Fox shox RP23 vs RP2 vs RPL 2010

42 nepřečtených
  • Zubak

    Potřeboval bych poradit od případných majitelů, nebo zkušených.

    Chtěl bych osvětlit rozdíly mezi tlumiči. Tlumič RP23 má podle manuálu nastavení vypnutí a zapnutí pro-pedálu + 3 úrovně nastavení pro-pedálu, to je mi jasné. Je RP23 uzamykatelný?

    Jak je to s RP2 má pouze vypnutí a zapnutí pro-pedálu + tlumení(bez uzamknutí)? Je tedy vůbec nějaký rozdíl mezi RP2 a RPL (kromě uzamčení)?

    Je pocitově při jízdě nějaký zásadní rozdíl mezi RP23 a RP2? Je opravdu znát nastavení mezi polohami pro-pedálu? Nebo stačí RP2 a 3 stupně pro-pedálu jsou spíše na ozdobu?

    Dík za odpovědi.

    0 0
    • MildaP  

      Ahoj,

      právě jsem vybíral kolo a zvolil jsem Blizzarda s tlumičem RP23. Měl jsem možnost to testovat. Uzamykání nemá (tedy ve smyslu, že by se plně zamknul). Jak píšeš – má 3 polohy propedálu. Při nejtěžším „uzavření“ na trojku, je tlumič uzavřen na 80% (nechává si 20% vůli kvůli ochraně proti nečekaným rázům). Fakt je, že to úplně stačí. Rozdíl mezi 1, 2 a 3 stupněm uzamčení tu je – to poznáš když na tlumič (kolo) zatlačíš. Ale při jízdě jsem to až tak nepocítil. Zároveň musím říct, že i když jsem měl propedal vypnutý – tak se kolo téměř vůbec nepohupovalo – tzn. že bych snad ani ten propedal nepotřeboval (což mi řekl i prodavač – prý to stejně nepoužiju). Záleží samo na zadní stavbě. Blizzard má 4 čep s Horst Linkem – a funguje to tam skvěle.

      Ostatní tlumiče neposoudím – ale informace klidně zjistíš na webu výrobce nebo je fajn zavolat do autorizovaného servisu jediného dovozce v ČR (tuším že je to Cyklošvec). Tam jsou na to machři a poradí – já sám jsem si tam ověřoval nějaké informace ohledně RP23 a jsou velmi ochotní.

      0 0
      • Zubak  

        Dík za objasnění, mám vybraného bajka a jsou dvě verze s tím že verze RP23 je taková zamotaná a komplikovaněj­ší.U RP2 tomu tak není. Jediná podstatná věc je tedy, jestli je opravdu rozdíl mezi RP23 a RP2 zásadní.Můj poslední tlumič R byl dostačující hlavní přeci bylo tlumení a tak si neumím představit jak je na tom RP23 funkčně lépe. Jak píšeš tak rozdíl asi nebude nějak znatelný. RP2 má komoru BOOSTVALVE tak že slibuje lepší průběh.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • Jenda  

          rozdil mezi R-kovym a RP2 nebo 23 je zasadni v tom ze R ma stale zaplej proopedal tedy kurvitko chodu tlumice. Obcas se to kurvitko hodi kdyz tlumic opravdu neni potreba – delsi presuny po silnici, netechnicky vyjezdy a pod. Ovsem ve vsech dalsich situacich kdy potrebujes aby tlumic fungoval jak ma je to na obtiz. Tedy tlumic bez moznosti kurvitko vyradit z provozu pouzit lze(sam jsem tak najezdil mnoho stastnych kilometru) ale pokud to muzes vypnout ver ze je to veselejsi.

          Klasickej tvrdej lock jako ma napriklad manitou radium je akorat dobrej na to by si clovek znicil ram.

          0 0
          • Zubak  

            Dík za info,

            otázka zní:trval by si na RP23,nebo by si se spokojil s RP2jkou?

            0 0
            • Jenda  

              to se neda takhle obecne rict – zalezi na kombinaci ram a u tlumicu 2009 jak je nastavena komprese, jak je to u 2010 nevim. V podstate by asi klidne RP2 stacila ale cenovy rozdil mezi RP2 a RP23 byva vetsinou uz tak maly ze se skoro vyplati radsi vzit tu RP23 a mit moznost ten propedal si nastavit. Ale oba tlumice diky tomu ze jde PP vypnout na jizdu v terenu budou rovnoceny a to jak ti bude vyhovota chovani s PP u RP2 ovlivni vlastne akorat to jestli se ti ho bude nebo nebude chtit zapinat

              0 0
            • jIrI___  

              Mám RP2 a jeden stupeň ProPedalu mi bohatě stačí. Ale jak psal Jenda, záleží i na typu zadní stavby. Osobně nemám porovnání mojeho Fuelu s jinými fully, ale tady se při zapnutí ProPedalu zadní stavba téměř vůbec nehne. Zapínám ho v podstatě jen při asfaltových přesunech a nějakých lehkých dlouhých výjezdech.

              0 0
              • Zubak  

                Díky za názor a zkušenost, asi se mi potvrdilo co jsem čekal a RP2 nebude zas tak špatná volba oproti RP23.

                0 0
                • Pedro RB  

                  Ta jedna úroveň PP u RP2 ti třeba bude vyhovovat, ale hlavní rozdíl bude v průběhu pružení normální komory u RP23 a nové BoostValve u RP2. Ta by měla být citlivější, mít lineárnější průběh pružení, ale je to neodskoučená novinka. Nejlepší by bylo se na tom kole s oběma tlumiči projet..

                  0 0
                  • mr.antik  

                    lineárnější? já se z nich picnu…

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Ale ne, tak to být nemá. Naopak boost valve bude kompresí více omezovat tlumič, lineárnější jsou pouze proto, že na vše cpou standardně high volume komoru.

                      Se standardní komorou s ponecháním boost valve určitě lineárnější nebude.

                      A citlivější o tom také velmi pochybuju, z prvních ohlasů majitelů boost valve je dobrý kurvítko a citlivost je naopak horší (než compression tune na nízkých hodnotách).

                      Ale uvidím až dorazí kolo a otestuju aspoň krátce v praxi (než nechám boost vlave v TF tuned vykuchat).

                      0 0
                      • Jenda  

                        no mimochodem na fritzzkovi mam compression tune na min a ze by to byl citlivosti nejakej superzazrak me zatim neprislo. Subjektivne mensi nerovnosti mi zehlil lip spyder i s SPV na tlumici. Jak to jde ale vic do zdvihu tak je to bomba. Je fakt teda ze jsem laboroval s tlakem v gumach – 2.4 fat alberty musim foukat ani ne na 2.5 atm jinak je to jak sutr, pred tim jsem 2.1 karmy musel foukat pres 3 atm abych neprorazel, jsem z toho dost zmaten.

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Něco určitě platí obecně pro tenhle systém, něco píšu konkrétně pro Stereo, které znám perfektně a mám srovnání s více různě poladěnými tlumiči.

                          Tenhle systém je obecně více náchylný na citlivý tlumič a potřebuje opravdu exceletně citlivý tlumič, aby citlivost celku byla dobrá. Jakmile se dá méně citlivý tlumič, tak zhoršování citlivosti celku je výrazně větší než u některých jiných systémů.

                          Je to dané tou stavbou, díky čemuž jde ale zase excelentně za pedálem.

                          S upraveným tlumičem z TF tuned je i celková citlivost na Stereu velmi dobrá.

                          S compression tune na max. to byla na téhle stavbě velká bída s citlivostí, to jsem byl velmi nespokojen. S CT max jsem nespokojen na každé stavbě, ale na Stereu to bylo ještě horší než na některých jiných stavbách.

                          Některé fully jsou na tom o malý chloupek lépe s citlivostí než Stereo (teď srovnávám s mojim upraveným tlumičem v TF tuned, ty fully byly s CT min; CT min u těch nejcitlivější staveb už moc nelimituje oproti upravenému v TF tuned, protože tam zase ze zkušeností z AMS 125tky už pak úpravou v TF tuned ke zlepšení citlivosti celku téměř nedojde). Rozdíl je ale malý a když to tak při srovnání na nějakém fullu bylo, tak šel znatelně hůře za pedálem a už to nebylo s otevřeným tlumičem ono pro šlapavé úseky.

