Jak se přeučit z Grip Shift na páčky?

76 nepřečtených
  • Cannonball

    Hodně přes dvacet let jsem vozil pouze Grip Shift. Tím pádem ho mám celkem dost namemorovaný a napevno vypálený do ROM části v mozku – tu, která ovládá při jízdě na kole řazení. Nicméně na začátku této sezóny jsem musel ze zdravotních důvodů jít do gripů Ergon GS1. (Mimochodem úžasná věc, křeče malíčků či jiných prstů jsou pryč!). Ze začátku jsem zkoušel původní řazení zkombinovat se zkrácenou verzí gripů (GS1 Dual Twist-Shift) ale byly to naprosto vyhozený peníze, prostě to nefungovalo. Blbě se to drželo a blbě se mi i řadilo – prostě obojí špatně.

    Takže jsem šel do gripů GS1 plné délky a řazení z Grip Shift překopal na páčkové (Sram X5). Nu, a tu je jádro problému. Když pominu, že při první vyjížďce jsem si připadal jako když jsem kdysi dávno poprvé vyměnil pedály za SPD, tak přesto že už jsem namotal od začátku sezóny pár tisíc Km, pořád si na to nemůžu zvyknout.

    Jde především o to, že když mám dost času, tak si uvědomím jak zařadit (tedy jestli dlouhou páčkou jít nahoru, či krátkou dolů), ale pokud se např. chvíli kochám a najednou je za zatáčkou v lese výjezd, tak si to prostě občas absolutně neuvědomím a místo mačkání páček prvních 500 milisekund zkouším kroutit gripama. ;-) Až pak mě to docvakne, ale to ještě si musím vzpomenout jak řadit na pile a jak na měniči (což je prostě naopak – když chci lehčí převod, tak na měniči musím nahoru – velkou páčkou a na pile dolů – malou páčkou) – no, ale to je už často příliš pozdě…

    Ne nedělám si srandu a nesmějte se pánovi v letech. Jen by mě zajímalo, jestli nemá někdo nějaký nápad nebo snad dokonce postup, jak se přeučit na páčky po desetiletích strávených na Grip Shiftu. (Připodobním – kamarád, co má jako koníčka americká auta mě kdysi učil jezdit s automatem – a to tak, že mi levou nohu přivázal provázkem ke konstrukci sedačky! Poté, co jsem si mnohokráte trhl levou nohou při příjezdu na křižovatku či obezně u brždění/zas­tavování kdy automaticky šla levá noha po spojce jsem se během necelého týdne naučil prostě nechat levou nohu být.)

    Nenapadá někoho jak na to? V mém věku už totiž začíná bohužel platit přísloví „Starého psa novým kouskům nenaučíš“. Dřív jsem se tomuto přísloví jen smál řka, že zvládnu vždy vše, ale teď vidím, že tyto rčení tu nejsou jen tak pro nic za nic.

    0 0
    • Tencovozikmin  

      A k tomu jeste nespavost:-)

      0 0
    • MichaelSimek  

      opakovani matka…uceni se novych kousků, nic jineho na to platit asi nebude…osobne bych radil vsude i kde bych normalne neradil i kde to neni potreba abych si na to zvykl a casem si na to zvyknes

      0 0
    • novas752  

      To se podle mě bude učit těžko, těch 20 let hned tak „nepřepíšeš“. Leda si nechat zalít zápěstí do sádry podobně jak s tou spojkou. :)

      Čim víc budeš řadit tim víc se to bude lepšit.

      0 0
    • T(h)omik  

      Moje třináctileté crossové kolo má taky gripy a máš pravdu, do mozku se to během takové doby zapíše hodně silně. Tři roky zpátky jsem koupil mtb s páčkami (taky Sram X5) a ještě pořád se mi stává přesně to, co píšeš. Zlomek vteřiny váhám kde je správná páčka a jak ji použít. Starý cross používám na cestu do práce (takže zvyk řadit gripy neustále oživuju) a i dnes mám dojem, že gripy jsou pohodlnější. Neumím říct zda je to objektivně tím že lepší jsou, nebo je mám jednoduše zažité. Aby nebyl život úplně jednoduchý, pořídil jsem si asi před měsícem navíc silničku s řazením v dualech. Občas je honička se ve všem vyznat. Celkem mi pomáhá pravidlo „velkou páčkou řadím na větší kolečko, malou na menší.“ Hlavně jezdit a zvykat si. Třeba ti to nakonec půjde líp, než mě. Držím palce.

