• vtx

    Cet sem tady, ze se merkam neda verit, ze je lepsi suplera. Tak do ceho mam jit? Merka connex za 360 mi prijde draha, kolik stoji obyc? 100? Nebo je fak lepsi ta suplera? Jak je na tom retez, kdyz sem na nejvetsim rozsahu nameril 146,2 ? Ted ji tady nemam, tak nemuzu zmerit o clanek min.

    • FAH  

      Podle me staci obycejnej svinovaci metr. Tim muzes merit kolik chces clanku. Pri vetsim poctu merenych clanku clanku to je presny.

      • MARIN  

        Taky bych stal o vysvetleni nebo alespon o prozrazeni presne miry :)

        • martt  

          je to jednoduche. Najlepsie ak mas meradlo s udajmi v palcoch, potom nemusis nic prepocitavat. Jeden clanok ma mat presne pol palca. Takze meradlo prilozis zvonka na napnutu retaz aby si bol presne na hrane nytu, kuknes kde je 10 palcov a hned vidis ako daleko je ten nyt od desiatky – to je predlzenie.

          V praxi sa to ale meria dost blbo, sublerova resp. mierkova metoda je pohodlnejsia.

          Teoreticku vyhodu mas v tom, ze nemerias opotrebovanie valcekov ale skutocne predlzenie retaze, ktore je relevantne pre preskakovanie retaze.

          • Palo TT  

            Podla mna pre preskakovanie retaze je relevantne opotrebenie valcekov (=vybrusenie z vnutornej strany).

            • martt  

              kedysi bol na stranke rohloffu mnohostranovy vedecky elaborat o opotrebovani retaze a tam pokial sa pamatam tvrdili, ze opotrebenie valcekov nema vplyv. Bohuzial sa to tam uz neda najst, prave som sa pozeral. Mozno to mam niekde doma vytlacene, bolo to asi 20 stran vypoctov a obrazkov.

              • lubos  

                Napadlo ma, ze ak tie valceky vyrvem prec, tak by to teoreticky vadit tiez nemalo :-)) Zatial ja vychdzam z testu vo Vele, kde testovali tie retaze v cistom olejovom kupeli a predlzili sa.

                • martt  

                  zase nic netreba prehanat. Ked ho vyrves prec, nefunguje to dobre, mam to vyskusane, uz sa mi to stalo. Tym ze „na opotrebeni valcekov nezalezi“ som chcel povedat, ze pre preskakovanie retaze je relevantna zmena vzdialenosti osiek jednotlivych clankov kedze zuby na kazete sa nevzdaluju (ale naopak trocha priblizuju – to zas bude diskusia :-) ). Zmena priemeru tych valcekov o nejaku desatinu milimetra by nemala byt az taka skodliva.

                  Rohloff to testuje v takej masine kam pridavaju aj blato. Kedysi mali ovela lepsiu stranku a bolo na nej kopa informacii.

          • MARIN  

            No ale porad je to hodne nepresne mereni kdyz si u suplery hrajeme s 0,1mm a u metru se nekdy ten plechoovy konec pohybuje + – 1mm.
            Porad nevim jak dlouhy teda muze byt celkem ten retez :)

            • Pá-dlista1  

              Kdyz pominu to, ze svinovaci metr nenacpes mezi clanky retezu, tak prachobycejna suplera meri s presnosti 0,02mm. Ten metr s presnosti 1mm. Tzn. ze pri velkem poctu clanku je to opravdu dosti presne. Abych to blize specifikoval: Pocet clanku potrebny k stejne presnemu mereni je 550. To je asi 4,8 – 5,2 retezu (podle poctu clanku). Tagze se mi nezda uplne nejpohodlnejsi spojovat pred merenim 5 retezu a prumerovat hodnoty :) Nevim jak presny je svinovaci metr v palcich, ale rekl bych, ze to lepsi nebude.

              • ddd - andy  

                Pá-dlisto bavim se! :-)))))

              • Daum  

                A kolik mas na suplere nonii, nebo jak se to jmenuje? Abys meril s presnosti 0,02mm, tak by jich tam muselo bejt 50, nebo se pletu? Zatim jsem videl suplery s 10 a 20… Ale mozna se pletu, odbornik nejsem..

                • Pá-dlista1  

                  Posuvné měřítko neboli šuplera neni od toho, ze s nim muzes posouvat po stole. To si pletes s umelohmotnym pravitkem pro prvni stupen zakladni skoly.

                  • Daum  

                    Aha, to by nemej nerek… Muzes mi vysvetlit, jak meris s presnosti 0,02mm na suplere, co neni k posunovani po stole jako umelohmotne pravitko?

                    • Pá-dlista1  

                      No tak to je snad uz na jinou debatu, ne? Strcis, roztahnes, zaaretujes a odectes z displeje (0,01mm) nebo z číselníku, stupnice noniusu (0,02mm).

                      • Daum  

                        No a kolik tech noniu tam mas? Kdyz je jich tam 10, tak je presnost 0,1mm, kdyz 20 tak je presnost 0,05mm, ne?

                        • zubus  

                          Ne! Ma pravdu predseda(pa-dlista). Presnost suplery je 0.02mm. Neplet si presnost s rozsahom.

                          • Daum  

                            o rozsahu nepadlo ani slovo – jenom me zajima, kdyz je tam tech noniu (dilku naproti hlavni stupnici) deset, tak merim s presnosti 0,1mm nebo ne. jakoze je kazdej posunutej o 0,1mm a celkem daj dohromady tech 1mm navic (nebo namin) oproti protejsi stupnici. a kdyz je jich tam dvacet, tak jsou souply o 1/20mm=0,05mm. Ted mi reknete, kde mam chybu, fakt by me to zajimalo..

                          • Daum  

                            ledaze bys podle oka odhadl, jak moc je to blizko ty stupnici naproti – pak by to byla polovina z 0,05mm=0,025mm. Ale to je podle me dost nejisty. A pak by presnost metru byla 0,5mm.

                            • Pavlos  

                              panove se nejak zasekli ze:)

                            • Pá-dlista1  

                              Ja ti rozumim. Presnost udavaji 0,02mm, tak jim verim. Vim ze to na 0,02mm urcite odecitam, ale ted ti fakt z hlavy nereknu kolik jich tam je. Doma podivam na supleru a pisnu.

                              • Speedy  

                                Daum má pravdu. Na normální šupleře odečteš hodnotu s přesností 0,05mm, zbytek můžeš tak max. odhadovat:-)

                                • martt  

                                  takze takto. Kedysi som robil na UMMT a je to asi takto: rozlisovacka beznej sublery je asi 0.1 mm (nonium ma tusim 2 cm) rozlisovacka tych lepsich je 0.05 mm (s dlhsim noniom, na noniu je 20 dielikov). Presnost je spravidla o dost horsia ako rozlisovacka.

                                  • Pá-dlista1  

                                    Tak vrat vyplatu! Tu zakladni stupnici na suplere mas po 1mm. Na tom posuvnym raminku mas stupnici o deseti cislech, ktera je cela o 1mm kratsi nez 5cm. Mezi kazdym cislem mas jeste ctyri carky. Takze celkem padesat dalsich dilku v jednom milimetru. Tzn. 1/50=0,02. Po­lopaticteji uz to vysvetlit tatarum nedokazu. Koukam na uplne obycejnou kovovou supleru z ciny v hodnote 300Kc. Plastovy suplery na drevo maj 0,1mm a digitalni 0,01mm.

                                    • martt  

                                      to uz mas teda velmi vymakanu subleru s 50 dielikmi na noniu. Take existovali aj kedysi, stali ale more prachov, a dodavali sa v drevenej, sametom vystlanej krabici. Bezne dielenske sublery maju len 10 alebo 20 dielikov.

                                      Presnost je ale nieco ine. Ak chces zistit nakolko je presna, tak chod niekam kde maju etalony (v podstate kazda firma, ktora produkuje presnejsie vyrobky ma taketo male etalony – napr. zbrojovky) a premeraj ich tou Tvojou sublerou co bude vlastne ukazovat.

                                      Potom meranie zopakuj pre vnutorne etalony (meranie tymi hrotmi).

                                      To je jednoducho asi ako pri digitalnej vahe, ktora ma rozlisovacku sice po 0.1 kg ale presnost 2 kg.

                                      Alebo este lepsi priklad su lacne digitalne voltmetre, kde mas casto rozlisovacku 0.025% (rozsah plus minus 1.999) ale presnost merania 3%

                                      • Pá-dlista1  

                                        Souhlas. Vymakla se mi moc nezda. Vlastne jsem dodneska nevedel, ze existujou jeste horsi :)

                                        • Aiax  

                                          Ja pouzivam obycejnou merku s peti zuby. K te zajimave diskuzi o suplerach nemam co dodat, je to , ze 0,02 je realne cislo i na obycejnych suplerach, treba http://www.polashop.cz/detail.php?…

                                          • martt  

                                            neviem co je pod tym cislom 0.02 na tom webe myslene.

                                            Ja pouzivam asi takuto subleru, ktora este za komunizmu stala niekolko stoviek a vidim, ze dnes sa da kupit za 200,–. Takze nie je co riesit. Inac tiez ma napisane 0.02 a dieliky ma stopercentne po 0.05mm. http://www.jamashop.cz/detail.php?…

                                            pre zaujimavost tento model za 36 tisic ma tiez napisane 0,02 a priblizne taku som myslel v mojom povodnom prispevku. Za komunizmu take tiez stali tisice az desiatky tisic. Na prvy pohlad nie je ale zrejmy rozdiel od tej lacnej a na meranie retaze su obe OK http://www.jamashop.cz/detail.php?…

                                            • Pá-dlista1  

                                              Baf. Takze kdyz meris, tak z ni odectes jen treba 132,75 nebo 132,8 ? Nedokazes 132,76 nebo 132,78? Tak to jsi patrne extremne „talentovany“ jedinec. To znamena, ze na noniu, mas mezi tema deseti cislama, uz jen jednu carku. Pak by ale mela mit na sobe napisane 0,05. V opacne pripade plati to o tom talentu :)

                                              • martt  

                                                presne tak. Na noniu mam medzi tymi desiatimi ciarkami len jednu ciarku. Na druhej sublere mam dokonca len tych desat ciarok a nic medzi nimi. Su to standardne dielenske Kinex sublery z asi 1970–1980. Ako som si teraz pozrel aktualne katalogy (na zaklade tejto diskusie), tak by som mozno mal inovovat a kupit novu. Dnes su ovela lacnejsie ako boli vtedy a kvalita podla fotiek nevyzera zle.

                                    • Daum  

                                      Tak pak to je OK, ja jen ze supleru s padesati dilky jsem nikde nevidel. Tentokrat me intuice co se tyce vypoctu chyby nezklamala :)

                                  • Speedy  

                                    Máš pravdu. Já jsem ale nemluvil o přesnosti šuplery, ale přesnosti odečtu z ní.

            • blue  

              a vy fakt resite u retezu presnost na desetiny, nebo dokonce setiny??? a merite teda ten retez v kazdym clanku, kdyz to musi bejt tak presny? protoze me treba merka na nekterym clanku propadne vic, nez na sousednim :-) me teda prijde, ze se tu resi zbytecny blbosti :-)

            • martt  

              ved nepisem, ze je to presne meranie. Dlhsi moze byt tak o 0.5%, snad 0.8%. Ak merias 10 palcov, vychadza to teda asi na 1 az 2 mm.

    • Mamut  

      Mna stala merka okolo 150 a bezne ich vidam za podobnu cenu.

      Keby stala 360, tak kupujem supleru.

      • borda  

        no na Pragoligne (vystava zamerena na truhlare) jsem koupil supleru Kinex za 200,–. Za 900 meli digitalni

        • RomanH  

          A ja videl asi pred rokem v Tescu umelohmotnou supleru kolem 50-ti kc. Jak moc ale byla presna, to netusim…

          • borda  

            no mylim si, ze Kinex asi uplna sra… neni. Jako vyrobce ma minimalne 100% marzi, takze kdyz ji hodi na vystave do akce, tak ty 200 kila za pomerne kvalitni supleru asi nejsou problem

            • RomanH  

              Ja to nemyslel zle, nic proti Kinexu nemam, to jsi spatne pochopil. Na retez pouzivam merku a supleru doma nemam. Sam jsem premyslel, ze si tu umelohmotnou koupim jen tak pro strejcka prihodu (jinak ji doma na nic nepotrebuji). Pokud by na ni clovek netlacil, tak by chvili vydrzet mohla. Jde o to, jak je presne udelana.

  • jecnak  

    Kup si nekde v bazaru nezmrsenou supleru. Dulezity je aby mela v poradku brity – poznas to tak, ze ji nastavis na nulu a podivas se pres ne. Pokud jsou videt dulky a nerovnosti, tak jsou brity znicene a suplera nebude moc presne merit. Solidni suplera se da sehnat tak za 300kc a neni to jen na mereni retezu.

  • MARIN  

    Pouzival jsem jen supleru 10let a minuly rok ani nevim proc koupil merku za 100,–. Tak ted kontroluju merkou a kdyz je na 3ze 4zoubku kontroluju jeste pro jistotu suplerou (max 132,9mm)

  • Lada1  

    co znamena tech 138.2mm ?

    • zirecek  

      spise 132.8mm Na suplere nastavis 13cm a pak vlozi do retezu a odtahnes celisti suplery na max a zjistis roztec (132.8 je jiz hodnota, kdy je retez zraly na vymenu)

      • Eda-Velo  

        Při tom měření akorát dávat bacha na to kterej řetěz měříš, na Shimano řetězy je to v pohodě, ale 132,8 na desítkovou Campu je pozdě. je lepší jí měnit někde mezi 132,7–132,8. mají nepatrně kratší rozteč u novejch řetězů a můžou pak přeskakovat. Na biku jsem to teď prošvih(shim. řetěz) přetáh na 133 a novej si to vzal v pohodě. Líbilo se mi kolik tu proběhlo příspěvků než poprvé zazněl nějakej rozměr :-)

  • zirecek  

    merim merkou aj suplerou, merku spise orientacne a u konce zivotnosti rozhoduju dle suplery…

  • bajker  

    KUP MĚRKU ZA 100 A PAK JI ŠUPLEROU PROMĚŘ A POPÍŠ A JE TO! MAX 132,9

  • Volf  

    Měrka je pohodlná a myslím si, že i dost přesná. Ještě jsem si převodníky ani pastorky vytahaným řetězem nezmršil.

  • Ceslo  

    Hosi sory, ale tak dobre jsem se uz dlouho nanasmal.

    Kdyz mam pocit ze by mohl byt retez vytahanej (po cca 800 – 1500) km tak zajedu do libovolne cykloprodejny, kde mi to radi a zdarma promeri merkou a mam klid.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.