běžná silnička vs profi silnička

71 nepřečtených
  • Ultrega

    Chtěl bych se zeptat na subjektivní srovnání těch, kteří měli možnost zkusit normální silniční kolo (duralový rám a kola, plus karbonová sedlovka a řidítka, plus průměrná sada) a špičkový závodní silniční celo karbon osazený tou nejlepší sadou (Ultrega/Dura Ace/Super Record)? Je mi jasné, že v tom je rozdíl, ale jak velký…opravdu nemám možnost srovnání, tak si to můžu jen představovat. Jaký je rozdíl v kopcích, akceleraci, max. rychlostech, atd? Díky…

    • Thidney  

      drž se premis

      • silničku dělaj kola – toto je hlavní mantra

      pak s velkým odstupem

      • není karbon jako karbon – myšleno specifickě použití materiáluk zvýraznění některých vlastností kontra marketing kontra tradice ajméno konkrétní firmy.
      • špatná geometrie/velikost zabije jakýkoliv materiál
      • rozdíl v materiálu poznáš víc když jedeš špic nebo hoogerlanda –jsi na tom výkonostně tak dobře aby mělo smysl měnit celý kolo?

      Moje zkušenost – vzhledem k nezávodnímu, turisticko – kochacímu a jarně najížděcímu využití silničky je použití staršího kaarbonového rámu a vyšší sady optimální kompromis cena/výkon/po­hodlí/mizivá potřeba servisu. Dvě sady kol bonus navíc.

      Jo momentálně jezdím 30 let starýho turistickýho oceláka co jsem dostal jako bonus ve švajcu na vrakovišti VW a půjčený kola ze zimáku jednoho místního člena a stačí to na to abych zjistil, jak mizerně na tom jsem :)

      • Lišák  

        silničku dělaj kola – toto je hlavní mantra

        Teda já nejsem žádný silničář, ale přesto si myslím, že pokud se bude rám kroutit jako had, tak sebelepší kola budou k prdu.

        Takže za mě – rám+kola.

        • Lister  

          Ne druhou stranu, většinou je lepší mít trochu poddajný a pohodlný rám s tuhými lehkými koly než tuhý rám z těžkými koly.

    • Trainman  

      Ten rám, ač jsem tomu sám nevěřil, udělá strašně moc… Moje hliníkový Fuji Roubaix je na kostkách kostitřas, i když karbonový vidlice lecco požerou (subjektivně, oproti favoritu). Nicméně Spešl Roubaix ty vibrace podstatně víc utlumí (na stejných kolech) ale zároveň je o dost tužší v nástupech, rám nikam „neutíká“ a jde parádně za šlápnutím.

      • jonti  

        Roubaix je taky jinde než většina karbonových rámů. Podle mě ideální kolo na trénink a rozbité silnice.

        • Mig_all  

          žehlí povrch skvele to jo ale zda se mi ze ma mizivou odezvu na silne slapnuti, nastup, neni tak živé prostě :-(

      • Lister  

        ale zároveň je o dost tužší v nástupech, rám nikam „neutíká“ a jde parádně za šlápnutím.

        Pokud jsi nejel SL2 nebo SL3 tak tomu nevěřím. Mám rozhodně dost tuhá kola, ale to kolo nejde za pedálem ani zdaleka, jak bych si představoval.

    • black.horse  

      Dost teoretická a filosofická otázka, hodně záleží jak dobře a na co ta kola jsou postavená. Jde udělat dobré i špatné kolo v jakékoliv cenové relaci, takže ten rozdíl mezi porovnávanými stroji může dost kolísat. Každopádně mám osobní zkušenost (viz můj profil Cube vs Litespeed) s přechodem z nižší třídy na střední vyšší třídu (stavěno jako lehký turisťák) a snad ve všech parametech spokojenost a zlepšení. Teda snad s výjimkou tuhosti výpletů, kde to u mě kazí spíše měkčí kola. Zase jsou výrazně lehčí a ten pokles tuhosti u nich pro mě nebyl zas tak zásadní a citelný, spíše ocením menší váhu. U kol vyšších cenových relací se dá dle mě i více připůsobovat individuálním požadavkům jezdce (tuhost, váha, ergonomie) a to dle mě mnohdy hraje taky dost významnou roli.

