Budoucnost kol...? Jaká asi bude...?

66 nepřečtených
  • Baunny

    K založení tohoto treadu mě inspirovalo poslední vydání Vela. V tomto čísle se zabývají otázkou vývoje a budoucnosti materiálů na stevbu kol. Mě(a asi nejen mě) by zajímala i váše vize budoudnosti vývoje kol a to v jaké koliv kategorii,kom­ponentů,matri­álů,sistémů(pru­žení,tlumení…at­d.) a doplňků…? V čem z uvedeých příkladů si myslíte že se bude odehrávat asi největší Bům,jestli to je „ještě vůbec možné“ dále „zdokonalovat“ a máli to ještě smysl…? Já osobně si myslím,že během těch několika posledních letech co se o bikování zajímám (7 let) se odehrálo ve vývoji a to hlavně pružení a brždění velice moc,akdyž se tak podívám tak mi příjde že už je to spíš jen o stále větším odlehčování ale nějaký zásadní zlom jsem za poslední 2–3roky neviděl. Některé novinky mi příjdou až podivné a třeba že to konstruktéři myslí dobře,nemají se šenci uchytit se na trhu…:( (Uvidíme jak se ujme třeba novinka 4ever Virus RX1) Jinak to vidím že se do výroby kol budou asi čim dál tim víc dostávat nové technologie výroby materiálů a stím související nové materialy…

    0 0
    • cat  

      No v souvislosti s materialy, ktere se budou snazit byt lehci a odolnejsi, se budou kola jednostlivych kategorii priblizovat – uz treba nebude sjezdak vazit 20kg. A pomoci vse moznych nastaveni, jako je zdvih, zmena geometrie, vytvorit co neuniverzalnej­si kolo.

      0 0
      • Baunny  

        To je dobrá vize,co píšeš… Takhle jsem otom nepřemýšlel,ale to bude asi otázka vzdálenější budoucnosti.

        0 0
        • Baunny  

          Á…pán je asi učitelskej…:) Je to asi takhle: myslivec…myslí…že Mydlář…mydlí…myš mýdlem…Máš tam někde si(y)stém…Né viď,tak drž…a krok. Kždopádně,ale dík za opravu a omlouvám se,už se to nestane…:)Ps:jsem jen člověk!!!

          0 0
      • Radek Broz  

        Podle mě přesně naopak – doby, kdy si takovej Tomac dal ráno závod v XC a odpoledne na stejnym kole a stejný louce DH, jsou minulostí. V poslední době se jednotlivý disciplíny od sebe pořád více vzdalují, kola i jezdci se výrazně specializují. Na závodní použití je nejlepší naprosto specializovanej produkt přesně navrženej na úzce vyprofilovanou činnost a žádnej kompromis. Za univerzální kola se dají celkem považovat endura, což bude určitě dost rostoucí tržní segment, ale ostatní typy kol se budou od sebe neustále vzdalovat.

        Odlehčování DH strojů není sbližování disciplín – ta váha při sjezdu jde sakra znát a není to proto, aby se na tom jelo dobře do kopce.

        Jinak vývoj vidím hlavně v rozvoji inteligentního pružení, postupně do toho začne dost možná zasahovat elektronika. Ještě více se prosadí vzduch, nicméně v DH tlumičích zůstanou navždy pružiny.

        V DH se začnou mnohem více používat převodovky.

        0 0
        • fousek  

          Na ty prevodovky bych vsadil, ale zas prevodovka nebude lehci nez prehazka + 9 kolecek

          0 0
          • Radek Broz  

            Lehčí ne, ale třeba neodpružená hmotnost se sníží, hmota je v lepším místě no a hlavně to uprostřed trati neurveš.

            0 0
            • fousek  

              jj centralizace teziste, mensi namahani zadniho vypletu, razeni i v zaberu, no proste samy pozitiva a socialni jistoty, bych rek ze prevodovka by byla pouzitelna vsude v MTB:-)

              0 0
              • assassin  

                jaxi videl tak treba na hinasove RB vazi prevodofka jako prehazka a 9 kolecek:)))

                no dobre jsou tam jeste 2 kolecka a retizek navic:)

                sem celkem nechapal z toho jak vypada prevodovka nikolai vs rb:)

                0 0
        • cat  

          Jo, zavodni specialy,a el trea kola pro majetne turisty…urcite se to muze objevit…Uz ted dost stoupajici kategorie enduro neco napovida. Prevodovky, souhlas.

          0 0
    • soc  

      No třeba mě přijde, že se neodehrálo během posledních let vůbec nic. Nějaký drobný pokrok ohledně materiálů, ale nic významného. Další pokrok ohledně pružení, ale opět nic významného. Spíš mi přijde, že se firmy snaží ladit své projekty. A do budoucna to jen tak lepší nebude. Jsem velmi skeptický…

      0 0
    • Twisp  

      já myslím, že sIstém s měkkým bude THE BEST :)

      0 0
    • Tomcat  

      Zasadni novinky jiz asi neprijdou.

      Zakladni bude spolehlivost vyrobku a materialy a technologie vyroby.

      Tedy da se ocekavat ze nektere veci se naopak vrati.

      Problemy budou „inovace za kazdou cenu“, nekdo to musi zaplatit, hystorie (nelze zacit znova).

      Ocekavam ze sportovni a zavodni kola se nezmeni co se ale zmeni se tvz city bike.

      Da se ocekavat elektronikou rizene tlumeni a razeni, navrat loukoti, zlidoveni carbonu a keramiky.

      Necekam ele futuristicke vize ala ty rendery Specialized, automat razeni ale ani kotouce na silnici nebo vsude uts.

      0 0
    • easyrider  

      Loni jsem se na jedné věci shodnul s panen ing. Zatloukalem (ex Morati): ať se v jakékoliv sekci cyklotechniky „vyvíjí jak o závod“, jedna věc je již dlouhá léta stále stejná: řazení. pokud jste si koupili knihu 30let MTB (doporučuju) zjistili jste, že řazení se za nějakých 20 let téměř nezměnilo. myslím si, že bystrý člověk vidí, že na tomto poli se brzy něco odehraje. Jen namátkou SRAM – imotion, suntour boXX, shimano alfine … Já osobně bych radikální změnu ocenil, celý současný systém řazení navísost nesnášim… Moje vize je asi taková – kombinace dvou převodovek – jedna ve středovém pouzdře, druhá v zadním náboji + klasický řetěz. Téměř vše schováno,tak to má být – narozdíl od těch současných všehejbátek. Ovšem mám takový pocit, že zde bude největší brzda vývoje marketing… Tak takhle to vidím já. :)

      0 0
      • Tomcat  

        Myslim ze marketing bohuzel nesvede nic zasadniho stim ze by to bylo drahe a nekompatibilni a drahe. je si potreba u vedomit ze ani marketing ikdyz to zni jako mocne zaklinadlo nezmuze vse.

        A casto je to kovy hromosvod jak svest neuspech neceho. Casto za to muze ale managemat ktery podceni nebo preceni moznosti a potrebx trhu v pomery s vyrobnimy moznostma.

        0 0
    • Krys  

      Čo tak plynulá zmena prevodu. Miesto ozubených kolies, ozubený kužel.

      0 0
      • easyrider  

        Již existuje něco podobného na bázi rozdílných poměrů obvodových rychlostí rotující koule. Složitý na popis jednoduchý princip,zkusim najít odkaz.

        0 0
        • Nodar  

          tam budou problém ztáty vznikající třením, obávám se, že podobné to bude u kardanu, takže osobně tipuji, že nás řetěz bude na našich cestách ještě chvíli provázet :-( Ale když futurologie, tak pořádně – v laboratořích se pracuje na něčem, co vypadá jako baterie, ale uvnitř je to kondenzátor složený z uhlíkových nanotrubiček. Kapacita vyšší než u baterie, hmmotnost nižší, žádné nebezpečné látky, nabíjení v řádu sekund, možnost rekuperačního dobíjení při brždění … pro sportovce nic zajímavého, ale až vás začne při výjezdu na Sněžku předjíždět na e-kole 70-ti letý stařík, vzpomeňte si na název tohoto threadu :-)

          0 0
          • hribik A1  

            no, tak to uz my budeme asi dochodcovia jazdiaci desat do susednej dediny na pivo na starych zhrdzavenych roztrmacanych meridach, giantoch, piranhach, dominatoroch a inych prehistorickych zrudach…

            0 0
          • pepek  

            No vzhledem na výkony současných malých elektromotorů a vzrůstající kapacity baterek, nějaký pomocný motoreček není nereálný, problém je jen zpřevodování, asi by to chtělo ještě jeden převod na druhé straně. Myslím, že sám bych se tomu vůbec nebránil, kdyby mě semtam něco takovýho zavrčelo a pomohlo.

            0 0
            • hribik A1  

              a hned potom posranci navrhnu aby bol bike motorovym vozidlom a budes sa moct vozit len s vodicakom a za kazdu blbost ti budu strhavat bodiky…

              0 0
            • Jirik123  

              nedavno jsem takove motokolo videl, melo maly benzinovy motorek, pohon zadniho kola byl resenej primo pres plast. bylo to ale desne pomaly (bez slapani cca 20km/h na rovine) a ten motorek takovej uprdenej. nikdy bych na to nesedl:-)

              0 0
              • Nodar  

                no to ale nebyla budoucnost, spíše hluboká minulost. Jako malej kluk jsem to viděl v nějakém filmu s Funesem cca ze 70-let … ve Francii to bylo tehdy populární :-)

                0 0
          • Radek Broz  

            V těch nanotrubičkách budoucnost určitě je, např. lana z nich smotaná se dají použít na vesmírný výtah, tahle sci-fi vize už je technicky celkem uskutečnitelná.

            0 0
            • assassin  

              tady cte nekdo sci-fi co? nebo je podobnost s rajskejma zahradama ciste nahodna?

              0 0
              • Brzdič  

                Nevím jak je to s tím vesmírným výtahem, ale nanotechnologie se už prosazujou u materiálů. Konkrétně u zhušťování vláken v kompozitech. Takže na obzoru je další gramaření ;-) Je jenom otázkou času, kdy se prosadí elektronika v řazení, ale i v monitoringu jezdce. Elektronika bude rozhodovat o tom, kdy do sebe nalejt jonťák, nebo něco sníst. Místo hrudního pásu na sebe budeme lepit elektrody snímající všechno možný i to zatím nemožný. Samozřejmostí bude kolo připojené na internet. Za pár let budeme příspěvky na b-f psát přímo z vyjížďky :-)

                0 0
                • cabbage  

                  „Za pár let budeme příspěvky na b-f psát přímo z vyjížďky :-)“ – to už dělal fousáč dávno:-)

                  0 0
                  • tomfree  

                    Prima nápad cyklocomp s připojením k internetu a navigací,to je prima vyhlídka.

                    0 0
                  • Brzdič  

                    Jestli to měl zabudovaný v kole tak předběhnul dobu :-) To jsou ty průkopníci světlých zítřků :-)))

                    0 0
                • hribik A1  

                  tak jako to je fuckt to posledne co by mi tam chybalo…

                  0 0
              • Radek Broz  

                Podobnost není čistě náhodná (všimni si, že to lze vynaléz v Civilization, takže se s tím skutečně počítá;-) ) Já jsem přesvědčenej, že tohle se jednou postaví. www.boinc.cz/view.php?…

                0 0
    • madcat  

      jenom taková drobná noticka: co se týče vývoje odpružení, hlavě teda zadního a jeho designu, tam mám za posledních několik let pocit, že hromada výrobců vymýšlí něco novýho jenom aby to bylo nový a aby náhodou neměli dva roky po sobě stejnej systém…

      0 0
      • easyrider  

        tak je to ale i se systémy odpružení, designem,profilací… Se vším co hýbe změnou, co hýbe s obchodem :)

        0 0
      • Tomcat  

        Zalezi jak se na to divas. Z meho pohledu nic noveho nevymejslej. Vono ze kazdej rok to vypada jinak, nebo se menuje jinak neznamena ze vymysleli neco noveho.

        0 0
      • JSt  

        to rikas jenom kvuli te kone :-)

        0 0
    • easyrider  

      Hmm tady na tom thread ju dobře vidět, že B-F je povětšinu nástroj na řešení kravin, pokud se tu má někdo nad něčím opravdu zamyslet a říct svůj názor, už je to horší co? :)

      0 0
    • Martin  

      Když jsem poprvá viděl jednonohý Cannondale, byl jsem naprosto přesvědčen, že tudy se bude ubírat budoucnost. A ne:-)))

      0 0
      • Tomcat  

        To mozna ukazuje na patentovani a licencovani. Leftyna je dobra ale pokud maji spatny patent holt to nikdo jiny delat nebude.

        0 0
        • fousek  

          Myslis ze lefty maj patentovanou i v Cine? Taiwanu, CR? Specialized ma patentovany FSR a kolik kol na trhu ma FSR bez toho aniz by Speslu platili licenci? Domnivam se ze mnoho. Rek bych ze patentama to nebude:-)

          0 0
          • assassin  

            no ono dost kol tu licenci ma ale moc jich to nepise ve svejch letakach… treba norco ji koupilo urcite…

            maestro vs dwlink nevim kdo co okopcil… ikdyz je asi taky vec toho jak je udelanej patent… pokud spatne staci aby do svyho patentu dali 5ky srouby misto 6tek a je na svete podle patentu uplne jinej system… ikdyz uplne stejnej…

            0 0
          • kubad  

            Jestli to patentama je nebo není, je jiná diskuze, ale obejít patent na FSR je mnohem jednoduší, máš na to víc prostoru, stačí trochu pozměnit posunout a hotovo, u vidlice nemáš tolik prostoru pro obejítí patentu. Taky záleží přesně co a jak je patentované.

            0 0
          • Pá-dlista1  

            Patent FSR plati jen pro Ameriku.

            0 0
      • assassin  

        lefty je konstrukcni zmetek a funguje jen diky pouziti nejlepsich materialu a technologii na trhu… taky nasledne stoji majlant ..... stejnym zpusobem udelat klasiku tak je lehci pri stejne tuhosti.....

        proste jen extremni pristup k veci jen kvuli zachovani vyjimecnosti znacky..... tohle se najde ve vice oborech… viz jednostrane vidle na motocyklech na exkluzivnich znackach…

        0 0
    • kurýr na bajku  

      všichni budou jezdit na inlinech :-OOO

      0 0
    • kesu  

      podle myho muzem v brzky dobe cekat nastup karbonovejch zapletenejch kol(viz ritchey na „prototipech“ scott).predpokladam ze se zase objevej loukote(konecne) a dalo by se asi ocekavat ze prijde zmena razeni.Co se tyka le ovladani vidlic a tlumice to by asi prijit mohlo ale je otazka kdy a jaky spektrum lidi to oslovi jelikoz ne kazdymu bude vyhovovat kdyz se to kolo pod nim bude menit.Naopak si myslim ze uz nebude dochazet k vyraznejsimu odlehceni,zvlast u kategorie rekneme do maratonskejch kol.Ono by s emohlo zdat ze lehkej ful se da sehnat az ted ale chtel bych podotknout ze treba Gzero strike mel lehce pres deset kg(rok 01–02),trek Y-karbonova kytara,mela okolo 11(rok od 97) a treba kanony mely uz v roce 95 vahy okolo 11kg..

      0 0
    • tomfree  

      Myslím si,že se prosadí nějaký systém podobný bioniconu v odpružení a mohl by se změnit pohon převodovka a řetěz nahradí plochý řemen typu rozvodů automobilu.

      0 0
      • pepek  

        Ale na tom já bych šlapat nechtěl (pokud by tam nebyl ten pomocný motorek)

        0 0
    • Volf  

      No možná jsem divnej, ale mě spíš zajímá, jestli bude v budoucnu vůbec kde jezdit a to mě zajímá víc než to na čem.

      0 0
    • dancing dog  

      lehčí brzdy a třeba masově ta německá vidle, co má to oko s tlumičem .-)

      0 0
      • assassin  

        to je ale taky sto let stara konstrukce a rekl bych ze nema zadnou extra vyhodu(v podstate system harley davidson springer)… podobnej pripad jako lefty … s pouzitim nejnovejsich technologii a materialu se udela vidle s nic moc konstrukci ktera funguje lip, nebo je lehci nez konkurence ale za prisernou cenu…

        to uz se muze rovnou jako nejlehci vidle delat pevna, dole s odpruzenim par mm jako meli mopedy stadion…

        0 0
    • cabbage  

      třeba se výrobci vidlic inspirují u aut a vyrobí vidlici s konstantním sa­gem…

      0 0
    • prozac  

      Právě Velo (s použitím pseudonano technologií) budoucnost naznačilo. V nějakém odvětví, kde je víc peněz (letectví, auta) se objeví nějaká převratná technologie. Cykloprůmysl si půjčí název té technologie a pojmenuje tím něco, co s tím nemá nic společného. No a všechni recenzenti v časopisech budou tvrdit, jak je to úžasné. Pak se o úžasných vlastnostech začne diskutovat na B-F. No a nakonec jenom looseři budou moci bez toho objevit na veřejnosti. Takže to vidím na vítězství marketingu nad technologií.

      0 0
      • soc  

        Tak s tou poslední větou jde pouze naprosto souhlasit…

        0 0
      • martt  

        ja som imunny. Mam CrMo bicykel s pevnou vidlou z roku 1993 a som spokojny.

        0 0
        • kubad  

          ty možná jo, ale je otázka tvého rámu a koroze :-) časem vyhraje,

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.