• Triska22

    Ahoj,

    potřeboval bych poradit s kolem do cca ±70k. Rád bych jezdil traily. Bude to můj první full a zatím jsem jezdil na klasickém MTB, tak bych potřeboval poradit s velikostí zdvihu apod… Představuju si traily něco jako rychlebské stezky apod. Žádné extrémy (z toho mám strach :-)) ). Problém je, že bych chtěl, aby kolo bylo použitelné i na cestě, jezdím dost s kamarády, kterým se do lesa nechce. :-)

    Zatím jsem se koukal po něčem takovém:

    http://www.cyklo-slachta.cz/…tna-cervena/

    http://www.mojekolo.cz/…7-black-red/

    http://www.mojekolo.cz/…lue-48-cm-2/

    http://www.mojekolo.cz/…ot-lector-7/

    Nevím, zda 130 zdvih už není moc, když s tím chci jezdit i po cestě/cyklo stezkách. Vím, že bych si měl asi ujasnit co vlastně chci jezdit, ale nějaký kompromis by se nenašel? Díky moc za případné rady.

    • Triska22  

      Nebo ještě něco takového:

      https://www.canyon.com/…-al-9-0.html

      ale to už je zase +10k :/

    • novas752  

      Než něco koupíš, počkej na jarní testovací akce a několik různých fullů si vyzkoušej. Osobní zkušenost nejlepší zkušenost.

      To jak kolo jede ovlivní zejména pláště a převody, na geometrii a zdvizích to zase tolik nezávisí, pokud umíš šlapat plynule a rovnoměrně, neni ani nutné zamykání vidle/tlumiče. A i na těžkejch en/dh pláštích se dá ujet celkem bezproblému 90km za odpoledne a nastoupat přitom 2000m.

      Na ježdění typu Rychleby bych bral něco jako Giant Trance, YT Jeffsy apod. Převody ideálně 2×11 (aby šlo jet krokem do krpálu a zároveň letět s kámošema po cestách) a neměl by chybět teleskop. Ideální by asi byly 2 páry kol – jeden obutej na třeštění v terénu, druhej na ty rychlejší cesty.

      • plzakj  

        Ten prostredni odstavec radeji smaz.

        • novas752  

          Proč? Mám Jeffsy 27 s HRII 2,4" bačkorama a bez jakýhokoliv zamykání odpružení a i s mou dost bídnou fyzičkou jsem výše zmíněné párkrát v pohodě ujel, samozřejmě že ne závodnim tempem a bylo to v létě, když je dlouho světlo, ale dá se.

          Samozřejmě že to nejde tak snadno jako na XC rachejtli nastřelený na Thunder Burtech.

          Zároveň jsem přeavědčenej že ta XC rachejtle (ve srovnatelný cenový hladině) přezutá na HRII pojede o dost hůř než Jeffsy nebo něco podobnýho na lehkých XC pláštích.

      • bezdratova.sprcha  

        Spis se narazelo na to ze je jedno jak dobre slapes, odpruzeni je na dlouhych vyletech citit vzdy. A geometrie kola jizdu ovlivnije dost vyznamnym zpusobem.

      • Tomas S2  

        A já si vždycky myslel, že geo kola je zcela zásadní…

        • novas752  

          To taky je, pro chování v terénu ve sjezdech, výjezdech, zatáčkách atd určitě. Ale v otázce „Jak to pojede po normálních lesních cestách“ mají větší význam pláště.

          Jednou tam nazuješ lehké xc pláště, podruhé těžké en/dh pláště a pojede to úplně jinak.

          • Tomas S2  

            Moje reakce byla jako odpověď na to, že jsi psal „na zdvihu a geo zase tolik nezáleží“. jezdil jsem letos crosscountry full 100mm a enduro bike 160mm a není to jen o pneu. Závodní rychlý full jede úplně jinak i s hrubou pneu, je výrazně lehčí. Pak taky nevím proč na enduro kolo dávat lehké xc pláště. Chápal bych to na trail bike se zdvihem 120–140mm, ale na enduro tomu prostě nerozumím.

            • MlokCZ  

              Otázkou je jestli opravdu jede nebo je to jen pocit.

              Mám hodně srovnáno mezi svojím 29" HT a 130mm 29" fullem a to i dost kilometrů na totožných pláštích. Geo se liší dost, pocitově mi vždy přijde, že je full o hodně pomalejší (při srovnání na stejných pláštích). Jenže když to pak reálně změřím, tak ten rozdíl je minimální.

            • novas752  

              Tak kupříkladu by mohl mít nějaké am/en kolo se zdvihem 140–160mm na hraní v terénu s patřičnejma odolnějšíma kolama a pláštěma do terénu. A na rychlejší vyjížďku velmi lehkým terénem s kámošema by měl druhý lehčí záplety s nějakýma rychlýma xc pláštěma.

              Takže v těžšim terénu by omezen kompromisama nebyl a ať si tvrdí kdo chce co chce, s kámošema by ho to při jízdě s druhým párem kol nezávodnim tempem (kde se projeví trochu méně vhodná geometrie pro šlapání, horší aerodynamika, větší hmotnost a víc houpací odpružení apod.) taky prakticky neomezovalo.

