• DoomHammer

    tentokrát se prosím snažte, aby se diskuze nezvrhla v offtopic, osobní urážky a hromadu hejtů.

    hate příspěvky a urážky budu blokovat bez vysvětlení, to avizuju dopředu.

    soustřeďte se na konstruktivní kritiku a smysl dávající názory, ne na abstraktní výpady vůči autorovi.

    • bystřické  

      jinak bude secmazec :-),ale jo,dokážu být klidný

    • vili  

      ok, ale být tebou, tak si dvakrát rozmyslím co blokuju, protože založit další vlákno může kdokoli i bez tebe…

    • gazman  

      Jedna násilnost z minulého výletu, aby tu byl nějaký post k věci a né zas samé off topics;-)

      • lukas aka mitro  

        Verim ze sis toho taky vsiml, libila by se mi polarka presne nad spickou stromu a ne kousek vedle…ale asi to nebylo technicky proveditelne…

        • gazman  

          Já jsem nic nekombinoval, ani jsem nevěděl, že je v záběru severka:-) byla to jen zkouška jaký čas použít a jaký bude šum při daném čase a iso, no a přitom jsem na ty dva nebohé stromy posvítil čelovkou. Tvou připomínku beru a bylo by to tak lepší.

          • lukas aka mitro  

            jj, vyslo to dobre. Mozna (kvuli svetlu z mesta) bys mohl zkusit vice expozic a pak to posklkadat pro mohutne cary hvezd. Bude ale kumst poresit to nasviceni stromu pri vice expozicich.

            • DoomHammer  

              proč? strom nasvítí jednou a zbytek star trails už poskládá exposure stackingem.

              • lukas aka mitro  

                No..ja neco podovneho zkousel a nevyslo to. Pri skladani se mi to nejak vykurvilo bo se to nasviceni nejak prumerovalo ci co…podobne to bylo rpi nasvicovani pri kazdem snimku-ale tam davam vinu slabemu vanku co vyl…

        • bystřické  

          já myslím,že by se mělo hodnotit,co vidíme,spekulovat jakbycoby,kdy­by,nemá cenu,on byl na místě a určitě udělal to nejlepší co se v danou chvíli nabízelo,pokud to není mázlé,tak mě se to líbí

    • bystřické  

      mé poslední veledílo :-)

      • pstasek  

        Tak kdyby mi tohle vytetovali, asi bych je hnal… drží to jak nějakou mejdlovku :-D

    • a.mi.k1  

      Ja sem zacal fotit poradne az koncem roku, spise sport, Bike coz je jasny a pak longboarding, skateboarding, nekdy i kolobrndy :)

      • gazman  

        Možná bych ubral vrchu a přidal spodku, taky se mi to zdá neostré, ale to může dělat ta komprese a ten blesk na stativu v záběru i to že je borec fotnutý zezadu taky trochu vadí.

        • a.mi.k1  

          Ten stativ mi tam taky trosku vadi, mnel sem si lehnout prednej a vzit to jeste vice ze zdola.

          To svetlo je ale schvalne, duraz na jump

    • 416550  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
    • vili  

      cvaky z londýna

      • gazman  

        Ta první má potenciál, možná bych se snažil komponovat tak abych se zbavil té ulice v pravém horním rohu. Otázka je jestli to bylo možné.

        • vili  

          určitě bylo, ale to by mě to takhle muselo napadnout :-)

          • gazman  

            Taky jsem dycky po bitvě generál a jak doma čumím na to co jsem zplodil, mám hned milion vylepšení v hlavě, pozdě no, aspoň se snažím poučit z chyb, ale jde to asi pomalu nebo vůbec.

      • Baba-Ji  

        jsou to fotky, dokumentace neceho, co jsi videl

        …ale krome tebe, maji ty fotky nejakou informaci, kterou sdeluji? …kromne tech tucnaku tedy

    • kyl  

      Fotil bych ale můj žebrák to líp nezvládne.

    • pstasek  

      Pár zimních cvaků, snad neurazí…

    • kankrlicek  

      Ze soboty a z dneška.

    • JSt  

      potucek pro gazmana :-D

      • gazman  

        Tak to je genialni obrazek.

      • StuntJ  

        už se těším na jaro a na kanálový kešky :o)

        • JSt  

          hodim jeste jednu. ;-)

          jinac jsem mel predstavu, ze ten kanal bude vyssi. takhle se v tom moc pojezdit neda. :-/ kdybys vedel o nejake podobne roure vetsiho prumeru, kterou netecou kvanta hoven, sem s tim. ;-)

    • miruš  

      cosi málo večerních

      • gazman  

        Jo tam uz jsem byl taky ze dva razy fotit. Fajne.

      • permon3  

        Je to digitál nebo klasika třeba pěkně na baryt?

      • permon3  

        Je to digitál nebo klasika třeba pěkně na baryt?

      • 416550  

        Supiše a pecičky, obě. Pokud by jste měl zájem, mohl bych vám to nechat vystavit u mě v hospodě. Za malý poplateček, rád pomáhám mladým umělcům.

    • shark.jd  

      Polární liška. :)

    • gazman  

      Zkouška nového skla, v rychlosti, ráno před šichtou.

      • Stipka  

        moc pěkné protisvětlo, co to máš za sklo ?

        • gazman  

          EF 16–35 f/2,8 L II Zatím ho zkouším jen na APS-C snímači, ale je optimalizovaný na FF aparát, jsem zvědav jak bude dělat na větším snímači.

          • Stipka  

            no tak to sis koupil lahudku :) takze budes precházet na FF? 5D nebo 6D ?

            • gazman  

              Bude to 5D Mark III, chci aby foťák uměl aspoň slušně rychlou sekvenci a ze sedmičky jsem zvyklý na podobné ovládání a super autofokus, takže jiný aparát od Canonu mi nevychází. Měl jsem ho v ruce a taky D800 od Nikonu, protože jsem zavažoval i přechod na nikon, ale je to slimák, blbě mi sedí v ruce a je takový neučesaný, kvanta cuplíků hejblátek výstupků, vůbec mě neoslovil.

              • Stipka  

                Tak dlouholety canonak na nikon neprejde pac zvyk je zelezna kosile , D800 na sport vubec neni, ale na krajinu je to muj sen :) Kombinaci D800E bez filtru s 36 mpx a k tomu nikkor 14–24 ve 2,8 je muj sen ktery si sice nesplnim ale na mkrajinu je nejlepsi mozna kombinace co je na trhu :) Kamos ma to 5DIII a je to pekne brko ti povim :) mas se na co tesit :)

                • Lukasisko  

                  Myslím,že d800 je skvělá na všechno, včetně sportu. Pokud má člověk trpělivost při postprocesu (těch 36mpix bude opravdu nálož na PC)a je opravdu maximalista a ví, co dokáže z fotky „vytáhnout“ budou výsledky technicky ultimátní. Viz: http://www.tristanshu.com/…non-to-nikon. Sám mám teď 6D, nemůžu si stěžovat,ale jednou bude myslím na jeho místě Nikon;) Další věcí, spíše subjektivně hodnocenou je,že ty nikoní skla jsou v globálu prostě lepší.

                  • Stipka  

                    Tak ja jsem to myslel tak ze 4 snimky za sekundu je pro nejake lepsi foceni sportu malo, jinak obrazova kvalita, dynamicky rozsah a ostrost snimku je na neskutecne urovni , Iso ma zase 5D lepsi, zalezi co je pro cloveka priorita, dulezite je ze je moznost volby :)

                    • Lukasisko  

                      Podle testů má 6D ještě lepší výsledky než markIII. Oba foťáky mají H2 ISO 102400 http://blog.planet5d.com/…5d-mark-iii/ a v obvyklých situacích se stejně snažím jít max na 2000.. Prostě mi to nedá. Věřím, že tohle ustojí d800 úplně v pohodě. Jo a 4sn/sec do rawu je pořád 2× tolik co moje bývalá d1000 :D.

