• tk

    článek o asfaltovych cykloturistickych stezkach vs. singletraku vysel v ekolistu.

    myslim, ze je super napsany. je treba uvitat, ze se environmentalni tisk poprve dokazal k problemu postavit timto zpusobem

    pro tentokrat bych cleny bike-fora chtel pozadat, aby diskuzi presunuly na stranky ekolistu, pod zmineny clanek.

    vyjadrete tam svuj nazor na problematiku.

    povzbudte ekolist v tomu, aby v pokryvani tohoto tematu dal pokracoval.

    www.ekolist.cz/zprava.shtml?…

    0 0
    • cabbage  

      dobrej článek(oproti předchozím nemam výhrady) je dobře, že je i jinde než na bikovim serveru, ale pořád je to jen na webu který čtou především ekologisti – dostat se tak na idnes:-)

      0 0
    • Bulda  

      konečně někomu dochází, co je a co není ekologický

      0 0
    • kesu  

      krasnej clanek,naprostej souhla s nim.Reportaz o stavbe singletracku byl tusim ve velu,myslim ze sem ho nasel nekde na etbikes.Byl bych nadsenej kdyby se stavely takovydle cesty

      0 0
    • ares  

      Jednička s hvězdičkou! :-)

      0 0
      • Jaroslávek  

        Zajímavé a rozhodně pro každého k zamyšlení.

        0 0
        • ares  

          Jj přesně tak, letos chci své okolí zmapovat, navrhnout trasy pro bikery, pokud možno mimo asfalt – ten je samozřejmě nezbytný na přesuny ( neexistuje-li alternativa ). Trasy rozčlenit pro blázny, mě, leštiče, mamky s děckama a Zde jsou Lvi. Mělo by to obsahovat profily tratí, moje turistický tempo – časovou náročnost a odhad technické zdatnosti – to bude asi dost subjektivní, protože, to co přejel Malej Ninja… Chtěl bych právě předejít asfaltování krásných cest a pěšin, které u nás jsou. No a dá-li pánbu, nějak splácám i webovku. To sice vůbec neumím, ale proč se to nějak nenaučit, že?

          0 0
          • kolombo  

            No, když to tak chválíte, tak je potřeba uvědomit si jednu věc: Na tu parádní pěšinku na fotce, pokud by to nebyla značená cesta, tak nemáme nárok vjíždět, protože se nejedná o cestu ve smyslu lesního zákona. Vzhledem k tomu, že se připravuje nový Národní lesnický program, tak je na místě úředníkům připomenout, že rekreační funkci lesa je stále ještě přikládána malá důležitost a většina lesníků stále chápe les jen jako plantáž na dřevo.

            0 0
            • ares  

              Singletrack by ( si myslím ) značený byl, protože by musel být schválen vlastníky lesa. Navíc by nad ním zřejmě někdo držel dozor – zřizovatel – co já vím obec, Lesy ČR, nějaké sdružení. V tom bych problém neviděl. Jinak jsem si i dle odkazů B-F vytáhl některé vysvětlivky k lesnímu zákonu a zdá se mi, že by i bez značení neměl být větší problém s vjezdem. :-) S druhým odstavcem souhlas plus velkochov terčů. Skuteční myslivci mi jistě odpustí – protože více krmí než střílejí. Co, jak a kam na kole

