• chodec

    Ještě jeden dotázek si dnes dovolím – u celkem doného kola se mi pravidelně v terénu ozývalo značně otravné „vrzání“ – postupně jsem zkoumáním došel k závěru, že to dělá sedlovka v úchytu v rámu – neboť:

    1. dělá to jen když sedím v sedle – jakmile si stoupnu tak to vrzne naposledy pak zcela ztichne a dokud stojím, jede kolo už jako duch;
    2. když sedlovku vyndám a důkladně očistím, tak se to na chvílu zlepší;
    3. sedlovka má drobnou vůli v předozadním pohybu i když je utažená (jako by byla o chlup menší než je průměr trubky rámu a i když je utažená objímkou, tak nemá vedení v trubce zcela bez vůle a může se proto jemně pohybovat (poznám to jen když za ní vezmu opravdu silou – a to také velmi podobně vrzne);

    Stávající sedlovka je duralová s průměrem vyraženým na ní 31,6 (kolik má ve skutečnosti jsem neměřil).

    Setkal se někdo s podobným problémem (v historii jsem našel thredy o tom, jak lidem vrže sedlo samotné, ale o sedlovce nic moc) a jak lze řešit?

    Pomůže záměna duralu za karbon – co doporučíte?

    0 0
    • maxtor  

      Zkus očistit, namazat a fakt pořádně utáhnout. Carbon bych moc nedoporučoval vzhledem k tomu, žes psal, že vážíš 100 kg a rád blbneš v terému.

      0 0
    • mara53  

      a nebo,když říkáš že má nejakou vůli, zkus fintu vypodložení kouskem plíšku z plechovky od piva jako u karbonových sedlovek, znova ale platí dostatečně namazat – tak nějak přiměřeně,přiměřeně .. S názorem karbon nebrat taky souhlasím, abys nevyhodil spoustu peněz zbytečně… Počkej, co napíšou ostatní,třeba někdo s podobnou figurou jezdí karbonovou sedlovku nebo jezdil apod.

      0 0
    • mar_tin1  

      jak radi maxtor: ocistit, namazat a utahnout.

      0 0
    • morlo  

      No ja jsem se s tim taky potykal, nakonec jsem to poradne vycistil, namazal a pres celej spoj – sedlovka, stahovak a ram jsem pretah kus ustrizeny duse, mrkni se do profilu. Od te doby si ani nevrzla :). Vzdykcy se tam proste dostane bordel, pisecek atd. a pak to vrze.

      0 0
      • maxtor  

        A necítíš v tom pak vůli, když jsi tam dal tu duši?? Mám pocit, když se podívám na to kolo v tvém profiku, jako by sedlovka byla zalomená trochu dozadu vzhledem k sedlové trubce.

        0 0
        • morlo  

          Ta duse je prevlecena z vnejsku, plni funkci ochrany proti bordelu, nic vic. Mas pravdu, ze v mym profilu se sedlovka zda byt zalomena, taky jsem si toho vsim, ale vzniklo to tim, jak jsem ve Photoshopu upravoval optickou deformaci kol. Holt jsem si musel vybrat, bud sisaty kola, nebo ohla sedlovka :D. Kolo si nafotim lip a fotku vymenim, uznavam, ze takhle to nevypada moc verohodne…

          0 0
          • maxtor  

            Já bych si toho jinak nevšiml. Zaměřil jsem se na to kvůli té duši. Ty fotky opravdu někdy hodně zkreslují.

            0 0
    • racker  

      No tak tedy i já s trochou do mlýna. Byl jsem (a z části ještě jsem) velkým obhájcem karbonu i na biku. Přiznám se, že co se sedlovky týká, přešlo mi to. Praskla mi po roce užívání karbonová sedlovka Pells (trubka s vlepeným zámkem – označení už nevím, neb trosky jsem vzteky vahodil do odpadu. Myslím, že opravdu význam může mít karbonová sedlovka na hardtailu, a v tu chvíli monocoque a použij určitě objímku se šikmým řezem. Vzhledem k tomu, že mám fulla i když ne nejpohodlnějšího, upustil jsem od karbonové sedlovky (FSA chce za monocoque přez pět tisíc) vrátil jsem tam hliník (Ritchie pro) a kromě újmy na image nepozoruju rozdíl. No – a k vrzání. Pokud tám máš viditelnou (!) vůli i po ztažení, něco je špatně. Bu´d jinou sedlovku (pravděpodobně) nebo redukci. Občas vržou i vůle, které nejsou vidět. Čistota samozřejmě. Kvalitní objímka s výkyvnou maticí. Dal jsem tam RB (mají jí v Bikeexpertu na Pankráci), stojí hříšné peníze, nicméně funguje. Sedlovka nevrže.

      0 0
      • maxtor  

        Rackere, a kde ti rupla ta Pellska?? Povolil spoj carbon/hliník?? Úplně se to bez varování urvalo nebo jen naprasklo?? Mám lepený představec Pells na silnici, tak mě to zajímá. Nerad bych padl na hubu:-)

        0 0
        • racker  

          Chruipla přesně v rovině rámu, spoj se zámkem se ukázal solidní. Proto jsem taky doporučoval použít objímku s šikmým řezem. Okraj rámu nebyl ostrý a uchycení bylo v pořádku, ale to stálé namáhání v jednom místě se ukazuje nad síly prefabrikované karbonové trubky, která má směry vláken podél a napříč. Jak jsem koupil, tak prodávám – a podle vyjádření několikaznámých ze servisů je to ne příliš ojedinělý jev. Je to tak na chvíli. Já jsem na ní najel cca 10000 km – ale bylo v tom hodně zimního objemu. Jinak běžný terén a dva maratony. Mám taky lepený karbonový představec (Fuji) a karbonová řídítka. Zatím bez problémů. Ale do karbonu nevidíš. Sedlovka chrupla více méně bez varování, zajímavé je, že ne ve chvíli největšího namáhání. Prdla v rychlosti 4 km/h na asfaltě, tak jsem to ustál. Když si představuju, že jsem na ní den před tím mazal z kopcde v terénu 70, dělá se mi špatně…

          0 0
          • maxtor  

            Ty, a nebylo to náhodou tím, žes ji měl moc utaženou?? Já jsem ty carbonové komponenty na silnici kupoval od borce, který je fasuje od sponzora. Upozorňoval mě, že sedlovku ani řidítka v představci nedotahovat tak, jak hliník, protože by to mohlo rupnout. Carbon je drsnější, tak fakt stačí utáhnout o dost méně než hliník a drží to fest. Jinak mi taky jednou rupl šroub, co drží sedno na sedlovce a to jsem jel celkem rychle. Sedlo normálně za zízdy upadlo. Málem jsem toho měl „plnou prdel.“ Naštěstí jsem to ustál.

            0 0
            • kubad  

              S tím utahováním, je to právě problém, karbonové díly jsou většinou hladké a hlavně sedlovky rády zajíždí, pokud je nedotáhneš. Měl sem USE Alien Carbon, po 2-sezonách byla tak omačkaná v zámku, že sem ji radši nahradil hliníkovou. Navíc přínos Karbonové sedlovky na fulu je asi hodně diskutabilní. Možná váha, ale mám stejně těžkou hliníkovou se kterou žádný problém.

              0 0
              • maxtor  

                S tím carbonem na biku souhlasím. Na silnici je to neocenitelný přínos, ale na horském kole a ještě k tomu fulu bych do toho určitě nešel. Já mám na silnici tu sedlovku fakt dotaženou jen tak tak, ale možná je to taky tím, že rám je carbonový a tedy trochu drsnějsí. Řidítka v představci mám taky dotažené jen tak akorát a opět drží. Nicméně musím opět dodat, že nejsou lakované a tedy i jejich povrch je drsnější. Je tedy lepší raději carbonové sedlovky kupovat nelakované, aby se neklouzaly.

                0 0
              • maxtor  

                Možná by pomohlo lakovanou carbonovou sedlovku v její spodní části, která má být v rámu, zdrsnit šmirglem. Určitě to pomůže.

                0 0
                • kubad  

                  To pomůže na 100% , ale když rupne a budeš ji reklamovat – co na to řeknou? Kamoš nedávno rupl karbon, dal tam Titanovou a vrní blahem. Pruží víc a odpadá problém se zajížděním.

                  0 0
                  • maxtor  

                    Nesmí rupnout:-)!!! Titanovku bych si taky dal líbit, ale ta cena…

                    0 0
                  • maxtor  

                    S tím zdrsněním jsem navíc nemyslel ojet to až na vlákna, ale jemným šmirglem citlivě zdrsnit. Kro ti pak dokáže, že to máš od šmirglu a ne od zámku od častého vysunování a zasunování? To si myslím, že by šlo ukecat.

                    0 0
    • Paja  

      Moc si nedovedu predstavit, ze sedlovka, ktera ma i sebemensi vuli nezajizdela za jizdy do ramu. Ja mam sedlovku (puvodni koupenou s kolem) 30,2 v ramu Author modus, sedlovka jde pri povolenem upinaku az moc lehce, takze naopak spis resim, aby do ramu nezajizdela – mazat sedlovku to vubec, naopak spis odmastuju a mozna budu muset trochu zdrsnit. Nedavno mi sedlovka taky hrozne vrzala a nakonec pomohlo dukladne ocisteni a namazani vazelinou spoje(dotykovych ploch) ram-objimka upinaku sedlovky (pouze vycisteni nepomahalo, vrzalo dal, az ta vazelina to utisila).

      0 0
      • Wojtkingson  

        Je jedno jakou vazelínu člověk použije?

        0 0
        • RomanH  

          Prakticky ano (u karbonu bych teda spise pouzil pastu na karbon). Jinak, ja ted misto vazeliny pouzil na hlinik / hlinik obycejnou zubni pastu a prijde mi to jeste lepsi nez vazelina.

          0 0
        • novas752  

          Namazání vazelínou téměř vždy zbaví pazvuků, ale u sedlovek s menší drsností povrchu (stopy po obrábění) hrozí pomalé zajíždění (třeba 1cm/30km). Já mám sedlovku za roky používání jako „teleskop“ dost ohlazenou, takže jsem tam dal obyčejnou zubní pastu. Sedlovka zajíždět přestala, ale opět začala trochu vrzat. Tak jsem si smíchal trochu zubní pasty a vazelíny (zelenej motorex) v poměru cca 2:1, lehce namazal a je po problémech. :)

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.