              • Rubi  

                pokud jede s kamosema nezavodnim tempem, tak je uplne jedno co tam ma za kola a plaste, rozdily zacnou byt az do toho zacne poradne busit, takze je treba si ujasnit co bude jezdit ;-)

                • novas752  

                  To sice jo, ale i běžnejch 50km je na poctivejch pláštích cejtit víc než na xc šlupkách. Navíc nač si ojíždět měkou směs na nějakejch šotolinách apod.

        • jonti  

          Pokud neni tak geometrie extremne zamerena na jeden zpusom jizdy a sedi ti, neni problem.

    • Breakpain  

      Pujc si neco v obchode na vikend a otestuj…

      Doporucil bych Jeffsy v akci na 29er, ale tezko soudit. Jestli na tom chces lamat rekordy i na asfaltu, tak to nevim no. Pak koukat po necem kolem 120 cca a uvedomit si, zda to ne/zabijes volbou plastu ;)…

    • Lachtis  

      Rada nad zlato: Půjč si několik kol s různými zdvihy a to na víkend a uvidíš, co Ti sedí!

      Na Tvou otázku neexistuje ideální odpověď. Někdo Ti napíše, že xc full 29 na 100 mm bude ideální, druhý Ti poradí 120–130 mm a určitě se najdou i tací, co napíší klidně 140 mm. Ono fakt záleží, co jezdíš, jak jezdíš, kde jezdíš, každý si pod těžkým terénem představí něco zcela odlišného. Navíc, nekupuješ kolo za pár kaček, ale už za slušné peníze a proto je vhodné, abys měl jasnou představu, jaký zdvih chceš, poté se můžeš obrátit zde na forum a nechat si poradit, které kolo (v dané kategorii) je třeba lepší (pružení, výbava apod.), než ty ostatní.

      V každém větším městě mají prodejny a v těch prodejnách mají i testovačky. Třeba Trek, Cannondale, a obzvláště Specialized by neměl být problém sehnat.

    • mrazik62  

      Nevím proč ty odkazy jsou všechny na 27,5". Ty nechceš 29? Určitě si ji otestuj a neboj se i většího zdvihu (140) – na ty traily je to mnohem komfortnejsi ježdění. A to zamykání je samozřejmě nutne, nejlépe 3stupne, ale v této cenové kategorii je to snad samozřejmost. A nekupuj moc těžký kolo, je to pak otrava :)

      • Triska22  

        Mám teď MTB na 29 a zkoušel jsem s tím jezdit někde po lese, na úzkých stezkách a jelo se mi na to docela blbě a všichni tvrdí, že do toho terénu je lepší 27,5. Ale na druhou stranu jsem ještě lempl v terénu a je třeba se učit. Určitě vyzkouším i ty 29.

        • jonti  

          To je tezke, kdyz ti jde o rychlost, casto i v tom tezkem terenu je 29er lepsi, vic odpusti, i kdyz z 27,5 mas lepsi pocit.

          Taky jsou mezi koly obrovske rozdily v geometrii, v soucasnosti je uz dost 29er, ktery jsou krasne tocive a ovladatelne.

    • Lanzinho  

      můj první full byl 110/110, pak 140/140 a ve finále potuněno na 160/160 a vim že další bajk už minimálně na 150 bude… lepší někde ozkoušet na testovacích akcích, jinak je to dost nákladnej výběr :)

    • scret  

      na ten teren bych se nebal ani 140–150mm kola…

      • Sunshine 29  

        Tak tak…Kamošům (pokud nejsou chrti a nejezdí) ujedeš i na moderním enduru a nebudeš pak litovat (jako mnozí včetně mně) že jsi nešel do větších zdvihů a bike tě limituje.

        Šel bych 150/150 s klidným srdcem.

    • Triska22  

      Díky za rady. Určitě vyzkouším nějaká testovací kola, i trošku doufám, že by mohly být po novém roce/ na jaře nějaké akce a koupím to ještě malinko výhodněji, respektive dražší kolo za tyhle prachy. :-)

      • novas752  

        No nějaké menší slevy bývají o velikonocích, nebo v létě v rámci velkých cyklistických akcí jako TdF. Jinak jsou slevy spíš na podzim v rámci výprodeje.

    • newrider  

      Tady to je zase samý odborník :-D Proč máš ve výběru i dámské kolo?

    • AussigBiker  

      Trek Top Fuel Ex je sice 29er ale dost obratnej a XC/trailovy kolo. Podle toho, co pises, bych taky zaradil do vyberu. Jeste taky RB (moznost pujcit asi kdykoli), maj jak 27.5, tak 29er. A jesli si chces hodne hrat, tak Trek Remedy.

      Agang Patriot mi osobne vubec nesednul. Ten Author A-Ray je zajimavej, chtelo by to vyzkouset. Pak jeste klasika Canyon, YT, Radon…

      Jak ti tu radej, chce to vyzkouset.

    • theedge  

      Koukni na Cube Stereo 120 HPC SL 29

      Nebo Canyon Neuron 8

      Myslím že tyhle dvě kola dobrej poměr cena / výkon.

      Na výletní ježdění bude asi lepší 2 placka.

    • Nutribird  

      Giant, koukni k Němčíkovi.