      0 0
      • novas752  

        Jeste ze nemas silnicku na Sramu, tam radis stejnou packou nahoru i dolu. :)

        0 0
        • T(h)omik  

          Protože jsem měl omezený rozpočet a hledal v bazarech, kde byla příhodná silnička na soře. Na druhou stranu mi vyhovuje v jiných věcech, takže si nijak nestěžuju :-)

          0 0
        • tomxxx  

          Gripy, packy, shimano dualy na silnici, ze vseho jsem preskakoval a nedelalo mi to problem, ale sram dualy na cyklokrosce mi za rok jezdeni nesedly.

          0 0
    • Breakpain  

      jezdi…

      ano, necetl jsem tu slohovku ;)

      0 0
    • blue.sun  

      Jezdit, jezdit, jezdit. Nic jiného nepomáhá. Mozek si odvykne.

      0 0
    • scalar  

      Já mám na některých kolech páčky, na některých gripshift a nemám s tím problém, sednu a řadím. Bude tedy u Tebe asi nutná operace mozku.

      0 0
    • BLACK1E  

      Tady se asi hodí použít frázi „Neřešit a jezdit“. Nic víc nebude. Sám jsem vozil sramáckej gripshift asi šest let. Přechod na páčky nebyl tak strašnej, ikdyž mi to přišlo divný. Teď mám tři roky páčky a táta si koupil novej Canyon s Eaglem a gripshiftem. Chvíli jsem se na tom svezl a byla to hrůza. Vubec jsem nevěděl, co s tím dělat a často jsem i zapomínal na kterou stranu s tím točit :D Mozek je mrcha no.

      0 0
    • racek_chechtavy  

      Mentální tréning…20 minut před spaním si každý den představuj že /a jak/ řadíš

      0 0
    • Jakobo  

      Na nejvic pouzivanem kole GS, na dalsim nove Shimano RF a na jednom dokonce stare RF (nahoru i dolu palcem jak u Sramu). Bez problemu. Asi ma kazdy jinak nastavenou hlavu. Nechci byt zlomyslny, ale mozna s tim budes bojovat a nikdy se to ne(od)naucis. Neni lepsi dat zpatky GS? Slohovku jsem taky nedocetl, ale pri trose snahy (zmena riditek, nastaveni uchopu, Ergo gripy…) se snad podari dat zpatky GS?

      0 0
      • blue.sun  

        To je něco jiného, než co popisuje zakladatel vlákna. Ty ta řazení průběžně střídáš. Zvyknout si po dvaceti letech výhradního používání jednoho systému na jiný je výrazně složitější.

        Gripshift s ergonomickými gripy není nikdy ideální řešení. Pro mě by to taky nebylo pohodlné. Buď by mi gripy překážely při otáčení řazení, nebo bych neměl správně nastavené ty „podpěrné“ plochy gripů. Obojí je pak špatně.

        0 0
        • Jakobo  

          Asi to tak bude. GS a ergogripy jsem nikdy nezkousel, ale prave si vybavuju, ze Ergon primo dela takove ty gripy s kridly pro GS dokonce s integrovanymi rohy na konci.

          0 0
          • blue.sun  

            Měl jsem možnost si právě tuhle kombinaci zkusit. Vzhledem k šířce křídla gripu jsem nedokázal ani otočit řazením. Není problém řadit nahoru, ale dolů, proti té ploše. Ten pohyb mi vyvracel ruku šikmo, což na má zápěstí bylo jak mačkání ve svěráku. Ergony jedině s páčkovým řazením.

            0 0
          • Cannonball  

            Vždyť v tom prvním příspěvku píšu, že přesně toto (ty kratší gripy od Ergonu) jsem zkoušel, ale prostě to nefungovalo.