                      A samozřejmě máš pravdu. Každý volí podle svých sympatií a tak by to u hobby focení mělo být.

                  • gazman  

                    4 obr./s je na sport šnečí tempo, o reportážním využití toho foťáku by se dalo taky spekulovat.

                    • Nimrod  

                      teda když to tak čtu, co by zdejší minimálně část osazenstva dělala, kdyby fotila sport a reportáž před deseti patnácti lety, ideálně ještě na film? :-)

                      • gazman  

                        To stejné jako fotografové sportu před x lety. Třeba bys udělal za půl dne jen jednu fotku tak dobrou, aby snesla srovnání se snimkem jakých uděláš dneska z dobrou mašinou dvacet za půl hodiny;-) I když i kinofilmové aparáty uměly třeba 6 obrázků za sekundu už před dvaceti lety.

                        • Nimrod  

                          ano, byly i rychlejší (tuším že 9 snímků za vteřinu) a spolu s 250 zádama to i 1/2 minuty fotilo, než bylo třeba vyměnit film :-) ale náklady za tohle zařízení bylo nejspíš astronomické…

                          nicméně není to v těchto žánrech tedy dnes především o kvantitě, místo o umu (nebo štěstí?)?

                          • gazman  

                            To bych neřekl, ale udělat nějaký dobrý obrázek je prostě snažší a i když je hodně dobrých, zase z nich vyčnívá několik ještě o kousek lepších. Jak to nevidíš tak to nevyfotíš je to myslím furt to samé.

                    • dodo  

                      Já třeba fotím prioritně sport a nejraději fotím na single shot – protože vím přesně, kde chci koho na fotce mít – na sekvenci mi často někam ujede mezi snímky. A to mám 10fps, ale zase jsou situace, kdy je víc rozhodně líp. U mě rozhodně záleží na situaci a druhu focení, ale z 80% používám single shot.

                      Ale na klasickou reprotáž beru, čím víc, tím líp.

                      • gazman  

                        Beze srandy, v případě že fotíš šachy, kulečník a poker bych to chápal.

                        • lukas aka mitro  

                          Me chabe zkusenosti pravi, ze zastadni pruser pri foceni sportu je spozdeni mezi okem a prstem…kdyz ses profik, tak mozna mas natrenovane o kolik drive zmacknout aby ti pred expozici objekt doplachtil do zaberu, ale jinak nevim nevim…jistota je kulomet…

                          • gazman  

                            No to je jedna věc, druhá je ta, že se v obraze dějí věci, které ani nevnímáš pokud nezastavíš čas, třeba to jak se hýbe voda, bláto, šutry, sníh, svaly na těle mimika v obličeji, prostě možnost výběru z více kousků je obrovské plus, nemluvě o tom, že víc snímků=větší pravděpodobnost opravdu ostrého obrázku. Můžeš autofokus nastavit na prioritu zaostření před prioritou uvolnění závěrky a začít fotit ještě těsně před. Foťák nespustí kulomet dříve než je zaostřeno, takže se ti nestane, že je snímek sice chycený ve správný moment ale neostrý, nebo naopak ostrý, ale ne udělaný v ten top moment, protože když uděláš jen jeden snímek, tak se ani nedovíš, že o desetinu vteřiny později byla scéna mnohem lepší. Našly by se ještě další výhody. Ale tak každý jak mu to vyhovuje.

                            • dodo  

                              To je ale přesně o čem mluvím – že u toho, co fotím, tak vím, co se bude dít (nemluvím o pádu, apod. nečekaných věcech), ale tak nějak mám vše nastavené – občas i MF.

                              Samozřejmě tohle nejde z valné většiny praktikovat u klasický reportáže, u focení závodů, atd.

                              Dejme tomu, že spíš mířím někam k focení reklamního sportu než k reportážnímu stylu, ale je to někde v rozmezí.

                            • bystřické  

                              já osobně jsem kulomet používal ze začátku s pomalejším a horším sklem,probírat se tím množstvím byl pěkný vopruz.časem jsem pořídil lepší a rychlejší skla a kulomet jsem přestal používat,radši jsem se zaměřil na delší sledování objektu s namáčknutou spouští a jen jsem čekal až mi auto vjede kde chci,výsledek byl mnohem lepší a stačilo mi jen pár fotek

                              • gazman  

                                U tech aut to urcite staci takto. Jinak tech fotek taky neni treba sekvencne porizo vat tolik. Staci dycky jen dve tri v serii treba.

                              • JSt  

                                jak rika gazman. auto vypada furt stejne, to ti staci odchytit v tom chtenym miste. ale treba ty lyze jsou trosku jina liga, pac se tam hybe cely clovek. behem oblouku ma skoro kazdy x momentu, kdy vypada jak neumetel a pocitej s tim, ze na jedno cvaknuti budes trefovat prevazny ty horsi momenty. ;-)

                                • bystřické  

                                  pokud ho uvidíš v hledáčku,není co řešit,cvak a hotovo

                                  • gazman  

                                    Tak to rozhodne neni. Udelat dobrou fotku nebo jen obrazek cloveka na desce neni totez.

                                  • JSt  

                                    bud neumi fotograf fotit nebo borec jezdit. vyber si. ;-)

                                • gazman  

                                  Je to tak. Obcas je treba videt jen hlava nebo jen spicky lyzi atd. Neni sance todle vsechno vychytat. Hlavne jde taky o to ze jsou to hodne jedinecne momenty protoze dobre podminky dobry moment dobre misto dobry jezdec a dobre svetlo se sejdou jen obcas a tak si nemuzes dovolit to posrat tim ze to nevyjde nebo vyjde tak nejak napul.

                                  • bystřické  

                                    lyžaře jsem v hlubokém sněhu nezkoušel,mezi stromy,možná je to fakt těžké,najít to správné místo

                                    • JSt  

                                      tohle je taky docela slabota. ;-)

                                    • gazman  

                                      Nevíš, kudy pojede, ani co udělá, kdy zatočí, co udělá sníh kolem něj atd. Bez rychlého AF a sekvence uděláš fotku taky, ale třeba dvě dobré za den a to je málo, když si vemeš že opravdu dobrých dní s neporušeným hlubokým sněhem a slunkem na focení tohodle urveš v sezoně třeba 8 a to se musí dát dohromady parta a za tím prachem jezdit po evropě, ještě k tomu se musí něco nafotit, když všichni včetně tebe vědí že je den dé a chcou hlavně jen jezdit. Doma za barákem (česko,slovensko) jsou skutečné powder days se slunkem a čerstvým prachem třeba jen 2 za rok někdy nula, mluvím o sezonách mimo toho letošního nesmyslu.

                                      • bystřické  

                                        tomu se nevěnuji,nemůžu se pouštět do složité debaty :-/

                                      • Thidney  

                                        To je velmi specifické, v tomhle případě bych sekvenci jednoznačně použil, ale co jsem fotil sporty, a nebylo toho málo, tak drtivou většinu bez.

                                        Nadruhou stranu to je zvyk z plechařiny, kdy pravděpodobnost že přijdeš o dobrý pole kvůli výměně filmu byla několikanásobně větší, než že netrefíš moment + filmy, volání taky něco stály :-)

                                        • gazman  

                                          Todle je jen debata. Myslím, že srovnat oba způsoby focení jde jedině tak, že se dva fotografové (singlák a sekvenčák) postaví do jednoho místa, budou tam fotit stejnou akci 10 minut a pak ukážou hotové výsledky. Je jedno jestli by šlo o motocross, nebo atletiku.

