• mbaud

    Manzelka touzi po elektrokolu,aby mohla jezdit se mnou. Vubec nevim jaky vybrat,nekdo mi radil Apache. Muzete mi poradit,cena do 25.000,–. Diky moc.

    • oddie  

      A co jezdíš? Žena teď nějaké kolo má, nebo vůbec?

    • Mr.Pavka  

      Tak v Apači dělá kluk, kterej upravuje jízdí kola pro el. pohon ve stylu pohonu na „plyn“. Kde může kdyžtak ještě šlápnout a motoru pomoct.

      Jinak všechny sériový kola jsou podle zákona dělaný jako tzv. přišlapávače.

      V DAJce se ptej na JB.

    • corve  

      Pokud už nějaké kolo má, přestavba je jednoduchá, hledej na googlu „evbike“

    • dancing dog  

      kvalitní = slušně osazená elektrokola jsou pekelně drahá. Pokud kolo nemá, kup něco lepšího bazarového(normální kolo MTB, kros) a nech si přidělat středový pohon, právě třeba ten EV bike. Motoru v kole se vyhni,jo a investuj do lepsí baterie..

      •  jarek1  

        Já si dovoluji polemizovat:

        Výhoda středového pohonu spočívá v možnosti využít torzních čidel – čili je chytřejší – a dražší. Ale dojde – li mamině baterka, tak má k dispozici jenom jeden 40–44 zubů převodník, zatímco u hloupého motoru v zadní nábě může ponechat původní třeba 22/32/44 výbavu a dojede i z údolí na chatu

        • natureman42  

          Dovolím si také polemizovat :)

          • souhlasim, u Bosche-Shimana nebo Bafangu (lepší středový motory) to tak je, no u středového motoru Yamaha máš ve vyšších verzích k dispozici vpředu 2 převodníky (a vzadu pak 10ti kazetu), což už je dneska standart i na nemotorizovaných bicích.. viz. http://haibikecz.cz/…allmtn-rx-2/

          Jinak co se týče středové motory vs. jízda v techničtějším terénu, tak hezké video zde :

          https://www.youtube.com/watch?…

          •  jarek1  

            Zdar, znám Boschku s inteligentním snímáním, vzadu 36 zubů, vpředu myslím 20 s bezodporovou volnoběžkou ve středu. Dobrý, dokud se neposere řídící jednotka nebo nedojde baterka. Váha kola je tak velká, že bez pohonu se plazíš, ,a to pouze po rovině . Baterku bych radši ještě víc než 400 Wh a lehčí než 3 kg.

      • Petr L2  

        Nevím, jestli máš přehled o cenách, ale když jsem kupoval ženě elkolo, tak stálo kousek nad 30, teď jsem kupoval tátovi sadu 530W 14,5 Ah na přestavbu a stála 25 bez montáže a hlavně bez toho biku. Kde tedy ušetřím tím nákupem sady?

    • sojka64  

      Ahoj,

      Mel jsem nabojovy pohon, do roka sel z domu. Ted manzelka jezdi se stredovym.

      Kdyz jsem ho shanel, nebyl tu ke koupi, tak jsem objednal primo z Ciny.

      Aku (jako jedine 10Ah, co jsem nasel) se vejdou do 17"ramu.

      Motor

      LiIon Aku

      • Loner  

        Proč šel z domu? – mě se zase zdá, že ten středový pohon při přejezdu tak 15. cm překážky může dostat ránu, středový nezavazí snad nijak. Dík za odpověď.

        • pepek  

          Ha, mám tě! Zeptám se znova: Jaký používáš spolehlivý zdroj na ten tvůj telefén?

        • sojka64  

          Tak ve zkratce moje duvody :-)

          Pohon byl v zadnim kole s baterii na nosici, takze spatne rozlozeni hmotnosti a posun teziste kola. V terenu se s tim spatne jelo, kolo bylo mene ovladatelne. Demontaz kola nebyla jednoducha (i kdyz jsem mel motor pripojeny pres vodotesne konektory). Motor byl celkem hlucny diky planetove prevodovce. Nabojovy motor ma take nizzi ucinnost pri malych otackach.

          Souhlasim s Tebou, ze motor muze dostat ranu :-). Cast motoru je ale kryta talirem, ktery to odnese prvni. A myslim si, ze prekazka ktera by poskodila motor by udelala paseku i na kole bez motoru.

          V terenu jezdime dost a zatim se to nestalo.

          Jenom doplnim, ze nerikam co je jednoznacne lepsi. Uvadim sve duvody na zaklade zkusenosti s obema pohony.

          Kazdemu bude vyhovovat neco jineho.

          • mbaud  

            Zena zadny kolo nema, a tak prave uvazuje o novym,ale asi fakt lepsi koupit si sadu a nejake nove kolo. Jinak bude jezdit s detskou cyklosedackou,takze vetsina silnice.

    • davids0108  

      Mám dotaz na jízdu na elektrokole a nechci zakládat nové vlákno. Jde mi o následující věc. Standardně elektromotor pomáhá do rychlosti 25 km/h a pak se vypne. Jaká je jízda po rovině na elektrokole rychlostí dejme tomu 26 – 30 km/h. Na normálním kole takto lze jet v pohodě, ale co elektrokolo, kde se mi vypne motor a táhnu s sebou cca 12 kilo navíc a ještě má třeba kolo optimalizované převody na jízdu s motorem (nevím jak to tam je)? Dá se na tom dlouhodobě jet rychlostí přes 25 km/h po rovině nebo je to tak únavné, že je lepší držet rychlost v pásmu, kde motor pomáhá tzn. do 25 km/h?

      Na normálním kole jezdím třeba kopce rychlostí 10–20 km/h a ty rovinky přes 25 km/h, až skoro do 40 km/h. Pokud bych měl elektrokolo, tak budu jezdit např. 15–25 km/h kopce i rovinky. Je moje představa správná?

      Dále jak se jede na elektrokole, u kterého se vybije baterie? Jsou převody dělané i na tuto situaci a nebrzdí navíc ten motor celé kolo nebo jej lze nějak odpojit úplně při vybité baterii?

      • kOmE  

        Nad 25kmh jedeš jen svoji silou ,pokud to nenecháš odblokovat, převody jsou standardní, pokud mas motor v náboji (předním nebo zadní) ,pokud se jen nevezeš, není problém najet 70–100km na jedno nabití ,dle velikosti aku a terénu

        • oddie  

          Do jaké rychlosti to „tahá“, když tam není omezovač? Ty nejmenší 250W motory… Je mi jasné, že 250W je nic moc, ale zajímá mě, do jaké rychlosti je vůbec schopný těmi 250W „asistovat“. Na nějakých stránkách bylo uvedeno, že jen do 35km/h, co mi přijde divně málo.

          • kOmE  

            250w je celkem dost když přidáš 150 svých, umi to jet dost rychle ale asi záleží na modelu a řídící jednotce. Nějaký omezení to mít bude i po odblokování. Ale to aby jsi se pak na to už oblékal jako na motorku

            • oddie  

              Proto se ptám konkrétně, co je pro to limitní, když tam není omezovač. Docela mě to zajímá.

              • kOmE  

                Limitní je výkon , ale s odbokovanym 250w se dá jet velice rychle, těch 40kmh se dá. Záleži jak šlapeš a jak moc fouká :)

      • vlasto  

        Jizda v rozpeti 23–27km je velice neklidna. Hodne to cuka jak se motor zapina a vypina( jezdil jsem pedelec). Nad tuto oblast tahnes vlastni silou, takze tvuj predpoklad ze tahnes kila navic, je spravny. Do kopce se da s tim jet i pres 20km a klopit zatacky( v dane situaci je ale zatez stejna, jako bez motoru, jen rychlost je vetsi). Motor lze odpojit, pak je to normalni tezky bajk,prevody jsou delane na tuto situaci, z kopce ve sjezdu muzes zapnout dobijeni, tim padem temer nepotrebujes brzdy a z divokeho sjezdu se stane kochaci. Dobijeni pri jizde po rovine nebylo v mych silach.

        • mr.antik  

          jak se „odpojuje“ motor? to není automaticky? Pokud by tam nebyla nějaká spojka nebo volnoběžka, motoro musí klást dost velký odpor, ne?

          • vlasto  

            Mozna jsem se nevyjadril technicky korektne, jestli je to pres volnobezku, nebo spojku nevim, nejsem konstrukter. Vypnes ho tlacitkem na riditkach:-)

        • pocestny  

          Pánové, jak zjišťuje to elektrokolo, že dosáhlo rychlosti 25kmh? Ze senzoru otáček kola (jako klasický cyklocomputer)? Nemůže si člověk v nastavení té elektroniky nastavit menší obvod kola?! Protože jestli ano, tak stačí nastavit obvod kola na 62,5% skutečného obvodu a ten motor bude tahat až do rychlosti 40 km/h. Ten fakt, že na displeji uvidíte menší číslo aktuální rychlosti a ujeté vzdálenosti než reálné, mi připadá celkem irelevantní.

          • vyvyen  

            Možná se ti má otázka bude zdát divná, ale nedá mi to. Že máš volební právo? Obávám se, že ano…

            • pocestny  

              Máš něco k tématu, nebo jsi jen takový obyčejný hloupý troll? Co jsi na tom přesně nepochopil?

              Ptal jsem se, jak řídící jednotka zjistí, že kolo dosáhlo maximální rychlosti, aby vypla motor. Pokud si někdo koupí kolo, kde je řídící jednotka nastavená na maximální rychlost 25 km/h (zjevně z důvodu, aby výrobce nemusel výrobek homologovat na malý skůtr nebo deklarovat, že to bude jezdit jen mimo veřejné komunikace), a chce jezdit rychleji, není nic jednoduššího, než to, co jsem výše navrhl: Pokud ten údaj spočítá z rychlosti otáček kola, tak stačí upravit obvod kola, nemusí hackovat řídící jednotku.

              • iron.hide  

                hmm mas pravdu, aj mna by to zaujimalo, odkial berie tu aktualnu rychlost.

                vie to tu niekto?

                • Nickman80  

                  Ja jezdim na elektrokole od haibiku a tam se nic nastavit neda, takze to pocita jako klasickej cyklocomputer, existuje nekolik zpusobu jak to hacknout, jeden je primisteni senzoru ze zadniho kola ke slapatku a na slapatko umistit magnet, tim se zmeni polomer, a jednotka meri zhruba o polovinu mene a pripomoc je az cca do 50km/h, takhle predelana kola by samozrejme nemela jezdit po cyklostezkach! Me vyhovuje originalni nastaveni od yamahy, jsou tam senzory co meri silu slapani do pedalu a podle toho se davkuje sila pripomoci, odpojeni je kolem 25–26 km a pomalu ani nepoznam ze uz motor nejede. Jinak ve predu je dvojtac a s kolem se da jezdit paradne i bez motoru.

          • BB  

            Máš pravdu, přesně takhle jsem to řešil, akorát možnost nastavení byla v menším rozsahu. Donutil jsem ho fungovat až do 27–28 km za hodinu. Ale každá řídící jednotka to může mít omezený v jiném rozsahu

      • André Vebr  

        Taky je třeba brát v úvahu odpor motoru, který není vůbec zanedbatelný. Takže to máme: hodně kil navíc + odpor motoru = rychleji se s tím po rovině jak 25km/h moc nedá :)

        • JSt  

          vysvetli tomu panovi, co me vorval jak malyho kluka, kdyz jsem jsem jel tri petky po rovince, ze by mel jet pomalej nez ja. ;-) styrycet tam mel zichr. ;-)

          • kyl  

            Ty lepší jezdí ± 50km/h

          • novcze  

            v Brně jezdí týpek na e-kole, motor v náboji vepředu i vzadu a jezdí mu to jak motorka … myslím, že se už ani neobtěžuje předstírat šlapání :)

          • iron.hide  

            mnoho ebajkerov to ma hacknute, aj u nas su taki.

