Viz http://mtbs.cz/…rie/pozvanky#com a diskuse po článekm.
Viz http://mtbs.cz/…rie/pozvanky#com a diskuse po článekm.
Takže díky bezmozkům na elektrice a vývoji, který pokud se rozjel v Americe nás jistě nemine, neboť cokoliv zakázat umíme dobře a rychle, se asi se svojí ženou za chvíli leckde neprojedu, protože po zranění kolena nesmí šlapat se zátěží, takže má e-kolo a bude jí na hovno, fakt super.
A co má s kolenem, že musí mít ebike? Pokud je zranění natolik vážné, že nesnese větší zátěž, tak proč by měla lítat v terénu na trailech, kde ta zátěž je také značně vyšší.
Transplantovanou chrupavku
„Už v hodně střediscích nemůžeš vyšlapat na skialpech nahoru a pak si sjet sjezdovku, protože z toho zkrátka vlekař nic nemá, takže skialpy jsou tam buď zakázané nebo s podmínkou, že si stejně koupíš permici, přestože jdeš pěšky.“
Dobrá pitomost, pochybuju, že je tohle nějak vymahatelný a co když skialpinista přijede ze shora a použije sjezdovku pouze jako „vracečku“?
To je pěkný nesmysl. Vlekaři maximálně vyhání někoho kdo stoupá po sjezdovce z důvodu bezpečnosti. A tomu zcela rozumím. I člověk na pásech je zákazník, který si rád dá na vršku kopce v hospodě něco k jídlu.
I člověk na pásech je zákazník, který si rád dá na vršku kopce v hospodě něco k jídlu… …což provozovateli lanovky jak si nepomůže protože hospoda a vlek by se o ty peníze museli jinak dělit.
Jsem z toho článku nějaký zmatený…
„Zákaz pro elektrokola u nás není, zatím jezdí električky jen velmi zřídka,“ říká Pavel Horník, provozovatel Rychlebských stezek."
A přitom to není tak dávno, co se RS dušovaly, že u nich je jízda na elektrokole zakázáná, že podporují skutečné bajkery a že to tak taky zůstane. A teď obrat o 180°. Ale chápu, peníze jsou až na prvním místě :)
Docti si to dal ;-)
„Myslím si, že se to bohužel nedá zakázat – stejně by tam jezdili. Měli jsme jen opakované incidenty se dvěma elektromotorkářema, kteří měli silné ebajky, na kterých vůbec nešlapali. Opakovaně si na ně stěžovali lidé, že je na stoupáku málem sundali a byli velmi nepříjemní. Měl jsem s nima pak velmi vážnou rozmluvu a vysvětlil jim, že je tu nechceme…“
Já už potkala podobných kreténů spousta. A nejeli na ebiku.
přesně, jedeš tam ve špičce, pře tebou štrůdl kam oči dohlednou a ze zadu slyšíš „levá levá“
Koho zajímá nějaká stráva.. jenom honibrky.
Byl bych v klidu. Jestliže se jedná o bajk parky, tak se to týká velmi omezeného počtu e-lidí. Naprostá většina bude jezdit silnice, polňačky a lesní cesty. Navíc, někam dovézt na střeše auta e-kola není žádná prdel – kvůli váze.
Řekl bych, že většina důvodů, proč zakazovat e-lidi, je zveličená až pošahaná, např. že e-lidi mají lepší časy při výjezdu a to že je nečestné a nesportovní.
V září jsem byl v Rakousích, kilometry a kilometry jsem se sápal do hnusnýho kopce (slušné lesní cesty) a na vrcholu kolem mě profrčel manželský pár cca 60 let na e-MTB. No a co?
Nic, onen pár to na Stravu pravděpodobně uploadovat nebude.
S tim nakladanim kol na strechu auta,ne kazdy musi strkat kolo na strechu a navic ta baterka se da leckdy sundat,takze ani ta vaha nebude zasadni problem.
Ale taky mám obavu z pruniku e sracek a jejich majitelu do mist kam drive diky kondicce nepachli.
a co vlastne brani tem, kteri nesnasi e-kola, aby si je neporizovali? co brani majiteli lesa nebo bike-parku, aby e-kola zakazal pokud je nechce?
nebo nekdo komu se to nelibi, chce proste urcovat druhym (nekdo kdo na tom chce jezdit) a nekomu jinemu (majiteli bikeparku) co se smi a nesmi, protoze jen on sam ma patent na rozum a pravdu?
e-kolo je velky skok v cyklistice a v cyklobyznyse. vyrobci to chapou, uzivatele pomalu taky. je to nevyhnutelne. a ti co se boji e-kol a broji pouze za bezna kola – zmizeli snad kone z povrchu zemskeho pote, co byli v doprave nahrazeni autem a zeleznici?
ten argument se stravou a kralem kopce – a jak se to resilo doted, nez byly ekola a existovaly napriklad motory.. prijde mi to smesne.
majiteli parku jsou tyhle diskuze u ******, dokud se nestane nějaký problém. Obecně na trejlech je přinos těhto kol minimální, laik si dá spis snaz na držku což je většinou jen jeho problém, jen pomůžou se přiblízit trošku snáz na kopec.
Je teď prostě okurková sezóna, tak to vidim já.
Nemyslim ze tam neni prinos. Tim, ze to slape trochu za tebe, si muzes treba v RS vzit o kategorii sjezdovejsi kolo a smerem dolu si vic davat. Tim se ale jeste zvetsi rozdil rychlosti a zpusob jizdy a je tam vetsi konfliktu a nebezpeci pro vsechny.
konkrétně v rychlebkách moc přínos v nějakém DH kole moc nevidim. Jinak to bude klasický „konflikt“ pomalejší vs rychlejší, ale to většinou s kolem nesouvisí
Teoreticky i větší potřeba údržby tratí , pokud to nahoru bude moc podhrabávat.
Naopak některé systémy motorů mohou podhrabávat méně – přidávají víc výkonu v úvratích klik a celkový výkon soustavy je tak vyrovnanější = nemusí to podhrabávat tolik jako při nerovnoměrném točení nohama.
ve výjezdech určitě…
V Rychlebkách je ten kopec slušný, víc než 5× jsem to za den nejel nikdy. Kdyby mě to z velké části vyvezlo samo, měl bych to víc jako bikepark s lanovkou a nemusel mít jezdívé kolo, mohl bych mít úplně jiné pláště a trochu jinou geo.
Nevim jestli to e-kola zvládnou vyjet 5× za sebou. V létě jsem byl u kámošových příbuzných přímo v Černé Vodě a chlápek s náma jel na manželky e-biku (= pouze přípomoc na rychlost mladšího) nahoru k Walesu, pak se oddělil, že má nějaký zařizování v Jeseníku na druhý straně kopce, a pak se vracel normálně po silnici do Černý Vody. Vyjížděl plně nabitej, přijel za 4h „za svý“, šťáva prý došla 500m od baráku.
Pochybuju, že nějakej ebike resp. baterka by vydržela nahoru víc než 4–5 okruhů = cca 2–2500m výškovejch v tempu, aby se stihlo víc okruhů (jeden trvá na normálnim bajku 1,5–2h).
nebo nekdo komu se to nelibi, chce proste urcovat druhym (nekdo kdo na tom chce jezdit) a nekomu jinemu (majiteli bikeparku) co se smi a nesmi, protoze jen on sam ma patent na rozum a pravdu?
To si nikdo nemyslí. Pravidla jsou ovšem potřebná k tomu, aby se předešlo zbytečným zraněním. Nebo bys snad také rád viděl například motorizované skateboardy ve skateparku? Nebo motorizované kolečkové bruslaře slalomující mezi maminkami s kočárky na cyklostezce?
e-kolo je velky skok v cyklistice a v cyklobyznyse. vyrobci to chapou, uzivatele pomalu taky. je to nevyhnutelne. a ti co se boji e-kol a broji pouze za bezna kola – zmizeli snad kone z povrchu zemskeho pote, co byli v doprave nahrazeni autem a zeleznici?
Elektrokolo je velký skok v BYZNYSE. Cyklistiku do toho netahej, nemá to s ní nic společného.A ohledně těch koní? Něco si nastuduj o jejich stavech před a po průmyslové revoluci.
ten argument se stravou a kralem kopce – a jak se to resilo doted, nez byly ekola a existovaly napriklad motory.. prijde mi to smesne.
