Dotaz začínajícího cyklisty ohledně kazety

21 nepřečtených
  • paveladventurer

    Měl bych dotaz ohledně kazety u silničního kola. Pokusil jsem se najít něco ve starších příspěvcích, ale stále si nejsem úplně jistý. Jedná se mi o kazetu, kterou mám na svém silničním kole, je to Shimano 12–23 zubů. Jde mi o to, že nejezdím pravidelně celý rok a v nějakých prudších kopcích, třeba 12%, mám docela problémy. Naopak když jedu z kopce nebo po rovině, tak vím, že by to mohlo jet ještě o trochu rychleji, ale už se tomu nechce. Na internetu jsem si našel nějaké kazety s jiným počtem zubů a zajímalo by mě, zda by můj problém vyřešila třeba kazeta 11–25 zubů. Vím, že kazeta 12–23 je poměrně běžná, ale jak jsem psal dříve, vždy než se dostanu trochu „do formy“, tak mi těch 23 zubů přijde málo ve větších kopcích a vůbec si třeba netroufám na 20% kopce, o kterých také vím :)

    0 0
    • Georrge  

      per to tam, je zbytečný jezdit na něčem co ti nevyhovuje. Jestli se dělá, tak vem i víc jak 25z. Jediné co si pohlídej je počet rychlostí, ten musí být stejnej, a taky pohlídat ořech, ale jestli je to u silnic jak u MTB tak tam taky není moc co řešit. A zkontroluj pak délku řetězu, jestli by nebylo vhodné článeček přidat.

      0 0
    • Alibaba  

      No tak i selským rozumem se to dá…Není důvod rozsah nerozšířit. Jak píše Pavel jediné co si musíš pohlídat je kompatibilita. Namísto jednoho článku bych přidal nejméně dva ;) Ale jestli bude třeba si poměříš, až bude kazeta na kole.

      0 0
    • krtex  

      Vozím na silnici SRAM850 11–28 / 8 a do kopců ideál.

      Pozor ovšem, aby to pobralo raménko přehazovačky! (já už musím mít dlouhé)

      KTX@

      0 0
    • paveladventurer  

      Ok, s těmi rychlostmi a ořechem to chápu. Problém bude asi s délkou toho řetězu. Logicky když na kazetě bude více zubů, tak to asi bude chtít o kousek delší řětěz. Problém je, že kolo jsem dostal s tím řetězem a žádné náhradní články tam nebyly. Tzn. že budu muset asi koupit nový řetěz ještě?

      P.S. – délka řetězů se také liší, tzn. prodávají delší či kratší řetězy, nebo prodávají nějaké univerzální delší velikosti a články se pak podle potřeby odebírají? děkuji

      0 0
      • alinceb  

        Když zajdeš do servisu a poprosíš o pár článků řetězu, tak určitě něco najdou. Jinak se řetězy prodávají dost dlouhé a obvykle se články ubírají. Pokud budeš kupovat řetěz, tak doporučuju přikoupit i rychlospojku SRAM pro daný rozměr, která ti značně ulehčí údržbu a navíc ti odstraní potenciální problémy vzniklé nesprávným snýtováním…;)

        0 0
    • alinceb  

      Tak jsi nám popsal pomyslné „A“, tedy jakou máš kazetu. Ještě by to chtělo napsat pomyslné „B“, tedy jaké máš převodníky.

      Silniční kliky/převodníky Shimano se v zásadě dělají ve 3 standardech:

      • klasika dvouplacka (rozteč pavouka 130mm) – velká pila je obvykle52 nebo 53, malá pak 39 (dříve spíš 40, ale vleze se i 38)
      • klasika trojplacka (rozteč pavouka 130mm/74mm) – jako dvojplacka, alek tomu malá pila (nejčastěji 30z); vyžaduje přehazovačku s dlouhýmramínkem, přesmyk s dostatečným rozsahem a levý dual pro3 převodník
      • compact dvojplacka (rozteč pavouka 110mm) – nejčastěji kombinace 50/36nebo 50/34, ale asi by šlo nakombinovat třeba 52/36

      Pokud jsi turista, tak by pro tebe bylo asi ideální řešení s trojpřevodníkem, kde by tě žádná stojka nezastavila. Tohle řešení (3×8) jezdí moje přítelkyně a je moc spokojená. Nebo by se to dalo vyřešit kompakty 50/36, kde by si přišel o nejrychlejší převod. Pak bych zkusil vyladit kombinaci 52/36 compact + kazeta 11–25; s touhle kombinací bys měl taky vyjet hodně…;)

      0 0
      • paveladventurer  

        U převodníků jsem napočítal 52 zubů na té větší a 39 na menší.

        0 0
        • alinceb  

          Tak to máš klasiku. Zrovna v okolí Rumbasu bych spíš zvolil ten compact. Na své silnici vozím 52/39 + 12–26 8sp Campagnolo a vážně uvažuju o přechodu na Compacty. Do kopců je to rozhodně lepší řešení. Pokud bys vyměnil komplet převody za compact 50/34 + 11–25 kazetu, tak získáš rychlejší nejtěžší převod a a o dost lehčí převod do stoupání. To všechno je ale podmíněné investicí tak 2500Kč. Co máš na kole za sadu? současné kliky prodáš, kazetu bych si nechal pro případ, že by ti nová kombinace nevyhovovala…

          0 0
          • paveladventurer  

            Na kole mám Shimano Tiagra, ale vzhledem k větším nedávným výdajům teď bohužel nemůžu dále investovat, spíš až v průběhu prázdnin po nějaké brigádě :) Ale ta kazeta co jsem na ní koukal na internetu (Shimano Tiagra 11–25z) byla za asi 500Kč, což už není tak hrozné. Myslíš tedy, že bych si alespoň částečně pomohl, kdybych ji koupil a pak někdy v budoucnu to předělal?

