Brždění karbonových ráfků, odstranění nepříznivých zvuků

36 nepřečtených
  • egyptian-lover

    Ahoj…pořídil jsem si svá první karbonová kola v životě.Jedná se o set Campagnolo Bora One(tubular)…A mám dotaz na uživatele karbonových kol ohledně brždění…To, že budou kola při brždění více hlučná mi bylo dopředu jasné.Ale že budou tak odporně pískat, jsem opravdu nečekal.Je to dost deprimující…Otázkou však zůstává, zda-li se tyto velmi nepříjemné zvuky, vznikající zejména při silnějším stisku brzdových pák, dají vůbec u karbonových kol nějak eliminovat či nikoliv.Jak už jsem psal…jsem zatím nováčkem ve světě karbonových setů.Tak proto pro někoho možná velmi naivní dotaz…

    Nicméně pokud dodržím tyto pokyny, tak eliminuji tyto nepříjemné zvuky za pomocí těchto kroků?

    • použití originálních Campagnolo špalků pro carbonové ráfky (BR-BO500) – používám ale zatím mám jen negativní zkušenost(špalky seřízeny v obvyklé paralele s ráfkem)
    • za pomoci (např.přeložené vizitky,karty o tloušťce kreditky apod.) podložit špalky na jedné straně a uspořádat je do tvaru „šípu“ s hrotem směřujícím do směru jízdy (avšak po čase dojde k obroušení špalků a tak k návratu paralely špalků s ráfkem jestli se nemýlím)
    • přebroušení špalků pilníkem či brusným papírem a jejich následné důkladné očištění spolu s vyčištěním ráfků kol
    • při nastavování „botek“ špalků namazat vazelínou jejich „ukotvovací“ šrouby

    (čerpal jsem informace z videí od GCN a ART's Cyclery na Youtube)

    Dál vím o alternativách v podobě špalků od firmy Swiss Stop…a to o 2 typech(viz­.přiložený obrázek).Ke kolům jsem dostal jako bonus ty žluté Race Pro Yellow King ale prý také pískají a dokonce obarvují ráfek(Pokud je vyzkouším, čím pak barvu ze špalků z ráfků dostat abych ráfky nezničil?Cyklostar postačí?)…Na ty černé Black Prince jsem ještě zpětnou vazbu nečetl…Ale dopředu říkám,že nepatřím mezi lidi, co výrobcům hltají jejich promo slova a hezké zvučné nápisy na jejich produktech…Proto budu moc rád za pomoc z řad zkušenějších uživatelů karbonových setů, co už na karbonech mají něco odježdíno a jak se s těmi nepříznivými zvuky poprali oni.Za každou radu předem velice děkuji a doufám, že tohle celé se dá eliminovat chytrým nastavením a nedostanu jen zpětnou vazbu v podobě frází „Zvykneš si“ či „Pořiď si kotoučovky“…Jako každý tady, tak mám rád, když mi kolo funguje perfektně a pokud možno potichu bez toho, aniž by na mě „pískal Tonda za plotem“ :-D

    0 0
    • JMT  

      Co tam máš teď za špalky ? Já jezdim teda jen čínu, ale rozhodně mi to nic takového nedělá. Jen to při brždění jakoby víc hučí než hliník. Zvuk ale určitě není nepříjemný, spíš bych řekl že to je celkem hezký zvuk :-) Špalky jsem měl nejdřív čínský co byly u kol a teď socky korkový force. Oboje brzdí velice dobře.

      0 0
    • Orbicek  

      Měl jsem Metrony s Black Prince a opravdu hnusné zvuky se začaly ozývat až ve ve chvíli, kdy už byl ráfek dost zahřátý, pak už spíš pištěly než brzdily. Teď mám Bory One s origo špalkama -při brzdění spíš hučí, vyložené pištění jsem ještě nezažil. Mám tea ty nové Bory s brzdnou plochou AC3 a oproti Metronům je brždění o třídu jinde (za mokra o dvě)

      Já bych doporučil použít origo špalky, použitím jiných můžeš přijít o záruku, navíc mi nepřijde, že bys měnil za lepší (btw. dost se divím, žes k nim dostal ty žluté Swisstopy).

      Já vždy špalky nastavím,aby mířili „k sobě“ přijde mi že to pomáhá. Jinak ze začátku než se špalky obrzdily byly trochu hlučnější než teď po cca 800km.

      Určitě zkontroluj špalky – může v nich byt nějaký kamínek nebo špina, která hluk generuje, na Metronech mi na brzdné ploše zůstaval nalepený roztavený matroš z těch špalků – čistil jsem acetonem, vždycky to brzdění ztišilo.

      Ale nikdy to nebylo tak tiché, jak úplně nové alu ráfky a nové špalky, vždycky hluk jak už na trochu použitých.

