• Spooner

    Ahoj,

    mám takový dotaz. Mám nový silniční kolo a zpozoroval jsem, že při vyšších otáčkách zadního kola (mavic ksyrium elite), když zvednu kolo za „šavle“ a roztočím zadek do velké rychlosti tak mi to rozvibruje / rozrezonuje i do rámu, že citím v rukách jak se kolo škube. Kolo a kola jsou komplet nové. Vůle v zadním kole není ani nehází. Jen tento problém když zadní kolo roztočím do vyšších otáček. Je to normální či není?

    U starého kola jsem to nepozoroval nebo si toho nejsem vědom, ale je pravda, že byl komplet jiný ráfek i dráty tak nevím jestli je toto normální stav ?

    • Bubaaak  

      takže znovu ač si to napsal, když ho hodíš „na záda“ a roztočíš, tak ráfek s pláštěm nehází ani nahoru dolů ani do stran?

      • Spooner  

        Přesně tak. Teda pozorováno „jen“ okem – kolo se ani nehne. Ale počítám, že při nepozorovaném házení, které oko ani nepostřehne by to nemohlo dělat toto. Nebo ano ?

        • Bubaaak  

          může to dělat i nevyvažený rafek/plášť, to poznáš tak, že když je kolo na zádech, vždy se v jednom bodě otočí směrem k zemi (takže když ho pootočíš jakkoliv, vždy se přetočí nejtěžším bodem nejblíže k zemi), ale u kola jsem se s tím zatím nesetkal

          A nezapomeň, že na MTB pokud ráfek hazí o 2mm nepoznáš při jízdě nic, silnička je výrazně náchylnější, takže stačí i zle zaskočený plášť v patkách

          • novas752  

            Přesně tak, může to být buď nevyvážený plášť, nebo ne úplně dobře naskočený.

            Slyšel jsem o vyvažování olověnejma nálepkama, ale nikdy sem se s tim nesetkal.

            Pokud to neni cítit za jízdy, kašlal bych na to.

          • Spooner  

            Dobře, děkuji. Vyzkouším poštelovat plášť, jestli to náhodou tedy nedělá on.

            • novas752  

              Koukni jestli dobře sedí v ráfku. Po stranách těsně nad ráfkem bývá taková vystouplá linka po celém obvodu. Jestli ne, tak ten plášť přifoukni na max 4–5 barů dokud se neozve hlasité cvaknutí a pak to hned ufoukni na běžný tlaky okolo 2 barů.

              Je ale možný, že to bude jen nerovnoměrná tloušťka gumy a s tim nic neuděláš.

              • Bubaaak  

                Má silničku takže tvoje bary x2 cca :)

                Samo co dovolí plast a ráfek

                • novas752  

                  Muze i lehce pres ale nesmi na to sednout.

                  Nicmene patla by mela spravne zapadnout maximalne pri takovych 5–6 barech, pokud be, tak bych to kolo vyfoukl, patky plaste odlepil od rafku a namazal je mydlovou vodou a pote znova nafoukl.

    • bezdratova.sprcha  

      A zase nevím co jsou to šavle. Proč se věcem nemůže říkat jednoduše tak jak se jmenují :(

      Co jsou to vyšší otáčky? Maximální roztočení na nejvyšším převodu?

      Pokud nehází ráfek nebo plášť, a to ani do boku, ani nohoru/dolů, tak je vše v pořádku a při opravdu vysokých otáčkách jsou vibrace běžný jev.

      • Spooner  

        Tak zadní vzpěry rámu :) , zadní stavba rámu......Vyšší otáčky – cca 40km/h a víc… Ráfek ani plášť se zdá, že nehází právě.

        • bezdratova.sprcha  

          Ono je taky otázka jestli ti pak rám jakoby „hází“ v rukách, nebo prostě vibruje. Viz to video s těma nálepkama co tady někdo postoval. Házet to může a nic se nestane. Vibrovat to bude a nic s tím neuděláš.

          Taky ber v potaz že kolo otáčející se ekvivalentně k rychlosti 40km/h je celkem silný setrvačník, tzn. bude velmi znatelně odolávat naklápění, což, pokud kolo držíš v ruce, může pocit házení umocňovat.

          A ještě si to můžeš vyzkoušet i se sundaným pláštěm. Podle mě pak efekt zmizí.

          • novas752  

            Házení jsou taky vibrace. Akorát s menší frekvencí a větší amplitudou.

            • bezdratova.sprcha  

              Obrázek relevantní jdu si pro tebe!

              Vidím že všichni jsou rozjaření z témata o českých vodárnách. :-)

              Myslím že mezi lidmi bude určitý konsensus o tom kdy něco „hází“ a kdy něco „vibruje“, respektive když navštívíš LBS s mírnou osmicí a oznámíš že se ti rozvibrovalo kolo, budou hledat trošičku jiný problém protože jsi nespecifikoval frekvenci a amplitudu a mechanik ze slušnosti předpokládá že jsi normální člověk.

      • klobrch  

        Souhlas. Je to běžný jev. Možná by to odstranilo závažíčko o stejné hmotnosti ventilku na ráfku přesně naproti ventilku, ale to už je až příliš velký perfekcionalis­mus.Při jízdě to nepoznáš.

    • lunochod  

      Pochybuje že v reálu jedeš na takový točky..... jinak jsou na to nálepky Bicycle Wheel Balancing

      • novas752  

        Si člověk koupí drahý aerodynamický nebo superlehký kola a pak je oblepí závažíma a kobercovkou. :)

    • Vilém  

      Tak ho zkus vyvazit.

    • postman79  

      Vibruje ráfek vůči brzdám nebo jen plášť? Normální to není.

    • Spooner  

      Pro lepší vysvětlení tady video dosti podobného stavu: https://www.youtube.com/watch?…

      • Vilém  

        No a to je to nevyvazeni, o kterem ti tu nekteri pisi.

        Pokud to chces vyresit, tak to proste musis vyvazit.

        • Spooner  

          A to teda, když si koupím nová kola tak jako tohle je jev, který je běžný ?

          • Vilém  

            Ano.

            Zalezi na konstrukci kol,pouzitych plastich a dusich.

            • Spooner  

              Dobře, stačí mi to takhle vědět, že to není ojedinělé.

              Děkuji za odpověď.

              • Vilém  

                To mas jak u auta. Tak taky koupis nova kola a obuti a stejne se to musi vyvazit, protoze pri vyrobe se tezko dosahne toho, aby bylo kolo a plast stejne tezke po celem obvodu.

                U u kol je rafek taky tezsi v miste spoje, navic na druhe strane je odlehceny o diru pro ventilek. Toto castecne kompenzuje hmotnost ventilku, ale casto to nestaci. Plast i duse taky nemaji vsude presne stejne sirokou stenu a pak se to muze nascitat.

                Muzes to zkusit vyvazit. Kolo se musi tocit uplne hladce. Lehce je roztocis a koukas, kde se ti zastavi. Nejtezsi misto je dole. Takze vezmes magnet, das ho na drat naproti nejtezsimu mistu a pripadne na magnet jeste pridavas male podlozky, az dosahnes stavu, ze se kolo zastavi v jakekoli poloze a nema tendenci se zastavovat vzdy stejne.

                Pak ten magnet s podlozkama sundas a zvazis. Vezmes treba oloveny drat pro rybarska oluvka, ustrihnes ho kus o stejne hmotnosti jako jsi navazil a namotas ho na ten protilehly drat. Nebo treba nalepovaci oluvka pro lita kola, motorky atd nalepis na rafek.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.