                          A pak jak už sám píšeš, jakmile jde do zdvihu, tak se projeví ten parádní průběh a žehlí opravdu excelentně.

                          Neseděl jsem na žádném fullu (a že jich bylo hodně), kde by současně byla ta nepatrně lepší citlivost a aspoň se přiblížil tomu excelentnímu průběhu.

                          Fritzz nemám vyzkoušený moc, jen jsem ho jel krátce pro ozkoušení, zda bych netchtěl větší zdvih a nejel jsem ho s takhle upraveným tlumičem, takže tady nemůžu tak podrobně srovnávat citlivost. Je možné, že na Fritzzu je to o trošku horší, díky většímu zdvihu je to mírně jinak přepákované + 200mm tlumič se nechová totožně jako 190mm.

                          A co se týká tlaku, tak nevím kolik vážíš. Na mojich 70kg a můj vkus kolik foukám je na 2,4 Alberty 2,5atm. stále moc i na zadní kolo. 2,25tky RR (ale UST, takže neřeším prorážení) foukám zadní jen na 2atm.

                          A musíš samozřejmě počítat s tím, že pro podobné chování je třeba objemnější plášť foukat o adekvátní tlak méně, tedy tím snížením na 2,5atm. oproti těm Karmám si ± jen vyrovnal rozdíl objemů a pokud to prorážení (tedy aby nebylo) dovolí, tak bych tlak ještě snížil (ale nevim kolik vážíš, na větší váhu už by to mohlo být málo to další snížení).

                          0 0
                  • MildaP  

                    Jen bych ještě poznamenal k výše uvedenému. Fox na tlumiče, které jsou ve volném prodeji dává označení tvrdosti, pokud nemá manuální zapínání propedal. Jsou tam tři čárky, z nichž nejmenší znamená – nejmenší trvalý propedal nastavený od výrobce a nejdelší čárka nejtvrdší.

                    Každopádně RP23 je špičkový tlumič a když jsem se tak díval po kolech tak i v cenové hladině kolem 100 tis. Kč bývá zastoupen právě tento kousek, což o něčem asi svědčí. Já ho projel a objednal si ho – až s ním najedu pár set či tisíc – budu moudřejší a budu moct víc referovat, než tu trochu, co jsem ukápl na začátku této diskuse :-)

                    0 0
                    • jIrI___  

                      A na kolech v cenové hladině kolem 50 tis. Kč bývají Crossridy, což nesvědčí vůbec o ničem :-D. RP23 je určitě kvalitní, ale kupovat něco podle toho, že to bývá na kolech za X tisíc je trochu mimo :)

                      0 0
                      • karliner  

                        Já bych řekl, že to svědčí o tom, že to jsou kvalitní kola za velmi solidní cenu. Zřejmě ale výrobci kol nečtou B-F a tudíž nevědí, že někteří zdejší experti je považujou za nejhorší MTB kola všech dob.

                        0 0
                        • kubad  

                          spíš výrobci potřebují někde stlačit cenu dolů, a na CrosRidech to jde dobře a není to na kole opticky poznat protože ty kola vypadají dobře

                          0 0
                    • MlokCZ  

                      Je to o dost jinak.

                      Už se tu Fox tlumiče velmi podrobně rozebíraly několikrát v historii a pořád platí to samé. Jediná novinka jsou 2010 s boost valve, což už se tu také trochu řešilo, i když praxe zatím chybí (bude brzy).

                      Compression tune neoznačuje nastavení propedalu, ale interní nastavení komprese a to především i pro otevřený tlumič.

                      To že to nakonec ovlivní i propedal je věc další, propedal prostě ještě na kompresi přidá a když počáteční hodnota komprese je vyšší, tak i omezení propedalem je pak vyšší.

                      Compression tune je na všech tlumičích, tedy R, RP2 i RP23.

                      Rkový tlumič má pouze natvrdo zapnutý propedal, který ± odpovídá poloze 1 na RP23. Označení na tlumiči je ale pořád nastavení komprese a ne nastavení propedalu.

                      Co se týká hodnotý propedalu u RP2, tak jak se tu ukázalo v předchozích diskuzích, tak nelze jednoznačně říci jaké odpovídá poloze u RP23. Mírně se to liší pro různé hodnoty compression tune. Každopodáně je to někde v rozmezí hodnot 2–3 pro RP23.

