• ritchie

    Ahoj vespolek, rád bych poprosil o radu. V létě chci pár dní pojezdit v Rakousku a Itálii na silničce. Rakousko mám proježděné na motorce a autem, takže dotaz směřuje na Itálii, kde chci zůstat 3–4 dny. Mám v plánu vyjet Stelvio, Gavii, Mortirolo a dle možností a času další. Protože se tam budu dopravovat autem, které pak někde odstavím a ke kterému se logicky budu muset vrátit, prosím o radu jak nejlépe naplánovat případné okruhy, tak abych viděl co nejvíc, zbytečně nějaké hezké místo nevynechal a abych se vrátil vždy do místa ze kterého jsem vyjel ( předpokládám někde v okolí bormia, kde bych zůstal, třeba i většinu nocí v nějakém penzionku). Díky za informace

    0 0
    • Zbyněk  

      Z Bormia se dají udělat dva okruhy, aniž bys musel přejíždět autem. Jsou ale doceal náročné – jak délkou (110–120 km), tak převýšením (cca 3000 m).

      1. okruh: Bormio – Isoláccia – Passo Foscagno – Passo Eira – Livigno – Ofenpass – Umbrailpass – Stelvio – Bormio

      Přes Foscagno je velký provoz včetně nákladní  dopravy, takže doporučuji tudy jet ráno nebo podvečer (to je krásně osvícená krajina kolem Bormia. Druhá nevýhoda tohoto kolečka je ta, že hraničním tunelem se nedá projet a musí se využít místního trajektu (jezdí každou hodinu nebo půlhodinu, už nevím přesně). Na Umbrailpass je asi 2,5 km šotolina, ale směrem nahoru se to nechá jet.

       

      2. okruh: Bormio – Mazzo – Mortirolo – Monno – x Edolo – Ponte do Legno – Passo Gavia – Bormio

      Tady můžeš přejet dvě slavná sedla z Gira. Nevýhoda této trasy je, že jsou tu dva docela nudné úseky – začátek z Bormia do Mazza a pak po sjezdu z Mortirola, když se napojíš na hlavní silnici, po které musíš stoupat do Ponte di Legno.

       

      Pak by se daly ještě udělat zajímavé okruhy z Apriky popř. Edola:

      Z Apriky vysoupat přes Trivigno na hřebenovku pod Monte Padriem a dojet na Mortirolo a odtud pokračova na Passo Val Bihgira s návratem zpět přes Monno a Edolo (odbočka na Bighiru není značená a začíná pár set metrů pod Mortirolem ve směru na Monno). SIlnička na Val Bighiru je slepá a končí asi 1,5 km za vrcholem.

      Z Edola se dá jet na přes Forno Alione na Passo Vivione a přes Dezzo di Scalve, Croce di Salven a Borno  zpět na hlavní silnici do údolí Val Camónica, kterým se vrátíš do Edola.

       
      0 0
      • zdenek  

        Tím tunelem se určitě nedá projet na kole? Někde jsem vyčetl, že tunelem Munt la Schera vede cyklostezka. Jestli je to tedy on.

        0 0
        • Zbyněk  

          Tahle novinka je teprve od loňska, jak jsme zjistili. Taky jsem na to zíral. Projet by to možná šlo v pozdním odpoledni, kdy už ten mikrobus, co převáží cyklisty na druhou stranu nejezdí.

          V tom tunelu je (byl) pruh pro cyklisty, tuším v levé části ve směru z Itálie do Švýcarska, i když před portálem je značka zákazu vjezdu cyklistům. Tunel má ale jen 2,5 m šířky, je velmi spoře osvětlen a navíc ta cyklistická sekce byla celkem hrbolatá a děravá, takže bylo lepší jet prostředkem. Na to, aby člověk stihl semafory, musel jet kolem 40 km/h. Byl jsem rád, že jsem venku. Celé je to dlouhé 4 km.