Jenže kola s dodatečně montovaným motorovým kitem se neprodávají jako rohlíky (ebiky) na každém rohu.
Mě se líbí tenhle názor v časopise VELO, dopisy čtenářů 12/2016 viz foto.Koho by to zajímalo určitě si dohledá.
Ono to není o tom, jestli někdo má rád nebo nemá rád ebajk. Nýbrž o schopnosti sdílet veřejný prostor (cesty, stezky, silnice, lesy,). Typickým příkladem je neochota motoristů zařadit se za cyklistu nebo mu udělat ústupek. V lese na souběhu cyklostezky a turistické trasy pak zase remcají turisté, že rádobyzávodníci je málem srazí do škarpy a ještě remcají, že se pěší plete. No a teď ještě přibude spor mezi mtb a e-mtb.
Ideální by bylo, kdyby se u nás vedle asfaltových cyklostezek začaly smysluplně budovat i traily, které by částečně oddělily pěší a cyklo. Pokud jsou problémem úzká stoupání, tak by pro ebiky mohla existovat objížďka. A zbytek už je na komunitě. Blbci se najdou všude.
btw.: V sobotu na winter trans Brdech jsem potkal pár ebikerů. Neměl jsem pocit, že by hoblovali trasu víc než ostatní…
S prvnim odstavcem souhlas – je to o slusnosti a ochote. Konicku a lidi je hodne, prostor je omezeny, musime se tu srovnat vsichni.
Nejsem si ale jisty, ze vyclenovani prostoru pro kazdou aktivitu je ta spravna cesta. Jako biker urcite nechci prijit o moznost volneho jezdeni po lesnich pesinach.
Však taky nemám na mysli vyhnání bikerů na silnice, ale spíš vytváření alternativ. Tou může být zbudování paralelního trailu k turistické značce. Nevím, kde po tuzemsku převážně jezdíš, ale určitě ve svém okolí znáš lokality, kde jsou rekreační stezky využívané pěšími, běžci, cyklisty a dalšími na hranici kapacity.
Pak po nich (minimalne v urcitem obdobi, kdy je tam vetsi vyskyt lidi) nejezdim a hledam alternativy. Jakakoliv vytycena cesta (paradoxne mimo znaceni KCT, ze ktereho se da vzdy odbocit) ve me vzbuzuje pocit krecka v kruhu.
Takhle uvažuješ ty. Avšak existují jedinci schopní hrotit v neděli odpoledne Strava segment v okolí turisticky exponované přehrady…
Souhlasím, značení KČT je perfektní, zejména kvůli neskutečné variabilitě a návaznosti.
Na samotném budování jednoúčelových cest (trail, turistický chodník) není nic špatného. Bohužel jakmile se něco takového rozšíří, ostatní začnou danou skupinu vyhánět ze sploečných prostor jen na „to jejich“.
A bavilo by vás imrvére hoblovat trailcentra a na normální cestu nesmět? Tak to totiž může skončit, ještě když lenoši dostanou elektrony a budou dělat větší bordel, než my. V Německu už takové ambice byly.
Presne
Ve snaze o maximální stručnost jsem asi trochu upozadil podstatu. Nemyslím si, že by měly vznikat nějaká uzavřená trail centra, ale spíše paralelní alternativy k exponovaným trasám, které se však budou libovolně prolínat. Pokud se v tuzemsku masově rozšíří ebiky a legislativa na to nebude pamatovat, tak tohle může výrazně pomoc odlehčit hlavní cesty využívané chodci a cyklisty.
Ale jinak bych byl samozřejmě radši, kdyby šlo prostor jednoduše sdílet, jenže třeba v pražských lesích už různé vyhrocené žabomyší války probíhají teď.
T
Bylo by to možná fajn, ale nepřipadá to v úvahu.
Kdyby se to mělo týkat pouze nejvytíženějších cest, jsou to stovky nebo snad tisíc(e) kilometrů vedoucích často skrz chráněná území nebo omezené prostory, kde nelze vybudovat další cestu vedle (skalní města nebo hřebeny např.).