              Pohyb na komunikacích upravuje zákon č. 361/2000 Sb. v platném znění o provozu na komunikacích. Chodníky : cyklista nesmí chodník využívat k jízdě (až na zákonné výjimky). Chodník smí využívat pouze vede-li kolo. Nesmí však při tom ohrozit chodce, jinak musí využít krajnice vozovky. Stezky určené pro cyklisty a chodce : je-li vyznačen pruh pro cyklisty a pruh pro chodce, je každá skupina povinna využívat pouze svůj prostor. Do druhého smí přejet/přejít pouze při předjíždění/před­cházení, odbočování atd. a vzájemně se nesmí ohrožovat. Vede-li cyklostezka souběžně se silnicí, je cyklista povinen ji využít, jinak porušuje zákon. Silnice : cyklisté smí jet pouze za sebou. Cyklista se při jízdě nesmí držet vozidla, nesmí vést druhé kolo ani zvíře. A věděli jste toto? Pohybují-li se vozidla na komunikaci pomalu nebo stojí, mohou je cyklisté opatrně předjíždět zprava. A teď do přírody. Chování v územích se zvýšenou ochranou upravuje zákon č. 114/1992 Sb. – „O ochraně přírody a krajiny“. Nejpřísnější režim je v národních parcích. Zde je na celé území parku zakázána jízda na kole mimo silnice, místní komunikace a místa vyhrazená se souhlasem orgánů ochrany přírody (řeší §16). Tvrdit, že na některé pěšině nebyl zákaz vjezdu je zbytečné. Vjezd vám zakazuje zákon. Chráněná krajinná oblast se dělí na tři zóny. V první a druhé zóně je zakázáno pořádat soutěže mimo silnice, místní komunikace a místa vyhrazená se souhlasem orgánu ochrany přírody (řeší §26). Zákon však individuální jízdu na kole v CHKO nijak speciálně neupravuje – tedy není zákonem zakázána. V citovaném zákoně najdeme také pod §63 ustanovení, která upravují pohyb v krajině. Ustanovení jednotlivých odstavců, můžeme volně přeložit takto : ve volném terénu nejsme nijak omezeni, stejně tak na různých polních cestách či pěšinách. Na různé svépomocně vyrobené a umístěné cedule o zákazu vjezdu cyklistů nemusíte brát žádný zřetel. §64 zákona naopak upravuje , kdy nám může být vstup do přírody uzavřen. „Hrozí-li poškozování území … nadměrnou návštěvností, může orgán ochrany přírody … omezit nebo zakázet přístup… Zákaz či omezení vstupu musí být řádně vyznačeny na všech přístupových cestách a vhodným způsobem i na jiných místech v terénu.“ Tady se hned nabízí otázka – je možné na základě zmíněného zakázat vstup pouze určité skupině občanů (cyklistů)? Odpověď není jednoduchá a nepanuje na ni jednotný právní názor. Problematický je také požadavek vyznačení na všech přístupových cestách. Vždy existuje nějaká další malá pěšina… Dále existuje ještě zákon č. 289/95 Sb., který upravuje mimo jiné pohyb nakole avšak pouze v lese. V §20 j) se uvádí : „V lesích je zakázáno mimo lesní cesty a vyznačené trasy jezdit na kole, …“ a dále „Lesními cestami se v této souvislosti rozumí všechny lesní cesty, tedy lesní cesty katastrované i nekatastrované, zpevněné i nezpevněné, ale i svážnice, zřetelné přibližovací linky apod. …“ Přeložíme-li si řeč zákona do naší lidské, nemůžeme v lese vytvářet cesty nové, ale můžeme jezdit po všech cestách – i po těch, které byly vyšlapány zvěří. Pozor jen na poškozování lesního porostu. Poslední zmíněný zákon č. 449/2001 Sb. „O myslivosti“ uvádí v §9 : „Na žádost uživatele honitby může orgán státní správy myslivosti, zejména v době hnízdění, kladení a odchovu mláďat nebo provádění lovů nařídit přiměřené omezení nebo i zákaz vstupu do honitby nebo jejich částí, omezení jízdy koňmi a tažnými psy a omezení jiných sportovních nebo zájmových činností.“ Problém bude opět s tím, jak informovat veřejnost o vydání zákazu. Terénní cyklisté využívají komentář zákona z pera jeho spolutvůrce Jiřího Staňka, který tvrdí, že lesní cesta je taková cesta, na které cyklista, jezdec na koni nebo lyžař nezpůsobí škodu větší než přibližování dříví.

              0 0
              • vlkouš  

                Ještě dotaz na Tebe: Jak by jsi posuzoval umíštění regulérní silniční dopravní značky se zákazem vjezdu cyklistů třeba na pěšině (ne na cestě), vedoucí do chatové kolonie nebo na pěšině vedoucí do lesa? Schválená značka se dá dneska bez problémů koupit a je to. Těžko zkoumat, jestli je umístěná na černo. Co myslíš? V.

                0 0
                • miki  

                  Řekl bych že ta značka je v rozporu se zákonem .Podle ůstavy ,nelze omezit jednu skupinu obyvatel před druhou /cyklista -chodec/.Kam smí chodec smíš i jako cyklista.

                  0 0
                • ares  

                  Ahoj, přezkoumání by jistě zabralo spoustu času, ale nějaké povolení by na ni mělo být – patrně na Dopravním inspektorátu nebo Odboru dopravy v obci/městě. U nás se zaplať pánbu nic takového neděje. Problémy se kterými se potýkáme jsou dle mého názoru dvojího původu. První je historický : všechny krásné sjízdné trasy obsadili turisti a díky nim jsou značeny a víme o nich. Zde je tedy historicky jakési předkupní právo pro šlapce. Druhý je technický : a) přiznejme, že spousta cyklistů jaksi neumí jezdit, používají pouze zadní brzdu a tím silně podporují erozi pěšin a cest, b) tlaková únosnost některých pěšin je nízká a podmáčení deštěm má pro ni destrukční následky. Zde chci podotknout, že šlapci kolikrát nadělají mnohem větší škodu než cyklisté, ovšem je-li v blátě stopa po plášti… – kdo za to může? Já osobně na značených turistických trasách často používám kouzelnou větu : „Dobrý den, mohl bych Vás předjet? Děkuji moc.“ Nestalo se mi za nějakých 24 let, že bych se nedohodl. Je-li šlapců více v protisměru, klidně počkám, než přeskáčou po kamenech a pak si je přeskáču já :-)))

                  0 0
                  • vlkouš  

                    Jo jo, souhlas. Je fakt, že MTB jezdím od roku 1992 a vždycky jsem jezdil po turistických značkách. Měl jsem jen 2 konflikty, jeden ústní (2006) a jeden (2003) kdy jsem se potkal s ožralým „turistou“, co se motal po 5 metrů široký „účelový komuniakci“ zleva doprava (Krkonoše). Tam co jezdim nejvíce, třeba Posázaví, Táborsko, Benešovsko, Křivoklátsko, Lužické hory, Podještědí, Podkrkonoší, Kokořínsko, České Středohoří, Český Ráj, Vysočina, Jihlavsko, Česká Kanada, Plzeňsko, Brdy, Polabí, zatím zákazy nejsou a kouzelnými slovíčky „prosím“ a „děkuji“ si pomůžu vždycky. Na umísťování značek se podívám do zákona, myslím, že pokud se jmenují „Silniční dopravní značka“, tak je lze umisťovat na „komunikace“. Na pěšiny tedy neeee!!! To je podle mne lidová tvořivost. No a jak se píše „TK“, že pěšina není podle normy cesta a tudíž na ní nesmíme na kole. Tam se mrknu, k jakému účelu ta norma platí. Určitě ale technické normy jsou v naší legislativěš „doporučené“ . A třeba ta norma slouží jen pro projektování nebo údržbu lesních cest a pak nejde aplikovat do jiné oblasti. V.

                    0 0
                    • kolombo  

                      Ta norma slouží také k rozlišování, co je a co není cesta ve smyslu lesního zákona. Právě tohle, a pak nesprávně umístěné značky zákaz vjezdu všech vozidel použila Správa CHKO Český ráj, při svém tažení proti cyklistům. A ten zákon, který definuje značky hovoří o pozemních komunikacích. Ale pokud někde je dopravní značka, mělo by být nějaké rozhodnutí o jejím umístění. Pokud není, tka je nelegální.

                      0 0
                      • vlkouš  

                        Hmmmm. S těma silničníma značkama mimo komunikace je to asi jasný. Ale pojem cesta??? Myslím, že z lesního zákona cit: „Lesními cestami se v této souvislosti rozumí všechny lesní cesty, tedy lesní cesty katastrované i nekatastrované, zpevněné i nezpevněné, ale i svážnice, zřetelné přibližovací linky apod. …“ V tom jsou přece i pěšiny. Vždyť při těžbě dřeva (třeba zrovna v CHKO Český Ráj) pěšiny lesáci používají běžně a tahají tam koníčkama klády.....V.

                        0 0
                        • tk  

                          jenze v principu se drevo taha po pesinach / svazecich linkach, co vedou po spadnici dolu. oproti tomu trvale udrzitelne lesni pesiny a stezky vedou po vrstevnici a tudiz je po nich tahat dreve neekonomicke. v urcite interpretaci (napr odbrou ZP Jih Mor kraje) pokud se po stezce / pesine nestahuje drivi (a neni znacena) neni je po ni jizda na kole dovolena. je to paradox protoze takove stezky jsou jednak pro jizdu na kole vhodnejsi a jednak jsou jizdou na kole mene poskozovany.