                      Za hlavní výhody RP23 oproti RP2 vidím následující dvě věci:

                      • pro toho, kdo chce používat propedal jen jako velmi decentní omezeníhlavně kvůli omezení nárůstu sagu ve výjezdu, tak je tu poloha propedalu1, věc, kterou RP2 nikdy nemůže nabídnout
                      • pro toho, kdo chce omezovat co nejvíce, tak je možné použít polohu3 propedalu, která omezuje v dost případech o něco více než propedalu RP2 a to tedy následně umožní si nechat nižší compression tune procitlivější polohu open a přesto zůstane celkem velké omezení na propedaluna trojce (i když pro CT min už ani propedal na trojce neomezujenějak moc).
                      0 0
        • MlokCZ  

          Boostvalve nemá s komorou nic společného. Boostvalve je řešení týkající se tlumení (a ne pružení jako komora) a je to stručně řečeno další způsob navýšené komprese.

          To že se na většinu 2010 tlumičů s boost valve komorou dává high volume komora je věc další nesouvisejí. Samozřejmě lze mít i tlumič s boost valve a standardní komorou.

          Průběh ta komprese samozřejmě trochu ovlivní taky.

          A jak už jsem tu psal, tak zatím se zdá, že boost valve v podání RP23 je nové další dobré kurvítko.

          Narozdíl od DHX, kde boost valve slouží k ovlivnění především konce zdvihu a lze externě nastavovat (což je u tohoto typu tlumiče vhodné pro jeho použití), tak u RP23 ovlivňuje především počátek zdvihu a nastavit externě nelze.

          Jak moc velké kurvítko to bude ovlivní zejména interní nastavení, jak si který výrobce nechá tlumiče s boostvalve nastavit.

          0 0
          • mr.antik  

            Taky koukám, že bych zkusil koupit ten nový RP23,ale z popisu to chápu tak, že by Boost valve měl být jakousi ochranou proti dorazu (čili fungovat na konci zdvihu) a právě počátek zdvihu neovlivňovat. Přímo píšou, že se projeví ve sjezdových pasážích, no nevim, marketing je hrozná věc :-))

            0 0
            • MlokCZ  

              Boost valve vzniklo už dříve u DHX tlumičů a tam to je použito právě na konec zdvihu, kde to má skutečně opodstatnění a smysl, zvlášť když uživatel může ovlivnit nastavení (což u DHX může). To co popisuješ tedy zjednodušeně sedí pro DHX, u RP23 je to použité trošku jinak, tam se to nezaměřuje tak na konec zdvihu, ale i na počátek proti pohupování (prostě další kompresní kurvítko) a i střed zdvihu.

              Jaký to má reálný vliv na průběh a konec zdvihu jsem zatím moc z praxe od prvních uživatelů nevyčetl, uvidím až dorazí s kolem a vyzkouším (na Stereu to bude ideální test, protože to bude pořád na rámu, který perfektně znám a mám ho vyzkoušený s RP23 se standardní komorou s compression tune na max, s tím stejným tlumičem upraveným v TF tuned a pak ještě s upraveným tlumičem v TF tuned s high volume komorou).

              A jak jsem psal také velmi bude záležet u RP23 na daném interním nastavení (a problém je, že narozdíl od DHX uživatel nic nenastaví a bude nutný zásah do tlumiče), takže obecně chování posoudit nepůjde.

              Já už jsem téměř rozhodnutý (jen praxe musí potvrdit, co jsem zatím zjistil), že boost valve nechám okažmitě vykuchat (půjde na úpravu do TF tuned a nechám ho nastavit totožně s tím, jak mám upravený na současném Stereu, na moje požadavky chodí ideálně; budu muset ale také tam nechat dát zase standardní komoru; high volume komora bez boost valve na Stereu nepřichází vůbec v úvahu a s boost valve si myslím, že to také bude progresivní s h-v komorou málo), jak tlumič dorazí, protože to, že to kurví citlivost se zatím shodli všichni majitelé, co jsem kde našel.