                        • vili  

                          Taky fotím v 95% single shot (sport). Za prvé můj stařičký foťák by toho o moc víc nestihl :-D a za druhé, kdo se má pak tou tunou fotek prohrabovat…je ale jasné, že výsledky by byly lepší s širším výběrem…

                        • dodo  

                          Kola fotím a vím, jak chci mít finální záběr – často i fotím se světlama a na sekačku taky nejsou vždy 100%, takže single shot je ideální.

                          A znám se s Martinem Kozák + jsem dělal bc. práci na sport fotku a i jinde v profesionální sféře se také fotí na single shot, co jsem se dočetl.

                          Něco nafoceno mám, a tak mám na nějaké zpoždění už odhad + nemám nejpomalejší techniku (Nikon D3)

                          Ale opravdu i v akčním sportu mám raději Singleshoty.

                          • nitraq  

                            Jen pro info, na který škole se píše bakalářka na sportovní foto?

                            • dodo  

                              trošku netypicky ČZU:), přesnější téma je digitální fotografie se zaměřením na extrémní sporty

                              • nitraq  

                                Psal nebo píšeš? Páč tebe ani tvou práci nemůžu v registru kvalifikačních prací najít:)

                                • dodo  

                                  Psal, mám hotovou, odsouhlasenou, ohodnocenou a na poslední zkoušce před státnicema mi vyhodili – takže neobhájeno bohužel:), snad zatím…

                                  Takže kolotoč na novo od září nejspíše.

                                  • nitraq  

                                    Tím to je vysvětleno:) Ale našel jsem tam zajímavý kousky, třeba zpracování fotek v zoneru nebo photoshopu, mám co číst.

                              • File12  

                                Bud v klidu. Já na ČZU měl téma bakalářky taky co se týče focení. Vzal jsem si téma Focení na MAC – konkrétně program Aperture. Dobrý je že o tom sem měl šajnu jen já :D

                          • gazman  

                            Mluvím o praktických zkušenostech, nic jsem o tom nějak nečet, neznám Kozáka, ale ti co znám fotí sport určitě sekvenčně. Je to jedno, jak říkám každý jak chce. http://www.fotogaz.cz/…lerie/sport/

                            • kankrlicek  

                              Něco mě nebralo (asi tak dvě fotky), zbytek slint, slint :)

                            • dodo  

                              Martin Kozák je asi jeden z přednějších sport. fotografů v ČR

                              http://www.martinkozak.com/ a http://artofsport.cz/

                              stačí projet pár galerek a uvidíš, že fotí hodně originálně a to jakékoli sportovní téma.

                              PS taky mluvím z vlastních zkušeností…www.ds-art.cz/sport.php

                              • gazman  

                                Ten street či flat se určitě tak jak popisuješ úspěšně fotit dá. Není potřeba teleobjektiv, takže ti tolik nevadí delší čas, takže se dá víc přiclonit a proto není todle focení tolik náročné na přesnost ostření, neb máš větší DOF a taky proto, že objekt se v podstatě nepohybuje, ve smyslu že nemění vzdálenost od tebe, to je úplně jiná disciplína focení, než jsem měl na mysli, todle si na MF a single shot dokážu naprosto v pohodě představit. Sport má spoustu tváří, takže je i spousta způsobů jak ho fotit.

                                • Thidney  

                                  Taky záleží jestli danou akci primárně fotíš pro sebe nebo na kšeft :) Každopádně platí tvá poslední věta a je super že to tak je. Nesnáším dogmatické trvání na jediném „správném“ focení.

                                • dodo  

                                  Jo, poslední věta rozhodně:)

                                  Je to prostě o kombinaci všeho – od techniky, přes počasí po typ sportu.

                                  PS kam za dobrým prašanovým FR?

                            • dodo  

                              ale jasný, sto lidí, sto chutí, sto způsobů…

                              Prostě jedem každej tu praxi trochu jinak:)

                            • dodo  

                              a freeride fotky skvělý!

                • gazman  

                  No ještě budu nějaký čas ohryzávat kit z oken než na něj došetřím hrachy , ale už se to blíží:-) D800 je s tím rozlišením fakt brutus mašina, vůbec nechápu, jak se jim povedlo u takového snímače tak dobře zvládnout šum. I cenovka je rozumnější, potřebuju ale univerzálnější fo­ťák.

                  • Stipka  

                    ale ve verzi E je dražší :) já už jsem ale FF zavrhnul, nic pro mně :)

                    • gazman  

                      Jo to je, někteří borci ty vrstvy z filtru sundávaj i podomácku. Někde jsem čet že snad ultrazvukem. Jinak myslím že FF je právě pro tebe, děláš velké tisky, tam by se to hodilo ne?

                      • gazman  

                        Oprava, ze snímače:-)

                      • Stipka  

                        tak z 12 mpx snimace jsem tisknul i 120×80 cm a bylo to moc pěkné, ted mám 24 mpx a tiskl jsem z toho zatim jen metrove a tam je to naprosto v pohode. jedine kdyz chce nekdo nejakou vetsi fotku tak si vybira panoramy tu jsem tisknul tusim 250×130 cm a bylo to taky v pohode, takze crop mi staci, u toho 5D budes mit taky 24 mpx tak uvidis ze to staci bohate na tisk :) spis mi jde o to ze mi to foceni tak moc nenese abych rval 100 litru do vybavy a otazkou je jestli by mi to prineslo tu novou stavu do foceni, s d7100 jsem maximalne spokojeny a zavzoval jsem tehdy pri koupi i FF ale hold je to otazka penez ktere do toho kdo vrazi :)

                        • gazman  

                          Jasně, je to tak, no né všechno co dělá se musí člověku rentovat v penězích, je to koníček na celý život, teď to jde tak do toho sypnu, kdo ví, co bude za nějaký čas.

                          • Stipka  

                            jasne konicek to je :) jen je treba si na nej zarobit a nejlepsi je zase tim focenim a aspon se to doma obhaji :-D

                            • gazman  

                              Jo takhle! No tak to jo:-D

                            • Stipka  

                              pac co si budem vykladat , ty nase konicky jsou celkem balik, Foceni, turistika, celopera kola a v neposledni řadě chlast :-D

          • bystřické  

            to je sklo,který jsem měl v hledáčku a možná na něho jednou dojde,jsem zvědav na fotky z FF a na tvé pocity z tohoto skla

            • gazman  

              Byla dobrá cena, je to bazar, ale koupený před půl rokem, takže je záruka.

              • bystřické  

                viděl jsem ho párkrát na paladixu,měl jsem cukání ho koupit,ale mám 24–70 2,8 II,to mi zatím stačí.5DMIII je supr stroj,mám ho rok,s dobrým sklem se dá fotit i za tmy a z ruky

                • bystřické  

                  tady mám jedno panorámko,foceno z ruky,dřív jsem nato potřeboval stativ,s MIII to není potřeba

                  1/80s F3,5 ISO 8000 f=24 mm

                • gazman  

                  No to je sklo, které bych si moc přál jako základní, jeho kresba je prý srovnatelná s pevnými skly. Co jsem se díval na srovnávací obrázky, tak je to fakt břitva. Jediné co vnáší mé pochybnosti do rozhodnutí, jestli tento, nebo 24–105 je docela krátké nejdelší ohnisko a pak taky cenovka. Nechybí ti delší ohnisko? Jak se ti jeví?