      • karliner  

        No, nevim, řekl bych, že v cenové relaci nějakých zhruba 70.000+ nenarazíš na špatnou žiletku. Možná na sobě nevyhovující, to jo..

    • Fran-tic  

      Můj 15 let starý šírer taky perfektně žehlí terén. Jde hlavně o ráfky, které jsou hliníkové, takže každý kámen pohltí. Sice jsou pak zohýbané, že nejdou vycentrovat, ale pohodlí nadevše :)

      • Toutou  

        :D:D

      • vsn  

        já jezdím na asi 30 let starým favoritu :D a taky je pohodlný :) akorát čekám kdy až příště vlítnu do díry buď upadne kolo nebo vidlice

    • Payia  

      Ja muzu porovnat hlinikove RB s kolama ktery jsem si pred 10 rokama sam vyplet na kolene (naby ultegra a Hope, draty Sapim 1.8–1.5–1.8 a rafky Mavic open pro) a sadou Ultegra 8sp+kliky Ritchey VS karbon Bianchi 928 s kolama Citec 3000 S Aero a sadou Dura ace 7800. Rozdil ve vaze je cca 2kg, ale to je asi tak vsechno. V tuhosti rozdil minimalni, nejvic asi vnimam kliky Dura ace vs Ritchey WCS.

      Kdybych si ted skladal silnici na najizdeni km nebo zavody typu SAC, tak beru ram cinskej karbon nebo RB a na to klidne hodim Tiagru, doplnky zase cinskej karbon bo hlinik v nizsi cenovy relaci a kola Fulcrum racing 5.

      Jinymi slovy: pokud nejsi profik, rozdil mezi kolem za 30.000 a za 300.000 nepoznas.

      • Člověk a jeho svět  

        No tak to jsi mě pobavil, ale chápu, proč to píšeš.

      • kubad  

        pobavils jako vždy

      • mr.antik  

        Nejsem profík, mám kolo za třicet a rozhodně vím, že investici řekněme dalších 30 určitě poznám. Ale pak dál už asi ne. Už jen v řazení, komfortu, hmotnosti, ale na výkony samozřejmě dvojnásobně lepší nebudou :-).

        • kubad  

          ale prd rozdíl mezi Axiama a Lightweightama přece nepoznáš :D

      • Glum  

        Cvičnou trať (kopec) jezdím na svém kole (cca za 50 tis. Kč) za 9:30 až 9:50 min (podle počasí). Půjčený S-Works Venge 8:47 (a to mi byl vlastně rám malý), Fondriest TF Zero s koly Lighweight 8:41. O pocitech z lehkosti jízdy, akcelerace, řazení (i když v obou případech byl jiný systém než na který jsem zvyklý) ani nepíšu.

        • JakeF  

          A máš změřenou alespoň tepovku? Ideálně samozřejmě watty… Ono mě taky lepší kolo motivuje jet ostřejš, ale když mám tepák, tak jasně vidím, že to je především psychika a že sice jedu rychlejš, ale i ve vyšších tepech.

          • Glum  

            Ne, ale ty časy jsou v případě, že to jedu nadoraz, jako časovku.

            • JakeF  

              Já tu mám jeden kopec, co jezdím občas na čas a při téměř stejných tepech jezdím časy cca 4:20 – 5:00, podle počasí, nálady, únavy, „rozjetí“. Tyhle vlivy nikdy eliminovat nemůžeš, pokud nemáš wattmetr. A psychika taky hraje svoje, ten pocit, že „to jede“, taky dost vyhecuje do lepšího výkonu (a vyšších tepů). Tím rozhodně nechci říct, že ten vliv tam není, ale časy, co píšeš, jsou už opravdu hodně rozdílný, zvlášť, když vezmu, že za 50k už může být pěkný karbon na 105ce a slušných kolech, takže žádná plečka… Proto si myslím, že tam těch vlivů bude víc a kdyby se to vzalo podle wattů, tak samotný kolo bude mít z toho rozdílu vliv jen z části, odhadoval bych tak poloviční.

