• chodec

    Modří již z titulku tuší – koukal jsem teď na tu diskusi, ke které vede odkaz od té zde postnuté fotky nového Gianta Glory. Následně jsem prohledával net, ale nenašel jsem nikde relevantní informaci o tom, kde je ten prvek, který představuje odlišnosti mezi uvedenými systémy.

    Všechny jsou o výrazné virtualizaci bodu otáčení (pro přesnost – i jiné 4 čepové systémy včetně FSR nebo ICT totiž bodem otáčení trochu hýbou, ale ne tak dramaticky jako zde řešené).

    Každý ze systémů má i poměrně dost různé odnože (viz VPP pd SC vs. VPP od LP – které se liší jak průběhem přepákování, progresivitou i dalšími parametry, nebo DWLink od Ibisu vs. DWLink od IH – podobná situace jako u toho VPP LP a SC), které dost mění vlastnosti pružení i v rámci jednoho systému.

    Nedokážu v tom zkrátka najít něco zásadního, podle čeho bych dokázal bez nálepky na rámu říct, ke kterému systému kolo přiřadit – respektive kdo má třeba teď pravdu když DW říká, že nové Maestro (a částečně i ta stará) je ukradením jeho DWLink patentu.

    Víte o tom někdo něco?

    0 0
    • MlokCZ  

      Zkus se mrknout na průběhy DW linku x VPP. Je naprosto odlišný a křivka průběhu lev. ratio je přesně opačná. Pro srovnání průběh lev. ratio Ibis Mojo x Blur LT a ještě pedal kickback.

      0 0
      • MlokCZ  

        To výrazně mění chování a i u DW linku snižuje pedal kickback. Ten kickback je pro nejhorší variantu tedy převod 22/34, kde se projeví nejvíce.

        0 0
      • chodec  

        Jo tohle jsem si modeloval – ale třeba průběh lev.rat. je velmi různý i v rámci jednotlivých systémů VPP – zkus juknout třeba na LP vs. SC (oba VPP) nebo nějaké aktuální IH vs. IBIS (oba DW Link) – Z toho usuzuji, že lev.rat. tím kritériem není a být nemůže. Pedalkickbak mají hodně podobný, tím to také nerozlišíš.

        Navíc o patentech něco malinko vím, není dost dobře možné definovat patent jen pomocí „vlastností“ nebo dokonce „projevů“ nějakého řešení – je vždy třeba popsat čím je unikátní daná konstrukce  a čím se liší od ostatních.

        Dovedu si představit, že patent hovoří o vzájemné poloze čepů a ramen ale nemůže být patentována křivka lev.rat. – hledám tedy jak jednotlivé patenty rozpoznat podle jejich charakteristické a ve všech případech patentované konstrukce. Bohužel nemůžu se prokousat k samotným popisům patentů, abych je porovnal, tak se ptám zda někdo neví čím jsou konstrukčně tolik specifické.

         
        0 0
        • Palo TT  

          Horne kratke rameno:

          SC: otaca sa proti smeru hodinovych ruciciek.

          Ostatni: po smere hodinovych ruciciek.

          0 0
          • fluider  

            Aj to vysvetluje ten pohyb IC dopredu/dozadu.

            0 0
          • chodec  

            zajímavá myšlenka, ale jednak nevím, ze které strany to posuzovat a druhak Lappiere (taktéž VPP se pohybuje obráceně než SC a do třetice mě nenapadá, jaký vliv může mít směr otáčení vahadla na vlastnosti systému, když musím zohlednit i pohyb druhého vahadla, jejich vzájemné polohy, délky a pozice čepů – kdepak tahle cesta rozlišení VPP a DW Link také není nadějná :-(

            0 0
      • fluider  

        Áno, VPP a DWLink majú iný priebeh LVR aj inú trajektoriu zadnej osi a iný pedal-kickback, ale ako rozoznať tieto 2 systémy vedľa seba, ak na rámoch nie je žiadna nálepka ? Minulý rok som čítal vyjadrenie niekoho zo SC, ktorý povedal – to si ale nepamätám presne !!! – že rozdiel medzi VPP a Floating Pivot je v tom, že v jednom sa zatvárajú, v druhom sa otvárajú. Ale to si len matne spomínam.

        0 0
        • fluider  

          … vahadlá sa za/otvárajú

          0 0
        • chodec  

          Shodou okolností jsem četl nedávný článek SC, kde se omlouvali za někdejší marketingovou desinterpretaci a zkratku, které se dopustili tím, že kdysi tvrdili, že charakteristikou VPP systému je „S“ křivka trajektorie zadní osy.

          Teď tvrdí, že to byl trochu marketingový blaf, že trajektorie osy je jen důsledkem nikoliv cílem konstrukce VPP a že na ní pramálo záleží pokud jde o výsledné vlastnosti pružení, že klíčová je podle nich poloha, do které dostanou konstrukcí bod otáčení a kudy se bude stěhovat. No a pokud by tohle mělo být určující, tak třeba rozdíly mezi LP a SC jsou větší než mezi IBIS  a SC když si to namodeluji. Takže podle toho hádám také systém spolehlivě neurčím :-(

          0 0
      • CraObs  

        co presne znazornuju tie krivky? os X a os Y?

        :)

        0 0
        • fluider  

          Na X-osi zvykne byť zdvih, na Y potom kadečo. Stiahni si demo verziu, je v nej aj stručný help.