Postavit to úplně všude je zcela nemožné a vedlo by to ke stejnému nebo ještě horšímu efektu „nasranosti z promrhaných peněz a roztahování a roztahování se“ z hlediska ostatních. A jak už jsem psal jízda po uměle postavenym trailu může být super, ale omrzí to.
Jediná možnost je vzájemná tolerance, což bohužel v naší mentalitě neni tak běžné jako třeba u středomořských národů (kde maj co se týče zákonů často trochu anarchii, ale funguje to).
Vyjma vymezení se vůči „uzavřeným trail centrům“ nepoužívám záměrně slovo trail, aby to nemátlo. Tudíž často by stačila domluva s vlastníkem a trocha barvy na strom na paralelní komunikaci či existující pěšině. Ani to není nejjednodušší úkol, ale rozhodně nejde o tebou neustále opakované budování umělých trailů.
Ano, nešlo by to udělat všude a naráz, to je snad logické. Ostatně stávající síť KČT je budována přes sto let. Koukám, že v profilu máš Prahu a okolí. Takže jistě víš, že jsou místa, kde spíše bývá nával a spory, což se samozřejmě liší dle osobní zkušenosti.
To je to samý – z principu hovadina.
Vyhradí se jakékoliv cesty „Bicycle only“ = cyklistům bude vadit, že pěšáci choděj po cyklistickejch a cyklisti vyznávající ostřejší terén budou lozit mimo jiné po turistickejch a je zase *******.
Já teda nevim… Jezdim hlavně/výhradně jih až západ Prahy, značení si nevšímám = je shoda náhod, že jedu po turistickym značení a na takových (těch značených) cestách jsem nikde nával nezaznamenal (turisticky i bajkově zajímavá místa jako třeba hradiště Závist jsou turisty navštěvovaná dost zřídka i o pěkných prázdninových víkendech, o zástupech nelze mluvit). Když někoho potkám cestou dolu, tak nemám problém hned zastavit/zpomalit. A od těch pár turistů jsem se setkal spíš s pozitivníma reakcema (laický „obdiv“ a „fandění“ že vyjedu tenhle krpál nebo sjedu tenhle kámen), problémy a konflikty jsou spíš s místníma chatařema a pejskařema z mě neznámých důvodů. Nejvytíženější v okolí Prahy jsou suveréně cyklostezky okolo řek, kde jsou hlavním problémem jedinci z řad hlavně bruslařů a „promenádníků“, kteří nerespektují hustotu provozu a pravidla pohybu v takových místech.
Nejvytíženější turisticko-cykloturistické trasy vedou z mé zkušenosti vždy „silně“ chráněným územím (Šumava, Jizerky, Jeseníky, atd.), kde využití nebo výstavba více paralelních tras není možná, naopak v nechráněných lokalitách, kde by to bylo jednodušší nejsou pěší skoro vůbec, čili více cest jedním směrem není potřeba.
Správně, pohyb vlastní silou po stávajících stezkách bych povolil všude.
V NP je pochopitelně třeba toto povolení specifikovat, aby se nám lidé na kolech nepohybovali pouze z kopce že…aneb vyvážení kol lanovkami do vrcholových partií tvrdě zakázat.
A byl by klid, protože by se v cenných oblastech pohybovali jen ti, co na to mají fyzičku a těch je za prvé málo a za druhé s nimi nebývají problémy…
+1
S e-bikerama problémy bejvaj?
+1
Hele neshodnem se, což nevadí. Ale pokud zareaguješ rovnou stylem, že je to a apriori hovadina a ještě to podložíš příkladem branický cyklostezky, nemá smysl to tady dál zaplavovat tím samým. Asi každý uvažujeme z jiné životní a pracovní zkušenosti.
No, co tak asi těm chatařům může vadit… :-D
Některým chatařům vadí během jejich „pobytu“ jakýkoliv náznak existence vnějšího světa.
Ale to nemění nic na tom, že návrh o paralelních komunikacích či pěšinách je v reálném světě neproveditelný, ergo hovadina.
a zeptal ses někdy těch místních, co jim vadí?Protože jinak je to jen bezobsažná dojmologie.