        • maajkee  

          To je strašně krátkej čas, na tak krátkou dobu člověk dokáže mít naprosto odlišný výkony. Z toho se nedá nic vyvozovat.

          • McBlacky  

            referenční čas s wattmetrem je 20minut, podle toho se stanovuje FTP zkrácenou metodou pro ty, co nechtějí drtit celou hodinu.

    • fousek  

      Zrejme ten rozdil bude docela velkej, protoze jezdim s kamosem kterej ma karbonovej ram (sice ne uplne top), ale rekl bych ze takova vyssi stredni trida mezi karbonama se Shamalama kolama a dokaze mi ujet na rovinkach a z kopce a pri tom ma horsi vykonost nez ja. Ja jezdim na relativne lehky ocelovy silnicce na koleh Shi WH-R500.

      • krokus  

        Jak víš, že má horší výkonnost než ty? Kolo určitě udělá dost, ale že by ti na lepším kole dokázal ujet jezdec s horší výkonností…

      • ememem1  

        ze by to bolo bikom tak tomu moc neverim. skuste si namontovat wattmeter jak je to s tou vykonnostou :-)

        • McBlacky  

          záleží co a jak bys měřil. není to tak jednoduchý poměřit se přesně podle wattmetru.

      • karliner  

        Kdysi dávno byl ve Velu test s wattmetrem, nejhorší, střední třída a top Author. Vyšlo to tak, že v některých úsecích byl nejlepší ten nejlevnější Author a mezi střední a top třídou byl zanedbatelný rozdíl.

    • nooski  

      Jak se tu už psalo. Nejvíce ovlivní jízdní vlastnosti a projev rám a kola (ideálně galusky na karbonovém ráfku). Když má rám adekvátní gaometrii a vlastnosti podle preferencí jezdce a kola jsou co možná nejlehčí a nejtužší, tak to dohromady dává parádní stroj. Věci okolo už dotvářejí jen lepší pocit (i když třeba tvar řidítek, délka klik, představce atd. udělají hodně). A klidně ten stroj pak může být na Veloce a stejně pojede sakra dobře.

    • Pedro  

      Jezdím RB RR1300 (sloping), Dura-Ace, Mavic Ksyrium. Z rámu mi trčí cca 20cm karbonové sedlovky, takže je to kolo velmi pohodlné oproti RR1300 (klasika) s hliníkovou sedlovkou co jsem měl dříve taky. Jsou to naprosto odlišná kola co do pohodlí. Rám přitom stejně tuhý. Nejzásadnější rozdíl ale zažiješ když tam dáš tuhá a lehká kola. Mám dvojkové vyplétané kola na ráfcích remerx stormy (prosím publikum aby se přestalo smát) a je to jako bych jel místo na asfaltu ve žvýkačce. Pokud nepočítám prvního favorita, tak jsem jezdil hlínu Cinelli a prý pohodlnou hořčíkovou Meridu. Na uhlí jsem nejezdil a nemohu soudit. Současné RB mi vyhovuje nejvíce, v jízdě ze sedla tuhé a v sedle to žehlí dlouhá sedlovka. Moje doporučení je investovat více do kol a vyhýbat se dírám, uhlí něco stojí…

    • radek01  

      Tak mám Pells speedy na tiagře a teď nově Canyon ultimate cf na ultegře a ksyria elite a jede úplně jinak tak lehce ale hlavně obrovské pohodlí budeme brát,že je to střední třída a kdyby byl stejný skok mezi top modely tak to bude sakra znát ale je pravda…Pořád se musí šlapat :-)

    • rainbowone  

      Ja přecházel postupně s Cross kola Author Reflex osazení Alivio na Wilier Escape vidle Carbon/rám hliník,osazení Campagnolo Veloce kola Campagnolo Khamsin a pak současné kolo Cinelli Pro Estrada komplet carbon, osazení Campagnolo Chorus 11sp. kola Zonda.