    • Triska22  

      Ahoj, díky za další tipy. Trek ani Giant se mi moc vzhledově nelíbí, tak ty jdou z kola ven. :-)

      Na Neurony jsem se koukal 8/9, vypadají dobře, i ten Cube Stereo 120 HPC SL 29 co se týče výbavy asi nebude úplně k zahození. U toho Authoru A-ray nevím, jestli Deore brzdy budou dobré (šlo by kdyžtak vyměnit za SLX/XT už při koupi?)

      Ale jak to tak vypadá dle komentářů, počkám na jaro a vše vyzkouším, ikdyž mám obavu při mých zkušenostech, abych něco vůbec poznal. :-)))

      Co by mě ještě zajímalo, rád bych na kole tel. sedlovku a ovládání zamykání vidlice a zadku na řídítkách. Je to už běžné na nových kolech nebo ne? Nikde se totiž o tom nezmiňují, zda to dané kolo má nebo ne, krom sedlovky…

      • novas752  

        Deore brzdy jsou momentalne lepsi nez XT. ;) brzdej skoro stejne a oproti XTckum BR-M8000 jsou spolehlive.

        Teleskopy jsou stale beznejsi ale objevujou se spis na tech tezsich trailbicich okolo 140mm zdvihu a endurech. Resp. u tehle kol je to dneska standart. Kdyz to na kole je, popis se o tom urcite zmini a je to poznat i z obrazku.

        Ovladani vidlice a tlumice… Pokud nebudes jezdit kopce na cas tak to podle me neni potreba, jsou to akorat dalsi bazmeky navic co se muzou rozbit nebo utrhnout. Ja treba nemam zamykani ani na korunce vidle se 150mm zdvihu (kde by to asi bylo vic poznat nez na 120mm) ani na tlumici kroticim stejny zdvih vzadu a jsem spokojenej.

        Tady je to casto trochu zakodovane pod dodatky jako RL, Remote, XLock apod.

        • Triska22  

          No určitě nejsem nějaký závodník, nicméně pokud jedu po cestě nebo kopce, tak většinou jezdím v rámci treninku do mrtva a ty kopce se opravdu snažím valit co mi síly stačí. Samozřejmě, že kolo vybírám protože chci začít jezdit traily, ale mám par tras (kopce), kde se rád pěkně zapotím. :-). Už jen vyjet Lysou horu nebo Praděd, to by se určitě hodilo zamknout ne?

          • novas752  

            Jo tak to pak jo, zo se to minimalne na tlumici hodi (akorat kdyz pak zaplmenes za mas zamknuto a vlotnes do nejaky jamy tak se to odpruzeni moc nelibi). Je jasne ze kdyz chces jezdit dolu musis i nahoru. :) Prave jde o to jestli jedes do kopce srot nebo stoupas pomalu napohodu jako ja. :) A to za sezonu nastoupam 75km…

          • wego1991  

            Mám loňského neurona 9.9 a není třeba do kopce (klidně i ta Lysá) zamykat ani vidli ani tlumič (dokonce ani ovládání není na řídítkách – a sem za to rád – je ale pravda, že nejsem dupák co vyrube půlku kopce ve stojce – a když je potřeba zamknout – u mě minimálně – tak sáhnu hold na tlumič a korunku vidle – ono stačí že na řídítkách je ,,navíc'' páčka teleskopu – alespoň tedy u dvojplacky – nedovedu si tam představit ještě ovládání vidle a tlumiče..

            PS. pokud se nepletu tak Lux od canyonu je už poměrně starý rám (nemá všechny novodobé ,,standarty'') a to by někoho mohlo od koupě odradit – pokud se pletu ať někdo opraví

            Pokud bys trval na víc chrtím fullovi s ovládáními na rodlech, tak něco v nabídce má Scott (přesný model nevím) s jejich systémem twin lock (jedno ovládání pro vidli + tlumič).

            • novas752  

              Ale Scott je oproti Canyonu pekelne drahej. :)

            • Triska22  

              Na scott jsem se taky koukal, konkrétně na https://www.endorphinrepublic.com/…park-710-eu/ , výbavově mi příjde OK, ale já prd vím. :-)

              Ale nejhezčí kolo co jsem zatím našel je Jekyll, ale bohužel ne úplně pro mě http://www.cannondalebikes.cz/…yll/jekyll-4 :-).

              „Pokud bys trval na víc chrtím fullovi“ co si mám představit pod chrtím? :D

              • novas752  

                Jekyll ani Trigger se mi teda vubec nelibi. Navic tech prepinacich veci (sedlovka, vidle, tlumic + gemini…), jezdit na tom by me nebavilo. A na Trigerovi jsem kousek jel a zadnej zazrak to neni.

                Chrti jako xc zavodni

              • tomas.nov8  

                Chrtí full je třeba něco se zdvihem okolo 100mm

            • Triska22  

              Jinak ten Neuron 9.9 se mi taky poměrně zamlouvá. Pokud bych chtěl dodatečně instalovat ovládání zamykání na řidítka, vyplatí se to? Prej u těch FOXek, je to poměrně drahá sranda.

              • jonti  

                To se nevyplati u niceho, na vidlici te to vyjde odhadem 150 Eur – potrebujes novy dil na vidlici i zamykaci packu. Na tlumic se podle me ani bezne lockout neprodava, ale taky bych cekal, ze to nebude levne. Kdyz s tim nechces zavodit XC, vubec bych to neresil, pred dlouhym vyjezdim zamknout vidlici a tlumic neni problem, jezdil jsem z Giantem Anthem 29er bez zamykani dost maratonu a nechybelo mi to.