Jednou jsem se potkal s jednim takovym na Lávkách (Praha/Točná) (venčil tam mini-psa na volno, ten se na mě rozeběhl, já zabrzdil a pán začal nadávat). Vadíme mu (jim) prostě celkově. Zastávaj názor, že mimo silnice/zpevněné cesty se prostě jezdit nesmí všude a my porušujeme zákony atd. atd. Na moje upozornění, že to platí jen pro národní parky a rezervace, kdežto já se pohybuji „pouze“ v přírodnim parku jsem srozumitelnou odpověď nedostal, pán si mlel svou dál.
Stejně jako velká část veřejnosti vnímá všechny motorkáře jako hazardéry, kriminálníky apod., starousedlíci nás vnímaj stejně.
Pokud by existovala dostatečně rozšířená síť bike-specific trailů různejch obtížností a stylů jako třeba ve Vancouveru, nebyl by podle mě důvod se plácat po nějakejch nudnejch lesních šotolinách.
Nicméně i ve Vancouveru maj některý pěšáci pocit, že bajkeři do přírody nepatřej, a vyráběj na bike-specific trailech pasti, takže vyhrazení cest pro jeden účel všechno neřeší.
Mel bys mit sirsi pohled. Ne kazdy preferuje cool bike specific trail ala whistler. Nekdo ma rad, pro tebe nudne, sotoliny. Nevidim duvod, proc by tvuj pohled mel byt hodnotnejsi nez pohled nekoho jineho.
Dyk píšu „všech obtížností a stylů“, nemluvim nutně o jakkoli technickejch trailech. Singletrack ve stylu Singlu pod Smrkem snad musí každýho, kdo si chce jízdu na kole jakkoli užít a nemá kolo pouze jako prostředek pro turistickej přesun, bavit víc než šotolina, a technicky ho zvládne každej. A ty čistě turistický cyklisti, co na turistickejch trasách a šotolinách zbydou, zase snad nemůžou nikomu vadit, protože ty to nebudou z kopce hrotit a kohokoli ohrožovat.
Jistěže neřeší. Stejně tak zase vidím protesty samozvaných chrtů, že je na bike-specific trailu brzdila rodinka na crossových kolech. Prostě blbce najdeš všude.
Pokud se mne neco nelibi, mam pravo se ozvat a lobovat za zmenu u zastupitelu. Nevidim na tom nic spatneho. Od toho mame zastupitelskou demokracii.
Z meho pohledu je zde zatim nedostatecna legislativa, ktera zaradila motorizovana kola do stejne kategorie jako kola. Podobny problem se resil u segway, kdy jezdec na segway byl povazovan za chodce. Ted uz maji vlastni kategorii (myslim). Podobne by to melo byt s motorizovanym kolem. Nevidim duvod proc by motorizovane kolo melo mit stejna privilegia jako kolo.
Soucasna legislativa je takova, ze se motorizovana kola musi akceptovat, ale nevim proc bych se s tim musel smirit a nebojovat proti nim v mistech kam si myslim, ze nepatri.
tyhle diskuze už každého unavují…
Tak je to dobry misto babety po dedinach. Sportem bych to nenazyval.
„A co teď už můžu prozradit, Krkonoše se taky budou elektrizovat a já to vítám, protože vyjet třeba z Pece na kopec je nadlidskej úkol, a díky ekolům se do přírody dostanou i lidi, kteří by se na vysokohorskou cyklistiku jinak už dávno vykvákli. A mě je jedno, kolik je nahoře najednou lidí, je mi to prostě milejší, než když jich je přehršel v supermarketech. ..“
Tak to je super ukázka koncepčního přístupu k věci. Nejdřív byl úplný zákaz cyklistů na hřeben. Teď se smí na pár tras, přičemž fyzická náročnost výjezdu přirozeně zredukuje počet cyklistů. A v budoucna podpora e-biků, která nahoru přivede davy cyklistů. Takže ve finále bude docházet k poškozování přírody a ke konfliktům s pěšími a vrátíme se zase do bodu 0 k úplnému zákazu. :-(
Dříve platilo co je psáno, to je dáno. Ta doba už je ale dávno pryč. Poučení: nesmíš věřit všemu, co čteš. Internet a noviny jsou plné nesmyslů a unáhlených výroků. Takže výrok nějakého Dušana bych bral se značnou rezervou.
