• Listr

    V mnoha diskuzích jsem narazil na názor „… maj plochý dráty, tak tím je/bude/byla boční tuhost fakt blbá …“ Já teda nevím, ale mé skromné zkušenosti s mechanikou, statikou apod. mi říkají, že dráty ve výpletu, a to jekékoliv, jsou namáhány pouze v tahu. Namáhání v ohybu je nulové, protože se žádný ohybový moment na ně nedokáže přenést. Uložení drátů na obou stranách je totiž klooubové. A i kdyby nebylo, tak rozdíl v pevnosti v ohybu kulatého drátu a plochého drátu vzhledem k jeho délce je prakticky nulový. Na boční tuhost má vliv především ráfek a „tvrdost“ výpletu. Mám pravdu, nebo sem vedle ?

    0 0
    • kubad  

      Když přidáš počet drátů a způsob zapletení tak bych řekl, že ano.

      0 0
    • Trojci  

      Souhlasím.. jenom bych doplnil, že rozdíl v tuhosti setu s 36 drátama a 24 drátama je nebetyčnej… ale fakt to je spíš počtem drátů, než jejich tvarem.

      PS: výplet 36ti plochejch drátů by byl docela mazec :)

      0 0
    • jecnak  

      Je to tak. Dulezitejsi nez tvar je plosny prurez. Ovsem, ze plochych dratu byva vetsinou min nez klasickych 32/6 je vec druha. Je treba posuzovat tuhost vypletu jako celku. Dalsi vec je, jak jsou draty vypleteny a jak ulozeny v rafku/naboji.

      0 0
      • Sobi  

        No z hlediska průřezových veličin je nejen důležitá plocha průřezu ale i tvar ,třeba na obdélníkovém průřezu je statický moment setrvačtnosti tělesa 1/12 bh3 tzn. že roste s výškou na3. Reálný výsledek by měl být takový, že při záběru a brzdění by měly ploché dráty mít o dost vyšší tuhost než při takovém smyku a la plochá dráha… Kruhový průřez má stejné průřezové veličiny v jakémkoliv směru… Ale ve skutečtnosti záleží na kolu jako absolutní konstrukci a na konkrétním provedením. Řekl bych že obecně by měli ploché dráty mít problém s boční tuhostí, ale ve skutečtnosti to může být jinak… Takhle se mi to jeví z pohledu obecné statiky. :-) Sobi

        0 0
        • pepek  

          Tož mě se to tak nejeví z žádného pohledu :-)

          0 0
        • Mamut  

          Ja som si vzdy myslel, ze draty su namahane iba na tah a nie na ohyb. Ale mozno mame kazdy ine kolesa.

          0 0
    • Andrzej  

      nekdo to treba vnima tak, ze plochy drat se natahuje do delky [ treba ma jiny prurez.....] a tim rafek uhyba do boku.....

      0 0
    • Lone1  

      Ploché dráty,jsou ploché,jenom z aerodynamického důvodu.Po stránce pevnostní,jsou stejné,jako kulaté.Srovnává-li se stejný průměr.I plochý drát,je z obou konců kulatý.Min. počet drátů.na který jsem ochotný u biku jít,je 32.Souhlas,počet drátů,ráfek,způsob výpletu,určuje boční tuhost. Před pár lety jsem dostal na testování set zapletených kol.Přední kolo mělo 24 drátů.Dlou­ho,jsem nepozoroval žádný rozdíl.Než jsem vlítnul na svah,který jme přejížděli po vrstevnici.Pak to přišlo.Málem jsem se přizabil.Kolo se mi neustále vytáčelo směrem dolů,s obtížemi jsem držel rovný směr.Jako kdybych měl povolený představec.Hnusný pocit.A šli do světa.

      0 0
      • tutite  

        Tak nevím, vozil jsem vpředu 24 drátů na Mavic 819 a úplně v pohodě, svůj podíl na tom měla zřejmě i LEFTYna. Rok nato Crossmaxy XL na PIKE a pocitově téměř stejné..

        0 0
        • kubad  

          Já měl zase asi s úplně stejnýma kolama s boční tuhostí problém, jednou sem nechával kontrolovat napětí výpletu, pak nechal dotshnout na horní hranici, ale nebylo to ono.

          Vše vyřešila výměna za CrossMax SL. (taky 24 drátů) Kamoš na nich ale bez problémů jezdí – problém byl zřejmě dost velký rozdíl ve váze jezdce :-)

          0 0
    • black.horse  

      šikulka;-) vliv bude mít ráfek, plocha průřezu a počet drátů a jejich uchycení, způsob vypletení a materiál… nikoliv jejich tvar…

      jedině mě napadá, kdyby byly dráty na obou stranách pevně vetknuty, pak by to vliv mělo, ale stejně tak by byl nejspíš minimální…

      0 0
    • Tomcat  

      Průřez drátu nemá podle mne vliv na boční tuhost výpletu.

      0 0
    • vysmátej bajker  

      Jaký vliv má radiální zapletení na boční tuhost?Myslím že je větší ale zase to míň tlumí vibrace ne?

      0 0
      • maxtor  

        Radiální výplet by měl být tužší. Jeho nevýhodou je ale menší pevnost při přenosu síly se středu na ráfek. Proto se čistý radiál dá použít jen na předním kole s ráfkovou brzdou. Kotouče a pohon vyžadují křížený výplet aspoň na jedné straně.

        0 0
          • maxtor  

            No a?? To chceš říct, že to má v zadu radiální výplet po obou stranách??

            0 0
            • Pebe  

              ne, vepředu, a kotouč…

              0 0
              • maxtor  

                Tak to jsem si, přiznám se, nevšiml. Ostatně se tady bavíme o normálních výpletech a ne těchto kusech železa. Stačí si přečíst manuál např. ke kotoučovkám Shimano a dočteš se tam přesně to, co jsem napsal výše.

                0 0
                • kubad  

                  Mrkni do fotek komponentů, jsou tam nové CrossMaxi SL, Tam si s tím Francouzi pěkně pohráli, vzadu u kazety radiální výplet :-) ve předu křížený, jsou samozřejmě kotoučové, Na V-čka mají radiál i ve předu.

                  0 0
                  • jecnak  

                    Jestli u kazety nebo na druhy strane je celkem fuk.

                    0 0
                  • maxtor  

                    Tak totéž mají moje XTR (u kazety radiál, u kotouče křížení, v předu křížení 2×). Nové CM jsem viděl – jsou tu i fotky. Chci ale vidět bike s koly s klasickými dráty, kde je všude radiál a kotouče. Možná už se něco takového i objevilo (ani bych se nedivil) každopádně bych tomu nevěřil ani trochu.

                    0 0
          • cepi  

            Ty kola co jsou tam vyfocený mají hliníkové dráty.Když jsem je kupoval, tak jsem se ptal prodejce na váhové omezení, protože mam 100 kg.Tak volal přímo výrobci panu Remeš. a není problem.Kola jsem dal na tampiko a dráty praskaly jak na běžícím páse.Jeden drát na 100 km. A jen na zadním kole.Po dvou měsících vyreklamoval a na mojí váhu koupil croslandy a bez problému asi 4000 km.Na přednim mi nic neprasklo a byl tam kotouč.Ale hrozně ty kola vrzaly.

            0 0
    • maxtor  

      Zajímal by mě nároz vás, co máte zkušenosti. Uveze mě na biku s kotouči 24 kulatých drátů Sapim?? Vážim zhruba 86 Kg. Odpověď „NE“ neberu:-)))

      0 0
      • kubad  

        Uveze, měl sem měl na kole z fabriky: Ráfky Mavic UST 3,1 dne 819 s 24 dráty DT SuperComp, náboj vzadu DT Hugi 240, vepředu canondale SI. Váhy byla tehdy o dest víšší než tvá a celkem v pohodě, ale nebyly moc tuhé, při jízdě po šikmém svahu to bylo cítit. Dodnes je má kamoš na svém kole, bez sebemenšího problému, ale má 73 kg problém s tuhostí samozřejmě není.

        Ale těch 24 drátů je opravdu na hraně , pokud teda nemáš zapletené kola XTR :-)

        0 0
        • maxtor  

          XTR bych si v životě nekoupil – takové šmejdy…:-)) No a kdybych je náhodou měl, myslíš, že by byl problém??

          0 0
          • kubad  

            A předražený hnusný Duratec k tomu fuj :-) Dávám tomu jednu, maximálně dvě vyjíždky.

            0 0
            • maxtor  

              Tak tak, lidi jsou blázni. Nechápu, jak ty komponenty může někdo prodávat tak draze…

              0 0
          • dobrekafe  

            nechápu proč říkáš šmejdu.  jezdil si na nich vůbec? moc je zrovna nešetřim a zatím vůbec žádný problém.

            0 0
            • kubad  

              nechápu proč vytahuješ tohle staré vlákno o ničem a navíc se po roce  navážíš do maxtora který ty kola už dvě sezony vozí :-) mrkni do jeho profilu na Rasse a to co napsal bylo myšleno úplně jinak podívej se na ten počet smajlíků

               
              0 0
        • JJ  

          Co ty Super Compy, nepraskaj? Posilhavam po nich do nového výpletu, ale klasika 32 drátů

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.