                • novas752  

                  Tlumic musis vymenit v podstate cely. Ten vrchni dil/odlitek musi mit navedeni pro bovden.

                  • jonti  

                    Ja mam to vedeni prisroubovane pod nastavovacim koleckem. Ale nejspis to nejde sehnat a vysledek je stejny – novy tlumic.

              • plzakj  

                Jeste koukni na karbonovy cambery/stumpjum­pery od speslu. S tvym rozpoctem bych urcite sel do karbonu. Canyon / neuron tu byva dost casto popotahovanej kvuli malym cepum.

              • Lachtis  

                Vyjde to draho. Pokud si nekupujes xc fulla na zavody, tak to neres. Pokud ano, je dalkove zamykani perfektni vec. U mne to byla jedna z podminek a zamykani vidle a tlumice jednim zmacknutim + tri poloh ( otevreno/utlu­meno/zavreno) je super navykova vec a ja ji pri zavodech uzivam velmi casto.

              • Tecka  

                Ještě si můžeš koupit tu dámskou verzi / WMN – tam je tlumič s remote lockem. Sedlo (jediný výrazně odlišný komponent) vyměníš snadněji než tlumič. Je otázka, zda za to připlácet (ty dámské verze jsou dost drahší).

              • wego1991  

                Osobně to na řídítka ani nechci a hlavně to nepotřebuji. Za sezónu sem to zamkl asi 3× a to je jen tak ze srandy, aby se neřeklo, že to tam je zbytečně :D a od té doby co sem to zamkl a na sjezd to zapomněl odemknout a musel v sešpu zastavit, tam od té doby už to nepoužívám

    • Openmisak  

      Osobně jsem přešel z XC Superior se zdvihem 100 mm na Trek Fuel Ex 9 a rozdíl na singltreku je neuvěřitelnej. Je to kolo, na kterém se hezky pohoupeš na trailech a přitom na silnici budeš stačit kámošům pokud si zamkneš tlumení. Kupoval jsem cca před měsícem model 2017 za super peníze a po Praze se běžně vyskytovaly Fuel Ex 7 a 8 s velkými slevami, jen jde o dostupné velikosti. Vím, že jsi psal, že se ti Trek nelíbí vzhledově, ale opravdu duporučuju se na tom kole projet. Zamykání tlumiče z řidítek to kolo nemá a tím pro mě odpadá další věc, která se může rozbít. Zamknout si tlumič rukou před kopcem mi problém nedělá, při sjezdech to běžně neměním a používám jen páčku sedlovky, což je věc k životu nutná :) Zadání ±70k Fuel Ex 8 2017 podle mě splní hravě a to kolo je parádní.

      • wego1991  

        A pokud se nelíbí barva, tak stačí připlatit 5k euro za tu custom :)

        • Openmisak  

          Na barvu to nejezdí podle mě :)

          • Nutribird  

            No a já si myslím, že začíná a neví co má čekat. Důležitý je funkční systém, pak není třeba nic zamykat. Jednou to zkusí a bude chtít víc a víc, potom bude málo zdvihu. Dopadne jako většina tady. Je to návykové a asfaltu se začne vyhýbat.

            • Triska22  

              Máš pravdu. jenomže ono to asi nejde jinak udělat, než koupit nějaký střed a později asi nové kolo. Nechci hned čistě trailové kolo, protože jak jsem psal někde vše, už jen z důvodu že cesty (kopce) jsou pro mě i z hlediska treninku a fyzičky užitečná věc. Což prostě, dle mě v lese moc nejde (ale nevím, zase jsem toho tolik neodjezdil po lese). Vím, že asi kombinuju dvě věci, které moc kombinovat nejdou, ale snad nějaký střed najdu a po sléze třeba koupím nové vhodnější.

              • novas752  

                Ono to jde, akorát při stejnym fyzickym výkonu jedeš o chlup pomaleji.

                Fakt se nejdřív aspoň na pěti různých kolech v rozmezí 110–150m svez.

              • Nutribird  

                Řekl bych, že máš úplně stejný problém jako já, když jsem vybíral full. Nebudu dřít jako kůń ? Pojede to? Jaký zdvih ? Měl jsem jasno v jednom 27,5. Původně jsem chtěl 120 zdvih. No nakonec jsem narazil na Trance. Pro mne láska na první pohled, akorát barva mohla být jiná, ale jinak mi padlo do oka. Pak jsem našel u Němčíka v XT výbavě ( na podzim podporuje prodej XT výbavou) navíc jsem si mohl nadiktovat co chci jinak. Na rovinu, pokud sedneš na špatně nastavené kolo (tlaky a seřízení) nesedne ti žádné a budeš zklamaný. Já se strašně bál 140 zdvihu, ale Trenc je prostě fakt dobrý základ. Pokud dáš XC obutí, poletí jak vítr, samozřejmě HT to nebude nikdy. Tři jízdy jsem ladil asi 150 km, pak spokojenost. Stejně věřím, že půjdeš opačně a to do větších a větších prasáren. Tady má Trenc obrovský prostor dle mého, ale netvrdím, že je jediný. Potom dáš těžší gumy, hůř pojedou, ale co s nimi budeš provádět je druhá věc. Váha je fajn, ale nízká váha je přímo úměrná vyšší ceně. Životnost komponent je další věc.