          0 0
          • zdenek  

            Tak dík za upřesnění. Tenhle okruh jsem měl výhledově v plánu (jako spoustu dalších :-)  ), tak je mi každá info dobrá.

            0 0
    • Pedro RB  

      Na několikadenní pobyt na různých okruzích je ideální Arabba. Od nejkatšího (cca 50km okruhu přez paso Campolongo do Corvaty a pak přez p. Varparola na p. Falzarego a přez Livinalongo zpět) přez 80 km (z Arabby přez p. Pordoi do Canazei a pak přez průsmyk pod ledovcem Marmoládou do Malga Ciapela a přez Livinalongo zpět) Nebo po stejném začátku odbočit ve sjezdu na Canazei na Val Gardenu a přez p. Gardena do Corvary a přez p. Campolongo zpět. Asi nejvíc je přez p.Falzarego na Cortinu a před ní uhnout na p. Giau a sjet kousek za Livinalongo..

      Prostě pořád jsi do 50km od základny a těch cca 7 průsmyků můžeš jet z obou stran a v různém pořadí. Arabba je cca v 1600 m. n. m. a nejvyšší Pordoi má tuším 2240

      0 0
    • ecc  

      Ahoj, ahoj,

      pridam na aktualnu temu ohladom Bormia a Stelvia. V lete sa chystame s kamaratmi do Bormia a chcem ist Stelvio, Gaviu, Tonale, v blizkosti je aj Mortirolo ci Livigno, je tam co pobehat. Kedze pojdeme zo Slovenska, tak cesta je smer rakuska A1, potom smerom na Mnichov a dole na Insbruck. Odtial to podla mapy vyzera trosku smerom zapadne ako keby na Svajciarsko a potom sa v Ladecku zaboci dole na Pfunds, Nauders, do Talianska sa pride pri Resia Reschen am See az po mestecko Prato Allo Stelvio. Odtial by sme to presli autom cez Stelvio do Bormia. Cesta naspat tak isto.

      A teraz sa opytam tych co uz podobnu cestu isli. Chceme sa vyhnut Svajciarsku, zbytocne davat 35 eur za dialnicnu znamku ked to mozeme vziat mimo dialnice, ale pojdeme tym padom cez Stelvio. Nie je problem v tomto prejazde autom? Neni Stelvio spoplatnene za prejazd autom? Alebo je vyhodnejsie to cele obist cez Svajciarsko a do Bormia ist od Livigna?

      Kto uz bol v Bormiu a na Stelvie, na co si okrem pocasia dat pozor? Pozeram, ze Bormio je relativne velke, 4000 obyvatelov, 80 percentna obsadenost hotelov na leto uz teraz na konci januara. Predpokladam teda, ze tam nebude problem s obchodom, nakupit si jedlo a navarit v apartmane, aj nejaky bar alebo pizzeria by mohla byt vecer otvorena, bankomaty tam zrejme tiez budu, alebo sa mylim?

      Dakujem za rady :)

      0 0
      • ecc  

        Dovolim si pridat este mapu, pretoze som obrazok zabudol prilozit a pri editacii mi uz nedalo ponuku obrazka.

        Prvy obrazok je z Google Maps, je to moja predpokladana cesta, teda cez Stelvio do Bormia. Google Maps to dava stale obchadzkou a Google Maps nedokaze vypocitat ziadnu cestu cez Stelvio, ako keby sa tadial nedalo ani ist, ci uz autom alebo aj pesi. Pravdepodobne maju chybu v podkladoch.

        Druhy obrazok je z viamichelin.com, tam to ukazuje normalne cez Stelvio a podla ich udajov sa neplati ziadne myto.

        0 0
        • McBlacky  

          můžeš jet i přes Tubre, Santa Mariu a pass Umbrail. Tím podjedeš Stelvio. Výhoda je výrazně menší provoz a menší výška na překonání.

          z tvojí trasy to v Malles Venosta sekneš na Laudes, pak Tubre, St. Maria a tam ve vesnici je značenej pass Umbrail.