    • davids0108  

      Zvažuji též přestavbu na elektrokolo a řeším otázku kam umístit baterku. Z pohledu těžiště kola je lepší ji dát do rámu, ale tam ji prý drží dva malé šroubky a může se časem ulomit… Na nosiči bude pevně, ale zase těžiště kola bude dost vysoko a vzadu. Co doporučujete vy a už se někomu baterie v rámu vylomila? Nemyslím u kola z výroby, ale jen přestavby.

      • kyl  

        Není lepší spalovací motor?Dojezd neomezený,výkon po celou dobu stejný,cena kompletu nízká.

        Jinak,akumulátor bych asi taky dal do rámu ale pojistil bych to nějakou plechovou objímkou na šroubky.

        • davids0108  

          Spalovací motor bych si na kolo nedal. Nechci mít v kole benzín, olej atd. To bych raději takový pohon oželel. Vím jak otec svého času furt čistil karburátor u „pionýra“, pak se na tom děda jednou svezl a opravy toho stroje začaly znovu. Něco takového nemám zapotřebí.

          • zdenal8  

            Ty jo u nás to s tím pionýrem bylo úplně stejně.

            • kyl  

              Tak u pionýru je to klasika,bez vrtání to nejede.Pár lidí tu spalovací motor má a chválí si to.Vím jen o jedné závadě,prasklej plovák v karbecu.Já mám taky spalovací motor ale krom větší části motoru je vše moje domácí výroba.

              Do elektriky bych šel ale pořád je mizernej dojezd,velikost a váha akumulátoru.

        • oddie  

          Spalovací motor řve a smrdí, a smrdí i ve vypnutém stavu. Kdežto elektrika na kole prakticky není poznat, vyjma váhy. Na stezce to neotravuje, a dá se to vzít domů (dost lidí skladuje kola v bytech), naložit do auta bez obav, že se vyleje benzín a tak… Záleží na tom, co kdo preferuje.

          • kyl  

            To ano,s hlukem jsem chvilku bojoval a nakonec stačilo prodloužit o kousek výfuk a hlučnost šla hodně dolů(stačí jet proti větru a motor skoro neslyším).Že smrdí,to ano ale mám to zaparkované ve stodole.U obyč­.konstrukce to vylití benzínu hrozí,já teď dělám pokusy s karburátorem z motorové pily,je membránový a ovládaný tlakem z motoru,tam nic téct nemůže.

            • oddie  

              Jo, na vesnici, kde to hodíš do stodoly je to v pohodě. V Praze při použití na srovnávání kopců je to horší, zvlášť při parkování doma, no a další oblíbená aplikace, koupit to starý, aby na vyjížďkách stačila starýmu, co se potřebuje zničit, taky nic moc, pokud by mu s tím celou cestu smrděla pod nos nebo rámusila za zadkem :)

      • BB  

        Do rámu a jistil jsem to páskem ze sucháčů. Pásek to fixoval a nic se neuvolňovalo.

    • jannk  

      recyklace: mate nekdo prosim tip na elektrokolo pro 70letou duchodkyni tak na 800–1000km/rok? Zadny teren, videl bych to na nejaky damsky ram kvuli pohodlnosti nastupovani, ale zase ne uplne mestskou skladacku. Idealne tak do 30k … nejak se v tomhle smeru totalne neorientuji :)

      • mvd  

        Mrkni na tohle Apache Elady Nexus

        Má bezkonkurenčně nejlepší nastupování pro staré lidi. Dělá se v provedení s přehazkou nebo s tří-rychlostním nábojem – záleží, na co byla paní zvyklá, teda jestli na kole dřív jezdila. Moje volba byla Nexus – pro starého člověka, který nikdy nejezdil s přehazkou je to jednodušší – když zastaví na těžký převod, nic se neděje – na místě přeřadí. A ty tři rychlosti při elektro-podpoře bohatě stačí. Že je to koncepčně zastaralé a má to slabou baterku reálně tak na 15–20 km maximální podpory většinou těmhle lidem nevadí. Mají to na jednorázové krátké jízdy, po kterých můžou dobít.

        Vybíral jsem ho předloni pro mámu a výběru jsem se hodně věnoval. Bohužel na něm vůbec nezačala jezdit – zdravotní problémy. Kolo má najeto cca 10 km, jak jsem ho testoval. kdybys o ně měl zájem, dej vědět.

        • jannk  

          diky, ale potrebuji trochu vice sportovni, mama prece jenom jeste ujede vice a potrebuje ho na ~30km vyjizdky (ktere jinak porad jezdi na beznem kole). Cili ram bych videl spise nejaky takovy: http://www.bike-eshop.cz/…7636_big.jpg

          • mvd  

            Tak to buď rád, že máš takovou čupr mámu :o) Toho Apache prohlídni komplet. Možná si vybereš. Jak jsem psal, koncepčně, ani výdrží žádná bomba, ale zase za dobrý ceny. A jestli je máma v pohodě a nepotřebuje maximální elektro-podporu, ale jenom trochu pomoct, tak i ta slabší baterka těch 30 km dá úplně v pohodě.

            Nelobuju za Apache (je mi to jedno :o)), jen jsem to tenkrát takhle viděl.

            • Petr L2  

              Zkus se podívat na Apache konverzní sady. Táta nove kolo nechtěl, tak mu přestavujeme jeho bike, na který je zvyklý.

              • jannk  

                dik – takhle to nakonec udelam. mama ma kolo za cca 15–20k (kdyz bylo nove) a konverzni sada vyjde na nejakych 15k. Tj dohromady by to odpovidalo elektrokolu za 30–35k. Kdybych koupil nove elektrokolo za 20–25k, tak bude na vyrazne horsim kole – a to je skoda.

          • Ondra Pozořice  

            Pokud je mamina sportovně laděná, nemá zdravotní komplikace s pohybovým ústrojím, volil bych středový pohon. U jednopřevodníku (Maxdrive, Lectron Xdrive, Shimano Steps) se bavíme o poměru cena/výkon. Kolo slušně vybavené, baterie 12–14 Ah, ovladatelné kolo. V případě ceny bych volil rozpětí 29–36 tisíc Kč – zadní pohon, baterie podle výrobce kola (Lectron má až 17 Ah v rámu) a od 30ti tis. je i kvalitnější baterie.

            Zadní motor nepřibržďuje, má velká průmyslová ložiska a 250W motor ve špičce (rozjezd do kopce z místa, dlouhý táhlý kopec) paní v klidu kamkoliv doveze. V případě použití v terénu, bahno, kořeny, prudké výjezdy je lepší volit středový pohon, vytáhne odkudkoliv díky torznímu snímači.

            •  jarek1  

              Originál vestavěný středový pohon mám už vyzkoušený – nemá chybku – snímá jak otáčky, tak torzi – reaguje předvídatelně°, když dojde baterka v nouzi po mírně zvlněné krajině pár km k vlaku dojedeš, cena u Cube s motorem Bosch a baterkou 15 Ah je ale vysoká, na kolo nedáš ani brašničku, flašku ani pumpu, což je dost pro paní špatný, přestavba je kompromis, baterku bych dal zásadně do rámu, pohon zadní, protože při montáži středového motoru ti zůstane jenom jeden převodník 40 zubů.

    • roman II  

      tohle elektrokolo má koule http://svet-elektrokola.cz/…oot-pro.html

      • natureman42  

        .. a váhu.. :-)

      • mvd  

        A co legislativa? Co je vlastně potřeba k ježdění na takovém kole? Řidičák A1 na malou motorku?

        • iron.hide  

          bolo by fajn, keby ano.

        • Petr L2  

          Proto,aby si ten řidičák nepotŕeboval je u elektrokol to omezení rychlosti ne?

          • Vilém  

            A taky vykonu, coz to odkazovane evidentne nesplnuje.

            • Elektrobiker  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.
      • blaza84  

        Elektrokolo je geniální přibližovadlo pro důchodce, ale jinak se ptám PROČ?? :) A nestačím se divit, kolik elektrokol potkávám a jedou na nich celkem mladí lidi. Lemry líné … :)

        • mvd  

          V neděli jsem potkal týpka na silničce – výraz minimálně Contador. Mrknu na čem jede – zadní nába elektro !!! Nechápu ten dnešní svět :o(

          • jubileus  

            No , nechápu, proč jste z elektrokol někteří tak vedle. Ti ,co jsou trochu při těle nebo lenoši a chtějí jednoduše projet delší trať (a dávkovat zátěž taky mohou) tak to dnes není již nedostupná záležitost. Na druhé straně, kdo chce sobě i druhým dokázat , kolik vydrží jeho svaly a vždycky trpí klouby- tak může trhat rekordy-i v létě, ve vedrech.

            Zrovna dnes jsem byl v obchodě elektrokol a věřte, že jsou již pěkná elegantní kola a nejsou až tak předražená (vzhledem k použité technice). Kdysi jsem zakoupil sadu, celkem asi za 10 tis. a kolo od pokladny z Globusu elektrifikoval . Trochu upravil a jezdí dodnes. Hotová dnešní e-kola jsou pěkná , mají záruku (i na baterku 2roky) avšak je lepší si přímo koupit sice dražší baterku ale zaručenou obsahem značkových(třeba SDI SAMSUNG) montovaných v Česku.

            Protože, když jsem rozdělal původní „láhev“, nestačil jsem se divit.

            Možnost dávkovat si pomoc „plynem“(má víc úrovní) je lepší než různé ASISTENTY, protože je to blbá automatika: jen to cuká a přestává a tak se to zbytečně „vysiluje“ zbytečně víc, protože při těch momentech rozjezdu je proud 3× větší, než při ustálené jízdě. Koupil jsem tedˇ na jaře novou českou Kintovku 11Ah, motor mám 500VA a na ty moje 15 km rychlé denní vyjížďky (nebo jízdy na ryby)když nechci, nemusím ani hnout nohou-ani do velkýho kopce. Ale mohu šlapat, když chci. Pro mě , který má již jiných kol asi 5 je elektrokolo nejlepší varianta. A teď raďte.

            • jubileus  

              Jen ještě dodám, že komu nevadí, že kolo nebude "origo"elektrokolo a nechce do toho zbytečně rvát peníze, tak je lepší varianta do svého oblíbeného rámu ( co člověku prostě sedí) si zapletený motor s ráfkem prostě osadit a kabely šikovně páskama nebo páskou sladit s rámem a řídící jednotku nacpat do dvoukomorové brašny v rámu a ovládací displej si umístit-jak je libo a ovládací prvky taky. Samozřejmě páčky brzd s odpojovači trakce je součást sad. Jsou ale elegantní a funkční. Ale běžně pro lanka.Jsou i řešení pro hydraulické. Tyto sady všechny umožňují nastavení max. rychlosti(víc než 25) a alespoň 5 úrovní maxima při plném plynu. Toto je důležité, protože kolo pak necuká ale jede to svoje a člověk si tak "nadávkuje " pomoc. Ale PLYNULE-nežádný cukání -podle EU sračky. A baterie tak vydrží trojnásobek.

              Jinými slovy, proto jsem elektrifikoval kolo, který nestálo za nic ale jezdí se mi na něm nejlíp. Vypadá jako malý schoper ale je pohodlný. Řidítka s hrazdičkou, kam jsem umístil displej a světlo. Jiný kola se všelijakými perfektními ložisky ale rámem, který mi neseděl se časem toto vyklubalo. Podle mě-raději oblíbené kolo ELEKTRIFIKOVAT, než se trápit na nějaké HAJTŘE-hlavně ,že je to origo levný elektrokolo. A na baterce nešetřit, protože se to vymstí vždycky. Anebo kolo koupit celý-na to je záruka na funkčnost celý dva roky.(jinak 6 měs.)!!!! No ale to musí kolo sedět jezdci, většinou jsou levná kola hrozný kreatury pro delší jízdu. Mají malý kola a dlouhý řídítka-krk). Takže já už jsem na sezónu připraven. Brno a okolí AHOJ.