            0 0
            • alinceb  

              No v celkovém rozsahu si pomůžeš, ale otázkou je, jestli ti bude vyhovovat odstupňování převodů. Jinak co se týká propočtu na ten compact: Pokud bys vzal díly od IndividualBike, tak bys měl kazetu za 569,– + kliky za 1399,– + pošta cca. 150,– = 2118,–. Za staré kliky dostaneš tak 500–600,– , takže by ses mohl vejít do 1500 za přestavbu…

              0 0
              • paveladventurer  

                Dobře děkuji a můžu se ještě zeptat, jak moc velký to bude teď rozdíl, když tam prozatím nechám ty kliky co tam mám a dám novou kazetu a nebo když tam dám i ty compact kliky a kazetu?

                0 0
                • Rychlej turista  
                  • 39×25 odpovídá 34×21,8
                  • 34×25 odpovídá 39×28,7
                  • 34×23 odpovídá 39×26,4, s tím už se dá celkem pohodlněvyjet vše
                  0 0
    • Rychlej turista  

      11zub je zabijácký převod, to normální hobík vůbec nevyužije, řadí se jen při rychlostech nad 60 km/h, takže ji potřebuješ jen z kopce pokud honíš průměr nebo za kamiónem. Aby vůbec mělo smysl ji jezdit, je třeba před tím na ni trénovat a najet nejdříve několik tisíc km a i tak s ní začínat opatrně, jinak si snadno odepíšeš šlachy. 12 – 23, co nyní jezdíš, má ideální rozložení převodů, takže teď si vůbec neuvědomuješ, že pokud dáš 11 – 25, tak přijdeš nejen o 14, ale hlavně o nejpoužívanější 16, což je na rovinách velký problém. Já toto dilema (rozsah nebo odstupňování) vyřešil trojpilou 52–42–30 a k ní 11,12,13,14,1­5,16,17,19,21­. Mám tak všechny potřebné převody i jemnost odstupňování vždy s sebou. Toto řešení ale pro tebe, vzhledem k věku, nejspíš nebude průchodné :-)

      0 0
      • paveladventurer  

        Děkuji za radu, šlo mi jenom o to, zda si nějak pomůžu. Teď momentálně ještě nemám moc natrénováno, ale z loňského roku vím, že na těch táhlých rovinách či z mírného či prudšího kopce bych ještě mohl jet rychleji,ale už to rychleji nejelo, musel jsem šlapat jako blázen a stejně nic. Naopak ne vždy jedu „závodním“ tempem, jedu se spíše projet na výlet, kochat se přírodou a potom ten v těch víceprocentních kopcích to není žádná legrace. Tzn. těch 25 zubů by mi velmi pomohlo a bohužel oželím nějaké ty zuby uprostřed a snad si na to zvyknu, když budu pravidelně jezdit :)

        0 0
        • Rychlej turista  

          Pokud jezdíš v kopcovité krajině, taky by to pořešil kompakt 50/34 a 11–25, kde ta absence 14 a 16 tolik nevadí. Na rovinách je ale nemožnost řadit po jednom zubu tragédie. Tam bych raději oželel nejtěžší převody a zachoval tak jemnost odstupňování.

          0 0
          • paveladventurer  

            Ta krajina je právě dosti různorodá. 1km po rovince, potom třeba 2km do mírného kopce, sjezdy, výjezdy, ale tak pořád lepší než jezdit třeba jenom po rovině nebo pořád do kopce :)

            0 0
            • Rychlej turista  

              Pokud roviny a mírně nakloněné roviny nejsou dlouhé, tak se řazení po dvou zubech dá přežít.

              0 0
            • Rychlej turista  

              Můžeš si to snadno vyzkoušet – nějakou dobu si zakaž jezdit 14 a 16 a při řazení je vždycky přeskoč. Tak nejlépe poznáš, jetli to pro tebe bude stravitelné nebo ne.

              0 0
            • Biker jak Pes  

              Za sebe tu určitě poradím kompakty. Sám už závodím několik let a když jsem dostal nové kolo, tak tam byly kompakty. Chtěl jsem je hned měnit, ale pak jsem je nechal. Na tréninkových kolech mám kazetu 12–25, na závodních 11–23. Takže během tréninku nejtěžší převod je 50×12 a řeknu ti, že tenhle převod skoro nepoužiju. Letos na něj došlo snad 3×, jednou, když jsme jeli z kopce s uragánem v zádech, podruhé na závodě (neměl jsem závodní kola) a ještě jednou během tréninku.

              Pokud jsi hobík, nevidím důvod tam rvát zbytečně těžké převody, které nevyužiješ a jak radí Turista, nechat raději citlivější odstupňování po zubu, které imho oceníš mnohem víc, než to, že prostě pár vteřin z kopce nebudeš šlapat. ;-)

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.