• MatejHouska6

    Dobrý den,

    chtěl bych se zeptat jaký typ kola je lepší na závody na KPŽ ? Do sjezdů se trochu bojím a tak si říkám že full by byl lepší, zas na druhou stranu do výjezdů do kopců si říkám že byl hard byl lepší (lehčí váha atd..).. Má někdo zkušenosti s oběma typy kol ?

    Předem díky za odpovědi.

    Anketa: Radši Hardtail nebo Full

    19x
    34%
    37x
    66%
    • scalar  

      Kup si oba a nasazuj podle konkrétního závodu.

      • MatejHouska6  

        Rád bych si koupil jak hardtaila tak fulla bohužel nemám tolik peněz… :D Chci si koupit jedno, ale pořádné !

        • novas752  

          Tak si nejprve několik hardtailů a fullů vyzkoušej a zjisti co ti sedí víc. Taky stejně dobrý full stojí o hodně víc než hardtail (ale zase vyhodit za hardtail víc než cca 80–100k je podle mě blbost).

          • MatejHouska6  

            Proč myslíš že je blbost vyhodit za hardtail vic než 80–100k ?

            Já přemejšlim o kolech typu : Cube full AMS 100 C:68 SLT 29 a nebo o Cube hardtail ELITE C:68 SL

            • p@X  

              Taky je potřeba vzít v potaz údržbu fulla: tlumič, ložiska navíc…

            • novas752  

              Je to čistě muj osobní názor, já mít takový rozpočet a chtít rychlé závodní kolo, šel bych definitivně do fulla. Od nějakých 70k už u hardtailu jen a jen redukuješ hmotnost po troškách, funkčně už se téměř nic nezmění a nalejme si čistého vína – rozdíl v jízdě oproti běžným hliníkovým hardtailům okolo 30k neni až tak velký, aby to alepsoň pro mě ospravedlnilo tu cenu.

              A potřetí zopakuju aby sis ty kola nejdřív dobře vyzkoušel.

              • volyn  

                dovoluji si nesouhlasit. Jsou komponenty, kde proste dostavas i lepsi funkcnost. Ja si koupil karbonove kolo za 42k 5 let zpatky. Byly tam strasne plecky 2.3kg tezke zaplety. Nechal jsem si zaplest nove DTS kola za 20k. Rozdil ve vaze je 580 gramu na set. To kolo je od te doby uplne v jine lize. Jenze takove zaplety proste na kolech za 50 ani 60k nedostnu I vidlice proste bude lepsi za vic penez. Ano nekde je hranice , kde se jede o gramy, ale ta rozhodne nelezi mez 30k a 70k.

                • McBlacky  

                  souhlas. Dneska u větších značek je cca do 150tkč u HT pořád nekde kompromis a pak už se hraje o gramy protože vše je na max funkčnosti

                  • volyn  

                    je to tak, jsem pred mesicem objednaval nove kolo a tech kompromisu bylo porad hodne a mel jsem budget 80k (resp. 95k-100k v doporucene MOC) . Ale mezi koly za 60k a 80k je zase velky skok. Az nekde u modelu za 139k v MOC jsem videl,ze uz nic noveho nedava jen nizsi vahu a tam se platilo za kazdych 100gramu tak 10 k.

                    Je to nekonecny boj !

                    • McBlacky  

                      Presne tak. Dobry je koupit neco blizko ty hraniceva pak ladit gramy individualne.

            • 2. Bóďa  

              Mám to AMS a 2017 je lehčí, než Ht Elite. :))

              Za mě full. Odpružení funguje skvěle, ale jak psal dole Mlok- připrav se, že Ti to umožní šlapat téměř nepřetržitě- neodpočineš si. :D

          • kyl  

            Ono vyhodit tyhle prachy za kolo je blbost.

        • danielh  

          Vsak mas na fullu na tlumici lockout a jedes do kopce jak ten co ma Ht, za mne fulla, pohodli pri jizde ti usetri mnoho sil.

          • cubista  

            Žádný lockout nezamkne tak dokonale, aby to bylo jako hardtail. Vždy je tam určitý pohyb, byť minimální, z fyzikálního hlediska dochází k malým ztrátám přenášeného výkonu. Naopak ve sjezdu náročného terénu bude rychlejší a komfortnější full. Proto to nelze univerzálně říci, co je lepší. Záleží na typu terénu a schopnostech a výkonu jezdce. Tento názor mám podložen jízdou na obojím.

            • novas752  

              On bude často rychlejší i do kopce. V rozbitých stoupáních se nemusí tolik odsedávat ze sedla + to lepí kola k zami.

              • Barak  

                Rozbitý stoupani je dost siroky pojem. Do urcite stupne rozbitosti bude full pomalejsi diky vyssi vaze a pripadnym ztratam pri slapani.

                Takze zas je to o tom, jaka stoupani se v zavodu pojedou a nelze pausalizovat.

                • cubista  

                  Souhlas. Přesně o tom píšu:-)

                • jiriga  

                  ja myslim, ze v teto cenove relaci a predpokladane vykonosti bude full celkove vyhodnejsi. jel jsem letos brdy, sumavu a vcera nove mesto (vzdy kratkou). sumava by byla na ht asi celkove rychlejsi , ale brdy a nove mesto si myslim, ze full je lepsi volba. vcera tech korenovych pasazi a useku, kde je trakce ku prospechu, bylo vice jak dost. ostatne i spicka, co jsem si vsiml jezdi hodne fully. co pak my hobici, nehlde na to, ze i pro pohodove projizdky to je daleko pohodlnejsi. sam za sebe mohu rict, ze otresu do zad uz mam dost, ale je fakt, ze zadnej (skoro) mladik jiz nejsem:-) navic jezdim na zakladnim fullu od rb, ktere skutecne neni lehke, full za 70 uz bude solidni stroj

                  • Barak  

                    Jenom potvrzujes, co pisu. Nerozporuju, ze muze byt ve vyjezdu rychlejsi, jen ze zalezi na trati. Vyjmenoval jsi dva zavody, kde je full lepsi. Sumava, jak pises, mozna spis HT. Ja zavody nejezdim, tak nevim, kde je kolik terenu. Ale napada me treba pro HT treba nedavna Prazska 50 nebo blizici se Author cup. A urcite by se naslo spoustu dalsich zavodu.

                    Navic, posledni dobou zde na foru mam pocit, ze pulka zavodu se da jezdit na CX, takže na HT uplne s přehledem.:)

                    • jonti  

                      S tym CX nemas moc pravdu, vetsinou je zakazany (KPZ), a jinak nez ujet vsem nebo jet solo na nem jet nejde. Casto i pevna vidlice znamena, ze se v technice neudrzis ve skupine a potom to musis sjizdet.

                      Domnivam se, ze vetsina z lidi co zavodi bere zavody jako Author Cup nebo P50 jako nutne zlo, ne neco podle ceho se kupuje kolo.

                      • Barak  

                        Jak pisu, zavodni trate moc neznam, proto jsem pro priklad uvedl ty, ktere mam za barakem a vim tedy, jake kopce se tam jezdi. Pravdepodobne takovych zabodu bude ale vic.

                        Jasne, na CX kvuli beranum na zavody nemuzes. Myslel jsem to tak, ze se posledni dobou zde na foru zda, ze se teren na pulce zavodech v klidu da na CX objet.

                        • jiriga  

                          Teď na novém městě se ejl závod gravelu, poprvé.nicmene, ani jedné závod bych tedy na cx jet nechtěl ;-)

                          • cubista  

                            Pořád je to o tom, že někde a pro něčí styl jízdy je lepší hardtail, jinde a pro jiný způsob jízdy full. Proto těžko doporučit, každý si musí vyzkoušet a vybrat sám. Díky, že ta volba je.

                            • jiriga  

                              urcite, ale pokud mluvime o nejakem beznem jezdci, ktercyh je vetsina, tak si myslim, ze pozitiva u fulla prevazuji…

    • novas752  

      Závody KPŽ jsou spíš o rozhodování cyklokross/gra­velbike vs hardtail. Tam zcela beze srandy a bez urážky žádný terén na celopéro neni.

      Jestli se cítíš ve sjezdech KPŽ nejistej, potrénuj nějaký náročnější sjezdy vklidu mimo závod. A můžeš upravit kolo stávající – nemáš moc přefoukaný pláště, moc úzký řídítka a dlouhej představec? Nechtěl by si mít občas sedlo níž aby si ve sjezdu mohl lépe manévrovat (teleskopická sedlovka)?

      Srovnám li xc ht vs xc full, jedinej rozdíl do normálního stoupání je hmotnost, xc fully jsou většinou hodně „přetlumený“ aby se to nehoupalo a tlumiče maj propedal/zamykání. V technickym stoupání tlumič pomůže, protože snižuje riziko prokluzu pláště na volných kamenech, kořenech apod.

      • scalar  

        Letos o dovolené jsem se dostal na nějakou trať KPZ v Krkonoších a zas taková brnkačka to místy nebyla.

        • MatejHouska6  

          Pro mě osobně jak například píšeš Vrchlabí taky nebylo uplně easy ale je pravda že se pohybuju až na konci první stovky a nemám žádné jiné porovnání protože krom KPŽ jsem žádný závod nejel.

      • MatejHouska6  

        Děkuji za tvůj názor. Já se prostě ze sjezdů bojím to pustit přes nějakou moji hranici. Je pravda že do ted sem závody absolvoval na pujčeném kole a ještě na každý závod bylo to kolo jiné.

        Přemýšlím o kole značky Cube 2018 a nebo Canyon 2018 (nejvyšší řady fulla nebo hardtaila). Máš nějaké zkušenosti stěmito značkami ?

        • novas752  

          Tak to se nediv no.

          Svoje vlastní kolo máš zaprvé lépe nastavené a vyladěné, zadruhé víš jak se v určitých situacích zachová mnohem líp než u poprvé půjčených a taky si dovolíš o něco víc, než na půjčeném, které bys v případě pádu musel hned platit.

          Na cube jsem asi nikdy nejel, na Canyonu Lux CF 9.0 SL jsem jel jen pár set metrů, takže ti po téhle stránce moc neřeknu. Nicméně výbavou jsou ty Canyony bezkonkurenční, i když začínaj trochu zdražovat.

          Jestli máš na kolo připravený nad 100k, určitě bych šel do fulla. A v rámci testování a rozhodovnání si taky rozmysli jestli 2×11 Shimano nebo 1×12 Sram a jestli RockShox nebo Fox. :)

          • MatejHouska6  

            Jo chci kolo přes 100k.

            Chtěl bych asi 1×12 stim že Cube používá Fox a Canyon RockShox.Nevim co je lepší ale myslim že na obou kolech je to top co může být a pak si myslim že je to v podstatě na stejné urovni nebo se pletu ?

            Na Canyon sem koukal na typ kola LUX CF 9.0 PRO RACE TEAM a na cube na full AMS 100 C:68 SLT 29.

            • MrtweyUbrus  

              Třeba na Fox je tu jediný autorizovaný servis, já bych bral kolo na Sramu a Rock Shoxu.

            • MlokCZ  

              Pokud koupíš něco ve stylu těch uvedených kol (tedy opravdu rychlý nízkozdvihový XC full navíc s dálkáčem i na tlumiči) a nevadí o něco dražší a složitější servis u fullu (oproti HTčku), tak HTčkem nezískáš v podstatě nic v téhle cenové relaci.

              HTčkem získáš v podstatě jen cca 1–1,5kg hmotnosti dolu a to už by musela být trať s opravdu pěkným povrchem po celé trase + extra kopcovitá, aby to ve výsledku bylo na HTčku rychlejší.

            • poki.z  

              Po 3 letech na základním Spec Epicu se vracím na HT. Po zvážení + a – mi na moje ježdění vychází lépe pevný kolo.

            • JMT  

              S cilem objet letos kratky kpz jsem poridil HT po asi 10ti letech ruznych fullu. Pristi rok zase ht. Ono i kdyz se podivas na cem se jezdi, tak fulla nikdo nema. Snad jen ve Vrchlabi si vybavuju ze jel nekdo na striku, ale jinak vepredu samy HT. Na dlouhy trati to bude podobny, jen sporka obcas vytahne epicy. Davam hlas pro 29ht a naladit do pohodli. Cube elite ht bych vsak nebral, je to dost retro. Bud reaction c62 nebo jak se to novy jmenuje, nebo jina znacka…

              • 2. Bóďa  

                Ale ne. Jezdím to na fullu 3 roky a rozhodně nejsem sám. ;)

              • Lachtis  

                Sorry, ale s tím fullem a KPŽ jsi trochu mimo. Jezdím cca 8 KPŽ závodů ročně, pravda, že dlouhou… ale fullů je tam dost. HT bude vždy převažovat (zejména díky ceně), ale těch fullů je i vepředu hafec. Nejvíce letí Epic, pak bych řekl Scalpely a následuje všehochuť.

                • hmm  

                  Tak už se domluvte kde je pravda :-D

                  • KAITEN  

                    pravda neexistuje

                    • JMT  

                      Jezdim krátkou, tak nejprve ke krátké. Opravdu si nevybavuju že by jel vepředu někdo na fullu mimo toho týpka na striku ve Vrchlabí. Ještě vlastně nějakej mlaďas na Treku, ale ten nakonec stejně vždy ospadnul… Na dlouhý vim že spořka občas vytáhne epicy podle tratě, jinak se jezdí HT. Ano dále v hloubi pole je fullů mnoho. Zkušenosti z letošních 9 závodů. Na krátkou bych fulla nebral, na dlouhou asi jak kdy.

                      • 2. Bóďa  

                        Prvních pár možná ne, ale tak od 10. stopro.

                      • Rubi  

                        Kratka je pro decka, doslova, vyhravaji to mladi kluci u kterych HT dava smysl jak financne, tak udrzbou.

                        Kdyz vemes „dlouhou“ tak v prvni 50 je aktualne rekl bych takovych 20 fullu, z toho vetsina epic a zbytek scalpel a top fuel. Fullu na kpz celkem pribyva. takze myslim ze se to klidne muze i navysovat.

      • MlokCZ  

        Ono to ale není vůbec o opravdu náročném terénu, na který bys musel mít full. Ve sjezdu se stejně tak moc získat nedá.

        Full je hlavně o efektivnější/rychlej­ší jízdě v trochu rozbitých pasážíš. Takové pasáže bez problém na HT projedeš, jenže na fullu a v nich jezdnoznačně získáš jak můžeš pořád sedět a efektivně šlapat.

        A tuhle výhodu to vůbec nemusí být žádný technický terén, stačí třeba louka a podbný terén, který jde nějak projet i na klidně na CX.

        Jak moc je kterého typu terénu na konkrétních závodech netuším, KPŽ nejezdím. Tohle už si musí každý ujasnit sám dle toho jaký závod jede.

      • McBlacky  

        počítám, že když to píšeš, jel jsi všechny závody v seriálu. Ale spíš ne, jak to čtu

      • jesperx  

        Ano, tradiční schazování KPŽka…Které závody této série jde objet na CX nebo štěrkoletu a myslet přitom na nějaký relativní úspěch??

        • snas89  

          Tak zrovna třeba Karlštejn taková dálnice je:)

          Otázka je, co je pro tebe relativní úsěch:)

          • tomxxx  

            Tak to bych tě chtěl vidět :D

            Zrovna Karlštejn mi přijde jako super příklad, kde je nejlepší lehkej full. Ono se to nezdá, ale když se tam letí relativně dobrej úsek, je to louka a tam je na full rychlejší než HT. Jako jo, objedu to i na CX, ale o dost pomaleji a na těch pár asfaltů tě to nezachrání, stejně se na asfaltu žere, pije a skupina se většinou netrhá.

    • bezdratova.sprcha  

      Při koupi nezvažuj jenom to, co si můžeš dovolit koupit, ale co si taky můžeš dovolit udržovat a případně nahradit. Karbon je mnohem dražší opravit nebo vyměnit než hliník, celopéro vyžaduje pravidelnou údržbu čepů a tlumiče.

      Výhoda fullů ve sjezdech a ve všech sekcích kde se nemusí šlapat není až tak velká, jak si mnozí myslí. Pokud se nebavíme vylože ně o downhillu nebo enduru (kde se počítá pouze čas sjezdu a musí se jet na plné koule dolů), na hardtailu si stejně přes kořeny a podobně stoupneš a dostaneš se přes ně v podstatě stejně rychle. A díky kratší zadní stavbě je ten hardtail mnohem lépe manévrovatelný v úzkých pasážích.

      Ve výšlapech pak full může být úplně stejně rychlý jako hardtail, v technice i rychlejší. Záleží na kole.

      • novas752  

        Spíš karbon opravit jde, hliník pořádně nejde a rovou se vyhazuje. :) Přemýšlet v hladině nad 100k o hliníku snad ani nejde.

        • bezdratova.sprcha  

          Kde pořád chodíte na to, že hliník nejde opravit? Jediné, co musíš udělat, je ten hliník po opravě znovu tepelně upravit, což uděláš i doma v troubě, pokud ti tam zasažená část vleze.

          Hlavní rozdíl je v tom, že zatímco karbon se ti klidně zlomí týden po koupi, protože sis tam jednou špatně dingnul, hliník se obvykle unaví až po mnoha letech a v době kdy se poškodí, už majitel často touží po novém kole nebo jinak vybaveném rámu.

          • michomin  

            To čumím, ty jsi domácí kutil – metalurg. Kam ty na to chodíš?!

            • bezdratova.sprcha  

              Dohledatelné servisní informace. Hliník zkrátka opravit jde.

              Stačí si to hodit do googlu a trochu číst.

              • scalar  

                Sranda bude, až z googu na někoho vypadnou ta Tvoje moudra :-)

              • natureman42  

                všiml sem si vaší diskuze o hliník vs. karbon a jen si dovolim poznamenat něco z vlastního soudku :

                • pár let zpátky jsem měl rozhovor s majitelem prasklýho rámu AMka od LaPierre, kterej se osobně znal s člověkem, kterej vařil trubkový ochranný ALU rámy pro WRC speciály Škody Motorsport a ve svým oboru byl (je) branej jako člověk, co tomu fakt rozumí. Jeho verdikt byl jednoznačny:

                „..já ti tu prasklinu svařím, jak nejlíp to umím, ale stejně počítej s tím, že už nikdy to nebude takový jaký to bylo a za čas ti to nejspíš praskne znova..“

                • Strakááč  

                  ne asi… svařovat už jednou tepelně upravenej hliník tak že to bude držet jak dřív… nelze.. viděl jsem rám prasklej pod hlavou týpek ho svařil a ještě navařil 5mm silnej hliníkovej plech a zavařil to jak se to dělávalo jakoby ještě navíc.. týpek to za půl roku přinesl znova prasknutí na tom samým místě ve sváru… to se nedá prostě.. jediná ocel je na tom po znovu svaření, nejlíp hliník je svině, praskne a může se to zahodit.. :D a karbon je po pár letech taky měkčí a nejlepší je výměna, nebo prdne :)

                  steel si real :))

                  • lukas aka mitro  

                    Ze to praskne vedle muze byt chybejici tepelou upravou po svarovani. Co je problem, tak ze pokud das svarovany ram tepelne upravit, musis resit novy lak. To by se jeste dalo. Ale nikdo predem nerekne, zda se ti, za zivota zkouseny a pobouchany ram, po tepelnem opracovani nezkrouti do vrtule nebo ne…

                • mkzvk  

                  ..jen technická mimo mísu…Alu ochranný rám pro WRC ? ochranný rám ve wrc je, ale rozhodně ně Alu… používá se výhradně ocel…;)

                  • Strakááč  

                    cože ? od kdy ? vždycky z alu… váha je přednější

                    • mkzvk  

                      mrkni do řádů FiA…příloha J…

                    • danielh  

                      Na aute z Alu, to se mi nezda, to by pak praskalo pri kazdem mensim narazu a jak by to opravovali, svarovanim by to bylo na hovno jak u kola kdyz svarujes alu ram.

                  • TeryPV  

                    Tak tak, ale tak hlavně, že mu to říkal známý známého, který má známého, který zná známého, který zná mechanika ve WRC vařit hliníkové rámy :)

                    • Strakááč  

                      Ale ono se to z hliniku dela :D a svarit to pak nejni problem, protoze to nejni tepelne upraveny a je to hlavne kvuli prohnuti a muze se to znovu prevarit a hlavne je to lehky… uz vidim jak cpou ocel do auta ktery ma bejt co nejlehci…

                      • mkzvk  

                        achjo..... hmotnost vozu dané kategorie je daná předpisy…pod ni jít nesmíš. cílem všech je se jí co nejvíce přiblížit…

                        ALU rám můžeš potkat maximálně na tuzingovém srazu, nebo na nějakém showcaru… v případě ochranné klece v autech jde o bezpečnost …ty snad vozíš přilbu z papíru ?? používají se bezešvé, za studena tažené ocelové trubky, případně na vyšší úrovni CrMo ocel…veškeré ohyby trubek se musí provádět za studena, aby nedošlo k narušení požadovaných vlastností materiálu… pokud chceš dám kontakt na některé z těch co rámy do profi motorsportu vyrábí..

                        • Světloslav  

                          jasny a éra se dělají z čeho? Nerezu? Jsou slitiny hliníku s hořčíkem, manganem, cr, mo.. … , které mají lepší parametry než ocel…

                          • pepek  

                            Hmm, zajímavé. Které konkrétní slitiny hliníku máš zrovna na mysli ? Nechceš to více rozvést? Zdá se, že tomu rozumíš.

                            • Georrge  

                              Pojem „letecký hliník“ jsi už určitě slyšel. Ten nevznikl jen tak ze srandy. Hliníkové slitiny se v letectví používají už desítky let, i dnes ty nejběžnější slitiny, které se ve velkém používají na kola, byly kdysi to nejlepší a vhodnější než ocel. Hliníkové slitiny se stále vyvíjí, stejně jako ty ocelové. Co momentálně používají na stavbu letadel, coby nejmodernější materiál, to asi jen tak někdo neví.

                              Největší výhoda hliníku je ta, že je cca. 3× lehčí než ocel. Může mít tedy 3× menší pevnost a přesto se oceli vyrovná, protože je 3× lehčí. A i pak je pro spoustu věcí vhodnější než ocel, protože díky tomu, že je tam 3× větší objem materiálu, můžeš díl udělat rozměrnější, a tedy i s vyšší tuhostí. Proto hliník zcela nahradil ocel u rámů u kol. U klecí do aut je to ale trochu složitější, protože tam se trubky o větším průměru moc nevlezou.

                              Taková dnes známá slitina 7075, která se považuje za nejlepší z dostupných hliníkových slitin, má pevnost v tahu až 570MPa, takže adekvátní ocel by měla mít 1710MPa, což je opravdu, opravdu hodně a jen tak nějaká ocel tohle nedá, většinou i ty CrMo mají o dost méně (vlastně neznám konstrukční ocel s takovou pevností, ale to neznamená že nejsou. A některé to třeba dají, ale nedají se svařovat, a podobně…). Jen pro zajímavost, levné a takové ty nejvíc obyčejné konstrukční oceli mívají pevnost 400–600MPa, čili stejně nebo méně než ta 7075, ale váží 3× tolik. Použití superpevné oceli už není sranda, protože tloušťka stěny už může vycházet hodně nízká (např. plechy) a hrozí zborcení konstrukce. Hliník má tu stěnu třeba 3× silnější při stejné hmotnosti a pevnosti a proto bude díl stabilnější. Je to ale jen příklad kdy hliník vychází líp, oceli mají samozřejmě také své nenahraditelné vlastnosti a použití.

                              • pepek  

                                Děkujeme za vyčerpávající přednášku. Řeč byla o klecích do WRC, kde, jak už bylo řečeno, je předepsáno, jak to má být uděláno. Kromě toho jsem reagoval na to, jak Světlonoš psal, že ero nelze dělat.z oceli ???

                                • Georrge  

                                  To bylo spíš tak obecně hozené do placu, protože mi přišlo, že se tu hliníkové slitiny poněkud podceňují. U wrc pravidla neznám, takže do toho kecat nebudu :)

                                  A letadla samozřejmě z oceli konstruovat jdou, zvlášť ty vojenské, kde je potřeba počítat s odolností proti střelám a často se tedy i dodatečně pancéřují. Zvlášť ty ruské, rusáci se vždy snažili stavět levně. Třeba američani na pár modelů používali titan, což samozřejmě bylo velmi drahé. Pro dopravní letadla je ale hliník vhodnější, dnes se dokonce i vlaky staví z hliníku (až na podvozky).

                                  Kdysi se hliník na pancéřování nepoužíval, proto taky ta ocel. Dnes se dělají (u tanků, nevím jak u letadel) sendvičové pancíře, kde se používá keramika, plasty, hliník a další materiály. Přesné složení pancířů je samozřejmě utajené :)

                                  • pepek  

                                    O.K. Mě jenom udivilo, že Světlonoš je, kromě všech ostatních oborů, odborníkem i na letecké slitiny. Myslel jsem, že tam není třeba dávat smajlíka.

                    • Strakááč  

                      nebo jakože jsou lidi co maj rámy z oceli a taky z alu, dle mě maj závoďáci jasně ALU rám a klasika takový ty auta kde váhu neřeší, tam naperou uhlíkatý bezešvý trubky pořádnýho průměru a zavaří to všechno.. a na tréning to může bejt fajn :)

                      • Edwin  

                        Do aut je to fakt z oceli. Je i nejaka norma na to. Hlinik se nepouziva.

                        • KAITEN  

                          ramy jsou z CrMo!

                          • mkzvk  

                            CrMo jeta lehčí a o dost dražší varianta…jinak jak jsem psal výš jsou to bezešvé za studena tažené ocelové trubky. je daný průměr x síla stěny, co je možno použít na kterou část rámu…

                            cena takové legrace se pak liší podle konkrétního auta a zvoleného typu (složitosti) klece..

                            např. peugeot 205 GTI rám v plné specfikaci a ocelové trubky 26.000,–

                            Impreza WRX RA GC8 v plné specifikaci 44.000,–

                            206 S16 zjednodušená verze rámu 18.000,–

                            ceny včetně materiálu a vestavby do auta..

                            Suzuki Swift S1600 CrMo rám ve specifikaci pro MS cca 70.000,– jen za připravené trubky bez montáže…

                            :

                            svého času vyrámovaný skelet Fabie WRC z fabriky údajně 1.200.000,–

                            • KAITEN  

                              bavime se o WRC! mam par kamaradu co pro skodovku delaj a maj prehled, takze pisu co pisu.

                              • mkzvk  

                                ALU proste ne :) ani WRC ani R5 ani S2000…

                                • Manzak  

                                  Skvely kluci, pisete sem oba moc zajimavy veci, tak v tom prosim pokracujte a namrskejte sem co nejvic prispevku.

          • novas752  

            A kde je problém to týden po koupi reklamovat???

            • bezdratova.sprcha  

              Pokud si sám rám rozbiješ a zlomíš, nemáš na reklamaci nárok, takže jsi na milost shopu nebo servisu, jestli budou ochotní ti to vyměnit.

              • novas752  

                Kdo řikal že sám? Když mi prdne třeba spodní kyvka jako na Spectralech, proč by to nebylo na reklamaci? Samozřejmě když na kole sletim a rám rozdrbu o strom, je to jiná věc.

          • čel.A  

            Myslím ze tvé tvrzení o karbonu je trochu mimo. Pokud sis špatně „dingnul“, tak ti slušný rám vydrží, navíc karbon rámy se v dnešní době nelamou a jdou právě relativně jednoduše opravit v ceně kolem 5tis.

            • bezdratova.sprcha  

              Já netvrdím, že se to děje běžně, ale stávat se to občas stává.

              A to, že oprava může stát i 5 nebo víc tisíc, je právě to o čem mluvím – je to dost peněz a kdo si karbon koupí, by s tím měl počítat.

              • novas752  

                Vzhledem k ceně rámu alu vs karbon je oprava karbonu dost často velmi výhodná. Nejjednodušší opravy se daj udělat pod 3000.

                • bezdratova.sprcha  

                  O tom zadna. Mit ram treba za 40k, tak ty prachy vysolim ani nemrknu.

                  Ale vim o lidech co si poridi 11sp bike a pak jsou vyjeveni kdyz zjisti kolik budou davat za kazetu s sirokym rozsahem. Nekteri proste koupi kolo a nedochazi jim, ze to neni konecna investice.

                  • jeniiiik  

                    To jsou zase hovna nad zlato co tu pises o karbonu/hliniku… Teda rady nad zlato. :D

                  • raw 4  

                    Pekne couvas z pozic…takze osobně o tom víš prd..

                  • onuce  

                    Ač mám úplně nejlevnějšího fulla, tak jsem překvapen nutností servisu tlumiče za dva tisíce minimálně jednou za sezonu. A to samé u vidlice, s tou si ale nějak poradím. Nejde o ty dva tisíce vůbec, jen z principu…

                    • novas752  

                      Co je na tom prekvapujici? Tesneni neni nikdy 100% – dovnitr se dostavaji necistoty a zevnitr se dostava olej(takze je potreba jednou za cas zakladni rozborka, vycisteni a domazani), tesneni se opotrebuje a tlumici olej postupne ztraci svoje vlastnosti (takze jednou za vetsi cas je potreba vymenit napln a tesneni).

                      • onuce  

                        … ta cena. Za pár let jen servis jednoho tlumiče přesáhne pořizovací hodnotu celého kola.

                        • jonti  

                          Zakladni servis vzduchoveho pistu tlumice zvladnes i doma, je to jednodussi nez servis vidlice. A v servisu ti to taky casto za 500 udelaji. Nemusis to hned posilat na kompletni servis Svecovi.

                          • onuce  

                            No oni to tak budou posílat z prodejny… Nevím kam. Jinak prý neplatí záruka.

                            • pepek  

                              ta ti už stejně padla montáží toho obrnosiče s batohem

                            • McBlacky  

                              Zaruka na tlumic je pul roku takze bych neresil

                              • onuce  

                                No, to je záhada. Jeden prodavač mi tvrdil půl roku a druhý, že prý právě při servisování, normálně dva roky.

                                • McBlacky  

                                  Pul roku na to co se sere- gumovy casti, gufera. Dva roky kdy praskl plast nebo byla krive pistnice, ruplo ocko atd.

                                  • onuce  

                                    Aha, děkuji. Ale což nejsou dané dva roky nějak zákonem? Respektive proč tedy, když to jde, není půl roku záruka na vše?

                                    • tomxxx  

                                      Je to jako na baterie do mobilu nebo boty. Neco proste na ty dva roky vyrobit nejde. Takze si to bud nekupuj, nebo nepeskuj.

                                      Dva roky na tlumic jako takovej jsou, jen ne na tesneni, coz je vada opotrebenim…i na to zakon pamatuje.

                                      • onuce  

                                        Aha, děkuji. Jen v mobilech již většinou nejsou baterie, pouze články, ale to je detail.

                                      • Barak  

                                        Nevim, kam chodis nakupovat, ale ja na boty dostavam dvouletou zaruku.

                                        • Kire  

                                          Ale ne na běžné opotřebení.

                                          • Barak  

                                            To dá snad rozum. To byla reakce, že něco na dva roky vyrobit nejde a tedy na to není dva roky záruka…

                                            • onuce  

                                              Ale jde! Za nás bylo vše dokonce na desítky let…

                                              • Barak  

                                                Jasně, nosil jsi sto let starý boty po dědovi, já vim.

                                            • tomxxx  

                                              Jo treba podrazka boty nebo tesneni a gufera u vidlice. Necekal sem, ze se tu sejde skupina pravniku a zacne resit picoviny. Ostatne jako vzdy na BF

                                              • Barak  

                                                Nevim, jak ty, ale kdyby mi po půl roce začla téct vidlice a neměl bych překročen interval výměny, určitě bych na reklamaci šel.

                                                • McBlacky  

                                                  jít můžeš a pošlou te do pizzy. Ozkoušeno s fox tlumákem po 8mi měsících. Proteklo tesnení u páčky režimů a zacvakal jsem si to za svoje.

                                                  Kámoš vydřel sida a po roce dostal novýho, protože byl vadný soloair komponent (křivá vodící tyč to byla myslím).

                                                  • Barak  

                                                    Jo, je to možný. Každopádně, pokud bych věděl, že jsem s tím nejezdil v bordelu a nemá to tolik nalítáno, na reklamaci bych to poslal.

                                                  • Rubi  

                                                    poslat bys mohl, ale stejne bys to zacvakal…

              • čel.A  

                Reagoval jsem na nepoměr mezi karbonem a hliníkem. Karbon jde opravit. Hliník taky jde, ale většinou nevydrží dlouho rupne znovu.

          • Rubi  

            Ty si strasnej blb :-)

      • raw 4  

        Mam porovnání mezi mým starým karbonovým cubem a nynejsim fulem (Česky raj, Železne hory, Rychlebky a hrebenovky)a zpatky bych nesel..ve výjezdu je možná trochu pomalejší (ale stejně je to o nohách a treninku) ale ve sjezdu je to neporovnatelny­..ono stačí

        I rozjebana lesní cesta od traktoru..a zjistíš rozdíl…

    • jonti  

      Poslednich asi 10 let jsem vystridal na zavodech 4 fully (Epic, Haibike Sleek, Anthem, Top Fuel) a asi 5 HT kol a nikdy jsem se zmenou typu kola moc neposunul.

      Posledni roky jezdim KPZ okolo 30–50 mista, na vetsinu trati mi full vyhovuje vic uz jen tim, ze nemam tak dobita zada. Ted vozim Trek Top Fuel, zamykani mam twinloc od Scottu kde jsou tri polohy, casto vetsinu casu jedu na prostredni polohu, kde to moc nehoupe, natvrdo zamykam jen sprint po startu a vyjezdy, kde se jede ze sedla.

      Pri zvazovani full/HT docela zalezi na typu jezdce, kdyz ma nekdo hodne velky vykon a vazi 80kg, bude 1,5kg navic u fullu daleko mensi problem, nez u 45kg holky. U fullu je dalsi vyhoda vyrazne snizeni rizika prorazeni zadniho kola.

    • Strakááč  

      Mam rad htcka ale cokoliv zavodniho do terenu a klidne I lehkyho by nejvic pomohlo ject na fullu proate si slapes nejakou frekvenci a ta se mnohem lip udrzuje na fullu I ve vyjezdech mas trochu navrch ve sjezdu jednoznacne jen pri silovym slapani ti to neco sezere.. takze proste bych se do fulla..

      Pokud to budes brat zavodne… pokud ne, pokud mas rad techniku a nehrotis to tolik, sel bych do ht… bude lehci, bude hravejsi mozna ovladatelnejsi.. bude moct mit lepsi a lehci kola za tu cenu.. atd.. je to o prioritach..

    • lunochod  

      Nějaká zkušenost s tímhle konkrétním Trekem Top Fuel 9.8 SL , je to dobrá volba na XC ježdění? Vybírám povoz na další sezonu…

      • Lachtis  

        Za mne jeden z nejlepších XC fullů, které jsem jezdil. Kdybych nekoupil BMC, tak jako další bych šel jednoznačně do Topfuela.

      • Lachtis  

        Ještě se mrkni na Fourstroka. https://www.bmcbike.cz/…urstroke-01/

        Teď jej můžeš pořídit za 103 papírů, což je celkem slušné. Sám jej mám a nelituji ani jedné koruny, má vše, co od chrtího fullu chci včetně dálkového locku (tří polohového), který funguje skvěle. Váha v L je bez pedálů 10,9, což je taky fajn, přičemž 400g by šlo ještě hravě shodit, třeba přechodem na 1× něco…

        • vojtechposmourny  

          Neřešil tu někdo kontakt zadního kola se sedlovou trubkou při plném zdvihu?

          • alo  

            neviděl jsem, ale tipoval bych že ne-)

          • Lachtis  

            Jo to máš pravdu, že jeden majitel letošního modelu si na to stěžoval, ale nevím, jak to dopadlo… Nicméně já to u svého nemám a je taky pravda, že já mám model 01 a problém byl u 02. Nicméně rám je stejný, jen, že 01 má zadní stavbu karbonovou, ale to asi nemá vliv, nicméně kdoví…

            • puka  

              Na co máš tlumič když nevyužíváš všeho zdvihu? :)))))

              • Lachtis  

                Asi nerozumím Tvému textu? Zdvih využívám, zrovna po sobotním závodu jsem kontroloval gumičku (tlak) a byl jsem párkrát zjevně na dorazu…

        • lunochod  

          Na Fourstroku je zadní stavba komplet v karbonu? Na Topfuelu je řetězovka ve hlíně…

          • Lachtis  

            JJ můj Fourstroke, tedy modely s označením FS 01 mají zadní stavbu komplet karbon.

            Hlína je jen na vahadle. Karbon je i sedlovka a rodla.

          • jonti  

            top fuel 9.9 je komplet karbon

      • McBlacky  

        vozím letošní model, kola jsem dal teda jiný (lehčí carbony) a naprostá pecka. Vybíral jsem anthem/epic/top fu­el

        • Greyhound  

          Co bys vybral teď když jsou nové modely Anthema i Epica? Epic vypadá dobře, začínám o něm vážně uvažovat – po 40 už chci trochu pohodlí a jezdit po pár letech převážně na silnici zase hlavně po lese…

          • McBlacky  

            to bude chtít víc testování. Od stolu si netroufnu říct. Jezdit po lese je fajn :) to ti schvaluju.

      • jecnak  

        Jezdim druhou sezonu 9.9 a nemam co bych vytknul. Akorat jsem to prestrojil na Eagla kvuli rozsahu.

    • michal1968  

      Mám full 29…

      je pohodlný..projede skoro vše..je to paráda..nikdy jsem nelitoval že ho mám..

      pořítej,ale každý rok..repas tlumiče..+ čepy..a jiné lahůdky spojené s odpruženou stavbou..oproti HT

    • Nutribird  

      Určitě bych testnul Giant athem, v Praze by neměl být problém s testovačkou a momentálně i s výprodeji. U Němčíka můžeš měnit i konfiguraci a taky Praha.

      • Chlebovnik  

        Spojení Anthem + výprodej nedává žádný smysl.

        • Edwin  

          Nechápu?

          • McBlacky  

            na 2018 je přepracovaný model anthema 29".

            • Edwin  

              To se z toho dalo vyčíst? :D

              • McBlacky  

                nedalo :) to musíš vědět, ale informace v tom byla podstatná, že to nedává smysl :)

                • Edwin  

                  No a mě to nedává smysl dál.

                  Model 2018 je určitě super, ale myslím, že model 2017 za výprodejovu cenu je super ještě víc :)

                  • McBlacky  

                    Starej je supertank, na dnesni kola ale ztraci v obratnosti. Tzn na maratony super na xc uz spis ne

                    • MlokCZ  

                      Koukám na geo nového Anthemu 29" a ta se mi moc líbí. 438mm zadní stavba na můj vkus tak akorát (nejsem příznivcem ještě větší zkracování pro moje proporce). A s 69° hlava + 51mm offset se mi na daný zdvih také líbí, to bude točivé až až.

                      • McBlacky  

                        to kolo je papírově fakt pecka, i cenově to vypadá v té druhé top výbavě parádně. Rozhodně si ho chci projet, sice Top Fuel mi sedí, jenže nic není na věky.

    • atomek  

      Taky mám full 29, už druhý, a nelituju. Výhoda je, že s tím můžu řádit v rychlebkách a třeba hned den potom jet do práce přes centrum Prahy a ty kilometry po dlažebních kostkách, které vlastníci HT radši objíždějí po chodníku, si já s radostí užívám :)) Když si člověk zvykne na fulla, tak už se mu nechce zpátky.

      S Trekem ale neporadím, mám Scotta.

      • Rubi  

        Po dlazebnich kostkach se jede blbe na ht? Co ja se tady jeste nedozvim :-))) mam fulla i pevnaka, v praze jen pevnaka a ze bych nekdy na biku vnimal kostky, asi foukas tak 4 atmosfery ne?

        • atomek  

          Na pumpě mám zarážku někde u 2,5atm, dál se ručička ještě nepodívala :) Možná mám omezený okruh známých na HT, ale všichni co znám ty dlažky nemají zrovna v lásce. Já je s HT taky nesnášel. Ty nevnímáš dlažky na HT? To jedeš konstantně 50kmh, nebo to jedeš ve stoje? Že na fullu se jedou o něco příjemněji ale opravdu popřít nemůžeš :)

          Chápu, že dlažky ale půhodního tazatele asi nezajímají :)

          • Rubi  

            2,5atm? :D asi vim kde je problem… na ht opravdu dlazebni kostky nevnimam a na fullu mi prijdou temer stejne, jo treba na silnicce uz je to horsi, hlavne kdyz maji vetsi mezery

            jestli ti vadi dlazebni kostky na HT, tak bych te chtel videt treba na tech kamenitych pasazich na hociminovi na tocne, tam uz to tak prijemne na ht neni :D

            • puka  

              Mně někdy vadí kostky na ht, 29×2.25. V jedné vesnici ano, ale kousek na náměstí moc ne.. Asi záleží na stavu kostek a prdele. :)

            • atomek  

              Kolik prosimte foukas? Jezdis na fatbike a davas tam 1,3? :) Jo, na HT na Tocne jsem to nemel rad, ale taky jsem to sjel. Ovsem i tam si to uziju podstatne vic na fullu nez na HT. Co se tyce dlazek – zkus si v Praze sjet na HT ulice Krocinova – Karoliny Svetle – Konvikstka, s bonusem ve forme pricnych prahu, a jestli to nerozeznas od normalni silnice tak kloubouk dolu :)

              • McBlacky  

                ultimátní pavé level v Praze je ulice Košická, kdyby neměl dost. Případně pokud chce romantiku tak V Pevnosti taky není úplně mechovej kobereček

              • jiriga  

                ja teda nevim, ale v praze to take foukam celkem na dost, urcite min 2.5. a jezdim RaR 2.1, protoze pouzvam fulla pres tyden prevazne na dojizdeni do prace. vetsinu casu to mam lockle vepredu i vzadu , ale pak jsou zase kostky, ci mista hodne nerovna, kde si jen libuji, ze mam fulla. To pohodli je bajecne. nebo treba si prijet cervenou podel rybnika od vlkova v jiznich cechach , az do klece. Krasna cesta, rovina, jemne se vinouci podel rybniku. Polni cesta, nejake kameny , ale rychla cesta. jel jsem to na HT a i fullu. na HT se to da jet samozrejme bez problemu, ale na fullu to je zkratka o necem jinem a bonus je, ze clovek nema rozhodne tak dobita zada a pritom muze velmi plynule slapat. V zavode velka vyhoda.O tom, ze tento dalsi stres clovek behem vykonu dale vycerpava, nemluve. Hrat si s tlakem je fajn, ale kdyz clovek jede jednu delsi trasu ci zavod, tak to nebude kazdou chvili menit..to ani nejde.

                • Barak  

                  Zrovna na červené z Vlkova do Klece bych řekl, že je full potřeba na „pár“ metrů.:-)

                  • jiriga  

                    samozrejme, na HT to pojedes naprosto v pohode a take rychle, ale i na teto ceste to je na fullu zkratka prijemnejsi:-)

              • Rubi  

                Jenstejnska – Ditrichova – Naplavni – Na Zderaze – Vaclavska jezdim jak na silnicce tak na mtb HT a na ht necitim nic co by me melo nejak omezovat nebo zneprijemnovat. Na silnicce to nesnasim, po nazuti 28 plastu uz je to o neco lepsi. Konviktskou taky znam tam jezdim obcas ke skole. Pricne prahy skacu na vsem. Pak jeste Hoffmannova a Pod Klaudiankou byly slusne rozbite kostky, tam uz jsem musel na silnicce po chodnicich.

                Fakt nevim co bych na tom ht jezdil kdyby mi mely vadit kostky, na tech te nic nenakopava…

                jo a foukam 1,8 a 1,9 na 2,2 plasti

                • tomxxx  

                  Ty si blazen, tak male tlaky? Napumpuj tam 2,5 a pak ucitis kostky v PRAZE!!! Horsi teren na HT uz jet ani nejde. Kdyz prijdou retardery, beru sjezdovej special. Co se clovek na BF nedozvi…jsou taci co foukaj 1,5 baru, to uz musej jet uplne po rafku tvl a necejtej kostky.

                  • MiKED  

                    Pořídím do Prahy enduro, abych to dal od Rudolfina k Národnímu divadlu…

                    • tomxxx  

                      Bude to stacit myslis?

                      • MiKED  

                        Nevím. Teď tam jezdím na hlíně s 26 mm plášti. Poraď, co místo toho… Něco s aspoň 200mm zdvihem? Nebo fatbike?

                        • tomxxx  

                          Na nakupy beru na sezonu 2018 nove Demo. Nechces taky jedno? Mam na to slevovej kupon – pri nakupu jednoho kola, brasnicka a kosik zdrama. Jen to snad ma navářky na ten kosik…

                    • atomek  

                      Na dlažky jedině kolečkový brusle, max koloběžku na 0.7 bar, ale kolo už je na to jako vyloženě overkill. Možná skateboard by byl ještě akceptovatelný.

                      Jinak doporučuju ještě jednou přečíst co jsem psal níž, i když mám pocit, že pri některé lidi už je to zbytečný :)

      • maajkee  

        U dlazebnich kostek je to zrovna uplně jedno. Tam rozhoduje průměr kola, šířka a tlak v pneu.

        • MlokCZ  

          Presne tak, tedy az na extremne spatne kostky kde uz se odpruzeni ke slovu dostane. Takovy extrem ale neni casty.

          Jinak zopakuji co uz jsem tu parkrat psal. Na rozumnych kostkach je jasne pohodlnejsi 29" celopevnak nez 26" citlivy full. Srovnani pro stejne 2,25" plaste rozumne malo nafoukane.

      • plzakj  

        Dalsi perla BF. Na kostky jedine na fullu.

        • atomek  

          :) Nic takovýho se nesnažím tvrdit, moje chyba, pokud to tak vyznělo. Co se snažím říct je, že full je oproti ht pohodlnější jak v rychlebkách na walesu, tak i třeba na kostkách. Taky jsem jezdil po poli na favoritu, whistler na HT a rychlebky na trekingovým kole, ale už jsem asi starej a prostě mi ten full přijde pohodlnější. Samozřejmě, že se najdou lidi co jezdí všechno na ocelový ukrajině nebo to skáčou na freestyle, a já ten názor nikomu neberu, jen pokud bych si měl vybrat tak… Full :P

    • hmm  

      Full je jasně lepší protože máš menší šanci že píchneš zadní kolo to má na závodech fatální následky. Navíc mi vždy všichni ujížděli z kopce. To z fullem nehrozí je možné jet jak prase furt.

      • KAITEN  

        tim, ze jedes jako prase tak chranis zadni gumu, ty ses fakt guma

        • hmm  

          Znova si přečti co jsem napsal. Pak se nad tím zamysli a vyjde ti, že full chrání zadní gumu a tak můžeš jezdit i z kopce jako prase.

          • KAITEN  

            no tak nam tady napis jak tu gumu chrani. nic si cist nemusim a zamysli se spis ty

            • Lachtis  

              Asi má na mysli, že když vezmeš prasácky (bez nadlehčení/vys­kočení) zadek třeba přes nějakou hranu, teď plácnu, skočíš ze silnice na vyvýšený chodník, tak je velmi pravděpodobné, že si cvakneš. Shodou okolností se mi to jednou takto přesně stalo :-D.

              S fullem je riziko menší, ne nulové, ale menší. Přeci jen ta zadní stavba, jak dostane ránu, tak propruží a tím ulehčí ráfku (kolu) a tím se snižuje riziko cvaknutí/proražení pláště (duše)…

              • Barak  

                A že toho na závodech ze silnice na vyvýšený chodník člověk naskáče…

                • Lachtis  

                  říkám jen příklad :-) v terénu třeba vlítneš na větší kořen, nevim… Mno, ikdyž na KPŽ, tuším v Plzni je jedno místo, kde se jede po silnici a pak se přesně naskakovalo na nějaký chodníček či co… a pamatuji si, že pár borců tam cvaklo, takže i v závodech, to je reálné :-D

              • KAITEN  

                no prave, mel jsem pujcenyho FS epica na testovacce, tipek, klidne stim pras, tohle vyzehli vsechno, tak jsem zustal sedet na sedle, jeden koren a zadni karbonovej rafek sel do kopru. proste, kdyz jedes jako prase tak ti nepomuze nic je jenom otazka casu kdy to doprasis. A v porovnani s pevnakem jsem zase o moc rychlejsi nebyl, je ale fakt, ze s FS jsem byl daleko drzejsi.

                • les  

                  "tak jsem zustal sedet " Ještě že Ti neřekl abys skočil do studny. To snad není možný..

                  • KAITEN  

                    Bylo to usmevny, stalo se mi to na zacatku ery 29er, mel jsem vzdycky jenom HT a ke vsemu 26 palcu, ten prodejce jezdil za nama, porad pokrikoval, ze neni potreba jezdit ve stoje. tak jsem mu udelal radost :-)

                • krabica  

                  To musel být hodně velký křáp, karbonový ráfek toho snese dost: https://youtu.be/VfjjiHGuHoc :-)

                  • McBlacky  

                    kdo ví co měl za sebou. Vozím zatím první carbon set na bajku a celou sezonu to drží, že bych to šetřil pocit nemám.

                    • Rubi  

                      „stalo se mi to na zacatku ery 29er“ prvni rovaly pred 2013 praskaly dost…

                      • McBlacky  

                        Nj ale davali novy v reklamaci a jakmile zacali delat ten sirsi profil uzto bylo ok

                • hmm  

                  Prase ale musí vozit odolný vybavení

            • hmm  

              Když přijde nečekaný ostrý kámen či kořen tak já několikrát píchl. S fullem ne. Navíc jet jako prase znamená při hromadném startu kdy je cesta plná bikerů je předjíždět z kopce krajem cesty která je většinou plná překvapení.

    • McBlacky  

      Výhody HT končí u nižší váhy (1–1,5kg), levnějšího servisu (vejdeš se do +10t ročně proti HT) a nižší ceny (+30–40% proti HT)

      Na závody, a KPZ zvlášt, to chce dual lock nebo Epica a počítat s investicí 150+ aby to nebyl kompromis.

      • raw 4  

        Pekny…tak teď jsi ho dostal . :-)…jinak souhlas..

        • 2. Bóďa  

          Má v hledáčku kolo za 6000 Éček, tak nebude problém. :))

          • McBlacky  

            právě, ta 68čka není úplně levná, byt za ty prachy asi best buy. Já bych se tam jenom bál jestli to není už moc ultra light, přeci jen Cube to nebude mít tak protestovaný jako jiný značky

            • 2. Bóďa  

              Moc rád bych znal názor někoho tak zkušeného, nechceš se na něm projet? :)

              Jonti se svezl jen pár metrů v zázemí Úval, to si moc neužil… :(

              Carbon fully jim už léta drží, snad na té tradici nic nehodlají měnit.

            • čel.A  

              Proč myslíš? S carbonem pracuji mnoho let a nevím o problémech

              • 2. Bóďa  

                Asi jestli už není 9kg full moc očesaný na úkor pevnosti…

                • čel.A  

                  Tak lehké to je, ale C:68 dělají zase už nějaký pátek. Dávají to o na Stereo. Nebál bych se.

                  • 2. Bóďa  

                    Akorát u AMS je úplně přepracovaný rám…

                    • McBlacky  

                      prave, dal bych tomu chvili, bohuzel v cr jich bude tak 5 za rok jestli, takze reference male

                      • MatejHouska6  

                        Prave ze ta vaha me nadchla 9,7 kg pisou ofiko na strankach coz si myslim ze na fulla je super .. Vubec by me popravde nenapadlo uvazovat ze bych se bal toho ramu kvuli pevnosti aby to vydrzel … to by snad nemohli prodavat jako pomalu top kolo od nich … mam kolem 60 kg tak si rikam ze me to snad musi uvezt :D

                      • MatejHouska6  

                        Prave ze ta vaha me nadchla 9,7 kg pisou ofiko na strankach coz si myslim ze na fulla je super .. Vubec by me popravde nenapadlo uvazovat ze bych se bal toho ramu kvuli pevnosti aby to vydrzel … to by snad nemohli prodavat jako pomalu top kolo od nich … mam kolem 60 kg tak si rikam ze me to snad musi uvezt :D

                      • MatejHouska6  
                        Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
                      • tomxxx  

                        Hmotnost ocesali hlavne na osazeni. Je tam vse gramarina vcetne plastu, sedlo 100g a krabon rafky newman maj 300g kus. Zaplety vychazej pod 1300g s paskou. Pripocti k tomu, ze tam nedavaj tezkou rs1, ale foxu stepcast… Na ramu tolik neusetrili. Mel by mit pres 1500 bez tlumice. Bojim se spis zapletu, ale jsou tak lehke, protoze je to jen 22mm rafek.

                        Na tom kole uz se komponentove setrit gramy skoro nedaj v nejaky rozumny mire. Jen na sedlovce a riditkach…

                        Realna vaha 9,4g ve velikosti L bez pedalu, model 2017. 2018 bude tezsi o eagla.

                        • 2. Bóďa  

                          Záplety zatím drží. :) Bezduše, brzdy XTR a v L-ku bez pedálů těch 9 kg má. :D

                          • tomxxx  

                            Kolik vazis a jak moc tomu nakladas?

                            Jestli je to dokonce jen 9kg, tak super, videl sem navazene 20'.

                            • 2. Bóďa  

                              75 kg, snažím se opatrně. Ale bídná technika, takže někdy při závodě jak to přijde. :D

                              Uvidíme, co zimní Brdy. :)

    • cosmo  

      za to kolik do toho chces dat, bych pockal na modely 2018, znacky maji nove prepracovane geo a top modely jsou na karbonovych kolech…rozhod­ne fully

    • onuce  

      Full má jednu zcela zásadní nevýhodu. Totiž, že na rozdíl od HT, nelze ze sedla dosáhnout nohou na zem! To je v terénu při krizových situacích velice zlé. Full tak vlastně dokonce tímto ani nespadá do kategorie bezpečníků! Spíše patří již mezi vysoká kola.

      • xtonda  

        To jako že fully obecně mají šlapací střed výš nad zemí než HT?

      • Georrge  

        haha, dobrý vtip :D

      • Vilém  

        Tak to asi ne, pokud mas na HT dobre nastavenou vysku sedla.

        • onuce  

          Na HT mám nohy napnuté, však stačí kolo trochu naklonit a stojím nohou pevně na zemi.

      • nomecz  

        To cos napsal je totalni ptakovina, nelze takhle zobecnovat

        • onuce  

          Což snad existuje full, kde při správně natažených nohou pro šlapání lze dosáhnout ze sedla na zem? A odpovím si sám, ne! A to již z výše uvedeného principu. A ano, je to velmi nebezpečné. V terénu se cítím mnohem jistěji na HT.

          • allrose  

            Notvl

            Ty snad dosáhneš v sedle ht na zem? Jesti ano ,tak je něco špatně

            U fula mám teleskop a tam dosáhnu :D

            • onuce  

              Ano, stačí přirozený náklon kola.

              • 2. Bóďa  

                A to u fulla nedokážeš? :D :D

                • onuce  

                  Tam již jsem moc vysoko.

                  • Georrge  

                    tak se nakloň… víc…

                    • onuce  

                      To již není náklon, ale pád.

                      • 2. Bóďa  

                        Pak to chápu, mluvíš z vlastní zkušenosti.

                        Hodně ses uhodil?

                      • Georrge  

                        No musíš se u toho opřít o tu nohu, pak nespadneš. Taky pomáhá opřít se o špičku, není třeba opírat se celým chodidlem.

                        • onuce  

                          Jistě, takto lze v laboratorních podmínkách. Ne však při svízelné situaci a nenulové rychlosti.

                          • pepek  

                            pak ti pomůže jedině Se-Se-ho teleskopická sedlovka

                          • Georrge  

                            To jako ve svízelné situaci šoupeš nohama o zem? Asi jsem ještě nezažil svízelnou situaci kdy bych v nenulové rychlosti potřeboval dát nohu na zem a u toho seděl na sedle :) buď seskakuju ze sedla, nebo se maximálně opřu nohou o věci okolo, ale ne o zem…

                          • -b-n-x-  

                            Možná bys měl jezdit více ve svahu. Tam je ta jedna noha vždycky blíže k zemi. Nicméně je pak dobré „padat“ jen na správnou stranu.

                          • Barak  

                            Nikdo s tím nemá problém, jen onuce. To je nějaký divný.

          • Georrge  

            Jo tys to myslel vážně? Já myslel, že si jen děláš srandu… z jakéhokoli fullu jsem normálně došlápl na zem i při správně nastaveném posedu, člověk nesmí být lopata a jde to. Ano, na HT to jde snadněji, ale říct že to na fullu nejde, to je blbost. A v terénu jsem nikdy neměl problém se s fullem poskládat a nějak se opřít, došlápnout si nebo jinak zachránit situaci, a to už jsem se ocitl v hodně prekérních situacích, vždy se mi povedlo to ustát. A řekl bych i líp jak s HT, mít totiž HT, tak už mám rozmačkané vajca o horní rámovku :)

            • onuce  

              Ale to tedy máte na HT příliš velký rám!

              • Georrge  

                nope, u fullu mám horní rámovku níž, u sedlovky je pak vzpěra. U HT jsem měl rámovku výš při stejné velikosti rámu, takže větší riziko nabití kulí. Asi jsou i HTčka se sklopenou horní rámovkou, ale zas tak běžné to podle mě není.

                • MlokCZ  

                  To tak často bývá a i já níže píšu, že mám více místa nad horní rámovkou u fullu i přesto, že je to o chlup větší velikost a ještě má vyšší hlavu.

                  Onuce chce ale dosáhnout ze sedla a na to je fuk jaké je konstrukce horní rámovky. A samozřejmě je to naprostý nesmysl, ze sedla se při správně nastavené výšce na zem nedosáhne ani na HT, ani na fullu a většinou ani na silničce (i přesto, že tam bývá střed oproti bikům mírně níže – i ve srovnání zatížených kol se započteným sagem).

                  • onuce  

                    Sešlo se mi HT s fullem vedle sebe, a hned je krásně vidět o kolik je sedlo na fullu výše, při stejné délce sedlo – šlapka. Proto je full taková neohrabaná vysoká koza.

                    • p@X  

                      Říká Ti něco pojem SAG? Na svým fullu mnohem víc škrtám klikama jak na HT.

                      • Polka  

                        Se 175mm klikama? Tak to asi budeš mít zas někde něco špatně :-) Já si občas škrtl se 180mm na HT, ale na fullu ani prd, ani při úplně vypnutým brainu, kdy se to v terénu pěkně houpe.

                        Každopádně chápu co onuce řeší, mám to totiž taky tak. Při zachování stejné vzdálenosti sedla od středu je sedlo logicky výš kvůli vyššímu středu a hůř se nasedá/zesedá. Proto se přece nedává sedlo tak vysoko jako u HT a posed je tím i lehce turističtejší.

                        • Georrge  

                          Na fullu si škrtneš snáz. Jak přelítneš přes něco, kde ti to dost propruží, tak se klikama dostnaneš o dost níž než na HT a jsi tedy blíž nějakému kontaktu s terénem. Taky jsem si takhle párkrát škrtnul. Vliv má možná i to, že se přes nerovnosti s fullem pustíš víc agresivně, než na HT.

                          • MlokCZ  

                            Ono je to dané tím, co jezdí za fulla, tam to tak výrazné nebude. Když jsem ale jezdil jeden čas kombinaci 150mm zdvihu + střed hodně nízko (v rámci dané kategorie) + k tomu ještě stavba chodila velmi ochotně do zdvihu v prvních 2/3 zdvihu, tak už bylo třeba si na škrtání dávat extra pozor a i tak jsem párkrát nepěkně vzal pedálem o zem. To už byl i na můj vkus lehce přehnaný extrém v té kombinaci a to mám rád střed raději níže pro zlepšení zase jiných vlastností.

                        • novas752  

                          Tak ono se to da resit teleskopkou. :)

                        • MlokCZ  

                          Škrtání pedálem o zem u fullu se liší mezi jednotlivými fully hrozně moc. Jednak se mírně liší výška středu u jednotlivých fullu, ale k tomu to mnohem více ovlivní průběh zadní stavby a tlumiče.

                          A také to ovlivní zdvih. U nízkých zdvihů se to tolik nestává.

                          Ten rozdíl 5mm na klikách je oproti těm rozdílům mezi fully minimální. U fullu jsou rozdíly ve stylu, že ve stejné situaci když stavba někde propruží při šlapání trošku více může jít pedál na jednom kole klidně o 3–4cm níže než na jiném.

                          Jezdil jsem v rámci podobné kategorie (130–150mm zdvihu) jak fully, kde jsem si na škrtání o zem musel dávat velký pozor, tak fully, kde to skoro nehrozí a hlídat jsem to nemusel vůbec.

                          A to s tím sedlem moc nechápu? Ty snad nastavuješ na fullu sedlo schválně špatně (moc nízko)? Já tedy rozhodně ne, na fullu mám sedlo vysoko od středu na mm stejně jako na HTčku, pro ideální šlapání.

                          A pokud jde o výšku sedla od země na nezatíženém kole, tak na Epicu to nemůže být nic výrazného. Nevím co bys pak říkal na kole s výrazně vyšším zdvihem (kde výška nezatíženého středu dost narůstá).

                          Jenže zase se více vozí teleskopy + je se používá daleko více snížená horní rámovka.

                          • KAITEN  

                            tak ted nevim, zrovne me, co jsem jsem mel pujceneho epica, skrtnuti pedalu poslalo k zemi, bylo to v miste kde na svojem HT nemam zadnej problem

                            • pepek  

                              mě taky, docela to bolelo :-(

                            • MlokCZ  

                              Tak oproti HT to vždy bude o trošku horší. Zřejmě ale nemáš vůbec zkušenosti s fully. To kdybys zkusil projet nějaký ten trošku extrémnější případ co jsem popisoval, tak bys nejspíš škrtal pedálem o zem každých 10m…

                              • KAITEN  

                                no nemam, vzdycky si neco jenom pujcim, pokazde chrti full, chci si neco koupit, takze muzu posoudit jenom cannondale spesl a BMC. vetsinou se snazim si k tomu pujcit i HT ve stejne vybave, a jezdim ten samej okruh

                          • Polka  
                            • jo, Epic je takovej pevnejsi nizkozdvihovej, takze to bude asi tim ze neskrtam, ale p@x ma na tom zabakovi taky 100mm
                            • kvuli kolenum mam sedlo obecne o neco vys, davam ho zpravidla kdekoliv tak, abych v sedle dosahl spickama na zem a mel bych ho mit spravne jeste vys mozna, ale to prave nechci kvuli nasedani. Coz samozrejme u toho Epica bylo o neco horsi, protoze ten stred proste vys je, konkretne oproti HT stumpovi o 2,5cm presne v mym pripade. Ze zacatku jsem to sedlo prave o neco niz myslim mel, prave kvuli nasedani, ale pak jsem si uvedomil ze tim vlastne kurvim vzdalenost od stredu.
                            • normalne by mi to vubec nevadilo, ale pri orientaku musis dost casto u kontroly z kola/ze sedla a to je pak docela oproti HT opruz, to mam vyzkouseno. Nahopsavani zezadu jak na kona bohuzel nezvladam :-)
                            • teleskop bych asi neuzivil, zas takovy uplne prudky praseciny moc casto nejezdim
                            • MlokCZ  

                              Obecně o něco výš sedlo asi nemáš, z toho co píšeš mi přijde, že ho vozíš naopak hodně nízko. Při správně nastaveném sedle nemůžeš dosáhnout na zem (i když i tohle je do určité míry individuální). I když nevím jak moc se to liší s velikostí chodidla, tam to můžu posoudit jen pro 42 botu.

                              I mojí dceři (ještě ji není 5) jsem zase teď o víkendu zvedal sedlo jak roste, aby bylo akorát na šlapání a tedy zase už na zem téměř špičkou nedosáhne (dosáhne hodně propnutou a jen jednou, obě najednou nedá).

                              Máš ale hodně dlouhé nohy a k tomu „jen“ 180mm kliky (kdybys měl poměrově kliky jako mám já 175mm na moje 84,5cm nohy, tak bys měl kliky možná i 200mm), takže důsledkem bude, že i když dáš sedlo trochu níž, tak nebudeš mít problém s moc skrčenou nohou v horní úvrati.

                              Na fullu někdy nastupuju tak, že přendám nohu přes horní rámovku, jak je ještě výrazně níže než na HTčku. Tím pak je fuk, jak je vysoko sedlo od země. Střed mám výše o 3,5cm na aktuálním fullu oproti HTčku, takže to mám větší rozdíl než máš ty.

                              Pro představu jak vozím nastavené sedlo. Při testu šlapat patou (obě nohy patou), tak už o cca 1–2mm nedosáhnu na pedál ani zcela nataženou nohou (tzn. už se i s nataženou nohou začnu nepatrně přesýpat).

                              Sám teleskop také pořád nevozím a poslední co jsem koupil s kolem jsem prodal. Občas bych ho ocenil, ale pořád ne dostatečně na to jaké přináší nevýhody.

                              • KAITEN  

                                hele Mlohu, na jednom kole jsem mel nejakej nizkozdvihovej teleskop, nechci kecat jestli to 3–5 cm to nevim ale bylo to dobry

                                • MlokCZ  

                                  Každému co mu vyhovuje. Já jsem teleskop už vozil a to v době, kdy ještě nebyl vůbec moc rozšířený. Takže jsem si vyzkoušel jaký to pro mě má přínos.

                                  Kdybych bydlel v horách, tak ho vozit budu taky, takhle u mě pořád převažují nevýhody. A nejde teď jen o to, že se pořád často se.ou, ale jsem i hodně citlivý na nevýhody, které třeba někomu nevadí vůbec.

                                  Jsem hodně citlivý na přesné nastavení výšky sedla (poznám i když mám na jednom kole o 2mm jinak než na druhém a vadí mi to) a třeba Reverb a zajíždění o 1–2mm je téměř běžná věc. Vakl mi taky vadí.

                                  A to mám na fullu vedení k teleskopu vnitřkem.

                                  • onuce  

                                    Moc děkuji. Uvažoval jsem o teleskopické sedlovce, však teď vím, že by zas přišlo jen rozčarování.

                                    • McBlacky  

                                      vidíš to moc černě. KS, Giant, Spešl a další problémy se zajížděním nemají (pokud nejsou uplne rozjebaný a to pak bude zajedou uplne, nebo nedrží pozice). Každá má vetší nebo menší vakl do strany, při jízdě si toho ale nevšimneš.

                                      Celkově to je super vec, pokud nekde chce jezdit větší sklony nebo větší palbu.

                                      • KAITEN  

                                        no me spis vadilo, ze kdyz jsem byl ze sedla tak mi pripdalo, zeto vydava nejaky zvuky, moje kolo je naprosto tichy, tak meto zaujalo hned

                              • Polka  

                                Sedlo na epicovi ted rozhodne nizko nemam, klidne to vyfotim :-) Kliky 180mm uz nemam nikde, vsude 175. Zasadni duvod pro nastupovani je to mezi temi kontrolami v tempu, kdy jedes na cas…pri normalni jizde kdy nezesedas je to samozrejme uplne fuk.

                            • KAITEN  

                              jezisi jak muzete mit nastaveny sedlo jinak na HT a jinak na FULLu.

                              • Polka  

                                To pisu kde proboha? Psal jsem, ze jsem to tak mel JEN na zacatku prave kvuli tomu nasedani, zadnou zkusenost s fullem jsem tehdy nemel. Ted to mam naopak opacne vys asi o 0,5cm oproti HT, ale zas uplne z jinyho duvodu.

                              • McBlacky  

                                výška by měla být stejná, ale sklon a předozadní pozice se liší dle geo a zaměření kola

                                • MlokCZ  

                                  Když srovnám sklon i předozadní pozici na zatíženém kole, tak mám na fullu i HTčku stejně. Mám ale i stejný posed. Kdybych neměl, tak na sportovnějším posedu bych měl sedlo o trochu více vepředu oproti středu. A sklon bych na sportovnějším posedu měl také špičkou mírně více dolu.

                                  • McBlacky  

                                    ten rozdíl pak je větší pokud máš třeba kola xc 100mm a AM 150/150

                                • KAITEN  

                                  mam udelanej ten posed bodyfit nebo jak se to jmenuje, jde v podstate o 3D trojuhelnik, ten potom nastavuju stejne. sedlo pouzivam svoje abych to mej lednoduzsi

                    • MlokCZ  

                      A ty si ta kola jen prohlížíš a nejezdíš na nich? Protože při jízdě až to zatížíš, tak půjde to sedlo u fulla dolu a žádná vysoká koza to nebude.

                      • onuce  

                        To je pravda, samozřejmě. Jen při sestupování se nadlehčí a pak musím seskakovat před sedlo. Jak je tedy možné, že v terénu se mi dnes jelo lépe i na 26 horáku za pět tisíc z Decathlonu, než na tomto celopéru?

                        • onuce  

                          Když tedy pominu citlivou a příjemnou, pružinovou, vidlici, byť no name. Ale ve srovnání se Suntour vzduchovou je stokrát lepší.

                        • MlokCZ  

                          To netuším, já na tvojich kolech nejel a neznám ani jedno, takže k tomu nelze nic psát.

                        • McBlacky  

                          možná by nebylo špatný naučit se jezdit na kole a manipulovat s ním. Trochu vodítko muže být, že pokud to myslíš vážně, tak jsi jediný, kdo takový píčoviny tady v takovém rozsahu řeší. Mě by to třeba vůbec nenapadlo, beru to analogicky k tomu jak se leze do ruzných aut. Taky je rozdíl mezi sportákem a SUV

                          radši nezkoušej odrážedlo, na to se nasedá ještě líp než na HT :)

                    • Georrge  

                      Chápu co chceš dokázat, ale ty kola jsou nakloněné, takže ty rozdíly nejsou reálné, jsou zkreslené. Kola postav co nejvíc kolmo a změř metrem vzdálenost od země po vršek sedla a porovnej hodnoty, to je relevantnější údaj. Ale jak už tu zaznělo, když na to sedneš tak hned bude všechno jinak, protože sag…

          • nomecz  

            Pokud mas spravne nastaveny posez tak jak na HT tak na Fullu nemuzes dosahnout na zem bez toho aby ses vyrazne posunul na jednu stranu .

            Pokud ano tak je neco spatne.

            Co se tyka toho ze se citis v terenu bezpecneji na HT nez na Fullu tak k tomu akorat muzu rict to ze sis koupil nejspis kolo v nevnodne velikosti nebo totalne nevhodne na dany teren nebo ses proste zvyklej ze se kolo x let chova nejak a na full si musis zvyknout …

            • onuce  

              Ano, zvykám si. Jen ta nutnost seskočení mě nutí jezdit s fullem velice opatrně.

              • LM  

                Tak si před delší jízdou z kopce dej sedlo trochu níž. Rychloupínák tam máš…

                • onuce  

                  Ano, s tím počítám. A až vyřeším přední vidlici a brzdy, tak se asi porozhlédnu po teleskopici.

              • novas752  

                Tak neseskakuj, trenuj stabilitu a budes schopnej v krizovkach uplne zastavit a nekolik vterin stat v pedalech bez slapnuti na zem. To je o dost bezpecnejsi nez „panackovat“ na nejakym srazu apod.

                • onuce  

                  A až ty vteřiny uplynou?

                  • novas752  

                    Tak už máš najitou stopu kudy budeš pokračovat a nebo místo kam bezpečně došlápneš s vykloněním (obyčejně na stranu výše po svahu).

                    A nevim jak ty, ale já jezdim v technických sekcích kromě výjezdů se sedlem dole a hlavně nesedim, ale stojim = že ze sedla nedošlápnu pod sebe na zem mě vůbec nezajímá.

                  • LM  

                    Tak buď vymyslíš co dál nebo alespoň budeš vědět kam dát nohu na zem :-).

              • -b-n-x-  

                Možná by ještě pomohlo, kdybys na kole vozil lyžařské hole. To bys ani nepotřeboval dosáhnout nohou na zem.

                • Breakpain  

                  Jo, to dava smysl… Mozna bych volil trekove teleskopicke hole a dle profiu trati upravil delku.

                  Hlasuji pro toto reseni.

          • novas752  

            A existuje takove HT, kde se spravne nastavenym sedlem dosahnes na zem celou nohou bez vykloneni nebo sesednuti? Neexistuje! Ani na silnicce, kde neni zdvih ani vepredu a stredove slozeni je tedy nejniz se tak dosahnout neda!

            A ne, neni to nebezpecne, v terenu je vzdy mnohem bezpecnejsi bud vubec nezastavovat nebo se i s kolem vyklonit na bezpecnou stranu, nez slapnout kamsi pod sebe presne mezi predni a zadni kolo a zritit se na nahodnou stranu.

            • onuce  

              Vida, to je důvod k zamyšlení. Na HT se mi skutečně stalo, že jsem se zřítil na opačnou stranu, než jsem byl zapřen.

      • Strakááč  

        Kokotina… te zabijou ty tri centaky ne ??

        • onuce  

          Ano, mohou mě zabít, pokud nešťastně padnu. A je to myslím více, než tři.

        • MlokCZ  

          Ty máš fulla, který po nasednutí má střed o 3cm výše než HTčko? Jestli jo, tak to musí být nějaký koza speciál.

          Různé modely kol mají středy vysoko různě. U fullů ale přesto bývá střed po nasednutí (po započtení sagů) ± stejně vysoko jako na HTčku. A odlišnosti jsou už dané jen konkrétními modely.

          Aktuálně vozím:

          • 29" HT s BB drop 60mm, po sagu je to cca 65mm (přefoukaná Reba s malým sagem, v případě Epixona to vyjde ± stejně, sag na něm mám sice znatelně větší, ale také je zase o cca 1cm delší, takže se to srovná)
          • 29" 130mm full s BB drop 30mm, po sagu také cca 65mm (větší sag na tlumiči s EVOL komorou + na vidlici také ne tak malý sag)

          pláště vozím k tomu stejně vysoké, takže ty to nijak neovlivní

          V minulosti jsem měl i jeden čas situaci, kdy na fullu byl střed po nasednutí o pár mm níže než na HT.

          Celé je to ale samozřejmě kokotina. Při vhodně nastavené výšce sedla nedosáhnu ze sedla (což se onuce snaží) na zem ani na fullu, ani na HT.

          A když se sleze ze sedla (což každý normální jezdec udělá), tak už je to často lepší na fullu, kde se více používají více snížené horní rámovky a je tam více místa. Fulla mám 46cm vysokou sedlovku, na HT 44cm (a k tomu na fullu ještě vyšší hlavu) a na nezatíženém (když už slezu) mám na fullu pořád o malý chlup více místa nad horní rámovkou díky jejímu snížení.

          • McBlacky  

            že se snažíš odpovídat takovýmu trollovi :/

          • onuce  

            Děkuji. No, psal jsem ze svojí praxe… Apropo, jak na kolo nasedáte? Přehozením nohy přes sedlo, či překročením rámu mezi sedlem a řidítky.

            • nomecz  

              https://youtu.be/P7RB7Q7Hqjg?t=21

              na sedlo jedině takto !!!

            • Breakpain  

              Tak, jak je to pohodlne … Pres sedlo je to nejsnazsi … Kolo das do uhlu 30° s podkladem. Mensi uhel znamena pad a vetsi narazeni kouli, doporucuju odmerit a vozit pomocny provazek na sedle, ktery se pri nakloneni kola na 30° dotkne zeme.

            • novas752  

              Jak kdy jak kde.

              Když ke kolu jen přijdu a nesadnu, většinou zezadu. Když ke kolu přijdu a ještě něco dělám (zapínám tachometr, čučim na mobilu do mapy), hodim nohu před sedlem, a ve stoje (na zemi) si to zapínám/hledám a pak se trochu vyklonim nebo a nasednu.

              I v těhle situacích ta stabilita docela pomůže – s jistotou se rozjedeš od nuly aniž bys kličkoval přes celou cestu a nemusíš se ani rozbíhat vedle kola jak to dělaj některý lidi. :)

            • Georrge  

              Tak i tak… jak kdy prostě, v terénu překročení rámu, noha na pedál, šlápnu a nasednu, takové nejjistější. Na asfaltu klidně naskakuju, po dopadu nohy na pedály a jedem :)

              • onuce  

                Nějak si nedokáži představit to naskočení…

                • Georrge  

                  chytneš rodla, jednu nohu vyšvihneš do vzduchu, abys jí přehodil přes sedlo, druhou nohou se odrazíš od země, dopadneš prdelí na sedlo, nohy dáš na pedály a jedeš :)

                  • onuce  

                    Tedy! Není to zbytečně destruktivní pro kolo? Já tedy zásadně již nalezlý nastavím šlapku do správného úhlu a šlápnutím se rozjedu. Nicméně dnes jsem začal při nastupování přes rám kolo více naklánět a jsem nadšen. Stejně ale opatřím horní rámovou trubku nějakým návlekem proti okopu.

                    • novas752  

                      Ani ne. Odpružení nedostane ránu zespoda ale zeshora, což je to samé. Když s celym kolem skočíš třeba z obrubníku, rána to je větší.

                    • Georrge  

                      Není :) zvlášť pokud máš fulla. Na HT by to bylo spíš destruktivní pro tvou prdel :D a pro sedlovku možná… když jedeš terénem a sedíš v sedle, tak to občas dostává mnohem větší prdy, ale to kolo je na to stavěné. Můžeš si zkusit jak moc ti u toho propruží kolo (kroužek na tlumiči), podle mě to moc hluboko nepošleš.

                  • onuce  

                    Jen tak pro zajímavost… Vzpomínám, že za nás byl učebnicový, a kupodivu i velice rozšířený, způsob rozjetí na kole takový, že se stálo vedle bicyklu jednou nohou na šlapce, druhou se odrážením ala koloběžka uvedlo vše do pohybu, a pak se speciálním švihem odráživá noha přehodila přes sedlo a bylo. Nikdy jsem se to nenaučil.

                    • novas752  

                      Ja taky ne. Zvlast s naslapama to moc nejde. :) Nechapu jak to nekteri zejmena rekreacni starsi cykliste dovedou. Bez kola vhodi pomalu o holi, ale kolo jednou nohou roztlacej jak boby na olympiade. :)

                      • KAITEN  

                        si delate srandu, zeto nedokazete :-) zejo?

                        • novas752  

                          No dokazu ale prijde mi to mnohem nepohodlnejsi a nebezpecnejsi nez si normalbe sednout a rozjet se slapanim.

                          A s trochou stesti se zritim pri prehazovani nohy nastranu. :)

                          Ono to asi pochazi z doby predprehazovackove, kdy rozjet se na tom celkem tezkem prevkdu bylo mnohem obtiznejsi nez dnes na spravnem.

                          • pepek  

                            u nás na vsi to zvládaly všechny staré babky, jedoucí do kravína i košíkem na rodlech a v široké sukni, musíš potrénovat

                            • Georrge  

                              zas ty gymnastky nepřeceňuj, báby co takhle nasedají mají horní rámovku ve stylu babského kola :)

                              • RomanH  

                                A co Ti to pomuze, kdyz tu nohu tahas pres zadni kolo ?

                                • Georrge  

                                  no protože to pak netahají přes zadní kolo, ale před sedlem… teda aspoň ty co jezdí u nás

                          • RomanH  

                            Tak to koukam. Ja tak naopak nasedam v 90%, navic jen s jednim odrazem ci prislapnutim.

                            • onuce  

                              No ale hlavně také musí ohromně trpět rám na krut, i klika, když se stojí celou vahou na jedné šlapce a ještě se tam poskakuje v rytmu odrážení.

                              • RomanH  

                                V terenu to dostava podstatne vetsi zahul ;-)

                              • -b-n-x-  

                                Však to taky zvládají jen ty staré poctivé bicykly. Dnešní by se hned rozsypaly :-)

                        • lukas aka mitro  

                          to vis…agenti mlicnaci:)

                          • KAITEN  

                            normalne je nad moje chapani resit jak nesednout na kolo

                            • Lišák  

                              Někdo to občas řeší, ale většinou jsou to děcka kolem tří let.

                              • McBlacky  

                                nebo když jsi úplně na plech. To je pak nejjistější položit na zem, rozkročit se přes kolo a to pak zvednout :)

                      • onuce  

                        Nakonec jsem rád, že jsem se to nikdy nenaučil, vypadal bych teď jako dědek! A hned mě napadá, že je třeba upravit známé… prostě: Co se v mládí naučíš, to ve stáří vypadá trapně.

    • Radonrider  

      imo..jestli do toho jdes s takovymhle rozpoctem, tak bych to rozdelil na petiny a za 3/5 koupil fulla a za 2/5 HT

      full za cca 75k a HT za cca 55k budou oba kvalitni stroje co ti nejaky ten patek vydrzi a muzes to menit podle nalady/terenu do kteryho jedes…

    • MrtweyUbrus  

      Za tyhle kačky bych vzal určitě fulla, tip na jedno moc pěkný a neokoukaný kolo

      http://www.albie.cz/…bea-oiz-m30/

    • onuce  

      A zneužiji tohoto tématu… lépe snad, než zakládat nové… Prostě vůbec jsem nepochopil systém zavěšení zadního kola a tlumiče u mého fulla, viz foto. Proč tak složitě? Co to má za význam? Děkuji.

      • novas752  

        Aby to líp chodilo. Zadní stavba musí být co nejcitlivější, zároveň se nesmí příliš propadat do zdvihu a chodit po dorazech a ještě k tomu musí být co nejméně ovlivňovaná šlapáním nebo nešlapáním (jak se příliš nehoupat, tak se naopak úplně nezamykat) a stejně tak brzděním (některé hlavně starší systémy) se vlivem brzdění buď zamknou nebo se zmáčkonou do zdvihu nebo naopak vyjedou ze ze zdvihu.

        No a aby to fungovalo, vymýšlejí se různé konstrukce (které jsou různě patentované) a tak se vymýšlí další a další konstrukce.

        Tady to je vcelku jednoduché – pevný hlavní trojúhelník i zadní stavba pospojovaný dvěma vahadly a tlumič je uchycen z obou stran ve vahadlech.

        Jestli tomu chceš porozumět hlouběji, pro začátek koukni třeba na tenhle seznam videí .

        • onuce  

          Moc děkuji, jdu juknout. Jsem zvědav.

          • onuce  

            V rychlosti jsem jukl zatím na pár videí a zajímavé. Začíná ale pršet, tak porazím dál… Nicméně svůj systém zavěšení jsem tam zatím neobjevil. Je dobrý, nebo špatný, ve srovnání s jinými? Dík.

            • novas752  

              Ani neobjevíš, mám pocit, že tam neni. Jaký je netušim, nikdy jsem na tomhle rámu nejel. A pak taky definuj „dobrý“ – pro každého dobrý znamená něco trochu jiného.

            • Georrge  

              Řekl bych že vyloženě špatný systém už dneska nemá žádný kvalitní výrobce (pomineme tesko kola a podobný bordel). Jednotlivé systémy se liší, ale každému vyhovuje něco jiného, takže se blbě říká jestli je dobrý nebo špatný. Tahá tě za kliky? Chová se divně při brždění? Houpe se přehnaně při šlapání? Chodíš často po dorazech? Pokud jsi na všechno odpověděl ne, tak je to dobrý systém a pokud se ti na něm dobře jezdí, tak nemáš co řešit.

              A k tomu proč je tak složitý – on zas tak složitý není, prostě musíš do určitých míst umístit čepy, aby se to dobře chovalo na brzdě a při šlapání, pak musíš použít správné úhly a poměry přepákování u tlumiče a vahadla aby byl průběh chodu optimální (tady záleží co výrobce považuje za optimální) no a to celé musíš nějak zakomponovat do rámu, aby to bylo lehké, odolné, mělo to dobrou tuhost a nenarušoval jsi cizí patent. Složité to začíná být u virtuálních systémů :)

              • krabica  

                Však on má virtuál… :-)

                • Georrge  

                  aha :D dneska jsem nějaký nevšímavý…

                • onuce  

                  Co je to prosím virtuál? Děkuji.

                  • alo  

                    nevíme jistě, ale všeobecně se dá říci, že něco jako mezi kozy-)

                  • Georrge  

                    U jednoduchého odpružení (jednočep) se zadní kolo otáčí při pružení okolo čepu, v kterém je zadní stavba pevně spojena s rámem (hlavní čep dole u klik). U čtyřčepu to +/- platí taky, že se zadní kolo otáčí okolo hlavního čepu dole u klik. U virtuálu se ale zadní kolo neotáčí okolo hlavního čepu, dokonce se neotáčí okolo žádného pevného bodu. Tím, že je ve spodním rameni další malé vahadlo, dochází při pružení k posunování onoho bodu, kolem kterého se zadní kolo při pružení otáčí, takže jeho poloha se mění, ten bod fyzicky na kole neexistuje (není to žádný čep nebo jiná otočná věc) a proto se mu říká virtuální. Zároveň díky tomu přidanému vahadlu dochází ke změně délky zadní stavby (osa klik – osa zadního kola). Díky tomu všemu lze u zadní stavby docílit větších změn v geometrii během pružení, takže lze lépe nastavit její chování jak z pohledu chodu, tak i eliminování negativních vlastností. Prostě to dává konstruktérům větší prostor jak zadní stavbu nastavit. Ale je to samozřejmě náročnější na vymyšlení a odladění.

                    • onuce  

                      Děkuji. Asi rozumím. Prostě to umožňuje odskok zadního kola ve směru přicházejících nárazů. Asi jako odpružená sedlovka s paralelgramem je lepši z tohoto pohledu než teleskopická.

                      • Dazz  

                        „sedlovka s paralelgramem je lepši z tohoto pohledu než teleskopická“

                        tohle přece nelze srovnat ;-)

                        • onuce  

                          Samozřejmě, tam je ten rozdíl vesmírný.

                          • novas752  

                            Hlavne ma kazda jinou funkci. Odpruzena je pro lenochy kteri musi sedet porad. Teleskopicka slouzi ke snizeni sedla aby bylo v technickem sjezdu vice mista pro manevrovani ve stoje.

                            • onuce  

                              Aj, toť nedorozumění! Myslel jsem odpruženou teleskopickou, ne stavitelnou teleskopickou. Samozřejmě.

                            • Lišák  

                              Skoro bych řekl, že onuce srovnával paralelogramovou a teleskopickou odpruženou sedlovku.

                      • onuce  

                        Je to tak, ověřil jsem si to zatěžováním. Zadní kolo se vzdaluje od středu, což je ideální.

              • onuce  

                Děkuji. A ano, ne!

            • xtonda  

              Zrovna před třemi dny vyšel zajímavý článek na bikeradar http://www.bikeradar.com/…stems-50849/

              BTW proč si bral Reyon a ne Tyke? Mě se na tom systému Reyonu nelíbí, jak ten tlumič jde skrz sedlovou trubku až k zadnímu kolu a všechen bordel ze zadního kola končí na tlumiči.

              • onuce  

                Děkuji, juknu. Jinak já si nic nevybíral, šel jsem se juknout do krámku, kde jsem kdys kupoval Meridu a tohle tam prostě měli, tak jsem neodolal vyzkoušet fulla a přitom za pár kaček.

                • Dazz  

                  Onuce ty jsi při svém věku asi docela ranař a trumbelín :-)))

                  • onuce  

                    Já jsem hlavně úplně a zcela sám. Nemá mě kdo poradit, či usměrnit. Tak jednám intuitivně. Zas ale o mně nikdo nemůže říci, že bych byl váhavý střelec.

                    • plzakj  

                      Od toho mas BF ;-)

                      • onuce  

                        Děkuji.

                        • Dazz  

                          Onuce … mi taky nemá kdo poradit, stačí číst na fóru, googlit a trošku u toho přemýšlet ;-)

                          Když jsem se díval na tvůj posed tak se nedivím, že máš na celopéru z kopce strach,

                          to já bych měl taky :-D

                          • onuce  

                            Co mám prosím na posedu špatně? Děkuji.

                            • Dazz  

                              Posed v kolech cca ok, posed foto tady s tím epesním představcem je na ho …

                              Hoď si to do nějakého vlákna o posedu ať se to tu nezasírá a mrkni na fotky full kol ve fóru ;-)

      • puka  

        Příště vem Olpran laser. Ten je jednoduchý a dokonce i levný :)

      • TeryPV  

        Tak to je teda kousek :D :D :D

    • hmm  

      Pokud na fullovi vše zamču tak mám pocit že kolo se chová zcela nepřirozeně. Proto pevňáka už nikdy. Lepší nadutá koza než pěknej pevňák. A škrtàní šlapátkem o zem jsem měl na každém kole, je třeba na to dávat pozor.

      • McBlacky  

        protože zamykáš v horní poloze a pak je to vratký a taky se ti změní vnímání jak šlapeš když střídáš zamčeno/nezamčeno.

        Na pevnáku se šlape pocitově jinak než i na komplet zamčeným fullu.