              • jubileus  

                No a ještě do třetice,

                neřešte rychlosti, protože kolo živí baterie a ta není nekonečná. Ono nad 25km je na kole na jaře zima. Jinak bych po zkušenostech doporučil motory 250–350 VA-bohatě stačí pro pomoc při běžné jízdě(i mírné kopce) a kolo vypadá „normálně“. Lepší varianta je bez převodů-tj. přímý převod, jede lehčeji. Mám 500 VA, je to jako brzdový buben velké motorky ale točivý moment je značný. Když otočím rukojeť- bolí z toho krk. Ale na druhé straně do prudkého kopce se to hodí. Nakonec to stejně odskáče baterka, protože to musí „uživit“. Líbivá videa na internetu jsou jen pro efekt-nikam ta kola nedojedou, jen mají žhavé baterie a jezdci jsou „slavní“. Ale jedou chvíli po zadním. Na delší jízdu je potřeba slabý motor, trvalá přípomoc (plyn)- EU ať si nasere a dobrá baterka. Nedoporučuji levné (málo Ah) baterie.Je to levné lákavé-ale nefunguje to. Možnost nastavení rychlosti-když chcete někam dojet neřešte, protože nad 25 je jízda bez šlapání z baterky náročnější a tak jí stejně dojde „pára“ rychleji. Ale stejně je „pouťová atrakce“, když na marastu zadní kolo prohrábne a chce jet. Ale není to nutné pro klidnou jízdu na elektrokole. Ať si každý vybere, co chce. Zkušenosti jsem dal světu. Tak si toho važte a nebrblejte. A kdo se chce sedřít-ať se dře. Myslí si-že to dělá pro zdraví.

                • natureman42  

                  na to ti řeknu jenom jediný :

                  • šetřím do prasátka, abych si mohl v šedesáti koupit tohle, resp. o dvacet let novější ekvivalent.. :-)

                  http://www.haibike.cz/…4050190.html

                  • jubileus  

                    Na věci za 16tis.,který si přimontuji na svoje pojízdný kolo přece nemusím šetřit do 60. Mě je 50 a už jezdím 5let. Dyzajnově vyšperkovaná kola budou v každé době předražená tak, že si je může koupit jenom ten, kdo nepočítá prachy.**** můj návod funguje

                    • natureman42  

                      nerozumíš mi a vzhledem k tvému věku to i chápu..

                      ..

                      pro názornost přikládám fotku svého současného kola + to, že jsem milovník technické jízdy ve volném terénu, což je evidentně mimo tvou rozlišovací schopnost..

                      (sám jistě uznáš, že montovat sadu za 16k na tohle kolo je holý nesmysl – a pokud ne, pak good luck!)

                      Já se bavím o tom, že se chci BAVIT v terénu i ve chvíli, kdy už to vzhledem k pokročilejšímu věku prostě neušlápnu tak jako dřív..

                      To co jsi napsal je dobre max pro cykloturistu, ne tak pro mountainbikery.. Smiř se s tím, že motor v náboji je historie a že budoucnost je v sofistikovaných středových řešeních ala BOSCH, YAMAHA, příp. proprietárních/cus­tom ala SPECIALIZED TURBO apod…

                      • mvd  

                        Aniž bych Ti chtěl tvrdit, že i Tebe to potká, tak věř, že většina lidí se věkem mění. A s tím i jejich způsob života. Tak nějak se zklidní :o) A pak možná dojde i na tu cykloturistiku :o)

                        • natureman42  

                          tomu rozumím .. ale ten pán propaguje „sračky“ a to je pod mou úroveň.. thats all

                          • mvd  

                            Já jsem toho pána ani nedočet – bylo to na mě moc dlouhý a z toho co jsem přečet, jsem s ním taky nesouhlasil. Jen jsem se pousmál na představou mladýho kluka, že bude mít pořád stejný záliby :o) Já se taky považuju ještě za „mladýho“, ale heavy metal už neposlouchám :o)

                        • Petr L2  

                          Proč by nemohl na stará kolena blbnout v lese? to že člověk zestárne, neznamená, že se z něj stane houbař a turista.

                        • pepek  

                          Mám o 12 let víc, měl bych si tedy už hledat trekking a motyčku na zahrádku, nebo ještě stihnu i nějakou MX mašinu?

                          • Macik  

                            No tvl :-D

                            Val do OBI pro motyčku!

                            • Petr L2  

                              Jasně na elektrokole do Obi pro motyčku, odpoledne porovnat zahrádku a zítra na houby nebo na výšlap s klubem seniorů :-)

                              TVL, to bych radši skočil z mostu.....

                              • mvd  

                                V jednom vedlejším vlákně mě zaujala replika: „Člověče, tohle (cos napsal) si vytiskni a podívej se na to na konci sezóny.“ Bych to parafrázoval: „Člověče, tohle si vytiskni a podívej se na to za deset let.“

                                Teda pokud mezitím neskočíš z mostu :o)

                                • Petr L2  

                                  Jako až mi bude 60?

                                  • mvd  

                                    Jako, třeba budeš druhej Saudek, kterej, kdyby ho bavil bike, tak na něm bude v 80 letech lítat po lesích i bez elektropohonu, protože i v jeho věku má vitality na rozdávání :o) Přeju Ti to. Konec konců, sobě taky, protože do bačkor se mi z treter chtít nebude bez ohledu na to jestli mi bude 60 nebo 70 :o) A určitě udělám hodně proto, abych na e-bike přesedal co nejdýl. Ale až to přijde, tak budu rád i za tu cykloturisitku na e-kole. Z mostu skákat nebudu. Ale já jezdím už teď trochu klidnější disciplínu :o)

                                    • Petr L2  

                                      No tak jako Saudek to nebudu, z mnoha důvodů, ale rád bych jako táta, bylo mu 80 a tato sezóna bude první na elektrokole, Loňskou skončil s 1200 km na tacháči :-)

                                      • mvd  

                                        Tak to je bomba! Nasadil Ti laťku pěkně vysoko :o)

                                    • Esi  

                                      proč zouvat tretry? tátovi je 72, jezdí sice už je na krosovém kole, ale bez nášlapů ani ránu, najezdí tak těch 4–5 tisíc km za rok :-)

                                      • mvd  

                                        Víš, jak to je. Všichni by chtěli, ale ne všem je dopřáno …

                                        • Esi  

                                          Ale jo čím starší člověk je tím víc je znát co celý život dělal a pak samozřejmě záleží na tom jaké choroby případně úrazy tě postihnou.....

                          • oddie  

                            Ne, na motyčku už jsi moc starej, kdyby ses ohnul k záhonku, už se nenarovnáš, nehledě na to, že by sis stejně nepamatoval, co s ní máš dělat.

                          • Paja  

                            Zkus se zeptat svyho nejlepsiho kamarada :-D

                          • RomanH  

                            Kočárek

                          • Esi  

                            dneska ještě můžeš motyčku, ale zejtra dopoledne krmit holuby a odpoledne nástup v kavárně u domova důchodců.

                            :-)

                      • jubileus  

                        Mimo asi zase tvoji rozlišovací schopnost je,že se bavíme o elektrokole. Když je tvoje záliba být mountainbakerem a šlapat na tuněném mopedu v kopcích, tak si to užij. Při sjezdu pod lanovkou pozor,ať si nerozbiješ rychle ......

                        Reaguji k tématu ale nebudu někomu říkat, že něco ve svém věku nechápe, nepochopí a tak.

                        Až budeš mít s vyšším věkem zkušenosti(staneš se moudřejším), tak budeš ten svůj dnešní názor vidět v praktickém světle a ne v nějakých vysněných supermountbaj­kerských kouscích se svým superkolem . Mimo jiné, když chceš být mountainbajkerem a používat baterku, to pak nevím proč. Na hory si vyjeď lanovkou, když neušlápneš. To je asi ten posun v myšlení a rozdíl. To je jako s hudbou. Někomu vyhovuje hudba , co má motiv a někdo poslouchá něco, co připomíná hadru namotanou v motoru a tvrdí, jak tomu rozumí a nezná přitom ani noty.....

                        Mimo moji rozlišovací schopnost ale není poznat HULVÁTA. El.kolo se středovým řešením ti nepojede samo a to je tak trochu pořád šlapací těžký s baterkama kolo. I když si našetříš na to pěkný a drahý. Když tě baví makat na kole, tak makej ale tady se mluvilo o jiným tématu. To jenom ta rozlišovací schopnost-MOJE.

                        • natureman42  

                          a tak o tunenem mopedu si tady zacal ty, ja se bavim o skutecnych elektrokolech, v kterych je budoucnost tyhle cim dal popularnejsi odnoze cyklistiky…

                          Hele, ty nerozumis me, ja zase prestavam rozumet dvacetiletym.. tak to proste je

                          za me vse.

        • Kubiczech  

          Co na to Zeman, utečenci a palmový olej? (:

        • kyl  

          Nebo pro profíky,pokrok nezastavíš…

    • petrlos  

      trosku to ozivim :)

      shanim e-kolo pro mamku na vylety s tatkou, oba dva 55.. tatka sportovne aktivni, mamka zlomenina DK pred 20 lety, omezena hybnost, vloni uraz na segwayi, potrhane vazy, jeste vice omezena hybnost.. oba dva chcou jezdit na kole, ale rychlost padla v prumeru na 12, max 15kmh a vydrz taky.. ujet cokoliv pres 30km je obrovsky problem, pak nemuze 2 dny chodit, protoze neohne koleno..

      nejezdi zadne tereny, pouze polnacky, cyklostezky.. tatka by lital na klasice na vlastni pohon, mamka na elektru..

      tento typ: http://apache-elektrokola.cz/…la-2016.html bude dobra volba?

      druha varianta je toto: http://www.elektrokola-crussis.cz/…and-3.1-61d/

      splni elektrokolo v teto cenove relaci obecne jeji pozadavky? diky :)

      • Petr L2  

        Hele a když je máma takhle dorasovaná, jak na to kolo nastupuje?, žena má koleno také out a museli jsme pořídit kolo co nemá horní rámovou trubku, protože na běžný rám nemá šanci nasednout.

        Jo a druhá věc, když kupujete celé elektrokolo, proč ne s motorem ve středu, místo v zadním kole? motor vzadu je je dnes již řešení spíše pro přestavby.

        • BlickM  

          Hele … můj bývalý kolega měl v háji kyčle a na kolo nastupoval, že ho hodně položil a nacvičeným pohybem úkrok a kolo narovnal a hurá. Blbě se to popisuje :-) ale funguje to.

        • petrlos  

          ona tu nohu ohne v pohode na to, aby nastoupila na kolo.. ale kdyz ma jet vetsi kus, pripadne jit, tak ji to koleno zacina kvuli zatezi tuhnout a pohyblivost se ztraci..

          nakonec to vyresili koupi toho Apache E3, protoze ty modely s motorem ve stredu byly vyrazne drazsi a to uz se nasim nechtelo investovat.. na kolo se udajne ceka 2–3 tydny na objednani, pak napisu jak slape :)

      • jardabik  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.
    • Petr L2  

      Tak přestavba se podařila, táta vyjel a zatím naprostá spokojenost. V rámci elektrifikace jsem mu vyměnil i kazetu z původních 13–28 na 11–34 a možná, že kdybychom to udělali dříve, nebyla by tak rok dva ještě ta elektrika potřeba :-)

      sada Apache 36V/14,5 Ah, motor v zadním kole

    • japman  

      Ahojte, budem mat na par dni pozicany ebike scott,29, vpredu ma 17 zubov, vzadu 11–36.

      http://shop.scottsport.cz/…245017/26868

      Tak ma zaujima, ci pri kadencii okolo 90 otacok to bude bez pripomoci motoru len cca 19 km/h, lebo tak mi to logicky vychadza.

      Skorsie modelove rocniky mali vpredu vacsi tanier, ale tam bol zjavne problem, ked sa vybila bateria a bolo treba slapat tazky ebike na velky prevodnik, tak sa asi rozhodli tam davat mensi prevodnik, co podla mna spomaluje jazdu bez pripomoci. tak sa vas chcem opytat ako to funguje na e-biku :)

    • japman  

      Tak si aj odpoviem,ak by niekto hladal, tak vnutri motora je to 2,5 x sprevodovane.

    • AKU.bike  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.
    • Jakk  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.
    • kyl  

      Dlouho na úvodní stránce žádnej E-bike nebyl.Dnes foto ze stroj.veletrhu

      • Petr L2  

        To je spíš jak nějaké moderní instalace, na téma vize GT o kole budoucnosti, než na ježdění, by mě zajímalo, který ten klimprcajk je tam pro okrasu, nebo drží motor a který vlastně pracuje na pružení

      • mr.antik  

        zajimave… ta prevodovka je integrovana s motorem?

        řazení v záběru?

    • Bikedriver  

      Jaké máte zkušenosti s tímto trekovým elektrokolem Apache MATTO E1? Především spolehlivost motoru Bafang a jaký je reálný dojezd atd.

      http://bazarbox.cz/…tto-e1-26723

    • Elektro cyklista  

      Dobrý den, ačkoliv je kolo o něco dražší, tak bych doporučoval dámské kolo Apache Yamka E5, nyní ho mají na ekolo.cz s balíčkem příslušenství zdarma v hodnotě 3868,– Apache Yamka E5

    • misak.stuar  

      Zkuse podívat tady

      Měla by tam být odpověď na to, jak správně vybrat kolo :D Tak snad to bude užitečné :)

    • Kejmil  

      Zdaaar.Chtěl bych poradit s výběrem elektrokola pro otce.Rozpočet kolem 50k, spíš méně.Vůbec se v tom nevyznám.Jezdí spíš polnačky, cesty , občas by si chtěl dát hřeben (příklad Javorový > Ostrý).Prosím bez těch hejtů ohledně elektrokola.Dík.

      • roman II  

        do pajdy scháním taky něco pro svou manželku po čtyřech operacích kolena a aby to mělo středovej motor, vzduchovou vidlici, 10-deore a slušnou baterii tak je to už kolem šedesáti a tak asi budu muset přitlačit

      •  jarek1  

        pod 60 se nedostaneš, pokud nebudeš chtít něco jiného než středový pohon. Já po zkušenostech se třemi koly, z toho dvě do 40 kkč bych zadní vpletený motor nedoporučil – pomalá nebo chybná odezva u obou exemplářů, opakovaná reklamace.

    • MartinM  

      Tady to zije tak se teda taky prizivim. Co rikate na toto a toto kolo? Jak jsou na tom v dane cenove relaci?

    • mobilmen1  

      Dobrý den,

      předem se omlouvám jestli zakládám nové téma.

      Vlastním ekolo:

      Lectron Citana Dark 2017

      https://www.czkola.cz/…17-d6106.htm

      Kolo jako takové je dobré jsem s ním spokojen jen by mě zajímalo zda by šlo nějak někde nastavit aby kolo mohlo jet aspoň 30km/h.

      S příšlapem nebo na akcelerátor kolo nedosáhne ani 25km/h.

      Jede max 24,7.

      Má někdo zkušenost jak udělat nějakou úpravu aby to jelo aspoň těch 30km/h?

      Děkuji za rady.

      • lukas aka mitro  

        Musis vice slapat:)

      • novas752  

        Míň brzdi z kopce.

        • mobilmen1  

          Děkuji za rady.

          Spíše bych ocenil radu od někoho kdo bude vědět co mam na mysli.

          Takto si umím poradit i sám :(

          • novas752  

            Jsi na bikeforu, tady vetsina lidi ekola moc nemusi, tak se nediv.

            Vsichni vime co mas na mysli – odblokovani omezovace. Nektere stredove pohony pri uplnem vyrazeni omezovace umej i pres 70km/h, ale baterii to vycucne za 30km a dlouhodobe to baterii prilis nesvedci. Jak je to s tim tvym netusim.

            Umeji to v kazdem servisu elektrokol s tim systeme pohonu (vyrobce), ale nekde to nechteji delat a nekde to maj „podpultove“ pro spolehlive zakazniky. Nekde to udelaji komukoliv.

            Nebo muzes elektrokolo hodit do kopriv. Na normalnim mene terenim (silnicni, gravelbike, cyklokroska…) kole se da jet 30km/h po rovine docela vklidu, i na mtb to jde bez nejaky extra velky kondice.

      • Petr L2  

        fór je právě v tom, že elektrokola jsou legislativou omezená na 25 km/h, pokud chceš jet rychleji, dá se to odblokovat, umí ta každý servis elektrokol, ale pak už nejsi na silnici cyklista…

        • natureman42  

          obávám se, že zadní pohon v náboji nejspíš neodblokuješ.. (max. některý verze jsou odblokovaný z výroby, tzv. off-road režim)

          Odblokování se ve většině případů týká až dražších středových motorů typu BOSCH, YAMAHA, BAFANG, SHIMANO apod..

          • Petr L2  

            Omezení je, pokud se nepletu, záležitostí řídící jednotky ne?

            • novas752  

              No ale ne u všech to jde, levnější motory ani „škrcené“ softwarem být nemusí. Taky při tom hrozí poškození baterie nebo motoru.

            • natureman42  

              dokážeš, děláš běžně, případně – cítíš se na to jí hacknout? :-)

              (já jen, že o hackingu zadních pohonů bych rád čistě profesně rád něco věděl :)

              • lukas aka mitro  

                neni to ratetoplan…

              • Petr L2  

                Ne, nemám důvod, ale je to elektromotor a tak by mě spíš zajímaly důvody proč by to jít nemělo. Rád se nechám poučit, člověk se učí celý život :-)

      • Chlebovnik  

        Na tomhle by se odvážil jet přes pětadvacet jedině sebevrah.

      •  jarek1  

        Tady se dozvíš tak leda to, že to je kolo na hovno a že musíš víc šlapat.

        Pokud se vyhodnocuje snímaná rychlost z kompu pomůže nastavit měnší průměr kola – komp bude ukazovat míň než vy skutečnosti jedeš a nebude vypínat pohon, pokud je to nastaveno v motoru napevno, tak jedině zásah do elektroniky. Ale já bych se fakt na tomto stroji spokojil s tou pětadvácou.

        • mobilmen1  

          Děkuji za rady.

          K vyšší rychlosti mě vlastně přivedlo samotné kolo.

          Jde o to, že kolo jede normálně svých 24,7 km/h a zničeho nic se samo rozjede a jede 34,3 km/h.

          Třeba i 200 m a pak se opět samo vrátí na původní hodnotu 24,7 km/h.

          Proto mě napadlo, zda by nešel nějak ten omezovač vypnout nebo jen nastavit, aby to jezdilo stále aspoň těch 30.

          O nic jiného mi nejde.

          Proto jsem se tady na fóru dotazoval, zda někdo neřešil podobný nebo stejný problém.

    • mobilmen1  

      Zdravím,

      šlo by toto nějak podrobněji rozepsat jak to udělat?

      Jeden je primisteni senzoru ze zadniho kola ke slapatku a na slapatko umistit magnet, tim se zmeni polomer, a jednotka meri zhruba o polovinu mene a pripomoc je az cca do 50km/h,

      Chtěl bych to zkusit na svém elektrokole.

      • Johnnyxjr  

        tady je to tvoje správné forum

        http://www.motorkari.cz/forum/

      • Chlebovnik  

        Řekni nám: Co v tobě vyvolalo ten pocit, že se právě nacházíš na ebike-fóru?

      • novas752  

        lol :D :D

        Počet otáček závisí na poloměru jo? :) Řiká ti něco úhlová rychlost?

        Když bys to dal na kliky (btw „šlapátko“, no tvl to je termín), tak ti to na každém zvoleném převodu bude měřit jinak resp. jednou pojedeš třeba 10km/h při kadenci (otáčkách klik) 70rpm a podruhé třeba 22.

        Jedinou možností je zmenšit obvod kola v nastavení (to nejde vždy) nebo softwarová úprava. A běž si to řešit jinam, tady se jezdí za svý. ;)

        • Nikovlas  

          Když to dá na kliky, tak nikdy nedosáhne frekvence, aby se spustil omezovač. Že se neorientuje přesně v technických termínech, je v daný moment jedno. Řeší to ve vláknu „elektrokolo“ – už z toho názvu bych očekával, že se týká elektrokol – nepřipadá mi to jako offtopic.

          • roman II  

            Voni si někteří myslí že budou pořád mladí, zdtaví a že budou až do smrti jezdit za svý

            • Nikovlas  

              Hlavně je to úplně fuk. Jsou tu rozvleklý vlákna o ojetejch autech, samostatný vlákno o AAA autobazaru, samostatný vlákno o prodeji jednoho Renoltu – ale když tu někdo řeší elektroKOLO, je to problém, protože „tady se jezdí za svý“…

              • Chlebovnik  

                Problém hlavně je, že chce řešit nezákonné úpravy toho svého mopedu.

                • Petr L2  

                  Dokud tu úpravu nezrealizuje, tak to právě je ještě pořád kolo,až po úpravě to bude moped :-)

          • novas752  

            To jo no. Akorát kdo ví jak se řídící elektronika zachová, když dle informací z klik pojede jakoby např.60 rpm, což je nějakých jakoby 120m/min (obvod kola cca 2m). To je jen cca 7,2 km/h, takže aby to pak do motoru nepouštělo jen tak malý proud pro dosažení 7km/h.

    • roman II  

      tak tohle bych si nechal líbit http://www.bikeandride.cz/…ve-generace/

    • Lutter31  

      Je znát velkej rozdíl oproti normálnímu kolu? Nikdy jsem na tom nejel, ale chtěl bych to zkusit.

      • petrlos  

        kolo s plynem – jako skutr.. zmacknes plyn, jede to.. nemusis vubec slapat..

        kolo s pomoci – jakoby te nekdo tlacil.. slapnes a citis, jak te to zene dopredu.. kdyz neslapes, nedela to nic.. ze zakona je povolena pomoc do 25km/h, da se ale udajne odstranit..

        mamka po tezke dopravni nehode, kdy malem prisla o nohu zvlada diky e-biku ujet 60–80km za den pohodovym tempem a bavi ji to.. predtim zvladala max 15–20km..

    • roman II  

      to bude v beskydech pře e-bikováno http://cykl.cz/…machine-v-cr

    • Lišák  

      hajbajk

    • Rudyshy  

      v zime planuu poskladat 29" na silnicnych plastich(asi s pevnou vidlou) ekolo asi v zadnim naboji plus baterka v ramu. Urceno na 90% jizdy po asfaltu na dojizdeni do prace 70km(850m vyskovych. )

      Moje predstava je 45–50kmh abych byl v praci v rozumnom casovom intervale stim ze v hokne bateriu dobiju.

      motor asi nejaky 750–1000w (osa) pres 40 magnetu baterie ±15Ah,

      snad je moje predtava prumerne dosazitelna kdyz si vemu ze na silnici davam ±27kmh na tomlhe vacsi vahou 22kmh? tech dalishc 22 mi mohl ten motor pomoct. neto utopie?

      nevyberal jsem stredovy motor protoze to budou jen silnice max polnacky a stredovy motor by zral retez a komponenty.

      dik za rady a postrehy pripadne doporuceni co vybrat.