                  • bystřické  

                    24–105 F4 jsem si nechal na infra fotky,teď používám C 24–70 F2,8 II,když dobře zaostřím,dá se ořezávat do aleluja :-)pokud potřebuji delší,tak mám C 70–200 F2,8 II,kdyby to bylo málo,mám canoní extender 2×,jsem na 400 mm,to bohatě stačí,tyto objektivy jsem přesné a hlavně rychlé,když se něco nevyvede,je to převážně mýma rukama.

                    nikdy jsem neměl pevné sklo,takže nemůžu srovnávat,ale na cloně 2,8 je to fakt ostré i při špatném světle

                    • gazman  

                      70–200 mám taky i ten extender, ale né dycky máš čas vyměnit sklo. Ale tak asi bude ten rozsah stačit. Pro 7D mám jako záklaďák 17–55, což je vlastně rozsah ještě menší a stačilo to dycky, tak co tu kur.. řeším:-)

                      • bystřické  

                        většinou vím,co budu fotit,tak mám nasazený sklo,už ho neměním,kvůli prachu,u 24–70 skoro vůbec nefotím na 70mm,lepší je přijít blíž,pokud to jde

    • bystřické  

      upadá to,jako na jiných fórem :-(

    • Majkí  

      Taky přidám pár černobílých…

    • Shargaas  

      par fotek z parize

    • kankrlicek  
      1. Proužky
      2. Jé kočička
      3. Dašice v kostce
    • KAPLIS  

      Dneska rychlá akce, ale výsledky nic moc. Ještě se musím sžít s foťákem a hlavně naučit se fotit :-). Jak postupujete, když chcete „nečekaně“ a v relativním časovém presu něco cvaknout. Já nastavím auto, hodí se mi bez blesku, tak nastavuji. Fotím, ale výsledek nic moc. Měním nastavení, zkouším varianty, čas běží, výsledky nejisté. Pak si všimnu, že mi zůstalo nastaveno divné iso z minula. „Panika“ akce pomalu končí. Ještě rychle pár cvaků. Konec. Jak postupujete, popřípadě dáváte někdo foťák resetovat na původní nastavení a s toho vycházíte (proto, aby tam omylem nezůstalo něco nastaveno a zapomenuto)? Jsem zatím taková poučená „lama“ a potřebuji si zautomatizovat nějaký postup nastavování focení, abych nemusel panikařit. Třeba: zapnout, nastavení režimu, kontrola iso, čas/clona a nevím co ještě. Má někdo tip.

      Jinak dnes v podvečer mi právě automatika bez blesku dala delší čas a než jsem to nějak zaonačil, tak bylo zase úplně jiné světlo.

      Tyto se ale celkem povedly a pěkně vystihujou atmosféru. Ostrost až jindy :-)

      • DoomHammer  

        ale jo, zachycení pohybu pěkné, ostrost se vychytá :)

      • Georrge  

        to časem vychytáš, zapneš foťák, koukneš na ikonky, poznáš co máš nastaveno „blbě“ z minula, přecvakáš to a jedeš :)

        jinak když fotím něco podobného (občas pohyb a občas normální fotky) tak funguju na více režimů, v Tv modu mám krátký čas na paning, v Av modu mám clonu pro hloubku ostrosti, někdy se hodí obojí v plném manuálu a zbytek cvakám na P, ISO nechávám většinou na automatu. Lehké korekce pak řeší kolečko na příslušném modu :)

        • KAPLIS  

          Díky. Ještě mi to chvilku zabere :-). Hlavně se prokousat návodem. Neni to příjemně napsáno.

        • nitraq  

          To rozlišení Tv na krátkej čas a Av na nízkou clonu je dobrej tip, díky.

      • bystřické  

        je potřeba se naučit přesně ovládání fotoapátu,jaké tlačítko k čemu slouží,když si aparát pověsím na krk,tak se asi chystám něco zachytit,v klidu si ho nastavím dle počasí-světla a nechám ho viset na krku zapnutý,pak už je to rychlý,když se něco děje,fotím jen na M,vím že to mám pod kontrolou

      • lukas aka mitro  

        ulet

        • kankrlicek  

          Dcera si to koupila, a když s tím fotí někdo, kdo aspoň trošku vidí, tak je to príma.

      • JSt  

        vcera nas tim fudzim fotili na checkpointech slovakia experimentu a je to uplne super vec. jak se to vyvolava a snimek se zacal objevovat byl pro me zazitek. O:-)

        • Nimrod  

          upřímě řečeno nechápu, co je na tom tak supr… myslím tím to tělo, ne polaroid. polaroidový filmy se furt prodávají a skoro na každý střední formát s výměnnýma zádama se dělal i polaroid back. pak by to bylo použitelné a také ho tak mnozí používají. tohle mi přijde jako fakt dost strašné řešení

          • JSt  

            supr je presne to, co jsem psal – objevovani se obrazku. o polaroidu jsem vedel, ze existuje, ale nikdy ho nevidel v ruce. je mi uplne jedno, cim to odfotis. ;-)

            • Nimrod  

              tak to jo :-)

              • p@X  

                Mrkni do výpletu, pak to pochopíš :)

                • JSt  

                  a to, co drzim v rukach, je francouzsky buldocek. :-P

                • Nimrod  

                  :-D

                  tak jako proti polaroidu nic nemám, určitě má svoje kouzlo, ale na mě nefunguje. šlo mi jen o ten aparát

                  • JSt  

                    jasne, ze cela ta vec je pouzitelna vicemene jen pro zabavu a ani si nemyslim, ze by si to kladlo nejake vyssi cile. ;-)

                    povazuju za dobry napad, kdyz si, jako v nasem pripade, z checkpointu na zavode odvezes svuj instatni obrazek misto obligatniho papirku ci fajfky na spoukarte. fotit tim bezne je imho taky nesmysl, ale jsou situace, kdy se to proste hodi. a pozorovat, jak na tebe ten obrazek pomalicku vykukuje je tez dobra zabava. ;-)

                    • Nimrod  

                      s tím nápadem souhlasím :-)

                      jde o to, co je to „běžně“. jsou lidé, kteří střídají film s polaroidem. většinou to tedy jsou velkoformátníci, kteří do toho ještě cpou „historické techniky“ a pozitivní papír

                      tohle bude subjektivní. hromada lidí píše, jak je já nevím jak moc úchvatný pozorovat papír ve vývojce, jak „pomaličku vykukuje“ fotka, ale já na tom nějak nic nevidím…

    • kankrlicek  

      Byl jsem za ouřadem.

    • gazman  

      Před chvílí z okna.

    • bystřické  

      kde ty loňské sněhy sou :-(

    • lukas aka mitro  

      Sracky na entou nebo Entove na sracky?

    • juraive  

      Pár testovacích cvaků z pošty do práce. Manuální Tokina SD 70–210. Za ty čtyři stovky to stálo :). Jednička padá…

    • gazman  

      Tak nebo tak?

    • gazman  

      Zmastil jsem ještě cosi takového.

      • Nimrod  

        poslední se mi líbí podstatně víc než ta výše postnutá :-)

      • JSt  

        fotky z tvych vyletu do kopcu jsou pro me jina liga nez totok, pac tam se urcite celou dobu divas kolem sebe, kochas se a nevis, co cvaknout driv. tohle mne prijde jako takove obrazky jen abys neco odfotil – mas problem vymyslet, co vlastne vyfotit.

        mozna se pletu. jen pisu, jak to na me pusobi.

        • Nimrod  

          ono se to dá uvést i tak, že na horách fotí „jen takové obrázky, aby něco odfotil“ a tady přemýšlí co a jak má vyfotit. mně tohle třeba říká víc než gazovo fotky z výletů, přijdou mi občas takové… nepromyšlené. ale také pouze vyjadřuji svůj názor :-)

          • black.horse  

            a zase můj názor je takovej, že poslední fotka ve mě evokuje chu´t na omeletu, mňam:-)

          • gazman  

            Vidím to jako ty, na horách často není moc čas, hodně snímků vzniká doslova za pochodu, což je na hovno a taky mám dycky pod vlivem toho co vidím kolem dojem, že je „tak trochu jedno“ kam to namířím. Tady u těch obrázků se snažím z mála vytěžit co nejvíce, je to super zábava a myslím že je to hodně samopoučné.

