• cespa

    Zdravím, nemáte zkušenost s naměřenou hodnotou VO2max u hodinek Garmin ??? Dá se jí věřit??? Mám FR920XT a po několika bězích ( dohromady přez 100km) se hodnota ustálila na 56ml/min, což je skoro maximum dle Garmin tabulek, před rokem na zátěžáku mi naměřili 5365ml/min a to je jen lepší průmer… Díky za vaše postřehy.

    • dr nick riviera  

      Ahoj, číslu se věřit nedá, možná trendu..

    • jeffino  

      jinou vomax bude mít 2m 100kg veslař a jinou 50kg maratonec a neznamená to, že ten s vyšším číslem je na tom líp, tyhle data z hodinek beru s rezervou je to podobný jako např. recovery time.

    • jecnak  

      Neda, vzdyt si to ty hodinky cucaji z prstu.

    • Nikovlas  

      Předpokládám, že ta cca 100× menší hodnota je vztažena na 1 kg váhy, zatímco ta v řádech tisíců se vztahuje na celé tělo… Ty hodinky to odhadujou, ale řádově by se mohly trefovat…

      • pelhrimov  

        Aby jsi se trefil řádově, tak nepotřebuješ hodinky, už z dálky je vidět, že Tvoje VOmax je 65 ml kg / min :)

        • pelhrimov  

          Už to zde zaznělo mnohokrát, výkon, spotřebu energie, hodnotu VO2max, … hodinky jen ODHADUJÍ, protože to zmeřit pro konkrétního jedince nemohou. V případě VO2max se musí analyzovat vydechovaný vzduch při zátěži, pak teprve můžeš zjistit tu spotřebu kyslíku. Nebo si tu hodnotu nadefinuješ jinak a budeš třeba měřit množství kyslíku někde v těle a to hodinky nedělají. To samé je spotřeba energie. Výkon je práce za čas a hodinky akorát změří ten čas, takže k výpočtu jim minimálně jěště jedna veličina chybí. Ještě k předchozímu v tom rozměru mi chybí lomítko je to ml na kg za minutu

    • René Kolísko  

      Na profi spiroergometrii mi naměřili 54,4 ml/kg VO2 Max. O měsíc později mi to Garmin Fenix 2 spočítaly na 52. Takže já tomu zhruba věřím.

      • pelhrimov  

        Jasně, že „zhruba“ tomu věřit můžeš, většina treninkových metod je založena na empirických vzorcích. Těch 12 minut, které děti běhají ve škole, vzniklo tak, že se v laboratoři přesně měřila spotřeba kyslíku, pak se nastavily nějaké zóny. A na konec, aby to šlo měřit na hřišti, tak se to přepočítalo na ty uběhnuté metry. Prostě se postavil nějaký vzoreček, který lze s přijatelnou přesností použít na celou skupinu jedinců (např. kluci, holky ve věku NN-MM let). To jak k nějaké naměřené křivce (závislosti) vymyslet funkci (vzoreček), tak to řeší numerická matematika :)

        • Nikovlas  

          Hlavně jak už psal dr riviera – to, co z těch hodinek leze užitečného, je ten trend. Můžeš stejnou trať běhat stejně rychle, ale na základě rozdílné tepovky to vyhodnotí různě VO2max – obě hodnoty jsou nepřesné, ale vztah mezi nimi může sloužit jako určitý ukazatel aktuální kondice.

        • pelhrimov  

          Teď trošku odbočím, jak s tím číslem hodláš naložit? Zrovna toto je věc, která je z velké části vrozená. Jak poznáš, když Ti hodinky ukáží vyšší hodnotu než těch 53, jestli došlo ke změnám přímo v tkáních nebo jestli jsi jen zlepšil techniku jízdy, napumpoval více gumy a spotřeba kyslíku je stále nízká i přes vyšší rychlost. To je ten moment, kdy hodinky selžou. Krásně je to vidět na Strava.com, když srovnám vypočtené hodnoty watů do kopce nějakého turisty, profíka s watmetrem a holky amatérky bez watmetru, která na kole závodí, Dopadne to tak, že ta holka má relativně děsně vysoké vypočtené waty ve srovnání s tím profíkem, skoro se mu vyrovná. Je to proto, že profík to má změřené relativně poctivě watmetrem. Ta holka, jak je velice dobře trénovaná a umí šlapat a rozvrhnout si sily, ..... tak na ní nefunguje ten jinak „přesný“ vzorec pro běžnou populaci, ukáže jí to třeba ke 400W, což je pro „dobře trénovanou čtyřicítku“, nedosažitelná hodnota na delším úseku.

          • McBlacky  

            ono ta strava neřeší hlavně jak fouká vítr. Takže když solidně fučí do zad, může mít 400w každý turista co trochu přišlápne.

            • jannk  

              nejjednodusi zpusob jak jezdit dlouhodobe 400W je pribrat tak na 130kg a vice :)

              • blaf  

                400W? dlouhodobe?

                • look_as1  

                  Podle http://sport.idnes.cz/…listika.aspx?… to jde i z nizsi vahou (65 kg):

                  „Jel například 500 wattů hodinu a 19 minut. Takových wattů na kilogram nedosáhl ani žádný jezdec z elitního týmu“

                  • Delkim  

                    a neseknul se pan novinář při přepisu rozhovoru? to mi přijde nereálný na tu jeho váhu i kdyby byl snad povolený doping…

                    • Xante  

                      Teď o tom psali v 53×11. Byl to test, kde se začíná na 100W a každých 8 minut se přidává 40W. Jede se to do vyčerpání. On skončil těsně než by se mu to zvedlo na 500W. Ale i tak je to skvělý výkon.