      • orm  

        Pokud to budes stavet podle platne legislativy, tak by se ti motor mel ve 25km/h vypnout a pak bys slapal za sve a to mne vysledna rychlost 45–50km/h prijde nerealna, respektive na silnicce bez motoru lehceji dosazitelna, nez na 2× tezsim mtb kole.

        Pokud nebudes stavet podle platne legislativy, tak nevim jestli jde tak lehce pocitat prumerna rychlost, zvlast kdyz motor bude v zadnim kole. Prijde mne, ze uz pojede jen to kolo a ty budes max tocit nohama. V takovem pripade bych uz klasicka motorka byla lepsi resenim.

        • Nikovlas  

          Ten výpočet by nebyl tak těžký – zjistit si, kolik wattů potřebuju na rychlost 27 km/h a kolik na 50 km/h. Pak ta čísla odečtu a vim, kolik potřebuju od toho motoru. Vynásobit odhadovanym časem jízdy… K tomu připočítat práci na překonání převýšení… A pak nějaká účinnost…

          • orm  

            Kdyz odmyslime, ze to bude proti zakonu. Ja to myslel tak, ze u stredoveho motoru, ktery pomaha pri slapani, motor v zadnim naboji dokaze jet bez slapani. Druha vec jsou prevody. Aby mel prumer 50km/h a jeste do toho slapal, tak bude muset dat silnicni kliky, aby netocil kadenci vysoko nad 100 otacek/min. Pokud by nechal bikove 38–28, tak aby jel 50km/h tak by musel tocit 110otacek/min.

            • Nikovlas  

              Legislativu nekomentuju – tam je to jasný. Nijak to neobhajuju. Že bude muset mít na průměrku 50 km/h jiný převody, taky nerozporuju.

            • kyl  

              V tomhle státě ještě někdo řeší zákony?

            • Rudyshy  

              jak pise nikovlas… zakon beru stanou…

              nicmene pocitat se slapac produkuje kolem 200w a dapsi polovinu potrebuju dostat z motoru nejaky ten zakladni exponenial cili tak 300w? pak pravdaze s zvysujucou zatezou motorou klesa baterie. ale kdyz dedek na tom jede 30km na plnej vykon bez toho ze by i pohnul klikama verim ze 15ah musi postacit i s klimatickou zmenou.

              Prevody to je jasne kdyz jsi ceknu gear calculator tak to jasne vychadzi na velke pastorky pres 45 nebo i silnicne by sli bez problemu nacpat dle sirsky stredu.

              co se tyce kadence tk bezne tocim kolem 80 kopce pravdaze vadnu :)

              spis tohle k te teorii slapani (ano, budu nad zakonem, dam si modru blikacku :) )

              spis mi jde o ty lidi co stim jezdi a maj nejake skusenosti doporuceni vlastne pochybeni. Jednou jsem se bavil od nas s klukem z prace ktery mel staru mrdku 26" s 1000w starym motorem a kdyz jsem to skousel tak rozjezd jak nasranej tramvajak :)

              • Nikovlas  

                Nemám to ničím podložený, ale troufám si říct, že na silničce je jízdní odpor při cca 27 km/h fakt malej – naproti tomu v 50 km/h už je fakt velkej aerodynamickej odpor. Na základě toho odhaduju, že jestli na 27,5 km/h potřebuješ 200 W, tak na 50km/h bude 500 W málo.

                • MlokCZ  

                  Potřebný výkon na 50km/h oproti 27,5km/h je zhruba pětinásobný (přesně bude záležet na konkrétním kole, posedu, hmotnosti jezdce, atd.).

                  Na silničce na 27,5km/h ani těch 200W potřebovat nejspíš nebude (zase dle konkrétní situace). I když vezmu jen 130W (nějaký příklad co jsem vzal dle kalkulátoru), tak na 50km/h to bylo už 725W.

                  Tedy motor by musel dát 595W výkonu a nevím jaká je přesně účinnost, dle toho to půjde ještě o dost výše. Tedy už to bude na 1kW motor.

                  • Nikovlas  

                    To máme – řekněme – 600 W x 1,5 h = 900 Wh. Při 36 voltech je to 25 Ah, když nepočítám ztráty v elektronice ani pohonu… Nepočítám ten kopec – předpokládám, že se zase ušetři při cestě dolu… No každopádně 15 Ah nemusí stačit :-D

                  • kamil.kgu  

                    Zdarec, mám 1 500 W jednotku sinusovku a motor magic v zadním kole a i když tomu nastavím maximální odběry. Tak abych dosáhnul 50 km/h musím tomu šlápnout a pomoct tomu aby jsem dál zmiňovaných 50 a to musí být idelál – rovina a ślabý vítr ! 42–43 to dá bez šlapání a kdy jsem horáka postavil ne na 26" ale 29" možná by rychlost byla tak 47 km bez šlapání. Jinak mám akcelerační páčku s tempomatem a jednotka zvládá rekuperaci – takže vlastně ani nemusím brzdit – je docela silná a učiná. Nemám kotoučové brzdy a ani nejsou třeba. Kdyby někdo měl zájem, hodím sem foto. Takové ty rádo by e-kola s kartáčovým motorem z bídou 250 W to fakt ne díky. Kolo by mělo mít 48V alespoň 13 ah. Nebo dejme tomu ještě 36V. 24 V je přežitek.

                    A to nemluvě, že jednotky se dají překopat a můžete krmit kolo od 48 V a výše třeba 2 × 36 ( 2 × 48 ) a pak už na kole lítáte skoro 70! Motory magic to hravě zvládnou :-) jen to už je na železný rám.

                    • jaja01  

                      gratuluji

                    • Chlebovnik  

                      Táhni na motorkářské fórum.

                      • kamil.kgu  

                        To bylo jako na koho? Asi by jsi měl navštívít očního a nebo neumíš číst. Od kdy je horské kolo s motorem 1500 w motorka?

                        • Chlebovnik  

                          Kšá kšá.

                        • Bubaaak  

                          od te doby co asistence nefunguje do 25km/h

                          • kamil.kgu  

                            Žáadnou asistenci a omezovač nemám, zaleží co máš za jednotku. V řj spojíš nebo rozpojíš dva dráty a omezovač je vyřazeny. Koukněte třeba na aliexpress tam jich je tuny!

                            • Bubaaak  

                              Ale dle českého zákona bez asistence muže jet max 6 km/h s asistenci 25km/h, po překročení 25km/h se motor vypíná. Pokud ne, máš moped a ne kolo.

                              Nemluvně o tom, že češi můžou mít na kole motor max 1000 wattů

                            • Petr L2  

                              Takže nejseš dle platných zákonů kolo a pak opravdu patříš na jiné fórum, napsal to kolega sice dost natvrdo, ale má pravdu :-)

                        • Nikovlas  

                          Horské kolo s motorem 1500 W rozhodne není kolo. Plně chápu ty, kteří proti provozování takovýchhle věcí brojí a je mi líto, že na to můžou doplatit uživatelé elektrokol, která splňují předpisy.

                          Nicméně technická diskuze na toto téma mi nepřipadá závadná – lidé se tu bavěj i o autech a motorkách, mobilech, jídle, iluminátech…

                      • iron.hide  

                        +1000

                        kamil.kgu bude valit bulvy ked v takej rychlosti zrazi na cykloceste nejake male decko a foter mu za to prerazi pater, co si aj absolutne zasluzi

                    • roman II  

                      to je ale príma vynález:-)

                    • roman II  

                      tady je správné fórum pro tebe kde můžeš machrovat kolik máš W http://www.nakole.cz/…elektrokola/

                      tam si můžeš poměřovat pindíka s podobnejma

                    • Vilém  

                      Bez s tim do prdele.

      • kamil.kgu  

        Hm nech si zdát! To prostě není reálné trasa 70 km a drtit to na 45–50? Sotva ujedu 50 km a jsem na suchu a to jedu pohodově do 30 km/h a šlapu tomu. Mám baterku 48V 12,5ah. Pak co by pomohlo motor do středu a dvě baterky ( s přepínačem). Nebo mít motor vzadu a baterku v rámu + baterku na nosiči už je docela sádlo 12 kg vzadu. 6 kg ve středu rámu a máš kolo těžší celkem o ±20 kg

        • Lišák  

          Proč vlastně takové motokolo provozuješ? Ptám se vážně.

          • YuraOlomouc  

            Jeste met furt sevrenou prdel, ze jestli se neco stane a zacne se to vysetrovat, tak ma pruser jako krava.. Jeste beru ty klasicka ekola, kde ti to muze jeste prodejce postelovat na tech 35km/h jako je ten limit jinde. Tady je tech 25km/h fakt zbytecne malo, ale jezdit s tim 50km/h. To si fakt dotycnej rika o to aby si ho vsimli policajti a zacali to zkoumat, jak je mozny ze to tak leti.. Nechapu proc si lidi proste neporidi nejakeho 125 skutra kdyz maji takove pozadavky. Na tom muzes frcet klidne 100 a nemusis resit hovadiny s legislativou, baterkou apod..

            • Vilém  

              …a navic to stoji min penez.

              • YuraOlomouc  

                Jedinej problem je, kdyz je nekdo v byte a nema nekde vedle baraku garaz no. To je pak nic moc nechavat skutra venku..

            • natureman42  

              YuraOlomouc : zcela souhlasím

              • elektrokola prodavam, vesměs kvalitní střeďáky typu Bosch, Yamaha nebo Shimano + od jedný značky kola se zadníma motorama v cenovym rozmezí 20–40k, všechny elektronicky přiškrcenej krouťák na 250W (špičkově 350W) a taky jen nevěřícně kroutím hlavou co lidi žene k tomu, stavět si takový obludy s baterkama velkejma jak lednicka a motorem, co už má výkon slabší 50cc motorky..

              Na Boschi nebo Yamaze s 500Wh baterkou v klidu dáš i na Šumavě 70–80 km (samozřejmě když se člověk jen neveze na turbo režim), jejich střeďáky na většinu toho, co běžnej elektrokolař jezdí, nemaj problém s nedostatkem výkonu a když si to necháš odblokovat, tak stejně imho víc jak 35km v hodině na kole nepotřebuješ, páč pak už to začíná být v některých situacích dost o držku .. nehledě na to, že extrémně silnej motor bez snímače kroutícího momentu (což ty zaďáky vesměs nemaj) je imho jízdenka na expres do nemocnice..

              Tzn. klasický elektrokola už jsem kousl a na cyklovýlety s mojí necyklistickou partnerkou je to značka ideal, ale tyhle přeboostovaný monstra, co se tu teď řeší, imho už přestávaj mít s cyklistikou cokoli společnýho.....

          • kamil.kgu  

            Proč, protože prostě mám rád takové serepetičky. Mám to taky místo skútra. Během chvíle není problém změnit výkon a rázem z toho je kolo které splňuje slavné normy. Ať zakážou prodej takových elektromotorů nebo řj. Je toho plná čína. Tak nevidím důvod proč to nekoupit za poloviční cenu než u nás.

        • Rudyshy  

          dik moc za postrehy asi to budu muset nejak skusit. kdyby to bylo s pomoci +40kmh tak je to porad asi realne na dojizdeni abych nevadnul jak kviti.

          Dole sa este bavime o rychlosti a ja v tom zas taky problem nevidim ked obcas jezdim v pytlu tak 40kmh je „normalne“ na niektorych usekoch a ziaden velky problem nepocitujem obzvlast ked sa bavime ze tato rychlost sa udrzuje mimo mesto.