        • gazman  

          Je to spíš takový tréning a zkouška co jsem schopný z mála vydojit, takže může být že se ti zdaj tydle snímky slabé, ale na druhou stranu věřím, že každý co to takto zkouší, se u toho hodně pobaví a naučí.

          • JSt  

            prave jako takovou etudu to vnimam a s ni mne kontrastuji plnohodnotne skladby – obrazky z hor a cest, ktere tu prezentujes.

            ono to bude i tim, ze obecne fotky z vyletu me oslovi daleko vic. premyslim, jake to tam bylo apod. na tohle mrknu, reknu fajn a jdu dal.

        • mr.antik  

          1,2,5 mi přijdou dobrý

      • kankrlicek  

        Jj, lívanec príma :)

    • lukas aka mitro  

      Ja se na to vyseru…po dlouhy dobe neco uploadnu a zase to prebije gazman:DDD

    • gazman  

      Moc vody.

    • kankrlicek  

      1 až 3 = sedlácká krajina

      4 = šišky nad rybníkem :)

      • Georrge  

        první se mi líbí hodně, ale přidal bych trochu nebe, druhé bych zase nebe ubral :)

        • kankrlicek  

          Když vono to je všechno na hraně. Nahoře nebe bylo úplně nezajímavý, ale bohužel v hledáčku jsem to neviděl :( a ať jsem řezal jak chtěl, když to bylo zajímavý, dostal jsem horizont okolo středu.

      • gazman  

        První a poslední je fajn.

    • gazman  

      Tři z dneška a už dám s tím pokoj.

      • kankrlicek  

        Nejmíň se mi líbí poslední :), ale máš to všechno ku.ewsky dobré :)

        • soc  

          potvrzuji! :-)

        • gazman  

          Ta věž je focená teď za tmy, možná to působí blbě, chtělo asi na te fotce mít nějakou lampu, nebo prostě zdroj světla nějaký, aby to bylo jasné.

      • miruš  

        Moc pěkně, poslední dobou docela provětráváš závěrku (-: a to je dobře

    • kankrlicek  

      Letos poprvé jsem uviděl sníh! :) Sice s deštěm, ale zážitek to byl.

    • miruš  

      pár cvaknutí, toulal jsem se dva dny v horách a bez toho sněhu v polovině Února to vypadá fakt divně :-/

    • DoomHammer  

      hesky sepsané… http://diit.cz/…akroobjektiv

    • Nimrod  

      konečně má většího brášku :-)

      • kankrlicek  

        Pochlub se co nejdřív výsledky. Ať slouží.

        • Nimrod  

          pokusím se :-) jen furt nemám adaptér, měl přijít nejpozději v pátek, tak snad v nejbližších dnech dorazí…

      • Nimrod  

        kdyby to někoho zajímalo. včera jsem se dočkal konečně adaptéru nikon – nex. doporučuju se přesně tomuto vyhnout, neb místo 28,5mm má celých 28,6 – 28,7mm, podle toho kde se měří, tudíž není možné zaostřit na nekonečno, jak dotyčný tvrdí. úprava není nic moc, ale měla by jít, přinejhorším pilníkem. tož tak…

        • DoomHammer  

          číňani rádi kecají ohledně ostření na nekonečno. ale ty desetinky pilníkem stáhneš, takže pohoda :)

          • Nimrod  

            mně neva, když je kratší, než má být, ale tohle se dohání podstatně hůř. nejraději bych to vzal na soustruhu, ale není to pořádně za co vzít a když je, tak zas nevím, jestli má kolega na to nůž, navíc v obou kusech je vykrézovaný kus, takže se bojím, aby to nekoplo… no uvidíme. spíš jsem to chtěl napsat jakožto výstrahu pro ty, kteří by si chtěli koupit adaptér nikon – nex, tak kterému se vyhnout

            • DoomHammer  

              v tomhle měl kankrla pravdu – značkové redukce jsou sázka na jistotu.

            • mr.antik  

              Nějak mě není jasný, jak to chceš odpilovat?

              • Nimrod  

                adaptér se asi skoro vždy skládá ze dvou hlavních kusů, které tvoří tělo. co mám doma, tak zadek (který se cpe do nexe) je hliník, přední část, s bajonetem pro objektiv, je taková malá vložená mrcha, pochromovaná mosaz. brát materiál jinde než na dosedacích plochách těchto dvou kusů je kravina, takže bych bral na tom chromovanym dílu. teoreticky stačí moc nezajet do bajonetu a není tam moc co podělat. souosost půjde do háje, ale ta tam ani není, a s doladěním izolepou počítám

      • Nimrod  

        konečně jsem ho vyzkoušel. adaptér je furt nesrovnaný, čekám, až se kolega uzdraví, snad v pondělí, takže to možná bude ještě o fous lepší s ostrostí. jinak foceno ráno z okna, plná díra, druhý je 100% výřez. bylo fakt ideálně na hvězdičky…

        • Nimrod  

          nikdo se k tomu nemá, tak se zeptám sám :-) je to chromatická aberace, ta aura na obvodu měsíce, nebo ne? než jsem tahal barvy, tak to nebylo vidět, což je ale asi jasný. a proč je jen po obvodu? protože je tam větší jas než u stínu, tudíž větší kontrast, a tudíž to objektiv už nedal? ale lr to jako chromatickou aberaci nevidí, a to si myslim, že ji umí hledat dobře

          • DoomHammer  

            imho to CA je. zkus ji odstranit ručně „kapátkem“ a ne automatikou. lightroom občas nějakou CA opravdu nevidí.

            a ano, jelikož je to dost kontrastní hrana, objektiv to nemusel ustát.

            • Nimrod  

              dík, příště zkusím trošku zaclonit :-)

              • DoomHammer  

                nebo to potlačit softwarově :)

                ale jo, ten objektiv kreslí na plnou díru hezky. líp než ten můj telehajzl, ten je měkký i na sedmičku :)

                • Nimrod  

                  já raději klasickou cestou, no… :-)

                  co jsem koukal na testy (a podle nich i vybíral objektiv), tak právě že je hodně ostrý už od plné díry, rostě to velice zlehka do asi f/8, a pak to jde dolů. údajně trošku vinětuje na plnou díru, po zaclonění neznatelně. chromatické aberace jsem se moc nebál, věřil jsem ed sklům, ale tohle bylo holt na ně moc, no..

          • DoomHammer  

            taky jsem ulovil barevnou vadu :)

            sice malou, ale je tam, objektiv@7,1

            • Petr.T.M  

              No, víš, jako, mě to na první pohled tak připadalo, jako že je to měsíc, jsem měl dojem. A ona vada.

            • Nimrod  

              co to máš za sklo? a můžeš postnout fotku bez ořezu?

              já ho vyfotím až po novu, teď ho mám ráno za domama a do víkendu nevydrží… ale dnes jsem přinesl z práce opravený adaptér :-)

              • DoomHammer  

                základního Tammyho 70–300 – http://www.megapixel.cz/…kon-kopie-cz – na blbnutí dobré, ale kresba je měkká skoro jako u odcloněného Heliosu :)

                • Nimrod  

                  tak zase je třeba brát v potaz cenu, že je to zoom a také to, že na to čumíme 1:1…

                  • DoomHammer  

                    jo, za ty peníze jako první tele určitě dobré, ale člověk z něj docela rychle vyroste :)

                    pro mě tele není prioritou, takže tu měkčí kresbu přežiju, nicméně už jsem tu tuším se Stipkou debatil o ostřejším objektivu… někdy, v budoucnu, možná…

                    ten Měsíc je výřez z neupraveného RAWu, takže vytaháním kontrastů a podobných konin se z toho dá udělat celkem ostrá věc.