                          lesnici (a lesnicky vzdelani urednici) takto agumentuji. proto bychom meli prosazovat aby MZe v novem zakone pozmenilo vymezeni prav na jizdu na kole. bud se pojem cesta nahradi nadrazenym pojmem (ucelova komunikace, lesni dopravni sit) a nebo by meli byt stezky a pesiny primo vyjmenovany.

                          toto je vysek me komunikace s MZe

                          V současné je právo cyklistů na přístup omezeno právě na lesní cesty lesní cesty. Vyzýváme Vás k tomu, abyste přijali jednu z možnosti.

                          1. Aby byl sdílený přistup cyklistů jezdců na koni, lyžařů, sáňkařů (evt. přístup všech nemotorizovaných návštěvníků) vymezen jako přístup na celou LDS.
                          2. Aby byl sdílený přistup cyklistů jezdců na koni, lyžařů, sáňkařů (evt. přístup všech nemotorizovaných návštěvníků) vymezen jako přístup na lesní cesty, lesní stezky a lesní chodníky
                          3. Aby byl sdílený přistup cyklistů jezdců na koni, lyžařů, sáňkařů a (evt. přístup všech nemotorizovaných návštěvníků) vymezen jako přístup na lesní účelové komunikace.
                          0 0
              • kudlanka32  

                to je hezky ale po praze se po silnici jezdit neda…uz me nejaky slovensky cerny zmrdi sejmuli, bezne ti nadavaj ridici do cu… ze ses pomalej, snazi se te objizdet kolem ostruvku a tak......na chodniku mi nadavaj chodci, lezeji tam psi exkrementy a pobihaji tam psi na voditkach.....na cyklistickych stezkach jsou lidi, lidi s kocarky, lidi se psi, psi a bruslari s cyklisty najednou…musim rict ze cestovni rychlost 15km/h mi nevyhovuje tak kde mam sakra jezdit?? Asi po chodniku…na to se aspon neda umrit…

                0 0
              • pos3k  

                ano vedeli

                0 0
            • tk  

              problem je v tom, ze odstavec:

              Lesními cestami se v této souvislosti rozumí všechny lesní cesty, tedy lesní cesty katastrované i nekatastrované, zpevněné i nezpevněné, ale i svážnice, zřetelné přibližovací linky apod. …

              není znenim zakona, ale jeho vykladem z pera p. Stanka. proto je pravdou, ze

              Terénní cyklisté využívají komentář zákona z pera jeho spolutvůrce Jiřího Staňka, který tvrdí, že lesní cesta je taková cesta, na které cyklista, jezdec na koni nebo lyžař nezpůsobí škodu větší než přibližování dříví.

              jenze vyklady se ruzni, a prestoze je vyse zmineny vyklad vykladem MZe, lesnici opakovane tvrdi, ze lesni cestou se mysli lesni cesta podle ČSN 73 6108 Lesní dopravní síť

              zde je lesni cesta definovana jako: 2.2 lesní cesta: účelová pozemní komunikace, která je součástí lesní dopravní sítě je určena k odvozu dříví, dopravě osob, materiálu, pro průjezd speciálních vozidel (požární, zdravotní služba), ale může sloužit i jiným účelům

              ale předvším se v kap. 6. lesni dopravni sit deli podle:

              dopravní důležitosti a účelu na cesty 1.-4. tridy lesni stezky a lesni pesiny.

              podle takoveho chapani nejsou pesiny a stezky (tedy jakekoli nedvoustope cesty) lesnimi cestami a my je nemame z titulu lesniho zakona pravo uzivat (pokud nejsou znacenou trasou)

              STRATEGICKY by meli terenni cykliste pokracovat dale podporovat aresem zmineny vyklad, ale snazit se protlacit zmenu zakona tak, aby meli ze zakona jasne pravo predevsim na stezky, snad i pesiny.

              CeMBA jiz v teto veci komunikuje s MZe, ale musi byt silnou orgnizaci, aby zmeny prosadila. bude potrebovat podporu bikeru.