          Nerozumiem jednej veci ze ludia su tak vyplaseny s ohladom na ekolo tej rychlosti 25kmh ked na beznom bajku lietaju bezne dvojnasobne z kopca dokonca aj po stezkach.

          a poprosil by som vsetkych miestnych hejterov ked ich to nezaujima nech to tu neplevelia! hejtiky na FB

          • Nikovlas  

            Smysl elektrokola vidím v tom, že pomůže fyzicky méně zdatným lidem v situacích, které vyžadují vyšší výkon – kopce. Pomůže jim tyto úseky překonat. Smysl elektrokola není umožnit pohyb vyšší rychlostí. Proto je limit 25 km/h bohatý – přejet kopec touto rychlostí je paráda. Proto je i výkon 250 W bohatý. Předpokládám, že tvůrci evropské směrnice uvažovali podobně. Je zbytečné zařazovat do cyklistického provozu silnější stroje – zvlášť, když se často jedná o smíšené stezky i pro chodce. Z dopravního hlediska to nepřinese vůbec nic dobrého.

            • MlokCZ  

              Souhlas. Navíc je tu ještě i technické hledisko. I s tím omezením 25km/h je limitující faktor baterie. Bez tohoto omezení by to bylo s baterií ještě horší.

            • Rudyshy  

              tohle naprosto beru, nicmene ja budu stim jezdit po silnici a moc nejaku tu stezku asi ani nevyuziju. a 25kmh mi pride dost rekreacna jizda (nemluvim o prumeru)

              V mem pripade hledam reseni setreni me energie a skraceni casu (cili ne moped ;) )

    • Johnnyxjr  

      Docela by mě zajímalo jak si vedou éčka ve sjezdu v porovnání s klasikou není někde srovnání?

    • shurty  

      Dobrý den, nechci zakládat nové vlákno tak se zeptám tady: dokáže někdo odhadnout, za kolik by byl prodejný

      1. ** e-bike** v sestavě:

      kolo Author Traction rv 2005, vidlice Marzochi vzduch zdvih 100 mm Lockout, řazení Sram X9 gripshift 3 × 9

      elektropohon: zadní středový motor ELFEI 36V 350W, dva aku Longtravel 11,6 Ah (vlastní přestavba v r. 2012, najeto cca 1000 km)

      2)Bike Giant Trance 1 viz fotka a popis v profilu. od r. 2010 do r. 2012 najeto odhadem 10000 km

      Mám v úmyslu kola prodat protože díky choření jsem hodně přibral a nerad bych je rozlámal, .....

      • shurty  

        Prosím admina o smazání a omlouvám se za špatné zařazení

    • YuraOlomouc  

      Dneska me pekne protahl ebiker s velkym baglem na tennis mezi Grygovem a Tazalama bez slapani. Celou cestu se snazim, abych se zase neznicil a pak me staci 3.5km za timhle rebelem a jsem na srot. :D Drzel jsem se za nim statecne. No nakonec hodne zkusene v lehcim stoupani zacal dupat do pedalu a „urval“ me. :)) Nastesti uz stejne zatacel jinym smerem, tak me to ani tak nemrzelo. :) Predstava, ze takhle uplne stejne by to vypadalo, kdybych se chtel drzet profika na treningu. Je smutna.. Asi si takyporidim ten e pohon. :D

      • Petr L2  

        Musíš trochu potrénovat, nebo se nad to povznést :-)

        • YuraOlomouc  

          No spis povznest. :)) Me se stejne ani ta predstava jezdit prumerem 40 vubec nelibi. To uz nema s kolem nic spolecnyho. :))

        • vas  

          Povznést jak povznést, ale když se za tebe zahákne někdo na full e-biku s vypnutým omezovačem a ty ho prostě na silničce po rovině neutrhneš, i když tomu dáváš přes 40 km/h, přičemž nevíš co je to zač/ jak je vyježděný, aby tě náhodou tou těžkou váhou svojí+kola nesejmul.

          • petrlos  

            kdyz se na me lepi nekdo, z koho mam strach, ze me muze sejmout, tak to resim jako v aute – zpomalim, at me predjede a at si jede.. autem jezdim svizne a malokdy me predjede nekdo, koho vylozene nepustim (a opravdu nejezdim tak, ze zamerne blokuju).. ale kdyz vidim v zrcatku, ze nekdo za mnou dela pitomosti, s radosti mu uhnu, at si jede..

          • YuraOlomouc  

            Tak to je jednoduchy. Ukazes aby jel a kdyz nejede, tak spomalis.. Ale to jsem jeste nezazil, aby se za me zahakl ebiker. To uz je dobra drzost. :D

          • MlokCZ  

            Tak lepit se bez zeptání v háku na někoho cizího je prasárna zcela nezávisle na tom, jestli to je elektrokolo nebo ne. A jestli do tebe napere 85kg nebo 95kg už zase takový rozdíl není.

    • l.bily  

      Zdravim chcel by som si kupit toto monstrum, http://www.kaktusbike.sk/…t-travel-29/. Ide mi hlavne o pomoc do kopcou, lebo teraz mam malo casu na bike a nedari sa mi udrzat fizicka, potom strasne do kopcou trpim a radsej idem po rovine co ma kvoli prirode a vela ludom nebavi, inak mam cube AMS 120. Po rovine stym jazdit nebudem, tam nevidim dovod. Vlastnite to niekto? Ako to ide? Paci sa mi hlavne dizajn a ze to ma 42V

      • atty  

        Tady moc rad k elektrokolu asi nedostaneš – od toho je lepší navštívit asi jiná fóra, kde se elektrokola probírají.

        Nicméně chtít elektromotorku, líbilo by se mi to – 90 Nm nemaj ani leckterý hodně rychlý motorky :)

        Počítej s jednou věcí – že povezeš cca 10 kg navíc (motor + baterka) a tím pádem to taky bez dopomoci takhle pojede (pověš si na AMS 10 kg zátěže a uvidíš, jak moc se s tím dá bez dopomoci jet – do kopce asi skoro vůbec, po rovině jakž takž). A nejezdit s tím po rovině (jako vůbec?) to si nějak nedovedu představit – vždycky se najde nějaká rovina, po který se někam třeba musí dojet… :)

        • MlokCZ  

          pověš si na AMS 10 kg zátěže a uvidíš, jak moc se s tím dá bez dopomoci jet – do kopce asi skoro vůbec, po rovině jakž takž

          Proč by se s tím nedalo jet do skoro vůbec do kopce a po rovině jakž takž? Tolik hmotnosti na kole výrazně ovlivní manévrovatelnost, takže to bude hodně znát v náročnějším terénu a třeba při zvedání kola je to extrémní rozdíl.

          Ale při běžné jízdě mimo technický terén, že by se s tím nedalo jezdit? To půjde úplně v pohodě. 10kg je cca 10% hmotnosti navíc (pro celou soustavu s jezdcem).

          Takže výsledek je zcela jednoduchý. Do kopce bez dopomoci pojede maximálně o 10% pomaleji při stejném úselí. To sice není už zrovna malý rozdíl, ale na druhou stranu naprosto žádný problém jet o 10% pomaleji. Tak nepojede 10km/h ale jen 9km/h.

          A ono to ani celých 10% nebude, protože i v kopci je část z celkového odporu daná valivým odporem, takže výsledek bude někde kolem 8% (bude se lišit jak dle sklonu kopce, tak dle použitých plášťů, nikdy to ale nemůže se dostat na celých 10%).

          Na rovině to nebude znát skoro vůbec. Tam to bude výhradně o navýšení valivého odporu za větší zatížení kola, což může udělat v celku tak zpomalení cca o 2% (při nárůstu hmotnosti o 10%). To nemusí ani vůbec poznat. Třeba jen různé pláště ve stylu Thunder Burt vs Nobby Nic (jen příklad, kde znám valivého odpory) udělá větší rozdíl na rovině než těch 10kg navíc.

          • hmm  

            10 kg nic není, třeba vozík s dětmi za kolo co jsem vozil vážil 40kg a to poznat bylo a když jsem ho odpojil tak jsem lítal. 10kg brambor na nosiči poznat trochu bylo ale hlavně díky posunutému těžišti takže 10kg v rámu je pohoda.

            • MlokCZ  

              Přesně tak, u vozíků se to hezky pozná, co se dá a co ne.

              V Jeseníkách při výjezdu kamarád táhnul také 40kg vozík (těžký samo domo vozík kolem 20kg se skoro 20kg dítětem + nějaké věci, takže také 40kg) a statečně stíhal celý výjezd i když už si hlavně na začátku výjezdu v tom krátkém hodně prudkém úseku před prvním pivním barem slušně hrábnul. Výkonnostě na tom je podobně jako já a i tak to dal i se 40kg vozíkem bez toho, aby se na něj muselo čekat a ujížděli jsme mu.

              A pak mi jednou další dva kamarádi hodně ujeli s o něco lehčím vozíkem (odpružený Croozer s asi 10kg dítětem, takže něco přes 20kg). Jeden ho táhnul a v jednom také pořádném kopci v Jizerkách mu druhý kamarád začal pomáhat a postrkovat. A jak mu tak odlehčil, tak ten přidal a takhle se navzájem rozjeli až jsem je neuvisel bez vozíku ani když jsem se fakt snažil. Oba jezdí mírně lépe než já, ale žádný extrémní rozdíl. 10kg+ pro každého navíc tedy ani zdaleka nestačilo, aby to smazalo ten mírný rozdíl výkonnosti.

              Úplný extrém byl ale opět v Jeseníkách na dovolené. Další kamarád, tentokrát ale o třídu výkonější než všichni ostatní v partě. Tlačil celý výjezd z Jeseníku na Rejvíz desetiletou holku. Tohle není nijak náročný výjezd, nikde to tam není moc prudké a povrch převážně asfalt, ale na výškové metry to také nemá tak úplně málo – cca 400m.

              Sama moc nejezdila, takže by to ani celé nevyjela ani menší rychlostí, takže mu zase tak moc nepomáhala.

              Nejprve jsme jeli všichni dohromady a pak se rozhodnul, že ostatním ujedou a ke konci kopce nám ujeli.

              A hmotnostě to mohlo být tak 45kg a ještě ztížené jen tlačením rukou. Jestli mu pomohla tak 1/3 výkonu (potřebného jen pro ji samotnou a její kolo), tak to bylo hodně. Takže minimálně 30kg tlačil.

              Tohle neuviset už bylo pro ostatní dost deprimující…

              • atty  

                Ano, máte oba pravdu, že hmotnost není důležitá, pokud se jede tak, aby se dojelo a počítá se s tím. S tím nemám problém. Jen jsem chtěl upozornit (a to fakt v dobrém, jelikož jak opakuji nemám osobně s elektrokoly a jejich uživateli žádný problém a nejsem na ně „nevraživý“ jak někteří jiní, kteří k tomu i mohou mít svoje důvody), že je dobré se na podobném kole před koupí dostatečně projet a vyzkoušet si třeba jízdu bez dopomoci, protože pak se může stát, že zájemce, který si plánoval, jak na tomhle kole bude jezdit převážně bez dopomoci a jen občas si elektriku pouštět, to značně přehodnotí, jelikož pro něj pak jízda už nemusí být zábavou, ale velkým úsilím. Kdo si kupuje enduro na elektriku (asi právě pro „zábavu“) a má zkušenosti z lehkého fulla bez elektriky, může očekávat podobné vlastnosti jako u lehkého odpruženého kola. Ty jsou díky váze prostě jiné a s dopomocí se mohou měnit – jde o to, zda je na tu váhu člověk připraven a nevadí mu. Je to ve smyslu dotazu, že zájemce o tohle kolo sám říká, že výkonnost moc nemá, ale chce si trochu zajezdit – to dělá taky hodně – léty „nadupaní“ lidé, co mají velký nájezd zvládnou klidně na 20 kg kole vyjet i větší kopec nebo třeba táhnout vozíky a Croozery s dětmi, zatímco začátečník bez výkonosti to po pár metrech do kopce může vzdát, protože na to prostě fyzicky nemá a je to pro něj peklo a ne zábava.To samozřejmě vyřeší zapnutí pohonu, ale pak to není o tom si „pohon“ pouštět jen ve specifických situacích, ale v podstatě stále. Ty elektrokola prostě dobře fungují, pokud je ten pohon stále zapnut a jen se řídí, jak moc se chce šlapat a s jakým úsilím. Plánovat si, jak budu na obdobném kole jezdit jako na běžném a jen tak občas a výjimečně si pohon pustím – to většinou takhle nefunguje.