                    • Nimrod  

                      a k čemu jste dospěli? k elkovýmu canonu? :-)

                      • DoomHammer  

                        jasně, 70–200 2,8 L :)

                        spíš padl názor, že u 70–300 je větší problém udržet ostrost, takže by šel spíš do dražší 70–200

                        • lukas aka mitro  

                          70–200 + vyrez to jisti…ostrost bude lepsi…a svetelnost se taky hodi:)

                        • Nimrod  

                          myslel jsem si to, jsou podle testů fakt šíleně ostrý, ale cena tomu holt odpovídá

    • kankrlicek  

      Abyste nepropadli falešné představě, že už nefotím :)

    • bystřické  

      na paladixu mám tento inzerát:

      Canon blesk Speedlite 580 EX II

      Blesk má uštípnutý okraj rozptylky,špatně se vytahuje,na funkci to nemá vliv,jinak je jako nový.Preferuji osobní předání,aby si mohl nový majitel blesk nejdříve pořádně prohlédnout a odskoušet.

      Cena: 6500,–

      Preferovaná lokalita: Olomoucký kraj

      pokud by byl zájem

    • gazman  

      Zas už něco!

      • kankrlicek  

        První nejvíc, druhá by tuším byla lepší v barvě?, čtvrtá dobrá :)

        Třetí by asi chtěla lepší světlo.

        • gazman  

          Světlo bylo nejhorší jaké si jde představit, vyjma světla nulového.:-)

      • Foose  

        u te prvni je ta obloha nejak fotosopovana, ze? trochu tam ten prechod te tm. sede vadi, jinak je dobra.

    • DoomHammer  

      designéři asi konzumovali lysoně…

      http://diit.cz/…-dp2-quattro#…

      jsem zvědav jak se jim ten čip povedl

    • Bruca  

      Ahoj, chtěl jsem se zeptat… fotíte tu někdo Pentaxem? Konkrétně K-50? Docela se mi tam zalíbila ta voděodolnost. Leda máme doma všichni Nikony, tak s jinýma značkama nemám zkušenosti. Čím se pak zpracovává raw, je na to nějaký podobný program jako u Nikonů View/NX2?

      • DoomHammer  

        Pentax na přiložené placce dodává svůj editor založený na Silkypix Studiu, ale co jsem ten soft kdysi, když jsem měl nový K-r, zkoušel, nebyl nic moc – nebyl moc intuitivní a proti ligtroomu byl strašně pomalý, ale možná na tom zapracovali.

        pentaxí rawy jinak zpracuješ v Lightroomu, Adobe Camera Raw si s nimi taky poradí a problém není ani v RawTherapee.

        Zoner jsem nezkoušel, ale měl by to umět.

        a pentax samozřejmě umožňuje používat univerzální formát DNG.

        • Bruca  

          díky moc :)

          ta K-5O nebo i K-30 se mi zamlouvá čímdál víc. už jen našetřit penízky :)

          • DoomHammer  

            doufám, že tě budu moct brzo přivítat do rodiny ;)

            • Bruca  

              no, popravdě řečeno mě víc lákala třeba D3100 nebo D5100, protože Nikon je Nikon a co si budeme povídat, že :-D

              ale ta voděodolnost by při mém zacházení s věcmi mohla být zásadní výhodou :-D

              sice bych pro začátek musel sáhnout po objektivu DA 18–55 WR, ale časem bych došetřil na jiné sklo :)

              • DoomHammer  

                D3100 nebyl vážný soupeř ani pro K-r, natožpak pro K50, která je o 2 generace novější. D3100 je vyloženě základní model, který toho moc neumí.

                zrovna si ze srandy čtu recenzi na D5300 a třebas hledáček má K50 podstatně lepší – větší, s lepším pokrytím scény a světlejší. a D5300 prý má dost logických chyb v ovládání. a je to model o dvě generace novější než tebou zvažovaný D5100. D5100 byl protivník pro zmíněný K-r.

                pro tebe může být nikon lepší volba kvůli jiným nikonům v rodině – možnost půjčovat si jiné objektivy.

                prolez si recenze a uvidíš, jaké mají nikony a pentaxy výhody a slabiny.

                nikon má proti pentaxu výhodu lepšího marketingu – je o něm, stejně jako o canonu, víc slyšet. pentax samozřejmě má svoje mušky, třebas možnost točení videa mají jenom proto, aby tam byla, ale v jiných věcech se canikonu vyrovná a nebo je předčí.

                • Bruca  

                  na moje focení by mi asi stačila bohatě i ta D3100, jen ta „odolnost“

                  hledáček je právě to, co mě táhne na zrcadlovku. nějak se mi zalíbil, přece jen je to pohodlnější než fotit přes displej.

                  taťka má ultrazoom P510, já mám kompakta P330, takže o nějakém půjčování objektivů by to stejně nebylo… kdyby měla ta P510 větší čip a možnost fotit do rawu, tak bych asi moc neváhal, byť ten hledáček je tam spíš nouzový…

                  • DoomHammer  

                    jo tááák, já myslel, že máš někde po ruce nikoní DSLR. v tom případě se pentaxu neboj vůbec :) bez možnosti půjčení objektivů nejsi volbou značky vázaný vůbec.

                    ideální je si někde v krámě osahat canon, nikon i pentax a uvidíš, co ti sedne víc do ruky. v oblasti ovládání a ergonomie má každá značka svoje specifika a každá se drží nějak jinak. kamarádce třebas nesedí pentaxí ovládání, špatně dosáhne palcem na zadní ovládací kolečko, já se zas peru s canonem, protože to jejich kolečko u spouště nenahmatám ukazovákem. je to jak SRAM a Shimano u řazení :)

                    co se týká nikoního ovládání, zvykl bych si, podobá se pentaxímu.

                    obejdí obchody, osahej si to vlastníma rukama a uvidíš. nejhorší je, když koupená věc do ruky nesedne. pak to tělo může být sebelepší.

                    • vili  

                      imho je tady ta věčně omílaná rada „vyzkoušet jak ti sedí foťák do ruky“ značně přeceňovaná. Za vyzkoušení to stojí, tj, ale ještě jsem nezažil, že bych si na nějaký držení nebo ovládání různýho foťáku za chvilku nezvykl a nějak mě to omezovalo. Ale asi nejsem fotoMlok ;-).

                      • Schoscha  

                        Já to třaba beru tak, že osahat, jestli něco vyloženě nevadí.

                        Foťák do ruky mi asi nepadna 100% žádnej, protože při mé délce prstů, bych musel mít grip jak rantl od vany.

                      • gazman  

                        Taky si myslím, že si člověk zvykne, ale proč to podstupovat.Myslím, že si každý vybere aparát u kteréhokoli dominantního výrobce a parametry budou pro běžného člověka dostačující u všech.