            0 0
        • krabica  

          Proto je ideální systémy střídat, člověk si pak zvykne na obojí a mozek přepíná automaticky. Dobrá prevence těchto problémů… :-) To je stejné jak s auty, taky každou chvíli sedím v něčem jiném, tak mi je pak jedno, jestli je tam manuál, nebo automat…

          0 0
          • blue.sun  

            Jako že bych si třeba po dvou letech na kolo jen tak z rozmaru namontoval gripshift, pak zase páčky, pak zase něco jiného? Ještě třeba pro jistotu po roce vyměnit převody z 1×12 na 2×11 a pak zase třeba zpět, ne?

            0 0
            • krabica  

              Jedno kolos gripshiftem, druhé s páčkami a točit to. :-)

              0 0
              • blue.sun  

                Blbé, mám jen jedno kolo a druhé rozhodně neplánuju.

                0 0
                • ˘Ö˘ Krab  

                  To se musí rozhodně napravit!

                  0 0
                • novas752  

                  Neznáš obecně platný vzorec: ideální počet kol=n+1, kde n je aktuální počet kol? :)

                  0 0
                  • ˘Ö˘ Krab  

                    A není to málo, Antone Pavloviči?

                    Sakra, kruci, doskládal jsem RB RX, něco málo na něm pojezdil … co bych si měl ještě pořídit do sady k trekovému soumarovi, bajku a dvěma silničkám? A měl bych vůbec čas a náladu jezdit ještě na dalším kole, když už teď, když vyjedu, mi doma stojí čtyři kola nepoužívaná?

                    0 0
                    • novas752  

                      Třeba dirta nebo endůro. :) :)

                      0 0
                    • Spock lone wolf  

                      To z toho skládání a servisování musíš bejt strašně unavenej, nechceš ještě e-bike, abys zvládl i jezdit?

                      0 0
                      • ˘Ö˘ Krab  

                        Servis jsem volbou komponent, adekvátností použití a množstvím bicyklů eliminoval na opravdu nejmenší nutnou míru.

                        A děkuji za optání, jezdit zatím zvládám dostatečně.

                        0 0
                        • Spock lone wolf  

                          Nojo vlastně, internet. Ono není jak poznat že má jít o vtip na n+1 a nevyhnutelnost časem zařadit všechny typy kol.

                          Tak alespoň jsem za hulváta, to se taky počítá.

                          0 0
                          • ˘Ö˘ Krab  

                            Ale tak … to jsem napsal schválně. Jsem totiž rád, že jsem přežil včerejší peklo v podobě delší jízdy s manželkou, kdy „tempo“ určovala ona. Její přiměřený počet kol je n-1 a zatím má pořád ještě tři.

                            0 0
                            • vanderpoel  

                              tak nejak vlastne ani nevim proc, ale to s tou manzelkou me pobavilo :-)

                              0 0
                    • jIrI___  

                      Bez AM/EN biku se prý dneska snad už ani nedá žít.

                      0 0
                  • blue.sun  

                    Někdo musí být výjimka, která potvrzuje pravidlo, ne?

                    Už jsem přemýšlel nad silničkou či gravelem a výsledkem zatím bylo vždycky to, že je nepotřebuju… Možná, až mě víc chytne triatlon, pak přijde ta silnice.

                    0 0
                • bruco  

                  Tak si daj na presmyk gripshift a na prehadzovacku packy. Ak teda nemas len jeden prevodnik. :-)

                  0 0
                  • blue.sun  

                    To spíš opačně. Gripshiftem jde líp řadit přes více pastorků.

                    0 0
                    • Jakobo  

                      Neslo by oboje tak jak to kdysi byvalo u brzd na CX kolech? Ze by mel jak GS tak packy, mohl by prubezne stridat. Navic pokud by doslo na nouzovku a nevedel na kterou stranu tocit pohotove prehmatne a pouzije packy. Muze mit i neindexovane sytice na ramu a pekne postaru pri nastupu do spurtu jen drcne kolenem.

                      0 0
    • mr.garisson  

      Když si budeš opakovat, že to nejde a že se to nenaučíš, tak se to vážne nenaučíš a nepůjde to. Sedni na kolo a jezdi, nikdo to za tebe neudělá, seš v tom sám.

      0 0
    • bezdratova.sprcha  

      Stejny postup jako pri uceni se vyhakovat z SPD, delej to casto a vic nez je potreba. Behem jizdy se nahodne rozhodnout, ze preradis, vyjet treba o tri pastorky niz a pak zpatky, nutit se prehodit pred kazdou zatackou, prehazovat vzdy predtim nez zastavis.