                • MlokCZ  

                  Tak ale používat jen vyjímečně pohon tu asi nikdo neplánuje, minimálně l.bily o tom nic nepsal. Nejvíce se bude bez domoci jezdit na rovinách a v mírných sjezdech, kde to překročí 25km/h a dopomoc se automaticky vypne. A to jsou přesně situace, kde to nebude problém ušlapat i za svoje (s téměř stejnou rychlostí jako na klasice).

                  V jiných situacích nevidím smysl ježdění na elektrokole zcela bez domoci. Samozřejmě s vyjímkou situací, kdy to neodhadnu a dojde mi baterka dřív než jsem čekal.

                  Zhoršení vlastností v technickém terénu si pak musí každý zvážit dle toho co preferuje. Tedy jestli mu to za tu přípomoc stojí nebo ne.

                • hmm  

                  Ideální spojení je elektro na trekovém kole apropo kolo do města ověšené různými nosiči atd kde váha nehraje roli ale přeci jen motor dodá pružnost přesunu. Navíc starší ročníky si na něm připadají velmi dobře.

                • l.bily  

                  zas uplne zacatecnik niesom, jazdim 4 roky tak okolo 6–8 tisic rocne, ale tento rok proste nestiham a mam tak 500 km a 10 kg sem pribral ani cez zimu som nejazdil a co mam oblubene trase kde je 2000 Vm viem ze by som sa teraz hodne trapil pokial nemam viac najazdene

                  • petrlos  

                    aniz bych chtel rozmlouvat koupi elektrokola..

                    pokud jsi byl zvyknuty jezdit 6–8k km rocne (tzn. zhruba stravit na kole ±1 hodinu denne kazdy den, velmi zhruba) a letos je to pouze 500km (tzn. zhruba 1 hodinu tydne, opet velmi zhruba), tak koupi e-biku to nezachranis :) a uz vubec nezachranis kila nahoru..

                    evidentne je problem nejspis v nedostatku casu, mozna chuti jezdit a to se koupi noveho kola enda spravit..

                    ale jinak, stroj je to krasny :) ja bych si ho nekoupil, ale vypada velmi zajimave

            • Petr L2  

              Táta elektriku po rovině a z kopce vypíná a to je mu přes osmdesát, takže to zase takový problém nebude :-)

          • atty  

            Tak ano, nedá se nesouhlasit, ostatně ověšená expediční kola mají váhu ještě daleko vyšší a uživatelé s nimi objíždějí svět. Takže jezdit se dá skoro na všem a při potřebách třeba toho expedičního těžkého kola je prioritou někam dojet a na čas či úsilí jezdce se v tom nehraje. To máš jistě pravdu. Jen jsem to myslel tak, že pokud má to kolo sloužit původnímu účelu (tedy předpokládám „hravým“ vyjížďkám a sjezdům v nějakém průměrném terénu, tak se prostě díky váze změní hodně jeho předpokládané chování – takže ne že by se na tom kole jet nedalo, ale bude reagovat úplně jinak, než je třeba zvyklý z AMSka. ThunderBurty jsou určitě skvělé gumy na rychlé ježdění (sám je plánuji až dojezdím kombinaci RaR/RoR) ale na předpokládaný záměr ježdění na takovémhle kole třeba výměna gum za „valivější“ nesedí, právě pro určení kola. Ohledně chování na rovině – jedna věc je valivej odpor při souvislé jízdě, druhá je výkon, potřebný k uvedení do té souvislé jízdy a ten bude s 10kg zátěže navíc určitě vyšší. A protože se nejezdí jen souvisle, „rozjíždět“ častokrát takhle těžké kolo je náročnější. Stále se bavím o situaci „vypnutý elektrický pohon“ (jak jsem pochopil z dotazu), v případě jeho používání nemám žádných výhrad – tam podobné kolo bude fungovat asi velmi dobře.

            Vozím primárně na zádech velikej 30l batoh, do kterého často láduji spoustu věcí (nákup atd.) a tahle mrtvá hmotnost je znát, ale byl jsem extrémně překvapený, když jsem v neděli prohodil vidlici (cca. 1.6 kg DT, za bazarově koupený XCR Air, který má asi 2.6 kg – vidlice musí na servis a chci mezitím jezdit), jak se kolo změnilo do „lína“, jak je předek teď jak kovadlina. Chápu, že na zmiňovaném elektrokole je hmotnost rozložena pozitivně do středu a nízko, ale prostě 10 kilo navíc je hodně, pokud se nebude elektropohon používat v podstatě stále, tak jak je to koncipováno. Jinak samozřejmě souhlasím, že jezdit se na tom bude dát a asi dobře, ale bez elektriky to bude extra těžká motorka.

            Vůbec nic proti elektrokolům nemám, ať si je pořídí, kdo na ně má, kdo je chce a kdo je využije – je lepší jezdit na elektru, než sedět před bednou a cpát se brambůrky – v případě vyššího věku, nebo zdravotních komplikací je to pro uživatele třeba jediná možnost, jak si vůbec zajezdit na kole.

            • MlokCZ  

              Ty pláště jsem uváděl jen pro srovnání vlivu, ne doporučení jaké by tam měl dát. Reálně tam dá naopak klidně větší drapáky, protože převážně bude jezdit s dopomocí motoru, když už ho tam má.

              Bez dopomoci to bude v podstatě jen na rovinky, kde pojede přes 25km/h (a že tam to klidně půjde) a kdyby došla baterka.

              A jak jsem psal, v technickém terénu to znát bude dost.

              Při zrychlování to bude opět dané hmotností celé soustavy, takže to bude zrychlovat o 10% pomaleji (všechna hmotnost navíc je na nerotačních dílech, takže to lineárně odpovídá nárůstu hmotnosti).

              S tou vidlicí mám zcela opačný názor. A to jsem na kole citlivý na každou drobnost a poznám spoustu věcí, které jiní vůbec nevnímají.

              Pravidelně jsem střídal pevnou cca 750g za odpruženou cca 1750g. Tedy ± stejný rozdíl 1kg jako uvádíš. A tuhle změnu danou jen hmotností nevnímám téměř vůbec, ani mi to nijak zásadně nevadí při skoku a zvedání kola na zadní. Pocitově vnímám poměrně dost jak je ta lehčí pevná a tedy třeba při akceleraci ze sedla se ani nehne, nicméně měřitelný vliv třeba na průměrnou rychlost je nulový (tedy menší než bych kdekoliv dokázal objektivně změřit).

              Jestli tedy ty vidlice co prohazuješ spíš nemají vliv na geometrii (nemusí být stejně dlouhé + navíc stejný sag a tak to už může být znatelný vliv). Já mám pevnou vs odpruženou aktuálně s nulovým vlivem na geometrii (tedy pevná přesně odpovídá odpružené se sagem).

              • atty  

                Já se přiznám, že jsem ani nekoukal, jaký je reálný rozdíl výšky a offsetu mezi O.L. 29" a XCR 29 Air – říkal jsem si, že to prostě 14 dní, tři týdny na ní v pohodě přežiju a taky byla za levno na bazaru (ta XCR vzduchovka, nová, sundaná z kola). Sag jsem si nastavil tak podobně, jako ho vozím na DT, sedlo mám pod zatížením i bez něj taky ± stejně, takže se mi zdá, že je to ± podobný. Vidlice jsou jinak projevem trošku rozdílné – to je jasné, ale prostě na kole cejtím, že je vepředu víc hmoty a je prostě takové „línější“ (možná jsem jen línější já :) ) – těžko ten rozdíl popsat. Ne v geometrii nebo ochotě zatáčet, ale prostě pocit, jako když si sednou do auta naloženého 5ti lidma a plným kufrem. Mám sice furt 186 koní, taky to jede pěkně, taky vše funguje, ale je to prostě znát. A ano, technicky jsem přidal cca 1/5 váhy ne jen jednu desetinu.

                Ohledně tlumení a pružení jsem naopak příjemně překvapený – ještě nezajetá vidlice chodí krásně, je citlivější než O.Lko (které teda už dlouho nebylo na servisu, takže je to možná i tím :)) a celkově jsem spokojený, že jsem sehnal levně vzduchovku, v rozměru a zdvihu, co jsem potřeboval a můžu jezdit a při tom dát svojí vidlici do servisu.

                K té váze obecně – po přesedlání z Cube LTD s cca. 13kg na SUPa s necelými 11 kg jsem rovněž myslel, že lítám a jestli to bylo placebo nového kola, jiné geometrie, nebo úbytku na váze nevím, ale cesty do práce při stejné tepovce šly najednou zajet o dvě tři minuty lépe.

                Pro mne je honba za každým ušetřeným gramem na mé použití také nesmysl (zvlášť, když si pak nacpu batoh 10kg nákupu :) ) nicméně rozdíly v řádu kilogramů na kole jsou znát, rozdíly +10 kg jsou znát setsakra hodně (i na mé turistické a přepravní nároky).

                • MlokCZ  

                  Pocity jsou často matoucí a zcela se rozcházejí s realitou. Pravidelně střídám 29" HTčko (nebo předtím to stejné dokonce s pevnou) a 130mm 29" fulla (má o 2kg více a chlup pomalejší pláště, ale většinou tam mám rozdíl jen o jeden terénější model typu vzadu TB vs RaR, takže ani ty pláště neudělají moc). Na HTčku mám vždy pocit, jak to strašně dobře jede i na rovině oproti tomu fullu.

                  Pak stačilo jen dlouhodbě srovnávat tepy vs rychlost na daném pořád ježděném úseku (je to úsek, který mám jak na cestě do práce, tak na startu velké části vyjížděk), což mi hned vysvětlilo, že jsem na stejných tepech rychlý úplně stejně a ani žádný rozdíl nedokážu změřit jak je malý (samozřejmě beru dle desítek průjezdů, abych eliminoval různý stav organismu a kolísající tepy).

                  Na cestě do práce mám daleko větší rozptyl časů jednotlivých jízd než by mohl být rozdíl v časech obou kol. A na fullu těch jízd do práce mám poměrně málo, tak jsem ani nedělal srovnání dlouhodobého průměru časů. Nejrychleji zajeté časy se mi liší směrem do práce jen o 30s (na 26 minutách), ale není tam žádný kopec. Směrem domů by to bylo už zajímavější (to je už trochu do kopce), ale tam zase nemám žádný rychlý pokus na fullu, protože když jedu na fullu, tak proto, že nejedu z práce rovnou domů tou pravidelnou trasou.

                  Od té doby už dle pocitů nevěřím nic nikomu (a to ani sobě).

                  Teď tu má aspoň čím dál více lidí Wattmetr a je tu čím dál více zajímavých reálných výsledků.

                  • atty  

                    Ohledně pocitů – chápu to, jsem prostě zvyklý dlouhodobě na nějaký typ vidlice a určitou hmotnost kola a jezdím právě rovněž do práce a z práce v podstatě každý den, stejnou trasu, 18 km, 37–55 minut dolu lehce z kopce nastoupáno asi 70, domů lehce do kopce nastoupáno cca 160. Proto mám docela porovnání, jak se kolo chová na furt stejné trase. S touhle „novou“ a těžší vidlicí je to prostě jiné a pro mé pocity jakoby těžkopádnější – závodit domů nebo do práce nebudu a stejně by to ve výsledku nemělo smysl si porovnat časy – tam asi rozdíly moc nebudou a na mé trase neměřitelné, protože občas někde musím brzdit na cyklostezce, občas čekám déle na přejezdu mezi silnicemi nebo dávám přednost a i když mám u počítačů nastavenou „autopauzu“ na 2km/h, může jen tenhle rozdíl dělat těch pár vteřin, kde bych byl s lehčím kolem rychlejší. O nějakém snížení rychlosti v rámci těžší vidlice asi nemůže být moc řeč, je to skutečně pocitová záležitost – jiného chování a takové těžkopádnější reakce.