                Osobně na 1×11 nemám nohy, XT poměr cena výkon super, Sram nemohu hodnotit

                1×12 by bylo fajn, ale finance

                Bylo by fajn, kdyby zde někdo srovnal cenu údržby zadní stavby. Giant by na tom neměl být špatně (sondoval jsem, zatím nedělal), ale neměla by to být hrůza.

                Určitě je víc tipů dobrých kol a né jen Giant, ale já vybral to to a jsem spokojen.

                Hlavní je něco koupit, čím víc vybíráš, tím v tom je větší guláš a nevíš co vybrat.

                Přeji dobrou ruku, zdvihu bych se nebál, trailové kolo bude dobrá volba

                • novas752  

                  Údržba zadní stavby = cena ložisek (od 20Kč/ks po 300+ podle výrobce a kvality, jejíž přínos je pro tyhle kývavé konstrukce minimálně sporný). Ložiska běžnému bajkerovi vydrží několik sezon.

                  • Rubi  

                    no cinske srajdy za 20kc/ks vetsinou zadnou paradu neudelaji…

                • Triska22  

                  Njedříve se mi Trance vůbec nelíbil, ale jak to tady hodně lidí zmiňuje, tak jsem docela nalomený. :-) Akorát ty barvy moc nelíbí. Nejhezčí asi toho https://www.giant-bicycles.com/…ce-1-ge-2018 sice na sramu (ale jak už jsem se dozvěděl, je to jedno :-) ) a 1×12. Což by bylo asi fajn. Ale to už jsem zase +10k. Nevím, nevím. Nějaký levnější co tam mají, je sice na XT, ale barvy k zblití. :-) Šlo by objednat jiné barevné provedení k nějaké výbavě? Nebo to je pevně u těch seriových kol?

                  • Breakpain  

                    Barva je pevna, leda nechat na zakazku prelakovat… Budget…

                    1×12 beru jako plus, pripatil bych si ;)

                  • Nutribird  

                    Jjj rámy jsou stejné, rozdělení je dle barev (jiná barva, jiné osazení) Ta černo červená je pěkná, to můžu. Nemáš to vůbec jednoduché, ale zase by nemělo být třeba nic měnit. Hodíš pásku, ventilky, naliješ mlíko a letíš.

                    Držím palec aby ti to dopadlo

                • Triska22  

                  Ještě bych měl jeden obecnější dotaz. Mám teď 4 roky staré kolo, které jsem koupil použité za 20k a narval jsem do toho už asi 10k další (smutné). Ale největší položka byly nové kliky, ty staré byly na profilu jejich osy trochu vyjeté a měli vůli a malinko se to hýbalo při záběru a lupalo. Borec co mi to servisuje říkal, že ten pressfit je hrozný šmejd. Je to tak? Protože třeba u toho Trancu co jsem postoval výše to je taky. Tak jestli se tomu nevyvarovat, nebo už je to všude. Díky.

                  • novas752  

                    V hliniku to vetsinou takovy problem neni, v karbonovych ramech to ale casto praska (jakoze vydava zvuky). Nejspis se tomu nevyhnes, dnes je to na drtive vetsine lepsich kol.

                    • Triska22  

                      No čemu bych se rád vyhnul, jsou ty zvuky. To mě naprosto irituje, když tam pořád něco ťuká, lupe, křupe apod… To tedy doufám, že u nového kola nebude.

                      • novas752  

                        Já mám hliníkovej presfit a ještě mi to nekřupalo. Ono se to týká hlavně lidí, co kolo koupou v bahně a pak to mejou wapkou.

                        • Lachtis  

                          Musím s novas752 souhlasit. Mám karbon rám a pressfit Shimano XT s klikami XT. Střed už má najeto dost a kupodivu je po celé sezoně cajk a ani jednou jsem neřešil otravné pazvuky, se kterými často lidé bojují.

                          I já jsem dříve bojoval s pazvuky u mého bývalého HT, které mělo SRAM pressfit, ale…

                          Dříve jsem mytí řešil, jako dnes se nebojím nazvat blbec! Po závodech wapka, mraky vody, několikeré točení klik apod… Dnes když myji kolo, tak upnu do stojanu. Sundám přední i zadní kolo. A ve vodě s Cyklostarem pomocí kartáče, nebo houby, vše důkladně umyju. Poté spláchnu vodou z konvice. Klikami zbytečně netočím a ani do středu neleju moc vody. Taktéž si dávám bacha na ložiska kol, ořech neprolévám atd.

                          Možná se to jeví jako blbost, ale vážně je velmi důležité, aby člověk při mytí dodržoval určitá pravidla. Kolo se mu tím odvděčí, sám jsem si tím prošel :-)

                      • Breakpain  

                        Kdyz to budes cistit atd, tak ne. Ale ja uz rezignoval a drobne pazvuky neresim, to bych to porad musel rozebirat ;) …

                      • nomecz  

                        pokud chceš tiché kolo tak si nekupuj Full :-) různým pazvukům se nevyhneš, pokud budeš jezdit v terénu pro které je kolo určeno. Pokud chceš ticho kup si silničku :-)

      • Triska22  

        Našel jsem tu 8čku v černé a musím teda uznat, že zase nevypadá úplně zle. :-) Píšu si tedy na seznam a pokusím se vyzkoušet. Jen mám takový pocit, že tady padlo tolik kol (což je samozřejmě dobře), že budu mít do konce sezony co dělat, abych vůbec něco vybral. :-))) Díky.