                        • vili  

                          Jasně a stejně tak ta ergonomie bude podobná…tím chci říct, že při výběru bych spíše upřednostnil co to umí (pokud bych věděl co konkrétně využiju oproti druhému výrobci) než to jak se to drží. Pokud nevím co využiju, pak je to bezdebat…

                          • DoomHammer  

                            např. ergonomie pentaxu (a přeneseně i nikonu) a canonu je stejná jako ergonomie silničních pák shimano a campa ;) oboje dvoje se drží a tím podobnost končí

                            • vili  

                              prosím tě, neber mě za slovo…na obojím nemám problém řadit, brzdit a držet se…na druhou stranu kdysi nabízela kampa 11 speed a současně shimano 10 speed. U mě by hrálo důležitější roli toto ;-)

                              • DoomHammer  

                                mi osobně prostě nesedí canoní ergonomie. jedno kolečko na ukazovák vzadu za spouští a druhé na palec na zadní stěně. na to „hlavní“ ukazovákem nedosáhnu bez přehmátnutí. to zadní je asi o zvyku, přestože mám celkem dlouhé prsty, tak jsem s jeho ovládáním měl rovněž problémy (horní kolečko jsem zkoušel u EOS 350 a 400 a zadní u EOS 7D)

                                prostě ten ukazovák nemám tak pohyblivý. u nikonu mi zadní kolečko problém nedělalo.

                                stejně tak mi u campy vadí malá páčka na palec, bez přehmátnutí na ni nedosáhnu

                  • Schoscha  

                    Jestli můžu radit, tak na D3100 se vyprdni.Když už, tak aspoň

                    D5100.Sám bych dneska třeba už netrval na novým kuse a bral bych zánovní z bazaru a třeba vyšší model.

                    Ale jak píše Doom, osahat a potom se rozhodovat.

                    • DoomHammer  

                      jj, bazar rulezz them all :) v bazaru se dá pořídit krásně. na paladixu je ted K-30 + 18–135 WR za 16 klacků

                      @bruca: vidím, že jsi ze Zlína. kdybys chtěl, můžeme se domluvit na nějaký pokec třebas v Hostýnkách a mohl by sis osahat pentaxí ovládání.

                      • Bruca  

                        díky moc za nabídku, jak se udělá pěkně, tak jí rád využiju :)

                        jenom se tě zeptám, jaký je rozdíl mezi objektivy DA a DAL? Je to v tom chybějícím zaostřovacím kroužku u DAL?

                        • DoomHammer  

                          prakticky nevím :) a wikina říká následující:

                          DA-L lenses

                          Similar to the DA series, these are smaller and lighter lenses than the DA models, but have a plastic (as opposed to steel) mount and lack the quick-shift focusing system of their heavier siblings. They are only sold in kits with entry-level bodies.

                          plastový bajonet může a nemusí být problém. kdysi dávno mi spadl K-r s plastovým objektivem (seťák 18–55) ze stativu a objektiv se urval. kovový bajonet by to asi ustál. na druhé straně „ikonické“ pentaxí sklo 35/2,4 je taky základní plasťák a ničemu to nevadí – lehoučké sklíčko s perfektní kresbou

                          tak jo, jak se udělá dobře, tak se slezeme někde na Rusavě a uděláme si foto procházku :)

                      • Schoscha  

                        Já sem měl zrovna smůlu, že když jsem se konečně rozhodl co chci, byl D5100 s 18–105 k nesehnání.Jak ve kšeftech , tak na bazaru.A do D90 sem jít nechtěl.

                  • Foose  

                    mrkni take jaka je dostupnost jednotlivych objektivu… na canon a nikon toho sezenes plno i od druhovyrobcu nebo z bazaru. Nevim jak je to u Pentaxu. Ale z moji zkusenosti kdy jsem mel 3 roky zrcadlovku tak zakladem je skutecne objektiv. Tela jsou vicemene solidni vsechna ale sklo je zaklad. To proste jakymkoliv lepsim telem neochcijes…

                • JSt  

                  takze ten pentax je jen pozicka?

                  protoze pak pro me postrada smysl nizsi dostupnost objektivu, spatny video a jink ± stejny, co konkurence. to jsem teda odvodil jen z toho, co tu pises. ;-)

                  • DoomHammer  

                    pentax je vnímán spíš jako značka pro „fajnšmekry“ kvůli drobným, ale příjemným vychytávkám

                    – bezproblémové měření expozice s objektivy M42 a jinými vintage skly – u canonu je to trochu problém (zkoušeno na EOS 7D)

                    – „trap focus“ s vintage objektivy – při ručním ostření podržíš spoušť a kamera automaticky exponuje při správném zaostření

                    – kompatibilita se všemi skly pro bajonet K, ať jsou jakkoliv stará,

                    – stabilizace v těle ⇒ odpadá nutnost stabilizovaných objektivů

                    – AF motor v těle ⇒ základní objektivy jsou jednodušší

                    všechny tyto vychytávky se týkají i těl v nižších řadách

                    – i základní objektivy umožní používání CPL a přechodových filtrů, protože při ostření neotáčí přední člen (s láskou vzpomínám na canoní seťák)

                    nižší dostupnost objektivů je nesmysl… Mnoho teoretických kecalů z fór se rádo ohání tím, kolik objektivů je možné pořídit pro canon nebo nikon. Pravda, v současné nabídce nových objektivů těchto značek je skel spousta.

                    • JSt  

                      neumim posoudit, jestli je lepsi integrace ostreni a stabilizace v tele. vidim v tom vyhody i nevyhody, ale spis se mi to nelibi…

                      • DoomHammer  

                        bajonet PK samozřejmě podporuje objektivy s ostřícím motorem (vč. powerzoomů) a například sigma nabízí stabilizované objektivy i pro PK.

                        tak schválně, jaké nevýhody to má, buď konkrétní.

                        • JSt  

                          konkretne jsem nevedel, co ted pises v prvni vete. nicmene porad pokud mas jen objektivy bez motoru a odejde ti v tele, das telo do servisu a nefotis. objektivu mas zpravidla povicero. centralizace neni dobra. ;-)

                          • DoomHammer  

                            viz camlost – vyšší nikony mají taky AF motor v těle ;)

                            • DoomHammer  

                              navíc, stejnou argumentaci můžeš použít i v okamžiku, kdy se ti pokazí senzor, závěrka, AF modul, displej, whatever… taky pak musíš poslat tělo do servisu

                    • gazman  

                      To vyznělo, jako by byl fajnšmekr ten co používá staré ojektivy nebo šitózní záklaďáky. Možná to tak je. Nevím.

                      • DoomHammer  

                        jen jsem vypíchl přidanou hodnotu :) kterou canikon nenabízí

                        • gazman  

                          Tak jsem to zle pochopil, jsem myslel, že si vypsal důvody, proč jsou to aparáty pro fajnšmekry.

                          • DoomHammer  

                            v okamžiku, kdy se někdo rozhodne pracovat s vintage objektivy, mu pentax s focením dost pomůže díky vlastnostem, které jsem vypsal.

                            a začátečník zas nemusí řešit, jestli na setový objektiv může použít polarizák… a ne každý si kupuje první zrcadlo, aby na něj okamžitě posadil limited/L/whatever objektiv, ale používá to v kitu, který vybalil z krabice

                            pamatuju si, jak kamarádku vytáčelo k nepříčetnosti otáčení předního členu na canoním seťáku, než si pořídila Sigmu 17–70

                            možná, že už canon přišel s inovovaným kitovým sklem, moc to nesleduju.

                            mmch, pentaxí 18–55 je za ty prachy opticky hodně povedený objektiv s dobrou ostrostí per pixel

                            • gazman  

                              Tak jsem to zle pochopil, jsem myslel, že si vypsal důvody, proč jsou to aparáty pro fajnšmekry.

                        • bystřické  

                          no čoveče,nějak ti nevím jestli máš pravdu.já jsem šel do canonu protože jsem si mohl vybrat z velkého množství,jak v tělech,tak objektivech,nebo i v příslušen­ství,podstatné pro mě bylo,co to umí,co tím získám,před tím jsem měl kompakt,taky od canonu,a kdybys mi dal do ruky tenkrát jakoukoliv zrcadlovku od různých výrobců,tak se mi budou držet všechny špatně,s každým novým tělem jsem měl počáteční problém jak ho držet a jak ho prstama ovládat,pokud člověk fotí často,zvykne si i posr…u metlu

                        • camlost  

                          Nikon používá stejný bajonet od r. 1959, čili nasadit lze libovolný objektiv. samozřejmě, že stařičké objektivy nepřenášejí do DSLR informaci o cloně, zaostření, atd., ale použít je lze. když někdo touží po M42 (od Pentaxu?), může použít redukci, nicméně o redukcích asi nemá smysl se bavit.