Evoluce má jasný směr…:)
…aneb motorky nemají kde jezdit, tak se nám převtělily do bicyklů…a bude to tak dokud někdo neřekne: to kolo s motorem JE motorka a pro tu platí takový a takový zákon…
Nebo „kolo s motorem taky může do přírody, tak proč ne motorka“. :)
a „když tam může motorka, tak proč ne čtyřkolka“…
Sice ty traily rozjezdí a bude pro ostatní nebezpečná…
Ja si nemuzu pomoci, ale bez toho zvuku a vune benzinu to proste nema koule :-)
Tak jasně:), chtěl jsem jen naznačit, že do několika let bude úplně jedno jaký druh motoru ten stroj má…a ty pedály a malé sedlo jsou tam už nyní jen proto aby se zamaskovalo, že to vlastně už kolo není…
Já bych zakázal i spešly a meridy, když už jsme u toho. :)
:))… a
:))… a 29":)
a nebude lepsi, misto zakazovani ekol, budovani paralelnich cest pro pesi, rychlejsi pesi, cykloturisty, bajkery a specialnich rychlopruhu „strava masters only“ proste uznat, ze tahle zeme neni nafukovaci, at se to libi nebo ne tak proste patri vsem (tem co maji kola, ekola i nohy), turisticke a cykloznaceni mame velmi huste a velmi dobre a proste se na tech cestach srovname tak, ze budeme jezdit ohleduplne? cyklista pojede z kopce opatrne aby nesrazil pesiho, elekrocyklista se nebude smat do kopce cyklistovi protoze mu to jede rychleji a borci co hlava nehlava honi Stravu proste pockaji az nebude na trase takovy traffic? verim ze 99 procent lidi je normalnich a dokaze to pochopit. sem optimista.
+1243635712358145
Hezky napsano
To by bylo sice ideální, bohužel to znamená v našich podmínkách nemožné…ale lepší se to ..pomalu:)
Takže protože nejsme schopni se nějak porovnat vybereme úhled pohledu jedné skupiny toho, kdo tam patří nejméně a toho vyloučíme, čímž se celý problém vyřeší. No to přesně odpovídá stavu naší civilizace. jenom se bojím, že stejně jako v jiných částech společnosti se objeví úzká extrémní a lobisticky velmi schopná skupina, která nebude mít problém najít finance na svojí činnost a pak se možná budeme divit kdo a kam bude smět. Ono dnes vše co je na elektriku je totiž strašně moderní a ekologické.......
99%: Optimisto. :-)
No, akorát řada trotlů považuje své chování za normální a slušné. :-)
vzdycky kdyz potkam nejakyho „e-bikera“, casto si to strasne chvali, nabizi k vyzkouseni apod. .Koncim rozhovor tim, ze mu reknu
" hlavni je nebejt linej " a to jsem casto nemel delat :-D to je neco jak urazka e-bikera a casto vidim jejich rozcileni ve tvari :-D
Proč? To je jako bych se ptal kluků na biku jestli jsou změkčilí, když mají odpruženou vidlici.
to je trochu mimo ne :-D co to ze radsi pojedu „trolejbusem“ pac se mi nechce do toho kopce tolik drit ma spolecneho s odpruzenou vidlici :-D chapu u postarsich lidi, ale vidam na tom i mlade lidi mezi 30–50lety veku, ale to je fuk proste je to na nem jednodusi tak proc si to neulehcit. Snad k tomuhle mentalnimu zaveru nikdy nedospeju.
Trochu přeháním :-) , ale třeba je to e-voluce.
hehe, dobre trollovanie :) +1
to mi pripomina jak raz jeden kamos povedal ebajkerovi ze by radsej mohol schudnut, to si mal vidiet co sa potom dialo :))
Odjel?
tipuji ze jo, ale na knedlozelo pac potreboval dobit baterky :-D
nejen na knedlozelo, ale aj 6 piv k tomu a aspon 10 cig
felmi dopre, len tak dalej