád bych vyčistil a namazal řádící páky, když už je mám sundaný z kola. Jaký je nejlepší způsob, můžu tomu dát koupel v tech. benzínu? A ještě by mě zajímalo jestli s pákama můžu volně přecvakávat aniž bych měl nasazený lanka aby v tom event. něco nezaskočilo atd. Ultegra 6800.

      • Čipera  

        S pakama na volno přeckavat jde já sem topro stříkával wdckem

      • lukas aka mitro  

        Do benzinu je urcite nepotapej. okud fungujou, nesahal bych na ne, prostriknuti WD je takove univerzalni. Pocitej, ze je to domecek plny kolecek, takze nez je rozdelas a budes cistit, sezen si navod jak je pak slozis.

        Cvakanim na prazdno se nic nestane.

      • tromboonen  

        Cvakat můžeš po libosti, jen to pak před natáhnutím novejch lanek a setupem vrať do základní polohy (malou pákou co to jde).

        Sundej gumy, odmontuj boční krytky tam co se navlíkaj lanka (ale ne ty ostatní, tam občas vyskočí pružinka nebo nějaký hejble..). Jestli tam máš hodně bordelu/písku atr, tak asi prostřik Wdčkem, benzín by měl být taky OK, ale něco tam po něm zůstane bych řek.. ale počítej s tím, že to vyplaví stávající mazání (je tam taková hustá bílá vazelina), tak to musíš něčím nahradit, jinak to časem zreziví a zablokuje se, WDčko odstyraní mazivo a pak vyschne..

        Takže pak nechat vyschnout to čistidlo a aplikovat nový mazivo, já to neproplachuju a jen mažu dry nebo wet lube, naliju to tam v poloze na zádech, procvakám, otřu co vyteče, ta vazelina tam furt částečně je.. ale v bordelu moc nejezdím.. klíč je nenechat to suchý, olepený bordelem a rezavět.. existujou různé teflonové vazeliny ve spreji, kdybych to úplně vysušil, asi použiju něco takovýho, normální vazelinu tam moc lehce nedostaneš..

        • lunochod  

          Děkuji za odpovědi. Mechanismus vypadá relativně čistě, nezdá se že by to jezdilo v bordelu, tak do toho nebudu nijak zasahovat, pouze nasadím nové gumy :-)

    • lunochod  

      Jagwire Road Pro Když mám tyhle teflonový lanka, tak předpokládám že je při montáži nijak nemažu, je to tak? :-)

      • tromboonen  

        Nemusis, ja jsem hracicka a peclivka, tak jsem je vzal lehce 1000 smirkem a jeste namazal dry lube a nechal zaschnout, aby pak byla uvnitr.. jen tak pro pocit.. ale mnohem dulezitejsi je, jak upravis konce bowdenu (spesl kleste na bowdeny fakt nejsou zbytecnost), jake popuzijes koncovky a jak dobre to povedes/das delky a trasy..

        • kyl  

          Bowden normálně cvaknu štípačkama a na brusce konec zarovnám

        • novas752  

          To si vážně hladkej teflonovej povrch s co nejmenšim třenim pro jistotu trošku obrousil smirkem? :D

          Naopak bovdeny jsem řezal pilkou na železo, zarovnal pilníkem a vnitřní hadičku srovnal a roztáhl šídlem a fungujou bezproblému.

          • tromboonen  

            Hele, videls nekdy 1000 smirek?… jak rikam, trochu moje uchylka a netvrdim, ze to musi byt nutne lepsi… nektera nerezova lanka jsou brousena aby mela lespi chod, tak jsem to proste zkusil, ale jen tak malinko.. ten teflon tam je nejak naneseny, extra hladke to nebylo..

            A co se tyce bowdenu, prave ty lepsi co maj podelne ocelove oplasteni se pri strihani stipoackama nebo i rezani nekdy dost kurvej, konce jsem opravoval dremelem atd, ale s klestema na bowdeny to fakt funguje lip, nezkurvis pri zacistovani tu plastovou vrstvu

            • novas752  

              Videl. ;)

              Stovka to sice neni, ale od 5000 je to stále daleko a i tim by to bylo zbytečný „leštit“.

        • lunochod  

          Kleště na bowdeny mám, brusku na zarovnání konců rovněž a koncovky jsou v sadě :-) Jen to mazání mě zajímalo v návodu o tom nic není :-)

          • novas752  

            Většina bovdenů je už namazaná z výroby.

            Pak jsou názory, že mazivo vůbec neni třeba – jak se lanka posouvají, tahaj dovnitř nalepenej prach a bordel.

            Vyber si. :)

          • tromboonen  

            Je to tezky, nenamazes, nema se na to co lepit, ale pokud do toho pujde pisek a blaticko, casem se to cely vydre/zadre.. Namazes vazelinou, stejne se vyplavi, plus bude v suchu chytat bordel.. ta dry lube, kterta vyschne do sucha, ale zanecha nejaky povrch, mi pripadla jako kompromis..