          0 0
        • MlokCZ  

          Lev. ratio grafy: Osa X: wheel trave (to je tam i napsané), tedy zdvih Osa Y: poměr přepákování v daném bodu zdvihu (tedy např., že na zdvihu 100mm bude znamenta 1mm chodu tlumiče 3mm chodu zadní stavby)

          Pedal kickback grafy: Oxa X: opět wheel travel Osa Y: úhel o který ti to protoží kliky proti směru šlapání při daném zdvihu pro daný zařazení převod (tedy např. když Blur LT půjde až na doraz a budeš mít zařazen převod 22/34, tak oproti nezatíženému stavu ti protočí kliky zpět o 44st.; samozřejmě rozhodující je hlavně rozdíl mezi sagem a třeba 60–70% zdvihu, to jsou situace, které se ve výjezdu v reálu běžně stanou)

          0 0
    • fluider  

      Všimol som si ešte jeden zaujímavý rozdiel medzi VPP a DWLinkom. U VPP sa bod, okolo ktorého sa otáča os zadného kolesa (Instant Center), sa pohybuje od stredu biku smerom dopredu ku prednému kolesu. U DWLinku sa tento bod pohybuje presne opačne, na začiatku je vpredu a posúva sa smerom dozadu ku stredu. Pritom systém bratov Canfieldových sa môže zdať ako VPP, ale určite nie je už len kvôli patentu v USA :-). U ich riešenia sa ten bod nachádza vpredu hore a počas zdvihu sa posúva dole, ale ostáva vpredu.

      Tento bod je zaujímavý aj tým, že moment brzdiacej sily na zadnom kolese rotuje práve okolo tohoto bodu. No a či je lepšie ak je to vpredu, vzadu alebo v nekonečne, to už nemôžem povedať. Môžem len povedať, čo som čítal a intuitívne sa mi to pozdáva. Pre nezávislosť brzdenia od pruženia je najlepšie, ak tento bod leží v „nekonečne“.

      0 0
      • fluider  

        IBIS Mojo DW Link. Čierny krúžok označuje polohu IC.

        0 0
      • fluider  

        Intense 6.6 …

        0 0
      • chodec  

        No tak si zkus namodelovat Lappiera – ten má být VPP a IC se pohybuje stejným směrem dozadu stejně jako u DW Link Ibisu nebo Iron Horse. VPP od SC nebo Intense pohynují IC opačně než ten Lappiere přestože systém označují stejně – takže tenhle znak také není určující. Pokud se ti líbí IC v nekonečnu, tak bys mohl mít SC rád – tomu se IC ve zdvihu posunuje výrazně vpřed :-)

        0 0
        • fluider  

          PaloTT tu vyššie písal, že u SC sa horné vahadlo otáča PROTI hodin. ručičkám. U LP FPS2 systému sa to vahadlo otáča opačne.

          0 0
          • chodec  

            však to k jeho příspěvku melduji – a z toho mi vychází, že podle toho bužel opět VPPxDWxMaestro od sebe nerozliším.

            0 0
            • fluider  

              Obidvaja sme písali v rovnakom čase :-). Nie som si istý, či LP FPS2 je naozaj variácia VPP. Teraz som si všimol, že u VPP sa vahadlá otáčajú PROTI sebe resp. opačným smerom. U Maestra a DWLinku sa otáčajú rovnakým smerom.

              0 0
              • chodec  

                no to je zatím nejslibnější směr úvahy – VPP by pak šlo vymezit jako systém, který má jeden link (vahadlo) na opačnou stranu od uložení než druhé (ty by splňoval i LP). Zároveň by to vysvětlilo proč přijde DWčkům Maestro plagiátem jejich systému. Na druhou stranu by takto ložená definice znamenala, že jak DW link tak Maestro jsou vlastně jen další variací horst-lik systému snad jen s tím rozdílem že u obou je onen „horst link“ extrémně krátký ;-)

                Ale už musím jít balit – od zítřka si budu vychutnávat VPP systém v praxi povltavské krajiny v okolí Orlíku :-)

                0 0
    • krabica  

      Jaký je rozdíl mezi DW-Linkem třeba od Turnera a ASP od BMC? Přijdou mi stejné.

      0 0
      • kudlanka32  

        pozice tech cepu, podle myho i posun o milimetr muze charakter kola zmenit – treba od citlivosti k nerovnostem k uzamykani tahem retezu a lepsi jizdou do kopce…dalsi vec je umisteni teziste, coz je vysledkem geometrie, neboli celkem subjektivni-firemni vize toho, jak se ma kolo ve vysledku chovat. Ta podleha modnim trendum a hlavne druhu kola.

        0 0
      • goofy  

        Jiná pozice čepů. I DW-link má každé kolo naladěný trochu jinak, ale v principu má spodní čep na kyvce níž než BMC. U DW-linku se v sagu spodní čepy ± srovnají do roviny s řetězem

        0 0
        • krabica  

          Vím jak frčí DW link, ale okometricky mi přišlo, že to je stejné, ale tady je vidět, že BMC má čep skoro v rovině a v sagu bude šikmo. Jinak to vyzerá že čep je u BMC níž.

          0 0
    • Palo TT  

      DW vs. Maestro

      V roku 2013 DW zaloval Giant za porusenie patentu.

      https://www.bikerumor.com/…of-contract/

      V 2014 zalubu stiahol – pravdepodobne sa Giant v tichosti mimosudne vyrovnal.

      http://www.vitalmtb.com/…Bicycles,782

      Patent bude zrejme len pre USA (pripadne niektore ine krajiny) lebo RB si z toho zjavne tazku hlavu nerobi :)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse