Náby/Kóla - spolehlivost a robusnost

29 nepřečtených
  • chodec

    Ač jsem podle rozkazu týden hledal, nakonec se musím zeptat takto samosatatně. Mám relativně nové kolo (teď v létě kopený Trek 6700 najeto zatím jen cca 400 km neb jsem neměl zatím moc času a nějaké zdravotní potíže) nicméně už od začátku jsem věděl, že některé komponenty na kole jsou jen provizorium – mezi ně patří náby a kola celkově. Jsou na tom od fabriky Bontrangery Selecty na kotoučích a mám pocit že můj styl jízdy (rád blbnu v terénu když je příležitost) a mou tělesnou stavbu (100 Kg a celkem vytáhlá postava) hůř zvládají a hlavně asi nebudou zvládat dlouho (už teď někdy malinko zadrhnou apod.

    Uvažuji proto trochu preventivně o tom, co přijde po nich.

    Mé preference jsou (v tomto pořadí):

    1. Spolehlivost a robusnost a pokud možno nulová údržba a štelování;
    2. Vzhled (přiznám se otevřeně, když už si dělám radost, chci ať to podle toho vypadá k světu);
    3. Váha (při mé celkové váze a důrazu na výdřž mě pár gramů netrápí);

    U stávajících kol se také skoro pořád ozývají dráty (takové jemné lupání), kterému bych se u nástupců rád vyhnul.

    Proto dotaz – s ohledem na preference a mé parametry doporučujete spíše:

    1. Zapletená kola nebo si poskládat nějakou hybridní kombinaci náb, ráfků a drátů – pokud celá kola tak jaká (rád bych něco osvědčeného, uvožoval jsem o Crossmaxech XL, která vypadají sexy, ale zde v B-F jsem našel mnoho threadů se společným jmenovatelem, že CM nejsou tak úplně bez potíží, hodně lídí tu nicméně chválí unisono DTčka (z těch dostupných), ale rád bych to měl „posvěcené“ i s ohledem na to, co od toho čekám (viz výše);
    2. S ohledem na preferenci odstranění pazvuků drátů, má při mé váze smysl uvažovat o něčem jako jsou radiální výplety bez křížení, nebo rovné patky drátů u Mavicu a podobně, nebo to nemá moc vliv.

    Pokud by to šlo, raději bych něco s menším počtem třeba o trochu silnějších drátů (čistě proto, že se mi to líbí).

    Dává ten dotaz takto smysl ? – přiznávám bez mučení, že celkově toho moc najeto nemám a s laborováním s díly zkušenost nulovou, takže možná nevím přesně co vlastně hledám. Přesto díky za pomoc.

    0 0
    • jecnak  

      XLka Cmax jsou asi nejrozumnejsi volba. Jediny s cim je snad problem jsou drazsi nahradni dily a obcas loziska. Ja mam Vckovou verzi a nebyt vyrvanyho dratu z rafku, tak bych na ne sahnul az po roce a pul, kdy jsem promazal u predniho naboje lozisko. To ze se tady propiraj problemy Cmaxu je v tom, ze vetsinou tyhle kola maj lidi co opravdu hodne jezdi a jezdi za kazdeho pocasi…

      Do kazdych kol se budes must jednou za rok podivat.

      Na radialni vyplet na kotoucich musis zapomenout.

      0 0
    • maxtor  

      Podle toho, cos uvedl, bych ti zapletená kola nedoporučoval. Redukovaný nebo radiální výplet s kotouči dohromady moc nejde. Ostatní se mnou asi moc souhlasit nebudou, ale já bych, být tebou, zvolil něco z produkce Shimana podle toho, kolik chceš do nábojů investovat. Níž než pod Deore bych rozhodně nešel. Stejně tak bych zvolil klasický výplet 32 drátů.

      0 0
      • Mamut  

        Ostatní se mnou asi moc souhlasit nebudou, ale já bych, být tebou, zvolil něco z produkce Shimana

        Tymto sa prehlasujem za „ostatni“ a hlasno nesuhlasim. Pokial chces bezudrzbove naboje, tak neber konusy. Vezmi nejake priemyselne loziska (napr. Author, mam uz 2 sezony a neviem o nom (priedny mam Sachs Neos uz 7 rokov a este som na neho nesahol a pritom ma chod, aky na konusoch nedosiahnes nikdy)).

        Pri 95kg a kotuoch by som neriskoval experimenty a bral 3× krizeny vyplet na 36 spiciach, 2mm spice (mam lepsie skusenosti s DT nez so Sapimami).

        0 0
        • wroum  

          to je relativni. mam stary (2001) naboje XT na konusech, jednou sem je ze zvedavosti rozebral a sou stale jak novy a to ze s konusem nedosahnes tak hladkyho chodu je blbost. uz principu. vzdyt i to prumyslovy lozisko funguje v podstate stejne jako prumysl (drazka-kulicky-drazka). takze pokud neni konus povolenej nebo pretazenej, tak musi chodit stejne jako prumysl.

          takze podle me je oboje plnohodnotny reseni a kazdy ma svoje plusy i minusy.

          0 0
          • Mamut  

            vzdyt i to prumyslovy lozisko funguje v podstate stejne jako prumysl

            Viem, a preto som to nenapisal obecne, ze kazdy priemysel je lepsi nez kazdy konus. Tato veta sa tyka iba mojho predneho naboja. Vzadu som kvoli prasknutiu orecha musel pred rokmi vymenit Sachs za Authora a hoci je to dokonale bezproblemovy naboj, tak na neho to napr. uz nesedi.

            0 0
      • ales.v  

        Tak budu další z těch, kteří s tebou nebudou souhlasit. Při váze 95 kg jsem jezdil svého času Authorácké náby u kterých jsem jednou za sezonu vyměnil ložiska cca.po 80 Kč ( 4 ks) a po dvou sezónách jsem tam dal SKF s keramickou drahou ( asi za 150 ks) a ty už jsem nikdy nezničil. S novým kolem jsem přešel na XT a životnost kónusů byla přesně 2500 km, a protože se mi je nepovedlo sehnat ( přiznávám moc jsem se nesnažil, bylo to pouze alibi) tak jsem pořídil Crossmaxy a zase není problém. Po sezóně předpokládám výměnu ložisek za oblíbenou keramiku a bude pokoj.

        0 0
    • morlo  

      No ja jsem slysel docela chvalu na autoracky naby na prumyslech, zadni stojej 1500, coz sice v cloveku vzbuzuje neduveru, na druhou stranu prinejmensim na zkousku to za ty prachy stoji. Jinak je mam momentalne nejaky KTM (vicemene noname) na prumyslech, za dva roky jsem na ne nesah, kola se daji utahnout na krev bez toho, aby je to jakkoliv omezovalo, vakl 0. Kolo nesetrim, jezdim docela casto brody. Jedinej problem se zda byt v orechu, ale to s tim nesouvisi.

      0 0
    • Nimrod  

      Sun Modo… sou sice trochu brutální, ale vydrží si myslim toho dost. nevýhoda: nedaj se sehnat v ČR, 36 drátů, vyšší pořizovací cena. Asi to je blbost do dávat na XCčko, ale tak splňuje to většinu tvých požadavků :-)

      0 0
    • Daan  

      Me uz po minule zkusenosti se Shimany naboji nikdy vice na kolo nesmi. Zkus rafky Mavic od 717 vyse, a DT 2,0 vyplet. Ja mam 817 prave s 2,0 DT a jen 32 dratu, prezilo to uz neuveritelny veci a naprosta spokojenost. K tomu bych klidne dal ty Suny S.O.S XC, vozi je kamarad a dva roky na ne nesahnul. Ale levne to mit nebudes:-)

      0 0
    • vlk  

      no podíval bych se po novatec na průmyslech.Já mám už přední i zadní a jsem velice spokojen i když zadní mám tak týden.

      0 0
    • Pekáček  

      Todle vydrží: www.bike-forum.cz/…big/1531.jpg Je to Novatec se silnou osou upínáku.

      0 0
      • martt  

        Ked sa zavadzali kazety, argument bol, ze kvoli stale sirsim a sirsim sestkoleckam, sedemkoleckam, musi byt lozisko naboja daleko od okraja osi a to nie je dobre (namaha osi). Na tomto naboli je ale presne ten isty problem. Odmysli si tie dve loziska orecha, ktore vlastne neprenasaju vahu biku a to nosne lozisko je skoro v strede. Shimanovske naboje maju lozisko z vonkajsej strany orecha – pred 15 rokmi bola ta koncepcia vyhlasovana za velky pokrok oproti koncepcii, ktoru ukazujes na reze tymto nabojom.

        0 0
        • Pekáček  

          Tak to si neviděl nový Dura-Ace :o))) Ten to má zrovna tak, ale u MTB se drží Shimano klasiky, zatím. Jinak takhle to mají i jiní výrobci, daleko zvučnějších jmen.

          0 0
          • martt  

            Ja som mierne zacykleny. Vysledok je, ze poznam len shimanovske naboje.

            Cyklus je takyto: poznam to co opravujem. Opravujem to co mame doma. Kupujem to co poznam.

            A vysledok je, ked to tak pocitam, ze mame okolo 20 shimanovskych nabojov, jeden Joytech (na silnicke vpredu), jeden Campagnolo, dva ofmega. Vsetky su ale velmi podobne (vsetko konusy).

            Teraz ma napadlo ze na jednom MTB mame dva naboje Sachs s priemyselnymi loziskami, na tie som este nikdy nesiahol a uz budu mat 10 rokov. Na tom biku sa ale jazdi velmi malo, patri mojej dcere co studuje v USA a tu je velmi zriedka.

            0 0
          • martt  

            vyzera to pekne! Uplne rovnako ako pred desiatimi rokmi :-)

            0 0
            • Pekáček  

              A co toto?

              0 0
              • martt  

                ak ten nakres spravne chapem, tak marketingovy strategovia Shimana usudili „ked sa prestane fungovat orech treba vymenit cely naboj“ :-)

                Zaroven tam zakomponovali genialnu myslienku, ze ak sa povolia konusy, prestane fungovat (alebo sa dokonca znici) orech.

                Este by ma zaujimalo ako sa maze to lozisko skryte pod orechom…

                Mozno to ale ma vyhodu, ze ked sa maze lozisko, tak sa zaroven vycisti aj orech a naopak zivotnost toho naboja vzrastie.

                0 0
      • Lister  

        co je to přesně za náboj??

        0 0
    • grafik  

      pokud shimano tak urcite kup vyssi radu jak deore – zadni jsem naboj odrovnal za cca 2 roky, predni jde do kytek taky. Dozadu sem poridil novatec s tlustou osou a vypada ze vydrzi mnohem dele.

      0 0
    • kesu  

      za zadnejch okolnosti nekupuj shimano,nevydrzi to nic(zkusenosti s deore,LX a XT),co se tyka maviku tak je docela dobry dat si bacha ktery protoze treba na crossroky uz nejsou k dostani nahradni dily,takze kdyz odejde orech tak mas problem.A co se tyka cmaxu,muzou odejit loziska,jejich vymena se vejde do litru kdyz nekupujes originalni,jinak je to sileny.Kazdopadne bych jejich nasazeni zvazoval,preci jen jsou to spis zavodni XC kola nez nejaky nacini na enduro.mozna bych zvazil neco jako kombinaci navotec nab a treba 321 maviku rafků

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.