              0 0
              • mr.antik  

                předpokládám, že mluvíš o problematické citlivosti halvně při otevřeném propedálu. To by mě taky docela štvalo. Jdu hledat nějaký další info…

                0 0
                • MlokCZ  

                  Ano, mluvím o otevřeném tlumiči (s vypnutým propedalem). I bez boost valve, když budeš mít tlumič s CT max, tak je citlivost s otevřeným tlumičem už dost tragická.

                  U těch informací co jsem našel převážně na zahraničních fórech je problém, že to bylo vždy pro nějak nastavený tlumič u konkrétní značky a já ani netuším, jak např. u Cubu (který brzo bude) bude ten tlumič nastavený.

                  0 0
                • kloubik  

                  Když projdeš mtbr.com, něco tam určitě najdeš. Nechce se mi teď procházet, kde jsem to viděl a zrovna jsem přeinstaloval comp, takže nemám v prohlížeči historii.

                  Nicméně dát Boost Valve do RP23 s tím, že se nedá externě nic nastavit podle mě nebyl šťastný tah, např. Turner je s 2010 modely RP23 údajně tak nespokojený, že na 2010 modely kol dávají RP23 model 09 a řekli, že dokud nenajdou uspokojující nastavení, tak tam Fox 2010 nebude. Je to dané asi i tím, že DW link, na který přešli, obecně potřebuje co nejnižší tlumení komprese, aby zadní stavba pracovala dobře a byla citlivá…

                  Proč nejde vlastně u takovýho RP23 udělat externí sežizování útlumu komprese jako je to běžný na vidlicích? Vždyť za ten tlumič chtějí 10tis., tak by to mohlo nabízet i odpovídají hodnotu, ne?

                  0 0
      • Lišák  

        tomhle vláknu jsem něco s Fox tlumičem řešil. Třeba Ti to k něčemu bude.

        0 0
      • MlokCZ  

        Jak si přišel na nějakých 80%? Vůbec to není žádná ochrana proti proražení, prostě propedal není lock ani na trojce a to ani zdaleka.

        Jak jsem upřesňoval níže, tak samozřejmě záleží především na interním nastavením compression tune.

        I na compression tune na střed není propedal na trojce žádné extrémní omezení a od locku má proklatě daleko.

        A z toho co píšeš se mi zdá, že máš dost vysokou hodnotu compression tune, minimálně střed neli max.

        Pak je jasné, že se kolo téměř ani nehne při jízdě v sedle i pro otevřený tlumič, když ho komprese proklatě omezuje i v otevřeném stavu a není vůbec citlivý.

        0 0
        • kafac  

          Muzes me osvetlit v cem presne spociva zmena Compression Tune? jestli se jen zmeni velikost (tvar) komory nebo se dela jeste neco jineho?

          0 0
          • MlokCZ  

            Compression tune s komorou nijak (a tedy vzduchovou částí) nesouvisí vůbec. Je to nastavení tlumící části a to konkrétně komprese.

            Nastavení compression tune je řešeno sadou planžet a záleží na druhu a pořadí jak jsou seskládané. A to pak ovlivňuje průtok oleje při kompresi.

            0 0
            • mr.antik  

              Dokáže to někdo případně poladit i u nás? Např. u Žitnýho nebo v Bikelive (o kterým se tady už dost psalo v souvislosti s tlumičema)?

              0 0
              • MlokCZ  

                Bikelive pro Foxe ano a více lidí tady z BF už si to tam nechalo měnit.

                Myslím, že to stálo 800Kč s tím, že pokud změna nesedí, tak za 200Kč to přenastaví ještě jednou jinak. Ty ceny si ale už nejsem jistý, já vždy upravoval v TF tuned komplexně celé tlumení a v Bikelive nikdy tlumič neměl.

                U Švece to dělat nechtějí.

                A pro RS tlumiče nevim, konkrétně Žitný se do ničeho nehrnul. Ale jestli RS také třeba nedělají v Bikelive netušim.

                0 0
            • kafac  

              Takze snizenim compression tune, se pouze zvysi citlivost,a progresivita zustane stejna? Nekde jsem cetl ze se tim snizi progresivita, coz by byl problem…

              0 0
              • MlokCZ  

                Tlumení (komprese) se na výsledném chování v celém zdvihu promítne také, protože po celý pohyb jak jde tlumič do zdvihu není bržděn jen pružinou (vzduchem), ale i kompresí.