    • AleZ80  

      Nevím, za kolik by byl ten Author, ale za 63 s Reconem to tedy pecka není a nevěřím, že by konečně udělali lehký rám, jak tam píší.

      Na Rioty bych se vykašlal kvůli CTD vidlicím.

      Zapřemýšlej ještě nad tím Trancem. S rychlejším obutím poletí pěkně. Tento by měl mít Performance Elite odpružení což je stejné jako Factory řada jen to nemá Kashimu.

      http://www.bike-arena.cz/…-5-ltd-2017/

      • Nutribird  

        Jjj nad Trance slintám vždy, záleží jak si jej upravíš jestli do rychlá nebo spíš na tvrďáka. Jezdivé kolo, které zvládne i dost naložit. Jsou zde borci co by mohli vyprávět. Myslím, že zrovna tohle má vše co je třeba, jen obutí bych měnil. Navíc právě teď budou solidní ceny a mohla by být nějaká slevička. Z jara budou ceny na vrcholu.

      • Triska22  

        Recon je funkčně špatný? Vím že jsem viděl ten A-ray i v karbonu, ale nikde v obchodě jsem jej nenašel, tak nevím… Ale to už asi bude cena zase jinde.

        CTD vidlice ne proč? Jsou kazové? Nebo je to prostě zbytečnost?

        150 zdvih u Trance není už pro mě moc?

        • novas752  

          Na celoodpružený kolo to neni žádný zázrak.

          150 zkus a uvidíš.

        • AleZ80  

          Recon funkčně špatný není, ale jsou lepší vidlice a na kole za 63 bych si už představoval nějakou jinou.

          Ten 150 mm zdvih není moc. S jídlem roste chuť, uvidíš.

    • MPzKM  

      Ještě tu nikdo nenadhodil Rock Machine Blizzard 29

      https://rockmachine.us/…w-night-blue

      29" kola, 120mm zdvihu, GX Eagle, teleskop, zbytek výbavy taky bez slabiny, a s cenou by se určitě dalo dostat někam k 60, tak by něco zbylo na případný upgrade něčeho co by se nelíbilo.

      Blizzard 27 se loni povedl, tak věřím že i tento bude skvělým kolem, navíc si myslím že s tím tvojím určením by se mohl trefit do černého

      • AleZ80  

        To vypadá dobře. Na Bitex nábojích mám odjezděné dvě sezóny bez problému, takže ani k výpletům nemám výhrady což se moc často nestává.

      • alo  

        já bych tedy potřeboval položenější hlavový úhel než 69-)

        • AleZ80  

          No, tam mohli stupeň, dva ubrat. Jinak je ta geometrie celkem moderní, tak to nechápu.

        • MPzKM  

          Taky bych čekal o něco méně, ale asi ví proč to udělali takto… Navíc případně osazením vidlice s delším krokem se dá poupravit

          • vojtechposmourny  

            Na to, abys sundal dva stupně, což by bylo tak optimum, bys musel dát sakra vyšší zdvih.

            • alo  

              cca 4 cm zdvihu-)

              • MPzKM  

                Tak jasný, nemyslel jsem hned 2 stupně :) za mně by bylo optimum něco s 130–140mm zdvihu a 35mm nohama…to ale neznamená že někomu nemůže vyhovovat těch 69

            • AleZ80  

              Ty dva stupně by se případně daly ubrat angleset hlávkem od Superstaru.

              • vojtechposmourny  

                Vím, na Nineru jsem použil to samé od Works Components.

                Ale kolega nade mnou to chtěl řešit vyšším zdvihem vidle.

      • Triska22  

        Díky za další tip. Jen mám trošku respekt z těch 29tek, pořád mám pocit, že to musí být docela neohrabané na nějakých úzkých lesních cestách. Ale spíše to bude o schopnostech co? :)

        Jen jestli se mohu zeptat srovnání GX Eagle a Shimana? Lze to třeba srovnat s XT? Googlil jsem, ale všichni řeší nějaké upravování a kraviny, to mě je celkem jedno, alespoň prozatím. Spíše mi jde o funkčnost. A abych to hned neroztřískal. Protože mám takový dojem, že první rok tomu asi dám pořádně zabrat. :-)

        • novas752  

          29 vklidu zkus, na rychejší ježdění v lehčim terénu jsou nejspíš vhodnější.

          GX vs Shimano… to je těžký. Klasický 11spd GX by mělo být někde na úrovni SLX, ale funkčně podle mě chodí líp než XT. Páčky maj jasnej ale lehkej projev, u XT musíš při řazení nahoru docrla tlačit abys překonal odpor Shimano třecí brzdy. SRAMy maj brzdu taky ale chodí to lehce. SLX je zase takový houbový. Zkus a uvidíš. :)

          Zase na druhou stranu SRAMacky prehazky vice couhaj do boku nez Shimanacky, takze je jednodussi je nekde utrhnout.