      Author Reflex – pohodlí průměr, váha děs, šílená vypletená kola ,řazení děs. Hodnocení 4/10 váha cca 13,5kg

      Wilier – nepohodlné kolo, blbá geometrie,v záběru měké zapletená kola – průměrná tuhost ale naprosto bezudržbová. Hodnocení 5/10 váha cca 9,5kg

      Cinelli – Relativně pohodlné kolo, dobrá geometrie, sloping=tuhost, slušná váha, zapletená kola jsou tuhá a bezudržbová. Hodnocení 9/10 váha cca 7,5kg

      Akcelerace, kopce, pohodlí jednoznačně nejlepší na Cinelli.

      Pokud bych měl vyloženě hodně peněz tak klidně investuji do super komponent ale rozdíl 1kg my nestojí za investici 100 tiscovek.

      Ale jednoznačně kvalitní zapletená kola a kvalitní sedlo/sedlovka zlepší kdo jaké kolo a řazení by taky mělo pořádně fungovat.

    • Gorr GrimWolf  

      U mě je to zkreslený a nemám ani touhu tady publikovat něco objektivního. Mám naježděno asi 1700 a moje kolo je hlína, tiagra, obyč kola. Nedávno sem měl pujčenýho Tarmaca SL3 na Ultegře. Aspoň, když sem kolo kupoval, bylo mi řečeno, že jako začátečník rozdíl prakticky nepoznám (aspon v řazení).

      Je to nesmysl, ten rozdíl jde poznat už po pár metrech. Kolo se nekroutí (což mě dalo pocit, že sem slabší – na Allezu mám pocit jako kdybych ho měl utrhnout, to je tím, že je měkký), – ale jede líp, hlavně akcelerace je víc přímá. Komfort je jinde úplně, hezky to pruží a pohlcuje hlavně ty malý díry, kostky. Což pomáhá, člověk nemusí furt sledovat cestu dopodrobna, není tak unavenej. Za rám bych si připlatil určitě.

      Řazení je věc jiná. Tam ten rozdíl je znát samozřejmě taky, je to rychlejší, hladší a přitom mechaničtější. Pro mě to bylo příjemnější, žádný tápání jestli je přehozeno. Je tam parádní odezva, vůbec celý to působí takovým mechanický přesně cvakavým dojmem. Naopak z Tiagry je jakoby cítit plast. Jenže zatímco u rámu je přínos pro mě bez debat, řazení není tak potřeba, zatím nezávodím.

      Na druhou stranu, celej set Ultegry byl tišší, měl příjemnější chod, což je důležitá část pocitu z jízdy. Já sem třeba ochotnej si za to připlatit, ale myslím, že to není nutný :) Ještě kola udělají hodně, hlavně váha, pokud jsi těžší tak tuhost. Ne, že by tě to zrychlilo o tolik, ale dá ti to pocit určitý lehkosti, což byla pro mě příjemná věc.

      • maajkee  

        Pro mě to bylo příjemnější, žádný tápání jestli je přehozeno. Je tam parádní odezva, vůbec celý to působí takovým mechanický přesně cvakavým dojmem. Naopak z Tiagry je jakoby cítit plast

        Mám teda taky Tiagru a rozhodně netápu jestli mám zařazeno, slyším jasnej cvak a taky to je přeci hned cítit ve šlapání. Z Tiagry je cítit plat? Hmm, to teda nevím co si pod tím myslet, když je to z kovu :)

        Já co jsem zkoušel u bráchy 105kový řazení, tka oproti svojí Tiagře jsem žádne jvětší rozdíl nezaznamenal.

        • mr.antik  

          já jsem si v kolokrámu zkoušel tiagru, 105, Ultegru, spíš jen tak ošahávat, a jak píšeš, až Ultegra není taková „humpolácká“.

        • Gorr GrimWolf  

          Obcas je ten skok v razeni tak malej, ze ja ho ve slapany necitim. U Ultegracky mi prisla ta odezva jasnejsi, co se tyce dualu. A samozrejme, ze vim, ze Tiagra neni z plastu, ale to prece na faktu nic nemeni. Stejne jako, kdyz reknu, ze ten se krouti jak guma – to prece neznamena , ze musi bejt gumy :) Jinak 105 ma stejny pruziny jako Tiagra, jen je o neco lehci. Az Ultegra ma vic odliseny vnitrnosti.

        • karliner  

          No, za 1700 km se už nějaké zkušenosti nastřádají ;-)

          • Gorr GrimWolf  

            Priste si zalozim ucet, budu tvrdi jak mam najezdo desetitisice kilometru a ze ja muj nazor je jedinej spravnej, asi to bude lepsi nez sem napsat svoje pocity a poctive rict, ze sem najezdil hovno. Snad to pro vas bude lepsi :)

    • Ma7ous  

      ty je jak to tu čtu tak asi začnu šetřit na pořádnou silnici a určite pojeud na test bike fest příští rok

    • JT21cz  

      Jsem amatér a jezdím si pro radost, na silničce druhým rokem.

      Udělal jsem si radost (oželel peníze na výměnu auta) a vyměnil kola AM Classic Aero 420 na plašťovkách za ZIPP 404 na galuskách a jako amatér musím konstatovat:

      ANO, je to rozdíl, je to dokonce kurva rozdíl.

      Totožné trasy placky/kopce za stejných podmínek jsem zacal jezdit asi o 1,5 km/hod avg rychleji. Jako amatér nepoznam, jak moc jsou kola tuhá nebo ne, ale v kopci ze sedla jsem rozdíl poznal.

      A s nadsázkou řečeno: „Mám vysoké karbonové ráfky, tak vypadám jak profík a nemužu se ploužit jak lemra“. Psycho placebo funguje.

      Brždění na zippech s origo špalkama mi na suchu přišlo lepší, než na duralech.

      • Greyhound  

        To by me fakt zajimalo kolik z toho zvyseni rychlosti dela to placebo a ego boost – taky uz delsi dobu premejslim, ze bych si galuskovejma ZIPPakama udelal radost, ale rikam si, ze pri beznym amaterskym prumeru ±30km/h se to projevit snad ani nemuze. Mate s tim jeste nekdo zkusenost? A co delaj 404ky pri vetru, nejsou z tohoto pohledu 303ky na bezny jezdeni univerzalnejsi?

        • kubad  

          mám podobné srovnání mezi alu koly 1600g pláště a carbonem 1100g galdy

          • mr.antik  

            hmm a není nějaké srovnání mezi 1800g koly kulatý ocel drát a 1600g koly s plochým drátem? :-)

        • Člověk a jeho svět  

          Vyšší průměr o jeden až dva kilometry za hodinu se ZIPP je naprosto reálný – srovnávám s průměrnými koly – FR Zero a Ksyrium SL.

    • 159753  

      Ahoj,

      já měl loni Meridu Sculturu (karbonový rám, sada Ultegra – kompletní, co na kole nebylo originál, dodal jsem a kola Mavic Ksyrium Elite, plášťovky Tufo Hi carbon nebo tak nějak..sedlovka, představec karbon od Trigoinu, rodla karbon od číňana no name)

      kolo bylo parádní..lehounké, perfektníí odpich a brutálně pohodlné..šlapalo jak hodinky..MOC odhaduju s doskládáním na 55000–60000

      přítelkyni jsem koupil Meridu race lite (koplětní 105ka, jinak hliník, jen vidla byla karbonová)

      kolo taky nebylo špatné, ale když jsem se na něm byl jednou projt, myslel jsem, že zemřu..ten přechod z mého kola na její byl prostě brutální..

      z mých poznatků..

      karbon jde opravdu ale OPRAVDU dost poznat..dokáže to vyžehlit např hrubý asfalt a přínos to opravdu je..

      co se kol týče, je to dle mne taky brutální rozdíl, ptže mé Ksyria versus nějaké obyč Alexrims nebo co tam bylo byl fakt rozdíl..

      co se výbavy týče..jestli 105 nebo ultegra, tam si myslím, že je to docela podobné..samo sebou na ultegře se mi jezdilo lépe, ale nějaký obrovský rozdíl jsem nezaznamenal..

      pokud bych tedy já radil svému kámošovi, řekl bych kup karbonový rám, dobrá kola a hoď to klidně na 105..oproti ultegře a výše budou težší apod, ale raději investuj do rámu a kol, to je základ..přehazka se dá vyměnit vždy..

      toť můj subjektivní názor..

      objektivně si to ale myslím všeobecně, ptže se pohybuju mezi lidma, kdy má každý kolo aspoň za 50 a všichni jezdí karbon

      • McBlacky  

        s tímhle souhlasím plně a platí to i u bajků. radši X9 nebo SLX a kvalitní rám a kola, než XTR a crossride na hliníku

        • mr.antik  

          Jen takovej dotaz, jsou Fulcrum 7 adekvátní kola k levnému karbon rámu?

          • felix.org  

            Pokud je i ten levnej karbon rám lehkej, tak podle mě by si možná zasloužil i lehčí kola než Racing 7. Na druhou stranu já sedmičky mám, mám 80kg, občas vymetu nějakou díru a ještě je nebylo potřeba centrovat.

            Ale ta váha mi vadí. Přemýšlím nad novýma. Měnit sedmičky za pětky mi přijde blbost, tak třejmě budou trojky :-) Ale to už je 10k :-(

    • onik  

      nejsem profik ale z RB RR,karbon vidla,ultegra,ful­crum 3ky,hlinikove doplnky přechod na madonu 6.9sll,ultegra,ful­crum3ky,karbo­nové doplnky a rozdil obrovský

    • jecnak  

      Pokud odmyslim srovnani napric historii (jak se tu srovnavaji stare kola a nove kola), tak krome vahy, tuhosti a aerodynamiky neni velky rozdil ve funkci. Aspon trebas nova 105ka a Dura chodi dost podobne.

      ad vaha – na rovinaty zavod je to temere jedno, v kopcich udela kazdy kilo dolu na 240km a 6800m cca 10minut

      ad tuhost – je to poznat v kazdym nastupu, ale hlavne pri jizde z kopce v zatackach

      ad aero – v protivetru, ve vyssich rychlostech, ve sjezdech, je to sakra znat, jestli clovek jede na 32+32dratu a nebo 50kach s 20+24dratu

      • ememem1  

        ad vaha – v kopcich udela kazdy kilo dolu na 240km a 6800m cca 10minut – cize to ma zmysel nejak zasadne riesit pre jazdcov tvojho zamerania a vykonnosti. inak povedane na beznom vylete povedzme cca 100km s prevysenim do 2000m (a to uz je pomerne dost kopcovite) je to rozdiel par minut a aj to laboratornych. smochter ako ja by rozdiel 3 kil ani nezistil ze preco je to inak resp. tych par minut rozdielu hore dole by vyrazne viac ovplvnila aktualna „forma“ (skor neforma). docela to potvrdzuje moj maly test ked som tu istu trasu 10km/450m viac krat aby sa vylucila nahoda isiel na slusnej silnicke spesl roubaix cca 7.2kg v plnej polnej a hlinikovom fulle cez 12kg. rozdiel boli uplne zanedbatelne radovo do maximalne par desiatok sekund.

        ad tuhost – suhlas, cim je clovek tazsi tym viac.

    • buzerant  

      Takže byste radši brali tohle: http://www.cubebikes.cz/…ct-2012.html nebo tohle: http://www.canyon.com/…es/bike.html?… ? Nebo bych poskládal něco na RB s Rivalem.

    • Vejr  

      Tak jsem zakoupil za 15tk silniční kolo Duratec CoolRX2 na kompletní sadě Shimano 105, kola Ambrosio Sonar, najetých na tom bylo asi 2,000 km a zajímalo by mne, zda je to odpovídající cena a případně zda do toho ještě mám něco vrazit jako upgrade?

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.