• Sapi1

    Zdravím,

    Právě jsem si dočetl článek na MTBS.cz o těchto duších a uvažuji o nich. Máte s nimi někdo zkušenosti, případně odkaz, kde se dají koupit? :))

    • kubad  

      Nejlepsi duse :-) je bez duse.

      www.bicy.cz nejake prakticke zkusennosti tam najdes. Pozitivni moc nejsou.

    • Babec  

      Čaute

      Po častým defektění hledám nějaký řešení, napadly mě tyhle duše, máte je někdo? Má s nimi někdo nějaké zkušenosti?

      Popřípadě můžete mi doporučit nějaký odolný MTB plášť? :) Racing Ralph (kevlar) se mi moc neosvědčil :(

    • Mr.Duck  

      No..tak po celkem dlouhý době bez defektu na FOSSech sem to vzal na monínec, a za 2 dny tam 3 průrazy…

      Řek bych, že odolnost je podobná jak 2–3× těžší klasická duše, a taky sem skoro vždycky prorazil jen jednu díru, z druhé strany je na duši vidět že dostala, ale bez díry..

      Každopádně při lepení jejich záplatama doporučuju nespěchat, normálně to drží dobře, ale jednu sem nalepil trochu šejdrem, sice si sedla, ale pak vždycky chvíli držela, a pak to pustilo půl tlaku ven :-( Po sloupnutí tý záplaty mám lepidlo všude, a už se mi to ani zatavit nepovedlo..

      Lepení zapalovačem se mi osvědčilo líp, ale nejsem schopnej to udělat bez puchejřů…

      Abych teda ty duše zhodnotil, na tu váhu je odolnost super, lepení zapalovačem bez problémů a drží, se záplatama to chce trochu pečlivějc.. Na druhou stranu sem FOSSy nasadil právě po 4 defektech co sem schytal na čp na Monínci, a tam to zas taková spása neni..asi budu muset ty bezduše zkusit.

    • petrun  

      Zatím jsou těžší než normální duše i když výrobce sprostě lže o tom jaká je váhová úspora. Počkám si až něco podobného vyrobí seriózní a renomovaní výrobci jako např. Schwalbe nebo jiná velká firma, vychytá mouchy a vyléčí dětské nemoci :-)

    • Kubiczech  

      Když už to tu máme, tak jsem objevil zajímavé video Kdo neřeší moc váhu, tak Fosska a Slime do ní.

      • MlokCZ  

        Škoda, že do toho testu nepřidali variantu 4 žádná duše a k tomu ještě nepřidali navíc srovnání valivého odporu.

        Přikládám test duší (už jsem ho do jiného vlákna dával, ale to se řešilo něco jiného).

        Je tam Eclipse duše, která je podobné konstrukce (stejný typ materiálu) jako Foss, pouze je výrazně lehčí.

        A i tak je na tom s valivým odporem bídně. Foss bude na tom pravděpodobně ještě o trošku hůře, když bude mít více stejného materiálu.

        V testu je mimochodem také hezky vidět, že latexové duše jsou na tom ohledně valivého odporu opravdu špičkově a velmi se přibližují řešení bez duše.

        Klasické ultralightky už jsou na tom o něco hůře, ale ještě to není tak špatné.

        Poslední dva řádky tabulky nelze srovnávat s ostatními, tam jsou ty sjezdové duše použity v jiném plášti (FA), proto takový velký nárůst výkonu potřebného k překonání valivého odporu.

        Všechny ostatní duše byly testovány v RaR. A třetí řádek od spodu je pak RaR galuska, tedy ta je na tom také extra bídně.

        • destr  

          Spousta lidí se radši vrátí z vyjížďky o pět minut později kvůli valivému odporu než o čtvrt hodiny znechucení a špinaví díky lepení duše ;-)

          • Ricci  

            Ta svrthodina je este pomerne optimisticky odhad :-)

          • pepino  

            Nehledě na to jak tu někdo psal, že seknul bezdušák a 15km tlačil.

            • roud  

              A co budeš dělat s normální gumou a duší když ji řízneš ? nic budeš v píči to samý platí i o foss nemluvě o tom že foss po opravě po čase zašne sám od sebe ucházet…

            • MlokCZ  

              Pokud vozíš nějaké rozumně odolný plášť bez duše a přijde velký defekt, který nedá tmel nebo v nejhorším neopraví externí sada na opravdu defektu, tak je to takový defekt, že ať máš jakékoliv řešení, tak jsi dojel.

              Ovšem jak často se to stává? Když jsem kdysi vozil duše a šlupka pláště, tak jsem míval i přes 15 defektů ročně. Po přechodu na odolnější pláště stále na duších jsem počet defektů výrazně snížil, ale pořád nějaké byly.

              A teď jak jsem psal níže, 4 roky bez defektu.

          • MlokCZ  

            Nechuť řešit defekt na vyjížďce chápu, mě to taky vždy prudilo řešit defekt na vyjížďce (i když mi to netrvalo 15 minut, ale o něco méně).

            Já ale raději na vyjížďce současně nižší valivý odpor, možnost použít nižší tlak a přitom nemuset řešit defekt vůbec.

            Těžká duše s tmelem mi přijde jako krok hodně zpět.

            Píšu to sem každou chvíli, jak se ta doba ale stále prodlužuje, tak je to čím dál zajímavější. Momentálně jsem těsně překročil 4 roky bez jediného defektu, který bych musel na vyjížďce řešit.

            Věčně mi to vydržet nemůže, můžu mít někdy smůlu kdy zcela zruším plášť nějakým velkým defektem. V tu chvíli by mi ale řešení Foss duše s tmelem bylo taky prd platné.

            • destr  

              Ale toto je řešení pro lidi, co maj kolo za „pár“ kaček, jezdí si protože je to baví a nemaj ust kola a ani zájem kupovat ust pláště za osum stovek a víc. Těm je valivej odpor někde. A nižší tlak můžeš s duší fosse vozit evidentně taky.

              • roud  

                prosimtě promluv si s někym koho znáš kdo foss prodává a povíti opravdový zkušenosti s nima než to někomu doporučíš nemluvě o tom že řešit gumu za pět nebo osm kil je hovno oproti tomu dát do duše tři dvě až tři kila :(

                • destr  

                  Já to nikomu nedoporučuju, sám vozím klasiku bez duší, ale sou lidi, a je jich určitě spousta, co si kupují gumy za dvě tři stovky a pak si tu duši ani pomalu neumí zalepit. Pro takovy lidi si myslím že je to ideální řešení.

                  • MlokCZ  

                    Takže někdo, kdo nechce dát více než 300 za plášť a neumí si zelepit duši (tedy pravděpodobně bude mít problém ji i jen vyměnit) si poběží koupit extra drahou Foss duši o které zřejmě ani neslyšel?

                    Navíc tahle kategorie i méně defektí, ty levné těžké pláště jsou odolnější než lehoučké závodní šlupky.

                    • Mr.Duck  

                      Tak já třeba vozim pláště kolem asi 700–1000, v tom FOSS a valivym odporem se zas až tolik netrápim, jde mi spíš o odolnost, kde prostě nad klasickou duší vede, minimálně v poměru váha/odolnost.

                      Ale po tomhle víkendu na Monínci, kde sem stejně 2× defektil během 1 dne přemejšlim, jestli ty bezduše nezkusit..je to dost spolehlivý na DH kolo? Trochu se bojim, abych to nesvlík někde na rozbitym dopadu a nešel žrát kamení já i ráfek. Druhá věc je nasazení pláště bez kompresoru..ale o tom už tu snad bylo napsáno dost.

                      Stojí ten Rubena kit opravdu tolik, do FOSS duše?

                      • blisterexist  

                        myslím že se to vyplatí, ale rubenu bych zbytečně nekupoval, stačí ventilky vystřižené z duše, izolačka a oboustranka na lepení skla(je tlustá asi 1mm)-plášť bude těsnější a nafoukneš v poho pumpou, vysléct to nevyslečeš pokud si to nevyslékl s duší, jen třeba při pádu když se ti „zvrtnou“ řídítka se ti může trochu upustit bokem:-)

                        • MlokCZ  

                          vysléct to nevyslečeš pokud si to nevyslékl s duší

                          Tak tohle rozhodně neplatí. A obzvlášť ne pro jen konverzi dušový ráfek + dušový plášť.

                            • MlokCZ  

                              Protože praxe. Důvodů může být více a který je ten rozhodující by se dalo pouze spekulovat.

                              Podobný případ jsou pak problematické kombinace plášť x ráfek. Třeba jak se tu v historii řešilo, že na Crestu při už lehce vyšším tlaku (už kolem 2,5–2,7 baru) ve velkém dost plášťů střílelo samovolně z ráfku. Přitom s duší se nic takového nedělo.

                              U řešení typu UST ráfek + UST nebo TLR plášť bych se pro XC-AM ježdění nebál vůbec.