          Je to i kratší

          Akorát teda upozornuju, asi +km je tam šotolina. Pro auta normálne otevřený.

          0 0
          • ecc  

            Pozriem to, vdaka.

            0 0
          • alinceb  

            Šotoliny už tam moc není. V létě z toho kousku zas kus „ukrojili“ a natáhli kus asfaltu.

            0 0
            • McBlacky  

              podle mě to je jen proto, aby byl důvod to zakázat pro 3.5tuny dopravu :) jinak to nemá logiku nechávat tam kus šotky, když jinak to je dobrý povrch

              0 0
      • karliner  

        Za přejezd Stelvia se neplatí, ale je otevřené pro auta až od 1/6 (to vás asi neomezí..)

        V Bormiu je veškerá infrastruktura, minimálně dva supermarkety, spousta restaurací a pizzerií i ve velmi příjemných cenových relacích, dokonce i diskotéka a rockový club

        Ano, i bankomaty tam jsou.

        Přidej si do wish listu Tori di Fraele Sice trochu horší asfalt a „dead end“, ale nulový provoz aut a nejhezčí výhled v celém okolí Bormia.

        0 0
        • Zbyněk  

          Jakej dead end? Cesta pokračuje dál přes Alpisellu do Livigna :-).

          0 0
          • Singlespeed  

            Ideální trasa pro módní ´gravel´ silničky :-).

            0 0
            • Zbyněk  

              Náhodou jsem to na silničce jel a to ještě ke zřícenině nebyl asfalt :-). Původně se pro to nadchli ještě 3 lidi, ale postupně vyměkli a tak jsem jel sám :-). Některé úseky jsem sice šel pěšky, ale do dneška mám zážitek jako hrom. Akorát se to trošku protáhlo a do Livigna jsem dorazil už s hvězdami kolem půl deváté večer :-). Bylo to v červnu 2004.

              0 0
              • McBlacky  

                nebo okruh do Bormia, za kostelíkem u Cancano to vzít jakoby na Forcela di Forcola a po chvíli je odbočka doprava -pořád se jede těma nízkejma borovicema. Nekolikrát krosneš potok a pak ubočím protějšího svahu to vede na silnici na Stelvio, vyjedeš na ní jen kousek nad Bormiem.

                proti Alpisele to má výhodu, že nemusíš škrabat žádný kopce, což na silničních převodech oceníš :) Ta Alpisela od jezera nevím nevím.

                0 0
                • Zbyněk  

                  A je to fakt sjízdné na silničce? Na mapě to vypadá docela divoce. Letos do téhle oblasti jedeme a Torri di Fraele máme taky v plánu. Akorát nevím, jestli po Gavii bude na takovéhle experimentování ještě nálada :-). Jinak ten prudký zerodovaný úsek z Alpiselly k jezeru jsem bral indiánským během a hahoru bych tlačil na 100% převody nepřevody.

                  0 0
                  • McBlacky  

                    no jestli jsi jel Alpiselu dolů a neměl problém tak tohle bys měl dát taky, je to ale tak 7 let co jsem tam byl. Cesta je široká, a není to o moc prudší než Alpisela do Livigna.

                    Ale stejně bych to na méně než 28pláštích s ochranou nejel. Kdybys to nekde v zatáčce rozerval a byl hned na ráfku, tak je tam kam padat

                    0 0
                    • Singlespeed  

                      Vytáhl jsem si záznam z Garmina z téhle trasy. Obsahuje mimo jiné 2 km úsek s průměrným klesáním 16 procent (tj. o dost více než třeba Zoncolan), po šotru i na gravel silnici s krosovýma pláštěma na kotoučích mazec jak cip :-).

                      0 0
                      • McBlacky  

                        Alpisela ze sedla do Livigna má úseky podobný -pasáž v lese a výjezd z lesa nahoře.

                        0 0
                    • Zbyněk  

                      Z Alpiselly jsem sjížděl úvodní třetinu a pak poslední část k jezeru, jak jde cesta přes rokli na pravou stranu. I tady v klesání cca 10% na hladké šotolině šlo zadní kolo do smyku, takže pokud to je tak jak píšeš ty a Singlespeed, tak se do toho určitě pouštět nebudeme. Nějaké šotolinové úseky budeme mít cestou na Passo Maniva a to bude myslím stačit až až :-).

                      0 0
                • karliner  

                  Tak tenhle okruh v létě URČITĚ nepojedeme :-)))

                  0 0
                  • McBlacky  

                    já bych nás nepodceňoval – v Livignu levnej chlast a ještě to hecnem s čelovkou :)

                    0 0
                  • šimlos  

                    Já když to tady čtu a vím,čeho jste byli schopný na jarních Krkonoších plus levný chlast v Livignu,jak píše Blacky, tak si asi na silničce nechám bikový pedály a koupím si akorát letní tretry…:-)

                    0 0
        • ecc  

          Diky Karliner :)

          0 0
      • Smazaný účet  

        cestou do Bormia predsa nepotrebuješ žiadnu švajčiarsku známku…však tam žiadna diaľnica nie je…prejdeš Nauders, Reschenpass a môžeš si vybrať buď cez St. Mariu a Umbrail alebo Prato a Stelvio…obe luxus…

        inak k tej Alpiselle na cesťáku…to je slušný úlet…Torre di Fraele je super asfaltík teraz a neísť tam by bola škoda…

        0 0
        • zdenek  

          Ono se dá i bez rakouské známky, když pojede přes Mnichov a Pa-Ga.

          0 0
          • Zbyněk  

            Německé dálnice budou od příštího roku taky zpoplatněné.

            0 0
            • Ice-goofy  

              Jisté to ještě není stále se dohadují, ale je to pravděpodobné. Oni teď mají dost starostí co s tím zákonem i minimální mzdě ;)

              0 0
              • karliner  

                A i ty německé jdou vynechat :-)

                0 0
                • zdenek  

                  Spíše to vidím na kompromis: využít a zaplatit buď AT nebo DE dálnice.

                  0 0
                  • ecc  

                    Rakuska dialnicna znamka je samozrejmost, ved pojde od Bratislavy najskor ku Cortine, cize spodnou dialnicou na Lienz a potom domov z Bormia to bude od Innsbrucku na Salzburg a po A1 na Vieden.

                    0 0
                    • zdenek  

                      Jj, z BA se Rakousku nevyhne.

                      Já mám na výběr přes Linz a Salzburg nebo přes Mnichov. Obojí mi vychází časově nastejno.

                      0 0
                      • ecc  

                        V Rakusku problem nevidim, znamka stoji 8,70 na 10 dni ci kolko. Hrosie je to so Svajciarskom, ak by sa slo kusok po dialnici, lebo tam je len rocna a to okolo 35 eur. Ale ako tu uz niekto pisal, tak ak by som aj siel mimo Stelvia a cez Svajciarsko, tak nepojdem dialnicou.

                        0 0
                        • karliner  

                          Švýcarskou nepotřebuješ, pokud pojedeš z Innsbrucku přes Livigno. Ale platí se za tunel do Livigna.

                          0 0
                          • ecc  

                            Ak dobre pozeram na internete, tak je to 15 eur za prejazd tunelom.

                            0 0
                            • McBlacky  

                              v půlce ledna srovnali ceny a je to 38 jak CHF tak EUR… za cestu tam a zpět.

                              Efektivně část z toho ušetříš na palivu, cca 1/4 tedy kolem 0,20centů na litr

                              0 0
                              • Zbyněk  

                                Tak to lehce zlevnili. Pamatuji si, že známka stávala roky 40 CHF. Nevíš prosím tě, kolik teď stojí nafta v Livignu?

                                0 0
                                • zdenek  

                                  Známka? On píše o ceně za tunel…

                                  I tomu tunelu se dá vyhnout. V létě může jet přes passo di Resia a Stelvio.

                                  0 0
                                  • Zbyněk  

                                    Aha. Nějak jsem si to blbě přečetl. Docela pálka teda…

                                    0 0
                                  • McBlacky  

                                    tunel je v zimě jediná šance :(

                                    v léte bud přes forcola di Livigno na Berninu nebo přes Eira a Foscagno do Bormia. To je jasný.

                                    Ono to podle mě stojí i jinak v létě a v zimě, tzn že v zimě to je dražší, protože nemáš jinou možnost.

                                    0 0
                                    • ecc  

                                      Ale pre nas je to asi jedno, pretoze v zime asi nikto nejde do tejto casti na bicykel ;)

                                      0 0
          • McBlacky  

            když není hnusný počasí tak jo, ale když hustě sněží tak to je solidní boj :)

            jezdím tak 80% Ga-Pa a zbytek inn-tall

            0 0
        • Zbyněk  

          Horší byl sestup z Nivoletu. Tam to byl částečně klasický horský chodník :-).

          0 0
          • Smazaný účet  

            heh, tam som sa chcel niekedy pozrieť a rozmýšľal som nakoľko je to zjazdné na sever a ty tu napíšeš, že si to šiel na cesťáku :D dobré plánovanie trasy :)

            0 0
            • Zbyněk  

              Naplánované to bylo dobře, proto jsme to taky zvládli bez úhony :-). Ze sedla je necelý km asfalt k horské chatě Savoia, kde je dobré se posilnit, protože cesta bude ještě dlouhá :-). Za chatou začíná široká uválcovaná šotolinová cesta. Je to vlastně naprojektovaná silnice, která se nikdy nedokončila. Cesta vede po vrstevnici a pokud není sníh, dá se po ní jet. Po zhruba dvou km se zprava připojuje travnatá klikatá cesta, asi o metr užší. Po ní musíš sejít do údolí. Ta hlavní cesta sice láká, ale postupně se zařezává do čím dál prudšího svahu a nakonec končí ve skále. Údolíčkem pak vede pěšina asi 4 nebo 5 km pořád mírně z kopce. Je to tu dost podmáčené, tak musíš sem tam přeskakovat bažiny a hledat si vlastní cestu. Chvílemi se dalo i jet. Pak přijde terénní zlom a stezka prudce padá serpentinami dolů. Tenhle úsek má asi 1,5 km a kolo se musí nést na zádech. Kousek pod vodopádem je parkoviště a začátek široké asfaltové silnice.

              Celý ten úsek bez asfaltu má nějakých 8 km a zvládli jsme to asi za 2 a půl hoďky. Měli jsme sebou teda boty na přezutí a víceméně věděli do čeho jdeme. Počasí nám taky vyšlo na jedničku.

              0 0
        • ecc  

          Dakujem Katko. My ideme na cestakoch, takze nejaky trail by sme vynechali.

          0 0
          • Zbyněk  

            Přidám teda taky jeden tip:

            Z Passo Mortirolo se dá vyjet po silnici až do výšky 2130 metrů do sedla Carette di Val Bighira. Nenápadná odbočka šikmmo vlevo asi 500 metrů z Mortirola ve směru na Edolo. Začátek je trochu hrbolatý v lese a dost do kopce, pak už příjemné mírné stoupání po horských loukách a solidním asfaltu s výhledy na Ortler. Asfaltka pak pokračuje na druhou stranu a po cca třech km přechází v šotolinu. Tohle nemám osobně ověřeno, protože jsme to otočili po půl km. Z Mortirola můžeš jet ještě variantu po hřebeni přes Passo Guspecca do Aprici, kde by měly být taky slušné výhledy (zatím jsem nejel).

            0 0
            • Singlespeed  

              Z Mortirola na Apricu jsem jel. Pohodová skorohřebenovka s minimálním převýšením. Výhledy jsou na italské poměry takové normální, nic extra.

              0 0
              • McBlacky  

                asfalt nebo šotka?

                0 0
                • Singlespeed  

                  Asfaltík, pohodlně na 21mm tufech.

                  Po cestě bylo několik asfaltových odboček, takže se dalo sjet dolů i jinam než do Apricy.

                  0 0
                  • karliner  

                    Tak snad to Blacky nastuduje a v létě to trefíme :-), to by se mi líbilo.

                    0 0
                    • Zbyněk  

                      Tak ale nezapomeň, že předtím musíš vyjet to Mortirolo :-). Jinak od Mortirola to určitě nepřejedeš a sjet se z té silnice dá po asfaltu (v lokalitě Trivigno) i na Tirano – jeli tudy na Giru asi před třemi lety. Byla to taková uzoučká silnička lesem. Jinak pěknej kopec je ještě Passo Vivione, ale to už je dál, na jižní straně toho hřebene pod Edolem.

                      0 0
                    • McBlacky  

                      pro takový trachtace jsem si právě nedávno koupil mapovou navi. Doufám, že mi to s ní pujde líp než… radši nejmenovat :)

                      0 0
    • Marskatin  

      Čistě technickozeměpisná poznámka. Stelvio, gavia, Mortirolo nejsou Dolomity. Od dolomit je to asi tak daleko, jako kdybych napsal Beskydy na silnici, hlavně Praděd a Dlouhé stráně.

      Ale obecně, z různých článků, nejen na BF, mám často pocit, že všechny hory na severu itálie jsou Dolomity.

      0 0
      • ecc  

        Ked tak pozeram internet, studujem Google, Wikipediu a dalsie zdroje, tak vidim, ze su to vsetko Alpy, presnejsie Vychodne Alpy. Dolomity su cast pohoria Alp, ale mas pravdu v tom, ze to uz Dolomity nie su. Tie idu az od Bolzana, cize o nejakych 100km dalej. Ludovo je vsak u nas zauzivane, ze co je v Taliansku, to su Dolomity, raz darmo.

        0 0
        • Marskatin  

          Nebo Apeniny, pokud je to jižněji:)

          Ano jsou to vše Alpy, ale když to vztáhnu na nám bližší podmínky,tak je to jako splácat fatry, tatry, beskydy, že všechno jedno jest neb jsou to karpaty. To už by se našlo více lidí,co by protestovalo.

          0 0
      • karliner  

        Ale no tak :-)))

        0 0
        • Marskatin  

          Prásknul jsem něco, co jsem neměl? :o

          0 0
          • Toman  

            Ne, neprásknul jsi vedle. Máš recht. Tady na BF už to tak chodí. Někteří, místo aby byli tématicky užiteční, obtěžují.

            Něco už jsme v Dolomitech najezdili a nachodili, tak jsem si řekl, že do tématu přispěji, no a pak jsem zjistil, že tázaná likalita není dolomitská. Tak jsem to raději nekomentoval.

            0 0
            • karliner  

              No, ukázal jsi svoji vzdělanost a přehled a trochu nenápadně i svoji zcestovalost. Také jsi si neodpustil zbytek méně vzdělaného a méně zcestovalého B-F vypeskovat za neznalost. To se cení a každý takového mentora ocení a většinou jsou v kolektivu v oblibě.

              No a my, blbci, kteří nevědí že Stelvio, Gavia a další zmiňované kopce neleží v Dolomitech, ale zhruba o dvě údolí vedle jsme si přečetli zakladatelovu prosbu o radu a podle svých zkušeností se mu snažili poradit. Tak za sebe se ti omlouvám, že jsem svoji troškou do mlýna vlákno dojebal a obtěžoval jsem, slibuju, že příště si dám pozor.

              0 0
          • karliner  

            Myslím, že zakladateli je celkem u ******, jak se která část Alp, kde si chce zajezdit jmenuje ;-)

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.