• SloM

    Jelikož vlákno „2×10 nebo 3×10“ je zamknuté a doba pokročila, dovolím si založit vlákno nové.

    Plánuji nové kolo a mám dilema jestli zvolit 2×10 (24–38) nebo 3×10 (40–30–22) s kazetou 11–36 na 29" kolech. Porovnal jsem si převodové poměry a jasně mi z toho vychází, že na 2×10 chybí v podstatě jeden nejlehčí převod a nejtěžší je malinko „pomalejší“. V tabulce jsou zeleně vyznačené převody, které předpokládám, že budu využívat. Zároveň tam je pro porovnání 3×9, které mám teď.

    Teď se dostavám k jádru věci. Jaký má smysl system 2×10 pro „turistické“ využití? Zatím se mi zdá, že nevýhody (hlavně velké skoky při řazení) převažují nad výhodami (váha?)

    Anketa: jaký pohon zvolit

    17x
    38%
    28x
    62%
    0 0
    • JakeF  

      Pane Lorenc, uvezu to?

      0 0
    • scalar  

      Mně v reálu po přechodu na 2×10 žádné převody nechyběly a výhody zjednodušeného řazení jasně převážily.

      0 0
    • popokatepetl  

      2×11

      0 0
      • Lišák  

        2×8 :-) Vozím a pohoda.

        0 0
        •  

          1×8 na pevnaku a taky to byvala pohoda, az na kazetu 11–30 ta byla vrazedna pri vyjezdu do kopce s kombinaci 34 prevodniku…

          0 0
          • Lišák  

            Taky mám 11–30 a vzhledem k mé „vzrůstající výkonnosti“ mám pocit, že budu nucen apgrejdnout na devítku (11–34), z čehož příliš radost nemám. Placky 36–22.

            0 0
    • Singlespeed  

      Kombinovat dvojtác 38/24 s kazetou 11–36 není na 29-er úplně nejšťastnější řešení. Na velkou nemáš ani převod 1:1, což znamená, že v terénu budeš zbytečně šaltrovat přesmykem nebo šmrdlat malou. Buď tedy dvojtác s velkou kazetou 11–40 nebo ještě líp 11–42 nebo trojtác s 11–36 nebo 40. Z toho vychází buď 2×11 nebo 3×10/11. 2×10 je jen takový vývojový stupeň k 2×11 nebo 1×12.

      0 0
      • puka  

        To už je spíš marketing jak vývoj.

        0 0
      • JakeF  

        Nedávej tu svoje subjektivní dojmy jako fakty… U mě to třeba bylo přesně naopak, drtivou většinu doby jsem jezdil na 38z placku a výjimečně do dlouhejch kopců nebo extra prudkejch stojek shazoval na 24z.

        Z toho, co tu píše, lze usoudit leda tak kulový… Ale počítám se všichni zase vesele zhádaj, protože jak jezdí oni, tak je to jediný správný řešení. Takže za mě jedině 1×11!

        0 0
        • Singlespeed  

          Jenže ty jsi, jak tady všichni na B-F víme, bikebůh bez kompromisů. 99,99 procent cyklistů je o několik úrovní níže. Co jezdíš ty, je pro ně úplně mimo.

          0 0
        • novas752  

          Zatim se tak většinou projevuješ ty. ;)

          0 0
        •  

          „Nedávej tu svoje subjektivní dojmy jako fakty.“

          No pokud nemá každý sáhodlouze psát a skoro se omlouvat, že jeho zkušenost a názor je jen subjektivní, osobní a skromný, tak podle mě nic jiného ani dělat nemůže.

          Za vás jedině 1×11, za mě na turistické kolo na delší jízdy jedině trojpřevodník a 1×11 je u mě „marketingová“ prasárna. Ještě mi nikdo nevysvětlil jakou má trojpřevodník úžasnou nevýhodu – tedy pro „většinu populace“. Ty dvě placky navíc snadno uvezu. Na horském kole do těžkého terénu 1× něco pochopím, na „turistickém“ těž­ko.

          0 0
          • novas752  

            Co si budem povidat, neni to in a cool…

            0 0
          • mrofmoha  

            u 1×11 vs 3×9 ani nemusis ty dve placky navic vozit :) v podstate se ti jen stehujou po kole :)

            0 0
            • novas752  

              :D A dokonce zvětšujou. :D A v případě fulla do neodpružené hmoty. :D Ale pss! :)

              0 0
      • scalar  

        A k čemu tam tu malou placku pak máš?

        0 0
        • MlokCZ  

          Jezdit malou problém není, problém je v tom, že se pak často pohybuje právě mezi malou a velkou (díky velkému skoku je to hodně zvýrazněné) a místo prostřední pak řadí pořád sem tam a ještě musí o to více vzadu dorovnávat. A výsledkem je daleko častější řazení na plackách než u trojplacky, kde pojede většinu času na prostřední. Ale už se tu opakujeme pořád dokola.

          Patříš také k výkonějším, takže tenhle problém nemáš, když to utáhneš po většinu času na velkou.

          Ještě tu je skupina méně výkonných hobíků jezdící extra nízké kadence. Ty nebudou mít problém chybějící střední, protože ti také budou jezdit skoro vše na velkou (u 2×10). Nicméně těm zase bude chybět těžký převod a pro ně bude nejlepší volba trojplacka klidně 24/32/42 nebo i v extrému nějaká 26/38/48.

          0 0
          • scalar  

            Já jsem spíš „šudlil“ lehkých převodů, já se tam nestydím dát malou, jinak bych už dávo jezdil jednopřevodník.

            Pácháme tu osvětu, tak je lepší poradit, aby senaučili šlapat správnou frekvencí a neničili si pohybový aparát, než připouštět nesmysly jako 26/36/48 na 29" MTB.

            0 0
            • MlokCZ  

              Sice souhlasím, že takové převody jsou nesmysl, ale v reálu docela často používaný nesmysl.

              Sice můžeme psát, jak s tím jezdí nesmyslné kadence a měl je navýšit. Ale když už někdo ty nesmyslně nízké kadence jezdí, tak se jich většinou jen tak nevzdá.

              0 0
              • scalar  

                Dotyčný většinou neví, že jezdí nesmyslné kadence.

                0 0
                • MlokCZ  

                  S tím souhlasím. Ale když když jsem to v reálu s kýmkoliv řešil, tak i když si někteří nechali vysvětlit, že jezdí moc nízké kadence, tak si nevybavuju ani jediný případ, že by nakonec začali jezdit kadence vyšší.

                  Ono to není žádná sranda přeučit, sám si to pamatuju na sobě. Extra nízké kadence jsem také kdysi jezdil. A sice to nebylo z neznalosti, bylo to prostě dané nedostupností převodů (na 1×3 nebo pak na 1×5 s malým rozsahem kazety to jinak nešlo).

                  Ve chvíli kdy doba pokročila a už jsem měl dostatečně lehké převody, tak jsem se postupně začal přeučovat. A trvalo mi to celý rok než jsem mohl prohlásit, že se mi na ty lehčí převody jede lépe. A prvních pár měsíců to bylo utrpení.

                  0 0
                  • oddie  

                    To si taky pamatuju, stačila mi na to jediná poznámka staršího chlápka v cyklokrámě, když jsem se tam ptal na větší převodník: „A na co ti bude? Kluci, jezděte kmihem, dyť si takhle urvete nohy…“. Do té doby jsem netušil, že něco takového existuje, tak jsem to šel zkusit a musel jsem mu dát za pravdu :) Dneska to zní úsměvně, ale tehdá nebyly žádný ty internety ani nic podobnýho a když člověk neznal nikoho, kdo by mu poradil, nasměroval, tak se v tom plácal sám.

                    0 0
                • Hrabex1  

                  Napriklad ja to nevim, protoze to nemerim. Jezdim, jak mi to vyhovuje a menit nehodlam.

                  0 0
        • Singlespeed  

          1×12, 2×11 a 3×11 jsou v současné době nejdotaženější systémy. Tak proč si pořizovat něco kompromisního?

          0 0
          • scalar  

            Někdy v životě musíš udělat kompromis kvůli financím, v cenové kategorii kol 15 – 20 tis. nemůžeš dát půl rozpočtu za kazetu.

            0 0
          •  

            Protože ten „kompromis“ člověku naprosto stačí?

            0 0
      • MlokCZ  

        Ono i kdyby patřil mezi ty, co jim bude vyhovovat 2×10 s velkkým skokem na plackách a nebude mít problém chybějící prostřední placky, tak stejně nevidím jediný důvod, proč dnes chodit u nového kola do 2×10.

        Když už kupuju nové kolo, tak bych bral 2×11 i v případě, že bych patřil do skupiny co snese 2×10 s velkým skokem na plackách.

        A pokud jde o potřebnou výkonnost na dobré využití 2×10 s velkým skokem, tak můj odhad je, že tak 10% jezdců by to mohlo dát.

        Poradil bych tedy to samé, buď 2×11 s 10z skokem na plackách a dle potřeby rozsahu vybrat 11–40 vs 11–42 a vhodné placky nebo u desítky raději vzít 3×10.

        A i když sám jezdím ke spokojenosti 3×10, tak bych u nového kola ostatním už doporučoval rovnou vzít jedenáctku a desítku vůbec neřešit.

        0 0
        • scalar  

          Někteří lidé berou při pořizování kola v úvahu i faktor ceny. A tady je docela rozdíl mezi 2×10 (Deore) a 2×11 (SLX a výš). A to jak v pořizovací ceně, tak v ceně spotřebáku, hlavně u kazety je rozdíl asi 800,– Kč.

          0 0
          • Singlespeed  

            Pokud člověk nechce moc platit a zároveň nechce tolerovat kompromisy, tak je tady ještě pořád 3×10.

            0 0
            • scalar  

              Tak, jsme zpět na zemi. A teď, co je menší kompromis. Jestli se utápět ve spoustě převodů, když se jich navíc spousta kryje a prás se pořád s přesmykačem nebo přijmout menší rozsah převodů a větší skok na převodnících. A to je zcela individuální volba, každému vyhovuje něco jiného a žádná anketa to obecně nevyřeší.

              0 0
              • MlokCZ  

                Individuální volba to je, to je jasné.

                Ale ta věta s utápěním ve spoustě převodů už přesně směřuje na konkrétní skupinu jezdců. A pořád si dle pozorování v reálu u běžných hobíků myslím, že skupina, která se pak pere s přesmykačem u 2×10 je daleko větší.

                Pokud někdo má chaos v řazení (jsou tací), tak to dvě placky nezachrání. U této skupiny jsem se v reálu setkal mnohem častějšího používání převodů malá + nejmenší pastorky než když jezdili trojplacku (tohle bohužel nevyřeší ani 2×11, situace je tam ale o chlup lepší díky o chlup větší malé placce). U dvojplacky přestanou řešit zařazený převodník zcela (u trojplacky se sem tam aspoň trochu snaží).

                Rozsah u 2×10 většinou problém nebude, ten tak malý není (pro 38×24 + 11/36 je to 520%, což je slušné).

                0 0
                • popokatepetl  

                  mám 3×10, v terénu si vystačím s prostřední plackou, když je nějaká stojka a už není síla shodím na malou. Pokud jedu po asfaltu nahodím velkou a šolichám spodní polovinu kazety. Hlava mi to zatím bere :o) tak s tím nemám problém, ale není to COOL. Manželka má 2×10 ale ta jezdí co tam nacvaká, klidně malá-malá, vůbec to neřeším a jsem rád že jede. Chtěl jsem přejít taky na 2×10, oželel bych nejtěžší převod, ale vadilo mi když jsem jel velkou pilu a dostal jsem se na největší pastorek tak jsem shodil na malou a měl převod k hovnu. Kdybych to na kazetě nenechal dojít a na největší pastorek a dříve shodil pilu tak zase pořád přehazuju pily. Tento fakt mi říkali i známí co nečtou rozumy na BF, na druhou stranu to vozí spousta lidí.

                  Já to už doklepu s troj plackou, až bude nové kolo dám 2×11, třeba bude už 1×15 :o)

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    To je přesně ten problém chybějící prostřední placky. U 2×11 (oproti 2×10) už odpodá, protože na velkou placku u 2×11 máš u velké placky nejlehčí převod stejný jako u 3×10 u prostřední (tedy platí to pro 11–42 kazetu).

                    0 0
                  • scalar  

                    Dost lidí jezdí i na silničkách a jsou zvyklí na CD 50/34, při shození na malou placku si automaticky odřadí na menší pastorek a o tomto problému ani neví. Pak si ten návyk lehce přenesou i na MTB a 38/24 jim vyhovuje.

                    0 0
                    • popokatepetl  

                      Zvyknout se dá na všechno, nicméně na silnici se tak často nemění profil. Dnes bych si raději připlatil a koupil 11 SLX už jenom proto že je krásná :o). Naštěstí to nemusím řešit.

                      0 0
                    • MlokCZ  

                      Na silnici vidím řadu odlišností:

                      • malá placka tam není až tak malá, takže ničení spotřebáku ježděním malá/nejmenší pastorky není tak výrazné jako na 24 placce na MTB
                      • se silničkou nejezdíš v terénu, takže převody malá placka/malé pastorky nejsou žádný problém z hlediska málo napnuté pružiny přehazky a většího lítání řetězu a případného padání řetězu (u přehazek s brzdou je problém už o hodně menší, ale to zase zhoršuje řazení)
                      • na silničce více jezdců odjezdí převážnou část vyjížďky na jednu z placek a řazení na plackách s velkým dorovnáním vzadu je tak daleko menší problém (i když zase to znamená dorovnávat ještě o více převodů vzadu jak je jemnější odstupňování na kazetě)
                      • změny profilu jsou méně časté a většinou i pozvolnější
                      • na silničce se častěji využívá vydupání krátkého kopečku ze sedla bez podřazení
                      0 0
                      • scalar  

                        Řešíme životnost placky 24z., která na Deorkové kliky stojí lehce přes stovku?

                        Jinak je to podobné, v lehčím terénu na biku taky odjedeš skoro celou vyjížďku na větší placku, krátké kopce vydupeš. A v náročném terénu, kde jsou velké zlomy je větší skok mezi převodníky naopak výhodou, jsou pasáže, kde jsem s trojplackou nestíhal odřadit a občas i padal řetěz.

                        0 0
                        • oddie  

                          Sakra, tak teď mám zas brouka v hlavě dát tam ten dvojtác :D Asi budu muset přestat číst diskuze :)

                          0 0
                          • Jakobo  

                            Sakra taky ted nad tim premyslim. Navic by to asi vyresilo problem s novym uchytem smyku u 29" HT RBcka, ktere bych chtel do roka stavet a pro ktere smyk XT ani XTR systemu 3×10 asi neexistuje. Kliky bych mel 180 mm XTR 985 44/30 s tim, ze bych casem vymenil velkou za 42 z.

                            0 0
                          • Biker.61  

                            Zdravím. Míval jsem 3×10, teď mám 2×10 a převodů je tam pořád ještě dost a dost :-) a jejich rozsah je taky dostačující. Myslím tedy, že se varianty 2×10 nemusíš v žádným případě obavát :-)

                            0 0
                        • MlokCZ  

                          Ne, vůbec nejde o životnost nejmenší placky, ale vlivu použití tak malé placky na výrazné zkrácení životnosti řetězu (který měníš daleko častěji než ocelovou malou placku) a i případně kazety.

                          Ta skoro celá vyjížďka na velkou, to je přesně to, co platí jen pro někoho a z mojeho pozorování odhaduju, že to bude rozhodně menšina.

                          A to vydupání bez řazení, to je s odpružením na biku také sporné (někdo to tak dělá i na biku, někdo vůbec, někdo jen někdy a většinou čím více zdvihů tím méně se to využívá).

                          Výhoda velkého skoku na plackách pro větší zlomy, to beru, to se občas stane. Minimálně u mě ten skok byl ale výhoda daleko méně často než v jiné situaci nevýhoda.

                          PS: U silničky jsem nejvíce odjezdil jen na jednu placku na klasice 39/53. Ale to bylo proto, že velkou jsem vlastně ani nepotřeboval a jezdil jen malou :-)

                          U kompaktů to už bylo bídné, tam jsem se hodně pohyboval na rozmezí a trpěl. A zase to i tady perfektně vyrešila trojplacka, kde jsem zase byl u toho, že nejvíce odjedu na 39 placku.

                          0 0
                        • hovado_cz  

                          to je blbost jako noha, když máš jednoplacku tak dnešní systémy umožní odřazení o několik pastorků najednou. Celkem mě na trojplacce sralo, odhadovat při náhlé změně profilu (kde sem to neznal) kombinaci placka/pastorek s 11 kou tohle odpadlo :)

                          0 0
          • MlokCZ  

            Pořizovací cene jasně.

            U spotřebáku bych si náklady na provoz vůbec nebyl tak jistý. U 2×11 je řada faktorů pro delší životnost. Kromě mírně delší výdrže SLX kazety jsou to ježděné převody, kde bude daleko více jezdit velkou placku a velké pastorky v situacích, kde na 2×10 bude drtit malou. A to se na výdrží projeví hodně.

            A pak kazeta se nemění zase tak často (a to neberu extrém jako sebe, kdy jsem od osmičkové kazety ještě neopotřeboval žádnou a aktuálně na jedné 12–36 mám 12tis. km a vypadá, že vydrží opravdu ještě dlouho – ale opět díky trojplacce neházím tak často na malou jako bych házel u 2×10 a tedy i řetěz mi vydrží nakonec déle než u devítky).

            A pokud mu jde hodně o náklady, tak je to další důvod pro 3×10 oproti 2×10.

            0 0
        • Petr L2  

          Dokud jsem si to tady nepřečetl, tak mi na 2×10: 38–24/11–36 kromě jízdy po asfaltu, kdy trochu chybí 40 zubů, oproti 3×10: 40–30–22/11–34 co mám na druhém kole, nic nevadilo, ale asi něco dělám špatně :-) Jdu si to ještě jednou vše pročíst a budu přemýšlet, kde dělám chybu že se mi na tom dobře jezdí .........

          0 0
          • allrose  

            :) taky tak,jen když mám slabší chvilku,těžší terén bych bral i 22z

            0 0
      • oddie  

        Tak teď jsi mi rozšlapal bábovičku v mých úvahách, jestli na příští rok osadit 2×9 s 38–24 a 11–34 kazetou, nebo tam nechat trojtác 22–32–44… :)

        0 0
        • MlokCZ  

          Tak 22–32–44 také není žádná extra výhra. Pokud jezdíš rozumné kadence (a to asi jezdíš, když jsi chtěl dát 38–24), tak ta velká 44 to zabíjí. A 24/36 také není zrovna nejlehčí převod.

          Já bych to vyměnil určitě, ale změnil bych rozhodování na 38/24 vs 40/30/22.

          0 0
          • oddie  

            Na tom je na pytel, že kliky 22–30–40 nemám, takže bych je musel dokoupit, a ve 180mm se nikde moc zrovna neválej… Doteď jsem tam měl 3×8 s tím 22–32–44 s tím, že kazeta byla loni 13–34, ale stejně dost často řadím mezi tácy střední – velký, což mě trochu leze krkem. Ale než dokupovat jiné kliky bratru za čtyřku, to už vyjde líp to přeházet na 2×10 nebo 11… Ještě jsem zvažoval dát menší jen tu největší pilu a udělat z toho třeba 22–32–39, ale to už by byl hodně zbastl. 30 střední na tuhle rozteč bohužel dát nejde.

            0 0
          • Mr.Dan  

            Přesně, proto jsem na přítulčině HT vyměnil trojplac 44/32/22 za 40/30/22, ideálně bych to viděl na 40/32/22, ale to je kvůli atypickýmu BCD nereálný bez využití nějakejch custom převodníků. Původně měla bejt teda dvouplacka 40/28 a k tomu 9spd. 11–34, ale tam by nestačily lehký převody, u nějaký 38/24 nebo dokonce 36/24 by zase chyběly převody na silnici (je to 26 palčák). Tahle „29er specific“ trojplacka je pro tyhle účely dar z nebes.

            pro oddieho: ty kliky jsem sehnal ve 170mm verzi na Cyklobazaru a ač jsem původně uvažoval o 42/32/22, tak náhoda čili příležitost tomu tak chtěla. Věřím, že ty nejběžnější (Deore nebo Alivio) seženeš i jako 180mm sooner or later, i když tam jsou obvykle vidět spíš XT 42/32/24, který bych já v tvym případě volil.

            0 0
            • oddie  

              Deore ani Alivio se podle mě ve 180mm nedělá, dokonce myslím ani SLX ne. XT M782 40–30–22 ve 180mm mají na CRC, ale skoro za 120 liber… ty dvouplackové byly ve výprodeji postupně za 95 až dokonce 75.

              0 0
              • MlokCZ  

                Bohužel u delších klik je to problém. Já naštěstí mám nohy přesně akorát na 175mm a tím to mám jednodušší.

                0 0
                • oddie  

                  Docela koketuju s tou variantou zkusit na ty stávající M770 dát místo 44z ten 39z od Aerozine, aspoň na vyzkoušení. Jdu si to pozadávat do tabulky…

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Tak i přes ten malý skok mezi střední a velkká co tam zůstane to bude určitě lepší než s 44z.

                    0 0
                • Breakpain  

                  A to jsou jak dlouhé nohy ze zvědavosti?

                  0 0
                  • jecnak  

                    Mam 187 a dlouhe nohy a na jednom kole jsem mel 180mm kliky a nic uzasneho to neni. Proste na steny vykon muzes jet nizsi kadenci, jinak to zadny terno neni. Dulezitejsi je umet slapat. Kdyby mel nekdo zajem tak ty XTcka s 44/22/32 vymenim za 175 se stejnym ozubenim.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Jak moc dlouhé konkrétně? U jezdců v mojem okolí co mají opravdu dlouhé nony (konkrétně 94cm a 96cm), tak si přechod na 180mm kliky oba hrozně pochvalují. To je ale také délka nohou, kde mi mohli mít ještě delší, ale to z důvodu běžné ne/dostupnosti už nikdo z nich neřešil.

                      0 0
                      • Libores  

                        nohy 106cm a kliky 200mm:))) Perfektní, kratší bych už nechtěl…

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Slušné. S tím už můžeš mít slušné problém s výškou středu. Přeci jen 2,5cm oproti 175mm pro které jsou navrhovány výšky středů je dost.

                          Na HTčku to ještě celkem půjde, u fullu už by to mohl být větší problém.

                          0 0
                          • Libores  

                            jj, to je trošku problém, ale dá se na to zvyknout. Prostě si dávám trochu víc bacha. Na fullech samozřejmě problém větší, jak píšeš, ale už stejně jezdím jen HT.

                            0 0
                        • oddie  

                          Nářez, kolik měříš celkově?

                          0 0
                      • jecnak  

                        89

                        0 0
                      • Breakpain  

                        Já mám nohy jen 91cm, ale zase mám delší lýtkovou kost a kratší stehnní, tak si říkám – že bych to možná nevyužil. Ale občas mám tendenci ty delší kliky prubnout. Jen se mi je nechce kvůli nahodilému testu kupovat :D.

                        0 0
                  • MlokCZ  

                    84,5cm.

                    0 0
              • Mr.Dan  

                Ty XT ve 42/32/24 (a 180mm) verzi jsem viděl poměrně zalevno, kolem trojky v českejch na stole. Ale pokud to máš na 29er, tak samozřejmě chápu, že tuhle variantu moc neuvažuješ.

                0 0
    • Martin  

      nemůžu hlasovat, chybí mi v té anketě 1×11

      k dvoj nebo trojpřevodníku bych se už nevracel, jemné odstupňování je potřeba na silnici, ne v terénu

      0 0
      • novas752  

        Ze spojení „turistické využití“ jsi vyčetl, že na silnici a lepší cesty vůbec nepáchne? Nebo z čeho?

        Podle mě je na turistické využití nejlepší 3×10 nebo 11.

        Rozdíl v hmotnosti neni nijak extrémní a přínos pro někoho bez brutální výkonnosti naopak velký. Na nejlehčí převody můžeš normální kadencí pomalu vylézt na zeď a zároveň si můžeš přišlapávat pro radost z kopce.

        0 0
        • Martin  

          já jsem nikde nic nevyčetl, silniční kolo potřebuje jemnější stupňování převodů, MTB nepotřebuje

          jestli někdo potřebuje na MTB jemné stupňování převodů, protože s ním bude jezdit po silnici neřeším, není k tomu určené, problematiky se to tedy netýká

          0 0
          • novas752  

            Tě asi zklamu, ale naprostá většina horských kol (a XC asi téměř všechny) jezdí (i) po silnici. Takže i mtb se to týká. A ani to nemusí být silnice, stačí nějaká vrstevnicová lesní cesta s lepším povrchem a seš na tom samém.

            0 0
            • Martin  

              nezklameš, je mi to fuk a ani o to přece nejde, že někdo dělá na určitém kole něco jiného, než k čemu bylo určeno

              a kromě toho sděluji svůj názor a ten zní – viz výše uvedené

              0 0
        • Smazaný účet  

          Nevím, kolik máš odjeto na systému 1×11, ale podle mého odhadu jen teoretizuješ:-) Nemám nijak závratnou fyzičku, přesto jsem zvolil jednoplacku a nijak mě to neomezuje. Na Brdech objedu, vyjedu a sjedu zhruba to samé. Takže kdyby existovala varianta 1×11 v ceně Deore, asi bych jí doporučoval napříč kategoriemi. Turista o nic nepřijde, protože se nikam nežene a pro výkonnější jezdce jsou tu větší převodníky nebo kazety s jiným rozsahem.

          Přítelkyně má na budgetové stavbě 3×10 a je z toho dost zmatená.

          Dvouplacka může mít přínos u nás zevláků na maratonech typu Sudety nebo při cestování na těžko. [edit]

          0 0
          • Singlespeed  

            Pokud se člověk podívá po diskuzích na B-F, zjistí, že majitelé 1×10 nebo 1×11 stále spekulují, co s nedostatečným rozsahem převodů a to často i ti, kteří se ještě před nedávnem dušovali, že jim „klasická“ jedenáctka 10–42 nebo i 11–42 bohatě stačí. Takže je jen otázkou času, kdy se mezi ně zařadíš i ty :-). Z toho plyne, že raději obecně 1×11 nedoporučovat, spíše si chvíli počkat až bude za přijatelnou cenu jednoplackový systém s rozsahem alespoň 500% jako je např. superdrahý Eagle nebo vzít 2×11.

            0 0
            • Smazaný účet  

              V zásadě s tebou souhlasím. Především tedy s tím, že lidé furt spekulují o rozsahu, namísto toho aby šli jezdit. :-)) A ten Eagle vůbec nerozporuju, právě naopak. Nyní akorát zbývá rozlousknut, koho považuješ za turistu. Jestli jsou to aktivní cyklisti bez závodních ambicí nebo příležitostní hoblovači cyklostezek s ročním nájezdem do 1000 km. Tahle skupina fakt rozsah neřeší :)))

              0 0
          • hovado_cz  

            naprostej souhlas, nevětší překážka rozšíření 1×11 nebo 12 jsou ceny. Jinak nemam problém s kolem najet víc jak 30km klidně i po asfaltu. Neni to sice na závodění se žiletkářema ale na to sere pes :-)

            0 0
            • puka  

              Tak nějak. Nevím, jestli má smysl „zjednodušení“ převodů a ušetření pár gramů (asi půl kila) smysl za tu cenu. Řetěz se pořád kříží, opotřebovává se, při šlápnutí dozadu spadne o pár převodů dolů a nedostatek převodů už tu zmíněn byl.

              Kvůli tomuto bych do 1×?? nešel.

              0 0
              • hovado_cz  

                zmíněný to tu bylo, akorát to neni zas až taková hrůza jak se všude tvrdí :-) a nejvíc ti, co 1 x X viděli jen na letáku :-) a to že to někomu nesedí nikomu neberu

                0 0
          • novas752  

            Žádnej extrém, ale aspoň na 8 kolech různých kategorií (xc full, trailbike, enduro) jsem vždy pár hodin s jednoplackou najezdil a vždy v podstatě stejný problém. Buď mi nestačily převody to prudkejch výšlapů, nebo mi celkem dost nestačily při šlapání z mírnějšího kopce (u endura na to sere pes, u trailbiku asi taky, ale už i na xc fullu by mě to celkem štvalo).

            Chápu, že ne každý má potřebu se z kopce trochu popostrkovat. Pro ty, co při cca 35km/h přestávaj točit nohama je jednoplacka asi ok, já se svym 3×9 pokračuju až nad 55. :)

            2 dvouplacky jsem taky zkoušel a tam jsem právě řadil vepředu častěji než na trojplacce, kde skutečně většinu odjedu na prostřední. Ale to závisí na konkrétní kazetě a převodnících.

            0 0
            • Smazaný účet  

              Jasně, takže ses projel kolem komína na testovačce. To není úplně obsáhlá zkušenost, ale chápu, že ti to nemuselo sednout. U 2×10 jsem to měl podobně. Furt jsem přehazoval mezi malou a velkou, což mě zrovna dvakrát nebavilo. No, a na šlapání z asfaltovýho kopce bych si teda především pořídil silničku než 3× cokoliv.

              0 0
              • MlokCZ  

                Na zjištění jestli bude rozsah pro danou variantu 1× dostatečný na tom nemusí jet ani okolo komína. To si každý může snadno vyzkoušet na stávající víceplacce, stačí chvíli nejezdit převody o které pak přijde. Každý si tak snadno může určit minimální rozsah převodů, který mu vyhovuje.

                A na zjištění jaké mi vyhovuje odstupňování na kazetě také není třeba jezdit 1×.

                A samotné chování 1× (tedy neřazení na přesmyku) si opět každý na trojplacce může vyzkoušet. Stačí chvíli jezdit jen prostřední placku (s tím, že u cílového řešení 1× by rozsah mohl být větší dle zvoleného konkrétního řešení, rozsah si otestuje samostatně).

                No, a na šlapání z asfaltovýho kopce bych si teda především pořídil silničku než 3× cokoliv.

                Samozřejmě každý ať si pořídí jaké kolo mu na dané ježdění vyhovuje. Jen mi nikdy není jasné, jak se to v praxi pak provádí. Málokdo bude mít bike jen na to, aby jezdil jen asfalt.

                Dle takové rady mi přijde, že tedy z baráku startuješ okamžitě do terénu a celá vyjížďka je pořádným terénem a nic jiného na biku nikdy nejezdíš.

                Já tedy mívám poměrně dost přejezdů po rychlých cestách (je fuk jeslti to je asfalt nebo třeba pěkná cesta s tvrdým povrchem nebo pěkná šotolina) i na dovolené v horách, kde se cíleně jede nějaký zajímavý terén. Pokud ale chceš za tím zajímavým terénem (a chceš si projet různé terény), tak tam musíš dojet. Jednak často nejde naplánovat trasa celá zajímavým terénem a pak to také může být příliš náročné a je potřeba občas někde cíleně dát lehčí přejezd.

                0 0
                • Singlespeed  

                  Nedostatečný rozsah 1×11 pociťují nejen běžní hobíci, ale i špičkoví závodníci, kteří ihned využili potenciál Eagle. Lehký převod jim zjevně při „klasice“ 10–42 nechyběl, ale na opačné straně převodového spektra byly jisté nedostatky, takže se vesele zvětšovaly placky vepředu.

                  0 0
                  • mrofmoha  

                    no otazka je, jestli ti spickovy zavodnici (mam tedy na mysli bikery ve svetaku atd..) meli vubec na vyber..

                    proste jim rekli, ze budou jezdit eagla a basta.. eagle bude taky celkove tezsi nez 1×11 XX1..

                    Kdyz jsem se pri ruznych XCO WC zameroval na zabery jezdcu do kopce… tak jsem si nevsiml, ze by nekdo brousil 50tku…

                    0 0
                    • Jakobo  

                      Zas nemusis chodit do extremu. Rozdil mezi 30 a 34 pilou na zaberu v televizi nepoznas a pritom je to rozdil jak svina.

                      0 0
                      • mrofmoha  

                        No jasne, ze ne vzdy to je poznat. Ale treba v NMNM se celkem zabira kazeta kdyz to mazou do kopce a nikdy jsem tam nevidel, ze by jeli 50tku.. jen jsem tim chtel rict, ze si nejsem jist, ze jejich prechod na eagle byl kvuli vyuziti potencialu..

                        .. jinak proti eaglu nic nemam :) bral bych ho, predevsim z duvodu, ze jsem „netahlo“ :D

                        0 0
                      • hovado_cz  

                        nemyslim si, že by někdo jezdil vorla se třicítkouvou pilou :-)

                        0 0
                  • Smazaný účet  

                    Jelikož nemám výkonnostní křivku jako Schurter nebo Kulhavý, nechávají mě nedostatky na opačné straně převodového spektra docela klidným. :-)))

                    0 0
                • Smazaný účet  

                  Byť to tvoje srovnání chápu, nepřijde mi moc fér. Mít zařazenou prostřední placku na devítkové nebo desítkové kazetě je kvůli rozsahu něco jiného. Ale budiž. Souhlasím, že si každý má jezdit to svoje, proto mám jednoplacku. Nijak militantně ji nevnucuji, jen argumentuji stejně jako stoupenci jiných systémů.

                  A druhou část ženeš zbytečně do extrému. Nemluvíme tady o brutálním terénu za barákem, ale o tom, že dupat asfaltový sjezdy nemá úplně valného smyslu. Obzvláště pokud má být jediným výstupem rychlost. To je, řekl bych, výsada žiletky. A rozhodně to není ten nejsilnější argument ve prospěch 3×9\10.

                  0 0
                  • novas752  

                    Tak ne všichni zase chtějí nebo maj na druhé kolo (silnici). A nebo jezdí kombinaci terén/silnice (jednou dolu lesem, další kopec po asfaltu), kde neni jiná možnost než mtb. Takže prostě proč se omezovat. Rychlost je prostě návyková a přišlápnout z kopce z např 35km/h na 50 nestojí žádnej extrémní výkon, jen tak točíš nohama. A i na tom mtb se dá na silnici na chvilku opřít lokty o řídítka a zalehnout. Takže proč to zabíjet nedostatkem převodů/rozsahu…

                    Samozřejmě že smysl to nemá, ale co na kole má smysl? :) Budeš dole o pár (desítek) sekund rychleji, ale prostě se projedeš rychle.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Pokud bys opravdu chtěl šlapat do velkých rychlostí a nebyl při tom schopný vytočit výrazně větší kadenci a současně jet rozumnou kadenci do hodně prudkých kopců, tak to je potom s rozsahem úplně v háji a nestačí ani běžných 3×10.

                      Já tedy když si chci sem tam přišlápnout více, tak nemám problém krátkodobě vytočit výrazně vyšší kadenci, takže s tím rozsahen s příkladu níže (zhruba tak to aktuálně mám) dám ne 40km/h ale tak 55km/h (při kadenci kousek přes 120ot./min).

                      Jen to zvýšit v tom příkladu na 50km/h při zachování 90ot./min by už vyžadovalo rozsah 675% a to by dalo až 3×11 s 11–42 kazetou a 22/30/40 převodníky. To už ale považuju i já za zbytečné. Buď se vytočí vyšší kadence nebo se při 50km/h už šlapat prostě nebude.

                      0 0
                      • novas752  

                        Já jsem na 26" biku schopnej na 44>11 udělat po dobu cca 5min (víc nemám ověřeno) zhruba 50 a krátkodobě v parodii na spurt :) (samozřejmě z mírnějšího kopce) 65km/h, což jsou kadence 110 resp. 130rpm. Takže s kadencí nějakej extra problém asi nemám. Při normální jízdě šlapu 80–90.

                        V kopci zároveň potřebuju 22>32 (a občas bych uživil i 34). Při kadenci 60 to vyhází na nějakých 5km/h.

                        To znamená rozsah 570%, snesl bych i přes 600 (34pastorek). Čili ani Eagle by mi k mým „choutkám“ dost výrazně na dle mého názoru univerzální xc kolo nestačil.

                        0 0
                  • MlokCZ  

                    Není vůbec potřeba chtít dupat asfaltové sjezdy co více jedou a hnát to do žádných extrémů.

                    Stačí jen velmi mírný sklon, kde to samo zase tak moc nejede a nebo třeba kdekoliv mimo asfalt, kde to trošku jede a vzít rychlost třeba jen 40km/h.

                    A k tomu jezdit aspoň trochu rozumné kadence.

                    Tak třeba šlapat do 40km/h, to není vůbec žádný extrém a dejme tomu, že budu točit 90ot./min → převodový poměr 3,2

                    a

                    oproti tomu nejpomaleji budu chtít jet třeba 5km/h (sám jezdím někdy i pomaleji do prudkých delších kopců) a to za nižší kadence 60ot./min → převodový poměr 0,6 pro 29"

                    Žádné extrémy typu dupání rychlých asfaltových sjezdů, kde to pojede mnohem rychleji než 40km/h v tom nejsou.

                    A stejně z toho vyjde potřebný rozsah 540%, tedy ani Eagle na to o kousek nestačí. A to bych mohl chtít pro tu nejmenší rychlosti i vyšší kadenci.

                    A ubrat tu maximálku třeba na 35km/h moc nepomůže, to rozsah sníží opravdu jen trošku (Eagle už by stačil, jiné 1× řešení ne).

                    A pokud někomu stačí o hodně menší rozsah, tak to znamená to co už jsem tu psal jinde, že musí platit aspoň jedno z následujícího:

                    • nejezdí prudké výjezdy
                    • jezdí do výjezdů nesmyslně nízké kadence typu 30–40ot./min
                    • prudké výjezdy tlačí

                    A okecat to nijak nepůjde, že aspoň jedno z toho neplatí, protože pro 20%+ výjezdy tu na větší než 5km/h rychlost (pokud to zrovna není jen pár metrů, ale je to 100m+ v kuse) nemá téměř nikdo výkonnost.

                    Pokud někomu vyhovuje něco z těch tří bodů, tak proti tomu samozřejmě nic nemám a pak si 1× i bez Eaglu užije. Tady se ale každý druhý kdo 1× jezdí tváří, že nic z toho uvedeného pro něj neplatí…

                    0 0
                    • novas752  

                      Tak bike-forum, ne? Tady má přeci každej druhej výkonnost jako minimálně polovina Sagana. :)

                      0 0
                    • Smazaný účet  

                      Do původní myšlenky neustále vsouváš nějaký svůj alternativní scénář. Celou dobu reaguji právě na ty asfaltové sjezdy. Existuje řada důvodů, proč vozit 2\3×10. Namátkou:

                      • Může ti to vyhovovat
                      • Může ti být jedno
                      • Mohl jsi to dostat na kole a je ti to jedno
                      • Rozsah

                      Ale použít jako kruciální argument dupání na mtb z asfaltových kopců, to je prostě kontraproduktivní. Teď k tvé argumentaci. Přes faktickou správnost reaguješ obecnými argumenty, jako kdybych jednoplacku fanaticky prosazoval, což, opakuji, nedělám.Otázkou je, Fandím Eaglu, ale momentálně je mimo mé finanční možnosti.

                      Myslím, že do tohohle příběhu vkládáš dva nejzajímavější postřehy týkající sekadence. Osobně nemám silniční minulost a nějakou dobu mě limitovalo zranění, tudíž na zvyšování kadence pracuji. (A jsem si vědom toho, že můžeš napsat mnohařádkový elaborát, jak se na to hodí jemnější odstupňování:). No, a pak taky obecný postřeh. Myslím, že nízká kadence není problém jen můj nebo problém jednoplacky. :)

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Jenže argument asfaltových sjezdů jsi použil pouze ty, nikdo jiný o tom nepsal, natož to považoval za kruciální argument.

                        Začalo to tímto příspěvkem navase:

                        Buď mi nestačily převody to prudkejch výšlapů, nebo mi celkem dost nestačily při šlapání z mírnějšího kopce (u endura na to sere pes, u trailbiku asi taky, ale už i na xc fullu by mě to celkem štvalo).

                        A tam nic o dupání asfaltových sjezdů není. Jsou tam obecně zmíněné mírné sjezdy a o asfaltu ani slovo.

                        A já když reagoval na tebou zmíněné asfaltové sjezdy, tak jsem reakci opět psal pro mírné sjezdy na jakémkoliv povrchu včetně sjezdů v terénu (doslova to tam píšu i o jiném povrchu).

                        Jinak dále už k tématu není co psát, nutnost platnosti (pro 90%+ jezdců) jednoho z těch 3 bodů z minulého příspěvku to shrnuje jasně.

                        Kadenci ať si samozřejmě jezdí kdo chce jakou chce, jen nelze psát příspěvky o jednoplacce a tvářit se, že je úplně vše v pořádku.

                        A pak pokud někdo drtí pořád nízké kadence, tak je to z pohledu rozsahu fuk, prostě jen dá u jednoplacky větší placku a celý rozsah posune.

                        Já těch 30–40ot./min. ale myslel pro jezdce, kteří jinak jezdí rozumné vyšší kadence a takhle nízké musí točit jen v těch prudkých výjezdech, kde jim nestačí rozsah a kdyby jim rozsah nechyběl, tak také tak nízkou kadenci nejeli.

                        A samozřejmě vůbec netvrdím, že jednoplacka není vhodná pro nikoho. I tady se najde ne tak málo jezdců, kterým bude vyhovovat, zvlášť v oblasti vyšších zdvihů (ale jistě se najdou tací, kterým sedí i pro malé nebo žádné zdvihy).

                        U velkých zdvihů je tu ještě jeden poměrně významný faktor a to často používáné pořádné teréní pláště, které už jedou hotně špatně. A to se na jezdivých přejezdech projeví hodně, takže tam dojde k významnému poklesu rychlosti (při stejném výkonu jezdce) a tím se dá ještě více zmenšit rozsah do rychla.

                        Ale oproti tomu v prudkých pomalých výjezdech je vliv na snížení rychlosti minimální, takže rozsah do pomala stačí podobný a tím celkově stačí menší rozsah.

                        A ještě bych zmínil jeden za mě poměrně podstatný faktor a tím je ježdění v partě a co vozí ostatní. Pokud vozí všichni jednoplacku, tak na jezdivých přejezdech nepojede rychleji nikdo a nebude problém. Pokud většina má rychlejší převody a jen někdo ne, tak je to problém (už jsem v reálu zažil a nešlo o žádné trhání rychlostních rekordů, ale volné točení nohama v mírném sjezdu při rychlosti 40km/h, kde bez šlapání to nejelo ani 30km/h).

                        0 0
                        • Petr L2  

                          Skromně bych podotknul, že jsem už mnohokrát psal, že pokud jedu z Unhoště do Hostivice po asfaltu, tak mi možnost zařadit 40/11 prostě chybí, zvlášť v tom posledním kusu od šraněk k tvrzi......­...........

                          0 0
                        • Smazaný účet  

                          Tohle nemá smysl. Stále mi podsouváš, nějaké bludy o tom, kterak se tvářím na jednoplacku. ;-)

                          Jinak

                          „Chápu, že ne každý má potřebu se z kopce trochu popostrkovat. Pro ty, co při cca 35km/h přestávaj točit nohama je jednoplacka asi ok, já se svym 3×9 pokračuju až nad 55. :)“

                          tohle je to přišlapávání z kopce, dále se v konttextu bavím o silničce, takže nebylo na mysli enduro nebo dh. Až poté do debaty vstupuješ ty. Tímto bych to uzavřel, protože ty to evidentně nečteš, jen obsáhle zareaguješ nějakou svou pravdou(vztaženo jen k tomuto vláknu). Takže pěkný den při počítání rozsahu ;-) A každý si zůstaňme u toho, co nám vyhovuje.

                          0 0
      • 2. Bóďa  

        Tak 1×11 pro turistu určitě ne…

        Max na XC.

        0 0
    • palo7  

      a co 2×10 (38–24) a kazeta 11–40? To mně přijde rozumné řešení a také se na to chystám. U 2×11 (38–28) bych musel na stejně nebo podobně lehkou už jít 11–46 a to už je cenově zase mimo.

      Myslím že u té kombinace 2×10 s kazetou 11–40 by se mělo celkem omezit řazení malá-velká

      0 0
      • scalar  

        Tady narazíš na pravděpodobnou nutnost úpravy měniče.

        0 0
        • palo7  

          jako že při systému 2×10 (kliky XT 38–24) a k tomu desítková kazety Sunrace 11–40 nepůjde tato kombinace standardně dohromady?

          0 0
          • oddie  

            Musíš mít přehazovačku, která pobere ten 40z pastorek. Starší desítkové typy dost často mají jako max. 36z.

            0 0
            • Le Corbusier  

              Jestli kazetu nepobere hazka nevím, ale každopádně to ničemu nepomůže. Chce to zároveň i změnit malou pilu za větší ne?

              0 0
    • Mereck  

      Já mám na 29" HT 3×10 jako ty a na fullu 2×10 (24–38, 27.5"). S oběma jsem spokojen a nechtěl bych to opačně. Čili jsem hlasoval pro 3×10 na 29" kolo.

      Ale je to skutečně hodně závislé na konkrétním člověku; 3×10 můžu doporučit, ale není to jediná správná volba. Osobně bych asi byl pro 2×10 na kratší vyjížďky (je jednodušší, lehčí a baví mě ten rychlý přechod lehká → těžká), ale na delší cesty mám na HT 29 pořád radši 3×10.

      0 0
    • SloM  

      Ja chápu, že to je individuální. Pořád nějak nevidím ten přínos dvoupřevodníku. Řazení na přesmykači mi nedělá problém. Zatim mi připadá, že jde více o trend než funkční posun. A ano, jde i o finance.

      Abych osvětlil co jezdím, tak když to shrnu, tak prakticky vše. Jeden přiklad za všechny. Ostrava-Beskydy-Ostrava: Ať chci nebo ne, tak se asfaltu a zároveň i terénu nevyhnu.

      Anketa je pouze orientační, nebudu podle ni vybírat.

      0 0
      • Singlespeed  

        Chápeš, že je to individuální a anketa je jen orientační… Tak proč jsi vlastně zakládal tohle pro tebe zcela zbytečné vlákno, kde ses vlastně ani nic nového nemohl dovědět? To by mě tedy zajímalo ;-).

        0 0
        • oddie  

          Abychom si pokecali…

          0 0
        • SloM  

          Ne, tak to neni. Zajímaly mě dvě věci. Tipy těch kdo byli ve stejné situaci a těch co jezdí jednotlivé varianty. A druhá věc, jaký má skutečný přínos system 2×10. Jestli to neni pouze marketing a únik pro toho kdo neumí řadit.

          EDIT: Ta anketa byla orientační, pro porovnáni jestli je 3×10 tzv. Out nebo ne. Výsledek ~50/50 je pro mě signál, že je to opravdu subjektivní. Kdyby to bylo třeba 70/30, tak už se z toho dá dovodit, že jeden systém ma navrch, což se nestalo.

          0 0
          • Jakobo  

            Ja treba mam na jednom kole, ktere vyuzivam nejcasteji system 3×9 s 10 r klikama. Pro me uplne super, nejlepsi, nejuniverzalnejsi, maximalne mi vyhovuje. Malou pilu 24 z zaradim zcela vyjimecne a klidne se bez ni obejdu, ale proc ji tam nemit. Je to 60 g navrch. Nejcasteji mam zarazenou stredni 32 a pomerne casto treba pri ceste do prace 42 z. Na tech 42 dojizdim i zavody, kdy ani tak nemam unavene nohy jak spis uz nejsem schopen smrdlat nohama hmyzi kadence. Vyhovuje mne to tak u tohoto system zustanu i u dalsiho kola. Navic chci kliky 180 mm a ty se s prichodem 2× a 1× z trhu temer vytratily. Kliky 40/30/22 zase vsechno posunou k lehcim prevodum, pro to dalsi kolo ted budu kupovat kliky XTR M980 v delce 180 mm.

            0 0
            • oddie  

              180mm XT M785 s 38–24 měli před vánoci na chainu, tak jsem je všechny vykoupil do zásoby :)

              0 0
    • 2. Bóďa  

      Za mě 3×10. V terénu většinu odjedu na prostřední, takže nijak zběsile smykem neřadím.

      Zkoušel jsem rok s 2×10 a s radostí jsem se vrátil k 3×10 ( 22/32/42).

      0 0
    • jecnak  

      Pokud potrebujes opravdu velky rozsah – coz je u turistiky treba s nosicema nutnost, tak 3×10 a nebo 2×11. Vahu systemu vubec neres.

      0 0
    • palo7  

      kur.. vy mně teda serete. Chtěl jsem prvně komplet XT 2×11 s převodníky 38–26 a kazetou 11–42 prý nejde a taky ty brzdy 7000/8000 nejsou asi úplně ok? Pak se teda uskromním a chci staré XT 2×10 s 38–24, ale radši větší rozsah kazety 11–40 a taky snad nelze? Tak jsem teda asi v řiti :-( Tak co je teď menší zlo ???

      0 0
      • oddie  

        Čemu nerozumíš na tom, že pro 40z pastorek je třeba mít přehazovačku, která s tím 40z pastorkem dokáže spolupracovat? 2×10 s 38–24 a 11–40 samozřejmě jde, s tou příslušnou přehazovačkou.

        0 0
      • MatS  

        Si na 2×10 kup 11sp hazku a pobere ti i 11–42 apod. Vůbec nevadí, že je řazení 10sp, ta hazka bude normálně chodit desetirychlostně.

        0 0
        • palo7  

          A chodí správně se staryma páčkami?

          0 0
          • MatS  

            Proč by nemělo. Je tu o tom už hodně napsáno.

            0 0
            • Singlespeed  

              Jedenáctková přehazovačka je jinak přepákovaná. V praxi to však obvykle s desítkovým řazením chodí, rozdíly pokryje provozní vůle přehazovačky.

              0 0
              • MatS  

                A nešlo by to přepákování upravit podložkou pod uchycení lanka jak se to dělalo u 10sp přehazky s 9sp řazením?

                https://youtu.be/3skNCidHf00?…

                0 0
                • Marskatin  

                  Nešlo. Neno aspoň ne tak jednoduše.

                  Na videu potřebovali nahradit původní přehazovačku s krokem 1,1 přehazovačkou s krokem 1,2. Potřebovali chod přehazovačky zkrátit.

                  Zkrácení chodu znamená že lanko musíš vest k uchycovacímu šroubu " delší" cestou než je originální uchyceni. Toho delšího vedení musíš dosáhnout změnou úhlu vedení lanka, proto ta podložka. A i na nepatrný rozdíl v kroku potřebovali relativně tlustou podložku.

                  Pro použití 11 sp shimano na desítkové řazení bys naopak musel krok nepatrně prodloužit a to se děla blbě.

                  0 0
          • mirorek2  

            ono to tak nějak chodí, ale když jsem do systému vrátil pečlivě vyčištěnou a promazanou 10sp xt hazku, řadí to /světe div se/ prostě lépe.

            obě xt, páčky i kazeta taky xt

            0 0
            • palo7  

              a o tohle mně jde. Ne že to bude nějak chodit, ale když dám XT, tak čekám že to bude chodit výborně. Takže je to takovej nějakej paskvil. Jestli tomu rozumím tak hazka XT 786 s pákama XT 780 nepobere desítkovou kazetu 11–40?

              A páky XT 780 s jedenáctkovou hazkou 8000 to pobere, ale chod nebude nic moc?

              0 0
              • mirorek2  

                xt 786 bez výměny ramínka jsem měl na 42z pastorku a musel jsem vyšroubovat stavěcí šroubek na max, pobralo to, ale! na zbytku kazety to bylo už moc daleko a házelo to blbě.

                páky 780 s xt 8000 hazkou zas chodí, ale nedá se to srovnat s origo hazkou 10sp. ta řadí lépe.

                páčku xt 11sp a hazku xt 8000 jsem pak použil jinde na jedenáctkovou kazetu sunrace mx8 11–46 a chodí to taky parádně, krom shazování z 46 pastorku při protočení klik zpět (vyzkoušel jsem to a dělá to i eagle:-)

                0 0
      • scalar  

        Narazil jsem na velkoobchodech na SLX 7000 měnič ve verzi 10sp., tak máš po problému.

        0 0
        • oddie  

          Jako že je 10sp, a už určený pro 42z? Sem s ním :)

          0 0
          • oddie  

            Tak houby, v datashitu je pro 3×10 verzi uvedeno max 36z…

            0 0
            • scalar  

              Už ho mají i na e-shopech:

              https://www.kupkolo.cz/…-10s_z99927/

              Píšou max. 36z., ale snad by mohl 40 – 42z. pobrat, chce to prubnout.

              0 0
              • oddie  

                Jo, už jsem to taky našel, jen je v popisu, že max. 36z, což je mi na prd. A navíc jen SGS. Takže asi bohužel zatím zůstává nej-funkčnější 10sp SLX nebo XT a OneUp apod ramínko…

                0 0
              • Marskatin  

                No nevím asi zase jak na kterém rámu.

                Obrázky v eshopech jsou často špatně. Co jsem viděl někde viděl prezentaci, kde byly slx 7000 vedle sebe, tak nohužel to vypadá, že si z 11 rychlostní sestry vzala všechno možné jen ne vyosenou spodní kladku:(

                Na obrázku na kupkole je rd-7000–11.

                0 0
        • palo7  

          dík za info. Já mezitím narazil i na info, že borci dávají na 2×11 převodníky 26–38 a že to fachá úplně normálně :-) a to mně s 11–42 přijde výborná kombinace. Teď už se jen nebát těch nových brzd ......

          0 0
    • hájus  

      Měl jsem oboje, starou 3/9 mi ukradli a teď jezdím 2×10, v dnešní době mi to přijde jako nejlepší kompromis mezi cenou a výkonem pro běžnýho uživatele. Nedaávno jsem si zkusil zpátky trojplacku a za 10 minut jsem to vracel, jak mě vadilo to nekoneřná řazení vepředu. Na dvojplacce se dá většina věcí jezdit na velkou a řadí se jen vzadu, ale je to všechno o tom zkusit si, co komu sedí.

      0 0
      •  

        Jo taky si pamatuju kdysi kdyz jsem byl jeste mladsi (cca 14–15 let) a mel jsem svoje GT Avalanche s 3×9 (XC), v ty dobe kdyz jsem zacinal slapat vic do pedalu tak mi 3 talire ve predu nevadil, ale ten nejvetsi jsem vubec nikdy nepouzival az jednou pri padu z kola jsem si hnusne poskrabal pravou nohu od velky placky. Sundal jsem tehdy tu nejvetsi a zbyla mi stredni a mala se kteryma jsem jezdil jeste do svych 18 let nez jsem presel diky novemu kolu na 1×8 (jina disciplina) a ted mam novy kolo s 2×10 a asi bych se k 3× neco uz taky nevratil, ale zase je to otazka vkusu, fyzicky a kasicky no, casem bych chtel dodatecne vyzkouset 1×10 anebo kdyz bude vyhodna nabidka tak 1×11.

        0 0
        • hájus  

          Takz až jednou budu kupovat nový kolo bych uvažoval o 1×11, ale tohle kolo mám rok a předělávat to jsou pro mě vyhozený peníze, nehledě na to, že jedenáctkovej řetěz a kazeta jsou fest drahý. Desítkovej řetěz se dá sehnat za rozumný peníze, stejně jako kazeta.

          0 0
          • Singlespeed  

            Za pár let už bude 1×11 dávno jen historií a bude se vozit něco jiného, takže až jednou budeš kupovat nové kolo, tak sice o 1×11 uvažovat budeš moct, ale smysl už to dávat nebude ;-).

            0 0
            • hájus  

              No počítám tak 7–8 let, tak schválně, co se bude jezdit :)

              0 0
              • Petr L2  

                Z toho co tady člověk občas čte bych řekl že se toho v provozu dožije i hodně strojů s 3×8 a 3×9 :-)

                0 0
                •  

                  A co teprve takovy 1×7 :D To je uz hodne raritni :D

                  0 0
                  • Singlespeed  

                    Právě dnes jsem si jedno kolo s 1×7 poskládal…

                    0 0
                    •  

                      Tak to patris mezi tema ,,very rare one'' :)

                      0 0
                  • oddie  

                    Mám takové doma 4 :D Tři dětské s 1×7, a jedno dospělé s Nexusem 7…

                    0 0
                    •  

                      No tak u detskych kol to jako chapu, tam je asi evoluce pomalejsi nez u dospelyho, co jsem si vsiml tady v Praze tak hodne fixie kol maji 1×7(nekdy 8) a treba typicky ruzovy kola pro zapujceni maji zase 3×8 vetsinou, taky raritni zalezitost :D

                      0 0
                • hájus  

                  No zimáka mám 3 × 8, jezdit se na tom samzřejmě dá, ikdyž hlavně dole, když je tam velká mi tam chybí jeden převod do táhlýho kopce, ale u hnojáka jsem schopnej to akceptovat, nájezd tam není takovej. O to je to pak větší skok na jaře, když se vyjede na dvojplacce, řadí se skoro jenom vzadu…

                  0 0
              • Singlespeed  

                Před sedmi lety představilo Shimano desetirychlostní bajkové řazení 3×10 Dyna-sys, o 1×11 natož 1×12 se nikomu ani nezdálo… :-).

                0 0
    • -b-n-x-  

      No a já zase nechápu dnešní existenci dvojplacky. Dyť to spojuje nevýhody obou systémů – složitost a vyšší váhu trojplacky a menší rozsah jednoplacky.

      0 0
      • SloM  

        Rozsah u dvojplacky mi příjde v pohodě. Ja mám strach spíš z velkých skoků při řazení.

        0 0
    • milan.v  

      A já jsem naopak rád za tak široký výběr a možnosti, protože si pak může vybrat prakticky každý dle svých možností a výkonnosti …

      0 0
      • Jakobo  

        Tyhle vlákna každého jenom otravují. Já bych všechny ty jednopřevodníky a dvojpřevodníky zakázala. Věra Pohlová, 72 let, důchodkyně.

        0 0
    • tomxxx  

      Ja bychbse s tim nematlal. Vem 1×12 eagla, kdyz uz, tak uz.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.