                              U agresivnějšího DH jezdce je to ale úplně něco jiného a vyskytují se občasné situace, kdy působí obrovské síly z boku na plášť, kterým se běžný XC-AM jezdec ani zdaleka nepřiblíží. Jak jsem uvedl, Hanz tu psal, že to dostatečné spolehlivé pro jeho ježdění není.

                              Mně se třeba nepodařilo ani nikdy ztratit výrazněji tlak kvůli boční síle na plášť (natož pak plášť svléknout) při tom jaké vozím řešení a jakým mám style jízdy a co jezdím.

                              Výrazněji jsem ztratil tlak jednou jedinkrát za ty 4 roky a skoro 20tis. km na bezduších a to byl větší defekt, který se nezacelil úplně okamžitě a chvilku to trvalo.

                              • blisterexist  

                                aha, to mě se při závodě ufouknul plášť z 1,7 na 1, protože v zatáčce na kamenách se mi předek postavil do pozice kolmo na rám a já šel přes řídítka, ale vyslíct se mi ho nepodařilo:-)

                      • MlokCZ  

                        Se spolehlivostí pro DH se musíš obrátit na jiné. Hanz tu psal, že pro něj to dostatečně spolehlivé není. Někteří, co nejezdí takové peklo co on, tak že v pohodě.

                        Já můžu jen konstatovat, že je to zcela spolehlivé pro můj styl jízdy, což ale rozhodně není DH.

                        • Mr.Duck  

                          Díky moc. Zkusim počkat, jestli to tu třeba nezmerčí a nevyjádří se, teď stejně nejsou finance na experimenty, o víkendu sem popravil hazku tak asi zainvestuju do Saintu :-(

                      • pitos  

                        Raději nasaď gumy s butylem a máš klid.Nebudou defekty a guma se ti nebude při malém tlaku žvýkat.A klidně tam můžeš dát obyč xc duši.

                        • Mr.Duck  

                          Vzadu butyl mám, ale prostě tam ty duše ničim ;-( Nutno říct, že snad všechny proražení letos sem měl právě na Monínci, jinak všude pohoda, ale větší tlaky už mi přijdou že dělaj neplechu, a s mejma ±2 atmosférama to tam prostě lítá ;(

                          • mr.antik  

                            chyba může bejt v pružení/tlumení nějaký zbytečný častý dorazy neregistruješ?

                            • Mr.Duck  

                              Jestli to běhá na doraz, tak nijak tvrdě, žádný tvrdý dorazy necejtim. Mám tam ale dost tvrdou pružinu, se 300 sem neprorazil ani jednou, ale zas tolikrát sem tam s ní nebyl, tak nevim, jestli je to dost reprezentativní. Ono taky SX na Monínec neni uplně ideální kolo, ale sjezďák bude až začátkem jara..s trochou štěstí, snad si spešl pospíší )

                              • tomPY  

                                Mám Foss na 29er cca 100km a mám pocit že komfort sa zhoršil.

                                Nezaregistroval to niekto? Valivý odpor subjektívne bezo zmeny, alebo menší.

                          • pitos  

                            Tak to je zajímavé, osobně tlak 2bar vozím tak maximálně na asfalt,jinak nad 1,8bar nechodím(tedy běžně vozím kolem 1,5)a letos zatím ani jeden průraz.

                            No ale na Moninci jsem nebyl,měl jsem tam letos už 2× namířeno, ale vždy to nějak padlo:)

                            • Mr.Duck  

                              No já taky poslední dobou vozil 1,5f/1,8r, špičák, lipno(tam snad prorazit nejde), meziboří, jedlová, winterberg, všude v pohodě bez defektu, ale tady ne :-(

                • PepikRapik  

                  Tři kila do duše je pořád ještě jedna z těch nejmenších investic do kola, a pokud by měla zmírnit nebo dokonce zastavit jeden z nejčastějších (pro někoho pravidelných) problémů na kole, tak si myslim, že se nákup vyplatí…

                  • lukas aka mitro  

                    Zmirnit nebo zastavit? Klasickemu defetku nezabrani, taky se propichne. Ze se hur cvakne je sice fajn, ale to neni nejcastejsi pricina defetku-pokud na kole pri najizdeni na patnik nedesis jak sedlak na traktoru…

                    • pitos  

                      A proč to vidím přesně naopak? nejčastější příčina defektu je průraz(těch jsem míval i 10ročně) a klasické propíchnutí se objevilo v průměru tak 1× za rok.

                      • lukas aka mitro  

                        Jasne ze ty to vidis naopak, protze ty jezdich „trochu neco jineho“.

                        Ja jsem treba za posledni tri roky prorazil jenom jednou, ale vysbiranych hrebiku, dratu a trnu uz bylo nepocitane…

                        • pitos  

                          Jezdím vše,tedy i normální výletní xc a to co jsem napsal platilo vždy,tedy i v době kdy jsem se sjezdu věnoval minimálně.Vždy jsem měl více průrazu než klasických defektů(na xc gumách) a to samé jsem pozoroval i v mém okolí(bavíme se samozřejmě o ježdění terénem)

                          • lukas aka mitro  

                            Ok, tak jsme to meli proste trochu jine. Ja ty defekty sbiral i pri jezdeni na cestach, rozdelovat to nema imho moc smysl.

                          • pitos  

                            Navíc Beskydy jsou průrazům dosti nakloněny..se divím že máš opačnou zkušenost:)

                            • lukas aka mitro  

                              Nas pravdu, ale nejakou dobu jsme lital jenom po okoli a hospodach, co jsme zacal jezdit znova po beskydech-po nejakych lepsich cestickach, tak jsme zprvu vozil nabusene gumy a pak uz jsem duse zahodil uplne. Predtim to bylo jak jsme psal vyse.

                          • MlokCZ  

                            Tak to tam asi máte velké štěstí na nedstatek trnů. U mě v minulosti, když jsem ještě defektil, tak převládaly trny. V partě ostatní to samé. I když se samozřejmě občas v partě objeví všechny možné defekty od procvaklé duše, říznutí po prorvaný plášť od většího předmětu typu šutr.

                            A teď se chystám zase do trnového ráje :-)

                            Po předloňské Korsice, kdy jsem tam z celého zájezdu zůstal bez duší jako jediný bez defektu, tak jsem zase teď dal před odjezdem na Sardinii do plášťů velkou zásobu tmelu :-)

                      • mr.antik  

                        mám to stejně. Poslední průpich o hřebík jsem měl asi před 4 rokama. Od té doby jen nekvalitní duše, řezance od blbé ráfkové pásky a ale cvaknutí třeba i 3–4 do roka. A to vozím relativně vysoké tlaky vzadu z tohoto důvodu. Oželím jízdní vlastnosti než se s tim lepit. Uvidm jak dopadne bezdušový pokus…

            • vsn  

              podlě me duše je odolnější na říznutí pláště z boku… zrovna jsem koukal na dílně na kole plásť, řízlej z boku pul cm a vyboulená duše – ale drželo to (zakaznik o tom asi ani neví) … bež duše bys jel hned po prazdným…

              • roud  

                ale na minulym racekingu jsem říznul lehce bok a NT mi to zatáh a ještě jsem an tom najel min 100km než jsem nahodil novou gumu…

                • vsn  

                  já na jaře při závodě říznul RaR a zalepil to hodně problematicky … asi 5× jsem dofukoval … plášt jsem zevnitr zalepil a jezdím na něm furt :)

          • tonik666  

            Pokud je rozdíl 20W vs 25W, tak to máš o 255 více, tj. hodina na každé 4 hodiny jízdy. Takže žádných 5 minut.

            • MlokCZ  

              Jenže valivý odpor není jediný odpor, takže takhle to rozhodně není. Zapomněl jsi na gravitaci a aerodynamiku.

              Při 20km/h po povrchu typu asfaltu ušetří 75kg jezdec cca 7,5W (5W zadní, 2,5W přední). A teď záleží s jakým pojedeš výkonem. Pokud bude větší, tak samozřejmě pojedeš rychleji než 20km/h a ušetříš za valivý odpor o něco více.

              Ale i kdybys jel pouze se 100W, tak šetříš zhruba těch 7,5% (neřeším teď přesně jestli 100W bude odpovídat přesně těm 20km/h nebo ne).

              Na 4 hodinách jízdy to tedy při takhle malém výkonu bude zhruba 20 minut.

              V kopcovitém terénu (kde do toho ještě hodně promluví gravitace) a při větších rychlostech na rovině (kde se více projeví aerodynamika), tak ta ztráta těch 20 minut bude ještě znatelně klesat.

        • Kamikaze 591  

          Kolik zhruba má ten RaR bez duše? Nemá kolem 25w?

          • MlokCZ  

            RaR bez duše je ten první řádek toho testu, těch 20W rovných. V jiných testech byl pro některé ročníky RaR bez duše i lehce pod 20W (kolem 19W, UST myslím 19,8W).

      • Karlos009  

        Já jsem duši Foss prorazil hned druhý den v kamenitým sjezdu. Faktem je, ucházela pomalu, tzn. stačil jsem zastavit. Normální duše ujde okamžitě a než zasatvím, nadělám v ní vždycky další díry. Pořád mi z toho ale nejlíp vychází bezdušák. Teď jsem do dušového Nobbi Nica na klasickým WTB ráfku nalil Slime a plná spokojenost.

    • červajzz  

      Existuje možnost jak spravit cca 1×1cm propálenou díru ve Fossu( jojo sem debil )? Záplata sice chvíli drží ale po pár hodinách to uteče…Díky

    • Mirouss  

      Hoj, tak po delší době by mě zajímal názor někoho, kdo duše FOSS opravdu jezdil nějakou dobu nebo jezdí…, nezajímá mě názor typu, nejlepší je bez duše nebo že downhill atd a obecné čvachy někoho kdo jí prostě nejezdil…!, prostě více xc maratonů na těchto duší – srovnání a názor.

      PS: že bych ještě zmenšil riziko defektu, viz: 2sezony-cca 30závodů- duše kenda uvnitř slime- 2defekty, ale už sjetý plášť- 3bar a 3,5b v zadu,race king 2,0, 90kg váha.

      Předem díky…

        • Mr.Duck  

          Tak já jí jezdim, ale DH, a to tě nezajímá ne? :) Jak sem psal 100×, je to prostě obyč duše, na píchání moc nevim, eště sem s ní nepích, ale na tom by čistě teoreticky mohly mít vliv DH pláště :) Na proražení je docela odolná, ale ne tak jako půlkilový duše, bych řek. I když možná je to podobný. Prej by se to s tmelem mělo mít velmi rádo, takže by to mohlo přinýst jistý výhody bezdušáků, každopádně s tmelem už to nezalepíš zapalovačem, prostě se to neslepí.

          Takže tak, má to svý výhody, oproti běžnejm duším je to určitě přínos, ale zázraky nečekej.

      • dženžas  

        Mám jí necelou sezónu, ale druhou už bych si nekoupil. Píchnul jsem jí jednou už s docela sjetym pláštěm. Moc defektů jsem neměl ani s obyč duší. Tak 1–2 za rok. Když jsem jí vyndal z pláště, tak navíc vypadala úplně jinak než nová a řekl bych, že toho moc nezacelí.

      • lheryan  

        Tak jsem neodolal a koupil si duši Foss, spíš i ze zvědavosti. Podruhé bych to už neudělal. Lehce jsem ji prorazil na druhé vyjížďce a to jsem nejel nikterak extrémně. Vozím plášť s hustým vzorkem (Kenda small block eight), foukám něco málo pod 3 bary, což při váze 63 kg je dost.

        Na váhu nehledím, jde mi hlavně o pohodlí dojet bez defektu. Když ještě přičtu cenu…

    • antt  

      také jsem neodolal, koupil dopředu i do zadu, tlaky necelé 2 bary, pláště 2,25 zatím cca 300km, šutry, kořeny, spokojenost. Joo a ten galuskový ventilek jde vyšroubovat, vozím tufo tmel v baglovi, tak při prvním dementu to tam leju

    • Píža  

      Já je používám již druhým rokem i na závodech a zatím žádný defekt, už jsem takový mazák, že nevozím ani pumpu a náhradní duši. Píďa

      • Dejv94  

        Tak nevozit duši ani pumpu, to jako pak somráš od ostatních u cesty? Foss jsem vozil, bylo to lepší než duše (odolnost na defekt a i při uniku se dalo třeba ještě 6 km dojet) ale jakmile jsem přešel na bezduše, tak to je pak lahoda, nizký tlaky a nikde nic necvakneš.

      • antt  

        taky ji mám už dva roky, bohužel jen vepředu, zadní vytahánou jsem nacpal do menšího pláště a po sléze cvaknul. Svaření zapalovačem se mi ve větru moc nepovedlo, tak je odkoplá v koutě. Ta v předním má asi nějakou dirku, protože ji musím dofoukávat častěji něž zadní conti light duši, ale to mi nějak extra nevadí. Uchází ale od doby, co jsem dal do předu nový plášť, byl v ní píchlý trn a možná i dva… Jak tam ten trn byl, tak neucházela vůbec.

        Klidně bych šel do nich znova, ale preventivně bych přelepil ventilek origo flastrem (dirku do prostřed flastru a protáhnout ventilek), má v tom místě kolem ventilku tendenci se vytahat – zmenšit sílu stěny, docela to v tom místě ošidili

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.