      0 0
      • Jakobo  

        Na rovne ceste najednou zacne zbesile prehazovat, jeste k tomu nasrany vyraz, ze zas toci naopak a kolemjedouci budou volat Chocholouska. Ale jinak souhlas, asi nejlepsi. Delal jsem to tak s SPD take. Nahodne vycvaknout nebo po rovine nekolikrat po sobe.

        0 0
        • bezdratova.sprcha  

          Kdyz prehodis na tezsi, tak proste slapes nejakou dobu pomaleji. Netreba menit vyraz. Osobne jezdim hodne v terenu a caste zmeny kadence mam v norme, takze mozna mi to jen neprijde.

          0 0
    • vanderpoel  

      jak nesahat po gripu ti neporadim, ale jak se srovnat s tim, ze vepredu i vzadu radi packy „naopak“, na to je dobre vymyslet si nejakou vhodnou „mnemotechnickou“ pomucku. jedna znama se s tim dlouho nedokazala popasovat tak jsem uz ze zoufalosti ji rek, ze palcem se vzdy tlaci na vetsi kolo. a vepredu cim vetsi, tim tezsi prevod. no a vzadu, kdyz je to jakoze na opacne strane, tak je to opacne. no, z meho pohledu je to dost slozita konstrukce, kde jeste musis vedet, zepredek je vlevo a zadek vpravo. ale u ni to z nejakeho duvodu zafungovalo a behem chvilky si to osvojila. tim chci rict, ze kdyz si k tomu vymyslis nejaky podobny vzorec, mohlo by to pomoct. otazkou je jak najit takovy vzorec ktery ti bude pripadat „vlastne uplne jasny, prirozeny a intuitivni“. ja jsem to v uvedenem prikladu trefil zjevne zcela nahodou.

      0 0
      • blue.sun  

        Teď mě tak napadlo, že na část popsaného problému by zabrala jednoplacka. Odpadne problém s řešením, jakým směrem která páčka řadí, když je vpředu a vzadu obrácený smysl řazení. Pak už by se dalo přeučit snáze.

        0 0
        • Jakobo  

          Ono nejlepe by vubec bylo prejit na torpedo. Odpadla by i brzdova paka na prave strane.

          0 0
          • bezdratova.sprcha  

            Ja bych se nebal o odpadnutou paku. Takove torpedo je schopne znicit i ponorku!! Takze z kola nezustane vubec nic.

            0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Stačí říct, že má na obou stranách najednou vždycky stisknout stejnou páčku (když nemá inverzní přehazovačku), tj. velkou-velkou pro větší rychlost jízdy a malou-malou pro menší rychlost jízdy. Tím naučíš i automatickou korekci (zatím o jeden pastorek) a skok není tak velký. :-D

        (Na děti to zabralo, manželka se stejně vzpouzí dál a používá výběr převody metodou volby náhodných čísel.)

        0 0
    • mr.antik  

      koupil bych si ještě jedny řítka a řazení a zkoušel si s tim cvakat doma, v práci, při venčení psa, na hajzlu atd…

      0 0
    • Barak  

      Taková slohovka kvůli takové hovadině. Prostě jezdi a prostě si časem zvykneš na páčky. Řekl bych, že to ani nebude tak dlouho trvat.

      0 0
    • -b-n-x-  

      Tady by zčásti mohl pomoci přechod na jednoplacku.

      0 0
      • mr.antik  

        já už si teda gripshift pamatuju teda málo, ale myslim že to bylo stejný chování jako u páčky, točením dolů = mačkání spodní páčky a naopak.

        0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Měl jsem kdysi Revoshift (SH obdoba) s inverzní přehazovačkou, také jsem to nějak zvládal.

          0 0
    • kankrlicek  

      (Jen pro úplnost, abys neměl pocit, že jsi v tom sám.)

      Na obou kolech mám otočné řazení, jen na každém je to v jiném gardu. Přesně jak popisuješ – potřebuji-li rychlou reakci, většinou zaváhám :)

      Na silnici (shimano) je to bez problémů.