                      To co z toho udělali v tom článku na idnes je samozřejmě nesmysl.

                • jannk  

                  no dobre, to by zase dostal infarkt :)

                  jen jsem narazel na to, ze dulezitejsi jsou W/kg, protoze pri 130kg je 400W podobnych 200W pro 65kg cloveka – a to tady asi dava delsi cas kde kdo

                  • Rakosnik  

                    S takovou by časovky na rovině museli vyhrávat 150 kg kulturisti;)

                    • Orbis  

                      Blbost…

                      Watty jsou jen číslo, jak píše jannk… 150Kg kulturista pojede při 400W jen 2,66W/Kg, kdežto 65Kg člověk 6,15W/Kg…

                      • jannk  

                        presne tak, rychlost se odviji od W/kg, ne od wattu (cili pomerovani wattu je jako posuzovat ze je nekdo tlusty nebo ne jenom podle vahy … a ignorovat jeho vysku)

                        a ano sprinteri jsou prece daleko vetsi korby nez vrchari

                        • Rakosnik  

                          To znamena, ze po rovine by 120 kg chlapik mel byt teoreticky schopen jet hodinu 800 W pri dostatecne trenovanosti? S tim vyhraje kazdou casovku, protoze na rovine rozhoduje absolutni vykon, ne W/kg.

                          S tim, ze sprinteri jsou vetsi korby souhlasim – ale i tak maji 80 kg, protoze vic nez 500 W neudrzi hodinu zadny clovek, nezavisle na vaze.

                          • look_as1  

                            Souhlasim, ze to neni pravda.

                            Zatacky, akcelerace, mensi kopecky.

                            Nikdy ta casovka neni uplna placka.

                            Navic mit pri 120 kg stejny W/kg jako pri 60 kg je nemozne! (srdce, plice, jatra nejsou 2× vykonejsi …).

                          • Orbis  

                            Z oho co píšeš by logicky vyplývalo, že právě sprinteři by vyhrávali časovky, tak proč je nevyhrávají?

                            Watty samy o sobě nic neznamenaj… takže ta druhá část toho cos napsal je naprosto zcestná.

                          • ˘Ö˘ Krab  

                            Co třeba odpor vzduchu u těžšího = širšího jezdce?

          • cespa  

            beru to jen jako orientační číslo, které nijak neovlivní mojí výkonost a ani náladu. Ale, ono se od toho odvíjí i další funkce hodinek, např. výpočet-odhad časů na 5,10km, půlmaraton a maraton. A to už je docela dobrá motivace, alspon pro mě. Problém je v tom, že nemám jak vyzkoušet a překontrolovat vypočtené časy z hodinek. Je zima, běhám a jezdím jen do 90%TF, vlastně ještě ani hodinkám nenabídl celou škálu mého „výkonu“.....už ted, se směju, když doběhnu moje klasické 12km kolečko v tempu pod 4:30min/km s TF na 80% a vidím udaj k regeneraci na dva dny.......

    • look_as1  

      Pro FR920XT podobne – http://static.garmincdn.com/…XT_OM_EN.pdf – estimates are provided and supported by Firstbeat Technologies

      Pro Edge 520 neni v dokumentaci uvedeno, jak to meri – https://www8.garmin.com/…8DA4734.html

      https://support.garmin.com/…t/case.faces?… to popisuje podobne povrchne.

      Edge 520 to meri z vykonu a tepu.

      Z vykonu to lze vypocitat treba jako:

      VO2max ml/(kg*min) == ((max vykon za 6 minut)*0.01141–0.435)/hmotnost * 1000 (zdroj http://rideontheedge.blogspot.cz/…-vo2max.html)

      Pri cyklistice je zmerene VO2max mensi, nez pri behu nebo lyzovani, protoze se zapoji mene svalu.

    • Breakpain  

      Přátelé, trošku odbočím – mám nově 735XT s nabíjecím klipem. Když ho dám do PC, hodinky se nabíjí a na displayi se to přepne na „nabíjecí režím“. Ale jakmile zapojím klip do powerbanky, do USB nabíjčky – NIC se neděje, hodinky se nenabíjí .. Je to normální?

      • jIrI___  

        230 jdou z powerbanky (Xiaomi) nabíjet bez problémů, vyzkoušeno na dvou kouscích.

      • Breakpain  

        odpovím si:

        Při použití watch face – není detekováno nabíjení vizuálně, ale fyzicky probíhá. Když jsem přepnul na aktivitu, kde je základní „face“ hodinek – tak tam už se v ikonce baterky vizuálně detekovalo nabíjení.

        Tedy mne to pouze zmátlo.

        Nicémně s mojí powerbankou to nabíjet moc nejde – po chvíli ukončí nabíjení, protože „nedetekuje odběr“, hodinky ho mají zřejmě příliš malý.

        Resume:

        • se spuštěným watch face NEní vizuálně detekováno nabíjení
        • při spuštění defaultního vzhledu / při přepnutí na aktivitu JE vizuální detekce nabíjení
        • hodinky jdou nbíjet z USB
        • hodinky jdou nabíjet z Powerbanky, ale asi je lepší mít tu, která nemá automatickou detekci plného nabití výrobku a automatické odpojení – hodinky mají tak malou baterii, že je to po chvilce odstřihne, i když nejsou nabité
        • lze nabíjet i během spuštěné / zastavené aktivity

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.