              Spojuje tyto pozadavky a pozadavky na vetsi ohledy pri sprave a udrze cest k rekreacni funkci s pripominkami k novemu Narodnimu lesnickemu programu. i zde je potreba, aby tyto pripominky zacali byt vnimany jako pripominky, s nimiz souhlasi nejaka skupina obcanu. proto i v teto akci CeMBA potrebuje podporu bikeru.

              neshazujte ze stolu to, co rikal kolombo

              je na místě úředníkům připomenout, že rekreační funkci lesa je stále ještě přikládána malá důležitost

              toto je jeden odstavcu z komunikace CeMBy s uredniky:

              Ať jsou tyto [legislativní] podmínky jakékoli, pravda je, že ČR se zavázalo plnit evropskou lesnickou politiku, která hlásá rovnováhu hospodářského, environmentálního a sociálního píliře. Rádi bychom, aby se tento princip promítl do strategických dokumentů, mimo jiné do Národního lesnického programu. V důsledku to znamená, že jako v ostatních dvou pilířích bychom rádi veděli, jakými konkrétními opatřeními se bude péče o rekreační funkci v blízké budoucnosti realizovat. Jako terénní cyklisté a součást hnutí pobytu v přírodě navrhujeme začít přihlížet k faktu, že rekreační funkce je ze velké míry realizována skrze LDS. Proto by i péče o rekreační funkci měla být péčí o stav cest takovým způsobem, aby byly vhodné k rekreaci.

              0 0
              • kudlanka32  

                ufff…nikdo neudela s nicim vetsi skodu nez priblizovani drivi…orvany stromey podel cesty a lesy zplundrovany tezkou technikou co sem videl v zapadnich cechah (cely slavkovsky les i okoli na podzim)…jediny mista kterym se to vyho byly rezervace.....

                0 0
                • ares  

                  To máš naprostou pravdu, praxe je díky kouzlu produktivity práce všude stejná. Sem tam ještě fungujou lanovky.

                  0 0
                  • vlkouš  

                    To je asi pochopitelná lidská natura obyčejnýho člověka. Jde-li skutečně o ochranu lesa, tak proč tam může LKT a moje 2 pláště ne? To se těžko vysvětluje „ochranou“ přírody…V.

                    0 0
                    • ares  

                      Já si to vysvětluji tak, že pokud bys měl udělat kolem dva rigoly jako Lakatoš, tak by to spíš zavánělo trestem než radostí z pohybu na čerstvém vzduchu :-))) Je to prosté, zákaz je nejlevnější. Lesáci do lesa musí, my ne – jen chceme. Jedno kolo ( 2 pláště ) nevadí, nezávisle na terénu, deset kol taky ne, sto asi taky ne, tisíc? Jde o frekvenci, rychlost jízdy, styl jízdy, počasí a už je na světě diskuse co je správně a co ne.

                      0 0
                • kudlanka32  

                  na druhou stranu, obcas jezdime jak prasata…ja se teda snazim neorat za sebou brazdu ale ruku na srdce jezdime vzdycky slusne? viz bod 5 z manualu k biku…:) (musim rict ze po meste jsem obcas nepricetnej ale to se nepocita)

                  0 0
    • vlkouš  

      Výborný článek a poučný příspěvek od aresa. Jen si myslím, že problém je s vymahatelností práva (a to i v jiných oblastech v celé ČR). Sposta ochranářů, myslivců a i policajtů sama zákony (případně vyhlášky) nezná a při jejich vymáhání postupují všelijak. Příkladem je pár roků staré umístění zákazových dřevěných tabulek pro cyklisty na značené pěšiny v CHKO Český Ráj a jejich následné odstranění. Myslím, že zatím kromě NP můžeme všude po cestách i pěšinkách. A jako perličku: při sjíždění po červené z Grybly (Posázaví) do Těptína jsem objel turistku cca 5 metrů obloukam, ta začala histericky řvát a argumentovala mapou KČT. V tý mapě je fakt uvedeno u vysvětlivek pásového značení „pěší trasa“. Tak jsem oponoval, že až půjde po tý samý červený z Těptína do Kamenice, ať řve taky tak na autobusy MHDa auta, co tam po silnici pendlujou. Je to ale můj jedinek vážnější konflikt za těch 15 let, co jezdim MTB. V.

      0 0
    • DX3,5  

      absolutní souhlas

      0 0
    • Rychlej turista  

      Konečně jsem se dozvěděl, co je singletrack :-). Vždycly jsem si myslel, že je to šílenost, kterou mám problém projet a ono je to přesně to, co se mi v lese líbí nejvíc :-D

      0 0
    • tk  

      zpravy.idnes.cz/mfdnes­.asp?v=054&r=mf­karl&c=697688

      gerlova hut pres kopirak 24 km za 45 milionu. napsal jsem starostovi Ase dopis. na vyzadani predam.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.