                          btw. od včerejška tu pobíhám s Helios 44M 58mm F/2, neb dorazily redukce (oba typy).

                          stabilizace v těle je (podle zkušenějších a zejména mnohem lepších fotografů než jsem já) horším řešením než stabilizace v objektivu. (viz např. fotoroman.cz)

                          AF motor v těle nabízí i „canikon“, jak to hezky nazýváš, jen u nejlevnějších modelů ne. marketing. na druhou stranu, 90% uživatelů základních modelů nikdy nekoupí další objektiv (padlo někde na dpreview nebo digital camera world).

                          neotáčení předního členu platí i pro Nikon, byť v případě setového 18–55mm to platí teprve pár týdnů.

                          apropos, byl bych nerad, aby to vyznělo tak, že považuji Pentax za horší řešení. naopak se mi K3 líbí a je to možná aktuálně nejlepší DSLR s APS-C čipem.

                          jen ta argumentace je přinejmenší sporná. ale chápu, že každý chválí to, co má. ;-)

                          jen tak na okraj, pokud mě paměť neklame, oslaví Nikon za dva roky 100 let existence (nebo výroby foťáků? nechce se mi to hledat). a možná do té doby stihne vyrobit i 100miliontý objektiv.

                          • DoomHammer  

                            stabilizace objektivu zas prodražuje skla a do optiky je potřeba přidat další čočky, což komplikuje návrh a zhoršuje kresbu skla.

                            stabilizaci čipu prostě vypnu a hotovson, stabilizaci objektivu sice můžu taky vypnout, ale ty čočky tam pořád jsou

                            v dnešní době, kdy se mohutně bazíruje na ostrosti per pixel, to může být pro lidi, pro které je technická dokonalost mantrou, trochu problém :)

                            • Nimrod  

                              nemyslím si, že by to s těma čočkama platilo obecně… holt jsou a budou konstrukce, kde je čoček hromada a je to tak dobře, i kde je čoček pomálu a je to taky dobře. spíš půjde o konstrukci objektivu, jestli se tam stabilizace vejde, nebo to bude chtít jinou konstrukci, která může ale nemusí být horší než ta původní

                              • Georrge  

                                podle mě bude spíš rozdíl v tom, jestli je stabilizace do objektivu dodělávaná (takový facelift) nebo se s ní počítá už od prvotního návrhu. V dnešní době, kdy většina objektivů vychází z desítek let starých konstrukcí to tam možná nějakou neplechu dělat bude, ale moderně navržené (ne moderně předělané) objektivy budou na tom o dost líp i se stabilizací, než starý objektiv bez stabilizace.

                                • Nimrod  

                                  jo, to určitě. celkově nová skla musí být lepší jak ta stará o stejných aparametrech, jinak by nebyl žádný posun vpřed :-) jen jak tu doom mockrát zmínil, ty nový „dokonalý“ objektivy nemívají charakter, bývají „sterilní“, ale to už zas odbočuju :-)

                                  • Georrge  

                                    nj to je tak dneska se vsim, vlastne cokoli stareho melo nejaky „charakter“, at uz to jsou auta, fotaky, pracky telefony atd., dnes je vsechno takove neutralni, jak rikas sterilni. Coz nekdo muze brat jako vyhodu, protoze ten charakter tam muzes dodelat svou invenci, a muze to byt libovolny charakter, nejsi vazany pevnou vlastnosti dane veci.

                                    ale stejne je zajimave, jak se veci pro svou nedokonalost dnes vyzdvihuji, prestoze sveho casu vsechny ta nedokonalost srala :D

                                    a jeste k tem sklum – spousta „modernich“ skel je recyklovanych, tedy sklo stare jak svet, na ktere se nabali nejake moderni prvky a trada, mame moderni sklo… misto aby se zaclo od nuly a hned od zacatku se to prispusobilo modernim technologiim. Takhle to zacina delat sigma a lezou z jejich dilen zajimave kousky. Ostatne i proto jsou dneska setaky kolikrat na podobne urovni, jako mnohem drazsi, ale i technicky zastarale objektivy… asi nemaji vyrobci motivaci :)

                                    • gazman  

                                      Za pár let bude mít všechno současné charakter a sterilní bude zase to aktuální a zas budou tací co si budou v tom retru libovat. To je furt dokola, jak u blbých. Je to jako že jsem někde jinde, na jiné vlně, odlišit se snadno a mít stajl a to vše navíc za pár peněz, no nejdi do toho!!

                                      • Georrge  

                                        je to tak. Problem je, ze byt retro je dnes v mode, to znamena ze ti co se chteji odlisit zapadnou do masy co jedou na modni vlne, takze si budou muset najit neco noveho pro odliseni :D

                                        • gazman  

                                          Ty, ale toho jsem si už taky všiml, kámoš furt hlásí, jak nejde proti proudu, jenže ten protiproud zesílil natolik, že už přetlačil ten hlavní. Teď je otázka, jestli je důležitý ten název „protiproud“ nebo skutečný charakter toho, co je takto nazváno:-D

                                          • Georrge  

                                            nj marketing, z protiproudu udelali hlavni proud, takze si ti z protiproudu musi najit novy protiproud, a nakoupit vsechno nove, a ti z hlavniho proudu musi taky nakoupit vsechno nove, aby zustali v hlavnim proudu, ktery se uplne zmenil :D

                                          • lukas aka mitro  

                                            vysrat se na vsechno a jit si vlastni cestou…ted,a do chvile, nez to bude „in“..:)))

                                      • Nimrod  

                                        tohle může ale nemusí být blbost. třeba já mám fakt moc rád tessara 75mm f/3,5 na plnou díru a úplně zacloněného, co mám na rolleiflexu, doopravdy je takový specifický. ale už na kinu by byl pochopitelně příliš měkký v těhto krajních polohách. on je měkký i tady, ale tak nějak příjemně (ale je snad jasný, že se nehodí na každý snímek)

    • juraive  

      Cesta…

      • bystřické  

        proč všichni převádíte fotky do černobílé? já mám rád barvy

        • Georrge  

          protoze to schova chyby a kazdou fotku to udela zajimavejsi :) i pro me uz to je ale takove lacine…

          • DoomHammer  

            LOL

            • Georrge  

              a ne snad?

              • DoomHammer  

                obávám se, že dobrá černobílá fotografie toho odpustí mnohem méně než barevná. ne každý snímek je pro konverzi do b&w vhodný, pouhá desaturace snímku pro dobrou čb fotografii určitě nestačí a pokud nemá originální snímek světlo, vznikne převodem šedivka. něco se dá zachránit použitím barevných filtrů, ale je s tím hromada práce s nejistým výsledkem.

                • Georrge  

                  no to máš sice pravdu, ale tohle platí pro už trochu profesionálnější WB tvorbu, kde je WB trochu o něčem jiném. Jenže WB často používají amatéři i u fotek kde to není moc vhodné, protože tím fotka dostane víc umělecký vzhled a dají se zamaskovat barevné chyby. A jiným amatérům či lidem co nefotí se pak takové fotky líbí kolikrát jen proto, protože jsou černobílé. Proto je všude plno černobílých fotek které jsou dost o ničem. Tím nechci urazit místní tvůrce, beru to obecně pro cvakaly.