            Mnohen dulezitejsi pokud budes jezdit v bordelu jsou koncovky – kup si navic nejake Al s plastovou vlozkou, plus takove ty s „ocaskem“ (podle setupu kola namusi byt v sade vse co potrebujec, nebo muzou byt jine lepsi), a taky jsou uz sady bowdenu, u kterych jsou linery (ta posledni trubicka okolo lanka) nonstop od zacatku az do konce, to je urcite o dost spolehlivejsi..

            • liskin  

              K čemu je vlastně dobrá al koncovka namísto jen plastový?

              • lukas aka mitro  

                skrz plastovou obcas prolezou draty bowdenu.

              • tromboonen  

                Tak jsou tam nejaky tlaky a strihy.. cim pevnejsi koncovka tim min se to deformuje, treba casem, taky by to teoreticky mohlo vic vydrzet a neudelat diru, kterou pak dovnitr tece bordel, ale jasny, castecne teorie.. starsi razeni ale asi bude fungovat lip s kvalitnejsim materialem a instalaci..

              • novas752  

                Neožvejká se. Takže drží konec bovdenu rovně ve vedení na rámu, vstupní otvor se tak snadno nevyšoupe a navíc můžou být eloxovaný! :)

          • platypus  

            Bovdeny nemažu, ještě by se mi začly třepit konce lanka a musel bych koupit nový a ještě bych si rozšteloval smyk a hazku, to mi za to nestojí, když to chodí spolehlivě. Akorát jednou mě chytl echt chcanec, tam to potom bylo nutné, smyk nechtěl dávat krajní polohy.

            • tromboonen  

              On se ptal na mazani pri prvni montazi.. kdyz je to suchy a zacina to drhnout, dá se to prolít nějakym tim lube, asi spis dry lube, to lip zatece a vyschne..

            • novas752  

              To jakože kvůli mazání rozděláváš lanko?

              Sprejem se to dá namazat i vevnitř úplně vklidu a i kapátkem to jde, akorát se u toho musí třeba řadit, aby to to lanko natahalo líp dovnitř.

              • platypus  

                Jo, když pořádně tak pořádně, se vším všudy. Údržbově kápnu jak píšeš na favu, to jezdím v marastu někdy, na jednici ne, rozdělávat páky si zatím netroufám.

                • platypus  

                  A jak nešel ten smyk, měl jsem kolo (jednici) v servisu, měl jsem to kolo chvilku, od té doby zatím klid, nebylo potřeba nic takového dělat.

          • tromboonen  

            Hlavne si rozvaz delky a kudy to pujde aby to nebylo ani moc dlouhe ani moc kratke a neohybalo se to pri extremnich polohach rodel.. vepredu urcite z prave strany rodel na levou stranu ramu a naopak, i kdyz se to pak v ramu (pri vnitrnim vedeni), nebo pod ramem prekrizi, to nicemu nevadi a vepredu to lip vypada a lip funguje.. nekteri vyrobci a staveci to delaj zprava do prava, to je vetsinou delsi a stejne pri rodlech do pravyho uhle (pri prevozu treba) se uz bowdeny namahaji..

    • André Vebr  

      Já jsem zastánce křížení lanek (pravá páka-levá strana a obráceně). Akorát bacha v případě vedení rámem, aby se lanka překřížila jen jednou. Občas se stane, že se je podaří omotat víckrát pře sebe a pak se navzájem přetahují a řazení nejde přesně seřídit. Ten bazmek bych alespoň na přesmyk asi dal.

    • MI.KU  

      To křížení lanek respektive bovden z levé páky na pravou stranu rámu proč ne ale třeba zadní brzdu mám díru na pravé straně horní rámové trubky a jde o pravou páku takže tam je ten ohyb v podstatě největší – řazení jde do spodní rámové trubky – a tomu se nevyhnu.

    • lunochod  

      Nějaká zkušenost s bovdeny se skleněným vláknem? Chodí to stejně jako klasickej bovden? Na 2m bych ušetřil 18g :-))))

    • Cemik  

      Ahoj. Netušíte někdo jak vlozim novy bowden do řazení? Nějak nemůžu vygooglit… Řazení slx.

      • mr.antik  

        Jestli myslíš výměnu lanka tak přehodit na nejmenší a z z boku z vnějšku odšroubovat takový plastovej šroub a tudyma vytáhnout.

        Jestli myslíš výměnu bowdenu, tak odpojit lanko od přehazovačky a bowden navlíknout, včetně koncovky samozřjemě

        • Cemik  

          Nazdar. Dík za odpověď, ke mi jasný ze mam ten stary bowden stáhnou z vypnutyho lanka (dík za tu radu o přeřazení ) ale mam jakoby konec bowdenu co je v řazení vložený do stelovaciho kolečka fiknout nebo vyrvat, vytočit na Max a vytáhnout…možné resim kravinu ale není mi to nějak jasné 

          • Vilém  

            V stelovacim kolecku je to normalne nasunuto, po vytazeni lanka tam bowden nijak nedrzi.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse