• tele

    Ahojte, chcel by som sa opytat ci je podla vas dolezite kde je tazisko na cestnom bicykli. Cital som nieco uz, ale podla toho ako sa vacsinou stavaju ramy to vyzera, ze to nie je dolezite, teda minimalne pre vyrobcov.

    Ked si pozriem geometrie roznych velkosti ramov, je takmer jedno o aku geometriu sa jedna, vzdy mi vychadza cim vacsi ram, tym je tazisko viac vzadu. Tak napr. dlzka zadnej stavby sa vobec nemeni alebo meni len minimalne, uhol sedlovej trubky sa znizuje-sedlo je viac vzadu a riadidla su viac menej tiez viac vzvadu, aj napriek tomu ze sa uhol zvacsuje ale zase su vyssie tak su viac vzadu a dlzka predstavca je viac-menej rovnaka pre vsetky velkosti, najma teraz, ked je popularne medzi vyrobcami stack:reach ratio.

    Este nemozem zabudnut, ze dlzka zadnej stavby sa takmer nemeni ale front-center sa dost vyrazne meni a vlastne iba front-center zvacsuje razvor. Tak to tiez potvrdzuje to, o com rozpravam.

    Mne vyplyva, ze ak by to bolo dolezite, tak najvacsi vplyv by mal predlzenie zadnej stavby.

    Dakujem za vase nazory.

    0 0
    • tromboonen  

      Ufff, citime s Tebou..

      Jestli chces vedet neco o tom jaky vliv maj jednotlive parametry geometrie, zkus treba tohle: http://cyclingtips.com.au/…ke-handling/

      0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      … a když náhodou žádný problém není, tak si nějaký vytvoříme, že. Pokud bys na tom kole jezdil a planě nefantazíroval, nevynechal bys zcela zásadní parametr pro umístění těžiště jezdce, kterým je výška řídítek, resp. jejich drop oproti sedlu.

      1. Samozřejmě, že se sedlový úhel mění, jinak by dlouháni potřebovali sedlovky s offsetem 50 a více milimetrů, aby dostali špičku sedla předozadně na to správné místo.
      2. Že se nemění délka zadní stavby (nebo jen málo u jednoho modelu) bude záležitost jak konstrukce a zjednodušení výroby modelové řady, tak i faktu, že pokud chceš stabilní kolo, nebudeš si kupovat obratný závodní speciál s krátkou zadní stavbou a rovnou sáhneš po něčem se stavbou delší. Resp. na závodních kolech asi platí, že čím kratší, tím lepší – viz následující bod.
      3. Rozvor je IMHO dán hlavně nějakou maximální přípustnou hodnotou toe_overlap, nedá se zmenšovat donekonečna. Máme doma jeden hodně malý ‚turistický‘ rám, který nemá t_o téměř žádnou, ale zato má relativně dlouhou zadní stavbu, kolo je vyvážené a stabilní. A podobně dlouhý rám s velkým t_o a kratičkou zadní stavbou závodního střihu, obratné, ale spíš pro zkušenějšího jezdce, nemá rádo zbrklosti (posuzováno s podobnou délkou představce). Obojí je jezditelné. Rozvor se také donekonečna zvětšovat nedá, pak už by se na kole nedalo plynule a bezpečně zatáčet v některých rychlostech ani náklonem, ani jeho kombinací zatočením řídítky – viz třeba motorky enduro → silnice → chopper → dragster.
      4. Délka představce a výška řídítek má pro mě pocitově větší vliv na stabilitu a těžiště, než délka zadní stavby. Umístěním řídítek se velmi výrazně mění možnost až nutnost zatěžovat řídítka – tedy posunovat těžiště dopředu.
      5. Máš k dispozici nějaké souhrnné antropometrické tabulky a nejlépe i měření zatížení kol při jízdě, že tvrdíš, že větší jezdci mají těžiště víc vzadu? Jak by potom fungovaly fully, které jsou už z principu na vyvážení celkem citlivé.
      0 0
    • tele  

      @Krab a To si nepochopil, ja som povedal sedlovy uhol ale prakticky ide o to ze dlhsi pretekar ma sedlo viac vzadu ale riadidla su cca. v tom istom mieste pri vsetkych velkostiach.

      A este c pre jedneho je to mozno nepredsavitelne a mysli si, ze predstavec je to dolezite ale keby mohol si byt inak vysoky potom by si mozno poznal, ze ked mas 160 cm a 190 cm tak je v tom ovladani uplny rozdiel. Ramy su v jednej velkosti skoro rovnake-razvor skoro rovanky atd. Preto iba povies predstavec plus vyska, ze robi rozdiel.

      Urcite nepisem odveci a ak podla teba ano, tak nikto ta nenuti reagovat.

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Takže jinak. Jsem o 15 cm vyšší své manželky, ale z toho připadá 10 cm inseam. Něco málo z rozdílu připadne na mou makovici a držák pod ní, reálně tedy řeším cca 4 cm, posun těžiště vpřed by stačil max o 2 cm. Z různých důvodů jezdíme podobně dlouhé rámy, jen já mám delší představec a větší drop. Kdyby měla žena kolo mých proporcí (jen náležitě zmenšené), byl bych už nějaký ten rok vdovcem.

        Zeptej se nejlépe někoho, kdo má časovkový speciál na těžiště vepředu, co Ti o tom pěkného řekne. Pokud máš pocit, že potřebuješ být víc vepředu, kup si o číslo menší rám, s nízkou hlavou, k tomu dlouhý představec. A nemáš co řešit. Nikoho jiného takové pytloviny evidentně netrápí. Na dlouhém kole s těžištěm vepředu se totiž nedá kloudně v rychlosti projet zatáčka z kopce.

        0 0
        • Hroch obojzhivelnyj  

          Myslis ze je tele Adam Hansen?

          http://cyclingtips.com.au/…pro-peloton/ , hned to prvni.

          0 0
          • Yura  

            Uplne mimo moje chapani, jak na tomhle muze sedet třeba 6 hodin. :D Btw zajímalo by me, jestli u toho jeho posedu plati ta poucka koleno-stred pedalu při vodorovne poloze klik…

            0 0
        • tele  

          Dakujem. Ja osobne neriesim problem, ze by som chcel by viac vpredu. Ale to vypliva z toho, ze som nizsi plus ako si spominal nemam riadidla vysoko. Ja iba hovorim, ze taky 200 cm cyklista, s tym ze sedi viac vzadu, ma rovnako dlhu zadnu stavbu a riadidla asi tak vpredu ako ja ale ma dlhsi fron center. Tak z toho mi to vypliva, ze je to uple ine a ze ci by to vyrobcovia nemali riesit najma tym proporcnym predlzenim zadnej stavby u vacsich ramov.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.