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Už jsem někde psal, že nejvíc návykové je řazení starými XT dualy. Po přesednutí na MTB se ze začátku vždycky strašně divím, že se brzdovou pákou nedá pohybovat také nahoru a dolů, ale v kombinaci čehokoliv se na silničkou ten problém nemám.

        0 0
    • iron.hide  

      vozil som gripshift X0 cca 5 rokov, no nedavno som presiel naspat na shimano packy a nemal som s tym vobec ziadny problem

      0 0
      • blue.sun  

        Zkus to dvacet let. :-D

        0 0
        • kofejn  

          Já měnil z gripshiftů na páčky po osmnácti letech a předtím jsem měl jen ty na favoritu bez aretace. No a ani jedno mi problém nedělalo. V obou případech jsem si spíš zvykal na širší řidítka a lepší brzdy.

          0 0
          • Jakobo  

            To by byla prdel, kdybys napsal mel jsem GS na beranech na Favu v dolnim uchopu. Nekdo by mohl vyzkouset.

            0 0
            • Smazaný účet  

              To taky vygooglíš s Rohlhofem…

              0 0
              • Jakobo  

                Ty jo, fakt ze jo, tak to je dobra uchylarna. Jakysi samec si to dokonce namontoval na predstavec. Ja bych si ty rodla jeste otocil nahoru!

                0 0
    • oddie  

      Sice tenhle problém nemám, ale osobně teda nedávám Sram páčky. Jedině Shimano s tím, že na větší řadim palcem a na menší ukazováčkem.

      0 0
    • Petulda  

      Nečetl jsem úvodní slohovou práci, ale recept je jediný: jezdi.

      Víc nevymyslíš.

      0 0
    • tom xtr  

      Nemudrovat, vyměnit, jezdit – ono se to vstřebá.

      Mimochodem sám jsem kdysi dávno a taky dlouho přísahal na Grip Shift do doby, než se mi guma na všech 4 rukojetích přeměnila na černé hnusné lepidlo.

      0 0
    • Jenda  

      Možná by pomohlo překopat na 1 x něco, že bys cvakal jen jednou rukou. Ale naprosto tě chápu a myslím že jestli jsi jezdil 20 let jen na gripshiftu, tak to bude už vždycky na prd. Když budeš v pohodě a čerstvej tak to půjde, jakmile se dostaví únava, máš smůlu a budeš kroutit už napořád :-)

      Stejný muka jsem zažíval s inverzní přehazkou, nezvyknul jsem si ani po několika letech.

      0 0
      • Slavoš  

        Blbost, sednu na fula a mačkám páčky. Jedu na staříkovi, kroutím gripschift.

        Gripschift jsem měl taky skoro 20 let,žádný problém střídat řazení. Měl jsem z toho obavy,ale přechod byl překvapivě lehký.

        0 0
        • Jenda  

          Rozdíl je, jestli jezdíš 20 jenom gripshift nebo to občas nějak střídáš. Já jsem taky střídal grishift a páčky bez problémů ale nikdy jsem nejezdil jenom grishift třeba 10 let.

          0 0
          • JakeF  

            Výsledek milionů let evoluce, už jsme vymysleli atomový elektrárny, lítáme do vesmíru… A někdo si nedokáže zvyknout mačkat místo točit.

            0 0
            • Jenda  

              Člověče, já nevim, já atomovou elektrárnu nevymyslel a ve vesmíru jsem taky nebyl. Takže chápu, že pro někoho ten přechod je pernej. Ale samozřejmě že pro jaderného inženýra se zkušenostmi s pobytem v kosmu to nemůže být žádný problém :-)

              0 0
              • JakeF  

                Máš pravdu… Taky na BF občas pochybuju, že na druhý straně za klávesnicí sedí stejnej živočišnej druh.

                0 0
              • -b-n-x-  

                Myslis nejakeho jaderneho inzenyra ze Syrie?

                0 0
          • Slavoš  

            Měl jsem jen gripschift, potom přišly páčky.

            0 0
    • Petr L2  

      Tak tohle je ještě zajímavější téma, než jak se naučit jezdit s espédéčky. Fascinuje mě, ta lidská víra, že na všechno je nějaký návod, nebo fígl …

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse