• Vlado Jekyll

    Ahojte. Prosím dlhodobejších užívateľov 29-tiek, aby zhodnotili svoje poznatky, výhody a nevýhody oproti klasike. Ďakujem.

    0 0
    • kankrlicek  

      Nejsem dlouhodobý uživatel – jel jsem na tom asi 1 hodinu.

      Hned bych měnil, jede to supr!

      0 0
    • Pebe  

      mám 29 už skoro půl roku, i když větší část jako singlspeed, a s pevnou vidlicí, tak už se zpátky k 26 nevrátim, pro mě je ten rozdíl obrovský. Troufnu si sjet mnohem těžší sjezdy, ta velká kola se přes hodně věcí jen tak převalí a frčim dál. Taky se mi líp jezdí po rozbitějších polňačkách. A do kopce stejně jezdim nerad a je to pro mě trápení na jakýmkoli kole. Geometrii mám pro mě super, žádná lenost do zatáček a podobný věci nepozoruju. Ze svého pohledu můžu jenom doporučit…

      0 0
      • MlokCZ  

        To převalovaní přes překážky bylo na tvojem kole na testování pěkně vidět. Oproti 26kovému celopevňáku se převalovalo přes překážku opravdu výrazně lépe, ani jsem nečekal, že ten rozdíl bude tak velký (video ukázalo ty detaily hezky).

        Na druhou stranu bylo hezky vidět, že odpružení a zvlášť ty trošku vyšší zdvihy (140mm) tomu přes překážky pomohou mnohem více než ty větší kola.

        Samozřejmě je tu pak cesta kombinace obojeho, ale pro vyšší zdvihy (kolem těch 140mm) už je to problém.

        0 0
        • jecnak  

          Jen, ze toto bylo vyrazne zkresleno naprosto rozdilnym tlakem v plastich.

          0 0
      • stihac  

        celkom hezke kolo, len nema to nejak divne velke kolesa?

        0 0
    • Martin  

      pokud se moje modrá dá brát jako 29er, potom se taky vyjádřím :-)

      pro mě je lepší než klasický bajk. sjezdy moc nejezdím a na trasy, které mám oblíbené, jsem s velkýma kolama spokojený. klasický bajk 26" mě moc neoslovil

      0 0
    • Ice-goofy  

      No ja presel k 29´´ hlavne k vuli sve vysce… po seznameni kdy jsem si nemohl zvyknout, ze je to fakt velke kolo .. hlavne v mem provedeni … tak musim rici, ze jsem fakt moc spokojen ve sjezdech jsem se i zlespil a do kopcu se to tez prevali pres cokoliv .. ale i kdyz stejne to je o nohach ;) … Pro me 29´´ kola jasna volba … jak rikam detske uz nechci ;)

      0 0
    • ravag3r  

      Taky bych kůli vejšce bral 29ku, ale bojim se, že nebude tolik točivá ani hravá. Jak je 29ka na tom třeba s otáčenim? Otočí se na stejnym prostoru jako 26ka, jde mi hlavně o kořenový vracečky? A co hodně prudký sjezdy, kde musí člověk skoro sedět na zadnim kole? Nepřeklápí se dopředu, když sou kola větší? A co když je v tom sjezdu ještě prudká zatáčka, nemá to pak autobusovej efekt s potřebou prostoru k najíždění? A co výjezdy? Nepřeklápí se člověk dozadu a nemusí extrémně vyvažovat, a hlavně je možná v tom kopci nějaká výraznější akcelerace třeba na přejetí schodu? Neni 29ka moc líná a přejede vůbec ten schod? Všechny tyhle věci by mě docela zajímaly, no asi si budu muset někdy 29ku pučit, jinak nevim…

      0 0
      • Ice-goofy  

        Je jasne, ze 29´´ v otaceni za 26´´ je trochu limitovana, ale jen trochu stejne jak rikas jsi vysokej taj 26´´ mas urcite tu s nejvetsim ramem …

        Pri vyjezdech si troufnu tvrdit , ze je to stejne…

        A schod to prejede urcite v pohode strach mit nemusis

        0 0
        • pasek  
          • líná nejni
          • do kopce se nepreklapy
          • jezdim lehke xc, cast po silnici – pres schody nejezdim:-)) …no cca 15–20 cm vobrubnik prejedes ani nemrkne
          • samozrejme ze zataci hur , pri zataceni zalezi ciste na delce kola – 29 je o par cm delsi nez muj stary kross, me ta zatacivost nevadi, proste se mi nestalo abych nezatocil…  ale na naky slalomy to nejni nooo :-)
          0 0
          • MlokCZ  

            „no cca 15–20 cm vobrubnik prejedes ani nemrkne“ Tohle ale snad nemyslíš vážně ne?

            Samozřejmě tady neberu skákání, skočit můžeš cokoliv na jakémkoliv kole (a i píšeš přejede).

            Uveďme to tedy trošku do reality, na testování na Kokoříně se testovalo na cihle. Cihla je vysoká 6,5cm:

            • 26kové celopevné HT bylo vyloženě katapultováno a z cihly přímo odletělo, tedy katastrofa
            • 29kové celopevné HT bylo také katapultováno a z cihly také odletělo, ale bylo to výrazně lepší než na 26kovém; tedy pohoda ani náznakem a to jsme pouze na 6,5cm vysoké překážce
            • ani 100/100mm zdvihu u 26tek nestačilo k pohodovému přejezdu cihly
            • až 140/140mm cihlu služně zvládlo

            A tedy tvrdit o přejetí 3× vyšší překážky, že ani nemrkneš, to je tedy sakra přehnané. Na 20cm by to nebylo o nemrknutí, ale o přizabití.

            0 0
            • hanz  

              hehe, 20cm věci nejezdí bez mrknutí ani DHčka(aspon ty moje teda ne)

              0 0
            • fluider  

              V čom bol rozdiel resp. v čom malo 29" navrch oproti 26" v tomto teste? 29" odletelo menej, nie tak vysoko a ďaleko ako 26"? Rozdiel v polomeroch je 38mm, čo je viac ako 1/2 danej prekážky. Naproti tomu 65mm prekážka je pre 29" koleso 17,6% polomeru, pre 26" koleso je to 19.6% polomeru, čo nevyzerá byť veľký rozdiel, ale zrejme je. Ja som ešte nikdy nešiel strmhlav na takú prekážku :-), preto si to nemám ako predstaviť.

              A ako ste sedeli na tom celopevňáku, keď  testera na fotke (sorry, zabudol som jeho nick) to naozaj vystrelilo do vzduchu, tak že to vyzeralo, že urobil bunny hop ?

              0 0
              • fluider  

                Aha, Pebe to bol.

                0 0
              • MlokCZ  

                Úkol zněl jasně, sedět na zadku a ani se nehnout. Tedy žádná práce s těžištěm, žádné nadlehčování kola a podobné věci.

                Na fullu to nebyl problém, ale na těch celopevných je to oba musela stát dost sebezapření tak vydržet sedět.

                29ka letěla o něco méně vysoko a daleko a o trošku dříve získala kontakt kola za překážkou. Ve srovnání s odpružením to ale rozdíl by poměrněl malý.

                0 0
              • Pebe  

                na tý fotce je Ječňák na 26 celopevňáku, já to přejížděl na svý 29 tuším normálně v sedě. Byla to rána jako blázen, už jsem si připravoval lepení na obě kola, ale nebylo to potřeba, přestože oba ráfky se ozvaly :-) Je to celkem na morál se nezvednout. Taky jsem to jel jenom jednou a ještě ne s 50psi v pláštích jako ostatní, ale se svýma standartníma 30psi. Takže je taky klidně možný, že ten rozdíl v odskoku od cihly způsobil menší tlak v pláštích a větší hmotnost jezdce

                0 0
                • MlokCZ  

                  To je fakt, že ten nižší tlak to určitě trošku ovlivnil a je vidět, jak jde u Tebe cihla až téměř na ráfek, to u jecnaka byla celkem rezerva (ten měl nahuštěno na max.).

                  Jinak fakt vás oba obdivuju, že jste při nájezdu na tom vydrželi sedět.

                  0 0
                  • Pebe  

                    říkal jsem si že bych mohl zničit ráfek a zbytek dovolený se válet :-D

                    0 0
                • JSt  

                  zrovna jsem se chystal zminit, ze bude dost zalezet na tlaku v plastich… ;-)

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Všichni měli na testování nafoukáno na maximum, tedy řeklo se 55psi, aby to nebylo přes maximum některých plášťů, aby se testovalo odpružení a ne vliv plášťů.

                    PeBe byl vyjímka, ten jediný nafoukáno neměl, původně se neplánovalo, že to celopevná kola pojedou taky.

                    0 0
            • jecnak  

              Jenze byly naprosto rozdilne tlaky v plastich.

              0 0
      • Smazaný účet  

        Chovani zalezi hlavne na geometrii. Vseobecne ale prave naopak 29'' do kopce lepe sedi (nezvedaji se). Z kopce to zalezi na geometrii. Mel jsem zatim dve 29'' a rozdil byl extremni – na jedne by clovek neprelit dopredu i kdyby se zblaznil, na druhe je treba pracovat s tezistem vyrazne vice…

        0 0
    • pasek  

      no vypada to spis jako sakumprdum cross :-D ale treba to ma geometrii MTB (takhle to nepoznam) soudim podle vidle a plastu:) …jinak 29tky FORÉÉVR ! :-))

      0 0
      • Martin  

        ono je to něco mezi :-)

        0 0
    • pasek  

      (ten predchozi prispevek sem sem hodil blbe, je to reakce na DoomHammera)

      0 0
    • Janes  

      Nemám 29 ku až tak dlouho, ale vím určitě, že mám mnohem lepší a jistější pocit při rychlé jízdě na polňačkách, zejména těch po traktorech, zvlášť při přejíždění ze stopy do stopy. A další výhoda při mý váze (cca 110) je, že se tak nebořím v písku a  na měkkých površích. Jinak jsem rád, že mám konečně kolo, co mi sedí, protože na starší kolena jsem si na 26 ku prostě nezvykl(zkoušel jsem to 2 roky), jsem holt oldschool cyklista a ne biker a 29ka mi umožňuje jezdit to svoje a terén navštěvovat častěji  a víc v pohodě, než na crosce.

      0 0
    • tim  

      Dalo by se říci, že 29ka je vhodná spíše pro vyšší jezdce – cca od 180cm výše ?

      0 0
      • Vegan  

        dalo i nedalo vydel jsem 29" 16.5 ram a typek na tom hezky radil nic mene bude se stim asi vice prat a prave ten pasivni odpor na vyskakovani a nadhazovani atd klesa s velikosti jezdce

        0 0
    • Vlado Jekyll  

      ja som skúšal 29, HT do GF, mal ale dosť nevhodný posed pre mňa, krátky predstavec a nejaké moc zahnuté riadidlá, ale aj tak som bol prekvapený, ako dobre to ide po teréne. akoby sa cesta vyrovnala.....  asi po ďalšej sezóne pojdem do nejakého fulla 29

      0 0
    • Skater  

      Jezdim 29 od jara a nemuzu rict nic jinyho nez absolutni nadseni. Mam GF HKEK, ted jezdim na HiFi 29, takze můzu srovnávat relativne podobnou geometrii 26 a 29 (genesis a genesis 2.0). Chovani ve vyjezdech podobny nebo dokonce lepsi co se preklapeni dozadu tyce, vetsi kolo podstatne lip zabira, z kopce se na velkych kolech bojim mnohem min. Castecne to je vec psychiky a rozdilu HT / FS, ale mam dojem, ze velky kola projedou opravdu vsechno. Mensi obratnost nepozoruju, coz je mozna i vec zlepseni geometrie (G2). Po zkusenosti z Krale Sumavy moje nadseni jeste stouplo, po rozbitych loukach, korenech to proste leti, v zaverecnym sjezdu jsem predjel jeste 8 lidi, loni jsem na podobny akci v zaveru zavodu umiral. Samozrejme full dela vetsi cast práce, ale v kombinaci s 29 je to proste raketa a jsem presvedceny, ze na starym kole bych byl o hodinu pomalejsi.

      0 0
      • Vlado Jekyll  

        závidím, inak, ten HiFi 29 je môj favorit…ale sen je Niner :-)

        0 0
      • Bafoon  

        Mno podle kola koukám že jsem za tebou na Králi chvíli jel :-) máš jakousi kérku na lýtku že jo? do kopce sem ti viděl záda ale pak jsi to z kopce nějak pustil…a už jsem tě neviděl :-)))

        0 0
        • Skater  

          Tak to jsem nebyl já, ale kolega z práce, co dojel 4 hodiny po mě:-) koupil si stejný kolo a řikal, že kdyby ho neměl, tak vubec nedojede:-) Já jel za Bianchisti Vrchlabí, takže jsem měl dres Bianchi a čínský nudle na noze nemam:-)

          0 0
    • stihac  

      Vlado J., s 29kou by si len zbytocne marnil cas. Treba predvidat kam bude vyvoj smerovat. Do terenu boli najprv BMX s 20kami, potom MTB s 26kami, teraz 29… Co asi bude nasledovat? Ja to viem! Pamatate si tie ciernobiele fotky s panmi v elegantnych oblekoch vezucich sa na prvych velocipedoch? Na tych, co mali jedno velike koleso vpredu a jedno malinke vzadu? Pedale boli rovno na oske / naboji?

      Tak to je ono! Predstavte si, co hmotnosti usetrite – ziadne kazety, prevodniky, retaz, prehadzovacka, presmykac., rapidfire… to vsetko odpada. O takom odlahcovani sa vam teraz na 29kach moze tak akurat snivat. A sny to nie su pekne – samy karbon titan a neviemco, vsecko z kozmu ci skade. Ziadne prirodne materialy, a o tom predsa to mtb ma byt!

      Daj si na zakazku postavit jedno kolo (odhadujem tak 45ka by ti mohla byt… do velkych kopcov mozno 40ka), k tomu jedny vlastovky tak 85 cm, pohodlne kozene sedlo (stary klasicky favorit ich maval super) a mas vystarane, o 30 rokov ta budu nosit na rukach ze si predbehol dobu. Ja o tejto diskusii nikomu nepoviem.

      :D

      0 0
      • Vlado Jekyll  

        chlapče, neber to svinstvo…

        0 0
      • kubad  

        LOL

        0 0
      • náčelník  

        Pro upřesnění.

        BMX vzniklo původně jako příprava malých kluků pro motokros, proto mají kola jen 20".

        MTB postupně vzniklo úpravami starých cruiserů od Schwinna – ty měly už původně kola 26" a MTB už to vlastně tak nějak „zůstalo.“

        S 29" žádné zkušenosti nemám a netroufám se hádat, jaký průměr je neoptimálnější, ale stará poučka zní, že větší kolo se lépe odvaluje. Hodlám zůstat u 26".

        0 0
    • Vegan  

      take si dovolim neco napsat :)

      Takze nejdrive klady 29"

      jak dosahnes urcite rychlosti tak ji nestratis a je snadne si ji udrzet

      Kolo je stabylnejsi (pri vyzsich rychlostech) vecinou prekazky opravdu jen preleti a tu si mohou rikat panove co chteji staci trosku pracovat s tezistem a rantl z dlazebnich kostek co mam na zahrade 14cm vysoky ve vyzsi rychlosti s otevrenou vydlou prejedu jako by nic cast pobere vydla cast plaste zadek pravda trosku poodskoci a neco pobere karbon sedlovka pokud zustanu sedet ( ale uznavam ze s folum i 26" se to da prejet komfortneji, ale ne lepe )

      jednoznacne plus ve vyjezdech lepe se to dostava pres prekazky

      vetsi pohodli

      na vetsich ramech to lepe vypada

      stred je trosicku vys a daji se prejizdet vetsi prekazky bez zadreni pilou

      negativa

      pri nizsich rychlostech je kolo obcas na prekazkach vice neklidne

      pokud se jezdi vetsi tereny vic trpi vyplet (praskajici spice, povolujici se vyplet, rozcentrovani)

      je potreba zatacky vice klopit

      nepatrne vetsi polomer otaceni

      mensi hravost kola ( a nutnost navyku na trosku jinou techniku skakani nadhazovani atd … clovek musi jit vic dozadu )

      nepatrne vetsi lenost pri akceleraci ( to by asi odstranili pevnejsi kola )

      vetsi vaha

      Celkove bych se ale se svoji vyskou k 26" nevratil leda si koupil jako druhe kolo na nejake hrave jezdeni neco typu AM/FR, ale ne na toulky prirodou

      0 0
      • stihac  

        Je potreba zatacky vice klopit??? Mal si ty prosim fyziku aj na strednej skole?

        :))

        0 0
        • Vegan  

          to bylo obrazne receno pokud si to nepochopil je mi lito ale tento vyraz pouzivaji i redaktori ve VELU a mnozi lide tady :)

          0 0
          • stihac  

            no to mi prosim vysvetli ako je hento obrazne receno.

            0 0
            • hanz  

              ja ti to řeknu v dh slengu:„prostě to tam musíš ******, ono tě to podrží, neboj“

              0 0
              • stihac  

                hanzi mam z tvojej odpovede silny pocit ze ako sa u nas hovori ty o koze my o voze, ale nevadi, rad pochytim nejake pojmy z dh-slangu. Posli aj nieco dalsie ak to je tiez take duchaplne :)

                0 0
                • hanz  

                  vieš co, tahaš tu vegana za slovíčka a čakáš že ti někdo duchaplně odpoví?…nemožem zato že maš malu slovnu zasobu a predstavivost abys nepochopil co ti chcel říct vegan a aj ja…tak pre teba: „Aby jste se vlezli za stejnej rychlosti na 29tkovom kole s podobnu geometrií ako 26tkove do stejnej zakruty stejnou rychlostou budete muset kolo trocha víc přemlouvat, bude to chtít pravdepodobně cvik(praxi, několik pokusov..) ale pojde to..kolo sa mám tím odvděčí většou jistotou v náklonu a dokonca aj možností většího "naklopení“ k povrchu…semoz­rejme že to má aj svoje nevýhody, 29tkove kolo nelze prehadzovat ze zákruty do zákruty tak obratno ako 26tkove..ale pochybujem že 99% zdejších uživatelů se dostane na pomyslnu hranicu kde to už bude limitujuce…

                  0 0
                  • stihac  

                    No vdaka za vysvetlenie – pytal som sa preto, ze vegan napisal ze zatacky je treba udajne VIACEJ KLOPIT a to trosku odporuje elementarnym fyzikalnym zakonom (uhol naklonu do zakruty je pri rovnakej rychlosti zhodny bez ohladu na vysku taziska a pod… Kedze mam aj nejake skusenosti s motorkami kde to funguje kvoli sirke plastov uplne inak tak som bol zvedavy na vysvetlenie). 

                    Myslim ze moja slovna zasoba je plne postacujuca, ba mozno mierne prevysujuca potreby BF a jeho priemernych navstevnikov :)

                    0 0
                    • fluider  

                      Ale vyššie položené ťažisko musí prejsť dlhšiu dráhu, aby sa dostalo na rovnaký uhol náklonu. Takže asi závisí, kto si čo predstavuje pod pojmom „klopiť do zákruty“.

                      0 0
                      • stihac  

                        Premyslal som nad tym, tak to co pises asi nehra velku rolu, pretoze rozdiel vo vyske taziska medzi 26 a 29 je nevyznamny. Myslim ze vacsiu rolu hra zotrvacnost kolies, sice mensie sa tocia rychlejsie ale aj tak maju asi mensiu zotrvacnost nez 29ky a preto sa zda ze 29kovy bike treba viacej lamat do zakrut… mozno je rozdiel aj v razvore. Dufam ze sa moc nemylim.

                        0 0
                        • fluider  

                          To som ja len reagoval na vaše vyjednávanie o „klopení biku“.

                          Samozrejme, kolesá s väčším polomerom majú pri rovnakej obvodovej rýchlosti (tj. rýchlosti bicykla) väčší moment zotrvačnosti, no nie kvôli väčšiemu polomeru ale kvôli väčšej hmotnosti. Ak by si išiel do zákruty kolmo, bez klopenia, tak by si potom na 29" biku musel spomaliť viac ako na 26". Ale ako ma to na jar naučil mar_tin, zákruta sa dá prejsť rýchlo (bez výraznej straty rýchlosti) výraznym naklopením biku dovnútra zákruty a vystrčením svojho tela do opačnej strany (proste kontra). Ale zase sme pri klopení biku. Ale ak 29" nemá vyššie ťažisko a máš dosť priestoru pod sebou, tak sa zrejmé tiež dá „zlomiť“ do zákruty.

                          0 0
                • hanz  

                  na to aký seš starý kozel bys to mohl pochopit..hmm?

                  0 0
            • Vegan  

              Inu to mas tak na 29" mas teziste vise posazene mas vetsi rozvor kol a tudis aby si teziste udrzel v rovnovaze mezi sylou odstredivou a dostredivou a gravitacni musis to teziste posadit do cca stejne vysky jako na 26" (nepatrne vys ) jenomze i tak to znamena, ze si ve vetsim naklonu

              0 0
              • MlokCZ  

                Proč by mělo být těžiště u 29ky výše?

                Střed je vysoko stejně, řídítka budou taky (ty budou tak vysoko jak je bude kdo chtít a není důvod, aby byly na 29ce jinak, jen bude třeba použít negativní představec při stejné výšce vidlice), tedy jezdec bude vysoko stejně. Takže bude jen nepatrné navýšení těžiště kvůli kolu, ale to bude v celku jezdce/kolo zcela zanedbatelné.

                Tedy reálně bych to viděl, že celkové těžiště nemůže být výše než o 1–2mm, což je méně než rozdíly mezi jednotlivými koly.

                Rozvor kol bude větší jen nepatrně – pro stejně dlouhý rám (tedy pro stejného jezdce 26 × 29).

                0 0
                • Vegan  

                  inu je to proto ze osa otaceni kola je posazena z logickeho duvodu vys ( o1.5") tudis hmota jako vydlice (PREDNI ZADNI ) a hmota na ne navazana je posazena vys a to, ze je stred stene vysoko jako na 26" neni pravda, stred je tam kam ho da vyrobce ramu coz trebas na mojem kole v porovanni s kolem pritelkyne ciny rozdil asi 2cm celkove si tedy na kole vys predevsim co se tyce hmoty riditek pri stejnem zdvyhu neco ti udelaji vyse polozene stredy + delsi nohy vydlice to te o par centaku posune (3" nejsou uplne nejmin)  takze Rizeni na 29" take neni mensi nez u 26" a jedine cim to muzes doladit je predstavec a podlozky na krku vydlice, ale tim nesrovnas 3" ani, kdyz se dost snazis navic vetsina lidi to nevozi jinak nez na 26" kvuli geometriji na kterou jsou navykli.....

                  nikdy jsem to presne nepocital ani jsem nemel tu potrebu, ale je proste faktem, ze clovek na 29" sedi vyse nez na 26" coz ti potvrdi asi kazdy kdo ji jezdi logicky tedy je i teziste vys a diky tomu to musis i vice naklanet. + Svoji roli tam hraje rozvor a ne, ze ne diky vetsi vzdalenosti stredu od vrchni strany plastu musi byt tyto stredy umystene dal do ramu a to ti prodluzuje jak delku celeho kola tak tak rozvor (delku o 6" a rozvor o 3" coz muzes sice kompenzovat, ale ne plnohodnotne)

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Střed se samozřejmě liší od konkrétního výrobce, ale obecně to stejné je a tak jsem to myslel a ne jednotlivé konkrétní případy (jsem se kvůli tomu kouknul na geometrii většího množství 29tek a 26tek a ± to průměrně stejné je).

                    A ta další hmota, která být výše musí, to jsem už uváděl a ta je právě z pohledu celkového těžšitě zcela zanedbatelné. Tedy dejme tomu, že těžiště cca 6kg hmotny je o 1,5cm výše. Celkovou hmotu vezmu např. 85kg (jezdec plus kolo; a to bude navíc u větších jezdců většinou více, tedy tam to bude ještě více zanedbatelné), tedy výsledné posunutí těžiště nebude bude přesně o 1mm výše (teď jsem to tedy už i spočítal a nejen odhadnul), což je naprosto nic. Tohle tedy vůbec do srovnání není třeba uvažovat.

                    Pokud bude střed stejně vysoko a to obecně bude (samozřejmě můžeš mít konkrétní případ, kde bude výrazně výše, na to ale zase najdu jinou 26ku kde bude ještě výše), tak řídítka pro stejný posez musíš dát také stejně vysoko. Pokud to někdo srovnat na stejný posez nechce, tak to ale už nemá žádnou souvislost s 29 × 26, ale pouze s tím, že chce mít řídítka výše (to může udělat ale i na 26ce).

                    Řídítka nejsou zdaleka výše o celé 3", ale o méně. Takže není problém to kompenzovat, pokud by majitel kola chtěl. Pro reálné porovnání nějaký údaj, co jsem našel z reálu. Obvod kola 29ky je 2270mm (samozřejmě se to liší dle použitého pláště, to jen pro to srovnání rozdílu 3 palců). Tedy průměr je 72,3cm. Obvod 26ky je kolem 2100mm (to je konrkténě dle mojeho kola), tedy výška středu 66,8cm. Rozdíl je tedy 5,5cm, což jsou palce cca dva a ne tři. 5,5cm při rovných řídítkách už tak lehké kompenzovat není a je nutné použít představec s větším úhlem daný negativně (jen ten představec dokáže dát 5cm dolu oproti pozitivně otočenému 5–6st.), ale jde to, pokud je o to zájem. Třeba u mě konkrétně na kole by to bylo hrozně jednoduché, mám 40mm zdvih řídítek + 1cm podložku + pozitivně daný představec.

                    Rozvor se v reálu nepatrně liší, ale poměrně málo. Opět vycházím z reálné geometrii více kol. Rozdíl bývá kolem 2–3cm při stejné délce rámu, tedy cca 1 palec.

                    Teď jsem ještě třeba srovnal PeBeho celopevnou 29ku s jecnakovo celopevnou 26tkou a tam má Pebe střed dokonce ještě o malinko níže.

                    0 0
                    • Vegan  

                      Hele fakt se nechci hadat a nechci aby to spadlo do matematicke debaty thred se menuje 29-ky vase postrehy takze tak to i pisu pisu sve zkusenosti ze svouji 29", kdyz to primo srovnam s 26" velikosti 21.5 a ramem od supa to je podle me rozumne srovnani a pokud za tim nekdo hleda matematicke vzorce a ne osobni a subektyvni pocity tak je mi to lito, ale asi si spletl thread neli forum :)

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Já ti tvoji zkušenost konkrétně s tvojím kolem neberu, ale to, že je obecně těžiště výrazně výše, aby to mělo vliv prostě tak není, pokud to majitel kola tak schválně nechce (třeba tím, že nechá výrazně výše řídítka).

                        A matematicky to beru proto, že to je zcela jednoznačné, narozdíl od porovnávání pocitů, které jsou často dost zkreslující a skutečnosti vůbec neodpovídají (a tím to myslím samozřejmě i na sebe a nechci se do tebe nijak navážet).

                        Pokud bys chtěl srovnávat Superiory 26 × 29, tak by bylo třeba srovnávat 29ku v 19ce s 26kou ve 21,5ce, které jsou stejně dlouhé a tedy stejný jezdec na nich dosáhne stejného posezu. A konkrétně ty Supy 26 × 29 mají střed vysoko úplně stejně (±nějaký milimetr, tenhle údaj Sup neuvádí a přesně na mm se to z fotky nezměří).

                        0 0
                        • Mug  

                          To je válka s mloky :-)

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Dobrý odkaz. Tam právě testují dvě kola, která jsou zcela totožná ve všech těch parameterch, kde tvrdím, že není důvod aby se lišila. Tedy střed mají naprosto stejně vysoko, řídítka taky a délku posezu taky naprosto totožnou. Jediné čím se liší je o trošku delší zadní stavba, kde to u 29ky zkrátit nelze a tím bude přesně o tenhle rozdíl větší rozvor.

                            Takhle přesně by to srovnání mělo vypadat.

                            0 0
                            • Vegan  

                              to by se vlakno muselo menovat konkretni rozdily mezi 26 a 29" a ne 29" VASE postrehy :)

                              0 0
                              • Mug  

                                Vzhledem k tomu, že zakladatel jezdí 26ku tak je to srovnání pro něj asi zajímavé, protože se slovně snaží popsat pocity lidí, které jsou srozumitelné všem.

                                Je taky zřejme, že i dvě 29ky se mohou hodně lišit podobně jako dvě 26ky.

                                0 0
                      • MlokCZ  

                        Jinak hádat se taky nechci, jen chci vše upřesnit jak to ve skutečnosti je.

                        Chápu, že jsi chtěl říct, že se s 29kou zatáčí trošku hůře a nic proti tomu. Ale nesmí si z toho někdo vzít, že je to z nějakých úplně jiných důvodů, než to ve skutečnosti je.

                        A ta výška těžiště jednak jiná obecně nebude, ale hlavně také jak už tu uvedl stihac, tak výška těžiště nemá žádný vliv na to, kolik je třeba kolo naklopit v zatáčce.

                        Já bych jinak nabýval z diskuze dojmu, že za to může hlavně výška těžiště a pak při pořizování 29ky se snažil koupit nějakou s nižším těžištěm a posez tomu přizpůsobit a pak bych najednou zjistil, že mi to bude prd platné.

                        A přesné důvody, proč to tak ve skutečnosti u 29ky je by byly zajímavé a pak by se hned ukázalo, zda se třeba s některým parametrem dá nebo nedá něco dělat. Je jasné, že s velikostí kol se logicky nedá nic dělat a ta dělají 29ku tím čím je a přináší i spoustu výhod, které už si uváděl.

                        Důležitý parametr bude stopa kola, která ovlivní zatáčení zcela zásadně, na tu velikost kola má významný vliv. Je tu ale otázka, jak je to nebo není moc kompenzováno jiným offsetem vidlice. Tohle by bylo zajímavé přesně určit. A k tomu pak srovnání jak moc velký vliv má velikost kol a jak moc velký právě stopa kola a tedy jestli má pak třeba smysl řešit vidlici s jiným offsetem nebo ne.

                        0 0
                        • hanz  

                          já bych jako největší důvody zhoršení ovladatelnosti viděl delší zadní stavbu častečně a gyroskopický efekt velkých kol markantně. Těžiště, výška sředu, výška řidítek atd. jsou drobnosti ktere na kolo jako celek mají malý vliv…v mariboru na WCDH byl vidět už aj prototyp dh kola s 29tkama ale právě ten limitující gyroefekt a snížená akcelerace bude pravděpodobně pořád strátovější než pozitiva 29tek…

                          0 0
        • Haryk  

          Vypadá to, že neměl ani češtinu…

          0 0
    • Tomas85  

      Dle mého mínění je snad nejmarkantnější výhoda v přejíždění překážek do kopce, je to dle mého názoru rozdíl poměrně podstatný. Manévrovatelnost ve vyloženě technickém terénu je možná drobet horší než na klasické 26". Ostré zatáčky jsou také o něco horší než na 26", člověk do toho musí jít trochu ostřeji.

      Další, současná „nevýhoda“ je prostě v tom, že na trhu není takový výběr 29" komponent (kola, vidlice, pláště).

      0 0
    • t29  

      loni v dubnu, cesta z Buchlova do Buchlovic, louka, drny, přede mnou kámoš na Specialized Enduro,  pode mnou celopevný cross Author Classic: při 35 km/h jde udržet směr jen s velkým sebezapřením, večer se klouby a svaly po 60 km terénem pěkně připomenou.

      O týden později, půjčené kámošovo staré GT Avalanche, RS Pilot: při 40 km/h „chmm… dyť to drncá jak na crossu“ ale večer po 80 km terénem jsem jenom příjemně unavený + bolí záda z dlouhého posedu (a to jsem si musel v půlce výletu dát 2km pěšky a posunout sedlo, kámoš je holt vyšší)

      Za měsíc a půl, nová 29" GaryFisher Cobia, RS Tora: při 50 km/h „no, drncá to taky“ večer po 50 km terénem silně unavený + trochu bolí záda z nezvyklého posedu

      Poučení: Devětadvacítka je pohodlnější a rychlejší než šestadvacítka

      loni v červnu, šotolinový výjezd od koryčanské přehrady, přede mnou kámoš na Superioru Racing Team (Enduro prodal) a ujíždí mi, zatímco já na Cobii lezu jak šnek. Nahoře si pochvaluje, jak je z celopéra natrénovaný.

      Poučení: stejně je to v nohách

      letos v dubnu, pěšinka u hráze za Modrou, kde jsem na Authoru zkoušel, jak jsem na tom s fyzičkou, horekopcom přes kořeny a pokud možno bez šlápnutí na zem. Takže napřed Genesis Ruler, RS Recon SL, 26" kola: šplhám do kopce v sedě, na nejlehčí převod, za mnou kámoš pěšky, tlačí Cobiu. Nahoře přesedám na Cobiu, jedu dolů a znovu nahoru, vestoje, peru se s kopcem, nakonec musím sundat nohu na zem asi v půlce kopce: „kua, že já jsem si tam dal ty crossové převodníky…“

      Poučení: na cyklotrialové úseky to chce speciální trénink

      letos v květnu: lesní cesta „někde v chřibech“, rozdrbaná od lesáků, mírně z kopce, pode mnou Cobia, za mnou kámoš na Giantu Trance (Superiora prodal), oba přeskakujem z jedné traktorové stopy do druhé: „k-k-k-u-u-u-a-a-a ž-ž-e-e j-j-s-s-m-m-e-e n-n-e-e-j-j-e-e-l-l-i-i p-p-o-o c-c-e-e-s-s-t-t-ě-ě“

      Poučení: Kde projede LKT, tam nepomůžou velké kola ani odpružení

      0 0
      • t29  

        ha, z prvního poučení se vytratil závěr:

        „Devětadvacítka je pohodlnější a rychlejší než šestadvacítka, ale chce to sílu v nohách“

        0 0
    • Bafoon  

      mám 29" teprve pár dní a kdyžtak přemýšlím co mi nabídla jako top tak jednoznačně pohodlí. 26" jsem měl ve velikosti 23" jezdil jsem na ni cca rok a pak si vyzkoušel 29" na stejné části trati jako to znám na 26" tj. rozrytá louka, šotolina, kořeny lesní cesty, ostré rychlé zatáčky prudké i výjezdy.

      Ostré zatáčky mi nejdou – ale nešli mi ani s 26" takže chyba bude jinde :-)

      Pruďáky vyjedu daleko víc a z kopce i když jsem srab jsem do jisté míry stíhal méňě zdatným fulistům (na Králi Šumavy)

      Kořeny lesní cesty louky – všechno z toho se na 29" jakoby vyžehlí, řekl bych že to je terén pro tohle kolo. Na louce to bylo hrozně znát z té 26" jsem byl tak jako vyhrkanej pořád dopředu dozadu natřesenej jak pytel brambor a udržel rychlost stálo dřiny kopec. Tu samou trasu na 29" jezdím v průměru o 10km/h rychleji s pocitem pohodlí a rezervy v rychlosti.

      Je otázkou do jaké míry tyhle klady pro mě (195cm/100kg) jsou zapříčiněné o pár tříd lepším kolem (rám, vidlice, kola) a do jaké pro 29" typickými vlastnostmi – rychlost, průchodnost ale co mohu soudit z asi 300km na 29" tak na 26" mě nikdo nedostane :-)

      Mno ale sohlasím s tím že je to o nohách …

      0 0
      • stihac  

        Bafoon to kolo 29ka co mas v profile ti absoultne sedi k postave – tie pomery velkost kolies – rozmery ramu – vysunutie sedlovky, to vyzera uplne ako MTB s 26 kolesami pre nejaku konfekcnejsiu postavu. Presne tak by to malo byt a aj vidiet ze 29ky su vhodne a aktualne hlavne pre vysokych. Tam potom odpada aj ta lenivost 29 proti 26 lebo mas vyssie tazisko – vacsia paka ovlada ram, aj si tazsi (lebo si vysoky)… prosto pre teba idealne. Na 26ke si musel vyzerat ako 175 cm chlap na BMX (na tom authore je to aj vidiet :)

        29ky boli stvorene pre Bafoona! :))

        0 0
        • stihac  

          Bafoon ked tak nad tym uvazujem… ak by si ty chcel zazit nieco z tych pocitov co ostatni popisuju po skusenosti s kolom rozmeru 29 tak by si si asi musel nechat pre seba postavit nieco ako 33palcovy prototyp :))))

          0 0
          • Bafoon  

            :-) děkuju děkuju děkuju :-) třeba by jsi to mohl ještě takhle hezky vysvětlit mé přitelkyni? Ona to – že to tak musím říct – nechápe a nepochopí :-)

            že jsi mi udělal radost tak tu hodím fotky pro srovnání estetiky :-) jinak se stavem před moc nechlubím :-))

            0 0
            • Bafoon  

              ještě drfnější bafoonek :-))

              0 0
              • Vevoda  

                Nevím proč, ale  je to u všech značek stejný, čím větší rám tím kratší posed (26" biky). Pár světlých vyjímek se najde – Trek, Scott.

                0 0
            • Polka  

              Super! Takhle fakt ani neni poznat, ze je to 29" :-) Jak jedou ty Crossmarky na asfaltu?

              0 0
              • Bafoon  

                jen když jedeš vedla kámoša co má 26" tak je to takové mno roztomilé :-) jde o zvyk – ze začátku mi to obuté přišlo fakt jak megakolo ale ted je to prostě příjemné co víc říct :-)

                Crossmarky jedou fajně – musím souhlasit s míťou – po asfaltu jezdí stejně jak nanoraptory a právě oproti nim jsou v terénu o dost lepší – takže rozumné(pro mě) jak na asfalt tak terén :-)

                0 0
                • Twister  

                  Tak to s těmi Maxxisi jsi mě potěšil. Dlouho jsem nevědel, co koupit na 29, až jsi mě svými fotkami inspiroval k tomu, jít do nich. Takže už se těším, až přezuju. :)

                  0 0
            • stihac  

              Naco priatelka? Mas senzi kolo, tomu treba venovat veskeru zivotnu energiu, cas a peniaze. Co som pocul tak kolo byva z tych svoch objektov tuzby vraj to vdacnejsie… :))

              To ani nie je o estetike, to je o funkcnosti. Esteticky to len posobi preto, ze forma nasleduje obsah (cize funkciu – to je predsa prvorade pri pracovnom, ci pardon sportovom nastroji, cim kolo predovset­kym ma byt) a ked je vsetko ako ma byt tak to prosto vyzera dobre, alebo aspon nerusi. 

              0 0
              • luci liu  

                mno tak kuci koukejte toho nechat nebo na bafoona vlítnu! jen ho člověk chvilku nehlídá a už mě tu zas haní! to ste se teda našli :-))) budliky budliky

                0 0
                • stihac  

                  luci mas to predsa proste – musis pre svojho partnera predstavovat vacsi pozitok nez to kolo a mas vyhrate :D

                  (a moc mu do celej tej koncepcie nekecat – v tomto ma kolo vyhodu voci tebe :)

                  0 0
                  • Bafoon  

                    mno čoveče..... už mi radši nepomáhej :-))))

                    0 0
                    • stihac  

                      co, doma si dostal nakladacku? Za mna? :)))

                      0 0
                      • Bafoon  

                        očividně si free – bez ženské, to by si se neptal ALE  věděl :-)))

                        0 0
                        • stihac  

                          Som myslel ze ked chces byt bajker tak musis byt free – kombinovat by som sa to ani nepokusal. Taka priemerne schopna zena zevraj chlapa vyzdime a uz nema potom sil tocit pedalmi…

                          ?

                          ;)

                          0 0
                          • Bafoon  

                            ano ano časem se v manželství (zatím ne) projevuje jistý proces, kteý by se dal lidově nazvat jako jakási podpantoflizace – kdy tedy názory které jsou poměrně daleko od sebe se neustále sbližují a sbližují až tedy ty její nabydou vrchu :-) tak praví pan Werich a něco na tom bude

                            každopádně „trest“ za mé rouhačství a šíření zpráv že jako tomu nerozumí a nechápe je v podobě takových jemných negací – třebas ze začátku mě „zbila“ lechtáním(to totiž nezvládám) pak tu máme že potřebuje auto tam a tam, večeři máš na straně 194, už doháním tvoje naježděné km (vidle na reklamaci) a podobné provokace ovšem nejhorší ze všeho jsou trpaslíci :-)))

                            však ona tě nějaká taky uloví a budeš dělat kompromisi ty „hrdino“ :-)))

                            0 0
    • miťo  

      Mnozí co mě tu na fóru znají delší dobu již ví, že jsem zastáncem a propagátorem 29tek. Pokusím se tu shrnout svoje poznatky z více bež dvouletého ježdění na velkých kolech, z toho rok jsem střídal 26 a 29 palců bike v pozici letňák a zimák a nakonec mohu porovnat oba typy kol celkem nestranně v podobě biků Duratec Career, kdy 26tku nahradila 29tka při zachování stejných komponent a to, co se měnilo, výplety, ráfky a pláště, vidlice bylo na stejné úrovni.

      K 29tce jsem se dostal náhodou, potřeboval jsem vyřešit zimáka jako jedno kolo kvůli vytlačení z většího pokoje v bytě do menšího. Zvolil jsem krose a na zimu na ježdění na sněhu do něj nacpal 29tky gumy. Okamžitě jsem se do tohohle rozměru zamiloval.

      Výhody: Kolo nabízelo menší valivý odpor-časté přesuny na silnici do terénu byly příjemnější, snáze se převalovalo přez překážky a nezastavovalo se o ně jako menší bráška, drncání se dostalo na snesitelnou úroveň v pojetí HT. V technických sjezdech kola nezůstávají zapíchlá v dírách a schodech, vidle s menším zdvihem méně podklesává a tak jsem si jistější ohledně stachu „já asi půjdu přez řidítka“. Vyšší rychlostní průměry než při ježdění s malými koly. Lepší vlastnosti při jízdě na měkkém povrchu, písku, blátu, sněhu.

      Nevýhody: Je potřeba více energie pro zrychlení, hlavně z menších rychlostí. Ztěžknou převody. Kašpárka zde neřeším, 22–34 je královsky lehký převod i na 29tce, ale trochu dříve dojde velká pila a taky musíte dříve házet malou. Kazety co mají biky s třízubými skoky mi nevyhovují, mám kazetu 13–34 s jemným odstupňováním zubů. Např.skok 18–21 byl na 26tce snesitelný, ale zde již ne, na rovině je rozdíl kadence příliš velký. Trochu větší lenost na 180stupňových zatáčkách na jednom XC závodu.

      Co se týče těžiště jak se to tu řešilo, tak je níže než u 26tky, mohu soudit z mých Durateců, 29tka má dokonce kliky níž! A i kdyby byly kliky stejně vysoko, oproti středu obou kol jsou kliky u 29tky posazeny níž. Já už zpět do 26tky nikdy nejdu. Jo a výplety a ráfky mi připadají nastejno, zádné praskání atd.

      0 0
    • DanMaxbike  

      Ahoj,na 29" jsem začal jezdit od začátku roku a jsem s ní maximálně spokojený.Mám Duratec Career c14 (viz. profil) a je to zatím to nejlepší na čem jsem jezdil.29 jsem si pořídil hlavně kvůli své výšce (212cm) a konečně mi připadá že mám normální kolo a ne dětské.Ze začátku jsem si trochu zvykal na jinou ovladatelnost kola,ale po 4 měsících ježdění si ho nemů žu vynachválit.Zlep­šilo se hlavně pohodlí a výjezdy do kopce,protože už se kolo tzv. nestaví na zadní.Technické úseky z kopce projíždím určitě ryhleji než na 26" kole.Je pravda že na rozjezd je třeba trochu větší síla,ale to je spíše o zvyku a hodně záleží na ráfcích a pláštích.Ze své zkušenosti můžu 29" jenom doporučit a mé další kolo bude určitě 29"

      0 0
    • mildante  

      Jak to tady tak ctu, tak nejak nechapu, proc se jeste vubec delaji 26palcova kola nebo proc prinejmensim nejsou v mensine. Vzdyt ty 29ky jsou naprosto idealni.

      0 0
      • t29  

        To proto, že sem píšou lidi, kterým 29"ky vyhovují. Ale to není reprezentativní vzorek populace ;)

        0 0
        • mildante  

          Hehe, no to je sice pravda, ale kdyz to tak ctu, tak to musi byt uplna balada jet na takove 29ce nekde po sutrech. A do kopce vylitnes jak drak.

          0 0
          • t29  

            pořád to samé – velké kola se líp překulí přes překážku, mají větší setrvačnost a styčnou plochu se zemí – tohle všechno najdeš v libovolném letáku, který se týká devětadvacítek. Ale konkrétní výsledky si musí každý zkusit na vlastní ruce, nohy a zadek.

            0 0
      • depp  

        stačí když to „nadělí“ závodníkům kteří dosáhnou na medailová umístění a rázem se to začne obracet.....co ti dnes přijde jako menšina…  příklady táhnou a marketing je fakt sviňa:o))

        0 0
        • mildante  

          No mne je to celkem fuk, pokud se to hodne rozsiri a budou dostupne komponenty, tak treba dalsi kolo koupim 29ku :)

          0 0
      • kámen úrazu1  

        Pokud můžu věřit řečem :-), tak jsou už země, kde mezi nově koupenými koly 29ky převládají.

        A 26" nezanikne. Na čem bychom jezdili my malí? Moje biky na fotkách vypadají jako správná 29", kdybch měla mít reálnou 29", nebude vypadat jako kolo. :-)

        0 0
      • Smazaný účet  

        protoze obchodnici jsou konzervy :) a taky se jim nechce resit vice variant – je pohodlnejsi prodavat a servisovat jeden typ kol, nez dva…

        0 0
    • kali222  

      ja bych se na 29" svezl hned,ale malo kdo ma ram na male lidi s 29" :P

      0 0
    • Hynas  

      Mé postřehy se odvíjejí od pěti let strávených na 26´´ sugaru a 3 dnech na 29´´ palcovém hifi ve srovnatelných výbavách…vzduchová reba, tlumič fox, zapletená kola, přehození stejných pedálů, stejné sedlo. Seřídil jsem si stejně kokpit včetně výšky střed sedlo, sedlo řidítka, řidítka zem…:o) Defacto jsem jen přesedlal z 26 na 29er. Tlumiče nafoukal plus mínus stejně, funkční rozdíl sehrál především rozdíl propedalu…26 RP23 (max), 29 RP2 (min) při zamknutí, 26 poplock reby, 29 ne, a rychlost pláštů…26 nanoraptory notubes, 29 jonesy ACX. V sobotu jsem kolo prohnal po okruhu v Beskydech…kdo zná: Kotlová, Soláň, Vsacká tanečnica, Vsacký cáp, Díly, Pindula, Radhošť, Pustevny, Martinák, Kladnatá, Hlavatá. Semtam vydatně pršelo, rozmoklý terén. V neděli kolečko kolem Ostravy…tréninkový okruh. Sám se považuju za vytrvalostního cyklistu, maratonce, žádný XC švih mě nebaví…nejde mi, berou mě technické záležitosti v terénu, dlouhé štreky, náročné sjezdy, náročnější výjezdy…prostě vše včetně asfaltových vložek. Rozdíly 26 a 29? Mazec! 29 lépe stoupá…netřeba hledat pozici na špičce sedla, prostě založím převod a plynule šlapu a adheze a posed udělá své (i přesto, že na 26 ho mám stejný; poměry délek osy kol, výška vidlice, těžiště), rozbité cesty…full+velká kola…stačí sedět a šlapat, terén se jakoby narovná; fakt, že velká kola nerovnosti přejedou a nevjedou do nich je 100% skutečností, schopnost vrhat se do prudkých sjezdů plné kamení (Beskydy), bez problémů, netřeba tolik vyhledávat stopu…jen nasměrovat a jet, neuvěřitelná adheze na kluzkém povrchu, větší maximálka na asfaltu, schopnost šlapat z kopce a být naprosto v klidu. Schválně jsem vyjel takové stojky, které jsem na 26 vážně nedal. Okolo Ostravy jsem se oproti 26 zlepšil o cca 7 minut na 35km okruhu. Další zpráva posléze, jdu slavit narozky. :o)

      0 0
      • stihac  

        Zdar. Nechcem ta nasr.t, to radsej uvadzam hned na zaciatku.

        Mam 2 body:

        1. dokazes odhadnut, kolko z tych kladnych dojmov urobila (auto)sugescia? :))
        2. podla mna mas tento aj ten druhy GF maly ram k svojej postave. Ze merias aspon 185 cm?

        Ja mam GF (HT) a pri 187 cm mam 21ku a perfekt. Tak neviem ci tu stupavost nekazi aj toto napriklad. A aj ine.

        0 0
        • Hynas  

          Zdar! Ale co bys mě sral, brainstorming je od toho, aby se vytýkalo a jednalo :o)

          1. Autosugesce skutečně zapracovala taky, vědomě jsem sháněl informace o 29er konceptu, „hltal“ informace a konečně jsem na víkend kolo na test získal a přesně jsem věděl, co s ním budu dělat. Nejen ho jet projet a pocítit „rozdíly“. Vědomě jsem se s ním pouštěl do pasáží a míst, které běžně jezdívám. Třeba takový výjezd z Černé hory na Radhošť jsem sotva lomil nohama (ano, slabší nohy), sledoval těžiště, kladl důraz na adhezi, vybíral stopu…na 29er jsem jel v klidu a vyjel. A to je byl jen jeden úsek. Další úsek při sjezdu z Luškovky…bez problémů, šutr nešutr, kořen nekořen, byť bylo mokro. Okruh okolo Ostravy znám důkladně, projel jsem ho možná i za svůj život stokrát, znám ho dopodrobna, jezdím ho i s miragí v noci a skutečně, přes určitá zaváhání co se týká rozjezdu případně zrychlení brzda plyn, kdy 29er jakoby zrozvážní, se i tahle kombinace terénů projevila ve zlepšení průjezdnosti právě díky 29er. A podotýkám…je to můj názor, můj styl jízdy tohle toleruje. ;o)
          2. Můj současný gary je 19´´ palcová velikost, je to model 3+ z roku 2003, první kus v České republice. Měl jsem objednanou 21´´, ale přišla 19´´ a vzal jsem ji. Vysunutá sedlovka a delší představec to jistil. Nyní jsem měl v testu půjčenou 19´´ 29er s doměnkou, že do budoucna půjdu do 21´´ (měřím 190cm), ale reality mě znerozhodněla, protože mi pozice na 19´´ 29er s vysunutou sedlovkou (a rezervou v rámu) a 130mm negativním představcem plně vyhovovala. Každá velikost má své pro a proti (19´´ lepší manévrovatelnost, nižší hmotnost; 21´´ vyšší hmotnost (pár gramů to udělá), větší žebřiňák), navíc hodím sem fotky z reálného testování a 19´´ velikost skutečně i líp "vypadá). K tvé připomínce k výšce…život ani bikování není (zejména v mém případě) ideální, sugara jsem bral tak, jak je…netuším, nakolik je například stoupací schopnost odvislá od velikosti rámu. A podotýkám…je to můj názor, můj styl jízdy tohle toleruje. ;o)
          0 0
          • MlokCZ  

            Stoupací schopnost je velmi odvislá od geometrie daného rámu. Kdyby mě stoupala 26tka jak popisuješ ve srovnání, tak by okamžitě šla pryč. Fyzicky na tom nejsem nic moc a kdybych musel hodně pracovat s těžištěm a přesouvat se často na špičku sedla, tak nevyjedu skoro nic.

            0 0
            • Hynas  

              Souhlasím, že je odvislá od geometrie rámu, ale netuším, nakolik je odvislá od jeho velikosti. Pokud jsem vyvolal pomatení výroků, tak upřesňuji…pozici na špičce sedla volím jen v kritických úsecích…výjezd na Radhošť, sjezdovka na Lysou, Vysoká (Hostýnské vrchy), prostě stojky, kdy se zvedá terén a snížení reby u 26´´ o 15mm nepomůže. Když jsem šlapal (při podobném nastavení posezu na 29´´) do Radhoště od Černé hory, nic takového nebylo potřeba. Jistě, namítnete, dá se tam jezdit v pohodě a spousta lidí to jistě vyjíždí (Beskydtour), ale znám i dostatek takových, co mají švihové chrtí HT a vyjet to v životě nedokážou a v tomhle je, s čistým srdcem, dokáže dvacetdevítka trumfnout. Prostě to jelo…je to můj subjektivní fakt, srovnaný se skutečností :o)

              0 0
              • MlokCZ  

                Vůbec nespochybňuji, že ta 29tka byla super. Jen jak už jsem psal se snažím eliminovat výhody u 29tky které budou platit vždy a které jen v tomhle konkrétním srovnání.

                Jiná 26tka s jinou geometrií by byla třeba lepší, ale klidně je možné, že na tu 29tku by pořád neměla.

                U těch 26tek já vycházím ze srovnání mnoha 26tek co jsem jezdil dlouhodobě nebo krátkodobě testoval. Na mnoha kolech včetně všech mojich předchozích HT jsem prudké výjezdy jako na současných kolech s Talasem na 100mm nikdy nevyjel, na špičku sedla taky v extrémech musel a ještě při tom toho dal výrazně méně.

                Proto vím, že mezi 26tkami jsou ohromné rozdíly. A to přitom mám poměrně vysoko řídítka, kdysi na HT jsem měl mnohem níže a přesto to ničemu nepomohlo.

                Ve výjezdech hrozně moc dělá rozvor kol a délka zadní stavby, což je pro výjezd nejdůležitější. Ta je u 29tek většinou o malinko delší. Tedy tam být delší musí, u 26tky ale být také delší může.

                0 0
          • stihac  

            Ahoj, dik za reakciu, ze nebola nejaka podrazdena :)

            Este sa pripojim ku gratulantom – vsetko naj a vela peknych km nielen na MTB :)

            Premyslal som, co sposobi ked mas o nieco mensi ram nez by si teoreticky este zniesol a prisiel som na toto: kedze je to Genesis a teda dlhsi ram nez je zvykom, tak vlastne ked mas 19ku pri vyske 190 cm tak sa nic nedeje. Lebo: tieto ramy su pri danom rozmere dlhsie, cize razvor ma tvoj ram asi taky ako keby si mal konvencny od ineho vyrobcu vo velkosti 21 palcov. Jedine co sa stalo je, ze mas viac vysunutu sedlovku a trosku zdvihnutejsi a dlhsi predstavec nez co by si mal na 21ke GF. Razvor je vlastne taky ako by mala 21ka ineho vyrobcu. Myslim ze spravnu polohu sedla a riadidiel si nasiel, takze s tymto dokonale a plnohodnotne mozes dalej existovat, ram ani kolo menit z dovodu velkosti nemusis. Iba si prisiel trochu o vyhodu ktoru ten koncept ramov genesis poskytuje, a to ze je kvoli vacsej dlzke lahsie ovladatelny v zjazde, ale myslim ze s tym co mas zjazdujes celkom v pohode. Inac ramy GF Genesis maju kratku retazovu vzperu zadnej vidlice, a kedze oska zadneho naboja je bod otacania okolo ktoreho sa v stupani bicykel zacne otacat (stavat na zadne) a tento bod je u GF Genesis blizsie nez u ramov s napr. 425 mm dlhou vzperou, tak to je trochu nevyhoda (ale to by sa s vacsou velkostou nezmenilo!). No zas dlhsi ram sa lahsie ovlada v stupani, lepsie drzi smer. V zjazde samozrejme je pokojnejsi dlhsi ram.

            Rozdiel v hmotnosti medzi dvoma velkostami je podla mna odhadom max 100 gramov, alebo proste daka taka uplne zanedbatelna hodnota voci tomu ci sedis pohodlnejsie - hmotnost by pri vybere ramu rozhodne nemala byt argument.

            Ked budes mat moznost, prevez sa na GF velkosti 21, tak si sam spravis najlepsie nazor. Cisto pre otientaciu, vyskusaj niekde v obchode 21 alebo 22 meridu alebo author, ja som vyberal aj medzi meridami vel. 20 a 22 a ak by som mal meridu tak 22 (kratsia geometria) Inac mam HT GF 21 a rad by som niekedy navstivil tie konciny co spominas, tak mozno by sme sa aj niekedy mohli dohodnut ak by si bol ochotny spolu prejst ten okruh alebo jeho cast ;) Ale to vacsie kolo mozno skor dovtedy najdes niekde u obchodnika ako testovaci stroj.

            Mohol by niekto strucne zrekapitulovat prosim nevyhody 29 (v ramci jazdnych vlastnosti – nie take ako mensi vyber dielcov a pod)? Musim to tu dost hladat medzi riadkami. Tusim sa spominala mensia tzv. hravost, neviem… este nieco? Dik.

            0 0
            • Skater  

              Tak nevýhody z mého pohledu:

              • nutnost jezdit lehčí převody, nevím jestli to je nevýhoda, ale já v kombinaci s fullem zcela změnil styl jízdy do kopců – hodně brzo shazuju na lehký převod a točím, místo abych šel ze sedla a tahal težký, možná tak naopak šetřím dost sil
              • velký kola mají menší tuhost, v jistých okamžicích je to v kombinaci s delší vidlicí znát a člověk zvyklý na tuhá kola 26´´ může ztratit trochu jistoty, je to znát třeba když se jede v rigolu cesty a je potřeba vyskočit nahoru, na druhou stranu to jde 29´´ hodně dobře
              • když se špatně usadí duše, tak to může slušně házet:-)
              • nikdy jsem to ještě nezažil až se mi ty velký kola obalí bahnem, to pak bude jak parní válec a možná to neroztočím:-)
              • menší obratnost nepozoruju a jestli nějaká ztráta hravosti je, tak pro mě nevýznamná, a pro kolo určený pro maratony (což podle mě 29 jsou) by to stejně nebylo kritérium určující

              to je co mě teď v rychlosti napadlo

              0 0
      • MlokCZ  

        Pár problémů k tomu, aby se z toho srovnání co píšeš dalo něco vyvozovat.

        První si sám uvedl ale možná nedocenil zcela důsledky a to je tlumič. Porovnávat tlumič s propedal/com­pression tune na max a na min nelze vůbec, to jsou dva úplně jinak se chovající tlumiče a to nejen při zapnutém propedalu, ale především v poloze vypnutého propedalu.

        Tedy bohužel i při vypnutém propedalu je tohle srovnání zabité, pokud bys neměl přesné zkušenosti z více kol a nedokázal velmi dobře odhadnout, kolik toho má na svědomí jiné interní nastavení tlumiče a kolik ty další vlivy (tedy 26 × 29)

        26tka tedy byla zcela degradovaná maximální kompresí a tím fungovala o třídu hůře. A je to proklatě znát i na větších překážkách, vůbec nejde jen o citlivost.

        Pak další obecná výhrada k nutnosti jezdit výjezd na špičce sedla u 26tky.

        Tohle je chyba té konkrétní 26tky (a neplatí obecně), já ani na jednom ze svojich kol se nemusím ve výjezdu ani trošku posouvat na sedle do předu na špičku ať je sebeprudší. Ale je fakt, že vždy jezdím výjezdy se sníženou vidlicí o 40mm, což zajistí vše potřebné. Ve výjezdu končím vždy buď na fyzičku (většinou ne přímo, že bych to nevyjel, ale že nedokážu udržet dostatečnou rychlost na přejetí překážek které v tom výjezdu jsou) nebo případně na techniku, že nedám překážku nebo vyjímečnu zahrabu zadním po nějaké chybě. Na zvedání předního kola nekončím nikdy a jak jsem psal, na sedle se dopředu neposouvám nikdy. Maximálně se občas musím trošku předklonit.

        Tedy to co jsi napsal platí pro srovnání těch dvou konkrétních kol, ale ne obecně (tedy něco z toho obecně platit asi bude, ale určitě ne vše). Tedy spíš je to o tom, že ta 26tka nefungovala jak by ideálně měla.

        A když to budeme brát v rovině fullu, tak je tu další problém, že u 29ky téměř neexistují ty nejlepší řešení pro zdvihy kolem 140mm (tedy já o žádném nevím, pokud někdo víte, sem s tím), které jsou u 26tek, tedy budou tímhle ztrácet ve funkci odpružení a už opět se srovnání dostává jinam. U nižších zdvihů kolem 100m je to lepší, tam už je nabídka poměrně slušná i u 29tek.

        0 0
        • Hynas  

          Tímhle konkrétním příspěvkem reaguju ze „slušnosti“ a trošku ve spěchu, takže jen krátce:

          • nadpis vlákna se jmenuje „Vaše postřehy“, tudíž já srovnávám své postřehy dvou kol, které mají rozdílné průměry kol;
          • nejsem maximálně teorií vybavený bajker, který pozná rozdíl mezi vypnutým propedalem na RP23 a RP2 (oba nafoukané tak, aby sag byl cca 25%), zřejmě jsem se ve své bajkerské praxi nedostal tak daleko, abych zkušenostmi nabyl jiných poznatků, než že vypnutý RP23 se chová jinak než vypnutý RP2 (podle mě to bylo plus mínus stejné);
          • jednoduše jsem vzal jedno kolo, na které jsem zvyklý jezdit pět let a připodobnil tomu kolo, které jsem na víkend dostal a které si kokpitově i tlakově nastavil podobně a pak už řešil podstatné záležitosti a to…schopnosti jízdy. Přijde mi, že se 29er hifi bude ve verzi DLX s RP2 bude chovat podobně jako PRO s RP23. Sugar jezdím dost  dlouho na to, aby mi plně vyhovoval mému stylu jízdy a pojetí terénu, stejně tak mi přijde, že hifi ve 29er bude (podle mého laického mozku) „jen“ větší variantou co se týká většího průměru kol. Netuším, která jiná kola než 26´´ sugar a 29´´ hifi jsou pro porovnání příhodnější (snad Stump od specializedu)…po­minu-li neFS provedení.
          • a ještě zmínku nakonec, při svém pojetí jízdy se ani v terénu nebráním „zamykání“ předku ani zadku, proto i na hifi jsem tuto možnost volil, takže ze svých víkendových poznatků vzešel i fakt (který ale není určitě precentní), že na hifi 29er bych místo foxe s propedalem na nejnižší hodnotě volil foxe s hodnotou nejvyšší (třetí).

          Uff, třeba slavit dál ;o)

          0 0
          • MlokCZ  

            Asi si pořád nerozumíme s tím tlumičem. Možná já špatně pochopil pochopil co znamená tvůj popis u tlumičů tedy konkrténě „RP23 (max) a RP2 (min)“.

            Rozhodující je ten graf na tlumiči, kde jsou ty tři sloupečky, kde je do 07 propedal tune a pro 08 tlumiče compression tune (jiný název pro to samé).

            Nastavení propedal/compressin tune zcela zásadním způsobem ovlivní chování otevřeného tlumiče a je úplně jedno jestli to je RP2 nebo RP23, to jak se chová při zapnutém propedalu jsem vůbec neřešil, to není pro srovnání kol až tak podstatné, to už je jen detail navíc a každý stejně má jiné požadavky na chování platformy.

            Tedy nejde tu vůbec o rozdíl RP2 x RP23, ale o rozdíl interních nastavení tlumičů, ať už je to jakýkoliv tlumič.

            A pokud není interní nastavení tlumiče stejné (tedy stejná hodnota propedal/compressin tune), tak se kola opravdu srovnávat nedají.

            Do roku 2007 si žádné takové poznatky nabýt moc nemohl (ani já ani nikdo jiný), protože 95% všech tlumičů (RP23) bylo všude osazováno s propedal tune na minimu nebo sem tam těch zbylých 5% na střed. Neviděl jsem jediné kolo s RP23 s tlumičem do 07, kde by byl propedal tune na maximu (tím neříkám, že žádné není, jen že je to zcela ojedinělé).

            Ale od 08 je tu ta zásadní změna, že je většina Fox tlumičů s compression tune na maximu a já jsem z toho tvoje příspěvku z toho max u RP23 chápal, že je s maximálním interním nastavením propedal/compres­sion tune. Pokud to je jinak, tak prosím doplň jaká byla interní nastavení těch tlumičů.

            Pro porovnání by bylo vhodné takové kolo, které by splnilo maximálně tvoje požadavky i u 26tek (samozřejmě vše by splnit určitě nešlo, rozdíl tam vždy nějaký bude). Tím myslím, že když za výhodu považuješ, že nemusíš na špičku sedla a tím se jezdí lépe výjezdy, tak pro srovnání 26 × 29 by to mělo maximálně splňovat i 26tka, pokud to u ní je možné a to rozhodně možné je. Proto moc nechápu tu větu: „Sugar jezdím dost  dlouho na to, aby mi plně vyhovoval mému stylu jízdy a pojetí terénu“ Tedy tobě vyhovuje, že musíš ve výjezdech se přesouvat na špičku sedla?

            Jinak je to o tom, že je to nevýhoda dané 26tky a srovnáváš pouze konkrétně ty dvě kola,  proti takovému srovnání samozřejmě nenamítám vůbec nic. Ale nic to nevypovídá o srovnání 26 × 29, které zakladatele threadu zajímá, aby se mohl rozhodnout, do jaké varianty jít. Pro takové rozhodnutí jsou pro něj rozhodující ty rozdíly, které platí obecně a tedy výhody a nevýhody, které vždy u 29ky budou a které 26tka nabídnout nikdy nemůže.

            Já se pouze snažím z tvojeho srovnání získat věci, které budou platit obecně a tedy skutečné výhody a případně nevýhody 29tek a eliminovat rozdíly vzniklé zásadním rozdílem mezi koly (což by mohl být ten tlumič). Konkrétní rozdíl daných dvou kol je samozřejmě zajímavý, ale pro výběr jestli koupit 29ku nebo 26tku moc platný nebude.

            0 0
            • Hynas  

              Ono opravdu výhody a nevýhody rozdílných velikostí kol by nakonec bylo nejrozumnější zjistit právě srovnáním dvou kol s totožným rámem, stejným osazením komponentů, možná HT koncepcí, protože v tomto případě, MlokuCZ, jak píšeš je funkce rozdílná právě použitím jiného tlumiče. V tomhle případě HT by právě rozdíl schopností byl nejvíce patrný.

              Rozdílu mezi interním nastavením tlumičů chápu, popsal jsi to výborně…na RP2 na 29 byl červeně označen nejnižší sloupeček, na RP23 na 26 mám červeně označen nejvyšší sloupeček – a přesto s vypnutým propedalem se mi zdála funkce stlačení usednutím na kolo po přejezdu stejných (skutečně stejných) nerovností defacto stejná. Rozdíl jsem zaznamenal až při při zapnutí propedalu (modrá páčka do polohy), RP23 vozím na hodnotě 2 cca 50% (netuším nakolik je nastaven RP2) a funkce přitvrzení kroku tlumiče byla zjevná, u RP23 byl projev při záběru do pedálů tvrdší. Můj pocit.

              MlokuCZ…nevyhovuje mi, že musím v prudkých stojkách přesouvat zadek na špičku sedla, ale neznám věru nikoho, kdo by to v prudkých stojkách alá zmíněné kopce nedělal (pokud nebuší kopec vestoje), do „normálních“ kopců stoupá sugar jako kamzík ;o)

              Poslední…jak píšeš, získat z mých postřehů obecné zákonitosti rozdílů mezi 26 a 29 je natolik zkresleno subjektivními pocity jednotlivých jezdců, jejich konkrétním zaměřením, zmíněnou autosugescí, potřebami, i fantaziemi o budoucí jízdě…že vím, že konkrétní plusy a mínusy popsat nelze. Vždycky to bude ovlivněno konkrétním bajkerem…a i přesto, že když se deset lidí shodne nad konkrétní funkcí, tak se najde jeden blb (ty proboha nee, tebe tím nemyslím, tebe si vážím…umíš psát a tak ;o)), kterému to bude málo a bude tím ofrňovat. Pro zjištění skutečných vlastnostní obou velikostních konceptů je stále a jen nejlepší reálné seznámení se, test, vyzkoušení a pak ať si na to každý přijde sám. Já jsem sem jen psal své zkušenosti…a proto prodávám sugara, nemáš zájem? ;o)

               
              0 0
              • MlokCZ  

                Jen teď rychle, červený sloupeček je interní nastavení odskoku (rebound tune), tedy to není ono, to s tím nesouvisí. Jde o modrý sloupeček propedalu nebo compression tune (dle ročníku tlumiče)

                0 0
                • Hynas  

                  Nebo že by modrý sloupeček? ;o) Barvy se mi možná pomotaly, já to doma radši vyfotím a vrazím to jako foto, ať to zbytečně neomíláme furt dokola…

                  0 0
                  • stihac  

                    Tato tema tiez prerastla zvladnutelne medze. To vy uz ako robite tehotenske testy ci co?

                    :D

                    0 0
                • MlokCZ  

                  Barvy souhlasí s barvami ovládacích prvků, aby to logicky souhlasilo. Tedy barva nastavení rebound tune souhlasí s kolečkem regulace odskoku (vše okolo expanze) a barva nastavení compression tune s regulací propedalu (vše okolo komprese).

                  0 0
              • vladaza  

                takový test uveřejnil před časem německý časopis Bike a výsledek rozhodně nevyzněl pro 29" nepříznivě

                0 0
        • Hynas  

          Neřeším fully 29er se 140mm, tohle není kategorie mého zájmu…poznatky jsem čerpal z fullů 100 na 100.

          0 0
          • MlokCZ  

            Chápu že ty 140mm neřešíš, ale nelze to úplně zanedbat. Já bych právě klidně do srovnání pro reálný výběr postavil 100mm 29ku a 140mm 26tku. Váhově na tom může být klidně lépe ta 26tka, při dobrém systému problém ani u těch 140mm s houpáním nebude a některé výhody 29ky u 26tky tedy lze dohnad zdvihem a některé přednosti tím i získat. A použít 140mm i u 29ky právě bude problém.

            Tím tedy nechci vůbec obecně tvrdit, že 140mm 26tka bude lepší než 100mm 29tka, to rozhodně ne a na v některých vlastnostech rozhodně nebude. Ale pokud bych sám uvažoval o fullu 29tce, tak bych si tohle srovnání určitě udělal.

            0 0
      • Skater  

        Všechno nejlepší k narozeninám:-). Jako majitel tohoto stroje můžu jenom potvrdit napsané. Akorát být tebou tak vyzkouším opravdu i větší velikost rámu. Předpokládám, že jsi mnohem vyšší, já měřím 179, na Hifi 19´´ mám letos najeto cca 1000km a menší velikost bych dnes nebral, naprosto mi vyhovuje. Ale je pravda, že jsem 17,5 jsem zkoušel jenom HT Paragona… Je to maratonská zbraň největšího kalibru, jen je třeba si zvyknout, že občas člověk točí srandovní převody, ovšem zjištění, že i tak všem ujíždí to celkem kompenzuje:-) Z mého pohledu je 26´´ pro závody nad 30km v terénu opravdu omyl.

        0 0
    • Skater  

      Jinak můj osobní dojem z celé diskuse kolem 29 je ten, že je to stejné jako rozdíl HT versus full, kdo jednou zkusí fulla, uz HT nechce, takže já se domnívám, že kdo zkusí 29, už nechce 26. Výjimky se samozřejmě najdou, ale zajímalo by mě, kolik z lidí, co tu hodnotí 29´´ na nich opravdu trochu víc jezdilo a nesoudí jen z toho jak to kolo vypadá a co o tom slyšelo. Možná je to trochu slovo do pranice a ted¡se do mě všichni pustí, ale já takový dojem mám. Jinak moje osobní cesta byla kratší – HT 26´´ – full 29´´ s tím, že mi to trochu usnadnil taťka, který pořídíl HT 29´´ já zjistil, že menší kola nechci:-)

      0 0
      • vladaza  

        já jsem měl štěstí, že jsem si mohl / v Olomouci/ vyzkoušet GF Hifi  i elitní model Fly. jasně, že jsem k praktické vyjížďce přistupoval už s pocitem, že by se mi to mělo líbit / on si taky člověk půjde těžko zkoušet něco k čemu má  výhrady či averzi/, psychika tedy rozhodně lehce zapracuje, ale ze špatné věci dobrou neudělá,že? kdo jezdí na MTB dlouho, tak logicky hledá / já určitě/, co by ho mohlo ještě obohatit, čím by si mohl jízdu zpříjemnit atd. – prostě hledá změnu. někdo koupí celoodpružené kolo, jiný si koupí nové kliky nebo tretry. mě fenomém 29-tek jednoznačně chytnul a nenašel jsem žádný důvod, proč si zrovna takové kolo nepořídit. no a že má spoustu kladů, ale najdou se i zápory mi vůbec nevadí – ostatně, které kolo je vlastně ideální do každého terénu a pro všechny typy jezdců? můj názor – žádné.

        0 0
      • MlokCZ  

        Neviděl bych to tak jednoduše.

        Třeba já osobně bych o 29ce i uvažoval, protože některé výhody tam jsou evidentní, kdyby ovšem 29tky splňovaly větší množství pro mě zcela zásadních věcí a které nesplňují a tím tedy 29ku automaticky vyřazují:

        • chci zdvihy 140mm a zadní stavbu splňující moje přesné požadavky: ve 29ce neexistuje (tady je vůbec obecný problém u 29tek, co s vyššími zdvihy a to zvlášť ještě pro vyšší zdvihy než 140mm, navíc to komplikuje ten fakt, že díky většímu kolu nelze použít spousta výborných konstrukcí s 26tek)
        • chci vidlici se 140mm a opět přesně splňující moje požadavky: opět ve 29 neexistuje
        • omezený výběr kvalitních kol: tohle už je v současnosti výrazně lepší, třeba Crossmaxi už jsou ve 29kové verzi, ale kdyby někdo chtěl třeba něco jako Crossmaxi SX, už má zase smůlu
        • problém s geometrií: potřebuju na svojí výšku hodně krátká kola: u 29tek téměř nemožné (procházel jsem si geometrii už mnoha 29tek): tím opět 29tka vyloučena
        • omezený výběr plášťů: použitelné pláště by se tu našly, ale byl bych hrozně limitovaný, ono u UST to ani v 26ce není takový zázrak s výběrem
        • druhá výtka ke geometrii: rozvor kol by se mi při zachování stejné délce posezu a úhlů (hlavně hlavového) ještě zvětšil nezanedbatelně a byl už příliš velký (ale tohle už souvisí opět s těmi zdvihy 140mm a použití geometrie u nich)
        0 0
        • Skater  

          Tomu asi rozumím, mě naopak vyhovují delší rámy, o tom se nemá cenu nějak přít. Spíš ze zajímavosti se tě zeptám na tvůj názor na srovnání zdvihů u 26´´ a 29´´. Je oprávněné tvrzení, že např. 100mm na  29 se rovná 120 na 26? Potom by už třeba 140 26´´ bylo jako 120 na 29´´. Nemám moc s čí srovnávat a v oblasti pružení jsem zcela neznalý, jezdil jsem jenom 100 a 100 a tam se větší kola prostě projeví. Domníval bych se, že pohodlí se dá asi na 26´´ dohnat vyšším zdvihem, ale snadnost převalování přes překážky (úsporu energie na dlohých tratích) tím až tolik nezlepším, nebo se pletu?

          0 0
          • MlokCZ  

            Tohle objektivně zhodnotit nedokážu, 29kových fullů jsem zkoušel minimum a to jen krátkce a ještě mi nikdy nebyla geometrie a ani moc neseděl systém, tedy u mě by ty krátké testy zkončili hodnocením fuj to nechci a k objektivnímu porovnání jsem se tedy ani nedostal a neprávem bych 29ce křivdil.

            Ale rozhodně bych se neodvažoval tvrdit, že 29tka je na nižším zdvihu srovnatelná s 26kou na vyšším. V některých situacích se tak může zdát díky větším kolům a lepšímu přejezdu překážek, ale v některých situacích nehraje velikost kol žádnou roli a záleží jen kolik je opravdu zdvihu.

            Zlepšení převalování překážky se samozřejmě u vyššího zdvihu u 26ky zvýší velmi razantně a to z jednoduchého důvodu. Zdvih pobere celou velikost překážky, tedy na překážku se nemusí dostat celá hmota soustavy jezdec/kolo. A tohle bylo také pěkně vidět při testování na Kokořínsku. 100mm mělo s cihlou (která má pouhých 6,5cm výšky) už velký problém a vůbec ji dostatečně nezvládlo (těžiště soustavy kola/jezdec šlo výrazně nahoru nad překážku). Dobře fungujících 140mm ji zvládlo téměř zcela (tedy těžiště se téměř ani nehlo, jako kdyby tam překážka nebyla).

            Samozřejmě je nutná určitá rychlost při tom vyšším zdvihu, aby to tu překážku zcela bez problémů zvládlo. Když pojedu 5km/h v prudkém výjezdu, tak to tu překážku taky nezvládne a tady 29ka pomůže hodně, protože se snáze převaluje přes tu překážku.

            Ale rozdíl na rovině v rozbitějším úseku, kde jedeš na vyšším zdvihu v sedě je oproti nižšímu zdvihu obrovský. Na tom nižším buď v sedle už dostáváš slušnou sodu (tedy trošku podobné HT na menších překážkách) nebo musíš mnohem častěji ze sedla.

            0 0
        • Polka  

          Na co 140mm u 29? To fakt nechapu, to je uplna zbytecnost. Vzdyt tech 140mm nevyuzijes ani u sve 26", zbytecne se na ty zdvihy upinas mi prijde. Jak jsi mohl videt v Kokorine, tak to jde i bez zdvihu ;-)

          0 0
          • MlokCZ  

            Nikdo neříká, že to bez zdvihu nejde. O tom co kdo sjede rozhoduje především technika jezdce, ale i tak full nemálo pomůže. To co se jelo v Kokoříně bych na HT toho dal výrazně méně.

            A upínám se na ty zdvihy z jenoduchého důvodu, protože mám dlouhodobé zkušenosti s menšími a tedy zcela jasně vím, že bych menší nechtěl ani náhodou (a to už ani AMS 125ku, která má 125mm s průběhem s bezproblémovým využitím celého zdvihu, samozřejmě že 125ka je slušné kolo, ale proti Stereu…). Tedy z mojeho pohledu těch 140mm využiju 100%.

            Ve chvíli kdy jsem současně jezdil AMS Pro a AMS 125ku a 125ka byla v servisu, tak se mi na Pro pomalu ani nechtělo, jak mi chyběl ten zdvih. U Stereo x 125ka to není tak hrozné, ale stejně Stereo je Stereo :-)

            Chápu že někoho ty vyšší zdvihy neberou, ale to neznamená, že někdo jiný by chtěl jezdit ty nižší.

            0 0
            • MlokCZ  

              Ještě pro srovnání. Na HT jsem jezdil hodně dlouho, tak 10 let určitě. Na počátku s pevnou vidlicí.

              Do rozbitějších terénu mě to na něm vůbec nebavilo a třeba tu první část trasy v neděli na Kokoříně by mě na HT nebavila a sám bych takové úseky jezdil na HT jen ojediněle. Takže já zase vůbec nechápu, jak to ti dva dokázali jet na celopevných kolech a že je to na nich bavilo. To je také důvod, proč moje technika není nic moc a s fullem se pořád postupně lepším. Protože teď takové úseky jezdím častěji.

              Se 100mm fullem jsem začal jezdit rozbitějších (nemusí být vůbec technicky těžký) terénu výrazně více, ale i tak se mi stávalo, že když toho bylo rozbitějšího moc, že to vůbec nebylo ono.

              Až teď od AMS 125ky a zvlášť ještě Sterea si takové úseku užívám a baví mě a nevadí mi, když je jich na trase výrazně více.

              Každý to má prostě jinak…

              0 0
            • MlokCZ  

              Mám vyzkoušeno, že bych v některých situacích bral i klidně 160mm zdvihu (a víc bych na tom nedal, to by mě technicky už nijak nepomohlo), ale tam už mám současně vyzkoušeno, že to přinese pro mě i více negativ a tedy celkově by to bylo horší než lepší. Ale to opět platí jen pro mě a někdo jiný to bude mít jinak.

              0 0
            • MlokCZ  

              A pak je tu samozřejmě pro mě ještě jedna postatná věc a to moje záda. Už jsou dnes výrazně lepší, ale ani po dvou letech po pádu nejsou úplně 100% ok a ty si těch 140mm také moc pochvalují.

              0 0
              • hanz  

                mame stejnej přístup ke zdvihum a podobný naroky na tlumič…chtěl bych vědět co si myslíš o tomdle..dík za postřehy. Je to 29er, zdvih 5.5palce, na předku 120mm

                0 0
                • MlokCZ  

                  Tohle už vypadá hodně zajímavě, ale chtělo by to více info. Funční systém se 140mm, to je dobrý základ.

                  Dle detailnější fotky na stránkách Intense se mi ale některé věci úplně nezdají, tím myslím hlavně ohledně geometrie. A ještě jsem i kouknul na geometrii Spidera 29ky, kde uvedena je. A moc se mi nezdá hlavový úhel, který je u obou hrozně velký (u 5.5ky ale těžko říct kolik přesně) a je otázkou co to bude s ním dělat a jestli to bude vadit. Dále výrazně menší rezerva mezi sedlovou trubkou a zadním kolem (než u 5,5ky v 26tce), co tu bude dělat s objemnějším pláštěm? Mě bohužel vpp systémy nesedí a zrovna u nich je větší šance rozumně postavit 29ku s vyšším zdvihem díky trajektorii kola a menší potřebné rezervně mezi sedlovou trubkou a zadním kolem. U FSR je to často na chlup i u 26tky a rezervy tam nejsou, tedy zadní stavba by se musela prodlužovat nechutně moc.

                  Na nějaké pořádné hodnocení bych to musel ale projet nebo mít minimálně model do Linkage, kde by bylo vidět více. Ale spíše projet v tomhle případě, protože některé věci, které se nějak známě chovají u 26tky se tu mohou chovat jinak.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    A pro mě je to bohužel zase moc dlouhý dle geometrie Spidera 29ky (ale uvidíme, až tam dají geometrii 5,5ky).

                    0 0
                  • MlokCZ  

                    Tak tady je i geometrie 5,5ky. Hlavový úhel 71st., těžko říct, co to udělá u 29ky, jestli to je moc nebo není.

                    0 0
                    • hanz  

                      poslal jsem ti do mailu geosku 5,5tky 29er…

                      Chci 29tku se stejnýma nárokama jak ty ale nevím kde jí vykouzlit…pak už jen stumjumper 29 ale ten se bude kroutit a to mě už nebaví.

                      0 0
                      • Bafoon  

                        jak kroutit? že sem tam smělý?

                        0 0
                        • Bafoon  

                          k

                          0 0
                          • hanz  

                            ma gumovou zadní stavbu…u tý 29tky to bude jště markantnější

                            0 0
                            • Bafoon  

                              to mě prosím zajímá :-) mohl by jsi popsat + – takové gumovosti? přeci jen stumjuper mám trochu jako „božstvo“ tohle info mě překvapilo-zajímá, díky moc

                              0 0
                              • hanz  

                                no není tajností že všechny spešly sou torzně „nic moc“, když pak sedneš na nějaké opravdu tuhe kolo tak jseš jak v „jiříkově vidění“. Osobně mi to už vadí natolik že jsem ochoten obětovat jeho pohodlí.

                                0 0
                                • Bafoon  

                                  čili gumovost = pohodlí a torzní tuhost = raketa? chápu-li to dobře. Já mám totiž řeknu li to diplomaticky rám tedy spíš pohodlny ale vadí mi to jen na 22–34 kdy to je „slyšet“ (smyk o plášť) jinak neva :-)

                                  0 0
                                  • hanz  

                                    nene..pohodlí je fsr a specielně stumpjumper a endura(starý extremně)…gumovost je to že kdyš šlápneš do pedálu tak se kroutí stavba jak prase ale nic moc jinýho se neděje......takže asi takle stumpjumper je pohodlnej ale blbě se sním drží stopa na traverzech a reakce na šlapání je podpruměrná..­...naproti tomu třeba intense 5,5 není tolik pohodlné i když má cca stejnej zdvih ale letí za pedálem jako šlak a nekroutí se v terenu.

                                    0 0
                                    • Bafoon  

                                      tedy s gumovým rámem je to o tom jestli akceptuješ „nicnedělání“ při silovém záběru – předpokládám že to platí spíš pro HT než fulla? jen abych se v tom zorientoval

                                      0 0
                                      • hanz  

                                        no platí to hlavně pro fulla a nejde jen o nic nedělání v silovém záběru, Torzně měký kola špatně drží stopu v traverzech, při odrazech ze zadního kola cítíš že se ten zadek pod tebou nejdřív žvejkne a až potom se dá jakoby odrazit

                                        0 0
        • Vevoda  

          Manitu 120mm

          0 0
      • kankrlicek  

        Kdybych si nepořídil kolo, které mám, tak už teď si kupuju nějakou 29! Fakt to jede úplně jinak.

        0 0
    • Francy  

      Ač příznivec 29tek, musím doplnit jednu jejich nevýhodu. Když při prudkém sjezdu musíte za sedlo, tak je zadní kolo nechutně blíže k hýždím než u 26tek. A takový výbrus pozadí pořádnými drapáky není nic příjemného :-(

      0 0
      • Vegan  

        mohu potvrdit take jsem si to dvakrat zazil, pak jsem si dal sedlo i na sjezdy radeji trosicku vys :)

        0 0
        • Hynas  

          No ale zase pak budeš vypadat jako purebiker…s vý­brusem na zadku :o)))

          0 0
      • Bafoon  

        ted jsem se potrhal smíchy!!! :-)))))) výbrus…

        0 0
    • Mug  

      Něco je i tady.

      Superior na rozšíření nabídky vsadil a správnost tohoto kroku o víkendu potvrdil člen týmu Česká spořitelna MTB Pavel Zerzan, který na 29“ zvítězil v maratonu seriálu  Kolo pro život. Bylo to vůbec první vítězství na 29“ kole v dějinách českého poháru MTB! „Měl jsem ho doma jen týden a chtěl jsem ho hned zkusit na závodech. Měl jsem chvíli problém, člověk se cítí hrozně vysoko, musí se na tom naučit jezdit, ale šlo to rychle, zvyknul jsem si. Skvěle to jelo a hlavně tlumilo drobný nerovnosti. V Jistebnici jsem s kolem byl už sžitej a dokázal vyhrát, i když jsem měl drobet technický problémy. Ty se ale dají vychytat. Právě na tyhle typy závodů, řekl bych, je to ideální kolo. Cross country bych si s tím asi ale netroufnul. Určitě plánuju i další starty na devětadváce,“ líčil své pocity Pavel Zerzan po vítězství v půlmaratonském českém poháru. „Bavili jsme se o tom i s Trundou /Tomáš Trunschka, pozn. redakce/, kterej se v říjnu chystá na Crocodile Trophy – přemýšlí, že si kolo také vyzkouší a rozhodne se s čím vytáhne do boje s těma australskejma roletkama.“

      0 0
      • stihac  

        No dobre, ved nehovorim ze neverime, ale dost to pripomina take bezne PR-kecy

        :)))

        0 0
      • Skater  

        “Kdo vyzkouší nebude chtít měnit, kdo nevyzkouší, bude stále nahlížet na 29” s despektem,” tvrdí Petr Kubášek – zástupce značky Gary Fischer v České republice.

        Pod tohle se podepisuju, pro mě to PR kecy nejsou ani náhodou.

        0 0
        • Hynas  

          Nejmenovat. Nejmenovat!!! ;o)

          A Skatere…přečti si pořádně text na spodní rámové trubce svého kola…žádné „ch“ tam nenajdeš…;o)

          0 0
          • stihac  

            ak to CH v tom clanku bol zamer, tak to je velmi velmi rafinovane! Citovany autor neznamy, produkt vlastne tiez tym padom nie je definovany… Vlastne je to nezalovatelne. Vzhladom na to aky nevinny je ten samotny vyrok tak sa mi zda ze ten bulvarny zurnalista je uz riadne deformovany zvyklostami ktore v jeho profesii vladnu.

            :)))

            0 0
            • Mug  

              Je to podobné, jako když ty píšeš bludy na B-F.

              0 0
              • stihac  

                tak to neni.

                (som myslel ze mas aspon 29ku ked sa ti cosi nepaci – teraz uz nechapem tvoju motivaciu vyryvat… ale neva)

                0 0
                • Mug  

                  Jak víš, že jí nemám?

                  0 0
                  • stihac  

                    tak som si dovolil domnievat sa podla tvojho profilu. Ak ju mas, tak to teda bolo dost proste a prvoplanove…

                    Tak si to rychlo dopln, nech vieme co si zac.

                    :D

                    0 0
                    • Mug  

                      Až si ho vyplníš ty, Vševěde.

                      0 0
                      • stihac  

                        tak to bud trpezlivy

                        :D

                        0 0
                        • Mug  

                          Mě to je jedno. To, že tam nic nemáš o tobě říká dost.

                          0 0
                          • stihac  

                            hej? A co take?

                            0 0
                            • kubad  

                              třeba to že chceš být anonymní a podle toho taky vypadají tvé reakce :-(

                              takže máš nějaký konkrétní důvod pro prázdný profil?

                              0 0
                              • stihac  

                                ano, niekolko.

                                0 0
                                • kubad  

                                  konkretněji by to nešlo?

                                  třeba zjistíme všichni ostatní že vyplněný profil je úplně nahov..

                                  0 0
                                  • stihac  

                                    neslo, jednym z dovodov je lenivost kombinovana s neochotou vyplnat akekolvek formulare a dotazniky bez konkretneho (zistneho) uzitku

                                    0 0
                            • fluider  

                              Tipujem, že si mladý človek, možno na VŠ ale aj keby nie, tak si asi nevieš nájsť lepšiu zábavu, ako floodiť v nejakej diskusii . BF naštevujem veľmi často už nejaký ten mesiac, mám prehľad o ľuďoch čo píšu k veci. Ale aj vďaka tebe sa tento thread stal nečitateľným …

                              0 0
                              • stihac  

                                trochu prehanas a uvadzas ma do rozpakov, je to spolocna zasluha krvopotnej sus­tredenej cielenej a dlhodobej (no tak dobre, strednedobej…) snahy nielen mna ale niekokych zucastnenych diskutujucich.

                                Ale inak uznaj, toto je skutocne napinave, pestre citanie kde sa dozvies vela zaujimaveho a uzitocneho. Lenze to nemozes ziadat od temy ktora ma 10 prispevkov, este k tomu monotematickych. Toto sa vyvinulo do temy, ktora zahrna cely zivot bikera aj jeho blizkych pribuznych, je tzv. interdisciplinarna, sa nebojim tvrdit. Od citatela taketo komplexne literarne celky vyzaduju urcite sustredenie a trpezlivost, ale ich vyznam a dopad na citatela je nepopieratelny.

                                Preto sa nepytaj co moze bikeforum urobit pre teba, ale pytaj sa co ty mozes urobit pre bikeforum!

                                ;)))

                                0 0
                                • fluider  

                                  Asi som bol vychovaný staromódne, ale ja sa z ľuďmi radšej spoznávam osobne, nerad strácam čas čítaním kecov o ničom a preto nepíšem o ničom, ale k veci ak mám čo povedať, aby som nezdržoval ani ostatných. Ušetrený čas strávim na biku, s kamarátmi v krčme, s frajerkou a inými koníčkami. Hold, sme rôzny a každého napåňa niečo iné .....

                                  0 0
                                • Mug  

                                  Ano děláš pro nás všechny mnoho.  A tvůj dopad je neoddiskutovatelný.

                                  Kdyby to bylo alespoň vtipný, ale tohle je tragedie.

                                   
                                  0 0
                                  • stihac  

                                    Mas podla mojho nazoru trochu sklony vidiet veci cierne, mozno trochu histericke rysy… Lebo v skutocnosti v tejto teme o tych 29kach odznelo (a pravdepodobne aj vdaka mojim prispevkom, napocudovanie) asi vsetko co malo, aspon mne osobne skvele posluzila na to urobit si nazor, a tym nemyslim ich zavrhnut alebo vyniest na piedestal, ale pochopit kedy a kde ma 29 plusy a kedy a kde a pre koho minusy v porovnani s 26. Ak tebe takto toto vlakno mojou vinou neposluzilo, no… neviem ci je chyba zrovna vo mne.

                                    0 0
    • Hynas  

      Hurá hurá hurá…při jednání s testovacím centrem se možná podaří, že na příští víkend (Rampušáka) budu mít GF 29er Deluxe ve 21´´palcích…tak se těším :o)))

      0 0
      • stihac  

        No to uvidis to tooocoo.

        :)

        0 0
      • Bafoon  

        tak si rampušáka užij no…já se na něj těšil těšil těšil a ted mám rebu na reklamaci :-(((

        každopádně na testovačku 29" sis nemohl vybrat lepší trasu-závod ALE spíš bych ti radil šetřit síly a některé pasáže tratě které ti na GF přijdou famozní brnkačka si pak projet i na 26" kvůli srovnání – budeš čučet jak v jiříkově viděni :-) aspon můj první zážitek s 29 byl takový :-) "tak co jééé dy´t šlapu proč to nejedéé, ty jo to drncá, apod " :-)))

        přeju hodně štěstí a pak sem napiš zážitky :-) asi budete mít hezké blátíčko… :-)))

        0 0
        • Hynas  

          Hmmm, tak nebudu, testovací model v jednadvaceti palcích nebude k dispozici…tak snad se najde někde aspoň 19tka :o) Ale pochybuju.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.