                Přešel jsem před dvěma lety z jednoho extrému na druhý. Z hrozného compression tune na max. (u 2008 tlumiče) na upravený v TF tuned s kompresí nastavenou na minimum (maximální citlivost). Tlumič znatelně (i když ne už o moc) citlivější než s CT min.

                Na průběhu se to projevilo, ale jen velmi málo. Abych na doraz chodil při stejné síle, tak jsem musel po tomhle drastickém (asi největší rozdíl co může být) snížení komprese přifouknout ze 120psi na 135psi.

                Ovšem sag zůstal pořád velmi podobný, protože ta vyšší komprese i při menším tlaku dynamicky udržovala menší sag než by bylo se stejným tlakem na upraveném tlumiči s nižší kompresí.

                Tedy po tom přifouknutí o 15psi sag zůstal (dynamický za jízdy, staticky na místě po nasednutí se mohl lehce lišit) ± stejný, síla potřebná pro doraz taky.

                Lehce se změnil jediná věc a to střed zdvihu, kde tlumič jde do zdvihu ještě ochotněji než dříve (u Sterea jde velmi ochotně už díky průběhu stavby, proto píšu ještě ochotněji). Změna ale nijak velká.

                Když srovnám vliv na průběh se změnou komory standardní x high volume, tak ta změny komory má vliv mnohem větší (a to nesrovnatelně).

                U boost valve bude ale možná vliv komprese na průběh výrazně větší, tohle bez otestování neodvažuju odhadnout.

                0 0
                • kafac  

                  Hmmm, tak nevim… ja mam compression high, a citlivost se me zda byt OK, spis mam strach ze pokud bych dal min, tak by to pak chodilo uz moc do zdvihu

                  0 0
                  • goofy  

                    Ano ano.. A jeste by se nahodou z kola stalo i celo odpruzene, ze..

                    0 0
                    • kafac  

                      Odpruzeny to je az dost, ale chodit porad na doraz neni to pravy orechovy…

                      0 0
                  • fousek  

                    Taky bych se bal toho, ze mi pujde tlumic vic jak do poloviny zvihu:-)

                    0 0
                    • kafac  

                      No ja chodim tak 5–10mm od dorazu… takze pokud by to bylo citlivejsi, budu chodit na doraz…

                      0 0
                      • kloubik  

                        Projdi si trochu víc tohle vlákno… Chození na doraz nemá s citlivostí tlumiče moc společného, respektive to má velice malý vliv. Prostě bys případně o 5–10 psi přifouknul tlumič.

                        A to že chodíš 1 cm od dorazu znamená, že nevyužíváš plus mínus 20 % zdvihu, to je trochu škoda, ne?

                        0 0
                      • MlokCZ  

                        Přesně jak píše kloubik, naopak zdvih nevyužíváš a spousta zdvihu ti zbývá (pokud je to tedy skutečně od dorazu, doraz není na konci pístnice, ale už dříve a dle délky tlumiče se to liší, třeba na 190/51mm je doraz téměř na konci, zbydou tak 1–2mm; na 200/51mm je už o něco dříve a zbyde kolem 5mm a netuším jestli máš 190 nebo 200mm).

                        A jak jsem už psal, tak po decentním přifouknutí (kolem 5–10% tlaku) je potřebná síla na doraz stejná a projeví se to ve výsledku jen nepatrně ve střední části zdvihu (a když říkám nepatrně, tak to znamená, že někteří to nepoznají vůbec, já jsem pro jakoukoliv změnu citlivka a poznám i malé rozdíly).

                        Pokud zbývá 5mm zdvihu a více skutečně nevyužitého zdvihu, tak ani po snížení komprese a bez přifoukání celých 5mm navíc nevyužiješ. Pokud to je celých 10mm, tak je to celé špatně a potřebovalo by to hodně zvýšit využití zdvihu a klidně by to sneslo výměnu komory za high volume (pokud ji tam ještě nemáš).

                        0 0
    • scret  

      mam na Reignu RP2 a bohate mi to staci, bud otevreno nebo omezeno…

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.