        • Lachtis  

          Nemohu soudit co GX Eagle, ale mohu říct co XT m8000, které mám na svém závodním fullu.

          Na Shimano jsem přešel se Sramu, kdy jsem měl nejdříve x7,x9 a následně GX vše v 2×10. Shimano mám 2×11 v kombinaci 36/26 a kazetou 11–40z. Od koupě v dubnu 2017 jsem na něm najel cca 15 závodů, kdy dostávalo pěkný čoud, kolikrát v ne zrovna ideálních podmínkách a pouze jednou jsem musel doštelovat přesmykač, jinak jsem na to nemusel vůbec šahat. Kromě řetězu jsem nic neřešil. Subjektivně mi přijde, že XT je takový pracant a držák, alespoň mám takový dojem, oproti GX. GX bylo přeci jen citlivější na „bordel“, častěji jsem měnil lanko/bowden. Na druhou stranu GX díky tomu bylo možná o chlub preciznější, ale ne nijak zásadně.

          Shimano mě prostě chytlo více. Na příští rok jsem chtěl přejít na 1×12, ale nechci jít k SRAMu, proto počkám, až Shimano přijde s 1×12.

          Nicméně velkou výhodou 1×12 je ta jednoduchost řazení, při závodech bych to někdy ocenil, ale pokud neplánuješ závody, tak 2×11 XT je super volba a je to i finančně méně náročné.

          • Kamilac  

            Já jsem zase naopak přešel z XT 8000 1×11 na GX 1×11. Měl jsem s toho strach trošku obavy, celej život jsem jezdil jen Sh, ale příjde mě, že to GXko je takový „kultůrnější“, jemnějc a přesnějc reaguje řazení a není potřeba takový ovládací síly, jako u XT. Výhoda XT je odřazení dolů o 2 pozice, což Sram neumí a řazení ukazovák palec, Sram umí jenom palec palec.

            • Lachtis  

              Jo, to jsem i psal, že SRAM mi přijde o něco preciznější, ale na úkor toho, že vše musí být cajk. To u XT mi přijde, že snese víc a je to takový držák, ale na úkor toho, že třeba něco jde víc „ztuha“…

              Další bonus a to jsem původně neuvedl a to mě taky těší je to odřazování u Shimana. A musím Tě opravit XT 8000 má odřazení na lehčí o 3 stupně a těžší převod o 2 – což je taky fajn věcička.

              • Kamilac  

                tím dolů jsem myslel na těžší a na lehčí umí tuším dokonce o 4

            • Triska22  

              Jsem teď zvyklý na XT a ukazovák palec mi příjde naprosto automatické. Palec, palec to je nějaké divné :D To se mi nelíbí. :-)

              • Breakpain  

                když brzdíš prostředníčkem – may be ;-) …

                já osobně brzdím ukazováčkem, takže řadit můžu jen palcem ;) …

                • novas752  

                  Jenze ukazovackem radis vzadu tezsi prevod, a malokdy zaroven brzdis a radis tezsi prevod.

                  • Triska22  

                    Já bych řekl, že to mám na svém kole přesně naopak, palec těžší a ukazovák lehčí převod. :-) Ale docela mě to dostalo a nejsem si jistý, jak dojedu domů musím se kouknout. :)

                    • novas752  

                      Ja to mam na kole v profilu 100% tak jak pisu. U inverznich prehazovacek je to nejspis obracene, ale jinak to plati vzdy.

                      Ono je to i logicky, pod palcem je vzdy racna, ktera tahne proti pruzine, u klasickych prehazovacek to je bliz k ramu cili na tezsi prevod. A pod ukazovakem je odrazovaci packa ktera krokuje pruzinu a tim Padem odrazuje na mensi pastorky coz jsou tezsi prevody.

                      Pri razeni na prevodnicich to je naopak, tam mensi prevodnik znamena lehci prevod.

                  • Breakpain  

                    Chapu, kam tim miris, ale z motorky jsem zvykly jezdit s prstem na pace porad. Takze i kdyz nepotrebuju brzdit, prst je na pace.

                    Otestoval jsem si razeni obema prsty a vice mi vyhovuje radit vse palcem.

              • l-e-t-o  

                já si zase hned zvykl na to, používat jen palec-palec. Mám XT řazení 11spd

              • Kamilac  

                Taky jsem s toho měl právě strach, ale Sram má ty páčky promyšlený, takže jedna vyjížďka a seš s řazením kamarád. Já mám na bajku palec palec, na štěrkoletu řadím silničníma duálama, takže do boku a na zimáku ukázovák palec, takže asi tak.

          • Triska22  

            Díky za odpoveď. Méně finančně náročné myslíš údržbu, ve smyslu jak sji psal výše, že XT je větší držák?

            • Lachtis  

              Spíš ceny náhradních dílů jako třeba rozdíl mezi cenou kazety GX Eagle a XT. Na druhou stranu je pravda, že to zase neměníš xkrát za rok. V údržbě mě zatím Shimano vychází skutečně lépe, ale mohu mít jen štěstí…

              Každopádně chybu neuděláš asi s ani jedním.