                    O přínosu úspory cca 2–3 kg na celém kole už je to asi lépe měřitelné – na Cube jsem to do práce párkrát „rval“ na plno a nedostal jsem se třeba pod 43 minut, jen po přesednutí na kolo s 11kg jsem to samé jel za 40minut (pamatuji si to dobře, první jízda na krev, abych si to vyzkoušel a garmin mi to ukládá dlouhodobě, takže mám přehled).

                    Jinak samozřejmě jezdím podle nálady, stavu a naloženosti batohu, takže rozptyl mám opravdu cca 15 minut – od maximálního tempa co zvládnu, po relativně pohodovou svižnou jízdu na úrovni –30–40 tepů proti maximu. Tím, že jezdím do práce stále stejnou trasu a můžu se pak kouknout na statistiku, mám celkem jasno, jak jezdím.

                    Poslední asi 2 měsíce používám i v rámci měření tepu i PoweCal, ten je sice naprosto na houby na nějaké prudké změny, nástupy, intervaly apod. nicméně průměrný výkon měří asi celkem spolehlivě a tam také žádné odchylky neregistruji vůči času. Uvidím, až se mi vidle vrátí z repasu a přehodím ji, zda se pocit změní. O ničem jiném to není a může to být opavdu jen jiný pocit, díky nějaké minimální změně geometrie, díky odlišným délkám, ofsetu, průběhu pružení a tlumení či té váze jako takové.

                  • Petr L2  

                    To je přesné, mám na fullu také vždy, pokud jedu po silnici, nebo pevných cestách, pocit, že to proti HT jede tak nějak líně, ale na čas to vychází +/- stejně. Podobně mi to připadá s foukáním pneu, trochu jsem s tím laboroval, když jsem se zbavil duší a nevím, krom plavného pocitu u podhuštěných a intenzivnáho pocitu rychlosti u přehuštěných se žádné závratné rozdíly nekonaly, takže aktuálně na to prdim, vezmu kolo na které mám chuť, foukám tak nějak aby to nejelo po ráfku a neřeším to. :-)

                    • MlokCZ  

                      Přehuštěné pneu a pocit větší rychlosti. To už bylo vyřešeno proč tělo získává tento zcela zcestný pocit. V jiném vláknu tu byl odkaz na video, kde to bylo hezky vysvětleno.

                      Je to tím, že tělo dobře vnímá i drobnější nerovnosti a i vibrace z jízdy. A na to stačí třeba ne zcela perfektní asfalt. Když na stejném kole jedeš rychleji, tak vibrace/otřesy tělo vnímá také rychleji po sobě (jak i reálně jsou rychleji po sobě).

                      Z toho je každý naučený, že vyšší frekvence vibrací/nerovností = vyšší rychlost.

                      A pak když více nafoukáš pláště, tak i při stejné rychlosti vnímáš vibrace/nerovnosti s vyšší frekvencí, jak to pláště hůře filtrují.

                      A tím vzniká dojem, že nabušený plášť jede rychleji, i když je vlastně pomalejší. I na tu stejnou rychlost (kterou ale vnímáš jako větší) potřebuješ více výkonu kvůli těm větším vibracím.

        • l.bily  

          Mam aj HT kde mam detsku sedacku na sedlovej trupke, takze plus cca 20kg , ta vaha navic mi vadihlavne len v tazisku, na rovinkach to az tak neni poznat a velke kopce s deckama nejazdim.

      • natureman42  

        Jako asi dobrý – prostě Spešl no – jen tech 42V si vzal kde? Neni to nahodou BROSE a ty jsou tuším 36V?

        http://www.brose-ebike.com/…-by-brose-2/

        http://www.brose-ebike.com/en/the-motor/#…

        Ja osobně bych ty prachy vyhodil spíš za 27,5+ YAMAHU PW-X s eConnectem – tj. např. https://www.haibike.cz/…80-2017.html , ale to je věc názoru..

        • l.bily  

          myslel som na zaklade nabijacky CHARGER Custom charger, 42V4A w, Haibike nechcem a ani pocut, zlomil som 3 x ra, az mi vratili peniaze, potom kupil cube a nemozem si vynachvalit 4 roky

      • kesu  

        Ahoj,

        na tomhle spešlu jsem konkrétně nejel, zvážil bych ale spíš verzi s 27,5 plus gumama. Pak je tu fakt, že tebou vybraný kolo ma trošku menší kapacitu baterie (0,46 kWh) než vyšší modely.

        Obecně vzato, moje žena ujela na Šumavě na Ebiku s Boschem s 0,4kWh baterií 37km s převýšením cca 1500m celý na nejvyšší stupeň dopomoci (šlapala s menší námahou, než kdyby jela po rovině na hodně lehkým XC ht po asfaltu) než to zdechlo.

        Já na Geniusu 27,5 plus ujel asi 45km a víc to nedalo. Ale dával jsem tomu celkem za uši. Vážím skoro 100kg. Myslím, že by to ale 1500m převýšení na krátký trase (25km) asi i dalo.

        Ebike s vyplou elektřinou vůbec nejede a rozhodně to nejde srovnávat s přidanou 10kg hmotností. Nevím jaké má převodovka a pohon odpory, ale fakt se na tom jet nedá. Bosch s nejmenší dopomocí jede asi jako 8kg HT.

        Co je na tom vyloženě zábava jsou technický výjezdy, je to docela dost náročný na rovnováhu a techniku a fakt mě to bavilo.

        Sjezdy jsou takový makový, je znát hmotnost a jde to pochopitelně mizerně do vzduchu.

        Přejezdy a výjezdy po asfaltu jsou s mírnou dopomocí asi jako bys jel na silničce, prostě úplně na pohodu.

        Co je problém je, že s tebou člověk na normálním kole nepojede.

        Já bydlet někde na horách tak si koupím sjezďáka a 27,5+ ebike. Ani by mě nenapadlo nic jinýho. Ale vzhledem k tomu, že jezdím v okolí Prahy tak těch pár kopečků přežiju.

        Já Spešla fakt nemám rád ale v týhle kategorii bych ho vybral, Brose systém pohonu umožňuje zástavbu do rámu a hlavně krátkou zadní stavbu. Krom toho je to snad výrobce PHEV technologií do aut.

        • MlokCZ  

          Co je problém je, že s tebou člověk na normálním kole nepojede.

          Tak to hodně záleží jak je na tom kdo fyzicky. V partě začínáme mít čím dál větší rozdíly s fyzičkou, jak se čím dál více liší jak kdo má čas a kolik jezdí. Takže v některých případech by to naopak bylo super, kdyby ti nejslabší měli eBike.

          A pak to také hrozně záleží na chování těch na eBikách. Pokud to budou používat jen s rozumnou dopomocí, aby jen dohnali ty výkonější a nebudou ostatním s klasikou cpát nepřiměřené tempo, tak nevidím žádný problém jezdit ve skupině klasiku i eBiky dohromady.

          Těch 10kg bylo řešeno jen vliv té vyšší hmotnosti. Jak moc se projevují další konstrukční odpory eBiku nemám tušení, žádnou pořádnou praxi na eBiku nemám.

          Pokud je to jak píšeš, tak to se na tom vůbec nedá jet na rovině přes 25km/h kdy to přestane pomáhat?

          • kesu  

            Já nad tím pořád přemýšlím, na některé vyjížďky by to bylo super. Třeba na sníh na normálním kole nevyjedu, ale na Ebiku.. Je fakt, že by asi šla vyjížďka nějak nakombinovat.

            Největší problém asi je, že ten okamžik, kdy to přestane pomáhat je skokovej. Každopádně to pak fakt skoro nejde. Je to podstatně horší než se snažit jet podobně rychle na 20kg sjezďáku s lepivejma 2,5 DH gumama.

            Já si mylsím, že to je opravdu odporem motoru a převodovky. Jinak si to neumím vysvětlit. A chovalo se tak i Ebike s normálníma gumama, ne jenom s 27,5plus.

            • MlokCZ  

              Odpor motoru a prevodovky jiste bude vyznamny, jen by me zajimal v cislech.

          • Petr L2  

            Přesně kvůli tomu má táta elektriku, začal zdržovat mladší v kopcích a přestávalo ho to bavit, teď na to má sebou elektriku a je po problému. Druhou výhodou je, že se postupem času obával větších vzdáleností, protože nedovedl odhadnout jak mu vydrží síly na cestě zpět, dnes ví, díky tomu, že na rovině a z kopce vypíná, že má stále rezervu cca 40km plné asistence, což mu v klidu na dojezd stačí.

        • natureman42  

          Loni jsem na Apach. Hawkovi (BOSCH PERF. CX, 500Wh baterka) na Sumavě ujel 65km s převýšením cca. 1200 metrů. Vážím cca. 90kg, ke konci jsem jel uz hodne na ECO, na penzáč jsem dojel s dojezdem 3 km :)

          Když jsem pro zmenu loni na e-fullu Apach. Scalpovi (BOSCH PERFORMANCE, 400Wh) trasoval náš závod Javornický pazdrivec, tak jsem musel ještě v Kašperkách (po cca. 35km a 1200 vejškovejch) v hospodě dobíjet, jinak bych na Javorník už nedojel..

          Ale tam je to hodně o dlouhých xkilometrových souvislých stoupání, kdy baterka nemá čas „regenerovat“ a vybíjí se rychlejš..

          Každopádně kapacity baterek jdou každej rok hore, např. Apache ted dělá středáky s 19.2Ah baterkama, což by i v hodně horekopcom terénu mohlo v klidu stačit na 90–100km při střední asistenci..

          https://apache-bike.cz/…ne-v-prodeji

      • l.bily  

        Tak zajtra idem pre to na obed, dnes sa to nedalo kupit nakolko to musia 2 hodiny zostavovat a nastavovat :)) a bez toho mi to nepredaju a dnes uz toho mali vela. Zajtra potom napisem moje dojmy ake sa mi to zda oproti cube ams 120. ďakujem vsetkym za reakce. PS dnes bratranec voala ze skusal akusi calamadu elektricku z auto kelly, ze zajtra to ide kupit , ze bol z toho nadseny. On je taky rekreacny kochaci jazdec ale tiez za sezonu najazdi aj 5000 km. trosku sa obavam kolko toho to kolo vydrzi z autokelly ale bohuzial financie nepustia.

        • Petr L2  

          Tak mrkni kousek vedle, tam „kvalitu“ kola z auto kelly probiraji a moc velká sláva to neni. Aby bratranec věděl do čeho jde.

        • petrlos  

          nedávno si tady někdo hodně stěžoval na kolo z Kelly..

        • l.bily  

          Takze po dvoch jizdach, mi to vydrzi nejakych 60 km a 900 vm, ale sem hodne tazky, su tam tazke plaste a mam momentalne kondicku nic moc. Inak sa mi zdaju prevody moc lahke, kopce tu mame do 12 percent a s pomocou vyuzivam vecsinou len spodnu polovicu kazety, rozmyslam vymit pevodnik plus 4 zuby? bez dopomoci sa stym da jazdit po rovine dlhsi aj cez 30 ale do kopca sa stym bez pomoc ide tazko, tam je to dost poznat. Mohlo by to vydrzat trosku viac ale inak je to parada vybehnut kopec 20/km tam kde som isiel 8 na obyc kole a trapil sa.Byt na kopci rychlo a potom si uzivat zjazd dole.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.