      0 0
      • egyptian-lover  

        Používám originální špalky od Campy(BR-BO500) na karbon.ráfky…Mám Bora One akorát že starší(model 2014),ty co ještě AC3 úpravu brzdné plochy nemají…Ta kola jsem nekoupil úplně nová ale zato v TOP stavu,pomalu jako nová,skoro nejetá za velmi příznivou cenu od člověka,který se o ně velmi dobře staral a teď přechází na nejvyšší Bory právě s touto technologií brzdné plochy…A jako bonus jsem od tohoto předchozího majitele dostal ještě navíc ty žluté Swiss Stop špalky…To, že tyto špalky barví ráfek a také pískají, je de facto informace, kterou mi s prodejem kol předal.Já s nimi zatím nemám osobní zkušenost.Jak už jsem napsal výše, tak kola brzdím zatím originálními špalky pro karbon. ráfky od Campy.Nicméně pán s těmi zvuky také bojoval a proto zkoušel alternativu v podobě těch žlutých Swiss Stopů…s černou verzí Black Prince ještě zkušenost také nemá…Ten stav kol je opravdu tak zánovní, že „brzdná plocha“ je v perfektním stavu a to zejména na předním kole, kde je lak pomalu ani v brzdné ploše netknutý…Přední kolo píská více než zadní…Jinak špalky jsou řádně čisté,překontro­lované…na údržbu já jsem perfekcionista…S „hučením“ brzd jsem právě, že dopředu počítal a byl bych za něj moc rád…Ale bohužel to zatím nepříjemně píská…Myslím že to určitě jde nastavit tak aby to nepískalo…A ještě jedna věc…galusky jsou nalepené za pomocí pásky…při zahřívání ráfku při brždění vylézá lepidlo…Je to normální jev?

        0 0
        • JMT  

          Jestli původní majitel jezdil stejnou kombinaci…ptal ses ho jesli mu to dělalo taky ? Asi bych případně zkusil dát ty druhé špalky, nebo koupit na test nějaký obyč korky za pade…

          0 0
          • JMT  

            špatně jsem četl…zkusil bych korkový forcy za 50 a uvidíš. Kdyby to nepomohlo tak bych doufal že se to obrzdí po pár stech v dešti (nebo tisících na suchu) na „nelakovanou“ vrstvu a bude to ok

            0 0
        • Orbicek  

          Já bych osobně zůstal na Campa spalkach-btw. Jsou to ty červené? – ale je to tvoje kolo.

          Jak píšeš že pak na brzdné ploše ne netknuty-Bory by neměly mít lesklou/lakovanou brzdnou plochu- campa ji zabrusuje takže je na pohled matnejsi než zbytek rafku a je na dotek jiná taková hrubejsi.

          0 0
          • gemini  

            U staršího modelu Bor One není brzdná plocha nijak upravená ani zdrsněná – brzdná plocha má stejný povrch jako celý ráfek ( jestli si teda dobře vybavuju moje bývalý kola…)

            0 0
            • Orbicek  

              Aha tak to potom dost vysvětluje to pískání, jestli má starší bory bez té 3diamant upravy

              0 0
    • JFtryall  

      Pouzivam korek Force a brzdi velmi dobre, odolnost je na 50kc taky dost solidni, oproti zlutym swiss stop jsou mnohem tissi a jen to tak trochu susti, ale nepiska ani moc nevibruje. Ale na mokro to neni. :-)

      0 0
      • egyptian-lover  

        Používáš to na Bory a máš brzdy od Campy(je to kompatibilní s botkama od Campy?)

        0 0
        • JFtryall  

          Bohuzel ne. Mam to na Ultegra brzdach a rafky jsou cina. Ale asi by nemel byt problem sehnat kompatibilni alternativu. Pokud nebude fungovat originalni kombinace, spalky-rafek, tak bych o predrazenych spalikach vubec neuvazoval. Je to zbytecna raketa a na mokru stejne musis jet na citovku.

          0 0
    • jecnak  

      Žluté Campy jsou vlastě žluté Swiss Stopy. Dostal jsem je s koly též a trochu pískají až když jsou ráfky hodně zahřáté, přesto stále dobře brzdí. Pískání obvykle způsobuje nějaká drobná vůle v brzdách a nebo méně tuhá vidlice. Jestli máš kola úplně nová, počkal bych, až se brzdná plocha trochu zajede, dost možná to přestane úplně. Jinak bych zkusil jiné brzdové botky se stejnými špalky, případně jiné špalky. Nastavování botek do šípu a podobné pokusy mají jen krátkodobý účinek a navíc ovlivňují brzdný účinek k horšímu.

      Žluté Swisstopy barví ráfek, ale občas to samo sleze dolů a občas se zas ta vrstva vytvoří. Určitě by to šlo sežmoulat dolu. Každopádně to s tou gumovou vrstvou na ráfku brzdí trochu líp.

      0 0
    • Dimec  

      Mam Bora One 50mm nove 14 dni, cervene spalky co byly k nim a je to ok. Jedine co sleduji, tak v naklonu do zatacky zvlastni zvuk asi jak se odvaluje galuska kterou nemam uplne top rovne nalepenou. Takove vhu vhu.mam galdy vitoria corse. Lepil jsem na pasku a bylo to moje prvni nasazovani galusek.

      0 0
      • egyptian-lover  

        Předpokládám, že máš nový typ Bora One s upravenou brzdnou plochou AC3 ale nicméně máš špalky seřízené v obvyklé paralele s ráfkem či je máš nastavené do „šípu“?Jakou pásku jsi použil k nalepení galusek?Mé galusky jsou od předchozího majitele také nalepeny za pomocí lepící pásky ale stává se Ti taky, že jak se ráfek při brždění zahřeje, že Ti takhle leze lepidlo ven(viz obrázek)?Chci vědět jestli je to normální jev nebo ne.

        0 0
        • jecnak  

          To ze ti po zahrati leze z pasky ten svinec je bohuzel normalni.

          0 0
        • Dimec  

          Ano nove Bory a leze lepidlo taky. Spalky jsem ani tak nehrotil, nasadil a jezdim. Moc jsem s tim nelaboroval aby to bylo do sipu atd. Paska TUFO

          0 0
    • Delkim  

      Přesně jako Ječňák. Včera jsem poprvé projel nové Eastony https://www.eastoncycling.com/…ero55-wheels

      Dodány včetně žlutých SwissStop na kterých je navíc logo Easton. Seřízeno do šípu atd… a stejně to trochu pískalo, chce to určitě maličko „ojet“.

      0 0
      • mr.ricardo  

        Rekl bych, ze u campy zalezi i na provedeni brzd, predni dual pivot mi od zacatku brzdi perfektne a tise a zadni single pivot od urcity rychlosti vibruje a piska, asi je ta zadni min tuha. Uvidim, snad si to sedne, botky campa, serizeno bez sipu, paralelne.

        0 0
      • jecnak  

        No a co na ne rikas?

        0 0
        • Delkim  

          Chtěl jsem ti poreferovat až po více jízdách, zatím jenom jedna lehká projížďka.

          Nicméně co mohu už teď posoudit je ta daleko menší citlivost na boční vítr. Včera jsem chytnul i několik silnějších poryvů a super, úplně o něčem jiném než jsem byl u staršího typu(konstrukce) kol zvyklý.

          Ten širší ráfek mi dal nicméně zabrat při nastavování brzd, tak o půl milimetru mít menší vůli (kratší lanko) a kola jsem nenandal resp. bych permanentně brzdil…

          Těším se až kola pořádně protáhnu na vyšších wattech a event. přímo porovnám s Dury na svém oblíbeném „testovacím“ kolečku :)

          0 0
    • JakeF  

      Mně třeba karbon kola nepískaj a žádný zvuky nevydávaj, nic jsem nepodkládal, nebrousil ani nemazal… Brzdy origo, asi sintry s chladičema :). Smrt véčkám :).

      0 0
    • Delkim  

      Potvrzuji, že žluté SwissStopy nechávají „stopu“, ale po pár jízdách již žádné zvuky a brzdí to fantasticky!

      0 0
      • egyptian-lover  

        Prosím Tě a ty špalky jsou žluté jen na povrchu když jsou nové a směs je po obrždění té žluté normálně černá?Já koukám na ty svoje, zatím uložené v krabičce, co jsem dostal jako ještě jedny náhradní ke kolům, a přemýšlím, jestli je zkusit nasadit.Zkoušel jsi tu žlutou stopu na ráfku někdy už očistit a pokud ano tak čím?Jde mi o to, že ty ráfky klidně čistit budu,protože kolo čistím pravidelně, ale abych věděl čím to vzít abych ráfky nezničil…Používám Cyklostar nejčastějí tak si říkám jestli ten by na to stačil…

        0 0
        • Orbicek  

          Ty natavene stopy špalku na brzdné ploše jdou nejlíp dolů acetonem z mojí zkusenosti

          0 0
        • Vrci  

          Když jsem vyměnil yellow king za black prince, byly žluté stopy pryč po jedné vyjížďce. Takže je klidně zkus.

          0 0
    • egyptian-lover  

      Tak včera jsem konečně vyjel se seřízením, jak jsem popisoval výše, s origo Campa špalky do šípu a nepříjemné pískání odstraněno a brzdy jen krásně sviští :-)…První dobrý zážitek z karbonových kol které vnímám jako benefit…jede to jinak…:-) Žluté Swiss Stopy ani nebylo třeba nakonec zkoušet…

      0 0
    • Flip1111  

      Mám karbonové Reynoldsy. Taky to zezačátku hodně pískalo, hlavně při intenzivním brždění. Používal jsme modré origo špalky od reynoldse, co jsem k tomu dostal.

      Zkoušel jsem špalky lehce přebrousit pilníkem nastavit do jiné polohy ale bez výsledku.

      Pak jsem jel z jednoho sjezdu náročného na brždění ( po sjezdu měly ráfky určitě přes 70 °C, ruku jsem na nich udržel tak 1 vteřinu) a pískání přestalo.

      Takže zkus na tom něco odjezdit počkat až se ráfky i špalky trochu obrzdí a třeba to přestane :). Tak nic koukám že už máš vyřešeno.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.