        • jonti  

          Kolo bych podle toho nevybiral, jezdil jsem na vice kolech Sram(X9, XX1) i Shimano(XT, XTR) a funkce byla u vseho velmi dobra. Problemove ted uz nebyvaji ani brzdy (nove serie XT, Sram Level i Guide jsou bez problemu). Vic bych se zameril na funkci odpruzeni a geometrii, protoze ram nevymenis.

        • AussigBiker  

          Je to o geosce kola. 29er nemusi byt neohrabany. Jestli vyzkousis, hned uvidis. Doporucuju Singletrack (poplatek za pouziti ochranne znamky neuhrazen) pod Smrkem, tam maj Treky, na Trutnov trails maj Gianty. Pekne si zajezdis a jeste neco vyzkousis. V SpS v nekterejch pasazich jela lip 29, na nekterejch 27.5… zalezi co chces jezdit. Nicmene se muze stat, ze kdyz koupis fulla s trailovou geo (vs. XC geometrie) tak te prestane bavit jedzit po cyklostezkach a zacnes vyhledavat vetsi bejkarny v lese, nez si ted jezdil. To kolo to umozni uplne v pohode, sam bych tomu neveril. U nas v parte to tak mame.

          • Triska22  

            Díky za tipy, jelikož vlastně zatím vůbec nevím kde bych ty kola zkoušel, tak to určitě využiju. :-)

            • novas752  

              Hlavně jarní Velo test festy, tam se dá vyzkoušet třeba 5 kol za den.

              • Triska22  

                Díky, píšu si. :-) Jakmile bude někde akce v 2018 frčím tam. :-)

    • tom xtr  

      Pravděpodobně během února budu mít na prodej maratonský full 100/100, kombinace nový rám + použité top komponenty, převody 1×11 (10–42), váhově do 11kg, cenově v tvém limitu.

      Jestli ti to přijde zajímavé, můžu poslat více info, až to budu mít pokupě.

      • Triska22  

        Díky za nabídku, ale použité už nikdy. :-) Raději horší, ale fungl nové.

        • freerider159  

          proč kupovat horší nové, když můžeš mít lepší jeté?

        • Breakpain  

          Je rozdil brat to z bazaru nebo od nekoho, kdo je tu docela proflaklej ;)…

          Jinak Te chapu, ja osobne bych nejradeji kupoval jeta kola od sebe :), malo najeto, top servis a nizka cena, abych se toho obratem zbavil a nesusil to doma :D.

          A protoze takoveho clobrdu neznam (jsem pedant na servis), preplacim nova kola ;).

        • tom xtr  

          OK, info beru.

    • kadak  

      https://www.rb-bike.cz/…/bandit-675/

      Brutal finish, vybava „race“ a není co řešit…

    • Triska22  

      Díky moc za rady a komentáře. Informací jsem od vás dostal až až, hned ten výběr bude lehčí.

      Měl bych ještě poslední dotaz. To se rady myslím neprobíralo, teda krom RB. Co kdybych si nechal kolo sestavit někým a nekupoval seriovku? Je to pro mě nějaké riziko, pokud teda uvažuji, že to bude schopný člověk. Výjde to cenově znatelně výhodněji?

      • novas752  

        U tech drazsich kol a hlabne celoper to tak vyhodne uz neni.

        1. samostatne ramove sady jen tak nejaky vyrobce neprodava ⇒ znacne omezeny vyber
        2. kdyz uz ano, vetsinou je to osazene brutalne drahym tlumicem a celkove to stoji proste nesmysl.

        Bud hotove kolo s moznosti pozdejsi vymeny neceho a nebo RB poskladane individualne na miru.

        U hotovych fullu za 70k uz vetsinou nejsou nejake vyrazne slabiny.

      • vana.i  

        A za mě je zbytečné první full zkoušet.

        Vybrat dle komentářů, sehnat nejpodobnější na bazaru, do roka změnit způsob jízdy a preference tratí, vybrat úplně jinou kategorii kola a teď už má smysl zkoušet a vymýšlet „definitivní“ řešení.

        • novas752  

          Nebo ušetřit, zkoušet a zkoušet, trochu se naučit číst v geometriích a zadních zavěšeních a trefit to na první dobrou.

        • Triska22  

          No koupil jsem na zkoušku loni toto: http://mtb29er.blogspot.cz/…il-2012.html

          a po sezoně jsem usoudil, že bych rád přešel na full. Samozřejmě, že to co říkáš je logické a měl bych koupit jetého fulla a další rok kdyžtak něco nového. Ale asi to risknu :-) Budu věřit testovačkám. :-)

      • Breakpain  

        Znatelně výhodné ceny mají kola kolem 20–30K (stavba na zakázku).

        Tady je problém, že rámová sada /mimo RB/ je hooodně drahá. Vyplatí se koupit osazené kolo, prodat komponenty a vyměnit je. A někdy od dané značky ani rámovou sadu neseženeš, protože ji neprodávájí.

        Zkusil bych si RB – zda bude vyhovovat, a pokud ano, máš to o to jednodužší – jinak varianta „ber tak jak to je“ ;). Většinou jdu touhle cestou – vyzkouším tovární setup a pokud něco nevyhovuje, měním cca do 1 roka od koupě. Pak už podle mě nemá smysl měnit komponenty (zatím mám životnost kola cca 2–3 sezóny a pak je výměna).

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse