TPI u pláštů, co přesně charakterizuje

35 nepřečtených
  • Andrew

    Tuším, že je to pevnost pláště proti propíchnutí. Dost se různí. Jaký min. TPI doporučujete na horala 70% les a lesní cesty nebo šotolina zbytek asfalt. Dost to zamává i s cenou. Dík

    0 0
    • Beeda  

      pocet niti(vlaken) na palec, staci 60, prorazis i 120 :-) B.

      0 0
      • MartinXC  

        Pocet vláken a tím i jejich tloustku a predpoklad valiveho odporu (vetsi TPI – tensi vlakna – mensi vnitrni odpor plaste pri valeni – tensi boky plaste). Tlustsi vlakna = pevnejsi guma, rekl bych .

        0 0
        • Andrew  

          Teď si z toho neumím vybrat. Je teda lepší vyšší TPI nebo nižší?

          0 0
          • Beeda  

            zrejme vyssi, ale je to jen jeden z dilcich, ne uplne rozhodujicich parametru, rikam od tech 60tpi je to slusne…

            0 0
            • Andrew  

              zmátlo mě „Tlustsi vlakna = pevnejsi guma“. Myslel jsem si, že když pláště se 120 TPI jsou 2× tak drahý jako ty s 60 tak je to asi směrem ke kvalitě. Takže 30 TPI )což nabízí spousta výrobců) je spíš na polňačky a asfalt?

              0 0
              • MartinXC  

                Obráceně… Ale dole je zmíněný ještě jeden faktor – huštění. Jestli foukáš na kámen, TPI 60 bude málo. Jestli jezdíš na podhuštěných (ale velkých objemech), pak stačí 60.

                0 0
              • Beeda  

                30tpi plast byva vetsinou s dratem, tezsi, ale pro normalni turisty, rodinky je take dostatecny, ani tak neurcuje do jakeho terenu, ale spis cilovou skupinu cyklistu…

                0 0
        • J.A.V.  

          Podle mě ne. Teda myslím to s těma tlustšíma vláknama. Jde o to že ten pláš? je defakto pletenej, proto čím více vláken tím pevnější pletenina. Pláště které mají větší TPI lze také foukat na větší tlaky bez rizika, že přefouknutím se mezery mezi vlákny zvětší natolik, že se pláš? stane paradoxně náchylnějším na defekt než nedoufouknutý.

          Platí, že čím větší TPI, tím pevnější, rychlejší (menší valivý odpor) a obvykle i lehčí pláš? (samozřejmě při stejném designu). No a bohužel taky dražší.

          0 0
          • Otto  

            ne zcela… je pevnější hedvání nebo rifle…či pytel. Jako vlákno jednoznačně hedvábí, ale jako tkanina to může být riflovina. Těch vláken je sice víc, ale jsou tenčí.Takže odpověď není jednoznačná. Tam kde budu předpokládat boční oděr, použiju gumovější pláště s TPI 60, tam kde mi jde o huštění, hmotnost a nízký valivý odpor , dám TPI 120. Zhusta to jsou pláště s tenkým nánosem gumy na bočnicích, méně odolné k protržení.(vlas­tní zkušenost)

            0 0
            • J.A.V.  

              Něco na tom bude. Ona přece jen není tkanina jako tkanina a určitě je rozdíl v pevnosti dresu, pláště a nebo kevlarové vidlici, by? je ve všech případech na pozadí nějaká ta tkanina.

              Pláště s vysokým TPI jsou většinou pláště závodní, takže možná proto mají tenčí boky tak jak píšeš. To je spíš ale o konkrétním modelu. Pokud budou i boky pláště ze silné gumy s vysokým TPI, zase to bude lepší pláš?. Ale takový se asi nedělaj?

              Člověk aby měl pláš?ů jak na formuli 1 :-))

              0 0
    • Volf  

      U pláš?ů to znamená – TPI tread per inch – hustota vláken kordu na čtvereční palec

      U CD to znamená – TPI tracks per inch – stop na palec

      0 0
    • lubos  

      Horal ? Myslis Horal Alto Slovakia maraton 14.8 ? Nooo, o tom by som ti vedel porozpravat :)

      0 0
      • Andrew  

        Tak ten sem nemyslel. Vykládej, přeháněj…

        0 0
        • lubos  

          Nemyslel ? Ne www.horal.sk ?

          0 0
          • Andrew  

            Slovem horal jse myslel horský kolo, ale to možná víš, a já teď nevím, jestli si ze mě neutahuješ. V každým případě to vypadá (horal jako závod) dost dobře. V té době budu trajdat pěšmo po Roháčích, takže kolo bude odpočívat doma.

            0 0
            • lubos  

              Aha! No vis, ja ted nemam v hlave nic jinyho, nez tenhle maraton. Tak proto :o) Hlavne ze popis, cos uvedl, lesni cesty/sotolina/as­falt dost odpovida trati :)

              0 0
    • xshreck  

      Pokud je u pláště MTB moc velké TPI, ovlivní to nějak jízdní vlastnosti? Tím myslím citelně. Kamarád mi říká že s vyšším TPI mu to dělalo neplechu na mokru, což nehcápu…

      0 0
      • MlokCZ  

        Tak to pak chudáci, co jezdí silniční Vittorky, které mají 290tpi. A některé nové modely i 320tpi.

        Chování na mokru ovlivní především tvrdost směsi, ne tpi.

        0 0
      • Rychlej turista  

        Plášť, který bude mít jen několik TPI nemusíš foukat, protože bude držet tvar sám o sobě. Taky ho těžko řízneš. A protože to bude tvrdá a neohebná mrcha, bude mít i mizerné jízdní vlastnosti a taky nepojede. A aby ta lana nekoukala ven, budou muset být gumou řádně zalita a budou proto těžké.

        No a u vysokého TPI je to zhruba obráceně :-)

        0 0
      • kubad  

        Ne viz Mlok

        0 0
      • blisterexist  

        plášť s vyšším TPI má lepší přilnavost k povrchu(víc se deformuje)

        0 0
        • claid  

          trošku kopírování..Funkcí kostry není pouze držet plášť pohromadě, ale její vlastnosti mají velké důsledky na jízdní vlastnosti pláště, jako je valivý odpor, přilnavost, hmotnost nebo pohodlnost. A právě zde nám do hry vstupuje TPI. Kostra pláště je složena z vláken zalitých do pryže. Vlákna mohou být z různého materiálu – nejčastěji jsou nylonová, dále třeba bavlněná nebo kevlarová. TPI neboli počet vláken na 1 palec (threads per inch) vyjadřuje hustotu vláken v kostře. Logicky čím je vyšší TPI, tím mají vlákna menší průřez a tím jsou také menší prostory mezi nimi vyplněné gumou, což má důsledky pro vlastnosti pláště. Už na první pohled je jasné, že kostra s tenčími vlákny bude mít menší tloušťku a tím i hmotnost při zachování dostatečné nebo dokonce vyšší pevnosti. Kostra z tenších vláken je také ohebnější, což umožňuje dokonalejší tvar pláště, jeho lepší přilnavost, pohodlnost a nižší valivý odpor.

          0 0
          • MlokCZ  

            A v praxi je to u bikových plášťů pak většinou tak, že vysoké tpi používají zejméně lehké šlupky (kde to ani jinak nejde při té hmotnosti).

            Valivý odpor pak nízký většinou mají (jako třeba FF). Odolnost naopak bývá často horší, protože jsou to tenké šlupky.

            Opravdu vysokých odolností proti defektům se stejně dosahuje speciálními ochranami a ty nejvíce chrání ochrany se většinou dávají stejně na pláště se spíše nižším tpi (viz např. Marathony s GreenGuard a 67tpi).

            Osobně bych se tpi od 60 výše vůbec nezabýval a koukal pouze na celkové hodnocení pláště.

            0 0
            • kubad  

              souhlas, podlě mě taky nemá smysl řešit TPi, jezdil sem na MTB pneu s 180Tpi a defektů sem měl víc než s pneu který měl 60Tpi

              0 0
        • MlokCZ  

          Možná to bude mít vliv u těch extrémů se supernízkým tpi (nikdy jsem nejezdli pláště se 30tpi a méně), ale od hodnoty 60tpi a výše je tenhle vliv podlě mě nepodstatný.

          Jezdil jsem více bikových plášťů 65–70tpi x 120–130tpi a v podstatě téměř všechny nejlepší kousky s nejlepším gripem byly právě té kategorie 65–70tpi.

          U úzkých slicků (třeba silniční pláště) se zase foukají hodně vysoké tlaky a je stejně snaha deformaci pláště bránit.

          0 0
    • Pedro404  

      Když už je to vlákno vytáhnutý – Značení směsí co má Maxxis (40a, 42a a 60a) asi neni TPI, ne? Vzhledem k tomu, že ty nižší čísla sou přilnavější a měkčí. Nevíte někdo, jestli ty čísla značí něco konkrétního, nebo se v Maxxisu prostě rozhodli, že tomu budou řikat takhle?

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.